Pitäkää huolta takapalkeistanne…

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
nikuha65
Viestit: 45
Liittynyt: 24 Maalis 2003, 13:57
Car(s): 159 JTDm, 156 Jts, 155 Q4, Daewoo Kalos
Paikkakunta: Kirkkonummi

Pitäkää huolta takapalkeistanne…

Viesti Kirjoittaja nikuha65 »

Ajattelin muistuttaa kaikkia 164 omistajia, (varsinkin niitä, jotka eivät itse autoaan huolla), että kannattaa tarkkailla takapalkin kuntoa, jos sitä ei ole auton käyttöiän aikana vaihdettu.

Keväällä 2002 massailin 164:n pohjaa, ja takapalkkipalkki oli vähän kärsineen näköinen. Ajattelin silloisessa rahatilanteessa, että eiköhän se vielä muutaman vuoden kestä – samaa vakuutti vaimon siskon mies. Kevyt pesu ja puhdistus ja massaa päälle.

Kävin sitten viime syksynä katsastuksessa. 164 nosturille ja herra katsastussetä nosti auton ylös. Juttelin siinä niitä-näitä naapurin Rover-katsastettavan kanssa. Syrjäsilmällä näin, että katsastussetä pisti palikan palkin alle ja alkoi nostaa. Ehdin vaan huudahtaa, että älä nyt juma siitä nosta...ja auto oli samantien ilmassa. Ja palkki lommoilla. Siinä sitten ihmeteltiin aikamme palkin kuntoa, massat olivat karisseet ja pieni murtumakin siinä oli. Leima tuli kuitenkin paperiin, ja kävin hitsauttamassa repeämän.

Kevättalvella kävin kunnon 25 asteen pakkasessa Keski-Suomessa. Menomatkalla tuntui pientä tutinaa takapäässä, mutta arvelin sen johtuvan jäästä vanteessa tai irronneesta tasapainotus painosta. Tulomatkalla Heinolan kohdalla (puolenyön aikaan) kuului sitten jonkinmoinen kolahdus ja jarrujen varovalo syttyi. Varovasti kokeilin jarrua. Takapää aloitti hervottoman tutinan ja siinä oli kuskin paikka täynnä käsiä peilijäisellä nelostiellä. Sain auton sitten jotensakin kunnialla tienposkeen, ja siitä velimiehen kanssa auton alle kurkkimaan – no, takapalkki oli mennyt poikki ja samalla repinyt jarruputket. Eipä ollut siis jarruja, eikä käsijarrusta ollut auton pysäyttäjäksi. Autoa nyt ei voinut siihenkään jättää, kun vandaalit olisivat sen kuitenkin tuhonneet. Totesimme, että kaipa ne pyörät pysyvät tukivarsien varassa paikoillaan – kolme tuntia tehtiin matkaa Heinolasta Espooseen, kun yli 50 vauhdissa tuntui, että takaovet eivät enää pysy kiinni. Kauhuskenaario oli, että polliisin pysäyttäessä täytyy vain toivoa ylämäkeä ja kilometrin jarrutusmatkaa. Kehä III:lle osui muutama tuskainen jarrutusyritys, kun yöbussit kiilasivat eteen, mutta muuten sitä köröteltiin onnekkaasti jarruitta korjaamon pihalle.

No, olisihan se pitänyt kai aikaisemmin vaihtaa, mutta on se aika ikävä operaatio pihalla talvipakkasilla. Joten että tarkkailkaa sitä palkkia..

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Asiaa puhut. Se takapalkki on jo uutena semmoista pahvia, ettei sille voi povata kovin kummoista käyttöikää. Muovintapainen suojaväri vielä aiheuttaa sen, että pinnan alle päästessään ruoste saa mellastaa vapaasti.

Onneksi palkki on suht helppo vaihtaa eikä maksa ihan kamalasti, uudella häkkyrällä oli hintaa 750 vanhaa rahaa.

On kyllä ollut todella puusilmäinen katsastusmies, pitäisihän järjen sanoa ettei noin kevyestä rakenteesta sovi mennä nostelemaan! Sama kuin laittaisi tunkin sormenvahvuisen poikittaistuen alle.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Asiaa puhut. Se takapalkki on jo uutena semmoista pahvia, ettei sille voi povata kovin kummoista käyttöikää. Muovintapainen suojaväri vielä aiheuttaa sen, että pinnan alle päästessään ruoste saa mellastaa vapaasti.

Onneksi palkki on suht helppo vaihtaa eikä maksa ihan kamalasti, uudella häkkyrällä oli hintaa 750 vanhaa rahaa.

On kyllä ollut todella puusilmäinen katsastusmies, pitäisihän järjen sanoa ettei noin kevyestä rakenteesta sovi mennä nostelemaan! Sama kuin laittaisi tunkin sormenvahvuisen poikittaistuen alle.
arvaappas mistä katsastus setä nosti tuota 164 TS:ää kun käytettiin leimalla... :?
ei onneksi hajonnut vaikka rutina kuuluikin...ja leimakin tuli onneksi otteeseen... :)

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4864
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Minä rakensin sen 2mm pellistä.Noin 6h meni kaikkiaan.Pelti ei maksanu mitään.Lisäksi vehkeet oli huippuluokkaa.Ja tekijä... :roll: ...eli ihan palkoille pääsi ja nyt kestää vaikka nostaa.

Vastaa Viestiin