Sähköautoista ja lataushybrideistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Jiitee
Viestit: 4332
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

FinPat kirjoitti:
24 Huhti 2024, 18:35
lerppu kirjoitti:
24 Huhti 2024, 17:41
Pienemmät autokaupat - jos niitä on jäljellä - eivät ota vaihdossa täyssähköjä riskienhallinnan vuoksi.
10-15 vuoden sisään kuivuu siis näiden business minimaaliseksi jos eivät muuta positiotaan.
Ottavat ne sitten kun kauppa taas käy. Ihan järkeenkäypää nyt. Isot premium riiselit ja bensakoneiset
käytettynä menevät aika hyvin kaupaksi nyt. Bensa varsinkin niille, jolla vuotuiset km:t jäävät sinne
5000-10 000 km:n väliin.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
HANU
Viestit: 1242
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja HANU »

Sähköautot ovat vielä ihan harmittomia autoja ottaa vaihdossa pl. vanhat Model S:t, niitä pitää karttaa.

Hybridiautoissa on reilusti vikoja varsinkin Volkkarissa. Valitettavasti myös ladattavissa Volvoissa on kalliita vikoja.

Suomen kuluttajasuoja on myös niin älytön nykyään, että esim. alkuvuosien GTE Passatteja ei kuuluisi myydä ollenkaan.
Autokaupan ammattilainen

Avatar
lerppu
Viestit: 5911
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
24 Huhti 2024, 18:35
lerppu kirjoitti:
24 Huhti 2024, 17:41
Pienemmät autokaupat - jos niitä on jäljellä - eivät ota vaihdossa täyssähköjä riskienhallinnan vuoksi.
10-15 vuoden sisään kuivuu siis näiden business minimaaliseksi jos eivät muuta positiotaan.
Lienee nytkin haastava ala. Mutta jäsen HANUn toiminta taitaa olla sen verran isoa, että ei moiseen kompastu. Vielä kipuilee käytettyjen täyssähköjen markkina - mutta löytänee uomansa kyllä sekin. Aika tavalla on joillain malleilla hinta pudonnut…

Jiiteen mainitsema halvempaan vaihtaminen lienee aina ollut melkoista taiteilua - mutta toki halutulla kikottimella helpompaa!

Avatar
HANU
Viestit: 1242
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja HANU »

Bensat ja dieselit ovat käyneet hyvin kaupaksi koko tämän ev auto hömpötyksen aikana. Dieselin myynti on noin 35:n prosentin luokkaa ja bensan noin 50%:n luokkaa. Loput on sitten hypäriä ja sähköä. Tämä on kahdeksan liikkeen tuomaa käytännön dataa ja myydään vain käytettyä. Ei tätä maailmaa pelasteta sillä, että Suomessa koitetaan ekoautoilla. Suuret kansat ajelee kuitenkin saastuttavilla autoilla ja pilaa luontoa. Siksi itse ajan vain saastuttavilla autoilla joissa bensaa palaa reilusti.
Autokaupan ammattilainen

Avatar
lerppu
Viestit: 5911
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Maailman hiilidioksidipäästöt olivat noin 42 miljardia tonnia vuodessa vuosikymenen vaihteessa.
Samaan aikaan Suomen hiilidioksidipäästöt olivat noin 56 miljoonaa tonnia, joista liikenteestä 22%, josta henkilöautoista karkeasti puolet.
(Nämä ovat muutaman vuoden vanhoja lukuja, koska pomppasivat googlehaulla ensin silmille.)
Eli kotimainen henkilöautoilu vastaa maailman hiilidioksidipäästöistä 1,47e-4 -osaa (ylöspäin pyöristäen). Sen katoamisella (nyt heti samantien) ei olisi mitattavissa olevaa vaikutusta yhteisen kaasukehämme koostumukseen. Edes tuon päästön kumulatiivisella vaikutuksella ei olisi merkitystä.

Joten jäsen HANU (ja muutkin suomalaiset autoilusta nauttivat) - hanaa vaan, polttomoottori on kaunis mekaaninen jäänne romanttiselta autoilun ajalta!

Ja niille, jotka kokevat että meidän täytyy näyttää esimerkkiä - kyllä, kaikki maailman kansat ovat kytiksellä ja zoomailevat mitä ne suomalaiset nyt tekevät, että voidaan ottaa niistä mallia! (ja suomalainen uusien autojen markkina on varmasti kaikkein merkittävin suunannäyttäjä auton valmistajille...)

Luonnon suojelussa on syytä tietenkin toimia paikallisesti ja vaikuttaa valinnoilla lähiluonnon tilaan. Mutta cost and effect on hyvä pitää kaikessa toiminnassa ajurina, se ei auta ilmakehää yhtään vaikka kaikki suomalaiset muuttaisivat maakuoppaan ja jäisivät sinne.

Mitä tulee PHEVeihin ja BEVeihin, niin saahan niitä ostella, mutta kannattaa hankkia sellainen siksi että siitä tykkää. Niinkuin yleensäkin, auto ostetaan itselle eikä naapurille.

Gusse
Viestit: 903
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

:-D
HANU kirjoitti:
24 Huhti 2024, 19:24
Sähköautot ovat vielä ihan harmittomia autoja ottaa vaihdossa pl. vanhat Model S:t, niitä pitää karttaa.

Hybridiautoissa on reilusti vikoja varsinkin Volkkarissa. Valitettavasti myös ladattavissa Volvoissa on kalliita vikoja.

Suomen kuluttajasuoja on myös niin älytön nykyään, että esim. alkuvuosien GTE Passatteja ei kuuluisi myydä ollenkaan.
Joo Volvoissa on kalliita Erad vikoja ja on niissä muitakin arvokkaita vikoja. Omaankin joutui myyjä laittamaan 1400€ "webaston" korjaukseen. Tosin tuntuu kaikissa nykyään olevan jotain kalliita tyyppivikoja. Edellisessä omassa jaggessa parin tonnin ketjuvikoja ja sen takia vaikea myytävä. Alfassa esimerkiksi multiair vikoja ja bemareissa ketjuvikoja ja muissa merkeissä muuta etc.. En tiedä mitä sitä pitäisi ostaa, että ei olisi riskiä kalliista tyyppiviasta. Ehkä sitä pitää palata takasin Kia kuskiksi joilla tuli tässä välissä ajettua :-D . Ne ainakin oli ongelmattomia ja jos oli ongelmia, niin pitkä takuu oikeasti toimi.

Avatar
Polforea
Viestit: 11215
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Gusse kirjoitti:
25 Huhti 2024, 10:46
En tiedä mitä sitä pitäisi ostaa, että ei olisi riskiä kalliista tyyppiviasta.
Tonnipommi. Laskennallisesti sellaiseen ei voi tulla yli tonnin hintaista vikaa, koska tonnilla saa jo toisen pommin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4332
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Polforea kirjoitti:
25 Huhti 2024, 11:06
Gusse kirjoitti:
25 Huhti 2024, 10:46
En tiedä mitä sitä pitäisi ostaa, että ei olisi riskiä kalliista tyyppiviasta.
Tonnipommi. Laskennallisesti sellaiseen ei voi tulla yli tonnin hintaista vikaa, koska tonnilla saa jo toisen pommin.
"Ehkä sitä pitää palata takasin Kia kuskiksi joilla tuli tässä välissä ajettua :-D . Ne ainakin oli ongelmattomia ja jos oli ongelmia, niin pitkä takuu oikeasti toimi." Komppaan ja toimii :mrgreen:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
lerppu
Viestit: 5911
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Jiitee kirjoitti:
25 Huhti 2024, 11:55
Polforea kirjoitti:
25 Huhti 2024, 11:06
Gusse kirjoitti:
25 Huhti 2024, 10:46
En tiedä mitä sitä pitäisi ostaa, että ei olisi riskiä kalliista tyyppiviasta.
Tonnipommi. Laskennallisesti sellaiseen ei voi tulla yli tonnin hintaista vikaa, koska tonnilla saa jo toisen pommin.
"Ehkä sitä pitää palata takasin Kia kuskiksi joilla tuli tässä välissä ajettua :-D . Ne ainakin oli ongelmattomia ja jos oli ongelmia, niin pitkä takuu oikeasti toimi." Komppaan ja toimii :mrgreen:
Sieluni ei ole näihin valintoihin valmis, kävelykin on vaihteoehto! Joskus jonkun koeajon jälkeen, kun myyjä kysyi "mitäs tykkäsit", niin vastasin rehellisesti että mieluummin työnnän mun Alfaa kuin ajan tuolla uudelleen. :silly:

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

lerppu kirjoitti:
25 Huhti 2024, 12:17
Sieluni ei ole näihin valintoihin valmis, kävelykin on vaihteoehto! Joskus jonkun koeajon jälkeen, kun myyjä kysyi "mitäs tykkäsit", niin vastasin rehellisesti että mieluummin työnnän mun Alfaa kuin ajan tuolla uudelleen. :silly:
Ei harmaatojotakiatossania kuulukaan koeajaa jos meinaa moisen syystä tai toisesta ostaa.
VMP

Avatar
Jiitee
Viestit: 4332
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

mattijus kirjoitti:
25 Huhti 2024, 12:31
lerppu kirjoitti:
25 Huhti 2024, 12:17
Sieluni ei ole näihin valintoihin valmis, kävelykin on vaihteoehto! Joskus jonkun koeajon jälkeen, kun myyjä kysyi "mitäs tykkäsit", niin vastasin rehellisesti että mieluummin työnnän mun Alfaa kuin ajan tuolla uudelleen. :silly:
Ei harmaatojotakiatossania kuulukaan koeajaa jos meinaa moisen syystä tai toisesta ostaa.
Niin ja oli puhe autoista, joista ei ole huolta/harmia... Lerppu yhdestä paketista ei elämässä saa kaikkia haluamiaan keksejä, tiedäthän :wink:

OK. Uusista autoista yhdessä paketissa max-fun ja min- worries olisi minulla tämä pienelle taloudelle : https://www.toyota.fi/autot/gr-yaris
Merkki varmaan meikän kohdalla yllätys... 8)
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
mutt
Viestit: 5447
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

mattijus kirjoitti:
25 Huhti 2024, 12:31
lerppu kirjoitti:
25 Huhti 2024, 12:17
Sieluni ei ole näihin valintoihin valmis, kävelykin on vaihteoehto! Joskus jonkun koeajon jälkeen, kun myyjä kysyi "mitäs tykkäsit", niin vastasin rehellisesti että mieluummin työnnän mun Alfaa kuin ajan tuolla uudelleen. :silly:
Ei harmaatojotakiatossania kuulukaan koeajaa jos meinaa moisen syystä tai toisesta ostaa.
Kaverin isä osti joskus corollan, ja tuumi että hyvä kun tuli montaa koeajettua, olisi muuten luullut tämän olevan rikki.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Polforea
Viestit: 11215
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jiitee kirjoitti:
25 Huhti 2024, 13:26
Niin ja oli puhe autoista, joista ei ole huolta/harmia... Lerppu yhdestä paketista ei elämässä saa kaikkia haluamiaan keksejä, tiedäthän :wink:
Ei vaan autoista, joissa ei ole kalliita tyyppivikoja.

Tylsyyskin voi olla huoli ja harmi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4332
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Polforea kirjoitti:
25 Huhti 2024, 17:09
Jiitee kirjoitti:
25 Huhti 2024, 13:26
Niin ja oli puhe autoista, joista ei ole huolta/harmia... Lerppu yhdestä paketista ei elämässä saa kaikkia haluamiaan keksejä, tiedäthän :wink:
Ei vaan autoista, joissa ei ole kalliita tyyppivikoja.

Tylsyyskin voi olla huoli ja harmi.
Sanan säilää, mutta eikö juuri kalliit tyyppiviat ole huolen ja harmin
ytimessä… :roll:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11215
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

(Kalliit) tyyppiviat on yksi huolen ja harmin aihe ja peruste, mutta ei ainoa.

Täydellisen toimiva ja viaton auto ei välttämättä ole huoleton ja harmiton, Huolta ja/tai harmia voi aiheuttaa moni muukin asia - etenemiskyky, tilat, valot, melutaso, tylsyysaste - mikä tahansa, joka aiheuttaa negatiivisia ajatuksia. Ja kyllä, osa riippuu käyttäjästä, yhden huoli ei välttämättä ole huoli toiselle.

Mutta kuten todettu, tässä ei haettu huoletonta ja harmitonta autoa, vaan autoa ilman yhtä huolen aihetta eli kalliita tyyppivikoja. Se speksi on pirusti helpompi täyttää.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11233
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Patteriklonkkarilla nyt 60tkm takana ja sitä kehtaisi jo ehkä varovasti kehua huolettomaksi. Kaksi kierrosta koiranluita laitettu ja huollon yhteydessä pari ”laadunparannuskampanjaa” mutta siinä se. Alkuun umpisurkea softakin on matkan varrella eheytynyt.

Käyttöominaisuudet ovat alusta asti olleet ihan jees.

Uskaltaisin ostaa itsellekin. Mutta haluaisinko
- Epäkelpokeräilijä -

Gusse
Viestit: 903
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

^ No on tuolla omalla kolmosella myös nyt päästetty reilu 60k ilman ongelmia tai no yhden ikkunalistan kävi rangeri laittamassa, mutta siellä voi vielä hyvin tulla tyyppivika lämpöpumppu paukku vielä :lol: . Ollut tähän mennessä kyllä käyttökuluiltaan edullisin auto, jos ei lasketa huimaa arvonalenemaa 8)

JanV
Viestit: 958
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JanV »

No eihän uusissa kalliita vikoja tai huolia olekaan koska takuu. Ostakaa sama 8-10 vuotta vanhana ja kerro sitten pitikö jännittää koko 60tkm

Eihän Giuliassakaan ensimmäiset 5 vuotta oikeastaan mitään muuta kun ajoa. En ees jännittäny multiairia koska miksi jaksaisin. Ajaminen oli vain positiivinen jännitys, eli tylsyydestä ei ollut tietoakaan.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11233
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Voihan takuunalaisessakin värkissä olla isoja vikoja, maksaja vaan on siinä vaiheessa joku muu. Ei kumminkaan ehkä ennustaisi halpaa jatkoa jos tölkki murenisi käsiin jo tässä vaiheessa.

60 tkm nyt ei tietty ole vielä kummoinen suorite, mutta kaikki laitokset eivät kuulemma meinaa pysyä nipussa tuonnekaan asti.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Polforea
Viestit: 11215
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jaa niin, naapurifoorumilta voisi lainata Kia -kuulumisia. Autona EV6 GT-Line:
Naapurifoorumin Kia-kokemus kirjoitti: Jummijammi, minä sain autoni takaisin. Vieläpä toimivana, vielä sisältä ja ulkoa pestynä. Oli reissussa 4kk ja 13pv. Kilometrejä näytti karttuneen 1300 joista 500km ajoa maahantuojalle.
Pienenä yksityiskohtana jättivät autoon dataloggerin, jolla pyrkivät selvittämään tuota zombie ilmiötä. Se kun vaivaa aika montaa yksilöä, eikä siihen ole oikein lääkettä vielä löytynyt. Omassa tapahtui toissa talvena 4 kertaa. Tämän talvenhan tuo siis talvehti maahantuojalla.
Tuo yli 4kk kestänyt tutkinta- ja korjausreissu ei vissiin ole tyyppivika, zombieilmiö on - joskaan sekään ei kai vielä kallis tyyppivika (silti harmittaa ja huolettaa auton käyttäjää). Mutta hyvä esimerkki sekä siitä, että luotettavaksi tunnettukaan merkki ei ole varmuudella huoleton, että siitä, että yksittäisen auton perusteella kokema voi olla aivan eri laidassa kuin tunnetusti merkillä keskimäärin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4332
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Polforea kirjoitti:
26 Huhti 2024, 07:38
Jaa niin, naapurifoorumilta voisi lainata Kia -kuulumisia. Autona EV6 GT-Line:
Naapurifoorumin Kia-kokemus kirjoitti: Jummijammi, minä sain autoni takaisin. Vieläpä toimivana, vielä sisältä ja ulkoa pestynä. Oli reissussa 4kk ja 13pv. Kilometrejä näytti karttuneen 1300 joista 500km ajoa maahantuojalle.
Pienenä yksityiskohtana jättivät autoon dataloggerin, jolla pyrkivät selvittämään tuota zombie ilmiötä. Se kun vaivaa aika montaa yksilöä, eikä siihen ole oikein lääkettä vielä löytynyt. Omassa tapahtui toissa talvena 4 kertaa. Tämän talvenhan tuo siis talvehti maahantuojalla.
Tuo yli 4kk kestänyt tutkinta- ja korjausreissu ei vissiin ole tyyppivika, zombieilmiö on - joskaan sekään ei kai vielä kallis tyyppivika (silti harmittaa ja huolettaa auton käyttäjää). Mutta hyvä esimerkki sekä siitä, että luotettavaksi tunnettukaan merkki ei ole varmuudella huoleton, että siitä, että yksittäisen auton perusteella kokema voi olla aivan eri laidassa kuin tunnetusti merkillä keskimäärin.
Eihän tuossa ole mitään ihmeellistä, pääasiahan on, että asiaa tutkitaan ja tehdään jotakin. Harmi tullee Kian
tapauksessa siitä, että sijaisauto ei ole välttämättä tuon GT:n veroinen… 8)

Teslankin kunniaksi voi jotakin sanoa. Softakorjaukset pääosin hanskassa ja hyviä,
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11215
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Meinaat, että se ei ole harmia, että et pääse käyttämään haluamaasi, ostamaasi ja maksamaasi autoa yli neljään kuukauteen, koska se on rikki eikä korjausta meinaa löytyä? Eikä siitä, ettei aina pääse liikkeelle tekemättä taikoja ja rituaaleja (zombieilmiö)? Eikä huolta, jos vähänkin mietityttää että entäs jos rituaalit ei joku kerta enää autakaan? Ei ole harmia siitä ruljanssista mikä tuollasesta hommasta kokonaisuutena kertyy?

Sijaisauto vaihtui heillä pari-kolme kertaa, eikä niistä oikein mikään tosiaan ollut tuon EV6:n veroinen (useammaltakaan argumentilta). Kyllä, sekin on harmia, mutta minusta se ei tuossa tapauksessa ole läheskään ainoa harmi. Ja ne ei-EV6:n-veroinen -seikat ovat pääosin olleet Pösön, Mitsubishin ja mikähän se kolmas olikaan, harmeja.

Ja kyllä, pääasia on että auto on tutkittu ja viimein tiettävästi jopa korjattu (paitsi sen zombieilmiön osalta), mutta ei se poista muuta hommasta aiheutunutta harmia.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7330
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Huomiona että punainen Tesla Model 3 valko-mustalla sisustuksella:

RWD ~42k€ 513km
AWD ~52k€ 623km
Perf ~62k€ 528km

Tulee väkisin työmatkakulkineen vaihto syksylle. Ja jäisen tien ajo-ominaisuudet pois lukien olen ollut tyytyväinen nykyiseen 2021 malliseen joten on mahdollista että ylläolevasta joukosta jotain päätyy pihalle.

Mutta tylsäähän se olisi melkein samanlaisella, ja ennen kaikkea yhdellä yleisimmistä autoista ajella. Jotenkin ihan kokonaan China Inc. linjallekaan ei haluaisi lähteä vaikka BYD Hylje vaikuttaakin OK:lta.

No, koeajoja pitää tehdä taas runsaasti.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11227
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Kyllähän tuo uusi Kolmonen on ihan oikeasti erinomainen sähköauto, vanhempaa en ole kokeillutkaan. Y:n ajosta en niin välittänyt.

Kaikki aika sopivasti hinnoiteltujakin suhteessa kilpailijoihin. Ainakin tänään.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

FinPat
Viestit: 7330
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Vittorio Jano kirjoitti:
26 Huhti 2024, 18:24
Kyllähän tuo uusi Kolmonen on ihan oikeasti erinomainen sähköauto, vanhempaa en ole kokeillutkaan. Y:n ajosta en niin välittänyt.

Kaikki aika sopivasti hinnoiteltujakin suhteessa kilpailijoihin. Ainakin tänään.
Tesla vispilät tuntuvat asiansa ajavan. Ja hintakehitys muistuttaa jotain pientä alt-coinia volatiliteetin puolesta.

Gusse
Viestit: 903
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

FinPat kirjoitti:
26 Huhti 2024, 18:05
Huomiona että punainen Tesla Model 3 valko-mustalla sisustuksella:

RWD ~42k€ 513km
AWD ~52k€ 623km
Perf ~62k€ 528km

Tulee väkisin työmatkakulkineen vaihto syksylle. Ja jäisen tien ajo-ominaisuudet pois lukien olen ollut tyytyväinen nykyiseen 2021 malliseen joten on mahdollista että ylläolevasta joukosta jotain päätyy pihalle.

Mutta tylsäähän se olisi melkein samanlaisella, ja ennen kaikkea yhdellä yleisimmistä autoista ajella. Jotenkin ihan kokonaan China Inc. linjallekaan ei haluaisi lähteä vaikka BYD Hylje vaikuttaakin OK:lta.

No, koeajoja pitää tehdä taas runsaasti.
Kerro sitten ihmeessä miltä uusi perf vaikutti :-D . Ei ole uutta perus kolmostakaan tullut vielä kokeiltua, mutta kehuja se on tuntunut saavan.

JanV
Viestit: 958
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JanV »

Ketään mun lisäksi ei tunnu häiritsevän se että Tesla lypsää kuollutta lehmää?

Model3 ja Y ovat yhtä tiensä päässä kuin mitä on giulia. Model S ylitti ajan jo 4 vuotta sitten ja siksi se ei enää myy. Alfan kohdalla facelifteillä on toki hengitetty tähän asti eli perinteisesti vähän etuvaloa, takavaloa ja sisustaa. Kun Tesla tekee saman puhutaan "uudesta mallista" joka on kuitenkin vain facelift ja ainakin omaan silmään jo nähty, last season, out of date. Valmistajallehan olisi edullista tuottaa sitä mallia 100 vuotta koska jokainen oikea mallin vaihto on pirun kallista. Kenenkään muun valmistajan kohdalla tuo ei ole koskaan toiminut. Ehkä kupla joo ja lada, mutta kuplan loppuaikoinakin se oli meksiko joka niitä valmisi ja osti.

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

JanV kirjoitti:
27 Huhti 2024, 09:13
Ketään mun lisäksi ei tunnu häiritsevän se että Tesla lypsää kuollutta lehmää?
Samaa olen ihmetellyt. Häiritse on tosin omalla kohdallani tarpeettoman vahva sana koska en ole, enkä ole ollut, Teslaa ostamassa muutenkaan. Tilanne voisi olla toinen, jos olisi rahaa moiseen.
VMP

Avatar
Jiitee
Viestit: 4332
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

JanV kirjoitti:
27 Huhti 2024, 09:13
Ketään mun lisäksi ei tunnu häiritsevän se että Tesla lypsää kuollutta lehmää?

Model3 ja Y ovat yhtä tiensä päässä kuin mitä on giulia. Model S ylitti ajan jo 4 vuotta sitten ja siksi se ei enää myy. Alfan kohdalla facelifteillä on toki hengitetty tähän asti eli perinteisesti vähän etuvaloa, takavaloa ja sisustaa. Kun Tesla tekee saman puhutaan "uudesta mallista" joka on kuitenkin vain facelift ja ainakin omaan silmään jo nähty, last season, out of date. Valmistajallehan olisi edullista tuottaa sitä mallia 100 vuotta koska jokainen oikea mallin vaihto on pirun kallista. Kenenkään muun valmistajan kohdalla tuo ei ole koskaan toiminut. Ehkä kupla joo ja lada, mutta kuplan loppuaikoinakin se oli meksiko joka niitä valmisi ja osti.
Muskin avaruusseikkailut tietysti pitää jotenkin resursoida, onko tämä pois sitten autojen tuotekehityksestä ? On. Onko Tesla ylipäätään autonvalmistaja vielä 10 vuoden päästä ?Ehkä. Onko montaa länsimerkkiä muutenkaan enää jäljellä ? Mersu, penari, vAGin premium-pää ja toyota-group sekä hyundai/kia group, stellantis erittäin karsittuna ? Mahdollisesti. China Inc. hajoaa/rakoilee ? Heaven knows ?
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

FinPat
Viestit: 7330
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

JanV kirjoitti:
27 Huhti 2024, 09:13
Ketään mun lisäksi ei tunnu häiritsevän se että Tesla lypsää kuollutta lehmää?
Harvinaisesti olen tässä kohtaa eri mieltä palstatoveri JanV kanssa. Tesla Model 3 ja Y ovat muuttuneet matkan varrella huomattavasti mitä tulee auton rakenteeseen ja tekniikkan vaikka ulkonäkö on pysynyt samana. Ja softa päivittyy lennossa koko ajan.

Aikanaan kun Nokia päätti tehdä matkapuhelinmarkkinoilla itsemurha se alkoi tekemään "variantteja" vähän jokaiseen kuviteltuun segmenttiin yhden ja saman platformin päälle. Näiden varianttien kehityskustannukset olivat korkeat vaikka loppukäyttäjä ei eroa niin isosti huomannutkaan. Ainoat ketkä eroja huomasivat olivat jakkupukuinen tuotepäällikkö ja kravattikaulainen "category owner". Ja kunnon Excel-managementilla visiovapaa ylin johto sitten ulkoisti kaiken osaamisen piirisarjoista softaan talon ulkopuolelle.

Omppu teki yhden luurimallin vuonna 2007 ja jatka samalla linjalla vieläkin 2024. Omppu myös hallinnoi itse kriittistä teknologiaportfoliotaan.

Stellantis 2024 joka tekee todella "Meh"-platformin päälle Jeepin, Alfan, Fiatin, jne. on mielestäni Nokia vuonna 2005 ja eteenpäin ja Tesla taas Omppu samalta ajalta.

Niin, ja autoista vastaava esimerkki olisi Possu 911, jo vuodesta 1964 samannäköinen vaikka tekniikka elää koko ajan.

JanV
Viestit: 958
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JanV »

On oikeastaan suotavaa olla eri mieltä koska muuten ei synny keskustelua.

911 on joo saman näköinen mutta se ei ole sama. Onhan jokainen koripaneeli pohjasta lähtien muuttunut vaikka yhdennäköisyys on säilytetty. Suurin muutos on jouduttu tekemään aina (tekniikan lisäksi) aina sisustaan koska kunkin ajan "uusi teknologia" ei ihan hirveän monta vuotta ole pysynyt uutena. Jopa 992 kärsii nyt jo siitä mutta toisaalta 911 ei mun nähdäkseni tavalliseen siirtymiseen edes tehty joten painoarvo sille on pieni.

Tesla ei toki tekniikaltaan ole vanha. Mulla tulee vaan aina se "nähty" juttu ja täytyy sanoa etten erota edes model S malleja siitä onko se 2012 vai 2024. En kyllä muistakaan Tesloista. Nähty juttu ilmenee kanssa-autoilijoissa myös sillä että jos viet uuden mallin esim bensikselle niin aina joku tulee keskustelemaan. Veikkaan että Teslan kohdalla näin ei käy koska ihmiset katsoo vain että jaa taas yksi Tesla ja kyseessä ei silloin ole edes autofanaatikko jonka kanssa syntyisi keskustelua. Tosin ne nyt ei mene edes bensikselle kuin korkeintaan juomaan kahvia.

Jossain kohtaa puhelimethan olivat samanlaisen "status symbolin" alaisia välineitä. Jos sulla oli Kommunikaattori niin silloin tiedettiin että nyt on kyseessä johtaja. Nyt ketään ei kiinnosta puhelimet joten ihan sama miltä se näyttää. Sitäpaitsi kun niihin on laitettava suojakuoret, jotta ne kestää edes käyttöä niin vielä vähemmän näkee. Ehkä suojakuoret tulee myös autoihin niin pystyt edes jotenkin erottamaan omasi.

FinPat
Viestit: 7330
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

JanV kirjoitti:
27 Huhti 2024, 11:51
Ehkä suojakuoret tulee myös autoihin niin pystyt edes jotenkin erottamaan omasi.
Värillinen PPF?

FinPat
Viestit: 7330
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

JanV kirjoitti:
27 Huhti 2024, 11:51
Jos sulla oli Kommunikaattori niin silloin tiedettiin että nyt on kyseessä johtaja.
..tai persaukinen Nokian insinööri?

Nimimerkillä taitaa löytyä vieläkin 9000, 9000i, 9110, 9210 ja 9500 jostakin romulaatikosta. E90 ei kyllä enää ole tallella.

Gusse
Viestit: 903
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

FinPat kirjoitti:
27 Huhti 2024, 11:57
JanV kirjoitti:
27 Huhti 2024, 11:51
Ehkä suojakuoret tulee myös autoihin niin pystyt edes jotenkin erottamaan omasi.
Värillinen PPF?
Noita näkeekin aika monessa Teslassa :lol: Ainoa tapa edes vähän erottua :drinking:

JanV
Viestit: 958
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JanV »

Puhelimille tosiaan kävi muutama vuosi applen julkistamisen jälkeen niin että niistä tuli vain puhelimia. Toive olisi ettei automaailmalle käy niin että autosta tuli vain auto jonka firma maksaa. Toki se on monelle sitä ollut jo iät ja ajat mutta sille osuudelle jolle se merkitsee jotain muuta, ei häviäisi.

artjojy
Viestit: 369
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja artjojy »

[quote=Gusse post_id=699801 time=1714208857 user_id=44889]
[quote=FinPat post_id=699799 time=1714208263 user_id=52808]
[quote=JanV post_id=699798 time=1714207896 user_id=53141]
Ehkä suojakuoret tulee myös autoihin niin pystyt edes jotenkin erottamaan omasi.
[/quote]

Värillinen PPF?
[/quote]
Noita näkeekin aika monessa Teslassa :lol: Ainoa tapa edes vähän erottua :drinking:
[/quote]

Yksi tuttu on teipannut valkoisen Model Y:n valkoisella PPF kalvolla, ei juurikaan eroa alkuperäisestä väristä :-D

Avatar
Jiitee
Viestit: 4332
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

No niin, on sitten vaihdettu ( käytössä) 0- päästöinen Cinquecento-e
yli 200g - lukemaa tupruttavaan turbottomaan japsi- V6:seen.
Jotta maailma pelastuu, niin istutan taas kotimetsään tänä vuonna tuhannen
männyn- ja kuusentainta.

Sähköauton halpuutus nyt onnistui ihan hyvin vaikka markkina haastava.
8 kk:n ja 10000 km:n saldona
jäin vain touhutonnin tappiolle sähköauton arvonalennuksella.
Toki lähtökohta olikin aika edullinen 2 vuotta vanha ranskantuonti.

Plugarilla jatketaan nyt.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

FinPat
Viestit: 7330
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

JanV kirjoitti:
27 Huhti 2024, 11:51
911 on joo saman näköinen mutta se ei ole sama
Kuva

Yllä 2012 ja alla 2024. Ulkonäön kehittyminen eri automalleissa 12 vuoden yli.

JanV
Viestit: 958
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JanV »

Hyvä yritys mutta sun kuvassa on molemmat possut 991:siä. Toinen on vain faceliftattu .2 jonka valmistus päättyi 2019

Mut pointti ei ollu se etteikö ne saisi näyttää samalta. Monissa tilanteissa se onkin ihan ok. Teslan tapauksessa ne ovat (käsittääkseni) sama auto jossa on vain puskuria, valoja ja etuloksuja vaihdeltu.

FinPat
Viestit: 7330
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

JanV kirjoitti:
30 Huhti 2024, 08:01
Hyvä yritys mutta sun kuvassa on molemmat possut 991:siä. Toinen on vain faceliftattu .2 jonka valmistus päättyi 2019
No, perskules. Ne on niin samannäköisiä että menevät sekaisin. Kelpaisiko tuo?

Kuva

FinPat
Viestit: 7330
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

JanV kirjoitti:
30 Huhti 2024, 08:01
Mut pointti ei ollu se etteikö ne saisi näyttää samalta. Monissa tilanteissa se onkin ihan ok. Teslan tapauksessa ne ovat (käsittääkseni) sama auto jossa on vain puskuria, valoja ja etuloksuja vaihdeltu.
Jollei lasketa sisustusta, moottoreita, akkuja ja elektroniikkaa. On totta että akuston integrointi kantavaksi osaksi ja "giga press" alumiinirunko ovat jääneet tekemättä Model S osalta. Todennäköisesti valuvat 2025 faceliftiin jonka arvataan olevan hyvin Model 3 näköinen.

Anyway, olet täysin oikeassa siinä että hyvin samalta 2012 ja 2024 näyttävät.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4332
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Jokohan joku uskaltaa ostaa uuden Model 3:n omalla rahalla?
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a ... aa9f9001e1

Dacia ja Tesla uusina valmistajina korin laadun osalta samassa kastissa ?
Ei ihme, että noita vain leasinginä myydään paljon… :roll:

Paljonko lienee halvin yksityisleasing noilla?
Piruuttani laskin omalla rahalla ostetun 500e:n
arvonalennuksen niin sain summan 110 eur kuussa.

Ei taida saada Teslaa ihan tuohon hintaan ?
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

jmi
Viestit: 1486
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jmi »

JanV kirjoitti:
27 Huhti 2024, 12:16
Puhelimille tosiaan kävi muutama vuosi applen julkistamisen jälkeen niin että niistä tuli vain puhelimia. Toive olisi ettei automaailmalle käy niin että autosta tuli vain auto jonka firma maksaa. Toki se on monelle sitä ollut jo iät ja ajat mutta sille osuudelle jolle se merkitsee jotain muuta, ei häviäisi.
Samanlaiset ajatukset täällä.

Avatar
lerppu
Viestit: 5911
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

jmi kirjoitti:
03 Touko 2024, 09:13
JanV kirjoitti:
27 Huhti 2024, 12:16
Puhelimille tosiaan kävi muutama vuosi applen julkistamisen jälkeen niin että niistä tuli vain puhelimia. Toive olisi ettei automaailmalle käy niin että autosta tuli vain auto jonka firma maksaa. Toki se on monelle sitä ollut jo iät ja ajat mutta sille osuudelle jolle se merkitsee jotain muuta, ei häviäisi.
Samanlaiset ajatukset täällä.
Myöhäistä.

Asiakastutkimus on jo pilannut monta automerkkiä. Voimanlähteestä riippumatta. Konsolidaatio on jo ehtinyt muuttaa Alfa Romeon pelkäksi koripajaksi. Ja markkinamieltymysten myötä BMW on ajotuntumaltaan melkein Audi, muotoilukin on ollut kohdeyleisön mukainen jo tovin. Riskittömyys ja ylpeyden puute omasta tuotteesta (paitsi puheen tasolla) on tehnyt automaailmalle kavalat. Tylsää, tosiaan vähän kuin puhelimet. Joiden uusiminen on ollut jo hyvän aikaa pelkkä työläs tapahtuma, ja hankintaa ohjaa lähinnä vähimmän vaivan tie. Rikkaille tehdään edelleen leluja, mutta ansiotulojen kanssa painivalle rahvaalle ei oikein enää suunnata intohimoisia - tai edes ajajan - autoja. Ei edes Alfa Romeo, vaikka mies sinisessä villapaidassa ehti maailmalle luovuttaa viimeisenä tekonaan juhlavan helmen. On totta että sähköistyminen kiihdyttää tätä suuntaa, mutta se ei sitä keksi! Autot ovat enää hyödykkeitä, laitteita vailla sielua. Ja vähän kuin puhelin, niin kiinnität siihen huomiota vain silloin kun se ei toimi niin kuin haluat. :(

JanV
Viestit: 958
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JanV »

Ferrari pitää onneksi vielä lippua ylhäällä. Vapari V12 9500 rpm. nam
https://www.ferrari.com/en-EN/auto/ferrari-12cilindri

Vaikka joku teslafanclubin jäsen varmaan tohon kohta kommentoikin että plaid on nopeampi 0-100 ja siinä on parempi langaton lataus.
ja että joku tesla truck vetää tota ferraria peräkärryssä nopeemmin 0-50km/h

artjojy
Viestit: 369
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja artjojy »

JanV kirjoitti:
03 Touko 2024, 10:40
Ferrari pitää onneksi vielä lippua ylhäällä. Vapari V12 9500 rpm. nam
https://www.ferrari.com/en-EN/auto/ferrari-12cilindri

Vaikka joku teslafanclubin jäsen varmaan tohon kohta kommentoikin että plaid on nopeampi 0-100 ja siinä on parempi langaton lataus.
ja että joku tesla truck vetää tota ferraria peräkärryssä nopeemmin 0-50km/h
No omasta mielestä on kuitenkin mukavaa, että köyhemmille on tarjolla autoja alle 60000€ euron hintaan, jotka kiihtyvät tarvittaessa 0-100 km/h 3,1 sekunnissa ja takapenkille mahtuu pari turvaistuintakin lapsille ja ostokset takakonttiin.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4332
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Joo, omaan silmää ei ole osunut sähköautoista yhtään ns. klassikon ainesta olevaa.
Toki saattaa niitä vielä ilmaantua, ilmiö on vielä nuori.
Käyttövispilöitä kaikki tyynni.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

JanV
Viestit: 958
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JanV »

Rimac nevera, lotus evija ja maserati Granturismo Folgore, mut siinä ne tulevat klassikot ja urheilu/super/hyperauton tittelin saajat taitaa sit olla. En sit tiiä onks noi lähinnä hylllynkoristeita 30 vuoden päästä koska akkuhan kuluu siitä lähtien ku se lyödään autoon ja niillä on elinikä vaikka sillä ei ajaisi metriäkään.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4332
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

JanV kirjoitti:
03 Touko 2024, 18:38
Rimac nevera, lotus evija ja maserati Granturismo Folgore, mut siinä ne tulevat klassikot ja urheilu/super/hyperauton tittelin saajat taitaa sit olla. En sit tiiä onks noi lähinnä hylllynkoristeita 30 vuoden päästä koska akkuhan kuluu siitä lähtien ku se lyödään autoon ja niillä on elinikä vaikka sillä ei ajaisi metriäkään.
Jos sitten harrastajat pistävät niihin naftaliinista kaivettuja v6- v8 , rivikuutosia ja
6- boxereita tilalle…. ?
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11215
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kunhan sitä akkua ei ole liian vittumaisesti kaiverrettu runkopalkkien sisään, niin eiköhän niihinkin ala vaihtareita (ja vaihtajia) löytymään tuon luokan kulkineisiin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Vastaa Viestiin