Sivu 1/1

Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 06 Huhti 2019, 20:33
Kirjoittaja il_dottore
Ciao!

Suomen harvalukuinen, mutta sitäkin jalompi italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä.

Tottelee nimeä "Mimi", ja kuten kaimansa Puccinin oopperan "la Bohemén" sankaritar, hänkin laulaa kovaa ja korkealta!

Re: Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 06 Huhti 2019, 20:35
Kirjoittaja Polforea
Onhan tuo kertakaikkisen upea laite, onnittelut hankinnasta!

Re: Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 06 Huhti 2019, 21:15
Kirjoittaja mutt
On niin nätti, että ihan tulee vedet silmiin. :puppydogeyes: Kertakaikkisen hieno luomus!

Re: Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 06 Huhti 2019, 21:49
Kirjoittaja Albertolli
^Ei lisättävää 8)

Re: Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 06 Huhti 2019, 22:18
Kirjoittaja Alfistipohjoosesta
Harmi kun kateus on synti.

Re: Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 07 Huhti 2019, 09:45
Kirjoittaja unknown
Onnittelut hankinnasta.

Tuo Granturismo on mielestäni 2000-luvun kunein auto.

Re: Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 07 Huhti 2019, 18:32
Kirjoittaja MikaT
On kaunis, onneksi ostit.

Re: Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 07 Huhti 2019, 19:26
Kirjoittaja Vittorio Jano
unknown kirjoitti:
Tuo Granturismo on mielestäni 2000-luvun kunein auto.
Niinhän tuo taitaa olla.

Hieno hankinta!

Re: Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 07 Huhti 2019, 20:00
Kirjoittaja dnapekko
Hieno on, hieno

Re: Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 07 Huhti 2019, 21:20
Kirjoittaja il_dottore
Kiitokset kaikille kehuista ja onnitteluista!

GT on minustakin todella kaunis auto, ja varmaan säilyy vielä pitkään freesin oloisena, onhan se vielä tuotannossakin, vähän tosin modernisoituna ja faceliftattuna.

Pininfarinan toimiston taattua laatua, mutta pääsuunnittelija on amerikkalainen Jason Castriota.
Hänen kynästään ovat peräisin myös Ferrari 599 ja tuo Glickenhausin "one-off" Ferrari P4/5, joka perustuu Enzon tekniikkaan.

Minusta Maserati on kyllä noista ehdottomasti kaunein!

Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 07 Huhti 2019, 22:12
Kirjoittaja Raimo Miettinen
On kyllä upea katseenkääntäjä! Minkäslainen tuo on ajoltaan versus vastaavat grantourerit jos on vertailupohjaa?

Re: Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 07 Huhti 2019, 22:27
Kirjoittaja il_dottore
Raimo Miettinen kirjoitti:On kyllä upea katseenkääntäjä! Minkäslainen tuo on ajoltaan versus vastaavat grantourerit jos on vertailupohjaa?
Ikävä kyllä ei ole vertailupohjaa, mutta hyvin tuo kulkee ja tottelee komentoja ratin ja polkimien kautta :)

Leveät ja matalaprofiiliset renkaat tuntevat herkästi kaikki kulumisurat ja aiheuttavat kiemurtelua. Tasaisella pinnalla menee kuin Shinkansen-juna :-D

Re: Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 08 Huhti 2019, 15:06
Kirjoittaja Ciancarlo
Tohtorille vilpittömät onnittelut kerrassaan upeasta ostoksesta! Auto on aivan upea! Se on todella kaunis! Maseratin GT on minunkin mielestäni kaunein auto, jonka voi tällä hetkellä ns. kohtuurahalla ostaa.

Tällainen minunkin piti käydä hakemassa, mutta tulikin hommattua tämä uusi asunto. Noh, joskus vielä...

Mutta vielä kerran, on tuo vaan upea Auto isolla aalla :-D

Ruotsistako kävit hänet hakemassa?

Edit. Ja vielä lisäkysymys, millä väriyhdistelmällä tämä yksilö on eli minkälainen on sisusta?

Re: Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 08 Huhti 2019, 23:21
Kirjoittaja il_dottore
Kiitos, kiitos :-D

Minulla meni juuri päinvastoin: talo myytiin ja sitten ostettiiin AUTO!!!

Javisst, Ruåtsista on haettu, mutta on alun perin kilvitetty Italiassa, siksi kaikki manuaalit etc. italiaksi. Siis aito italiaano :lol:

Ulkokuori on musta metallinhohtoväri, sisusta beige, ja sisustan trimmit mustaa ja harmaata. Kokonaisuutena minusta hyvin tyylikäs ja hillitty.
Tämä oli juuri se yhdistelmä, jota hain, sillä minusta Maseratissa pitää olla juuri sitä: hillittyä tyyliä.

Tämän ikäisessä näyttää olevan (tarjonnan perusteella) saatavissa korin värinä musta, valkoinen, punainen ja kahta harmaata sävyä (tumma ja vaalea).
Sisustassa taas (nettiotannan perusteella) valkoinen, musta, beige (Pearl Beige), oranssi (Corallo Red) ja punainen (Burgundy Red).
Omaa mieltymystä eivät natsanneet mitkään muut yhdistelmät, kuin tämä, johon päädyin.

Esimerkkejä kotimaan (ylättävän laajasta) tarjonnasta:
Esimerkki: punainen/musta, https://www.nettiauto.com/maserati/granturismo/10362932 - Maserati EI ole punainen. Ferrari ja Alfa voivat olla, mutta Maserati EI.
Esimerkki: valkoinen/valkoinen, https://www.nettiauto.com/maserati/granturismo/10192376 - Jotenkin "neitimäinen" (vaikka onkin Cheekin ex...)
Esimerkki: musta/Corallo Red, https://www.nettiauto.com/maserati/granturismo/10221046 - Sisustan väri liiän räikeä.
Esimerkki: musta/Burgundy Red, https://www.nettiauto.com/maserati/granturismo/10346938 - Sisustan väri aivan liian räikeä.
Esimerkki: harmaa (kiiltävä)/Corallo Red, https://www.nettiauto.com/maserati/granturismo/9554761- Ehkä paras contender-yhdistelmä?

Vielä mobile.de:stä yhdistelmä hopea/punainen https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... c70c37e0d- Tuo kirkkaan punainen sisusta on aivan liian "porno", musta olisi paljon parempi.
.. ja AutoScoutista hopea/musta https://www.autoscout24.com/offers/mase ... ?cldtidx=4 - Jotenkin vaisu ulkoa, ja synkkä sisältä.

On se vaan ihmeellistä. miten paljon väreillä on merkitystä, kun kyseessä on puhtaasti tunteella hankittu auto :wink:

Re: Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 09 Huhti 2019, 08:21
Kirjoittaja lerppu
il_dottore kirjoitti:talo myytiin ja sitten ostettiiin AUTO!!!
Attention, there is an officer on deck!

Re: Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 09 Huhti 2019, 12:07
Kirjoittaja Ciancarlo
^^ok, hieno on väriyhdistelmä!

Kävitkö katsomassa näitä Suomessa olevia yksilöitä? Tarjonta on tosiaan melko hyvä näinkin harvinaiseksi autoksi.

Re: Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 09 Huhti 2019, 12:36
Kirjoittaja Beta Julio
Hieno peli on kyllä. Pitäis joskus päästä tyyppäämään tuollaista, tiedä vaikka innostuisi itsekin. Yleensä tullut erikoisemmat(kin) autot ostettua ilman että niitä koskaan koeajaa ennen kuin ostopäätös on jo tehty, mutta nämä meikäläisen pelit nyt on olleetkin alle 45k€ hintaluokkaa. Tuollainen 55-70k€ investointi olisi jo sen verran isompi että pitäis tietää ennen ostoa että se kiinnostaa myös livenä eikä vain kuvien ja lehtiartikkelien perusteella.

Olikos sinulla tällainen jo pidemmän aikaa ollut kiikarissa / kipinä syttynyt joskus jonkun kaverin autoa kokeillessa?

Re: Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 09 Huhti 2019, 18:59
Kirjoittaja Rasvis
Todella hieno auto! Noita soisi mielellään lisääkin päivittäistä avensisvirtaa kaunistamaan.

Re: Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 15 Huhti 2019, 16:05
Kirjoittaja cyberias
Onnittelut! Tuo on yksi meikäläisen ehdottomista suosikeista!!

Re: Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 18 Huhti 2019, 13:18
Kirjoittaja heme
Onnittelut, ja kun on ensimmäinen käyttöönottokin 2007, ei verotkaan nouse kohtuuttomiksi.

Re: Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 19 Huhti 2019, 00:57
Kirjoittaja legza
hassu sattuma kävi tänään, kun Lahdessa bongasin äkkiseltään samanlaisen, mutta jollain tummalla mattavärillä olevan yksilön. Harmi kun ei kerennyt oman auton ikkunaa avaamaan, vaikka tarjolla ois ollut jokin mahdollisuus kuulla vähän sointujakin. :lol:

Re: Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 26 Huhti 2019, 00:40
Kirjoittaja il_dottore
Ciao,

Pahoittelut pitkästä poissaolosta tässä ketjussa, olin lomareissussa "rapakon" takana.

Juuri ennen matkalle lähtöä vouti lähetti verotuspäätöksen. Ovat näköjään lisänneet henkilökuntaa, koska ilmoitus oli jätetty 25.3. ja verotuspäätös tuli jo 9.4.2019.
Vain noin kaksi viikkoa käsittelyaikaa, kun viime vuonna ei aina edes tuo 3 kk riittänyt.

Autoveroksi oli laskettu 14276,66 EUR, veroprosentin ollessa tuo maltillinen 27,6%, koska vuonna 2007 mentiin vielä massalla, eikä CO2-lukemilla ;-)

Tämä oli yhtälön ehkä tärkein tekijä, että käyttöönoton piti olla ennen 31.12.2017, koska 2008 aloitettiin verottamaan CO2-päästäjen perusteella, jolloin vero-% olisi ollut jo yli 30%. Nykytaulukolla veroa lasketaan 50% (maksimi) mukaan :shock:

Verotusarvoksi oli asetettu "Yleinen pyyntihinta: 55 239 euroa", joka perustui seitsemän (7) Nettiautossa myynnissä olevan 2007-2008 mallisten autojen pyynteihin.

Kiltisti maksoin, koska ennakko-oletusarvona oli vähintään 15 000 EUR, joten kaikki sen alle oli voittoa :-D

Kohdalleen menee myös sen puolesta, että verojen kanssa kokonaishinta menee aika lähelle tuota 55 tonttua, mikä oli budjetti. Silti ollaan vielä noin 5000 EUR alle halvimman Suomessa tarjolla olevaan 2007 malliin, jolla kilometrejä noin 25 000 enemmän, ja noin 20 000 EUR alle noin likimain samoilla, mutta korkeammilla kilometreillä olevaan 2008 malliseen, jolla pyynti oli 74 800 EUR.

Kallista, mutta "elämä on".

Re: Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 26 Huhti 2019, 01:41
Kirjoittaja Josef Matula
Kyllä co2 perusteella verotetaan jo vuosimallista 2001 alkaen, samoin kuin käyttömaksutkin.

Jotain muita autoveroon vaikuttavia muutoksia tuli tuossa 2007/2008 vaihteessa.

Re: Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 26 Huhti 2019, 19:15
Kirjoittaja il_dottore
Totta toinen puoli, sillä ennen 1.1.2008 oli käytössä sekä kokonaismassa että CO2-päästö, ja pienempi lukema valittiin.

Maseratin kohdalla ero oli selvä: kokonsismassan (2250 kg) mukaan saadaan tuo 27,6%, mutta CO2:n (330 g/km) tulisi 37%.

1.1.2008 jälkeen verotetaan autovero vain CO2:n mukaan.

Re: Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 26 Huhti 2019, 20:56
Kirjoittaja Josef Matula
Ok, hyvä tietää mikä tämä muutos tuossa välissä on :-)

Re: Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 26 Huhti 2019, 23:49
Kirjoittaja Beta Julio
il_dottore kirjoitti:Ciao,

Pahoittelut pitkästä poissaolosta tässä ketjussa, olin lomareissussa "rapakon" takana.

Juuri ennen matkalle lähtöä vouti lähetti verotuspäätöksen. Ovat näköjään lisänneet henkilökuntaa, koska ilmoitus oli jätetty 25.3. ja verotuspäätös tuli jo 9.4.2019.
Vain noin kaksi viikkoa käsittelyaikaa, kun viime vuonna ei aina edes tuo 3 kk riittänyt.

Autoveroksi oli laskettu 14276,66 EUR, veroprosentin ollessa tuo maltillinen 27,6%, koska vuonna 2007 mentiin vielä massalla, eikä CO2-lukemilla ;-)

Tämä oli yhtälön ehkä tärkein tekijä, että käyttöönoton piti olla ennen 31.12.2017, koska 2008 aloitettiin verottamaan CO2-päästäjen perusteella, jolloin vero-% olisi ollut jo yli 30%. Nykytaulukolla veroa lasketaan 50% (maksimi) mukaan :shock:

Verotusarvoksi oli asetettu "Yleinen pyyntihinta: 55 239 euroa", joka perustui seitsemän (7) Nettiautossa myynnissä olevan 2007-2008 mallisten autojen pyynteihin.

Kiltisti maksoin, koska ennakko-oletusarvona oli vähintään 15 000 EUR, joten kaikki sen alle oli voittoa :-D

Kohdalleen menee myös sen puolesta, että verojen kanssa kokonaishinta menee aika lähelle tuota 55 tonttua, mikä oli budjetti. Silti ollaan vielä noin 5000 EUR alle halvimman Suomessa tarjolla olevaan 2007 malliin, jolla kilometrejä noin 25 000 enemmän, ja noin 20 000 EUR alle noin likimain samoilla, mutta korkeammilla kilometreillä olevaan 2008 malliseen, jolla pyynti oli 74 800 EUR.

Kallista, mutta "elämä on".
Asiaa. Esitin tuolla aiemmin kysymyksen mutta se lienee mennyt ohi: Olikos sinulla tällainen jo pidemmän aikaa ollut kiikarissa / kipinä syttynyt joskus jonkun kaverin autoa kokeillessa? Kiinnostaisi tietää miten näihin kipinä syttyy, onko se tiettyyn malliin ja pidemmän aikaa mielessä, vai meneekö "sokkona" kuten itsellä.

Re: Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 28 Huhti 2019, 11:41
Kirjoittaja il_dottore
Kysymyksesi on tosiaan jäänyt "roikkumaan", mi scusi.

Maseratia on tehnyt mieli jo useamman vuoden, lähinnä siksi, että Alfalla ei ollut 159:n jälkeen kiinnostavaa mallia, kun Giulian markkinoille tulo meni ns. pitkäksi, ja Ferrariin ei ole ikinä varaa, joten Maserati vaikutti sopivalta.

Olin aluksi linjalla Coupe (M138) tai QP V (M139), mutta luin ja kuulin monenlaista negatiivista kommenttia tuosta F1-vaihdelaatikosta. Lisäksi kummankin ulkonäkö alkoi olla vanhahtava, vaikkakin klassisen kauniita ovat edelleen (kuullostaako ristiriitaiselta?).

Onneksi GT:n (M145), jossa on normaali 6-portainen automaatti (ja vielä saksalaista ZF_laatua) valmistus alkoi 2007, joten sitä oli saatavilla ennen tuota maagista 1.1.2008 käyttöönottopäivää. Niiden tarjontaan aloin tutustua viime syksynä, ja talven aikana kartoitin vaihtoehoja ja hintatasoa. Maaliskuussa sitten mentiin "pudotuspeliin", jonka seurauksena päädyin tähän nimenomaiseen yksilöön.

Ajamatta minä tämänkin ostin, mutta käytin toki agenttia auton tarkastuksessa ja koeajossa ennen kaupantekoa. Vasta kun itse kävin sen hakemassa, ajoin sillä ensimmäisen kerran :lol:

Minusta on myös hauskaa ajatella tätä autohistoriaani ikäänkuin "koulutuksena" italoautoiluun, jossa ensi on alkeet käyty läpi neljällä Fiatilla (128/-81, Regata 100S/-86, Marea STW 1.6/-98, Marea STW 1.6/-02), sitten syvennetty fiilistä kahdella Alfalla (156 SW/-04, 159 SW/-06), ja nyt siis olen "qualified for the next level".

Jääkö tämä sitten tähän, on parempi vielä olla sanomatta, sillä eläkkeelle jääminen parin vuoden päästä voisi mahdollistaa muuton selaisiin EU-maihin, joissa vielä herkumpia italialaisia olisi saatavilla ilman "autoverorangaistusta". Ja sitäpaitsi nykyään saa autoverosta palautusta, jos vie auton pois Suomesta. :P

Re: Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 28 Huhti 2019, 13:01
Kirjoittaja FinPat
il_dottore kirjoitti: Maseratia on tehnyt mieli jo useamman vuoden, lähinnä siksi, että Alfalla ei ollut 159:n jälkeen kiinnostavaa mallia, kun Giulian markkinoille tulo meni ns. pitkäksi, ja Ferrariin ei ole ikinä varaa, joten Maserati vaikutti sopivalta.
Vaunulassa suunnilleen saman hintainen M456. Neljän istuttava Italo-Coupe sekin.

https://www.nettiauto.com/ferrari/456m/9724280

Re: Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 28 Huhti 2019, 13:03
Kirjoittaja Vittorio Jano
FinPat kirjoitti:
Vaunulassa suunnilleen saman hintainen M456. Neljän istuttava Italo-Coupe sekin.
Hieno tuokin! Harvoin näkee noita punaisena.

Re: Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 30 Huhti 2019, 12:14
Kirjoittaja Beta Julio
il_dottore kirjoitti:Kysymyksesi on tosiaan jäänyt "roikkumaan", mi scusi.

Maseratia on tehnyt mieli jo useamman vuoden, lähinnä siksi, että Alfalla ei ollut 159:n jälkeen kiinnostavaa mallia, kun Giulian markkinoille tulo meni ns. pitkäksi, ja Ferrariin ei ole ikinä varaa, joten Maserati vaikutti sopivalta.

Olin aluksi linjalla Coupe (M138) tai QP V (M139), mutta luin ja kuulin monenlaista negatiivista kommenttia tuosta F1-vaihdelaatikosta. Lisäksi kummankin ulkonäkö alkoi olla vanhahtava, vaikkakin klassisen kauniita ovat edelleen (kuullostaako ristiriitaiselta?).

Onneksi GT:n (M145), jossa on normaali 6-portainen automaatti (ja vielä saksalaista ZF_laatua) valmistus alkoi 2007, joten sitä oli saatavilla ennen tuota maagista 1.1.2008 käyttöönottopäivää. Niiden tarjontaan aloin tutustua viime syksynä, ja talven aikana kartoitin vaihtoehoja ja hintatasoa. Maaliskuussa sitten mentiin "pudotuspeliin", jonka seurauksena päädyin tähän nimenomaiseen yksilöön.

Ajamatta minä tämänkin ostin, mutta käytin toki agenttia auton tarkastuksessa ja koeajossa ennen kaupantekoa. Vasta kun itse kävin sen hakemassa, ajoin sillä ensimmäisen kerran :lol:

Minusta on myös hauskaa ajatella tätä autohistoriaani ikäänkuin "koulutuksena" italoautoiluun, jossa ensi on alkeet käyty läpi neljällä Fiatilla (128/-81, Regata 100S/-86, Marea STW 1.6/-98, Marea STW 1.6/-02), sitten syvennetty fiilistä kahdella Alfalla (156 SW/-04, 159 SW/-06), ja nyt siis olen "qualified for the next level".

Jääkö tämä sitten tähän, on parempi vielä olla sanomatta, sillä eläkkeelle jääminen parin vuoden päästä voisi mahdollistaa muuton selaisiin EU-maihin, joissa vielä herkumpia italialaisia olisi saatavilla ilman "autoverorangaistusta". Ja sitäpaitsi nykyään saa autoverosta palautusta, jos vie auton pois Suomesta. :P
Kiitos, kuulostaa valintaprosessi ja -perusteet hyvin samankaltaisilta kuin itselläni siis. :) Eli "kirjallisten lähteiden" pohjalta valitaan, ja pyritään aina tuo jonkunnäköinen taloudellinen järkevyys pitämään mukana. Näinpä ne nuo omatkin harrastepelit on valikoituneet tuolta ensirekisteröimisajalta 31.12.2007 tai aiemmin. Vielähän tuossakin ikäluokassa nykypäivään ihan moderneja pelejä löytyy, etenkin näissä laitteissa mitä ei täällä ole siihen aikaan koskaan edes näkynyt. Saapa nähdä miten sitten tulevaisuudessa, mutta sitäpä joutaa murehtimaan sitten. On niitä noissa 2007- ja vanhemmissakin vielä paljon sellaisia pelejä joihin ei vielä lompakko yllä, eli lähivuosina potentiaalisia harrastuskohteita tulee kuitenkin valikoimaan vielä lisää. :D

Tuo yllämainittu 456m on käynyt mielessä, ne ei ole mahdottomissa hinnoissa maailmalla, ja alkaa olla sen verran vanha että kun sitä muutaman vuoden tallissa hinkkaa niin saa verotta kilpiin. Mutta kun juuri tuo malli ei niin mahdottomasti tee kipinää itsellä, omaan silmään näyttää vähän liikaa 406 coupepösöltä.

Itsellä tätä italoharrastusta on takana vasta reilu puoli vuotta, mutta jo tänä aikana se tuo Maseratikin on alkanut tuntua paljon vähemmän mahdottomalta ostoajatukselta kuin ehkä vielä vuosi-pari sitten. Toki niissä on vähän sama kuin Aston Martineissakin että tietolähteitä (ja työkaluja) omatoimikorjailijalle on merkittävästi vähemmän kuin Saksalaismerkkeihin, ja osatkin on heti eri hintaluokassa. Ei ne toki halpoja ole esim. V12-biturbomersuunkaan, mutta on niitä kuitenkin eri lailla tarjolla. DB9 Volante olis silti kiva, ja menis tuonne vaadittuun pre-2007 kategoriaan...

Re: Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 30 Huhti 2019, 14:32
Kirjoittaja Jiitee
Jes, jos oma valintaoptio olisi käytössä ja tilanne päällä nyt niin tämän ottaisin vielä punaisilla nahoilla , kiitos :mrgreen:

https://www.nettiauto.com/maserati/granturismo/10362932

Ups, näemmä oma Giulia on juuri noilla samoilla värioptioilla... makuasioita, sano ...

Jep, hyvä valinta tohtorilla. Omat autovalinnat alussa ja lopussa yhtenevät kanssasi, meillä nyt Toyota -käyttiskausi jatkuu
ainakin mahdolliselle eläkkeelle menoon asti, mihin on vielä enemmän aikaa kuin sinulla.
Onnea maselle !

Re: Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 30 Huhti 2019, 16:08
Kirjoittaja il_dottore
Tuota nimenomaista yksilöä kävin katsomassa, kun se oli vielä Tikkurilan SCC:ssä.

On aivan virheetön kunnoltaan, mutta kuten aiemmin totesin, liian kallis, eikä punainen väri tässä autossa miellytä silmään.

Re: Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 02 Joulu 2022, 11:14
Kirjoittaja il_dottore
Nostetaan ikivanhaa thrediä...

Keväämmällä tuli (pyynnöstä) kirjoitettua tarinaa SCCH:n jäsenlehteen Siipmutteriin Maserati GT:stä yleisemmin sekä oman auton hankinnasta ja sillä tehdystä matkasta Modenaan.

Niitä pääsee halutessaan lukemaan myös ei-jäsenet osoitteessa https://www.scch.fi/siipimutteri-arkisto/.

Mainitut artikkelit löytyvät numeroista 1/2022 (https://www.scch.fi/wp-content/uploads/ ... 1-2022.pdf)
ja 2/2022 (https://www.scch.fi/wp-content/uploads/ ... 2-2022.pdf).

Olipa kyllä onni, että tuli silloin ryhdyttyä tuohon projektiin ajoissa, koska seuraavana keväänä maailma meni ihan "kiinni" koronan takia, eikä ole siitä vieläkään toipunut. Eli "sitten joskus" -ajatus kannattaa muuttaa muotoon "jospa jo nyt, sittenkin!"

Re: Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 02 Joulu 2022, 11:56
Kirjoittaja FinPat
il_dottore kirjoitti:
02 Joulu 2022, 11:14
Mainitut artikkelit löytyvät numeroista 1/2022 (https://www.scch.fi/wp-content/uploads/ ... 1-2022.pdf)
ja 2/2022 (https://www.scch.fi/wp-content/uploads/ ... 2-2022.pdf).
Mainiosti kirjoitettu hienosta autosta, il dottore!

Käyhän tervehtimässä meitä useamminkin tällä palstalla, Maserati-kuulumisia on aina mukava seurata.

Re: Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 02 Joulu 2022, 12:44
Kirjoittaja il_dottore
Kiitos kiitoksista!

Muistelen, että joskus taisit kaipailla tällaista tarinaa, ja siksi laitoin linkit tänne, kun jutut on nyt saatavilla :-D
Päivittäin kyllä seuraan forumin juttuja, mutta pakko myöntää, että harvemmin on tullut mitään kirjoiteltua. Ehkä pitäisi?

Onnittelut myös itsellesi Ferrarin hankinnasta. Ajelet sitten sillä ensi kesänä Maranelloon!?

Re: Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 02 Joulu 2022, 13:17
Kirjoittaja FinPat
il_dottore kirjoitti:
02 Joulu 2022, 12:44
Kiitos kiitoksista!

Muistelen, että joskus taisit kaipailla tällaista tarinaa, ja siksi laitoin linkit tänne, kun jutut on nyt saatavilla :-D
Päivittäin kyllä seuraan forumin juttuja, mutta pakko myöntää, että harvemmin on tullut mitään kirjoiteltua. Ehkä pitäisi?

Onnittelut myös itsellesi Ferrarin hankinnasta. Ajelet sitten sillä ensi kesänä Maranelloon!?
Kiitoksia onnitteluista.

Ja ehdottomasti il dottoren pitäisi elämästä Maseratin kanssa kirjoitella. Tekstisi sujuvaa ja mukavaa luettavaa mielenkiintoisesta aiheesta.

Itselle ei ole vielä ensi kesäksi suunniteltu sen pidempää Euroopan reissua mutta kesäksi 2024 voisi ottaa ohjelmaan. Pitää ottaa ensimmäinen yhteinen kesä 33 vuotiaan Ferrarin kanssa jonkinlaisena harjoitteluna ja yhteiselon opetteluna.

Re: Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 04 Joulu 2022, 11:37
Kirjoittaja CLiK
Hyvin on GT säilyttänyt raikkautensa. Klassikkoainesta.

Mukava lukea tällaisia stooreja. Autoharrastamista hienoimmillaan. Autoista haaveilua, romantisointia ja unelmien toteuttamista. Ja ennen kaikkea autoista nauttimista oikealla tavalla.

Re: Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 04 Joulu 2022, 11:41
Kirjoittaja CLiK
FinPat kirjoitti:
02 Joulu 2022, 13:17

Itselle ei ole vielä ensi kesäksi suunniteltu sen pidempää Euroopan reissua mutta kesäksi 2024 voisi ottaa ohjelmaan. Pitää ottaa ensimmäinen yhteinen kesä 33 vuotiaan Ferrarin kanssa jonkinlaisena harjoitteluna ja yhteiselon opetteluna.
30-vuotias Alfa selvisi kunnialla moisesta, miksei täysin läpikäyty maranellolainenkin :-D

Re: Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 04 Joulu 2022, 12:42
Kirjoittaja Vittorio Jano
il_dottore kirjoitti:
02 Joulu 2022, 11:14
Keväämmällä tuli (pyynnöstä) kirjoitettua tarinaa SCCH:n jäsenlehteen Siipmutteriin Maserati GT:stä yleisemmin sekä oman auton hankinnasta ja sillä tehdystä matkasta Modenaan.
Kylläpä oli hienot artikkelit, kiitos jaosta. Etenkin tuo reissujuttu...ai että.

Yhden typon löysin: Walter de Silvahan se taitaa olla.

Re: Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 05 Joulu 2022, 00:34
Kirjoittaja il_dottore
... guilty as charged! :(

On siellä toinenkin moka. Jälkimmäisessä osassa s. 18 ensimmäisessä kappaleessa puuttuu lukumäärä manuaalivaihteistoisille Coupe/4200 mallisille yksilöille.

Taisi olla niin, että sitä kirjoittaessani minulla ei ollut silloin siihen oikeaa lukua, enkä laittanut sille edes dummya eli nn, jtsp., jotta muistaisi etsiä luvun myöhemmin. Myös "harva" olisi tehnyt lauseesta heti ymmärrettävän.

Mikä sitten oli tuo oikea luku? Nopea haku Sportsmaserati-forumilta tuotti tuloksen: 1078 manuaalia, 5371 cambiocorsaa. Siihen lisää vielä 2613 viimeisintä GranSport mallia, mutta niissä ei ole yhtään manuaaliaskillista. Siis vain vähän yli 10% tuotannosta oli manuaalilla.

Vielä harvinaisempi on manuaalivaihteinen Ferrari 612, joita on tehtaalta lähtenyt vain 199, kun kaiken kaikkiaan autoja tehtiin 3025 (Wikipedian mukaan). Suurimmassa osassa niissäkin oli siis tuo Grazianon robottilaatikko. Samaa sukujuurtahan on myös Alfan Selespeed.

Kaikkein harvinaisin on kuitenkin manuaalivaihteinen 599, koska niitä tehdas teki tiettävästi vain 30, kun koko tuotanto oli runsaat 4000 autoa, mallit GTB, GTO ja Aperta yhteensä.

Myös 360 ja 430 olivat useimmiten ei-manuaaleja, mutta niihin on tehty runsaasti konversioita jälkeen päin.

Re: Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 05 Joulu 2022, 11:58
Kirjoittaja Polforea
^Nyt kun noin sanot, niin totta tosiaan, jossain kohtaa mietin hetken lauseen sisältöä kun vaihteistoista oli puhetta. Jossain muussakin kohtaa mietin hetken jotain (olisiko ollut se Walter), mutta totesin, että yksittäiset kirotusvirheet eivät hyvää tarinaa latista ja jatkoin lukemista.

Re: Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 05 Joulu 2022, 16:25
Kirjoittaja Vittorio Jano
il_dottore kirjoitti:
05 Joulu 2022, 00:34
manuaalivaihteinen Ferrari 612, joita on tehtaalta lähtenyt vain 199
Nämä ovat kyllä asiallisia tuotantomääriä.

Nykymalleja taitaa valmistua aika paljon enemmän? Vai tuleeko koko ajan jotain "rajoitettua sarjaa" niinkuin Lambolla.

Re: Suomen italoautokanta on kasvanut yhdellä yksilöllä

Lähetetty: 05 Joulu 2022, 16:38
Kirjoittaja FinPat
Vittorio Jano kirjoitti:
05 Joulu 2022, 16:25
il_dottore kirjoitti:
05 Joulu 2022, 00:34
manuaalivaihteinen Ferrari 612, joita on tehtaalta lähtenyt vain 199
Nämä ovat kyllä asiallisia tuotantomääriä.

Nykymalleja taitaa valmistua aika paljon enemmän? Vai tuleeko koko ajan jotain "rajoitettua sarjaa" niinkuin Lambolla.
Malleja pukkaa nykyään runsaasti ja vuosituotannossakin ollaan menty yli 7000 yksikön rajan.

https://www.ferrari.com/en-EN/auto/car-range

https://www.motorauthority.com/news/110 ... first-time