Ajattelin kirjoittaa tarinan Stelvion hakureissusta jos joku on vielä kiinnostunut hakemaan Alfan Ruotsista. Olimme siis reissussa kuukausi sitten ja tarkoitus oli hakea Stelvion diesel koneella. Lähdimme perjantai illalla Turusta Tukholmaan ja tarkoitus oli selvitä yhdessä päivässä, pienellä riskillä mentiin koska aikataulu oli tiukka ja uuden auton autopaikka oli varaamatta. Turussa luvattiin kyllä että paikkoja seuraavan illan paluu matkalle löytyisi. Olimme valmiiksi katsoneet 3-4 yksilöä, pääosin Hediniltä. Ykkös vaihtoehto oli Upsalassa, paikalla oltiin heti kun liike avattiin lauantaina. Liikkeessä oli myös autoja joita ei löytynyt Bytbil.se sivustolta, joten valinta osui tällaiseen yksilöön. Myyjäkin oli aluksi innokas myymään, oli jopa ottanut jo kilvet pöydälle, mutta joutui puhelimitse varmistamaan käytännön järjestelyt. Parin puhelinkeskustelun jälkeen kaupanteko pysähtyi kuin seinään. Edellisenä päivänä oli tullut FCA:lta sähköposti, joka kielsi liikkeitä myymästä autoja vientiin yksityishenkilöille, jos olisimme olleet valmiita ostamaan 10 kpl niin olisi ollut mahdollista neuvotella kaupoista. Myyjä näytti sähköpostin meille ja tämä oli myyjän mukaan jokaisen liikkeen tiedossa. Myyjä oli kyllä silmiin nähden harmistunut asiasta kun meni kaupat puihin. Myyjä ystävällisesti kyllä neuvoi kääntymään Aften Bilin puoleen. Näin tehtiinkin, olimmehan jo heinäkuussa käyneet heillä tarkistamassa tarjontaa ja halukkuutta myydä Suomalaiselle.
Ajettiin siis seuraavaksi Aften Bilin Åkersbergaan ja sattumoisin sama myyjä oli taas töissä. Heillä ei ollut ongelmia myydä vientiin, ainoa ongelma oli että piti maksaa alvillinen summa. Tähän ei oltu varauduttu, joten 7k euron ylimääräinen sitominen kiinni oli huono juttu. Myyjä lupasi kyllä että hän yrittää heidän päässä nopeuttaa alvin takaisin maksua, kunhan heille tulee kilvet ja Trafin papereista kopiot, jotta pystyvät poistamaan auton Ruotsin rekisteristä. Päästiin siis tekemään kaupat ja saatiin auto mukaan samana päivänä ja kaikki oli valmiina 30 min ennen kuin liike meni kiinni. Ajettiin siis Ruotsin kilvillä ja myyjän vakuutuksella laivaan ja Turkuun. Ylimääräinen autopaikka saatiin puhelimitse varattua ja maksu hoidettiin sitten lähtöselvityksesssä. Turussa ajettiin laivasta ulos ja kotiin Ruotsin kilvillä, ainoa mitä piti tehdä oli käyttöönotto ilmoitus vero.fi sivujen kautta.
Ruotsin reksiteriote tuli sitten pari viikkoa myöhemmin, itse aloin jo turhaan hermoilemaan kun kesti niin kauan. Näillä saatiin sitten rekisteröintikatsastus tehtyä ja Ruotsin kilvet pois autosta sekä Suomalainen tilapäinen rekisteriote. Kilvet lähtivät samana iltana postissa Ruotsiin kirjattuna kirjeenä, viikon päästä olivat sitten perillä. Viime viikolla laitoin sitten sähköpostilla tilinumeron ja maksutiedot myyjälle ja samana iltana tuli jo vastaus ja lupaus että huolehtii että alvit tulevat maksuun. Tänään tuli alvit Ruotsista tilille kuten lupasivat ja nyt odotellaan vaan verottajan autoveropäätöstä.
Suosittelen kääntymään Aften Bilin puoleen ja myyjä joka palveli meitä oli Sebastijan Mitic, yhteystiedot alla myyjän luvalla.
Rallarvägen 10
184 26 Åkersberga
Tel dir: 08-503 351 17
Mobil: 072-402 18 76
Mail: Sebastijan.mitic@aftenbil.se
Web: http://www.aftenbil.se
Yhden Stelvion haku Ruotsista
Valvoja: Moderators
Re: Yhden Stelvion haku Ruotsista
Hmm.. en tunne EU:n kartellilakeja mutta aika hämärältä kuullostaa. Entäs jos käyttää Håkania tai Börjeä bulvaanina?AAW kirjoitti: Edellisenä päivänä oli tullut FCA:lta sähköposti, joka kielsi liikkeitä myymästä autoja vientiin yksityishenkilöille, jos olisimme olleet valmiita ostamaan 10 kpl niin olisi ollut mahdollista neuvotella kaupoista. Myyjä näytti sähköpostin meille ja tämä oli myyjän mukaan jokaisen liikkeen tiedossa.
Taisi sitten oma autoni olla viimeinen Hedinin Suomeen myymä.
- Pasi
- Viestit: 6786
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Yhden Stelvion haku Ruotsista
Joo, tuntuupi aika kierolta tuollainen kielto....?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4