Pakopeleistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Pakopeleistä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Olen tässä kehitellyt ehkä hölmöä ideaa. Näitä pakopelijuttuja kun on nykyään vähän siellä täällä ja toisaalta ovat aika suosittujakin. Itsellä ei kyllä ole mitään kokemusta aiheesta. Itsellä vaan olisi pihassa isohko maakellari. Aloin fundeerailla että tuohon tekisi suht helposti WW2-bunkkerin. Kulut ei olisi suuren suuret ja voisi saada aika makean jutun. Olisikohan mitään ideaa? Voisi kyllä varmaan käydä jonkun pakopelin testaamassa. Onko väellä kokemusta noista?
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
tritonus
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: Pakopeleistä

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Onhan sitä tullut paettua. Mikään määrätön kokemukseni pakohuoneista ei ole, reippaat 10 erilaista pakoa kumminkin. Aina olen myös päässyt ulos, vaikka pari kertaa ollutkin täpärällä... Kohdalle on osunut huiman hyviä ja kehnompia, helpommin tehtyjä huoneita.

Hyvässä huoneessa on selkeä teema ja hyvä tarina. Teema sulla on jo aateltuna, joten keksimään siihen sopivaa tarinaa. Todella hyvä on, jos huoneen tehtävät liittyvät edes osin tarinaan ja tukevat toisiaan ja jos juoni tai tarina etenee tai avautuu pelin mukana. Kaiken ei siis tarvitse olla valmiiksi kerrottua heti alussa.
Rekvisiittaa ja pulmia suunnitellessa kannattaa muistaa ajanjakso ja teema johon huonettaan sijoittaa, ettei tarvittavat työkalut tai esineet riitele ajanjakson kanssa. Esimerkiksi WW2-teemaisessa huoneessa digitaalinen kello ei näytä kovin hyvältä.

Pulmissa kannattaa välttää toistoa ja niitä yleisimpiä ongelmia. Pulman ei tarvitse olla vaikea, jengi tykkää kun se on omaperäinen ja uusi. Joissakin huoneissa homma koostuu vaan yhdistelmälukolla suljetuista laatikoista, joiden sisällä on avain johonkin kaapin oveen. Kaapissa on sitten taas uusi loota, jossa yhdistelmälukko jne. Tämä käy äkkiä tylsäksi, ja toisaalta tuollaisten lukkojen avaaminen on sikäli helppoa, että tiedät mitä etsit: yleensä haetaan numeroita, ja lisäksi vielä tiettyä lukumäärää numeroita.
Plussaa on myös jos huone on useampiosainen, esimerkiksi pelin edetessä joku seinä tai ovi aukeaa toiseen huoneeseen.

Kannattaa käydä kokeilemassa muutama huone, siitä saa jo ihan hyvän käsityksen siitä millaisista pulmista itse pitää, vähän ideaa omiin rakennelmiin ja myös mitä välttää.

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Pakopeleistä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Kyllähän mä tuota teemaa olen illan hiljaisina hetkinä kehitellyt: komentobunkkerin radisti panikoinut ja ulos rynnätessään lyönyt takanaan oven lukkoon. Pommikoneiden nousu viholliskentältä havaittu ja lähestyvät komentopaikkaa. Rekvisiittaa moiseenhan tarjoilisi kivasti vaikka joku Varusteleka. Betonibunkkerin kattoon jos pulttaisi kiinni pari subbaria, niin saisi kivasti ympärille aika mahtavat jyrinät ja ääniefektit.

Sotateemassahan olisi helppo yhdistellä karttoja, koordinaatteja, salakirjoitusta, kassakaappia, jne. Ei ole hankalaa tehdä jokin köyhän miehen enigma jne. Aika helppo noita olisi kehitellä suht monipuolisesti ja vaihtelevalla vaikeustasolla.

Tietty toista huonetta ei kyllä kovin helpolla tuohon toteuta, tai olisihan tuossa tavallaan tuulikaappi johon voi tehdä viimeisen pulman ennen ulospääsyä. Vähän sellainen elokuvatyylinen kaksoiskliimaksi.

En tiedä onko mitään järkeä eikä moinen mikään kaupallinen menestys varmastikaan olisi, mutta voisi olla ihan hauska ja jos joskus edes omat saisi pois, niin miksei moista hauskaa kehittelisi.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Vastaa Viestiin