Liikenne & kännykkäliittymän paikannus

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Liikenne & kännykkäliittymän paikannus

Viesti Kirjoittaja alfista »

Morjens porukat

Kehtaan kirjoitella, kun on vielä yksi Alfa perheessä

Faktaa:

Huomasin yllättäen, että teleyhtiöt ovat saaneet/ottaneet oikeudekseen seurata kännykkäliittymien sijaintia, sekä luovuttaa reaaliaikaista dataa "lisäarvon tuottajille" (siis pisinesmiehille)!!!

Liittymän sijainnin seuranta on estettävissä, kun käy muuttamassa liittymän asetusportaalissa PAIKANNUSESTO asetuksen käyttöön!

Mutua:

Vaikuttaa siltä, että ihmisten tietämättä tehdään liikenteen (ajonopeuksien) digitaalista seurantaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenne & kännykkäliittymän paikannus

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tuskinna on teleyhtiöt, pikemminkin puhelinvalmistajat. Ainakin Google ja todennäköisesti myös Apple tekee tuota. Mainitaan toki myös käyttöehdoissa, mutta harva niitä lukee...
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenne & kännykkäliittymän paikannus

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^Eikä vaan kuukkelii & co vaan melkein mikä tahansa kännykkään asennettava softa vinkuu sijainnin, yhteystiettojen yms yms. käyttöoikeuksia. Tavoitteena tietenkin kerätä dataa kulutustottumuksista kohdennetun mainonnan tarpeisiin. Samaa harrastavat myös Win10, kaikenmaailman nettisivustot ja nämä pyllykirjat.

Hienostuneen tekniikan ansiosta saatoin koko viime talven nauttia mainosbannereissa vilkkuvista talvirengastarjouksista, koska olin joskus googlettanut rengaskokolaskuria :-D

BTW google taitaa tuon paikannusdatan avulla kerätä myös reaaliaikaista tietoa liikennemääristä ja ajonopeuksista ja osaa tämän ansiosta esittää maps -palvelussaan ruuhkautuneet väylät.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Liikenne & kännykkäliittymän paikannus

Viesti Kirjoittaja Pasi »

insinörtti kirjoitti: Hienostuneen tekniikan ansiosta saatoin koko viime talven nauttia mainosbannereissa vilkkuvista talvirengastarjouksista, koska olin joskus googlettanut rengaskokolaskuria :-D
Googlailin itse männeviikolla uutta näyttöä teetokoneeseen, jonka kävin ostamassa samana päivänä kivijalkamyymälästä.......

Siitä lähtien on pyöriny ties minkä kodinkonefirman mainokset joka sivulla tyrkyttäen näyttöjä ....... Homma ei vaan toimi, jos mainostetaan asioita joille ei enää ole tarvetta :D

Ehdotankin että tähän rakennetaan joku seuranta juttu luottokorttiyhtiöiden ja pankkien avulla, jonka avulla mainostajat saavat tietää kaiken mitä olet ostanut ikinä. Ja samasta syystä olisi hyvä kieltää käteinen, ettei voi tulla "pimeitä ostoja". :)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenne & kännykkäliittymän paikannus

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

@insinörtti

Google tosiaan käyttää tuota dataa liikennemääristä. Sitä kautta on niin pirun tarkkoja noi normaaliaikojen liikennearvaukset. Selvästi datasta vaan lasketaan paljonko kuukkelin käyttäjiä paikalla, paljonko meni aikaa välillä X, siitä sitten vähän matematiikkaa mukaan ja saadaan suhteutettua se ympäri vuoden eri aikoina jne.

Joskus muistan esim. jouluaatonaattona katsoneeni muutamia väyliä, niin oli todella ruuhkaiseksi merkattu jo päiviä ennen.

Ja se myös osui.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Liikenne & kännykkäliittymän paikannus

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Aina kun istahdan Giuliettaan ja starttaan muualla kuin kotona, niin iPhonen näyttöön pamahtaa ilmoitus montako minsaa menee kotiin, mitä tietä kannattaa mennä ja mikä on liikennetilanne. En edes käytä Applen karttoja, vaan Hereä, niin ihmetyttää nuo ilmoitukset. Kai nekin jostain saisi pois.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenne & kännykkäliittymän paikannus

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Jep, omena tietää, missä eniten vietetään aikaa ja laskee kai kellonajoista, onko se koti vai työ.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Liikenne & kännykkäliittymän paikannus

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Sama juttu Androidissa. Se tietää missä asun ja minuutilleen arvasi miten kauan meni ajaa Espoosta kotiin. Pitääkö olla huolissaan?

Avatar
Oleino
Viestit: 1943
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Liikenne & kännykkäliittymän paikannus

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Pasi kirjoitti:
insinörtti kirjoitti: Hienostuneen tekniikan ansiosta saatoin koko viime talven nauttia mainosbannereissa vilkkuvista talvirengastarjouksista, koska olin joskus googlettanut rengaskokolaskuria :-D
Googlailin itse männeviikolla uutta näyttöä teetokoneeseen, jonka kävin ostamassa samana päivänä kivijalkamyymälästä.......

Siitä lähtien on pyöriny ties minkä kodinkonefirman mainokset joka sivulla tyrkyttäen näyttöjä ....... Homma ei vaan toimi, jos mainostetaan asioita joille ei enää ole tarvetta :D

Ehdotankin että tähän rakennetaan joku seuranta juttu luottokorttiyhtiöiden ja pankkien avulla, jonka avulla mainostajat saavat tietää kaiken mitä olet ostanut ikinä. Ja samasta syystä olisi hyvä kieltää käteinen, ettei voi tulla "pimeitä ostoja". :)
Mitenkäs mobilepay, samsungpay ja mitänäitänyton? Onko ratkaisu jo olemassa? :silly:
Tein itse - säästin

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenne & kännykkäliittymän paikannus

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenne & kännykkäliittymän paikannus

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Karttadatan parantamiseen, liikennemäärien laskemiseen jne. käyttöön tuo paikantaminen on ainakin minusta ihan hyvä juttu. Liikkumisen jakaminen mainostajille taas menee jo vähän kyttäämisen puolelle.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenne & kännykkäliittymän paikannus

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

En osaa itsekään ressata ns. hyötypalveluiden osalta, mutta sitten jos ihan oikeasti joku virallisempi taho alkaa kyttäämään yksilön liikkumista, niin menee yli.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenne & kännykkäliittymän paikannus

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Hyvin on isoveli seurannut liikkeitäni, koska veppiselain tarjosi tällaista uutislinkkiä :-D
https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art ... 54765.html
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Liikenne & kännykkäliittymän paikannus

Viesti Kirjoittaja alfista »

Kyllä kyllä,

Googlen, puhelinvalmistajien ja APS-ohjelmoijien tiedetään hyvin seuraavan puhelimen sijaintia. Nyt on kuitenkin kyse eri asiasta.

Seuranta, josta te nyt puhutte, voidaan estää niin, että kyseisille palveluille ei anna puhelimessa käyttöoikeutta, tai jos paikannuksen ottaa pois päältä puhelimen asetuksista.

Seuranta, jota minä tarkoitan perustuu kännykkäliittymien sijainnin päättelemiseen teleoperaattorin verkosta saatujen tietojen perusteella.

Sitä ei voi estää muuten, kuin yksityisyyden suojaan kuuluvalla oikeudella kieltää kyseisten tietojen käyttö ja välitys eteenpäin.

Käykää katsomassa liittymän lisäpalveluistanne. Esimerkiksi Telialla, Omat tiedot, Liittymäni ja palveluni, valitse liittymä, klikkaa lisäpalvelusi, Estot ja rajoituksen... muokkaa, PAIKANNUSESTO (hyvin piilotettu)

Kännykän paikannus toimii edelleen, jos haluan, mutta Teleyhtiö ei voi tehdä kauppaa minun yksityisyydelläni paikannuksen osalta.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenne & kännykkäliittymän paikannus

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

alfista kirjoitti:Seuranta, jota minä tarkoitan perustuu kännykkäliittymien sijainnin päättelemiseen teleoperaattorin verkosta saatujen tietojen perusteella.
Aloitusviestissä spekuloit tällaisella mahdollisuudella:
alfista kirjoitti:Vaikuttaa siltä, että ihmisten tietämättä tehdään liikenteen (ajonopeuksien) digitaalista seurantaa.
Tuo ei ole teknisesti mahdollista verkon puolelta. Luonnollisesti se vie keskustelijoiden ajatukset puhelimen oman paikannuksen käyttöön.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Liikenne & kännykkäliittymän paikannus

Viesti Kirjoittaja alfista »

Kuva
Liitteet
paikannuksenesto.jpg
paikannuksenesto.jpg (34.37 KiB) Katsottu 4737 kertaa

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenne & kännykkäliittymän paikannus

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Niin, tarkoitin sitä, että operaattori ei pysty verkkopaikannuksen avulla seuraamaan nopeutta mitenkään.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenne & kännykkäliittymän paikannus

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tuomas K kirjoitti:Tuo ei ole teknisesti mahdollista verkon puolelta.
...lähellekään samalla tarkkuudella kuin itse puhelimen softapuolelta, mutta ei se teknisesti täydellisen mahdotonta ole.

Ja sis joo, tottakai teleoperaattorilla on tiedossaan automaattisesti puhelimen sijainti tolpan tarkkuudella. Ko. datan käyttö on sitten ihan eri asia. Esim. Telian yleisistä toimituisehdoista en löytänyt tätä tarkempaa mainintaa:
Telia kirjoitti:Muiden kuin puhelinliittymän
palveluiden (esimerkiksi VoIP-palvelut) avulla hätänumeroon
tehtäviä yhteydenottoja ja paikannusta koskevia
tietoja annetaan palvelukohtaisissa erityisehdoissa.
Varsinaisissa puhelinliittymän käyttöohjeissa en sitten hakemalla löytänytkään paikannuksesta yhtään mitään. Jos tuota dataa myytäisiin jälleenkäytettäväksi ilman asiakkaan lupaa / mainintaa käyttöehdoissa ja asia tulisi julki, olisi se sekä iso imagotappio että muutenkin kallista operaattorille. Kun tuo teksti olisi hyvin helppo lisätä käyttöehtoihin käytännössä myyntimääriin vaikuttamatta, olisi todella erikoista että kotimaiset operaattorit eivät niin tekisi.

Jos paikannusdatan myymisestä on jotain todistetta/viitteitä tai olen missannut käyttöehdoista jotain, niin kerro ihmeessä, aihe on ihan oikeasti kiinnostava.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenne & kännykkäliittymän paikannus

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ BTW eihän tuon "tolpan tarkkuuskaan" niin kovin epämääräinen ole. Tolpassa on suunta-antennit,mistä saadaan sektori, missä puhe-elin sijaitsee ja etäisyys taidetaan saada aika tarkkaan (muutaman dekametrin tarkkuudella?) signaalien viiveistä.

Aquatica: perinteisetkin autonavigaattorit ovat iät ajat keränneet dataa todellisista ajonopeuksista ja ruuhka-ajoista, joten keskimäärin ajoaikaennusteet ovat hyvinkin paikkansapitäviä, mutta näistä puuttuu reaaliaikaisuus - jos Kehä I:llä rysäytetään kolari, niin nalkulaattori ajattaa surutta sinne sumppuun, koska tilastojen mukaan liikenne vetää siellä ihan OK tähän aikaan.

Tosin surkein esitys tässä lajissa on RDS-TMC liikennedata. Saksassa yms. sitä käytetään nimeomaan ohjaamaan liikennevirrat pois onnettomuuspaikoista. Suomalainen versio samasta on kuin itäisesta naapurimaasta ja sieltäkin 30 vuoden takaa - TMC data kertoo, että sillan X kohdalla on 10 min hidastus aikavälillä 4.6.-17.10. Eli sinne ohjelmoidaan tietyömaiden kesto (alkup. aikataulusuunnitelman mukaan) ja varman päälle pahin hidastusvaikutus mitä koko urakka-aikana esiintyy esim. toisen kaistan ollessa väliaikaisesti suljettuna, ruuhka-aikaan. Toisaalta niistä onnettomuuksista ei ole tietoakaan.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenne & kännykkäliittymän paikannus

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Se sektori eli antenni jolle luuri parhaillaan juttelee on minimitarkkuus, joka on varmasti tiedossa. Ja eiköhän sille puhelimelle voi huutaa toisestakin tolpasta, tai vähintään sen voi heittää tolpasta pihalle niin että se roamaa seuraavaan tolppaan. Viimeistään kolmen tolpan kohdalla, kun myös lasketaan niitä viiveitä, pääsee kohtuu tarkkaan suoritukseen, kunhan se kolme tolppaa kuuluu luurille asti (ja luuri niille tolpille). Ainakin periaatteessa kantoaallon doppleristakin voi laskea päätelaitteen etäisyysmuutosta tolppaan ja sitämyötä tolpan säteen suuntaisen nopeuden jollain tarkkuudella.

Jos siis kiinnostusta riittää, saa yksittäisen päätelaitteen sijainnin ja liikkeen verkosta teknisesti tosiaan melko tarkkaan selville. Jälleen eri asia on, paljonko tuota tukevia toimintoja on rakennettu mukaan verkkoinfraan ja millaista operointia se vaatii. Ja kun tuottavissa yrityksissä investoinneille tupataan laskemaan takaisinmaksuaikaa, on tarkempien seurantafunktioiden ja -prosessien rakentaminen suurella todennäköisyydellä kallista ja siksi ilman tuottopuolta niin idioottimaista, että sitä tuskin teleoperaattorit rakentavat/implementoivat. En kuitenkaan ylläty, jos aihetta on vähän enemmänkin kuin sivuttu verkkoinfratoimittajien (Nokia Networks, Ericsson jne) labroissa.

Lisäksi jo roamaamista seuraamalla näkee kyllä, miten puhelin pomppaa tolpasta toiseen ja autoliikenteen vauhtiin ja tarkkuuteen tuo etenkin isommilla väylillä antaa jo aika hyvin infoa, kun laitteita kuitenkin tuollaisen osalta on massoittain. Kun suuri määrä päätelaitteita hyppii tasaisesti kolmosmotarilla tolpasta toiseen, mutta yhtäkkiä lakkaavat hyppäämästä eteenpäin Linnatuulen tienoossa ja hidastuu siitä aaltomaisesti kauemmaskin, on hyvällä todennäköisyydellä joku kolannut autonsa Linnatuulen betonitolppaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Liikenne & kännykkäliittymän paikannus

Viesti Kirjoittaja alfista »

Jep, ei ole niin tarkkaa, kuin GPS paikannuksella

Silti paikasta riippuen voidaan päästä 50 metrin tarkkuuteen ja kyllä siitä jo keskinopeuden mittaa helposti, kun paikantaa muutaman kerran

Nopeus ei oikeastaan ole se pointti, vaan se, että jos et kiellä paikannusta, niin teleyhtiö saa luovuttaa GSM-paikannustietosi "lisäarvon tuottajille", eli koodareille.

Edit:
Lukemista esim: Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä 18/2017
Kappale 2.2.7 Matkapuhelinverkkojen sijaintiin perustuvat menetelmät

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenne & kännykkäliittymän paikannus

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kiitos linkistä! Pitää lukea tarkemmin paremmalla ajalla (ja huonommalla kelillä) ja tutkia, tuolla voi olla muitakin mielenkiintoisia aineistoja.

Vaan kuitenkin, tuo eteenpäin luovuttaminen on edelleen aika paljon harmaampi, ellei peräti musta alue, jos/kun sitä ei ole sopimuksessa määritelty. Tämä käy ilmi myös tuosta Liikenneviraston aineistosta:
Liikennevirasto kirjoitti: Suomessa suunnitellaan matkapuhelinverkkoaineiston hyödyntämistä osana Tilastokeskuksen
matkailututkimusta, mikäli lakiuudistus14 sallii tämän. Nykyinenkin lainsäädäntö
sallii tiedon anonyymin käytön. Käyttö on myös sallittua ilman anonymisointia,
jos henkilö on antanut luvan erikseen mainittuun käyttötarkoitukseen tai aineisto tarvitaan
tilastolaissa nimetyn tilastointitehtävän toteuttamiseksi.
(Ahas et al. 2014).
Telian portaalissa ei ole määritelty (tai jos on, en sitä löytänyt - edelleen olen erehtyväinen, joten saa vinkata jos olen missannut) erikseen käyttötarkoituksia paikannusdatalle, eikä myöskään yleisisä käyttöehdoissa enkä vielä moista löytänyt omista sopimuksistanikaan. Voi olla, että se täppä kieltää myös anonymisoituun dataan päätymisen, oikein muuta virkaa en sille keksi. Voisi oikeastaan kysyä, että mitä ne sillä datalla tekee.

Henkilötietojen käsittely ja yksityisyys on Suomessa ollut "aina" (eli niin kauan kun minä muistan) melko iso ja vakava asia, nykyään GDPR:n myötä vielä paljon vakavampi. Vaikka itsekin vierastan liikoja seurantoja, on minun vaikea uskoa että yksikään täällä toimiva operaattori olisi niin tyhmä, että kaivaisi kuoppaa allensa myymällä käyttäjädataa speksaamatta sitä sopimuksiin/käyttöehtoihin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenne & kännykkäliittymän paikannus

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti: Se sektori eli antenni jolle luuri parhaillaan juttelee on minimitarkkuus, joka on varmasti tiedossa. Ja eiköhän sille puhelimelle voi huutaa toisestakin tolpasta, tai vähintään sen voi heittää tolpasta pihalle niin että se roamaa seuraavaan tolppaan. Viimeistään kolmen tolpan kohdalla, kun myös lasketaan niitä viiveitä, pääsee kohtuu tarkkaan suoritukseen, kunhan se kolme tolppaa kuuluu luurille asti (ja luuri niille tolpille). Ainakin periaatteessa kantoaallon doppleristakin voi laskea päätelaitteen etäisyysmuutosta tolppaan ja sitämyötä tolpan säteen suuntaisen nopeuden jollain tarkkuudella.
Polforea on täysin oikeassa mutta alan jonkinlaisena ammattilaisena täydennän hieman vastausta ja yritän jopa kirjoittaa 100% Suomeksi aiheesta jossa noin 99.999% kaikki on Englanniksi:

Suomessa nykyään käytössä olevissa matkaviestinverkoissa päätelaite ja soluverkko keskustelevat koko ajan ja useimmissa paikoissa Suomessa missä ihminen liikkuu päätelaite kuulee useamman kuin yhden solun ja näitä naapurisolujen tietoja ylläpidetään karkeammalla aikajaolla kuin palvelevan solun tietoja. Palvelevan solun yhteydestä mitataan koko ajan myös signaalin kulkuaikaa josta voidaan arvioida summittainen etäisyys tukiaseman ja päätelaitteen välillä. Läheskään aina päätelaitteen ja tukiaseman välillä ei ole näköyhteyttä jolloin signaali kulkee erilaisten heijastusten kautta joka luonnollisesti vaikeuttaa tarkkaa paikantamista.

Soluverkon eri verkkoelementit luonnollisesti keräävät ja prosessoivat tätä tietoa koko ajan mutta tiedon käyttäminen yksittäisen käyttäjän paikkatiedon selville saamiseksi edellyttää joko manuaalista työtä verkon valvonta- ja käyttöjärjestelmästä tai sitten erillistä soluverkkopaikkatietosovellusta. Tämä on herkkä aihe lainsäädännällisesti ja tarjoaa epäsymmetrisen tilanteen tarkasti säännellyn ja valvotun verkko-operaattorin ja villien ja vapaiden internet pohjaisten palvelun tarjoajien välillä.

Tällä hetkellä ehdottamasti paras kombinaatio verkkopohjaisessa paikannuksessa on GPS:n ja soluverkkotiedon yhdistäminen eli A-GPS. Tällöin GPS saa nopeasti satelliittien paikkatiedot ja niihin liittyvää täydentävää informaatiota.

Päätelaite pohjaiset paikannusmenetelmät sitten vielä erikseen.

Vastaa Viestiin