Sähkömiehiä paikalla? Sähkösavustimen säätöpohdintaa..

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Sähkömiehiä paikalla? Sähkösavustimen säätöpohdintaa..

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Löin tässä aamusella brisketin tuonne sähkösavustimeen ja aloin jälleen pohtia että mikä on paras tapa tuollaisen lämpötilan kontrollointiin, kun olen rakennellut hieman kahdenlaista.

Eli, ostin viime syksynä alennusmyynnistä halvan 1100W sähkösavustimen. Ei mitään säätöjä, ei edes on-off -nappia vaan suoraan päällä kun töpseli seinässä.

Tilasin simppelin jännitteensäätimen ja tulostin sille kotelon. Tällä pelillä saan jännitettä säädettyä niin että lämpötila pysyy muutaman asteen tarkkuudella, mutta onko tuossa mitään huonoja puolia?

Toinen tapa mitä rakentelin on ESP8266-devboardiin pohjautuva K-probea ja MAX6675-Ohjainta käyttävä kotiautomaatiooni kytkeytyvä lähestyminen, jolla ajattelin simppelillä skriptillä vain ohjata lämpötilan mukaan etäohjattavaa pistorasiaa katkomaan virtaa tuolle savustimen elementille. Jonkunlaisen PID-hässäkän kauttatästä voisi saada tarkemman, ja hyödyntää myös ulkolämpötilatietoa lämmönsäädössä. Mutta onko tässä muuta etua tai haittaa?

TLDR: kumpi on parempi, jännitteen säätö vai katkominen?

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sähkömiehiä paikalla? Sähkösavustimen säätöpohdintaa..

Viesti Kirjoittaja Isola »

Beta Julio kirjoitti:TLDR: kumpi on parempi, jännitteen säätö vai katkominen?
Lopputuloksen kannalta ei eroa; ei sitä mausta huomaa... Koko höskässä on (kuten käytännön lämmittimissä lähes aina) sen verran termistä hitautta, että katkominen toimii aivan yhtä hyvin kuin jatkuva säätö.

Itsekin olisin varmaan joskus kauan sitten näperrellyt tuon jostain AVR-kontrollerista. Nyt laiskistuneena tilaisin eBaysta halvan teollisuusautomaatioon tehdyn lämpötilasäätimen.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Sähkömiehiä paikalla? Sähkösavustimen säätöpohdintaa..

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Kiitos. Pystytkö laittamaan linkkiä minkätyyppisen ostit? Ei tässä näpräilyssä kyllä taloudellisessa mielessä mitään järkeä olekaan, lopputulemana voi hyvinkin olla että ostan tuollaisen valmiinkin säätimen. :D

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sähkömiehiä paikalla? Sähkösavustimen säätöpohdintaa..

Viesti Kirjoittaja Isola »

Tilaisin, eli en ole tilannut kun tuo puukäyttöinen vaatii joka tapauksessa manuaalista toimintaa :mrgreen:

Sellainen huomio alkuperäiseen kysymykseesi, että mikä tahansa langaton linkki ja protokortti tuollaisessa sisältävät aina riskin siitä, että katkaisukomento ei mene perille. 1100 watin savustimella nyt tuskin ruohikkopaloa sytyttää vaikka se jäisi hetkeksi päälle, mutta savustuksen lopputulos voi olla turhankin savunmakuinen. Jokin ylilämpösuoja voisi olla hyvä idea.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Sähkömiehiä paikalla? Sähkösavustimen säätöpohdintaa..

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Missasin sen yhden oleellisen i:n. :D

Voi se olla että sillä Domoticz-skriptinä pyörivällä ohjauksella viiveet kasvaisi muutenkin liian suuriksi että ohjaus voisi olla kovin tarkkaa.

Vilkaisin ebaystä noita PID-ohjaimia ja googlasin hiukan. Näytti että halvimmista rex-c100:sta kannattaa pysyä kaukana mutta nuo "Mypin" -merkkiset olis asiallisia. Eikös tämmönen setti olis tohon tarkotukseen passeli?
https://www.ebay.com/itm/301553493844

Vastaa Viestiin