The Maantiennielijä -topiikki

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 955
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

The Maantiennielijä -topiikki

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Elikkäs mikäs se sellainen auto olisi, jolla voisi taittaa luotettavasti, kohtuukustannuksin ja mahdollisimman vähin kärsimyksin maantietä kotoa töihin ja takaisin kelissä kuin kelissä? Ei välttämätöntä tarvetta isolle kuljetusreserville, oletetaan. Saisi olla hyvä ajaa, ehkäpä hiljaisemmasta päästä. Uusiko pitäisi laittaa alle, vai mitä sitä sitten pitäisi tehdä? Omat ensimmäiset ajatukset ovat luokkaa uudehko Ford Fiesta, vähän enemmän ajetuista vähän isommista esim. M-B A-sarja, Volvo V40 tai Ford Focus. Luokkaa isommista vain Toyota Avensis tuntuu mahtuvan kuviteltuun yhtälöön.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: The Maantiennielijä -topiikki

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Älä sitten riisseli-Avea ota -D4D -moottorissa ollut riittävästi ongelmia.
Bensa-Avensis manuaalina varsinkin suhteellisen varma valinta.
Mutta esim. Mondeossa paremmat ajo-ominaisuudet ja varsinkin ohjaus-
lähes 156-Alfa tasoa.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

AAW
Viestit: 1035
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Re: The Maantiennielijä -topiikki

Viesti Kirjoittaja AAW »

Riippuu matkasta ja sen pituudesta. Lyhyt matka niin joku hauska pieni hothatch tyylinen menisi, pitkälle matkalle joku isompi auto. Itse päädyin Stelvioon, matkaa töihin 75km niin kaipasin isompaa turvallisempaa autoa.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: The Maantiennielijä -topiikki

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jos Fiesta on lähtökohta niin maantielle ottaisin kuitenkin mielummin hieman enemmän ajetun Focuksen samalla hinnalla. Omat kokemukseni Fordeista tosin ovat jo 16 vuoden takaa kun lastenvaunujen saapuessa 156 Selespeedin Ford Focus STW automaticiin päivitin. Hyvin Ford sen hetken kulki mitä minulla oli ennen kuin Jenkkilään lähtö tuli.

Jevgen
Viestit: 386
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
Car(s): Isolohko Ducato + V70
Paikkakunta: Savitaipale

Re: The Maantiennielijä -topiikki

Viesti Kirjoittaja Jevgen »

Kivijärvi kirjoitti:Elikkäs mikäs se sellainen auto olisi, jolla voisi taittaa luotettavasti, kohtuukustannuksin ja mahdollisimman vähin kärsimyksin maantietä kotoa töihin ja takaisin kelissä kuin kelissä?
Citikka C5 / Pösö 508 2.0 hdi ja automaatti -yhdistelmällä? Suht edullinen (ei Avensiksen yliarvostettua mainetta rasitteena) hankkia tuoreehko ja vähillä kilsoilla oleva. Kestävät kohtuu hyvin nipussa ja mukava ajaa pitempää matkaa. Insignia oli joskus yhtenä vaihtoehtona, mutta sellaisesta ei ole käyttökokemuksia. V40 on jonkin verran äänekkäämpi ainakin isompiin Volvoihin verraten, kuten myös S40/V50. 508 ei myöskään hiljaisimmasta päästä, mutta siedettävä, jos ei mitään hakkapeliitta seiskoihin verrattavaa laita alle.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: The Maantiennielijä -topiikki

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ Samaa tekniikkaa saa myös mondeon kuorissa, kunhan ei liian uutta ota powershift vaihteistolla. Toki luotettavampi kuin DSG, jos se nyt jotain kertoo..

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 955
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: The Maantiennielijä -topiikki

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Volvoista mietin tätä uudempaa V40 mallia. Focushan se on, mutta mielestäni paljon mukavampi maantiellä. Focuksella ajaessa tiedät etanan yli ajaessasi oliko isä, äiti vai peräti jälkikasvu. Yhdistettynä uraherkkyyteen tekee vähän työlään tuntuisen. Volvossa tämä yliherkkyys on jätetty pois. Volvot (D2) ovat vanhemmasta tästä Pösön 1.6 Hdi:llä varustettuja. Joskus joku täällä leukaili niitä olevan kahdenlaisia, niitä jotka ovat rikki ja ne jotka odottavat hajoamistaan.. mutta onko se noin huono?

Citroen C5:t on niin halpoja, että melko vaikeaa uskoa luotettaviksi. Mikä niissä sitten pettää, jos 2.0 Hdi jaksaa maailman tappiin?

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: The Maantiennielijä -topiikki

Viesti Kirjoittaja palkus »

Vähänajettu 159 tbi tai 170hp 2.0 jtdm. Nuot alotuksen kaikki vaihtoehdot maantielle tuntuivat vähän eksoottisilta. Tuo a-meisseli tosin voisi... Aikakin yksi tuttu pisteli ihan muuten hymyssä suin pitkää työmatkaa, paitsi pajakäyntien määrän takia meni vaihtoon :-D Oli tosin tupaöljy, joka sopimaton suomen alhaisiin nopeuksiin ja työmatkakin lyheni dramaattisesti.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: The Maantiennielijä -topiikki

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Kaveri tuossa ajoi 55km/suunta/päivä työmatkaa ensin 600 euron Citroen C5 Breakilla, josta oli tehty pakettiauto. Erikoismurotettuna ihan mukavasti liikkuva peli ja sinällään moderni että oli esp ja automaatti-ilmastointi.

Myöhemmissä vaiheissa otti sitten laskimen kouraan päätyi tulokseen jossa kannatti hukata sitikka ja hankkia about 20ke Opel Ampera (Chevrolet Volt on sama auto) sillä rahoituserään ja sähköön meni saman verran rahaa kuukaudessa kuin ikäloppun sitikan tankkiin. Velaksi ostamisesta saa olla montaa mieltä mutta eipä sitä tankkiin valutetusta dieselistä jää sitä vähää.

Ampera oli kuulemma oikein asiallinen laite maantieajossa. Talvikelistä ei ole kokemuksia eikä kaverille tulekaan kun vaihtoi työpaikkaa ja työmatkasta tuli pari kilsaa. Ampera meni samantien kaupaksi samaan kaveriporukkaan.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: The Maantiennielijä -topiikki

Viesti Kirjoittaja sämpy »

No ei ne ihan päikseen mene.. Jollei saa tosi hyvää tarjousta niin Opeli vie osamaksuina sen satasen enemmän kuussa mitä sitikka löpöä, tähän päälle kasko 65-80€ kuussa ja tietty se sähkö viitisenkymppiä. Eli luokkaa kakspuol tonnia vuodessa arvioisin maksavan enemmän. Tai sitten sitikalla ajetaan paljon muutakin kuin nuo työajot.

Toki Opelilla on sitten kuuden vuoden jälkeen kun on maksettu niin enemmän arvoa, mutta toisaalta kai silläkin joku huolto-ohjelma on johon menee kuluja. Ja kuitenkin ehkä 15000€ maksanut enempi kuudessa vuodessa.

Ei sinänsä kuka haluaa ajaa vanhalla citroenillä varsinkin jos ei houkuta tee-se-itse huoltaminen, jos riittää henkilöauto ilman farkkulisää ja vetokoukkua niin sähköauto on ihan varteenotettava valinta ja paljon ajavalle uudempi voi olla jopa halvempi jos oikeesti kulutus tippuu.

Otsikon aiheeseen pitäisi kai joskus oikeasti ajaa Nissan Micralla kun niin kehuvat, että parempi matka-auto kuin isommat nissanit.

Jevgen
Viestit: 386
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
Car(s): Isolohko Ducato + V70
Paikkakunta: Savitaipale

Re: The Maantiennielijä -topiikki

Viesti Kirjoittaja Jevgen »

Kivijärvi kirjoitti:Volvoista mietin tätä uudempaa V40 mallia...
Noita uudempia v40:ä on tullut ajettua huollon sijarina pariin kertaan ja kyllähän maantiellä jo tuo D3 on oleellisesti D2:ta halukkaamman tuntuinen kulkemaan. Moottorin ääni kuului aika karkeana kabiiniin, mutta muutoin alustan ja rengasmelun osalta V40 on ihan mukava laite.

Kivijärvi kirjoitti:Citroen C5:t on niin halpoja, että melko vaikeaa uskoa luotettaviksi. Mikä niissä sitten pettää, jos 2.0 Hdi jaksaa maailman tappiin?
Joku pettää varmasti, mutta ilmeisen edullisia nuo ovat korjata, eivätkä taida olla kriittisiltä paikoiltaan (moottori/vaihteisto) käsiin leviävää sorttia ennenkuin loppusuoralla.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: The Maantiennielijä -topiikki

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

sämpy kirjoitti:No ei ne ihan päikseen mene.. Jollei saa tosi hyvää tarjousta niin Opeli vie osamaksuina sen satasen enemmän kuussa mitä sitikka löpöä, tähän päälle kasko 65-80€ kuussa ja tietty se sähkö viitisenkymppiä. Eli luokkaa kakspuol tonnia vuodessa arvioisin maksavan enemmän. Tai sitten sitikalla ajetaan paljon muutakin kuin nuo työajot.

Toki Opelilla on sitten kuuden vuoden jälkeen kun on maksettu niin enemmän arvoa, mutta toisaalta kai silläkin joku huolto-ohjelma on johon menee kuluja. Ja kuitenkin ehkä 15000€ maksanut enempi kuudessa vuodessa.

Ei sinänsä kuka haluaa ajaa vanhalla citroenillä varsinkin jos ei houkuta tee-se-itse huoltaminen, jos riittää henkilöauto ilman farkkulisää ja vetokoukkua niin sähköauto on ihan varteenotettava valinta ja paljon ajavalle uudempi voi olla jopa halvempi jos oikeesti kulutus tippuu.

Otsikon aiheeseen pitäisi kai joskus oikeasti ajaa Nissan Micralla kun niin kehuvat, että parempi matka-auto kuin isommat nissanit.
Tuossa on tarinaa kyseisestä patterikadetista: http://www.audiclub.fi/audifinns/showth ... p?t=167306
Jevgen kirjoitti:Joku pettää varmasti, mutta ilmeisen edullisia nuo ovat korjata, eivätkä taida olla kriittisiltä paikoiltaan (moottori/vaihteisto) käsiin leviävää sorttia ennenkuin loppusuoralla.
Edullisia sinänsä kun osat ei maksa paljoa mutta suhteessa auton arvoon taas kalliita. Helposti tulee helpommaksi ostaa suosiolla toinen samanlainen tilalle ja jatkaa sillä ajamista kuin tehdä vaikka 300e remontti 600e autoon.

Jevgen
Viestit: 386
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
Car(s): Isolohko Ducato + V70
Paikkakunta: Savitaipale

Re: The Maantiennielijä -topiikki

Viesti Kirjoittaja Jevgen »

TeroPee kirjoitti: Edullisia sinänsä kun osat ei maksa paljoa mutta suhteessa auton arvoon taas kalliita. Helposti tulee helpommaksi ostaa suosiolla toinen samanlainen tilalle ja jatkaa sillä ajamista kuin tehdä vaikka 300e remontti 600e autoon.
Toki, edellyttäen, että se uusi 600€ pommi ei leviä samasta paikasta seuraavana päivänä. Ajattelin lähinnä mahdollisimman uutta ja vähän ajettua ranskista sopivalla tekniikalla. Joku 201x C5 / 508 2.0 Hdi:lla on omalla 120 tkm kokemuksella mainettaan parempi ja käyttökustannuksiltaan edullinen.

Jokunen viikko sitten vaihdoin meidän 500 tkm ajettuun 2003 Octaviaan hammastangon. Auto on ollut vaimollani 12 vuotta ja huollot sekä korjaukset on suoritettu omatoimisesti. Autolla ei ole juurikaan rahallista arvoa, mutta tekninen kunto on hyvä, joten 300 € panostuksella ja pienellä harrastustoiminnalla voi taas huoletta jatkaa ajelua. Nykyisen romuttaminen ja vastaavan ehjän yksilön hankkiminen ei käynyt edes mielessä. Auton €/km ei tuosta remontitkaan huomioiden juuri halpene.

Vastaa Viestiin