Löytyykö palstalta sopimusjuristia?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
JontteB
Viestit: 296
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 14:09
Car(s): 166 3.0 -99
75 2.0 -86
33 1.5 TC -86

Ex: Nuovo Giulia Veloce, Maserati QP Automatica -07, Nuovo Giulia, 156 2.0 JTS SW
Muut: Lantikka, Jaguar XJ ja KTM Adve (myynnissä)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Löytyykö palstalta sopimusjuristia?

Viesti Kirjoittaja JontteB »

Kun nimittäin kuluttajaneuvonta aukeaa vasta maanantaina ja nyt on v-käyrä korkealla :fist:

Mulla on autoliikkeen tarjous käytetystä autosta. Minä annan vaihtoauton ja sille on tarjouksessa annettu hyvitysarvo. Myyjä on tarkastanut vaihtoauton eikä todennut siinä mitään huomautettavaa. Tarjouksessa on välimyyntiehto, joka käsittääkseni tarkoittaa sitä, että voivat myydä heillä olevan auton tarjouksen antamisen ja sen välillä jos minä ilmoitan hyväksyväni tarjouksen. Lisäksi siinä on "Pidätämme oikeuden muutoksiin."

Ilmoitin myyjälle iltapäivällä tekstiviestillä hyväksyväni tarjouksen. Nyt tuli tekstari takaisin, että eivät voikaan hyvittää vaihtoautosta sitä mikä tarjouksessa lukee! Riittääkö toi "Pidätämme oikeuden muutoksiin" tällaisen oharin tekemiseen? Keskustelua on käyty ja tarjouksia eri autoihin on tehty viime perjantaista asti. Mun vaihtoauto on ollut mukana kuviossa alusta asti. Kaiken lisäksi sen hinnoittelun hankaluudesta keskusteltiin erikseen alkuviikosta. Eli heillä on ollut hyvin aikaa miettiä mitä tarjoavat vaihtoarvona.

Tällä hetkellä tekis mieli ruveta riitelemään asiasta :bad-words:

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Löytyykö palstalta sopimusjuristia?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

JontteB kirjoitti:Kun nimittäin kuluttajaneuvonta aukeaa vasta maanantaina ja nyt on v-käyrä korkealla :fist:

Mulla on autoliikkeen tarjous käytetystä autosta. Minä annan vaihtoauton ja sille on tarjouksessa annettu hyvitysarvo. Myyjä on tarkastanut vaihtoauton eikä todennut siinä mitään huomautettavaa. Tarjouksessa on välimyyntiehto, joka käsittääkseni tarkoittaa sitä, että voivat myydä heillä olevan auton tarjouksen antamisen ja sen välillä jos minä ilmoitan hyväksyväni tarjouksen. Lisäksi siinä on "Pidätämme oikeuden muutoksiin."

Ilmoitin myyjälle iltapäivällä tekstiviestillä hyväksyväni tarjouksen. Nyt tuli tekstari takaisin, että eivät voikaan hyvittää vaihtoautosta sitä mikä tarjouksessa lukee! Riittääkö toi "Pidätämme oikeuden muutoksiin" tällaisen oharin tekemiseen? Keskustelua on käyty ja tarjouksia eri autoihin on tehty viime perjantaista asti. Mun vaihtoauto on ollut mukana kuviossa alusta asti. Kaiken lisäksi sen hinnoittelun hankaluudesta keskusteltiin erikseen alkuviikosta. Eli heillä on ollut hyvin aikaa miettiä mitä tarjoavat vaihtoarvona.

Tällä hetkellä tekis mieli ruveta riitelemään asiasta :bad-words:
En ole juristi, vaikka maa-ja vesioikeus on jotenkin tuttu ammatillisesti.

https://www.laki24.fi/sopi-sopimuksensy ... ssitovuus/

Tuolta pränttiä, ehkä olet jo näitä löytänytkin. Maseratin vaihtoarvon määräytyminen on vaikeahko keissi
nöösille(kö) automyyjälle... taisi pomo pistää palautetta reppanalle.

Pysy rauhallisena ja vain asiassa, ei kai tässä muuta voi sanoa. Olen minäkin saanut vaimon
käyttiksen vaihdossa kirjallisen tarjouksen yhdeltä myyjältä Toyota Auriksesta ( ja sen hyväksyin ) mutta sitten toinen
myyjä oli myynyt ko. auton jo "välistä" :roll: Kyseinen lahtelainen isohko autoliike on nyt meikäläisen bännilistalla ( onneksi muita liikkeitä siellä ei olekaan )
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Löytyykö palstalta sopimusjuristia?

Viesti Kirjoittaja Isola »

En ole sopimus- enkä muukaan juristi, mutta työkseni sopimuksiakin tekevänä väittäisin olevani hajulla ainakin perusteista :)

Oikeustoimilaki eli virallisemmin Laki varallisuusoikeudellisista oikeustoimista sanoo hyvin selvästi:
1 §
Tarjous sopimuksen tekemisestä ja sellaiseen tarjoukseen annettu vastaus sitovat tarjouksen tekijää ja vastauksen antajaa sen mukaan, kuin jäljempänä tässä luvussa säädetään.
Tämä on se peruste, jonka vuoksi jokaiselle tarjouksia tekevälle (ainakin toivottavasti...) opetetaan, että tarjouksen hyväksymisestä seuraa aina sopimus. Tarjous on siis syytä laatia niin, ettei siihen tule oho-eikuja. Kuluttajansuojalainsäädäntö voi hiukan liudentaa tätä sinänsä lujaa perusperiaatetta, mutta vain kuluttajan hyväksi.

Autoliikkeen "Oikeus muutoksiin pidätetään" on minun nähdäkseni varaus siihen, että tarjousta voidaan muuttaa sen voimassaoloaikana. Tuo lain 1 § kuitenkin sanelee, että sopimus syntyy kun toinen osapuoli hyväksyy sen (jos hän hyväksyy sen ilman muutoksia; tämän rajauksen tekee saman lain 6 §). Liikkeen olisi siis pitänyt tehdä muutoksensa ennen kuin ehdit siihen vastata, sillä varauksella, että vastasit vain "Kyllä" ilman muutoksia tarjouksen ehtoihin.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
JontteB
Viestit: 296
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 14:09
Car(s): 166 3.0 -99
75 2.0 -86
33 1.5 TC -86

Ex: Nuovo Giulia Veloce, Maserati QP Automatica -07, Nuovo Giulia, 156 2.0 JTS SW
Muut: Lantikka, Jaguar XJ ja KTM Adve (myynnissä)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Löytyykö palstalta sopimusjuristia?

Viesti Kirjoittaja JontteB »

Juu, Mase on vaikea hinnoteltava, mutta ne hiero asiaa 2 vrk ennennekaa tarjousta! Ja voivotteli asian vaikeutta välissä! Ja pysyn rauhallisena, sillä tuloksia saa.

Avatar
JontteB
Viestit: 296
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 14:09
Car(s): 166 3.0 -99
75 2.0 -86
33 1.5 TC -86

Ex: Nuovo Giulia Veloce, Maserati QP Automatica -07, Nuovo Giulia, 156 2.0 JTS SW
Muut: Lantikka, Jaguar XJ ja KTM Adve (myynnissä)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Löytyykö palstalta sopimusjuristia?

Viesti Kirjoittaja JontteB »

Tämä näyttää onneksi päättyvän niin kuin pitikin. Laitoin asiallisen ja selkeän sähköpostin jossa esitin näkemyksenäni, että heidän pitää pysyä tarjouksessaan jonka olin hyväksynyt sellaisenaan. En tiedä mikä häslinki liikkeen päässä oli, mutta myyjä soitti tänään ja pahoitteli kovasti hämminkiä ja totesi, että tottakai pysyvät tarjouksessaan. Damage controlista lähes täydet pisteet.

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Löytyykö palstalta sopimusjuristia?

Viesti Kirjoittaja _rico »

Hieno homma! Nyt sitten odotellaan mikä sieltä seuraavaksi autoksi tulee.. 8)

Vastaa Viestiin