"Hauskat" asennusvirheet topic

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

"Hauskat" asennusvirheet topic

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Näitä kun tuntuu ainakin tälläiselle puusilmälle silloin tällöin sattuvan. Vauhtia kun on enemmän kuin ajatusta.:drinking: Kertokaahan rohkeasti ei kukaan naura. :lol:

Aloitan viimeisimmästä, vaan ei pienimmästä. Vaihdoin Thesikseen automaattivaihteistöljyt huuhtelumenetelmällä, mukaillen Volvon samanmallisen vaihteiston sanallista ohjetta. Kaikki meni hyvin kohtaan irrota öljyn jäähdyttimen letku ja käytä autoa kunnes ulos on tullut pari litraa öljyä, lisää sama määrä ja toista kunnes ulos tulee puhdasta punaista öljyä. Kolmatta kierrosta kun aloitin öljyn tulo lakkasi ja kuului piipitys sisältä. Oil pressure low. Auto nopeasti sammuksiin. Öljymäärän tarkistus. Kuiva. Jäähdytin ei ollutkaan vaihteistolle. :lol: lopputulos kuiva kone ja vaihteisto aivan täynnä öljyä... joku voisi viisastella että olisihan tuo ulos tulleen öljyn väristäkin pitänyt tajuta. Noh. Tummaa/mustaa oli vaihteiston sisältäkin tullut vanha öljy. Aika vauhdilla öljypumppu tuuppaa koneen öljymäärän ulos. Auto kävi 3-5sek pätkissä tuon 3 kertaa ja 3-4 litraa tuli tuossa ajassa ulos. Toivon mukaan tuossa ei kuitenkaan käynyt vahinkoa moottorille. :o:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: "Hauskat" asennusvirheet topic

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

No nyt kun aloitettu... Tapahtui kauan sitten ja tasan sen jälkeen muistanut jokaisen jakorempan yhteydessä. 2.0TS jakohihnaa vaihtaessa remmi paikallaan, kirra ok ja nokkapukit momentissa ja aloin pyörittämään konetta vain tajutakseni, että hihnapyörät on vielä auki. Kauas ei päässy, mitään ei käyny, mutta meinasi käydä hupsista. :lol:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: "Hauskat" asennusvirheet topic

Viesti Kirjoittaja JanV »

Ei suoranainen asennusvirhe mutta osoitus siitä että vauhtia on enemmän ku ajatusta.

Joku vuosi sitten laitoin HKS:än ahtimen säiliöön öljyt ja ajattelin fiksuna että jos sen jälkeen työntäis paineilmalla öljyt ahtimeen ja letkuihin. Joten paineilmasuutin täyttökorkista ja käsi siihen ympärille pitämään tiiviinä. Jos ihan kevyesti vaan painaa painetta sinne :D
No eihän käsi pystyny sitä pitämään jonka tuloksena kaikki öljyt ampu täyttökorkista pihalle pitkin tallia, autoa ja mua. Sinänsä vahinko oli pieni ja siivoamisella selvittiin mutta HKS öljy maksoi silloin 530 € /l. Nykyään se on laskenut jo 300 €/l, joten se vajaa litra minkä tällä sähläyksellä ammuin pihalle, tuntui kyllä lompakossa :D

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: "Hauskat" asennusvirheet topic

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Joskus aikoja sitten rassasin kuplavolkkaria. Ei oikein käynyt hyvin tuon jälkeen. Meni hetken aikaa ennenkuin tuli mieleen, että bokserissa ei muuten ole sama sytkäjärkkä mitä rivi-4:ssa. Tietty normi rivikoneessakin on joskus ollut kipinä overläpillä. On niin helppo kun ajoittaa nokkaa ja siinä samalla säätää sytkän myös siihen ykköspyttyyn. Tuo tuli tehtyä joskus useammankin kerran. Tosin ensimmäisen kerran jälkeen sen tajuaa jo aika nopeasti.

Olikohan toissa talvena kun 128 oli tallissa pukeilla kaikki renkaat pois. Jossain vaiheessa piti sitä vähän siirtää ja laitoin renkaat nopeasti ja kevyesti kiinni. No ne takarenkaat oli sitten tuon jäljilta vielä keväälläkin. Vajaan kilometrin päässä kotoa toinen takanen lähti sitten irti. Onneksi ei kokonaan eikä aiheuttanut vaurioita. Sattui putoamaan juuri naapurin talon kohdalle, joten ovelle koputtelemaan ja kysymään jos voisi lainata hetkeksi hallitunkkia ja rengasavainta. Yhtä pulttia ei koskaan löytynyt.

Joskus piti myös kokeilla, että tarvitseeko sitä perssonitolppaa välttämättä puristaa kasaan jos vaikka jousta vaihtaa. Tolppa viilapenkkiin poikittain ja pulttipyssällä iskarin varren mutteria auki. Aika varovasti ja "pitkällä kädellä" sitä hölläilin. Aika nopeasti kajahtaa rojut noin 4 m päässä olevaa seinää päin. Kyllä se kannattaa puristaa kasaan :roll:

Muutama vierestä seurattu:

Setä vaihtoi joskus silloiseen Samaraansa moottoriöljyjä. Roppu pois ja lähti keittämään kahveja siksi aikaa kun öljyt valuu. Sitten tuli takaisin tallille, auto käyntiin ja ajoi pihaan. Onneksi ei ollut kun noin 150 m matkaa. Ei ottanut Samara itseensä.

Entinen työkaveri silloisen firman tiloissa vaihtoi kanssa öljyjä ja muisti kaataa uudet öljyt koneeseen. Ainoa vaan että jäi roppu laittamatta takaisin, niin tuli vähän sellainen nopeahko huuhtelu. Muitahan se tuosta tietty syytti kun oli paskanjauhamisella sekoitettu ajatukset. Iltaahan se oli, niin sitten ihmettelyä että mistäs lisää öljyä saisi.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: "Hauskat" asennusvirheet topic

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Gasket kirjoitti:Joskus piti myös kokeilla, että tarvitseeko sitä perssonitolppaa välttämättä puristaa kasaan jos vaikka jousta vaihtaa. Tolppa viilapenkkiin poikittain ja pulttipyssällä iskarin varren mutteria auki. Aika varovasti ja "pitkällä kädellä" sitä hölläilin. Aika nopeasti kajahtaa rojut noin 4 m päässä olevaa seinää päin. Kyllä se kannattaa puristaa kasaan :roll:
Ysitonnisen etujouset tartti puristaa mun puristimilla ns. kolmeen kertaan, kun ihan ei riittänyt puristimissa mitta vetää kerralla täydestä mitasta tarpeeksi kasaan asti. Kerran irrotellessa ihan tietoisesti kokeilin, että jos sen kolmannen puristimen jättää pois, niin miten vahvasti toisen jousipuristimen pää lähtee irrotessaan. Jousihan on tuossa kohtaa aika kevyellä puristuksella eli ei anna läheskään kaikkea irti mitä siihen saa varattua, katselin sliti suunnat ja asennot ja hyvin harkiten kääntelin puristiinta auki.

Hetkeä myöheemmin hain puristimen yläpään noin 30m päästä takaisin. Kyllä se pirulainen hyvin lähtee, kun on lähteäkseen. Ei tartte ihmetellä että miksi näissä kannattaa olla varovainen.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Hauskat" asennusvirheet topic

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Joskus muinoin autokisan tiimellyksissä syystä X (en muista miksi) piti vaihtaa jarrupalat.
Kulma ylös, pyörä irti ja vanhat palat siirtoleukapihdeillä kuikkaan. Pihdeillä repiessä yksi paloista muuttui pölypilveksi ja jotain osia kolisi maahan.
Tein kehäpäätelmän, että vanha pala oli poistunut joten uutta rojua tilalle.

Kisan päätteeksi kävi ilmi, että joku kitinänvaimennuslevy tms. peltislärbä oli jäänyt palan ja levyn väliin. Jarrut olivat toimineet silti vähintäänkin auttavasti, ainakaan kuski ei ollut huomannut mitään. :crazyeyes:
VMP

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: "Hauskat" asennusvirheet topic

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Tässä yksi mikä tulee mieleen:

iskari ja jarruremppa.jpg
iskari ja jarruremppa.jpg (117.17 KiB) Katsottu 6141 kertaa


Mitä unohtui? :D
Suoraan vaan suoraa

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: "Hauskat" asennusvirheet topic

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Jarrulevyn kiinnitys näyttää huonolta.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: "Hauskat" asennusvirheet topic

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Garmund kirjoitti: Mitä unohtui? :D
Iskarin pölysuoja?
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
sgeust
Viestit: 141
Liittynyt: 24 Loka 2018, 10:02
Car(s): GTV 6 2.5 -83
156 2.5 V6 -02
164 Q4 3.7 -96
164 Q4 3.2 -94
164 V6 3.0 -90
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Hauskat" asennusvirheet topic

Viesti Kirjoittaja sgeust »

Hehe. Piti vaihtaa kytkimen työsylinteri GTV:ssä. Ostin työsylkkä sekä kytkimen letku, vaikka letku näytti ihan kunnossa oleva. Vaihdoin sylkkä, ja valitsin että vaihdetaan nyt se letku kun silti pitää ilmata kytkimen. No, letkun kiinnitys putkeen oli vähän ruostunut, niin *snaps* ja putki oli rikki. Nopeesti tuli uusi putki tehtyä, mutta todennäköisesti vähän liian nopeesti. Taivutin putken vähän huonoon paikkaan, koska kun käynnistyin auton niin putki meni kardaaniin ympäri ja rikkoi kardaanin taka donitsin.

Ei mennyt ihan niinku Strömsöössä.
Lesson learned: If it ain't broke, don't fix it.
Assumptions are the mother of all fuck ups.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: "Hauskat" asennusvirheet topic

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ostin aikoinaan Prisman kahden sivun vikalistalla. Kun halvalla sai. Yksi vioista oli rikkinäinen takajarruletku, joka oli vaihdettu. No, kauppojen jälkeen kävin sellaisen sadan kilsan lenkin sisältäen reipasvauhtista soratietä. Kuka Prisma 1.6:lla on ajanut, tietää miten hauska vietävä se on. Sitten aloin käymään vikalistaa läpi, missä yhteydessä irrotin takapyörän. No, siellä oli jonkun ihan toisen auton letku. Asennettu niin, että jarruputki tuli suoraan takapalkilta pyörännavalle, ja siis taipuili aina joustoliikkeen mukana. Letku oli välissä sellaisessa kohdassa, johon ei liikettä tietenkään tullut. Kun avasin liitoksen ja päästin putken päästä irti, tipahti se maahan, kun ei kestänyt omaa painoaankaan, vaan meni poikki.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: "Hauskat" asennusvirheet topic

Viesti Kirjoittaja Garmund »

nipaka kirjoitti:Jarrulevyn kiinnitys näyttää huonolta.

Sehän kiinnittyy pyöränpulteilla, minusta se erillinen pikkuruuvi auttaa vain vanteiden asennuksessa, kun ei pääse jarrulevyn reijät ja navan pultinreijät pyörimään pois samalta linjalta. :)



Tiige:

Jep, huomasin vasta tarkastaessa että tulihan tarkka kuva: "mikä tuolla kuvassa kiiltää, oho".
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Keltsi
Viestit: 1834
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: "Hauskat" asennusvirheet topic

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

No tämä seuraava sattui viime perjantai iltana, kun vaihdoin kiertokangenlaakereita Audiin... Kone on siis paikoillaan eli homma tehdään alakautta ja koska kyseessä oli 4-sylinteri, niin paikka on hieman ahdas eikä sinne näe kunnolla etuakselipalkin takia. Tuossa vaiheessa oli jo 2 ja 3 sylinterit tehtynä eikä niissä ollut mitään ihmeellistä....

Ylempi laakeriliuska oli jo paikoillaan laakerikaula hyvin öljyttynä, mutta kangen alapään toinen puolisko ei meinannut mennä paikoilleen painamalla uusien pulttien ahdistaessa. Muutama kevyt (todellakin kevyt) napautus vasaranvarrella laakeripesän kanteen jotta pulttien päät tulivat näkyville, mutterit hollille ja varovasti kiristäen kantta kiinni, mutta sitten mutterit kiristyivät eikä kansi ollut lähelläkään oikeaa paikkaansa. Tässä vaiheessa avasin mutterit ja koitin että kansi liikkui hyvin eikä nuo pultit ahdistaneet.

Mutterit uudestaan kohtaan jossa kiristyivät ja hiukan lisää voimaa, ei saakeli, nyt ei ole kaikki kunnossa ja koko paketti auki. No, eihän siellä ollut kaikki ok; ylempi laakeripuolisko oli tippunut paikoiltaan siinä vasaralla koputtelun yhteydessä ja pyörähtänyt päällekkäin alemman kanssa :roll: Niinpä oli sitten uusissa laakereissa pienet painaumat ja toisen lukkonökö taittuneena...

Olisi vaan heti pitänyt ottaa laakerikansi pois ja katsoa peilillä mikä ahdistaa, eikä jatkaa asennusta. No, tuosta selvittiin onneksi uudella laakeriparilla ja muutakin tekemistä auton kanssa oli viikonlopuksi.
"No smoke => no power => no hope"

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: "Hauskat" asennusvirheet topic

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Tuli tuossa mieleen kun eilen illalla kurapyörään uutta mäntää sovittelin sisään, että taisi olla viime kesänä kun krossiradalle ajamaan lähtiessä vaihdoin nopeasti puhtaan ilmansuodattimen. Tietty kun vanhan otin pois, niin tuuppasin rätin kaasarin kurkkuun ettei mene likaa sinne kun suodatinkoteloa vähän putsasin. Radalla sitten potkimaan vehjettä henkiin eikä herää millään. Vähän aikaa potkittuani tuli ahaa-elämys. Heti lähti kun kaivoi sen rätin kaasarin kurkusta pois..
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

legza
Viestit: 894
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: "Hauskat" asennusvirheet topic

Viesti Kirjoittaja legza »

TUPLATIIViSTE ÖLJYNPUTSARIIN

kun ruuvaa vanhan (pelti)öljynputsarin pois kannattaa katsoa ettei edellisen tiiviste jäänyt moottorin puolelle. Onneksi ilmoitti heti liiallisesta tiivistyksestä ja vuoti solkenaan öljyt pihalle samantien.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: "Hauskat" asennusvirheet topic

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tuplatiivisteeseen olen syyllistynyt ihan ensimmäisessä TI-ölövaihdossa. Silloinkin mielestäni olin katsovinani, että vanhassa suotimessa oli tiiviste paikallaan, mutta todisteet väittää vastaan. Onneksi sen huomasin kanssa heti, kun vielä kurkkasin koneen alle, ettei mitään vuoda. Noh... :lol:

E: tuplatiivisteen olen löytänyt myös 164 TS:n vesipumpusta. Edellinen pumpun vaihtaja ei ollut lohkoa putsannut, kun sieltä löytyi liimattuna kokonainen tiiviste, vaikka pumpun mukanakin tuli pois jo yksi. Hetken hämmästely oli, että ei tää nyt näytä oikealta. Vesivuodon takia vaihtui ja tod.näk. itse pumppu täysin ehjä kuitenkin. Uusi meni silti paikalleen, kun jo oli ostettuna.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
jyrkip
Viestit: 818
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: "Hauskat" asennusvirheet topic

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Viime kesänä kasasin jaggen koneen eikä se pyörinyt remminlaiton jälkeen. Syynä yhteen sylinteriin unohtunut kymppimillin hylsy :oops: .
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Lanccu
Viestit: 197
Liittynyt: 29 Maalis 2018, 20:42
Car(s): Alfa Romeo 75 1,6
BMW E91 325d M-Sport '07
BMW E46 320d '04
Ford Thunderbird 3,8 '91
Saab 900 2,3 '95
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Paikkakunta: Paimio

Re: "Hauskat" asennusvirheet topic

Viesti Kirjoittaja Lanccu »

Lohduttavaa, että muutkin ovat syyllistyneet tuohon tuplatiivisteeseen. Öljyt on autoihin tullut vaihdettua useita kymmeniä kertoja, mutta ensimmäinen öljynvaihto tuohon MF 135 -traktoriini ei mennyt aikanaan ihan putkeen. Suodatinpatruunan kotelo ruuvataan ylöspäin, enkä tietenkään huomannut, että syvällä uran pohjassa oli vanha tiiviste. Hetken aikaa tiiviste(et) piti, mutta sitten alkoi ampua öljyä ulos...onneksi tuossa sen huomaa heti. Käytin suodattimen irti, enkä tuossa vaiheessa tajunnut, mistä on kyse. Suodatin takaisin, kone käymään ja taas ampui öljyä. Suodatinjalankin ruuvasin irti, ennen kuin tajusin missä tuli mokattua...

Taisin tuolla toisaallakin mainita, että ton E91:sen etuiskareiden vaihto ei mennyt viime kesänä ihan putkeen. Molemmilla puolilla laitoin heti iskarin tukilaakerin alle tulevat kuperat prikat väärin päin. Jotain kuukausi asennuksen jälkeen alkoivat pitää julmettua narinaa. Jos jotain positiivista hakee, niin nyt E9x -koppasen iskaritolpan irrotus ja kasaus menevät rutiinilla melko nopeasti...

Ai niin, ja vuosituhannen vaihteessa ajelin '61 Dodgella, jossa pienen rattiputken kokoamisvirheen takia äänimerkki tärähti päälle aina käännettäessa risteyksestä, melko noloa parikymppiselle jolpille Turun keskustassa. Samasta autosta tulivat kerran baarin parkkipaikalle jäähdytinnesteet, koska syylärin hana oli unohtunut auki. Näin siksi, että pohjalla olleen ruostemössön takia hana oli tukossa ja olin joutunut ruuvaamaan koko hanan irti nesteitä vaihtaessani. Hetken kruisailtuamme ja koneen lämmettyä "tulppa" aukesi...

Kuvaaja
Viestit: 168
Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
Paikkakunta: Kuopio

Re: "Hauskat" asennusvirheet topic

Viesti Kirjoittaja Kuvaaja »

Nyt jo naurattaa mutta ei silloin kun mokan huomasi.Joskus 90 luvun loppupuolella vaihdoin talbot hozisoniin kytkinlevyn,homma oli muutenkin kohtalaisen haastava ilman nosturia.Menihän siinä yksin ährätessä aikaa ja sitten kun sain kasaan ja yritin liikkeelle niin ei toimi.Vähän aikaa ihmettelin asiaa ja vanhaa kytkin levyä hypistellessä tajusin että uusi levy on väärin päin.Eikun uudestaan levälleen,paitsi että tukivarren pallonivel ei irtoa enää millään,ulosvetäjästä katkesi leuka,kaupasta uusi parempi "ammattimalli" tilalle eikä silläkään.Lopulta rälläkällä ja poraamalla sain vanhan pois ja tietenkään en edellisellä reissulla ostanut uutta palloniveltä joten eikun takaisin kauppaan.Sen jälkeen oli jo kohtalaisen helppoa kun oli tuoreessa muistissa homma. Ja kun aina puhutaan luigin sähköistä niin oli tuokin suomi tekele melkoinen viritys niiltäkin osin,esim sulakkeita ei ihan joka puljusta löytynyt.

tCK
Viestit: 52
Liittynyt: 06 Tammi 2017, 23:13
Car(s): 156 -04 Facelift 2.0 JTS SW

EX 156 -01 1.8 SuperSport Wagon
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Hauskat" asennusvirheet topic

Viesti Kirjoittaja tCK »

No kai sitä kehtaa itsekkin myöntää sekoilleensa asennuksien kanssa. :lol:

Ei niinkään asennusmoka, mutta täysi Jarruremppa tuli tehtyä (Pukeilla tottakai), levyt ja palat joka renkaaseen. Ensimmäinen nurkka, takaata, Nostettiin rengas ilmaan ja sysästiin pukki alle..Autoa laskiessa huomasin aika äkkiä, että nyt lähti muuten vakaajan tanko vääntymään. :oops:
Sitten tottakai muutamaa tuntia myöhemmin, kun on viimeinenkin nurkka hoidettu, ihmeteltiin kaverin kanssa, että nyt on jotain pahasti vialla, kun ei rengas suostu mitenkään menemään paikalleen.. No eiköhän se **tun pukki ollut ripustuksessa ja unohtunut ottaa pois välistä :lol:

V6 Mondeoon joskus öljyjä vaihtaessa, kaikki meni rutiinilla ja ei sanottavaa.. Auto alas ja peruutetaan pois nosturilta..Eiköhän sielä ollut työkalupakki unohtunut auton taakse, tottakai nosturin ajosiltojen väliin. Nyt on sitten astetta taiteellisemman näköinen pakki.
Kerran Alfa, aina Alfa

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: "Hauskat" asennusvirheet topic

Viesti Kirjoittaja FinPat »

BMW 635 CSi sai uudet, hienot mega-super suuret 16" vanteet -80 luvun lopussa mutta tallissa oli vain liian lyhyitä orggispultteja. Pakko oli silti päästä ajamaan. Crack-snap and pop. Onneksi sentään ihan kaikki pultit eivät katkenneet vauhdissa. Olisi voinut käydä huonosti.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Hauskat" asennusvirheet topic

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

MiTon apurungon kiristykset paikalleen ja sitten huomaan vakaajatangon makaavan varaston lattialla. Lähtöruutuun!!! :silly: Yleisimmin sattunut virhe on kuitenkin mieltymysten vastainen asennusolut :lol: .

Avatar
jyrkip
Viestit: 818
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: "Hauskat" asennusvirheet topic

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Asenneltiin kaverin turbofiestaan marellin ruisku muinoin. Ei halunnut sytyttää kuin kahdella. Ankaran vianetsinnän tuloksena hihnapyörään triggerinastoiksi hitsatuista muttereista kaksi oli ruostumattomia, jos miljoonalaatikosta olisi halunnut löytää rst mutterin ei varmaan olisi helpolla onnistunut.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: "Hauskat" asennusvirheet topic

Viesti Kirjoittaja Tiige »

75 kardaanin tukilaakeria vaihtaessa onnistuin laittamaan sen väärin päin. Tuki on hieman epäkeskeinen ja olevinaan katsoin että tulee oikein päin. Kone käyntiin ja armoton kalkatus kun kardaani ottaa vaihdekeppiin kiinni. :roll: Ei muuta kun uusiksi.

Kaverilla taas oli aikoinaan 4x4 nissan sunny. Siitä meni perävälityksen laakerit. Meinasi että tekee siitä etuvedon poistamalla kardaanin, takaperän ja takavetarit (kytkettävä neliveto joten onnistuu). Ei sitten näynyt mielessä että takavetarien tumpit pitää myös takapyörän laakerit kasassa. Nelivedon poiston jälkeen pääsi n. 10km kunnes liikenneympyrään tullessa toinen takarengas poistui ensimmäisestä liittymästä jarrurumpuineen päivineen ja nissan kolmella renkaalla seuraavasta liittymästä. :mrgreen:
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

tCK
Viestit: 52
Liittynyt: 06 Tammi 2017, 23:13
Car(s): 156 -04 Facelift 2.0 JTS SW

EX 156 -01 1.8 SuperSport Wagon
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Hauskat" asennusvirheet topic

Viesti Kirjoittaja tCK »

Ei nyt oma moka, mutta jaanpahan kumminkin.

Kävin (tänään) moponetistä ostamassa 156 uuden takapyyhkijän vaihtokumin ja kun kerran sieltä ostetut pyyhkijät vaihtavat veloituksetta paikanpäällä niin kurvasin mopomaattiin. Onnistui napsauttamaan sulan poikki ja valikoimasta ei löydy takalasin pyyhkijään kuin se vaihtokumi, joten maahantuojalle..Autokeskuksella sitten todettiin, että eihän tuohon pirulaiseen saa sulkaa erikseen, vaan on yhtä palikkaa koko pyyhkijä. Varastossa ei ole ollut 3 vuoteen vastaavaa osaa, joten joutuu tehtaalta tilaamaan ja hintaa tälle lystille tuleekin 70e :roll: . No mutta motonettihän sen sitten kustantaa :lol:
Kerran Alfa, aina Alfa

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: "Hauskat" asennusvirheet topic

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Voit olla tyytyväinen, koska sillä pelkällä kumin vaihdolla ei ole pal virkaa. Ainakin tuossa omassani huonon pyyhinnän syy on juurikin siinä sulassa, joka ei enää jousta mihinkään suuntaan, joten lääppii kovin pienen osan lasia puhtaaksi. Mielenkiinto ei ole riittänyt tutkimaan, saisiko jotenkin elvytettyä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Hauskat" asennusvirheet topic

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Tiige kirjoitti:Kaverilla taas oli aikoinaan 4x4 nissan sunny. Siitä meni perävälityksen laakerit. Meinasi että tekee siitä etuvedon poistamalla kardaanin, takaperän ja takavetarit (kytkettävä neliveto joten onnistuu). Ei sitten näynyt mielessä että takavetarien tumpit pitää myös takapyörän laakerit kasassa. Nelivedon poiston jälkeen pääsi n. 10km kunnes liikenneympyrään tullessa toinen takarengas poistui ensimmäisestä liittymästä jarrurumpuineen päivineen ja nissan kolmella renkaalla seuraavasta liittymästä. :mrgreen:
Ei saisi nauraa, mutta nyt en voinut itselleni mitään :lol:

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: "Hauskat" asennusvirheet topic

Viesti Kirjoittaja A Bart »

tCK kirjoitti:Ei nyt oma moka, mutta jaanpahan kumminkin.

Kävin (tänään) moponetistä ostamassa 156 uuden takapyyhkijän vaihtokumin ja kun kerran sieltä ostetut pyyhkijät vaihtavat veloituksetta paikanpäällä niin kurvasin mopomaattiin. Onnistui napsauttamaan sulan poikki ja valikoimasta ei löydy takalasin pyyhkijään kuin se vaihtokumi, joten maahantuojalle..Autokeskuksella sitten todettiin, että eihän tuohon pirulaiseen saa sulkaa erikseen, vaan on yhtä palikkaa koko pyyhkijä. Varastossa ei ole ollut 3 vuoteen vastaavaa osaa, joten joutuu tehtaalta tilaamaan ja hintaa tälle lystille tuleekin 70e :roll: . No mutta motonettihän sen sitten kustantaa :lol:
Tallia kolutessa löytyi 3 kpl näitä uusia pussissa.
Varustettuna ricambi heikan hintalapuilla.
Kaksi voisi olla vielä myyrä mekkisiä :wink:

tCK
Viestit: 52
Liittynyt: 06 Tammi 2017, 23:13
Car(s): 156 -04 Facelift 2.0 JTS SW

EX 156 -01 1.8 SuperSport Wagon
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Hauskat" asennusvirheet topic

Viesti Kirjoittaja tCK »

Tallia kolutessa löytyi 3 kpl näitä uusia pussissa.
Varustettuna ricambi heikan hintalapuilla.
Kaksi voisi olla vielä myyrä mekkisiä :wink:
Laitoin nyt suoraan maahantuojalle tilaukseen tehdastuoreet kun kerta moponetti sponssaa :lol: Itseähän ei odotusaika niinkään haittaa kun vietän Helmikuun etelän lämmössä :lol: :lol:
Kerran Alfa, aina Alfa

Vastaa Viestiin