Alfa Ruotsista.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

MarkoN
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Loka 2016, 23:59
Paikkakunta: Jyväskylä

Alfa Ruotsista.

Viesti Kirjoittaja MarkoN »

Moro.

Olen jo jonkin aikaa etsinyt 159 Q4:sta Saksasta.
Kaveri vinkkasi et katopa Ruotsista.

Nyt vain on alkanut kummastuttamaan näin Suomalaisena että eihän nämä hinnat ja ajokilometrit voi pitää paikkaansa... Olen katsellut autoa blocket.se sivustolta ja esimerkiksi tämän auton tiedot on uskomattomat.
Jos joku asiasta enemmän tietävä antaisi neuvoja onko luvut oikeita vai mitä ihmettä??? ja voiko noihin oikeasti luottaa?

https://www.blocket.se/hassleholm/Alfa_ ... ?ca=11&w=3

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5373
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa Ruotsista.

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

pyöreästi 9000e 156tkm ajetusta 159:stä?

En nyt erityisen halpana pidä ainakaan itse tuota. veroja kun tulee kuitenkin vielä tuhansissa mitattava määrä. samaan rahaan saanee suomesta kuin mitä tuo veroineen maksaa...

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Alfa Ruotsista.

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Kilomertit on ruotsalaisten milejä eli 1mil =10km
Tuohan on aika etelässä enkä niitä olosuhteita niin tunne, mutta ainakin keski-ruotsin autot on monesti aika pahasti ruosteessa.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

MarkoN
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Loka 2016, 23:59
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Ruotsista.

Viesti Kirjoittaja MarkoN »

kovan onnen soturi kirjoitti:Kilomertit on ruotsalaisten milejä eli 1mil =10km
Tuohan on aika etelässä enkä niitä olosuhteita niin tunne, mutta ainakin keski-ruotsin autot on monesti aika pahasti ruosteessa.
OK... Niin ajattelinkin että noissa kilsoissa on oltava jokin juttu...


Suomesta olen seurannut n.6kk 159 Q4 Farkkuja eikä niitä ole ollut yhtään kappaletta myynnissä.
Sedanin hinta yli 200TKm ajettuna on ollut yli 10T€, että kyllä minusta siinä vaiheessa kannattaa alkaa ulkomailta autoa kattelemaan.

Veljen kanssa on ollut suunnitelmana Saksassa tehdä samalla Roadtrip ja kierrellä vähän Ranskaa, Hollantia, Saksaa...

Saakohan tuollaisella siirtokilpisellä autolla ajella miten lystää euroopassa vai pitääkö se ajaa suoraan Suomeen?

Avatar
Isola
Viestit: 1962
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Alfa Ruotsista.

Viesti Kirjoittaja Isola »

Saksan vientikilvet kelpaavat Euroopassa kaiketi kaikkialla, EU-alueella nyt ainakin. Toki pitää ymmärtää ottaa ne punapäiset, jotka ovat voimassa 30 vrk. Keltapäisillä viiden päivän kilvillä voi road trip jäädä lyhyehköksi. Liikkeestä ostaessa saattaa punapäisten kanssa saada varsin edullisen liikennevakuutuksen. Vakuutus on voimassa vihreän kortin maissa.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5373
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa Ruotsista.

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

MarkoN kirjoitti: Suomesta olen seurannut n.6kk 159 Q4 Farkkuja eikä niitä ole ollut yhtään kappaletta myynnissä.
Ainakin bensana on 159 Q4:ia myynnissä tälläkin hetkellä... pitääkö olla diesel?

MarkoN
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Loka 2016, 23:59
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Ruotsista.

Viesti Kirjoittaja MarkoN »

alfa 156 v6 kirjoitti:
MarkoN kirjoitti: Suomesta olen seurannut n.6kk 159 Q4 Farkkuja eikä niitä ole ollut yhtään kappaletta myynnissä.
Ainakin bensana on 159 Q4:ia myynnissä tälläkin hetkellä... pitääkö olla diesel?

Joo. Dieseliä etsin. Kilsoja tulee 35tkm vuodessa ni vähän liika tyyristä mennä bensalla.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Alfa Ruotsista.

Viesti Kirjoittaja Vode »

MarkoN kirjoitti:Joo. Dieseliä etsin. Kilsoja tulee 35tkm vuodessa ni vähän liika tyyristä mennä bensalla.
Miettisin hyvin tarkkaan tuon diesel kortin nykypäivänä, varsinkin kun trafi teki tuon muotoksen päästömittauksiin vuodenvaihteesta lähtien. Tommonen 159 2.4 padalla voi olla aika työn ja tuskan takana saada leimoista läpi jatkossa jos niissä kaikissa on se k=0,51. Toisekseen tuo 2.4 ei ole mitenkään hirveän pihi sen naftan kurlaamisen kanssa eikä käyttövoimaverokaan tule varmasti laskemaan. Kiva heittää se 700e veroa siitä ilosta että saa ajaa autolla joka vie 7-8 litraa sadalla ja kuitenkin bensan ja löpön hintaero on se about 10senttiä. Boonuksena vielä heittää joku touhutonni vuodessa jossa uusitaan palikoita polttoaine ja pakokaasujärjestelmästä että saa edes luvan ajella sillä.

Jos itse pitäisi diesel ottaa niin varmaan 1.9 koneella max tai sitten joku muu auto jossa mahdollisimman pieni diesel kone joka tehty alunperin ilman dpf:ää. Jatkossa voi noiden nakujen jälleenmyyntiarvo olla todella huono johtuen siitä että tavalliset sukankuluttajat alkaa kuulla noita kauhutarinoita että autoja ei saa rahallakaan enää leimoihin.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa Ruotsista.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mä ihmettelen tuota päästömäärähommaa kyllä.
Itselläni 156 JTD btw söi 6.06l/100km naftaa. Ja se on kevyempi kuin 159. Lisäksi toki kone vähän moponpi (10v versio etenkin).

Mutta tuo savutusarvo on ihan arpapeliä. 0.01 (noin jotain tuollasta, karvan yli nolla kuitenkin) yhtenä vuonna. 0.7 (muistaakseni) toisena...
Mut sit on siellä viime katsastus, peräti 1.5 ylittyi ja vasta jollakin polkasumäärällä sai menemään järkeviin rajoihin, vaikka toki vanhalla koneella lakisääteinen raja onkin korkea. Oliko 3? Tyyppikilvestä ei mitään havaintoa.
Erona näiden keissien välillä oli öljy. Ekalle leimalle Neste City Pro, tokalle leimalle Neste City Pro, kolmannelle leimalle Champion Active Defense.
Champion oli ainoa ei low-SAPS-öljy, joten se voi olla syyllinen - kuka näistä tietää.

Ja @Vode

En tiijä mitä konetta meinaat kahtella. Mut ainakin esimerkiksi konsernin TB-moottori (T-Jet) ei anna täysiä tehoja ulos E10:llä (95), ohjekirjan mukaan. Ainoastaan RON98 (E5) käytettäessä saadaan kaikki irti. Myöskin kulutus kaiketi jonkin verran kasvaa - tuota pitää tsekkailla, kunhan saan muutaman 98-tankillisen ajettua. Pitää verrata ysifemmaan...
Viimeksi muokannut Aquatica, 15 Tammi 2017, 21:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Smiik
Viestit: 212
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: Alfa Ruotsista.

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Itse ostin viime vuoden marraskuun loppupuolella 159 Sportswagon Q4:n suomalaisesta liikkeestä, vm. 2008 ja kilsoja 145tkm paikkeilla, koneena tuo 2.4 JTDM. Hintaa laitoksella pidettiin noin 13t €, mikä tietysti on hieman yläkanttiin Suomen hintatasossa, mutta vaikea on suhteuttaa kun noita Q4 ei todellakaan montaa ole ja niistäkin moni on bensakoneella. Pyydetäänhän noista etuvetoisistakin näköjään 11-12t € diesel-koneisina ja vastaavilla kilsoilla. 1.9 manuaalivaihteistossa laatikkona vielä M32, mikä ei todellakaan ostohaluja herätä ellei löydy kuitteja laatikon vaihdosta tai korjauksesta.. :?

En tiedä paljonko autoveroa tuosta Ruotsin yksilöstä pitäisi maksaa, kun sen Suomeen tuo, mutta noin 8400€ hinnan jälkeen veroa saisi aika monta tonnia tulla, ettei tulisi halvemmaksi, kuin esimerkiksi omani. Lisäksi tuossa on nahkasisusta, sadetunnistin ja alkuperäiset xenonit yms., joita omassani esimerkiksi ei ole. Ja löytyy sitä ruostetta tästä omastanikin, vaikka Suomi-auto ja melko hyvämaalinen ikäisekseen onkin.

Itse laskin, että jo 15tkm vuosiajollani diesel Q4 tulee hieman edullisemmaksi, kuin 3.2 V6 (en huomioi huoltokustannuksia, korjauksia yms. sillä niitä on vaikea ennakoida ja vertailla). Verohan on vuodessa tosiaan jotain 700+ € luokkaa ja minun ajollani dieseliä on palanut noin 7,5 - 7,8 litraa sadalla. Laskelmissani käytin bensaversion kulutuksena noin 11-12 litraa (en muista tarkkaan, mutta tuohon väliin se varmaankin osuisi todellisuudessa) ja onhan siinäkin autovero muistaakseni 400+ € vuosittain. 35tkm kilometrimäärällä varmaan aika selvää, että bensaversio tulisi ainakin polttoainekuluissa kalliimmaksi.

Yhteenvetona siis en ainakaan itse sulkisi pois Ruotsista tai muualta Q4 hakemista. Veron määrä kannattaa varmaan etukäteen selvitellä, ettei sitten tule kalliimmaksi tuoda kuin oli ajatellut. Itsekin pohdin tuossa syksyllä Fiat Bravoni vaihtamista 159:iin, mutta sopivaa ei oikein löytynyt.. Kunnes tuli tuo Q4 myyntiin ja vielä liikkeeseen, jonne sai Bravonkin työnnettyä vaihdossa. En ole katunut, sen verran hyvä auto on ajaa ja onhan tuo Q4 aivan mahtava varsinkin nyt liukkailla keleillä. :twisted:

MarkoN
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Loka 2016, 23:59
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Ruotsista.

Viesti Kirjoittaja MarkoN »

Vode kirjoitti:
MarkoN kirjoitti:Joo. Dieseliä etsin. Kilsoja tulee 35tkm vuodessa ni vähän liika tyyristä mennä bensalla.
Jos itse pitäisi diesel ottaa niin varmaan 1.9 koneella max tai sitten joku muu auto jossa mahdollisimman pieni diesel kone joka tehty alunperin ilman dpf:ää.

Voin siis aivan hyvin jatkaa Peugeot 206 1.4HDi:lla ajelua jonka kulutus on n.5l/100km dieseliä. Tässä vain on se että tuo kyseinen auto on aivan V***n paska ajaa... Ei ole tehoa, ei ole tilaa, ei ole ulkonäköä, eikä mitään muutakaan mitä arvostan autossa.

Vajaa vetoinen auto on sama kuin harrastaisi yksin seksiä.

En tiedä onko tuo Alfan 3,2L V6 kuinka kestävä?? Itse olen aina karttanut V moottoreita niiden huoltokustannuksien takia, tai saati jos niihin pitäisi tehdä vaikka kansiremontti. Kaikki kun maksaa tuplat + Alfa lisä.

Tiedän että 2,4 JTDm moottorissa on kampiakselin laakerivikoja, jotka voivat tulla kalliiksi.

Mutta kustannuksista teoriassa polttoaineen hinnat huomioiden.

2,4litran diesel kuluttaa 9l/100, 10000km tekee 1160,10€ + vero 718,31€ = 1878,41€
3,2litran bensa kuluttaa 12l/100, 10000km tekee 1834,80€ + vero 478,88€ = 2313,68€

Et eroa on tuolle dieselille jo 10tkm vuodessa ajaessa.
30tkm ajava säästää dieselillä ajaen 1784,67€ vuodessa. Veikkaan että vakuutukset tuolle dieselille on halvemmat.

Tietenkään en tiedä bensan oikeaa kulutusta vaan on arvio...

Avatar
TeroPee
Viestit: 1512
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Ruotsista.

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Smiik kirjoitti: En tiedä paljonko autoveroa tuosta Ruotsin yksilöstä pitäisi maksaa, kun sen Suomeen tuo, mutta noin 8400€ hinnan jälkeen veroa saisi aika monta tonnia tulla, ettei tulisi halvemmaksi, kuin esimerkiksi omani. Lisäksi tuossa on nahkasisusta, sadetunnistin ja alkuperäiset xenonit yms., joita omassani esimerkiksi ei ole. Ja löytyy sitä ruostetta tästä omastanikin, vaikka Suomi-auto ja melko hyvämaalinen ikäisekseen onkin.
Kovin tuoreita veropäätöksiä ei 2.4JTDm Q4:stä löytynyt. Kaksi viimeisintä on noin kahden vuoden takaa.

Koodi: Valitse kaikki

malli tarkenne                 käyttöv. ensirek.  tkm   ikä   tkm/v  pyyntih.   verotusarvo  verot      päätöskk  veroprosentti
159	2.4 D STW AWD 5D 154kW	diesel	0806	   108	6.4   17 	 14206	   12706.00 	 4332.74    1411      34.10
159	2.4 D STW AWD 4D 154kW	diesel	0706	   172	7.6   23 	  9392       7892.00 	 2122.94 	1501      26.90
En muista tuleeko nykyisin vuonna -08 rekisteröity tuolla 26,9 % verolla, mutta -07 näköjään tulee. Verotusarvo sitten määrää verojen määrän, mutta tuskin verotusarvo enää paljon yli 10 000 euron voi olla kun se pari vuotta sitten on ollut huonommassakin tapauksessa alle 13 000 euroa.

Gommi
Viestit: 179
Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Alfa Ruotsista.

Viesti Kirjoittaja Gommi »

Yleisesti ottaen auton tuonti ruotsista on aika simppeli operaatio, mutta liikkeestä huomattavasti helpompi, kuin yksityiseltä... Eivät välttämättä anna viedä kilpiä mukanasi Suomeen ja siirtokilpien saanti Ruotsissa ei ole yhden konttorikäynnin takana.

Itse olen parin vuoden sisään tuonut auton ja prätkän.. Ja taidan hakea länsinaapurista kulkineita jatkossakin.

n. 8t€ auto tuli maksamaan minulle n. 6t€ veroineen, matkoineen, juomineen ja ruokineen sekä eukonlepyytys tuliaisien ja muiden sivukulujen kanssa. Toki melkein samalla mittarilukemalla mutta täysin karvalakkina olisi löytynyt vastaava laitos Suomestakin..
Lähdin siis hakemaan Ruotsista Alfa 159:iä, mutta siitä oltiin nohevasti kolaroitu puskurit rullalle "juuri pari päivää ennen kuin tulit" -> Matkaan tarttui aivan jotain muuta.. Kuten Saksan tuonneissakin, kannattaa katsoa vaihtoehtoisia kumitassuja samasta kaupungista ja olla tarkkana autokaupoilla, kuten normaalisti.

Avatar
jyrkip
Viestit: 818
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Alfa Ruotsista.

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Nykyään voi ottaa siirtotarrat jo Suomesta mukaan, jos on ostoksestaan varma ja sille on runkonumero. Silloin ei tarvitse saada ruotsalaisia kilpiä ajoon. Siirtotarrojen lähtöpaikka voi siis olla missä tahansa pohjoismaissa.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4844
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Alfa Ruotsista.

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Eli jos sopiva yksilö löytyy netin kautta, pyytää kuvan rek.otteesta, ottaa niillä tiedoilla tarrat, Ruotsiin, kaupat loppuun ja autolla kotiin? Tullissa jotain temppuja vissiin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1551
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Alfa Ruotsista.

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

Ei kait tullin kanssa tarvitse asioida jos auto tulee Eu maasta.
Runkonumerolla saa ja kannattaa myös vakuuttaa auto heti
ostohetkellä.

Avatar
Isola
Viestit: 1962
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Alfa Ruotsista.

Viesti Kirjoittaja Isola »

Nykyään käyttöönottoilmoitus tehdään verohallinnolle. Aiemminhan se tehtiin tullille. Ohjeet löytyvät tuolta: https://www.vero.fi/sahkoiset-asiointip ... oilmoitus/
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

AAW
Viestit: 1036
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Re: Alfa Ruotsista.

Viesti Kirjoittaja AAW »

Itse tuotiin auto Ruotsista pari kuukautta sitten, myyjän kilvillä ajettiin kotiin asti ja viikon verran täällä Suomessa. Tämä voi tosin olla hakalaa jos on yksityinen ja käytetty auto. Käyttöönotto ilmoitus pitää muistaa tehdä ennen kuin ajaa pois laivalta mutta se on ainoa asia mitä tarvitsee tehdä, tullissa ei siis tarvitse käydä.

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1551
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Alfa Ruotsista.

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

Tuossa on aika hyvin kerrottu koko prosessi vaihtoehtoineen.

https://www.autoliitto.fi/tietoa-tienka ... uutukset-0

FinPat
Viestit: 7266
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Ruotsista.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Onko Billien Fefe saamassa seuraa Possun 997 GT3:sta Ruåtsinmaalta?

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1551
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Alfa Ruotsista.

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

FinPat kirjoitti:Onko Billien Fefe saamassa seuraa Possun 997 GT3:sta Ruåtsinmaalta?
Mää taida tarkoittamasi henkilö olla, ferraria saati porssea ei ol. :)

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa Ruotsista.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Billie kirjoitti:
FinPat kirjoitti:Onko Billien Fefe saamassa seuraa Possun 997 GT3:sta Ruåtsinmaalta?
Mää taida tarkoittamasi henkilö olla, ferraria saati porssea ei ol. :)
Nimimerkit tainnu mennä sekasiiin, ko tuol Billyllä on fefee. :P

FinPat
Viestit: 7266
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Ruotsista.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Aquatica kirjoitti: Nimimerkit tainnu mennä sekasiiin, ko tuol Billyllä on fefee. :P
Oops. Sorry. Näin pääsi käymään.

Possu foorumilla taisin vain Billyyn törmätä.

Vastaa Viestiin