Via Baltica vai Ruotsin kautta

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
JontteB
Viestit: 296
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 14:09
Car(s): 166 3.0 -99
75 2.0 -86
33 1.5 TC -86

Ex: Nuovo Giulia Veloce, Maserati QP Automatica -07, Nuovo Giulia, 156 2.0 JTS SW
Muut: Lantikka, Jaguar XJ ja KTM Adve (myynnissä)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Via Baltica vai Ruotsin kautta

Viesti Kirjoittaja JontteB »

Ens kesänä olis tarkoitus pyyhkästä autolla Saksaan ja Ranskaan. Alkumatka Pohjois-Saksaan asti tulee olemaan siirtymää joten kumpi on parempi, Ruotsin kautta vai Via Balticaa pitkin?

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Via Baltica vai Ruotsin kautta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Ruotsin kautta taitaa olla vähän kalliimpi, mutta sieltä oon aina mennyt. Ootko katsonut hinnat lossi/silta Ruotsin jälkeen?
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
Streider
Viestit: 491
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 13:07
Car(s): Opel Insignia GS -19
Honda Civic 1.6i DOHC -89
Honda Accord 2.0i tourer -07
Volvo V90CC D5 AWD -19

ex. Giulia 2.0 turbo benzina AT8 Super -17, 156 V6 + kaikenlaista..
Paikkakunta: Otalampi

Re: Via Baltica vai Ruotsin kautta

Viesti Kirjoittaja Streider »

Ruotsin kautta tulee itse ajeltua, jos ei suoraan laivalla painele Lyypekkiin. Tanskan läpiajo-osuus joskus lautoilla, joskus siltojen kautta, joskus yhdistelmänä. Aamulla kun on laiva Tukholmassa, niin joskus viiden aikoihin on yleensä jo Saksassa, ei ole ollut kyllä intoa lähteä Via Baltican kautta suhailemaan vielä koskaan. Tanskan läpimeno pyörii hinnoiltaan siinä satasen paikkeilla jos oikein muistan, viimeksi menosuuntaan painelin Helsingborgista lautalla yli ja toinen lautta Puttgardeniin, oli nopeampi ja ehkä mukavampaa kuin siltojen kautta ajaminen.

peksu
Viestit: 620
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
MB C 180 -16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Via Baltica vai Ruotsin kautta

Viesti Kirjoittaja peksu »

Olemme vaimon kanssa kaksi viimeistä kertaa ajaneet Eurooppaan Via Baltican kautta.
Ensimmäinen yö Viking XPRS:ssä Tallinnan satamassa ja ulos laivasta aamulla klo 7. Illalla kun on hyvin syönyt laivalla, niin aamiaisen voi syödä Pärnun seudulla, lounaan Riikassa, kahvit Liettuan maaseudulla ja päivällinen Puolassa majoittumispaikassa. Tankkaus kannattaa tietysti tehdä heti Tallinnassa ja juoda kuppi kahvia, että herää.

Tallinna-Suwalki n. 700 km ja koko päivän ajo. Tiet ovat hyväkuntoisia, viimeksi korjasivat viimeistä huonokuntoista pätkää Latvian rajalta Riikaan päin. Aina tuolla varmasti jotakin tietyötä on, mutta ei ole ainakaan kohdalle sattunut pitkiä viivästyksiä.

Liettuan liikennekulttuuri on joiltakin osin aika hurjaa (isot BMW:t ja Audit sikailevat), mutta mielensä malttamalla sielläkin pärjää. Viimeksi joutui vaimo ajamaan Latvian ja Liettuan rajalta Puolaan asti lähes nollakokemuksella ulkomailla ajamisesta, kun minuun iski raju ruokamyrkytys (sain Suomesta sen!) ja hyvin sujui. Yhden kerran kuski (siis vaimo) hermostui perässä muutaman metrin päässä roikkuvaan rekkaan ja käännyttiin sivutielle päästämään rekkakolonna ohi. Rekkoja tuolla tiellä riittää jonoiksi asti lähestyttäessä Puolan rajaa, mutta ajavat kyllä "reilua sallittua vauhtia"...

Puolaan saakka kannattaa ajaa siitäkin syystä, että siellä on halpaa ja saa "ylimääräisen" tunnin (Keski-euroopan aikavyöhyke) päivän pituuteen.

Suwalkissa voin suositella hotelli Akvilonia; rauhallinen ja kaunis sijainti ihan keskustan tuntumassa (pyydettiin hiljainen huone "ei kadun puolelta" ja saatiin sellainen), ravintolassa erinomaista ruokaa, hyvä palvelu, joskin englanti ei kaikilta ravintolassa oikein taipunut... maitoa sain, kun osasin sanoa sen venäjäksi :roll:

Tästä sitten päivässä Berliiniin tai vaikka Tsekin Ostravan suuntaan. Kannattaa huomioida, että Puola on kuitenkin isokokoinen maa ajaa päivässä reunasta reunaan. Hyvälaatuisia moottoriteitäkin on (osa maksullisia), joilla matka taittuu ripeään tahtiin.
Mikäli ei ole Puolassa ollut aiemmin, niin samalla sen voi ottaa turistimatkan kannalta ja olla pari yötä jossakin matkan varrella. Esim. kartanohotelli Palac Borynia lähellä Tsekin rajaa, siinä on hinta/laatu-suhde kohdallaan. Noin 50e 2hh aamiaisineen; lisäksi mahdollisuus nauttia erinomainen illallinen, sekä laadultaan että hinnaltaan, hotellin tiiliholviravintolassa.

Nähtäväähän Puolassa riittää eikä se ajaminen pienemmillä teilläkään kovin paljon poikkea Suomen ajokulttuurista; kovaa jotkut ajavat ja ohi on päästävä mahdollisimman äkkiä, mutta näitähän on meilläkin omasta takaa...
Navigaattori saattaa ajattaa hyvinkin pieniä teitä, joten kannattaa vähän kartastakin katsoa, minne se ohjaa. Ajoimme kerran parikymmentä kilometriä auton levyistä asfalttitietä maatilojen keskellä. Kai se sitten oli nopeampi ja lyhyempi, kuin olisi ollut valtatietä kiertäen muutama kilometri...

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Via Baltica vai Ruotsin kautta

Viesti Kirjoittaja unknown »

Ruotsin kautta tietenkin!
-Siistit tiet.
-Sivistynyt länsimainen liikennekulttuuri.
-Ei ongelmaa vakuutusten kanssa.
-Turvallinen.
-Ymmärtää kielen koko matkan.

Itse pyrin jos mahdollista välttelemään kaikkea mikä liittyy entisiin Neuvostoliiton maihin...
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

Avatar
TeroPee
Viestit: 1512
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Via Baltica vai Ruotsin kautta

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Ruotsin kautta ehdottomasti. Tanskassa sitten Köpiksestä Odensen ja Koldingin kautta (tie E20) kohti Saksaa. Rajan ylityksen jälkeen alkaa vapaat nopeudet tiellä 7 ja matka etenee.

Rødby - Puttgarden -reitissä on toki se hyvä puoli että lossilla voi käyttää ajan syömiseen. Kokemuksesta voin tosin kertoa että 3h jonottaminen lossille on aika /C:stä.

heme
Viestit: 541
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 147 GTA -03, 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, DS7 Hybrid -20
Paikkakunta: Jämsä

Re: Via Baltica vai Ruotsin kautta

Viesti Kirjoittaja heme »

Kumpaakin on tullut käytetyksi. Ruotsin kautta tasaisen varma ja tylsä, Via Baltica mielenkiintoisempi. Puolasta minullakin oli ennakkoluuloja, mutta onpa todella hieno maa, suosittelen.

Avatar
JontteB
Viestit: 296
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 14:09
Car(s): 166 3.0 -99
75 2.0 -86
33 1.5 TC -86

Ex: Nuovo Giulia Veloce, Maserati QP Automatica -07, Nuovo Giulia, 156 2.0 JTS SW
Muut: Lantikka, Jaguar XJ ja KTM Adve (myynnissä)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Via Baltica vai Ruotsin kautta

Viesti Kirjoittaja JontteB »

unknown kirjoitti:
Itse pyrin jos mahdollista välttelemään kaikkea mikä liittyy entisiin Neuvostoliiton maihin...
:lol: :lol: :lol: Minä olen autoillut entisessä Neuvostoliitossa aika paljon. Mielenkiintoisia reissuja! Viime kesänä kävi näin:

Kuva

Avatar
JontteB
Viestit: 296
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 14:09
Car(s): 166 3.0 -99
75 2.0 -86
33 1.5 TC -86

Ex: Nuovo Giulia Veloce, Maserati QP Automatica -07, Nuovo Giulia, 156 2.0 JTS SW
Muut: Lantikka, Jaguar XJ ja KTM Adve (myynnissä)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Via Baltica vai Ruotsin kautta

Viesti Kirjoittaja JontteB »

Ruotsin kannalla olin jo valmiiksi itsekin, mutta halusin tarkistaa ettei perustu vanhentuneisiin käsityksiin. Puola olisi varmasti mielenkiintoinen maa reissata, mutta tällä kertaa kohde löytyy Normandiasta.

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Via Baltica vai Ruotsin kautta

Viesti Kirjoittaja unknown »

JontteB kirjoitti:
unknown kirjoitti:
Itse pyrin jos mahdollista välttelemään kaikkea mikä liittyy entisiin Neuvostoliiton maihin...
:lol: :lol: :lol: Minä olen autoillut entisessä Neuvostoliitossa aika paljon. Mielenkiintoisia reissuja! Viime kesänä kävi näin:
Olen ajatellut, että odotan sen 80-vuotta, että pääsevät enemmän kiinni siihen länsimaiseen maailmaan, mikä heiltä meni ohi ja sitten varovasti kokeilen.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

Vastaa Viestiin