Hybridikeskustelua

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Gusse
Viestit: 875
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Hybridikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Gusse »

Jiitee kirjoitti:
Albertolli kirjoitti:^Ehkäpä vain vanhaksi ja harmaaksi. Tosin ymmärrän jos dieselillä ei saa kiksejä, mutta luulisi kaasarien höpötyksestä vähän tulevan eloa kabiiniin?
No joo, kyllä Nordi saa hymyn yli 4000 r/min-sektorilla vielä levenemään papallakin... :wink:

^ näin on, kokeilepa hybridiä tai täyssähköä niin huomaat, ettei mm. ruuhkissa ja jonoissa ajo olekaan mitään tuskaa...hiljaisuudestakin voi nauttia.
Ei se hybriidikään autuaaksi tee. Tuli viime viikolla käytyä kokeilemassa Lexuksen pikkuista CT200 hybriidiä sillä ajatuksella, että vaihtaisin nykyisen diesel bemarin sellaiseen kun työmatka nykyään suuntautuu keskustaa kohtii. Lexus oli vielä tuoreinta facelift mallia ja voi jeesus, että oli hirveätä kyytiä. Teknisesti hybriidi oli ihan ok, mutta alusta kivireki ja järkyttävä sisämelu vauhdista 50-60 eteenpäin. Myös liikennevaloista lähtö pelkän sähkön voimalla vaati keijukaisen painallusta kaasuun ja meinasi tulla kiire keritä ennen valojen vaihtumista. Toki sillä sitten pystyi ajelemaan 40-50 nopeuksissa pelkällä sähköllä, mutta silloinkin sisämelua oli enemmän kuin bemarissa, joka ei myöskään ole hiljaisimmasta päästä. Lexus kun oli uudempaa mallia, niin siinä oli kojelaudan päällä iso näyttö, josta pystyi seuraaman eri moodeja, mutta kaiken kruunuksi näyttö oli auringonvalossa lukukelvoton :? . Omassakin on iso näyttö, mutta sitä pystyy myös auringonvalossa lukemaan.

En ole aiemmin Lexusta ajanut ja jos muut Lexukset ovat samaa luokkaa, niin en kyllä ymmärrä niiden hehkutusta ja hintaa. Oli suoranainen ilo taas istahtaa koe-ajon jälkeen omaan autoon ja kyllä sekin on ruuhkassa seisoessa hiljaa start-stopin ansiosta. Tuli tuosta Lexuksesta mieleen vuosien takainen koeajo Hondan Insightilla, joka oli tuolloin melkoinen pettymys ja samat fiilikset nytkin. Jopa eilen kokeiltu Rellun uusi Clio oli hiljasempi, pehmeämpi ja antoi kolmepyttyisellä turbolla enemmän ajamisen iloa ja oli positiivinen yllätys. Vielä ajattelin kyllä käydä kokeilemassa edellisen korimallin Priuksen ja antaa Toyotan hybriidi teknikaalle yhden mahdollisuuden.

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja _rico »

^Käy ihmeessä testaamassa Opel Ampera.

Gusse
Viestit: 875
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Gusse »

_rico kirjoitti:^Käy ihmeessä testaamassa Opel Ampera.
Tuo on tarkoitus. Niitä on vain vähemmän myynnissä ja parit kerrat kun mennyt liikkeeseen sellaista kokeilemaan, on se juuri myyty.

insinörtti
Viestit: 2622
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Hybridien tykyttäminen tosiaan ihmetyttää. Meluttomuutta kehutaan, mutta polttomoottorinkaan melu ei ole häiritsevää ennen kuin kierrosten noustessa selvästi yli 2000 rpm, mihin ei ruuhkassa ole tarvetta eikä mahdollisuutta.

Ruuhkassa seisomisessa ärsyttää ensisijaisesti ruuhkassa seisominen. Toinen harmistuksen aihe ovat "kuin purkka tukasta" liikkeelle sinkoavat nysvärit, joiden ansiosta risteyksen läpi kerkiää, etenkin vasemmalle käännyttäessä, vain 2-5 autoa kerrallaan ja näistäkin viimeiset 2 ajaa "vanhoilla vihreillä". Hybridi ei ole ratkaisu, vaan osa ongelmaa - liikennevaloissa valitsen aina eri kaistan, mikäli moiseen on mahdollisuus, kun hybridien kuskit tuntuu melkein poikkeuksetta hissuttelevan pintakaasulla. Varmaan ideana päästä liikkeelle ilman polttomoottorin käynnistymistä. Melkoinen ristiriita siihen, miten kaikkialla aina hehkutetaan liikkeellelähdön ripeyttä ja vaivattomuutta.

Ja sitten taas se melu. Autossa saa kuulua moottorin ääniä ja muitakin mekaanisiä ääniä. Jos nämä otetaan pois jää vain monotoninen rengasmelu. Ei lie kovin kiva näin.

Duunikaverilla oli pari päivää käytössään huollon sijaisautona Passat GTE. Varsin kivannäköinen laitos ja tämähän kulkee pelkällä sähköllä moottoritienopeuksiin asti ja teknisten tietojen mukaan kiihtyvyydenkin pitäisi olla hyvä. Silti duunikaveri oli sitä mieltä, ettei vehje tuntunut liikkuvan mitenkään ihmeesti ja oli kiva päästä takaisin oman auton rattiin.

Tämä oma auto on 100+ tkm poljettu 7-paikkainen Touran 1,2 TSI ja manuaalivaihteistolla. Ei kovin vakuuttava myyntipuhe :mrgreen:

Liika pumpulointi aikaansaa sen, ettei vauhti/kiihtyvyys tunnu & fiilis puuttuu?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11209
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

insinörtti kirjoitti:Autossa saa kuulua moottorin ääniä ja muitakin mekaanisiä ääniä. Jos nämä otetaan pois jää vain monotoninen rengasmelu. Ei lie kovin kiva näin.
Itse asiassa on, ainakin minusta. Tilanne olisi varmaankin eri jos se melu olisi poikkeuksellisen miellyttävää kuten esimerkiksi Busson tuottamaa. Kovemmissa nopeuksissa moottorin ääni yleensä peittyy suurimmaksi osaksi rengasmelun alle joten tuollaisessa ajossa ei ole niin merkitystä kuuluuko koneesta jotain vai nöy, mutta kylillä pyöriessä äänetön paikasta toiseen liukuminen on oikeasti kivaa.

"Tavallisella" hybridillä en ole koskaan ajanut mutta tunnistan tuon moottorin käynnistymisen varomisen. Amperan akun ollessa tyhjä se käyttää polttomoottoria vähän niin kuin jatkona olisi CVT-vaihteisto, eli ripeämpi kiihdyttäminen kuulostaa luistavalta kytkimeltä. Onneksi varausta voi jemmailla ajamalla maantietaipaleet tärpätillä jos näyttää siltä että patteri ei tule muuten kaupungissa riittämään.

Muissa pistokehybrideissä on ilmeisesti sähkömoottorin teho luokkaa 20-30 kW, en tiedä miltä sellaisella ajo tuntuu. Ampera liikkuu 111 kW:n sähkömoottorilla ja taajama-ajoon paremmin sopivaa voimalinjaa en ole vielä tavannut. Maantiellä on sitten vähän laimeampaa kun omapainoa on kuitenkin yli 1600 kg.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

"Muissa hybrideissä", en oikeni osaa laskea Amperaa hybridiksi polttomoottorin läsnäolosta huolimatta, kun se liikkuu kaikissa tilanteissa 100 % sähkömoottorin voimin. Generaattorilla varustettu sähköauto.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 955
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

^ akun ollessa tyhjän Amperassa/Voltissa lienee myös suora vetoyhteys polttomoottorista pyöriin, minkä takia se ei ole sähköauto laisinkaan. Sarjahybridi vai miksi ne sitä kutsuukaan.

Mutta kyllä tämä hybridillä säästely näkyy myös moottoritiellä. Ajetaan 105 km/h oikealla kaistalla, eikä edes yritetä roikkua mukana. Ymmärrän, en moiti. Taitaa se dinosaurusliemen säästö ja tulevat sukupolvet ensisijaisesti mielessä, ja siksihän se säästeliäs auto ostetaan. Olisi silti mielekästä, että sähkömoottori kiskoisi auto matkavauhtiin ja että tyhjentynyt akku ladattaisiin sitten matkalla. No, kaipa siihen on joku hyötysuhteista johtuva seikka taustalla. Säästämisen pitäisi olla hauskaakin (kuten Amperalla ajamisen), jotta useampi hybridin ostaisi.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11209
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

"Sarjahybridi" on varmaan lähinnä totuutta. Valmistaja puhuu Range Extenderistä mutta ei tuo ainakaan siinä mielessä ole range extender kuin BMW i3 ReXin aggregaatti, Volt/Ampera kun tosiaan sopivissa olosuhteissa kytkee vedon suoraan polttomoottorilta pyörille jos akku on tyhjä. Tapahtuu ilmeisesti lähinnä moottoritienopeuksissa. Vastaavaa toteutusta ei taida löytyä kuin Fisker Karmasta, joka on edelleen valitettavan hinnoissaan...

Mihinkään haamukulutuksiin tuolla ei tärpättiä poltellen pääse. Eilen laskin muutaman sadan kilometrin rundin bensan keskikulutukseksi 5,5 litraa sadalla, mikä kyllä tietty putoaa jos laskee pelkällä sähköllä ajetut kilometrit samaan könttiin. Yleensä palaa kuuden litran molemmin puolin eli Priuksen lukemia ei hätyytellä. Toisaalta toistaiseksi ainoa Priuksen kyydissä istumani kerta jätti niin vahvan "nevö evö" -fiiliksen että aivan sama palaako lörssiä litra enemmän vai vähemmän.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Isola
Viestit: 1955
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Isola »

Rasvis kirjoitti:Volt/Ampera kun tosiaan sopivissa olosuhteissa kytkee vedon suoraan polttomoottorilta pyörille jos akku on tyhjä. Tapahtuu ilmeisesti lähinnä moottoritienopeuksissa. Vastaavaa toteutusta ei taida löytyä kuin Fisker Karmasta, joka on edelleen valitettavan hinnoissaan...
Mitsun Outlander PHEV osaa saman tempun. En tosin ylläty, jos se jonkun mielestä ei nyt ihan vertaudu Karmaan.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11209
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eikö Outlanderissa sähkö- ja polttomoottoreiden veto mene eri pyörille, vai olenko taas ihan kuistilla?

Edit: Tutkin asiaa, olin siis kuistilla. Tosin Outlander tarvitsee yli sadankahdenkympin nopeuksissa aina polttomoottoria kaveriksi toisin kuin Ampera/Volt tai Karma, eli mitoitukset ovat vähän erilaisia.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jiitee
Viestit: 4268
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Hybridikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Gusse kirjoitti:
Jiitee kirjoitti:
Albertolli kirjoitti:^Ehkäpä vain vanhaksi ja harmaaksi. Tosin ymmärrän jos dieselillä ei saa kiksejä, mutta luulisi kaasarien höpötyksestä vähän tulevan eloa kabiiniin?
No joo, kyllä Nordi saa hymyn yli 4000 r/min-sektorilla vielä levenemään papallakin... :wink:

^ näin on, kokeilepa hybridiä tai täyssähköä niin huomaat, ettei mm. ruuhkissa ja jonoissa ajo olekaan mitään tuskaa...hiljaisuudestakin voi nauttia.
Ei se hybriidikään autuaaksi tee. Tuli viime viikolla käytyä kokeilemassa Lexuksen pikkuista CT200 hybriidiä sillä ajatuksella, että vaihtaisin nykyisen diesel bemarin sellaiseen kun työmatka nykyään suuntautuu keskustaa kohtii. Lexus oli vielä tuoreinta facelift mallia ja voi jeesus, että oli hirveätä kyytiä. Teknisesti hybriidi oli ihan ok, mutta alusta kivireki ja järkyttävä sisämelu vauhdista 50-60 eteenpäin. Myös liikennevaloista lähtö pelkän sähkön voimalla vaati keijukaisen painallusta kaasuun ja meinasi tulla kiire keritä ennen valojen vaihtumista. Toki sillä sitten pystyi ajelemaan 40-50 nopeuksissa pelkällä sähköllä, mutta silloinkin sisämelua oli enemmän kuin bemarissa, joka ei myöskään ole hiljaisimmasta päästä. Lexus kun oli uudempaa mallia, niin siinä oli kojelaudan päällä iso näyttö, josta pystyi seuraaman eri moodeja, mutta kaiken kruunuksi näyttö oli auringonvalossa lukukelvoton :? . Omassakin on iso näyttö, mutta sitä pystyy myös auringonvalossa lukemaan.

En ole aiemmin Lexusta ajanut ja jos muut Lexukset ovat samaa luokkaa, niin en kyllä ymmärrä niiden hehkutusta ja hintaa. Oli suoranainen ilo taas istahtaa koe-ajon jälkeen omaan autoon ja kyllä sekin on ruuhkassa seisoessa hiljaa start-stopin ansiosta. Tuli tuosta Lexuksesta mieleen vuosien takainen koeajo Hondan Insightilla, joka oli tuolloin melkoinen pettymys ja samat fiilikset nytkin. Jopa eilen kokeiltu Rellun uusi Clio oli hiljasempi, pehmeämpi ja antoi kolmepyttyisellä turbolla enemmän ajamisen iloa ja oli positiivinen yllätys. Vielä ajattelin kyllä käydä kokeilemassa edellisen korimallin Priuksen ja antaa Toyotan hybriidi teknikaalle yhden mahdollisuuden.
Jep , no tuo CT200 tuli itsekin koeajettua ja sen jälkeen -08 GS 450 -hybridi.... eroa on kuin yöllä ja päivällä.
Tuo CT on kuin badgetuunattu 1. sukupolven Auris. Rengasmeteliä huomattavasti CT: tä vähemmän tässä
uusimmassa Auriksessa esim....CT ei mielestäni ole "aito" Lexus.

Hydridikuskien hitaudesta ollut tässä juttua. Ehkä ostajaprofiili on enemmän rauhalliseen autoiluun panostava
kuin keskimäärin alfisti. Oma nauris lähtee kyllä rivakasti valoista yms. Silti vaikka sekä vaimolla ja minulla ln raskaahko kaasujalka niin todellinen keskari ekalla 8000 km:llä neljässä kuukaudessa 4,6 l,/ 100 km. :-D
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Gusse
Viestit: 875
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Gusse »

Rasvis kirjoitti:"Sarjahybridi" on varmaan lähinnä totuutta. Valmistaja puhuu Range Extenderistä mutta ei tuo ainakaan siinä mielessä ole range extender kuin BMW i3 ReXin aggregaatti, Volt/Ampera kun tosiaan sopivissa olosuhteissa kytkee vedon suoraan polttomoottorilta pyörille jos akku on tyhjä. Tapahtuu ilmeisesti lähinnä moottoritienopeuksissa. Vastaavaa toteutusta ei taida löytyä kuin Fisker Karmasta, joka on edelleen valitettavan hinnoissaan...

Mihinkään haamukulutuksiin tuolla ei tärpättiä poltellen pääse. Eilen laskin muutaman sadan kilometrin rundin bensan keskikulutukseksi 5,5 litraa sadalla, mikä kyllä tietty putoaa jos laskee pelkällä sähköllä ajetut kilometrit samaan könttiin. Yleensä palaa kuuden litran molemmin puolin eli Priuksen lukemia ei hätyytellä. Toisaalta toistaiseksi ainoa Priuksen kyydissä istumani kerta jätti niin vahvan "nevö evö" -fiiliksen että aivan sama palaako lörssiä litra enemmän vai vähemmän.
Millaiset ovat Amperan kulutuslukemat jos laskee mukaan myös sähköllä ajetut kilometrit? Tällä hetkellä kun omassa bemarissa pyörii dieselin kulutus sekalaisessa ajossa 4.5-5.2 litran tuntumassa sadalla ja tavoite olisi löytää hauska ja erikoisempi bensamenopeli, joka pääsisi lähes samoihin tai saa viedä hieman enemmän kun jää käyttövoimavero pois.

Tuli tuossa parisen viikkoa sitten kokeiltua myös täyssähköversiota i3:sta ja se oli ainakin kaupunki liikenteessä hauska menopeli. Kulkua riitti ja ei meinannut nopeusmittarikaan pysyä lähdöissä mukana :-D . Täyssähkö ei vain omaan käyttöön oikein sovi, kun latausmahdollisuus o vain työpaikalla.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11209
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Hybridikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kokonaiskeskikulutus riippuu vahvasti käytöstä. Jos ajomatkat eivät ole kovin pitkiä niin bensaa ei pala ollenkaan, pahimmillaan ollaan siellä kuudessa litrassa satasella jos lataamaan ei pääse.

Omat työmatkani eivät ole autolle ihan optimaalisia: Edestakainen matka päivästä riippuen vähintään 60 kilometriä josta ehkä puolet on moottoritietä, lataamaan pääsee vain kotona. Kesäisinä päivinä edestakaisin pääsee sähköllä mutta ympärivuotisena keskiarvona jää ehkä kymmenen kilometriä bensalla päristeltäväksi. Kaikki pidemmät reissut menevät pääosin tärpätillä.

Kulutuksen keskiarvo vuoden ajalta näyttää nyt keskimäärin 2,8 litraa sadalla. Pomollani, jolla on sattumalta väriä myöten samanlainen auto, keskikulutus taitaa olla nollapilkkujotain kun työmatka on autolle paremmin sopivan mittainen.

Desilitroja olennaisempaa on minusta kuitenkin se elämää letkeyttävä vaikutus joka autolla on ollut. Oli jotakuinkin hämmentävää huomata miten kehäteiden ruuhkat lakkasivat äkkiä ärsyttämästä ja kaupunkiajosta tuli suorastaan mukavaa. On mulla joskus ollut "tavallinenkin" automaattivaihteinen auto mutta ei se tältä tuntunut.
- Epäkelpokeräilijä -

Gusse
Viestit: 875
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Hybridikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Gusse »

^ Kiitos Rasvis vastauksista. Kyllä sitä pitää Amperaa/Voltia mennä kokeilemaan.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4200
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Hybridikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Paljonko lataukseen menee virtaa?
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

KimmoKo
Viestit: 198
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Hybridikeskustelua

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Ainakin mitä vertailin Auriksen Hybridin/Normi bensa kulutus eroa, joka oli noin 1-2l/100km (lähde Spritmonitor) en vielä tolla erotuksella ostaisi hybriidiä (jos ny muutenkaan tojotaan ostaisin)

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Hybridikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Laku »

Nirolla ajanut nyt noin 2500 km ja kulutus arpoo tällä hetkellä 3,9 - 4,0 välillä.
Paljon sekalaista ajoa, lähinnä taajamassa pyöriskelyä.
Yksi 150 km 80 - 100 rajoitusalueella ei kulutukseen vaikuttanut.

Ripeä liikkeellelähtö ja nopea kaasun hölläys siirtää sähkömoodiin ja tasamaalla menee pitkiä matkoja sähköllä 80+ nopeutta.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
mattijus
Viestit: 5248
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hybridikeskustelua

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Ainakin vanhan tojotaromun kohdalla kannattaa miettiä mihin käyttöön kulkinetta on hankkimassa. Jos ajaa maantietä / moottoritietä, niin ollaan selkeästi mukavuusalueelta pois. Moottori on ponneton, joten kulutus nousee aika reippaasti ajonopeuden mukana. Moottoritienopeudessa, jos moiseen rakkineen saa kiihdytettyä, kuluttaa selkeästi päälle 6l/100km. Lisäksi noissa nopeuksissa kulkine on kidutusvälineen ja hyppykepin välimuoto.

Oma työmatka menee lähinnä Ylästöntietä (40-50kmh rajoitus) körötellessä, tuollaisessa pääsee reilulla 4l/100km kulutuksella. Eikä kauhea ajoasento ja yleinen tunnottomuus juuri haittaa.
VMP

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11209
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Hybridikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ämpärin akuston käytössä oleva kapasiteetti on kymmenenpilkkujotain kWh. "Oikea" kapasiteetti on 16 kWh mutta patterin eliniän varmistamiseksi sitä ei voi ladata täyteen eikä purkaa tyhjiin, joten tuo näkyy käyttäjälle pienempänä. Kun latauksen hyötysuhde ei ole ihan sataa prosenttia kulunee yhteen lataukseen ehkä 11 kWh. Tuo kertaa esim 280 on varmaan lähellä sitä mitä vuodessa menee sähköä.

Sähkö näyttäisi maksavan Nurmijärvellä noin 10,50 snt/kWh joten vuoden sähkölasku pompsahtaa näillä arvauksilla 323,40 €. Sillä ostaisi 215 litraa bensaa, joka lisättynä vuosikulutukseen 20.000 km * 2,8 l/100 km = 560 l vastaisi rahallisesti kulutusta 4,15 litraa ysivitosta sadalla.

Toisaalta ajoneuvovero on 115 € vuodessa, käyttövoimavero 36,50 €, huollot halpoja (niin kauan kuin moottori ei juuri käy ei ole juuri muuta kuin vuosittainen öljynvaihto ja raitisilmansuodatin ja jäähdytysnesteet viiden vuoden välein, jakopääkin on ketjulla joten ei ikäänny ilman käyttöä) ja Ooppelin varaosatkin sopuisasti hinnoiteltu.

Tämäntyyppisten häristimien ylläpitokuluista suurin siipale tulee kuitenkin arvon alenemasta, joten desilitrat ja raitisilmansuodattimet ovat loppupeleissä yks lysti. Suuruusluokat on tietty hyvä hahmottaa. Ja kalleimmaksi tulee lopulta sellaisen auton ylläpito johon istuminen tuntuu juurihoidolta ja joka menee puolen vuoden päästä vaihtoon koska ajoon lähtö on aina pieni kuolema.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: Hybridikeskustelua

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Kiinnostavia nuo hybridit/sähköt olisi juurikin työmatkasukkulointiin, mutta miksi niistä pitää tehdä niin ulkopuolelta kuin sisältäkin niin helvetin rumia. :evil:
Nappulaa ja ruutua on kojelaudassa kuin Enterprisessä ja ulkopuolelta näyttävät huonoilta japanian tuunauksilta.... :shock: :shock: :shock:


Miks ne eivät voi näyttää ihan normaaleilta autoilta......
(No ehkä siksi suurin osa muistakaan nykypäivän vaunuista eivät näytä enää autoilta....)

Avatar
TTi
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Marras 2009, 22:05
Car(s): ex-α β κC
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hybridikeskustelua

Viesti Kirjoittaja TTi »

Juuri näin.

Itseäni kiinnostaisi nuo hieman tehokkaammat versiot myös 420 km:n (per suunta) mökkimatkojen tekemiseen. Nykyisellään diesel-henkilöauto on noissa aivan ehdoton niin kulutuksen kuin ajamisen vaivattomuudenkin kannalta. Esim. IS 300h olisi toimivan tekniikkansa (?) ja kohtuullisen matka-ajon kulutuksensakin osalta kiinnostava vaihtoehto nykyiselle 159:lle, mutta kun en vain millään taivu auton luokattomaan japanilaiseen muotoiluun, joka varsinkin sisustan sekavuuden ja materiaalien kirjon osalta on ihan käsittämätön. Ulkokuoren teennäinen vauhdikkuus nyt vielä menettelee, kun tuo ammottava kita löytyy nykyisellään jo Korean muovikipoistakin.

Lisäksi noista kalliimmista Tojotoista on vaikea löytää oikeaa kokemuspitoista faktaa. Turhaa hehkutusta sitäkin enemmän.
TTi

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 955
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Hybridikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Mistähän se johtuu, etteivät hybridit ole nykyistä taloudellisempia? Niron neljän litran kulutus on toki kiva, muttei mikään ihmeellisen alhainen dieseleihin nähden. Oma Twingo III (ok, sopii harvalle ja on tosi pieni) vie maantiellä alle viiden litran lukemia (sellaista 80km/h jolkuttelee 4.5 litran kulutuksella) ja sekakäytössä moottoritienopeuksiakin ajellen menee alle 5.5 litran sadalle. Start/stop löytyy toki, mutta toimii melko harvoin käytännössäkään. Taitaa ottaa talteen moottorijarrutuksessa laturilla liike-energiaa, minkä huomaa siitä, että tuuletin saa lisäkierroksia moottorijarrutuksessa. Kolme sylinteriä vvt-i-systeemillä, pieni iskutilavuus. Ei mitään ihmeellistä siis.

Ajelin viikolla motarilla VW Lupo 3L:n perässä pitkän pätkän. Se on monen muistama malli vuosituhannen vaihteesta ja vei, kas kummaa, tasan kolme litraa dieseliä sadalle. Eipä olla kovin pitkälle tuosta tultu kun lukemat ovat edelleen virallisten kulutuslukemien valossa samat ja todellisuus mitä lie litran -puolitoista isommat. Olipa tuolla Lupolla joku mestari tosin vetänyt Wikipedian mukaan pitkää siivua 2.63l/100km, että vähälläkin on voinut päästä.

Joku ihmetteli miksi hybridien pitää olla oudon näköisiä, olla rumia. Itse olen ihmetellyt vähän toisin päin asiaa, eli miksi selkeästi taloudelliseen ajoon tähdätyt autot eivät ole nykyistä keveämpiä ja aerodynaamisempia. Joku Chevyn täyssähköauto vuosituhannen vaihteesta tulee mieleen. En muista nimeä, joten linkkikin jää laittamatta. Tai jos ollaan olevinaan eko edellä, miksei hybridit syö E85:ttä? Joku saattaisi pitää hyvänä ostotilanteessa, ihan vain vaihtoehtona tehdä näitä ympäristötekoja. Mm. St1:n tapa tuottaa etanolia jätteistä on tuskin kenestäkään kestämätöntä a´la jenkkien syömäkelpoisesta maissista tehdyn etanolin tavoin.

Avatar
Polforea
Viestit: 11106
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Hybridikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Polforea »

savijo-r kirjoitti:Kiinnostavia nuo hybridit/sähköt olisi juurikin työmatkasukkulointiin, mutta miksi niistä pitää tehdä niin ulkopuolelta kuin sisältäkin niin helvetin rumia. :evil:
Onneksi eurooppalaiset ovat lähteneet peliin mukaan ja tuoneet hybridit mukaan normaaliin mallistoon. BMW:llä on ainakin 330e, 530e, X5 40e ja 225xe, Mercedeksellä ainakin C350e, Audilla mitä lie eTroneja (ainakin A3 ja Q7), Volkkarilla GTE:t (ainakin Golf ja Passat) ja Volvolla S/V/XC90 T8. Eiköhän muut seuraa vähitellen perässä, hybridin ei enää tarvi näyttää mystiseltä ja olla tunnistettavissa jo silmäkulmalla.
Kivijärvi kirjoitti:Mistähän se johtuu, etteivät hybridit ole nykyistä taloudellisempia?
Silloin kun hybridiä ajetaan polttomoottorilla, ajetaan vastaavan vain-polttomoottoriauton liikuttamisen lisäksi akkumassaa ja helposti järeähköä laturia, joten energiantarve on suurempi. Vaikka sähkömoottorista saakin apua ja etenkin mäkisessä maastossa kerättyä liike-energiaa talteen paremmalla tasolla, voi tasaisessa matkanteossa (joka taas on se dieselin perinteinen vahvuusalue) tulla takkiin.
Kivijärvi kirjoitti:Tai jos ollaan olevinaan eko edellä, miksei hybridit syö E85:ttä? Joku saattaisi pitää hyvänä ostotilanteessa, ihan vain vaihtoehtona tehdä näitä ympäristötekoja. Mm. St1:n tapa tuottaa etanolia jätteistä on tuskin kenestäkään kestämätöntä a´la jenkkien syömäkelpoisesta maissista tehdyn etanolin tavoin.
Vastasit oikeastaan itse itsellesi. ST1:n RE85 on hieno asia, mutta ST1 on pieni tekijä maailman mittakaavassa. En tiedä paljonko maissiviinaa tuotetaan RE85:een (ja ehkä muihin vastaaviin) verrattuna, mutta maissiviinalla ei välttämättä ole ihan jäte-etanolin tasoista ekokannustetta. Lisäksi etanolipoltolla on omat haasteensa etenkin kylmäkäynnistyksen ja sen päästöjen suhteen, eikä se välttämättä ole hybridikäytössä (helposti paljon startteja ja lyhyttä käyntiä = käynnistysrikastuksen määrä suhteessa lämpimään käyntiaikaan vie etanolia öljyä laimentamaan, eikä se välttämättä haihdu sieltä pois jne) teknisesti ihan parasta ikinä, vaikka monessa suhteessa onkin ajokäytössä ottomoottoriin varsin kiva voimanlähde.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11209
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Hybridikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Volt/Amperassa ilmeisesti on valmiit kartat RE85:lle mutta niitä ei syystä tai toisesta ole otettu käyttöön. Halukas pystyy käsittääkseni korjaamotyökalulla ne enabloimaan.

Voi tosin olla että valmistaja päättää kahdeksan vuoden voimalinjatakuun siihen päivään kun softaa on käyty härkkimässä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 955
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Hybridikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Mites on tän polttoaineen pilaantumisen kanssa, kumpi vanhenee aiemmin, 95e10 vai e85? Volt polttaa kai polttoaineen pakolla vuosittain tästä syystä. Se taas tuntuu vähän pitkältä ajalta kun 'kansa tietää' 95e10:n olevan etikkaa kahden kuukauden päästä. Tässä mielessä e85 voisi olla huonoa kamaa. Jos ajoa tulee paljon myös polttomoottoria käyttäen, olisi niiden viinakarttojen käyttäminen lämpimän aikaan minusta ihanteellista - meillä Suomessa.

Avatar
mutt
Viestit: 5392
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Hybridikeskustelua

Viesti Kirjoittaja mutt »

Eipä ainakaan talvi/kesäseisonnassa mene E10 siinä määrin sellaiseksi, että sitä moottorin käynnissä huomaisi. Eri asia voi olla niissä laitteissa, joiden tankin tuuletus on avoin (mikä sulkee pois 70-lukua tuoreemmat autot.) Pilaantumisherkkyys ei tule etanolista, vaan bensan koostumuksesta, joten E85 ei automaattisesti sen huonompaa ole.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
S_A
Viestit: 1978
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Hybridikeskustelua

Viesti Kirjoittaja S_A »

Laitetaas omakin lusikka soppaan tähän Hypridi juttuun. Takana noin 26 000 kilometriä. Auris Hybrillä.
Jos joku olettaa, että se on kuin urheiluauto, joka on tunnokas ja tarkka ja jne. Osta Lotus tai joku muu.
Tuo on perusautona aivan mahtava. Helppo ja looginen. Hiljanen ja mukava. Motarilla 120+kmh ei ongelmaa. Vakaa
ja kiva ajaa. Kaupungissa ketterä, riittävän ketterä ja hiljanen.

Mitä tulee sähkön ja bensakoneen yhteistyöhön. Hyvin kitkatonta. Ilmeisesti uusin Prius on vielä notkeampi tässä.
Kun tietää mitä tekee, missä nopeuksissa ja millä kaasulla. Tällä autolla pääsee todella vähällä. Vaatii keskittymistä,
mutta se palkitaan 60km matkalla esimerkiksi sillä, että rajotusalueet 80,60,50 ym. suurin osa 80 aluetta 4.0 litran kulutuksella.
Eikä tarvitse ajaa alinopeuksia, riittää että miettii mitä tekee ja on kärsivällinen.
Sähköllä voi ajaa lähemmäs pitkiä pätkiä, kunhan vaan on kärsivällinen.
Tankkasin auton viimeeksi 3 viikkoa sitten, ja tuo määrä liki 870km piti sisällään mökille ajamista, kaupungissa käyntiä useemman kerran sekä
kauppareissuja. Kyllä se vaan uskomattoman pihisti menee, kun antaa asioiden vaan olla eikä runtaa menemään.
Keskiarvoltaan noin 5 litraa tuo kesällä ottaa. Sekalaista kaupunki ajoa.

Ja se mitä sanoin tossa alussa, tottakai ei voi olettaa, että hypridi on joku piirun tarkka auto kaasun tuntuman suhteen.
Jos sellasta haluaa, niin sitten kannattaa ottaa ihan joku muu auto. On totta, kuminauhamaisuus ja viiveet kaasun vastaavuudessa, mutta toisaalta
mitä sitten.

Yleisestiottaen, hyvä käyttöauto. ERittäin luotettava. Säästäväinen bensan suhteen, helppo ja turvallinen (turvapakettikin on vakiona nykyään).
JOs haluaa autolta nopeutta, terävytytä, tarkkuutta ajamiseen, osta Lotus tai joku muu. EI kannata hybridin suhteen valittaa, että tämä ei ole Alfa Romeo tai Ferrari.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Jiitee
Viestit: 4268
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Hybridikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

SA:n arvioihin Auriksesta on helppo yhtyä. Samat positiiviset kokemukset täällä viiden kuukauden ja noin 10 tkm:n matkalta. Uutena kulutus oli 4,9 ja nyt sisäänajettuna pudonnut 4,6 litraan sadalla. Otin 3 tkm:n kohdalla ylimääräisen öljynvaihtohuollon vanhasta tottumuksesta. :wink:

Teetimme Aurikseen Tammer Auton kanssa diilinä lisä-äänieristyskäsittelyn, ja ei mennyt
eurot tuossa hukkaan. Pussihousu 65- sarjan kummit alla ja premium--tason rengasäänet tuloksena. Suosittelen.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
S_A
Viestit: 1978
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Hybridikeskustelua

Viesti Kirjoittaja S_A »

Jiitee kirjoitti:SA:n arvioihin Auriksesta on helppo yhtyä. Samat positiiviset kokemukset täällä viiden kuukauden ja noin 10 tkm:n matkalta. Uutena kulutus oli 4,9 ja nyt sisäänajettuna pudonnut 4,6 litraan sadalla. Otin 3 tkm:n kohdalla ylimääräisen öljynvaihtohuollon vanhasta tottumuksesta. :wink:

Teetimme Aurikseen Tammer Auton kanssa diilinä lisä-äänieristyskäsittelyn, ja ei mennyt
eurot tuossa hukkaan. Pussihousu 65- sarjan kummit alla ja premium--tason rengasäänet tuloksena. Suosittelen.
Kiva kuulla, että on samoja kokemuksia. Mulla tää Auris on jo toinen facelifti Hypridi, kun 1,5v vanhana tuli auto punasiin ja meni sitten tuo edellinen lunastukseen. Nyt sitten noin 900km ajettu 2017vm Auris Hypridi alla taas.
Tuntuu, että ovat jotain fiksailleet tässä 1,5 uudemmassa, sujuvampaa ajamista jotenkin taas kerran. Ja se turvapaketti on kiva kun on liikennemerkit kokoajan näytössä.

Mikäs tää lisä-äänieristysjuttu on, mitä se maksoi?
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Hybridikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Jotenkin itseä vähän ihmetyttää nämä hybridit. Omaan järkeen ei oikein istu nuo eri tekniikat mitä käytetään. Miksei tehdä sellaista jossa ajo on täysin sähköllä ja tarvittaessa vakiokierrospolttomoottori pyörittää generaattoria. Noin voi lähiajot tehdä täysin sähköllä, rangea voi säätää akkukapasiteetilla ja polttomoottori toimisi aina kovalla hyötysuhteella. Polttomoottorin mitoitus siten, että jaksaa sen teholla viedä autoa moottoritienopeuksia silmänkantamattomiin. Liukkaalla kopalla tuo ei hirveästi tehoa tarvitse ja akuilla voi boostata mäkiä ja ohituksia. Akuilla myös puskuroidaan polttomoottorin käyttö siten ettei sen tarvitse ajaa lyhyitä stinttejä. Noin voisi polttomoottorin tehdä todella kovalle hyötysuhteelle, vaikka 2-tahti dieseli tai joku atkinsoni.

Hitusen huvitti tämä Bemarin 2-sarjan active tourer hybridin mainospuhe:
Pitkillä ajomatkoilla käytetään ainoastaan polttomoottoria aina kun nopeus ylittää 125 km/h. Kun ajetaan hiljaisella nopeudella, mutta voimaa tarvitaan nopeasti esimerkiksi ohitustilanteessa, sähkömoottoria voidaan käyttää tukitoimintona, jolloin saadaan aikaan väliaikaisesti erityisen voimakas kiihdytys. Kun kuljettaja jarruttaa tai nostaa jalan kaasulta, sähkömoottoria toimii generaattorina ladaten korkeajänniteakkua. 7 l/100 km keskikulutus pitkän matkan ajolla tarkoittaa 550 km toimintamatkaa taydellä tankilla ja akulla.
Melkoinen säästöpossu :lol:

Kyllähän itseäkin joku hybridi on tavallaan kiinnostanut kun normipäivänä kuitenkin ajo on luokkaa 20 kilometriä. Lähikaupunkiin tulee 40 km suuntaansa, joten moinenkin erissu menisi helposti pelkällä sähköllä. Jäisi lopulta aika pieneksi pitempien matkojen viemä polttoaine. Kuitenkin tällä hetkellä taidan vielä odotella tekniikan kehittymistä.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Hybridikeskustelua

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Luin juuri, ettei litiumakkuja pystytä ollenkaan kierrättämään? Ne hävitetään polttamalla, eli ympäristöä pilaamalla kaivettu litium on "kertakäyttökamaa" ??? :shock:

Toki kehitystyötä tehdään, mutta toistaiseksi lähinnä kobolttia on saatu koetilanteissa talteen sellaisessa muodossa, että sitä voi hyödyntää uusiin akkuihin.

Kun sen sijaan lyijyakku on lähes täysin kierrätettävä tuote. Silti se halutaan kieltää käynnistysakkuna, vaikka se vaatisi litiumtuotannon kolminkertaistamista eikä ole riittävän tehokas käynnistysakku yli 20 pakkasasteen lämpötilassa.

Avatar
molsky
Viestit: 550
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Hybridikeskustelua

Viesti Kirjoittaja molsky »

sämpy kirjoitti:Luin juuri, ettei litiumakkuja pystytä ollenkaan kierrättämään? Ne hävitetään polttamalla, eli ympäristöä pilaamalla kaivettu litium on "kertakäyttökamaa" ??? :shock:

Toki kehitystyötä tehdään, mutta toistaiseksi lähinnä kobolttia on saatu koetilanteissa talteen sellaisessa muodossa, että sitä voi hyödyntää uusiin akkuihin.

Kun sen sijaan lyijyakku on lähes täysin kierrätettävä tuote. Silti se halutaan kieltää käynnistysakkuna, vaikka se vaatisi litiumtuotannon kolminkertaistamista eikä ole riittävän tehokas käynnistysakku yli 20 pakkasasteen lämpötilassa.
Taitaa syynä olla se että litiumin kierrättäminen on kallista.

http://www.stenarecycling.fi/kestava-ki ... -tutkimus/

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11209
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Hybridikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Gasket kirjoitti:Miksei tehdä sellaista jossa ajo on täysin sähköllä ja tarvittaessa vakiokierrospolttomoottori pyörittää generaattoria.
Ei ihan tuollaista, mutta melkein. Mullakin on sellainen "melkein".

Ampera käyttänee tärpättimoottorissa yleensä noin kolmea pyörintänopeutta: Pienissä nopeuksissa melun vähentämiseksi pienet rundit, maantiellä hyötysuhteen optimoimiseksi vähän isommat ja kuormituksen ollessa tapissa esim. moottoritielle "kaasu" pohjassa kiihdytettäessä jauhetaan sähköä se mikä ehditään. Tuosta jälkimmäisestä tilanteesta syntyy sen verran ärsyttävää mölyä että poljinta ei aina huvita painaa ihan pohjaan asti, mutta liikenteen rytmissä pysyy onneksi vähemmälläkin.

Ihan tarkkaa kuvaa pyörintänopeuksista ei ole, autossa kun ei ole kierroslukumittaria eikä oikeastaan mitään muitakaan polttomoottorin edesottamuksiin liittyviä mittareita. Tai no, bensan määrän sentään näkee. Siellä se pannu touhuilee jotain omiaan, kaipa tuo tietää mitä on tekemässä.

Toyotan käyttämä atkinson-moottori olisi varmaankin tällaisessa sovelluksessa fiksumpi. Ilmeisesti Kenraali Moottorin pavunlaskijat ovat ilmoittaneet että nyt poijjaat otatte jonkun halvan koneen hyllystä ja pulinat pois...
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
S_A
Viestit: 1978
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Hybridikeskustelua

Viesti Kirjoittaja S_A »

No säästöautoja nää vähän on, jos haluaa. Saa ton syömään paljonkin jos niin haluaa.
Mutta ennakoinnilla ja miettimisellä pääsee pitkälle, muistaa sen että 70kmh voi vielä nojata sähköön jos on pakko lisää nopeutta pitää yllä, 50kmh voi ajaa sähköllä pitkiäkin pätkiä tajaajamissa.
Eniten tää silti säästää 50-60kmh rajotuksilla maanteillä, kun voi ihan oikeasti pihdata ajamatta silti liian hiljaa.

Mutta silti Motarillakaan ei mene 5 litraa enempää välttämättä, koska sähköpömpeli on taustalla kokoajan bensakoneen kanssa tekemässä duunia. Mutta kaikki on kiinni kuskista loppupeleissä.

Faija tossa omistaa Yaris Hybridin ja sanoi vaan, että ei tällä pääse niihin 3,6L lukemiin. No ajoin sen Myyrmäestä Pähkikseen lukemalla 3,4. Arki liikenteessä. Joten kyllä niihin pääsee, mutta saa sitten unohtaa kaikenlaiset kiihdytykset ja seikkailut sen enempää. Hyvin harkittua ennakoivaa ajamista se vaatii ja vähän tuuria valojen suhteen.

Kierrätyksestä en tiedä mitään, pitäs varmaan tietää kyllä. Mutta maailma kehittyy ja pian niitäkin kierrätetään. Näitä akkuja siis.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Hybridikeskustelua

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Kova usko on varmaan että kyllä se siitä lutviutuu. Aika moni asia tässä maailmassa tuntuu olevan uskon varassa, vaikka varoittavat esimerkit ilmassa onkin.

Mutta "yllättäen" näistiä litiumasioista ei lehdissä juuri kirjoitella, kun on tilaisuus vihertää ainakin periaatteessa. Jään odottavalle kannalle koska esim. HS kirjoittaa artikkelin maailman litiumtuotannosta, sen tarpeesta, kaivuutoiminnan sivuvaikutuksista ja jälkikierrättämisen vaikeudesta.

Omat pääajot kun on 95-99%:sti 80km/h tai yli maantiellä pitkää siivua useita satoja kilometrejä, ei tarvitse onneksi miettiä vaihtoehtoja. Postilaatikolla käyntiin voi sähkömopon tai vastaavan ottaakin, mutta toisaalta yksityistie niin voisi siihen tehdä vaikka katsastuskelvottoman rodin 12 litran koneella tms.

Miten muuten käytännössä noi pikalataukset? Olen ymmärtänyt että puhtaissa sähköautoissa on neljää eri standardia joten mikään marketin ilmaispiste ei kelpaa, kelpaako se sitten hitaaseen lataukseen onko edes niissä töpselit yhtenevät? Kun kai Teslaan tarttee ison lisälaitteen jotta se sopii johonkin yleisrasiaan ja se monen tonnin arvoinen laite pitää jättää siihen auton viereen latauksen ajaksi varkaiden armoille.

Onko noista latausstandardeista tietoa?

Avatar
Jiitee
Viestit: 4268
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Hybridikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

S_A kirjoitti:
Jiitee kirjoitti:SA:n arvioihin Auriksesta on helppo yhtyä. Samat positiiviset kokemukset täällä viiden kuukauden ja noin 10 tkm:n matkalta. Uutena kulutus oli 4,9 ja nyt sisäänajettuna pudonnut 4,6 litraan sadalla. Otin 3 tkm:n kohdalla ylimääräisen öljynvaihtohuollon vanhasta tottumuksesta. :wink:

Teetimme Aurikseen Tammer Auton kanssa diilinä lisä-äänieristyskäsittelyn, ja ei mennyt
eurot tuossa hukkaan. Pussihousu 65- sarjan kummit alla ja premium--tason rengasäänet tuloksena. Suosittelen.
Kiva kuulla, että on samoja kokemuksia. Mulla tää Auris on jo toinen facelifti Hypridi, kun 1,5v vanhana tuli auto punasiin ja meni sitten tuo edellinen lunastukseen. Nyt sitten noin 900km ajettu 2017vm Auris Hypridi alla taas.
Tuntuu, että ovat jotain fiksailleet tässä 1,5 uudemmassa, sujuvampaa ajamista jotenkin taas kerran. Ja se turvapaketti on kiva kun on liikennemerkit kokoajan näytössä.

Mikäs tää lisä-äänieristysjuttu on, mitä se maksoi?
Äänieristysmassat lokareiden alle pääasiassa ym pientä eristettä lisää..
oliko uuden auton oston yhteydessä n,600 eur .

Toyota on konservatiivinen myös akkuteknologiassa. Näissä Auriksissa on koeteltuja ja turvallisia NiMH- akkuja....näillä siis 10 vuoden takuu.... :P
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Hybridikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Kai tuo litium on vähän kuten kultakin. Ei kannata muuta miettiä niin kauan kun kaivaminen on halvempaa mitä muunlainen tuotanto. Ympäristöjutut on kyllä monasti sikäli mielenkiintoisia, että tosiaan se elinkaariajattelu ei oikein noissa toteudu monastikaan. Sähköhän tulee töpselistä ja sen voi siirtää akkuun, end of story. :roll:

Toisaalta on mietityttänyt myös sähköfillari. Moisella voisi hyvin ajella työmatkat. Tosin eihän tuo mitään säästöä olisi kun eihän se autolla ajaminen kallista ole vaan omistaminen :mrgreen:

Tänään kyllä siirsin itseni töihin tuplakaasuttimien voimin :black:
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4268
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Hybridikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Tuossa kollegan Turun ammattikorkeakoulusta keräämää dataa hybridien ( Toyota-Lexus) kulutuksesta ja käyttöominaisuuksista.

https://www.slideshare.net/linjaaho/prius-kulutus

Hyviä lukuhetkiä :)
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Jiitee
Viestit: 4268
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Hybridikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Vähän wäkevämpää hypriidiä pukkaa :

https://en.wikipedia.org/wiki/Koenigsegg_Regera

Hulluja nuo ruotsalaiset :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Hybridikeskustelua

Viesti Kirjoittaja _rico »

Need For Speed leffassa pojjaat ajeli tuollaisilla. Niitä taisi olla jopa kolme..

Avatar
Jiitee
Viestit: 4268
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Hybridikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ kiihtyvyys 0- 300 km/h n. sama kuin meikän Alfoilla 0-100 km/h :mrgreen: :mrgreen:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Hybridikeskustelua

Viesti Kirjoittaja _rico »

^Tosin hintalappukin on hippusen verran suurempi.. :wink:

Avatar
Jiitee
Viestit: 4268
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Hybridikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Jep, näin on. Vaimo kun ajaa ihan kuin "miehet" autoja niin kokeiltiin tuossa tyhjällä ( suljetulla) tienpätkällä Suomessa kiihtyvyyttä paikaltaan tuonne sataseen. Ensin n. 30-40 km/h asti vaimo Auriksella edellä JTD:tä puoli auton mittaa , mutta satasessa toisin päin reilu auton mitta.
Molemmat siis 100 kW:n tehoisia ( ok Alfa 104 kW ).

Toyota on ainakin Priuksessa ja Auriksessa rajoittanut akuston iän takaamiseksi sähkömoottorin hetkellisen max. tehon 30 kW:iin, kun itse moottorista kuulemma saa kunnon energiatiheillä akuilla ( Lipo tai LiFePo ) ja ihan rajoittimia jopa 100kW:n tehon ... sekin osa on siis yläkanttiin mitoitettu kestävyyden takia.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Jiitee
Viestit: 4268
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Hybridikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Olikos tämä juttu jo täällä : https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut ... an-paassa/
Erittäin kiinnostava baijerilaisen moottoritehtaan tuote, joka on tehty teknologiayhteistyössä Toyotan kanssa.

Hinta vaan karunpuoleinen, sinne Stelvion sektorille menee. Toivottavasti Giuliasta tulisi myös e-tai hybridmalli myyntiin. Huhuja toki on ,mutta Alfan kohdalla huhut eivät välttämättä kerro mistään mitään kuten oli SW-Giulian tapauksessa.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11106
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Hybridikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Se karunpuoleisuus vähenee muuten rankasti, kun tuohon alkaa latomaan varusteita. Vaikka pohjahinta on kova (no, onhan se 5-sarjan bemari, eikä ihan hinnat-alkaen -malli, joten tämä ei yllättäne) on hybriditekniikan ansiosta paperipäästöt pienet ja sitämyötä autoveroprosentti melko matala. Ei siis mikään ihme, että 5-sarjan tilaajille tämä on Suomessa aika usein varteenotettava vaihtoehto 520d:n rinnalla.

Tuolta naapurifoorumilta löytyy mallille oma keskusteluketjunsa, jos kiinnostaa - on siellä ihmisllä jo vallan kokemuksiakin: http://bmwforum.fi/viewtopic.php?f=92&t=11233
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4268
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Hybridikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^kiitos. Kiinnostaavaa keskustelua siellä 8)
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Gusse
Viestit: 875
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Hybridikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Gusse »

Tähän hybriidikeskusteluun liittyen niin onko jollakin kokemusta Mitsun Outlanderin PHEVstä ja tarkemmim vuosien 13-16? Oikeastaan kiinnostaisi tietää käytännön kulutus ja olen sitä yrittänyt netistäkin löytää, mutta ei oikein löydy pidempiaikaista kokemusta ja pidemmästä ajosta akun tyhjennettyä. Tuolla kun saisi sentään myös vetää jonkun verran, niin voisi hyvin korvata nykyisen Kian veneen vedossa.

Avatar
Xehpuk
Viestit: 788
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Hybridikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

Gusse kirjoitti:Tähän hybriidikeskusteluun liittyen niin onko jollakin kokemusta Mitsun Outlanderin PHEVstä ja tarkemmim vuosien 13-16? Oikeastaan kiinnostaisi tietää käytännön kulutus ja olen sitä yrittänyt netistäkin löytää, mutta ei oikein löydy pidempiaikaista kokemusta ja pidemmästä ajosta akun tyhjennettyä. Tuolla kun saisi sentään myös vetää jonkun verran, niin voisi hyvin korvata nykyisen Kian veneen vedossa.
Hollantilaisella kollegalla oli tuollainen. 10 litraa sadalla matka-ajossa, kun sähköt on syöty. Hän sai latailtua kotona ja töissä, joten arkiajot meni halvalla.

Gusse
Viestit: 875
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Hybridikeskustelua

Viesti Kirjoittaja Gusse »

^ Aika kova on kyllä matkakulutus ja tuohon nähden oma sportage on pihi. Tuli tänään tosin nyt sitten käytyä tuollaista itse kokeilemassa ja on kyllä tähän mennessä kokeilluista hybriideistä paras. Tuolla kun pystyi oikeasti ajelemaan pelkällä sähköllä pitkiäkin matkoja ja kaasupoljinta sai survoa kunnolla ennen kuin moottori starttasi. Ei tarvinnnut hissutella lähdöissä, kuten alussa mainitsemallani Lexuksella. Hieman oli kyllä nypyttävä jousitus ja meluisa sekin, mutta siihen on pitkälti syynä matalat ja leveät renkaat. Sekalaisessa ja lyhyessä koeajossa vein nyt vajaa 7 litraa ja siinä oli mukana myös hieman moottoritie testejä. On vaan noissa aika kovat pyynnöt vielä parin vuoden vanhoinakin.

Avatar
mattijus
Viestit: 5248
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hybridikeskustelua

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Nyt kun talvi tekee tulojaan, niin tojota kuluttaa yli 5l/100km :evil:

Osaisiko joku fiksu kertoa onko tuollaisessa E15 hybridiauriksessa termostaattia? Kulkineessa ei oikein tahdo nurkkapyörityksessä pysyä moottorin lämmöt ylhäällä.
VMP

Vastaa Viestiin