Virheitä uuden auton lakkapinnassa

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
JontteB
Viestit: 296
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 14:09
Car(s): 166 3.0 -99
75 2.0 -86
33 1.5 TC -86

Ex: Nuovo Giulia Veloce, Maserati QP Automatica -07, Nuovo Giulia, 156 2.0 JTS SW
Muut: Lantikka, Jaguar XJ ja KTM Adve (myynnissä)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Virheitä uuden auton lakkapinnassa

Viesti Kirjoittaja JontteB »

Giulia-ketjussa oli juttua niiden maalauksen laadusta. Laitan tämän kuitenkin omaksi ketjukseen kun kysymykseni on vähän isompi...

Hain auton liikkeestä pari viikkoa sitten. Auto on uusi ja ajamaton. Suurimman osan tästä ajasta olen ollut matkoilla, enkä ole oikeastaan nåhnyt sitä kunnon valossa. Eilen siihen oli tarkoitus laittaa tummennuskalvot ikkunoihin ja kiveniskusuojakalvoa keulaan, konepellille jne. Kalvotusliikkeestä soitettiin aamupäivällä ja kysyttiin mitä haluan että tekevät, kun auton maalipinnassa on heidän mielestä aika pahoja virheitä. Alla olevassa kuvassa on yksi esimerkki. Kuvan keskellä oleva hähmä on luonnossa noin tulitikun pään kokoinen. Se ei ole lakan pinnassa, vaan lakan sisällä. Vastaavia on kymmeniä pitkin autoa, konepellissä, katossa, takaluukussa, ovissa, oikeastaan joka puolella. Muutamat tuntuvat kynnellä pinnassa, mutta useimmat eivät. Suurin osa on pistemäisiä, mutta ainakin takakontin päällä on kaksi n 5 cm pitkää juovaa.

Olen ollut yhteydessä myyjäliikkeeseen jossa asiaan suhtauduttiin hyvin. Olivat heti yhteydessä maahantuojaan, pahoittelivat asiaa kovasti ja totesivat, että kuntoonhan se pitää laittaa. Eli siltä osin kaikki hyvin. Eivät osanneet vielä sanoa mitään mitä sille tehdään, koska maahantuojan edustaja tulee katsomaan auton ensi viikolla. Myllyttämällä en usko että voi tulla kuntoon kun iso osa noista on lakan sisällä. Mutta tuleeko siitä uutta vastaava edes maalaamalla?

Jos lakan hioo pois, maalaa ja lakkaa uudelleen, onko pinta yhtä kestävä kun tehdasolosuhteissa uuteen pintaan tehty maalaus? Kolarikorjauksen maalauksesta on huonoja kokemuksia: ruoste rupesi kukkimaan muutaman vuoden kuluttua.

Jos uudelleen tehty maali- ja lakkapinta on yhtä hyvä, onko auto muuten uutta vastaavassa kunnossa? Siitä kai pitää kuitenkin irrottaa jos jonninmoista osaa vaikka tekee ylimaalauksen. Sovitukset, muoviosien kiinnikkeet, pulttien kannat yms. Vai näyttääkö se tarkemmalle katsojalle kolarikorjatulta?

Perkeleen perkele kun autokaupat ny potkki munille! :evil: Ensin järkevä C6 käyttis ei ollukaan, yllätys, ylätys ihan järkevin :silly: Sitte JÄRKEVÄ Volvo V50 vietti kolme kuukautta pajalla viallisen CAN-väylän takia. Ja nytte ah niin ihana, tunteella valittu Giulia on rokon arvella heti uutena liikkeestä...

Kuva

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Virheitä uuden auton lakkapinnassa

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Ei se ainakaan ruostumaan rupea siitä vaikka pintamaali kevyesti hiottaisiin ylimaalausta varten.
Se miksi kolarikorjauksista rupeaa puskemaan ruoste läpi tulee siitä että pellin sinkitys on pellin vääntymisestä irtoillut eikä sitä ole kunnolla putsattu / sinkitty uudelleen ennen maalausta molemmin puolin peltiä.

Jos auto ylimaalataan niin kannattaa tarkistaa tarkkaan / pyytää joku luotettava ammattilainen tarkistamaan että auto on uuden tikissä maalauksen jälkeen. Jos ei ole niin uutta kiinnikettä / osaa
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
JontteB
Viestit: 296
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 14:09
Car(s): 166 3.0 -99
75 2.0 -86
33 1.5 TC -86

Ex: Nuovo Giulia Veloce, Maserati QP Automatica -07, Nuovo Giulia, 156 2.0 JTS SW
Muut: Lantikka, Jaguar XJ ja KTM Adve (myynnissä)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Virheitä uuden auton lakkapinnassa

Viesti Kirjoittaja JontteB »

Kiitos! Yksi kysymys taklattu. Entä onko kellään näkemystä / kokemusta paljonko autoa pitää purkaa jos maalaus tehdään kunnolla? Pitääkö esim ovet ja luukut irrottaa? Umpiot?

Avatar
JontteB
Viestit: 296
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 14:09
Car(s): 166 3.0 -99
75 2.0 -86
33 1.5 TC -86

Ex: Nuovo Giulia Veloce, Maserati QP Automatica -07, Nuovo Giulia, 156 2.0 JTS SW
Muut: Lantikka, Jaguar XJ ja KTM Adve (myynnissä)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Virheitä uuden auton lakkapinnassa

Viesti Kirjoittaja JontteB »

Vastaan itse itselleni, puolitutun automaalarin näkemyksen.

Oikein tehtynä ylimaalaus voi olla uutta parempi, mutta mitään takeita ei tietenkään ole kun ei tiedä missä tehtäisiin. Ylimaalaus samalla värillä ei edellytä ovien, konepellin ja takaluukun irroittamista, mutta kahvat, listat jne pitää poistaa. Eli verhoilua joudutaan purkamaan aika paljon että ovenkahvat ja hainevä saadaan pois.

Avatar
JontteB
Viestit: 296
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 14:09
Car(s): 166 3.0 -99
75 2.0 -86
33 1.5 TC -86

Ex: Nuovo Giulia Veloce, Maserati QP Automatica -07, Nuovo Giulia, 156 2.0 JTS SW
Muut: Lantikka, Jaguar XJ ja KTM Adve (myynnissä)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Virheitä uuden auton lakkapinnassa

Viesti Kirjoittaja JontteB »

Väliaikatietona sen verran, että konepelti, katto ja takaluukku maalataan uudestaan. Kyljistä olivat saaneet jäljet putsattua.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Virheitä uuden auton lakkapinnassa

Viesti Kirjoittaja jmi »

Miten tuo on mahdollista vielä nykypäivänä? Eikö robotit maalaa ja ihminen vielä tarkasta vai onko näin vain Ferrareilla?

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Virheitä uuden auton lakkapinnassa

Viesti Kirjoittaja V6 »

niin kyllähän noissa pitäisi joku lopputarkastus olla tehtaalla, ettei ole matkalla jotain paskaa valunut päälle?
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Eero
Viestit: 2839
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Virheitä uuden auton lakkapinnassa

Viesti Kirjoittaja Eero »

Ikävä kyllä pakkauusissa autoissa on aika ajoin sanomista maalipinnan suhteen. Joissain tapauksissa vauriot ovat tehtaalta lähtöisin ja kyllä matkan varrellakin sattuu ja tapahtuu. Mitä pidempään auto makaa varastossa ulkosalla niin sitä enemmän niihin tulee sanomisia.
Näitä sitten korjaillaan jälleenmyyjillä sen mitä ehditään ennen luovutusta ja myös sen jälkeen kuten tässä tapauksessa on päässyt käymään.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Virheitä uuden auton lakkapinnassa

Viesti Kirjoittaja Garmund »

jmi kirjoitti:Miten tuo on mahdollista vielä nykypäivänä? Eikö robotit maalaa ja ihminen vielä tarkasta vai onko näin vain Ferrareilla?


Joo noin sitä pääsääntöisesti tehdään että robotit maalaa, paitsi ehkä Ferrarilla ja muissa käsityönä tai piensarjoja tekevissä firmoissa. :)
(En tiedä&muista tarkastetaanko jokaista maalauksesta tullutta koria ihmisen toimesta)
Suoraan vaan suoraa

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Virheitä uuden auton lakkapinnassa

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Sarjatuotanto Ferrarit maalataan roboteilla, ainoastaan prototyypit yms. maalataan käsin. Vaikka esimerkiksi Ferrareiden valmistuksessa käsityöllä on tietty osuus, kaikki mahdolliset vaiheet robotisoidaan kustannusten ja laadun hallitsemiseksi.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Virheitä uuden auton lakkapinnassa

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Se ainoa uusi joka mulla on koskaan ollu, Bravo, sisälsi kyllä kanssa komean määrän erilaisia ihmeellisyyksiä, nimenomaan lakkapinnan alla.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
JontteB
Viestit: 296
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 14:09
Car(s): 166 3.0 -99
75 2.0 -86
33 1.5 TC -86

Ex: Nuovo Giulia Veloce, Maserati QP Automatica -07, Nuovo Giulia, 156 2.0 JTS SW
Muut: Lantikka, Jaguar XJ ja KTM Adve (myynnissä)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Virheitä uuden auton lakkapinnassa

Viesti Kirjoittaja JontteB »

Mulle asti ei ole kuulunut mitään arviota miten virheet ovat syntyneet. Mutta koska osa kylkien valumajäljistä oli lähtenyt ihan puhdistamalla, viittaa se mun mielestä varastoinnin aikana pinnalle tulleesta töhnästä.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4202
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Virheitä uuden auton lakkapinnassa

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

^Olisiko se sitten kuolaa ohi kulkeneilta työntekijöiltä? :lol:
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Virheitä uuden auton lakkapinnassa

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Marginaalimerkin ongelma tuo, Alfan tapauksessa pitää olla vaan itse paikalla luovutuksessa ja ei ota autoa vastaan jos maalipinta ei ole virheetön/ homogeeninen. Miten muuten Giuliat luovutetaan uusille ostajille ?


Laatujälkimarkkinoinnissa ( Toyota- 3 kertaa kokemukset uuden tojon luovutuksesta so far) hommaan on hyvä varata aikaa tunti- pari. jonka aikana auto ensin esitellään sisätiloissa maalipintoineen kaikkineen hyvässä valaistuksessa ja käydään läpi hallintalaitteiden ja lisävarusteiden yms. toiminta systemaattisesti osaavan myyjän toimesta. Tuossa vaiheessa on vielä mahdollista tehdä reklamaatio. jos on tarpeen. Toyotan laatujärjestelmässä
myyntitapahtumasta kertyy eri vaiheista kuittaus-/hyväksymislogi , joka tallennetaan.

Noin parin vkon päästä tulee emailillla ( tai muulla ostajan haluamalla tavalla) tyytyväisyyspalautekysely kyseiseen caseen liittyen.
Ostaisin aika pian uuden Alfan Suomesta, jos se myytäisiin Toyotan huolto- ja jälleenmyyntiverkoston kautta edes muutamasta pisteestä kuten esim. Lexusta. Mielummin tämä verkosto kuin esim. VAG-verkosto jos minulta kysytään.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Virheitä uuden auton lakkapinnassa

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Jiitee kirjoitti:Miten muuten Giuliat luovutetaan uusille ostajille ?
Oma saattaa olla niitä kuuluisia "yksittäistapauksia" mutta oli ensinnäkin kuukausitolkulla myöhässä alkuperäisestä toimituspäivästä, syyksi sanottiin tilaamani veloce interior -paketti. Penkkejä ei ollut siis laitettavaksi autoihin. Itse luovutus, kun auto viimein suomeen saapui, meni vähän samalla mallilla. Sovittuna päivänä oltiin autoa noutamassa ja auto olikin hallissa odottamassa juuri sellaisena kuin tilattiin, väriä ja varusteita myöden. Autoa ei vaan saanut Suomen rekisteriin kun verot oli hoitamatta maahantuojalta. Sitten menikin asiat hankalaksi kun oli jo autolomareissuun tarvittavat lautat jne varattu uuden auton kilvellä... Ja lähtö samana iltana. Lomaan liittyvät byrokratiat sai onneksi hoidettua ja bmw hoiti matkan kunnialla. Myyjäliikkeestä sain giulian toisen avaimen jo lomareissulle mukaan ja lupasivat hoitaa byrokratiat kuntoon lomareissumme aikana. Saivatkin hoidettua ja lomalta palatessa la-su yönä hain Giulian liikkeen pihasta vara-avaimella ajoon ja bmw jäi sinne, avaimet postiluukusta. Sellanen luovutus.

Uuden bmw:n noudossa sai shampanjapullon, uuden skodan noudossa sai litran lisäysöljypullon ja Alfalla... no, ei saanut edes koko autoa.

Itse autosta en keksi vieläkään mitään moitittavaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Virheitä uuden auton lakkapinnassa

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ tulikos sulla työsuhdeautoksi tuo G ?
Omaa uutta omistusautoa en ikuna tule hyväksymään näkemättä reaalimaailmassa ,
sen verran vanhan koulukunnan pappa on kyseessä.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Virheitä uuden auton lakkapinnassa

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Jiitee kirjoitti:^ tulikos sulla työsuhdeautoksi tuo G ?
Omaa uutta omistusautoa en ikuna tule hyväksymään näkemättä reaalimaailmassa ,
sen verran vanhan koulukunnan pappa on kyseessä.
Jep.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Virheitä uuden auton lakkapinnassa

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mun viimeinen 156:nen oli maalattu jo tehtaalla kahteen kertaan. Ekalla kerralla varmaankin oli jotain mennyt pieleen ja toisen maalauksen olivat sitten tehneet suoraan vanhan maalin päälle, jonka seurauksena maalipinta lohkeili pois ympäri autoa.

Itse ostin auton käytettynä ja myyjä liike joutui ylimaalauttamaan auton. Sen jälkeen auto olikin pari viikkoa ajossa ja vaimo täräytti sen lunariin. Ostin auton takaisin ja maalautin taas kerran autoa.
Maalaus ei oikein kunnolla onnistunut ja muutaman vuoden päästä maalautin nokan uudelleen samalla kun helmat tinattiin ja maalattiin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11184
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Virheitä uuden auton lakkapinnassa

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Ikäviä juttuja...

Tässä Tesla 3...
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Vastaa Viestiin