Alumiinin anodisointi

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Alumiinin anodisointi

Viesti Kirjoittaja Pele »

Onko joukossamme harrastajia joilta onnistuu alumiinin anodisointi?
Tai joku kaverin kaveri joka ko. hommaa tekee?
Tai sitten vain linkkejä vinkkejä firmoista jotka tekevät yksityis henkilölle, ja pieniä sarjoja.
Tässä nyt yhtä jos toista alan yritystä lähestytty sähköpostitse ja yhteydenotto lomakkein huonolla menestyksellä.
Tarve olisi saada muutamaan uuteen osaan ko. käsittely.
Värivaatimuksina kulta ja musta.

Jos et tähän ketjuun syystä tai toisesta halua vastata, niin laita YV:tä, tai s.postia.

Kiitokset jo etukäteen.

pertti.lentonen (at) gmail.com

Avatar
mutt
Viestit: 5413
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alumiinin anodisointi

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ei omaa kokemusta näistä, toimittaja kyllä luotettava ja avulias:
http://www.gaterosplating.co.uk/anodising-main

Kohta vain taitavat jäädä tullimuurin taakse.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Alumiinin anodisointi

Viesti Kirjoittaja Isola »

Homma on tehtävissä kotikonsteinkin. Timo Happosen sivuilta löytyy hyvä ohje.
Tarvikkeet on kätevä hankkia vaikka Classic Platingiltä. He toimittavat myös Suomeen 26 punnan rahtikuluilla.

Itse en ole eloksointia vielä joutunut harrastamaan, mutta Classic Platingilta eBayn kautta tilaamani sinkitys- ja passivointissarja toimi hyvin. Kromaussarja on vielä koeponnistamatta.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Alumiinin anodisointi

Viesti Kirjoittaja Pele »

Juu, kyllä mä noita tee se itse- videoita ja ohjeitakin olen katsellut.. Ei vain viitsisi alkaa kantapään kautta opettelemaan, jos joltain löytyy jo valmiit vermeet ja ammattitaito. Meikäläinen jos alkaisi opettelemaan, niin varmaan kaksi keltaista kappaletta olisi eri sävyiset.. :lol:

Vähän myös itsellä semmoinen ajatusmaailma, että kaikkea ei tarvi pystyä tekemään itse, jos ammattilaisiakin on olemassa ja käytettävissä järki hintaan.
Plus että aika tahtoo muutenkin olla kortilla. :?

Siksi nuo passivoinnitkin olen ulkoistanut alan firmalle. Jälki on tasalaatuista ja saa senkin ajan tehtyä jotain muuta.

Kiitos kuitenkin rohkaisusta. :)

Avatar
mutt
Viestit: 5413
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alumiinin anodisointi

Viesti Kirjoittaja mutt »

^^Tuliko noilla £26 rahdeilla ihan happoja ja myrkkyjä? Edellinen kerta, kun replica chromea sun muuta tilasin, kustansi 60€, kun DHL toi vaarallisena pakettina.

Pystyykö Pele jakamaan tiedon firmasta, jossa on teettänyt passivoinnit? Itse olen noita tehnyt varsinkin siksi, ettei omiin yhteydenottoihin vastattu. Kun tuota Flaminiaa alkaa tekemään, niin mielellään pistäisin isommat kokonaisuudet ammattilaiselle, kun kyllä se kotinysvääminen oman aikansa ottaa, vaikka pikkuhiljaa onkin jo jotain oppinut.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Alumiinin anodisointi

Viesti Kirjoittaja Pele »

Passivoinnit hoituneet täällä: http://lsputki.fi/

On noin 25km päässä minusta, joten siinäkin mielessä helppoa.
Ja jos ei itse viitsi/ehdi ajella niin emäntä kulkee paikan ohin joka päivä. :)

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Alumiinin anodisointi

Viesti Kirjoittaja unknown »

Miten muuten nuo passivointi firmat haluaa osat, puhtaana rosteettomana, mutta ilmeisesti langoitettuna?
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Alumiinin anodisointi

Viesti Kirjoittaja Isola »

mutt kirjoitti:^^Tuliko noilla £26 rahdeilla ihan happoja ja myrkkyjä?
Tuli, joskin sillä voi olla eronsa millaisia tököttejä paketissa on ja paljonko. Nesteitähän noissa oli hyvin vähän, koska suurin osa aineksista on jauheina. Paketti oli kyllä merkitty varoitustarroilla ja lähetetty pintarahtina. Hintaero taitaa johtua siitä, että tämän tuli postin eikä kuriirin kautta.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
mutt
Viestit: 5413
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alumiinin anodisointi

Viesti Kirjoittaja mutt »

unknown kirjoitti:Miten muuten nuo passivointi firmat haluaa osat, puhtaana rosteettomana, mutta ilmeisesti langoitettuna?
Toivottavasti ei langoitettuna, kun se on sitä nysväämistä, joka vain vie aikaa. Varsinkin joidenkin muutaman millin kokoisten osien kanssa, joita joskus vain riittää ja riittää. Näitähän pinnoitetaan jonkinlaisessa rummussa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Alumiinin anodisointi

Viesti Kirjoittaja Pele »

En tiedä missä kunnossa kelpaa osat, mutta itse olen toimittanut osat puhtaina. Perus teräs osissa ei ruoste haittaa. Se lähtee kyllä niissä happo kylvyissä pois.
Maali ei sensijaan välttämättä lähde. Kokemusta on... :?
Valurauta osat, esim. jarrusatulat olen ensin lasikuulapuhaltanut, ja sen jälkeen harjannut kiiltäväksi. Valu on muutenkin ongelmallista passivoitavaa. Riippuu ihan täysin valun koostumuksesta. Toisiin ottaa kiinni täydellisesti. toisiin ei juuri yhtään.

Jos on ollut jotain erikoisempia/harvinaisia pikkuosia, niin olen ne rautalangalla nivonut ketjuun. Ihan vain varmuuden vuoksi.

Pienemmät osat mukaanlukien pultit ja prikat ajetaan rummussa.
Joskus alkuun hävisi pari erikoisempaa pikkuosaa reissussa. Jääneet ilmeisesti jonnekin rummun väliin.
Sen jälkeen olen nivonut jos on ollut jotain speciaalimpaa hilua matkassa.
Viimeksi muokannut Pele, 19 Loka 2018, 08:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Alumiinin anodisointi

Viesti Kirjoittaja Pele »

Anodisointihomma ei ole edennyt.. Eilen tuli taas yhdestä isommasta laitoksesta vastaus; " Terve! Emme anodisoi mp / autojen osia yksityisille." :(

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Alumiinin anodisointi

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Jos ja kun eivät yksityisille tee, niin entäs jos välikätenä työn tilaakin joku naapurin/tutun yritys/korjaamo yms., niin kuinkahan pieniä eriä suostuisivat ylipäänsä tekemään.

Sinänsä hassua, ettei yksityisen raha kelpaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Alumiinin anodisointi

Viesti Kirjoittaja Pele »

Isoilla firmoilla voi olla isoja sopimus asiakkaita joilla tiukat toimitus aikataulut ja suuret kappalemäärät.
Ei haluta sinne väliin sotkemaan ketään parin kikkulan kanssa. :roll:

Joo, ja itse asiassa tänään on tarjoutunut yksi tuollainen vaihtoehto.. Toimitan osani eräälle yritykselle joka käyttää ko. palveluja.

Avatar
mutt
Viestit: 5413
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alumiinin anodisointi

Viesti Kirjoittaja mutt »

Alfissimo kirjoitti:Sinänsä hassua, ettei yksityisen raha kelpaa.
Yksityiset eivät juuri tiedä, mitä alumiiniseosta osansa ovat, ja eiköhän sinne sinkkivaluosiakin keksitä tarjota. Anodisoinnin lopputulos riippuu kuitenkin paljon myös osan seoksesta. Ei yrityksiä kiinnosta kinastella kaikenmaailman turakaisten kanssa siitä, miksi epämääräistä hapettunutta alumiinin kaltaista sekoitusta olleesta osasta ei tullutkaan uutta vastaavaa, kun senkin ajan voisi käyttää tuottavaan työhön isompien asiakkaiden isojen sarjojen kanssa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
mutt
Viestit: 5413
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alumiinin anodisointi

Viesti Kirjoittaja mutt »

Pele kirjoitti:En tiedä missä kunnossa kelpaa osat, mutta itse olen toimittanut osat puhtaina. Perus teräs osissa ei ruoste haittaa. Se lähtee kyllä niissä happo kylvyissä pois.
Maali ei sensijaan välttämättä lähde. Kokemusta on... :?
Lipeässä keittämällä ennen pinnoitukseen lähetystä pitäisi lähteä niin lika, ruoste, kuin maalikin. En ole itse kokeillut...
Valurauta osat, esim. jarrusatulat olen ensin lasikuulapuhaltanut, ja sen jälkeen harjannut kiiltäväksi. Valu on muutenkin ongelmallista passivoitavaa. Riippuu ihan täysin valun koostumuksesta. Toisiin ottaa kiinni täydellisesti. toisiin ei juuri yhtään.
Valuraudan kanssa pitää joskus käyttää muutaman sekunnin ajan virtoja "väärinpäin" pinnoituksen alussa, jotta pinnoitus onnistuu kunnolla. Kaupalliset toimijat ei ehkä ala moiseen yksityiskohtaiseen palveluun, kun tankkiin kuitenkin laitetaan kerralla isompi erä.
Jos on ollut jotain erikoisempia/harvinaisia pikkuosia, niin olen ne rautalangalla nivonut ketjuun. Ihan vain varmuuden vuoksi.
Jos ajatellaan jotain prikkoja, niin varmaan niin, että jokainen on oman lenkkinsä sisällä, eikä kaikki vierekkäin samassa lenkissä?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Alumiinin anodisointi

Viesti Kirjoittaja Pele »

Olen maalatut kappaleet puhaltanut siitä lähtien kun yksi vähän isompi osa meni maalattuna tuonne. Yhteen sisäkulmaan oli jäänyt maalia käsittelyjen jälkeen ja näinollen pinnoitus ei ollut hyvä.

Se voi olla valuosien kohdalla juurikin noin.

Joo, nimenoman nivoa niin että kappaleet ovat erillään toisista. Muuten ei tule hyvä.

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Alumiinin anodisointi

Viesti Kirjoittaja Pele »

No niin! Osat toimitettu tänään koneistamolle, ja lähtee seuraavan eloksointi erän mukana Ruotsiin pinnoitettavaksi. Muutaman viikon sisällä pitäisi olla minulla taas takaisin. :)

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Alumiinin anodisointi

Viesti Kirjoittaja Pele »

Osat noudettu tänään! :-)
Liitteet
WP_20181213_18_38_12_Pro.jpg
WP_20181213_18_38_12_Pro.jpg (161.18 KiB) Katsottu 4237 kertaa

Vastaa Viestiin