Suomi nousuun, suosta ylös!

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Tom Kaisla justiinsa sanoi, että heti olisi tarvetta noin 150 saksaa osaavalle myyntihenkilölle...

Avatar
Xehpuk
Viestit: 791
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

h_lauri kirjoitti:Tom Kaisla justiinsa sanoi, että heti olisi tarvetta noin 150 saksaa osaavalle myyntihenkilölle...
En epäile Kaislan sanoja yhtään.

Suomessa englanti on jossain kummallisessa superasemassa ja luullaan, että sitä osaamalla kaikki maailman ovet aukeaa. Osaamattomia saatetaan väheksyä esim. "eihän se osaa edes englantia", oli tämä henkilö sitten suomalainen tai ulkomaalainen. Mitä sitten jos ei osaa? Eihän se ole mikään itseisarvo. Suurin osa maailman ihmisistä ei osaa sitä, eikä tarvitsekaan. Jos osaa vain englantia, jää maailmasta valtavasti pimentoon (median edustajat :roll: ).
Täällä olisi syytä osata hyvin tärkeimpien kauppakumppaneiden ja entisten siirtomaavaltojen kieliä. Sen sijaan täällä ei oikein tunneta edes naapurimaita ja niiden kieliä väheksytään :bad-words: Tällä asenteella nousuun? Myyjän varsinkin olisi syytä osoittaa asiakkaalle kunnioitustaan ja mielenkiintoaan vähintään yrittämällä käyttää asiakkaan omaa kieltä. Siitä voidaan yhteisellä sopimuksella vaihtaa johonkin toiseen kieleen jos tarpeen ja mahdollista.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

^Niinpä niin... Itse havainnut ihan näin IT-alalla ettei noista kielistä ainakaan ole mitään haittaa. Suomi sujuu tottakai, venäjä leikiten, italia siinä samassa, saksaa osaan, ruotsiksikin puhun ja englanniksi nyt joka päivä töissä. Arabian alkeet menossa. Ainakin omaa firmaa ajatellen toi venäjä ja saksa olleet ihan ykköskieliä, kun kaksi suurinta asiakasta ovat Venäjältä ja Saksasta (yllätyyyys!). Mut hei, me ollaan dorkastanissa missä kielten osaaminen on "homojen hommaa" ja elämäm yli opisto opettaa kyllä. :mrgreen:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Itseäni sapettaa ja on aina sapettanut se, ettei koulussa saanut opiskella ala-asteelta asti kivoja kieliä.

Englanti alko kolmosluokalla varsinaisesti ja sitä osaankin varsin OK. Silloin piti olla valinnaisia peräti kaksikin kappaletta, jos olisi halunnut - itse halusin niin venäjän ko ranskan.
Kumpaakaan ei järkätty, kun halukkaita oli liian vähän :(
Nyt on kielitaito sitten tässä kotimaisessa ja englannissa - toista kotimaista osaa sen verran, että kykenee sanomaan olevansa kykenemätön sitä puhumaan.

Tietenkin amiksessa oli teoriassa mahikset muillekin kielille. Kun asiaa kysyi, se oli vain kurssi johon pystyi hakemaan.
Jotai ei kuitenkaan oltu edes aiottu järjestää :( Omaehtoinen opiskelu ei oikein meikäläisen heiniä ole, niin jääkööt sit.

insinörtti
Viestit: 2638
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Aquatica kirjoitti:Nyt on kielitaito sitten tässä kotimaisessa ja englannissa - toista kotimaista osaa sen verran, että kykenee sanomaan olevansa kykenemätön sitä puhumaan.
Nyt kai banni viuhuu, kun sanon ääneen sen, mitä EI saa sanoa: ongelma ei ole englanti, vaan saavutettu etu nimeltä toinen kotimainen!

Englanti on nyt kuitenkin sellainen yleiskieli, että se on käytännössä pakollinen. Sitten on tämä toinen, oikeasti pakollinen. Enempää eivät kaltaiseni, kehnolla kielipäällä varustetut jaksakaan taakakseen ottaa. Fiksummat ottavat, mutta muiden kieltenhän opiskelu alkaa sitten paljon myöhemmin.

Aivan mieletöntä resurssien haaskausta on tämä. Pakkopullana kun opiskellaan, niin ei motivaatiokaan yleensä ihan tapissa ole = sekin vähä, mitä koulussa opiskellaan, unohtuu pian. Duunissa yksi kaveri on ryhtynyt jatko-opiskelijaksi ja hänelle on nyt tullut eteen, pakkopullana, tarve suorittaa ruåtsinkurssi. Tuskaa on, vaikka hän kuulemma pärjäsi kouluaikoina tässä oikein mainiosti. Joskus 20 vuotta sitten. Itsekin olen opiskellut ruåtsia koulussa&lukiossa, unohtanut kaiken, kontannut uuden alkeiskurssin ja sellaisen, mikä täyttää virkamiestason kielitaitovaatimukset ... ja taas on käytännössä kaikki unohtunut, kun sanaakaan ei ole tarvinnut 15 vuoteen lausua. Työllistävä vaikutus tällä kieltämättä on, mutta kovin tuottavalta touhu ei vaikuta.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja jkk »

Juu unohtunut sekin vähä ruotsia mitä koulussa oli pakko oppia jotta pääs sentään pois. En ole työelämässä ikinä tarvinnut ruotsia, kaikkia muita kieliä kylläkin. Venäjän kieli olisi ollut paljon hyödyllisempää oppia kuin Ruotsin. Enkku on kuitenkin just sellanen yleiskieli, jolla pärjää vähän joka paikassa.

Itse puhun toisena äidinkielenä ranskaa siitä olenkin hyötynyt merkittävästi työssäni sekä vapaa-ajalla. Esimerkiksi pystyn kohtalaisen helposti tulkitsemaan espanjaa ja italiaa. Pitäis saada toi meijän vauva ihminenkin oppimaan ranskaa kun alkaa puhumaan.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Itseäni harmittaa, ettei tullut opiskeltua Ruotsia paremmin. Olisi ollut paljon hyötyä työelämässä ja olisi vieläkin.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tähän kohtaan voi todeta pari sanaa kehityksen jarrusta nimeltä kuluttajansuoja.

Näin perustallaajana ja tavaraa ostaessa tuollainen on ihan hyvä olla olemassa ja pariin kertaan olen itsekin oikeuksiani joutunut käyttämään. Joidenkin myyntitapojen kanssa jopa vähintään toivottava ja voisi joltain osin olla vielä tiukempikin.

Rajansa silti kaikella ja kaupan alalla ikäni töissä olleena tuntuu, että joiltain ihmisiltä häviää maalaisjärki täydellisesti, kun vähintään luullaan voivansa vaatia sitä ja tätä. Se, että on olemassa kuluttajansuoja, ei tarkoita sitä, että asiakkaana saisit tehdä ihan mitä tahansa ja vaatia vielä vähän päälle vain sen takia, että on mukamas oikeus. Parhaillaan itsellä pieni tilanne päällä, jossa voin suoraan todeta omalta ja työni osalta kaiken menneen alkuperäisen sopimuksen mukaisesti ja asiakkaan olevan "väärässä" ja vaikkei itsellä ole ns. "penniäkään kiinni", niin vi**ttaa vähintään tyhjänpäiväinen vääntö itsestäänselvästä asiasta.

Moneen kohtaan voisi tehdä myyjän kannalta toimintaa helpottavia muutoksia ilman, että siitä olisi kuluttajalle mitään haittaa. Niille piipertäjille joille tämä olisi ongelma, voisi sanoa, että kasvattaa munat, hankkii aivot ja alkaa käyttämään niitä sekä ottamaan vastuu itse omista virheistään. Jos asiakas X ei itse ymmärrä mitä on tekemässä, niin miksi tämä ongelma kaadetaan automaattisesti kaupan ja työntekijöiden vahingoksi.

Omalla kohdalla tyhmästä päästä on useimmiten ensin kärsinyt lompakko ja olen pystynyt ihan itse nostamaan lapasen pystyyn virheen merkiksi. Kaikki vaan eivät tassua pysty nostamaan ja syy ja maksaja pitää löytyä aina jostain muualta.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

^Tämä on nykypäivää. Kaikki toitottaa "minulla on oikeus", mutta harvempi unohtaa että oikeudeusta seuraa myös vastuu. Itse en ole hirveästi varsinaisessa myynnissä mukana, mitä nyt joskus jotain soppareita oikoluen ja kyselen asiakkailta tarkennuksia joihinkin kohtiin tai yleistä mielipidettä jos vaihdetaan joku lause toiseen muotoon ym. selvennyksen vuoksi ja voi luoja et sieltäkin (lääkärimaailmasta) löytyy sellaista oikeusmulkkua et oksat pois. "Minä olen ylilääkäri, minä tiedän ja vaadin".

Avatar
Xehpuk
Viestit: 791
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

http://yle.fi/uutiset/kuluttajaliitto_j ... si/8698743

Erinomainen verotuskohde saatiin mokattua jotenkin. Tuotteisiin lisätty teollinen sokeri ja siirappi saadaan varmasti mitattua milligrammalleen ja verotettua helposti. Makeislobbaajat veti hedelmät tähänkin peliin mukaan?

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

^Tää on vähän kuin jenkkilän kouluruokakeissi missä mm. ranskikset ja pizza luokitellaan vihannesruoaksi.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Jännä joo kun se lisätty sokeri pystytään kumminkin sinne kääreen tietoihin laskemaan. Ja tietääkseni hedelmäosaston hedelmissä ei ole lisättyä sokeria.

No ei hätää, korotetaan auton käyttömaksua taas viidelläkympillä. ja päälle se ehdotettu 80€ korotus että saadaan sitten myös hankintaverotus hoidettua käytön kautta. Kohta ollaan halvimmillaankin siinä 500€ vuosimaksussa jota kokoomus on koko ajan tavoitellut.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Nyt voi kaikki huolet heittää. Työkkärit alkavat syytää työhönosoituksia vähintään triplanopeudella. Lopputuloksena saadaan itsemurhahakuisia vähäosaisia ja uudeksi huippuvientituotteeksi nousee ravunsyötit.
Samalla loppuu työssäkäyvien uikutus muiden varoilla elävistä. Joita muuten kaikki tälläkin hetkellä työsuhteessa olevat ovat. Nimittäin heille maksetut palkat ovat pois omistajien tuloista.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Mun mielestä koomisinta tossa on se itku, että "nyt on pakko tehdä mitä vaan". No ei muuten ole.
Eikä ne firmatkaan ihan ketä tahansa ihan mihin tahansa hommaan edes suostu ottamaan - jos kolmelle tuhannelle lähetetään työhönosoitus, niistä ehkä sata on realistisia tsäänssejä. Työnantaja nappaa randomilla muutaman haastikseen ja toivoa et tulee osuma. Lopuille "Kiitos hakemuksesta, et tullu valituksi" ja työkkäriin (jos on järkevästi tehty, en tiedä) ilmoitus siitä, että henkilö X tuli valituksi - muut eivät...

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Ammattisuoja putoaa jo nykysäädöksillä kolmen kuukauden jälkeen. Ja ne osoitukset on oikeasti sellaisia, että markkinointimerkonomille lähetetään inssin paikkoja. Kauhea byrokratia ja kaikki aivan turhaan.

Avatar
lerppu
Viestit: 5914
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Siis onko niin, että 3kk ansiosidonnaisen jälkeen työttömälle voi tarjota aivan mitä tahansa työtä ja jos kieltäytyy vastaanottamasta putoaa pois ansiosidonnaiselta? Entä jos tarjottu työ on huonommin palkattua kuin ansiosidonnaisen taso? Jos vaikka pätkätyö ja siitä jää työttömäksi, määrittääkö se uuden ansiosidonnaisen? Nimim. kannattaako kuulua kassaan? (Anywho - koko kassa ajattelu on perberistä, kun 95% ansiosidonnaisesta maksetaan valtion puolesta...)

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Ainakin tietyt kriteerit täyttyessään työtä ei tarvitse ottaa vastaan, jos se on työttömyyskorvausta alhaisempi se palkka.
Alunperin taisi koskea vain osa-aikaista, mutta nyt myös kokoaikaista. Tarkempia tietoja tuosta en tiedä, mutta voin sanoa ainakin sen faktana, että jos ei ole ansiosidonnaisella (itse olen ollut AINA vain peruspäivärahalla, kun työttömänä ollut) niin alle tuon perusrahan maksava palkka alkaa olla orjatyötä.
Peruspäivärahahan on sen... 23eur? per päivä. Siitä voi laskea sitten paljonko tulee tuntihinnaksi, jos täyspäiväsesti teet töitä ja saat vähemmän kuin sen vähän yli 500eur kuussa ;)

Avatar
lerppu
Viestit: 5914
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Kiitos vastauksesta. Lähinnä oon funtsinut tuota kassan jäsenenä roikkumista. Että onko siinä tolkkua.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Onhan se älyttömän halpa tapa päästä osille niistä valtion maksamista ansiosidonnaisrahoista. Muutenhan maksaa työttömyysvakuutusmaksuja ihan turhan takia.

Tosin itellä nousi yrittäjätyöttömyyskassan jäsenmaksu kolminkertaiseksi, kieltämättä kävi mielessä että onko järkeä. Aika huonosti saa mennä että pitää heittäytyä kokonaan työttömäksi.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Itsekin vasta liityin kassaan. Ja liittoon.
Ei vaan kerrota miltä ajalta nyt ovat laskuttaneet, mutta samapa tuo - 1.75% taitaapi olla jäsenmaksu, eli ei tuo nyt ilmasta ole. Toisaalta jos tuota kautta kassan rahoihin pääsee kiinni, jos huonosti käy ja työt loppuu, niin kannattaa.
Voin sanoa, että tolla kelan maksamalla perusrahalla ei oikeasti paljoa tehdä. Ansiosidonnaista kun monet tututkin vetäneet jotain paria tonnia parhaillaan ja mä en pääse siihen ees palkkatyössä 8)

Avatar
lerppu
Viestit: 5914
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja lerppu »

En voi sanoa olevani vihkiytynyt asiaan, mutta sen tiedän että liittoa ja kassaa ei tarvitse sotkea toisiinsa.
Yrittäjille hatunnosto, tässä maassa lisäarvon tuottaminen oman luovuuden ja itsensä likoon pistämisen kautta on vähintäänkin haastavaa!

Totta on, että ei tuo kassa paljoa maksa...

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

No. 3100/kk jos saa ja jää kortistoon, ei kannata ottaa duunia, jos uusi liksa on 2100 tai vähemmän. Mä tein niin, koska näin oppivani jotain. Opinkin, nimittäin sen, ettei sentään mitä tahansa kykene sietämään. Taloudellisestikin tuli takkiin ihan huolella.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Alfissimo kirjoitti:Tähän kohtaan voi todeta pari sanaa kehityksen jarrusta nimeltä kuluttajansuoja.

Näin perustallaajana ja tavaraa ostaessa tuollainen on ihan hyvä olla olemassa ja pariin kertaan olen itsekin oikeuksiani joutunut käyttämään. Joidenkin myyntitapojen kanssa jopa vähintään toivottava ja voisi joltain osin olla vielä tiukempikin.

Rajansa silti kaikella ja kaupan alalla ikäni töissä olleena tuntuu, että joiltain ihmisiltä häviää maalaisjärki täydellisesti, kun vähintään luullaan voivansa vaatia sitä ja tätä. Se, että on olemassa kuluttajansuoja, ei tarkoita sitä, että asiakkaana saisit tehdä ihan mitä tahansa ja vaatia vielä vähän päälle vain sen takia, että on mukamas oikeus. Parhaillaan itsellä pieni tilanne päällä, jossa voin suoraan todeta omalta ja työni osalta kaiken menneen alkuperäisen sopimuksen mukaisesti ja asiakkaan olevan "väärässä" ja vaikkei itsellä ole ns. "penniäkään kiinni", niin vi**ttaa vähintään tyhjänpäiväinen vääntö itsestäänselvästä asiasta.

Moneen kohtaan voisi tehdä myyjän kannalta toimintaa helpottavia muutoksia ilman, että siitä olisi kuluttajalle mitään haittaa. Niille piipertäjille joille tämä olisi ongelma, voisi sanoa, että kasvattaa munat, hankkii aivot ja alkaa käyttämään niitä sekä ottamaan vastuu itse omista virheistään. Jos asiakas X ei itse ymmärrä mitä on tekemässä, niin miksi tämä ongelma kaadetaan automaattisesti kaupan ja työntekijöiden vahingoksi.

Omalla kohdalla tyhmästä päästä on useimmiten ensin kärsinyt lompakko ja olen pystynyt ihan itse nostamaan lapasen pystyyn virheen merkiksi. Kaikki vaan eivät tassua pysty nostamaan ja syy ja maksaja pitää löytyä aina jostain muualta.
Olet varmaan osaltasi oikeasssa. Mutta minulle alkaa juuri valkenemaan eräs kinkkinen tilanne, joka liittyy firmaan jonka sinä tunnet kohtuullisen nasevasti, nimittäin motonet.
Ostin reilu pari vuotta sitten sieltä Delphin lambdan, joka on parempi kahdesta vaihtoehdosta, noin kaksinkertaisella hinnalla muistaakseni. No ongelma ei tuolla varsinaisesti korjaantunut ja olen tuon jälkeen ostanut useamman käytetyn ilmamassamittarin hintaan 50e/kpl, lopulta ostin uuden alkuperäisen. Muutakin osaa olen kyseiseen vaivaan ostanut, ja kuluneiden tuntien määrä tämän ongelman selvittämiseen on paisunut erittäin suureksi.
No nyt vaikuttaa siltä että tuo motonetin myymä lamda ei edes ylipäätään toimi tässä autossa johon sitä myyvät, ja ongelma onkin siinä.
Jos tämä pitää paikkansa niin tuo on ihan täyttä kusetusta motonetilta, ja suora rahallinen menetys on ollut satoja euroja puhumattakaan hukatuista tunneista jotka on jo päiviä.. Jos tämä paljastuu faktaksi niin eipä taida motonetti kovin auliisti alkaa satasilla tilannetta korvaamaan... Mutta jos näin on niin tulen viemään asiaa pitkälle eteenpäin.
Älytöntä piittaamattomuutta joka tulisi vain rahastuksen tarpeesta että otetaan valikoimaan halvimmat mahdolliset lamdat jotka nyt saattaa jollain tavoin hetken pelata. Sekään ei sitten kiinnostaisi Motonettiä tippaakaan että päästöt nousee tähtitieteellisiksi.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Onko se motonetin vika, jos valmistaja sanoo sen sopivan? Ei niillä sen enempää resursseja ole. Kenelläkään myyjällä, itseasiassa.
Ja koska kuluva osa ja aikaa kulunut = voi voi :)

Mutta ymmärrän fiiliksen.

Nimimerkillä: lambdat, ilmamassamittarit ja vastaavat vain originellia.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

^Pointti tässä asiassa ei nyt ollut takuuaika, tai kuunnella sinun luentoa miten tiedät jokaisen maailman myyjän resurssit..
Siinä olet kyllä varmaan pitkälti oikeassa että aikalailla kaikki monimutkaisemmat sähkö-osat olisi hyvä olla alkuperäislaatua kun tarvikevalmistajat tuntuvat laittavan markkinoille kuraa. Ja kuluttajan tulisi siinä laittaa hanttiin ettei hyväksy maksaa yleisesti ottaen mistä tahansa paskasta kelpo tuotteen hintaa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Se on toki totta, että jos tietää tavaran huonoksi niin sen jättää ostamatta.
Mutta on noita Delphin lambdojakin laiteltu johonkin nissaneihin ilman murheen häivää. Delphikin kun on vaan toimittaja, ei taida mitään valmistaa itse.
Aijoo, marmorilla ne muuten yleensä myy priimaa. Ne yleensä myös tietää, että se tavara ihan oikeasti toimii. Se vaan maksaa rahaa enempi.

Voithan perustaa oman maahantuonnin, jossa jokaisen tarvikeosan tiedät taatusti toimivan ja maksat testaukset jne - saapahan ainakin laatua ;)

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Ostin minäkin Tempraan Boschin lambdan autosähköliikkeestä hajonneen tilalle. Sytytteli edelleen vikavaloa. Mittasin johdoista ja mielestäni siinä ei ollut oikealla lailla eloa, vain aavistuksenomaista jännitevaihtelua pienellä alueella kun toisen auton Motonet-anturista samalla mittarilla sai selkeän jännitevaihtelun. Menin reklamoimaan, mutta kommentti oli, "ei näissä ole ikinä vikaa, kyllä se vika on muualla autossasi". Voimme ottaa sen työn alle 3 viikon päästä ja tuntiveloitus on X.

Hommailin sitten käytettynä postilla kaikenlaisia muita ruiskujärjestelmän osia vailla apua. Lopulta ajoin toispuolelle Suomea jossa osienluovuttaja oli, että vaihdetaan osia niin kauan kunnes alkaa toimia. Otin siitä käytetyn alkuperäislambdan tuon Boschin tilalle ja vika loppui siihen.

Kyllä pikkuisen syletti, kun rahaa oli palanut ainakin kolme sataa eikä siihen aikaan ollut hyvä kun rahaa ruokaankaan.

No sitten anturi takaisin tiskille ja haukut perään. Lähettivät tehtaalle. Taisi mennä ainakin pari kuukautta, kun sain tietoa että anturissa ei ole mitään vikaa. Siinä aloin jo käydä aika kuumana joten lupasivat tutkia asiaa. Niin ja tarkistin moneen otteeseen että se Bosch lambda oli oikein kytketty vanhaan johtosarjaan ja pistin vielä liittämäni johtosarja paikoillaan anturin tehtaalle tarkastettavaksi että varmistuu sekin.

Vuoden verran ravasin tuolla ja aina asiaa kysellessäni ja heidän lässyttäessään löin lompakosta anturin kuitit pöytään että tuleeko ne rahat takaisin. Lopulta sain uuden anturin, mahtoivat kai maksaa sen itse kun BOSCH suuresta norsunluutornistaan sylkäisi asiakkaan suuntaan.

No se anturi toimi ihan hyvin. Onneksi oli tullut haettua toispuolelta suomea se käytetty anturi jolla oli viimeinen vuosi ajeltu, koska arvatkaapa sainko sitä alkuperäistä liitosjohtoa liittimineen takaisin siitä viallisesta anturista..

Että siinä oli mielestäni valittamisen aihetta, kun reklamoin silloin välittömästi ostoksen jälkeen eikä asiaa tutkittu millään lailla vaan kaikki työ ja kulut jäi asiakkaalle. Myyjälle pitää aina antaa tilaisuus ensin virheen korjaamiseen ennen kuin tehdään lisälaskua, kuten tässä tapahtui.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

^Huono tuuri kyllä sullakin käynyt. Sekin mahdollisuus on olemassa että se anturi on Boschin päässä pelannut ihan normaalisti.
Itse tilasin käytetyn alkuperäisen ilmamassamittarin Saksasta ja se toimi autossani tasan tarkkaan ajonestolaitteena. Tutun autoon kokeillessa anturi vaikutti pelaavan ihan ok.
Tämä minun tilanteeni on vielä vähän alkutekijöissään niinkun olen jo maininnut, mutta toistetaan nyt vielä.
Syy miksen ole aiemmin tähän vialliseen lambdaan puuttunut on ettei ole ollut tähän mennessä syytä epäillä sen toimimattomuutta.
Sen voin teille taata että tulen saamaan korvauksia, ja tapa saada korvaukset ei todellakaan ole jankata rivimyyjien kanssa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Tuo on persiistä. Boschista on kyllä samanmoisia kokemuksia - sinetöidyssä paketissa rikkinäinen (silminnähden, fyysisesti) osa. Bosch syyttää kuljetusta - kuitenkin Boschin oma sinettipakkaus täysin ehjä.
Paketti vieläpä läpinäkyvä, joten sinettiä ei tarvittu murtaa. Vähän joutui taistelemaan kunnes Boschin suomen edustaja (tai joku muu vastaava taho) totesi, että on pakko olla ollut rikki alusta asti. Sarjanumerokin kun kerta täsmäsi heidän valmistamaan osaan. Mutta ei tappelematta menty siinäkään.

Ja tosiaan miten lambdan toimivuus irtonaisena testataan? Sieltä pitää kaiketi saada jossain lämpötilassa jotain tiettyjä vastusarvoja/jännitehäviön pitää olla X tai jotain muuta tollasta. Jos se osuu toleransseihin = osa on ehjä, vaikka jossakin autossa nuo tehtaan toleranssit on niin väljät, että *saattaa* kuun asennosta riippuen aiheuttaa ongelmia. Vaikka teoriassa ei pitäisi.

Itse olen myös pyrkinyt asioimaan semmosissa paikoissa, joissa palautus toimii järkevästi - myös sähköosien kohdalla, joka on todella hankala operatsuuni. Yleensä se, että sanoo jo ennen osan hankintaa, että "näissä sit muuten on ollut tällaista tarvikkeena - onnistuuhan palautus ja vaihto toiseen, jos ei skulaa?". Tähän mennessä on onnistunut - tai sitten olen mennyt toiseen putiikkiin kysymään.

Avatar
mutt
Viestit: 5449
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja mutt »

Rakennusalaa on riepoteltu huonosta laadusta. YIT:llä lienee tiedostettu asia, on alettu toimiin, jolla varmistetaan projektien loppukatselmuksissa työnjäljen näyttäminen hyvältä:
http://www.hs.fi/talous/a1456888235445
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tässä on luotu nyt virkamieslogiikalla ainakin 15 työpaikkaa.
On pidetty poliisi virassa, Trafin tyyppi virassa, pari hallinnollista kynänpyörittäjää virassa, uusi taksikuski (jonka seurauksena siis toki on saatu joku ajolupakäsittelijä pidettyä virassa ymv..)...


http://paivanbyrokraatti.com/2016/03/02 ... ottomaksi/

Mitä helekkaria nyt oikeesti?
Joo, kommenteissa tuolla sanotaan se, että päätös perustuu vanhaan "päätökseen"... Vaikka välissä on tullut erilainen "päätös".

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Virkamies koneisto voimissaan Suomessa.Taustaa:perittiin tuossa vanha maatila,osa perillisistä ala-ikäisiä,ja maistraatti nimesi heille edunvalvojan viime vuonna marraskuussa.Maatilalle löytyi ostaja teki asiallisen tarjouksen jo marraskuussa.Tarjous menee tässä tapauksessa edunvalvojan/maistraatin hyväksyttäväksi.Tuleva ostaja alkoi tammikuussa alkoi kyselemään,että milloinko päästään kauppoja tekemään,kun remontoitavaa aikalailla.Luvattiin alkaa selvittämään asiaa,kun aikaa kulunut melko pitkään.Soittoaika arkisin klo:10-11,yhtä päivää lukuunottamatta(ilmeisesti pitää välillä levätä)No,sain lopulta kiinni puhelimella,ja heti alkuun sanoi,että vasta kuukauden ollut paperit hänellä,ja lupasi hoitaa asian,ja laittaa paperit eteenpäin eli maistraattiin,ja sieltä pankkiin.No tänään tuli maistraatista soitto,että edunvalvoja ei ole "kelvollinen" hoitamaan tuota asiaa.Eli nimeävät epäsopivan ihmisen,ja papereita pyöriteellään kuukausi kaupalla,ja tässä lopputulos :evil: Ostajalla remppakamat pihalla odottamassa että pääsee hommiin,ja alkaa olemaan ymmrrettävästi yhtä vattuuntunut tilanteeseen,kun mekin.
Ilmankos suomi täynnä autio taloja,jos se on noin vaikeaa :)

Avatar
mutt
Viestit: 5449
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja mutt »

Jos kaupat peruuntuu tuon takia, niin mitä edunvalvontaa se on? Vastuu on kenellä? Kukahan valvoisi näiden alaikäisten etua heille nimettyjen edunvalvojien kanssa?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Niimpä.No asia ratkesi,kun pankin lakiasioita hoitava henkilö otti yhteyttä maistraattiin,niin loppui tehokas paperien pyöritys :) Oli kuulemma sekaannus papereiden kanssa...

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja alfa164 »


Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Joku jären jättiläinen oli, muistaakseni Tampereella, koettanut saada jannujen työsopimukset muutettua nollatuntisopimuksiksi. Valitti sitten, että "ne ei suostunu, vaan otti lobarit".

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Erittäin hyviä pointteja.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja sämpy »

h_lauri kirjoitti:Joku jären jättiläinen oli, muistaakseni Tampereella, koettanut saada jannujen työsopimukset muutettua nollatuntisopimuksiksi. Valitti sitten, että "ne ei suostunu, vaan otti lobarit".
Eikä edes työntekijät ottanut lopareita. Itse yrittäjä ne irtisanoi entisistä soppareista ja tarjosi sitten uutta muutaman viikkotunnin tuntisopparia, jolla olisi pystynyt pyörittämään toimintaa kaupungille tarjoamallaan hinnalla. Ja tuolla tarjouksella muuten kiilasi vuosia hommaa tehneen firman pihalle, mutta totesi sitten ettei homma kannattanutkaan sillä hinnalla mitä pisti tarjoukseen.
Jostain syystä työntekijät eivät kirjoittaneet uutta työsopimusta vaan menivät muualle töihin. Nyt homma on pyörinyt vuokratyöntekijöillä.

Näinhän homma parhaimmillaan pyörisi, jos työn tarjonnan ja työttömien määrä kohtaa toisensa terveessä suhteessa. Eli markkinoiden itsesääntelyllä, ilman että siihen tarvitsee mistään ulkopuolelta puuttua. Nyt meillä on yhtäällä vaateet palkkatasosta riippumatta alan suhdanteista (joita voi kiertää) ja työttömille karenssia jos ei halua osallistua (jota voi kiertää) eli hemmetillinen peli ja byrokratia. Mutta toki huonomminkin voisi olla eikä kukaan halua kilpailijaa jolla Vietnamilaiset tekee hommia euron tunti. Toki ravintolapuolella tämäkin on onnistunut ja ainahan on harjoittelijoita. Eli siinäkin säädökset ei pysty täysin hommaa pelastamaan. Joten olisiko silti vapaampi touhu lopulta terveempää?

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Ai se meni tuollee. Terveempäähän se on, tietty, jos duunarit suostuu kaikkeen. Ehdotan maljaa

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Tervettä olisi, jos töistä olisi helppo kieltäytyä ilman karenssia, jos palkkataso ei miellytä. Toisaalta jos töihin löytyy tekijöitä huonolla palkalla niin saisi niitä palkata. Eikä mitään pakkotöitä harjoittelijapalkalla ja muuta sääntökiertopaskaa mitä nytten touhutaan.
Toisaalta yliopistopuoli ja yhdistykset pelaa pitkälti palkkatuilla. Parempi olisi vaikka kansalaispalkka ja maksetaan sitten vaikka 300€/kk lisää yhdistyshommista jos ei ole enempään varaa, mutta tuommonen tukibyrokratia pois.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Joku uskaltaa sohia arkaan paikkaan:

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/ammat ... 1443201327

Miksi Niina Koivuniemi PAMista ei ole huutanut ääneen VVOn ylisuurien osinkojen vuoksi, jotka revitään kansan selkänahasta ja asumistuen kautta ryöstetään veronmaksajilta??

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Käytiin kahtomassa elokuva.

The Big Short. Kertoo käytännössä siitä, miten Wall Street aiheutti tämän olemassaolevan finanssikriisin. Pankkialaa yhtään tietävät, suosittelen. Muille: opetelkaa ensin (edes hieman) termistöä ja asiaa ja keksikää siitä jotain kiinnostavaa, tai muuten tulee tylsää. Oikeasti. :)

Siinä yritetään ihan rautakangesta vääntämällä selittää termejä ym. mut ei se varmasti ummikolle avaudu, edes hyvin. Minä oon kuitenkin tätä kyseistä riisiä seurannut jossakin määrin jo jostain 2004-2005 tienoolta saakka (leffa alkaa vähän niinku vuodesta 2006, jossa yksi tai kaksi tajuaa potentiaalisen riskin paikan), silti oli paljon termejä joita ei vaan kykene ymmärtämään... Edes teoreettisella tasolla.
Ja tuo muuten liittyy tähän meidän tilanteeseen täällä kotosuomessakin. Oli hyvin... info-entertainmenttia tuo leffa.

Samalla sanottakoon: talouskasvu ei ole itseisarvo kenenkään muun, kuin pankin mielestä.
Ja koska pankki sanoo = muut tekee. Koska jos muut ei tee, pankilta loppuu raha, milloinka käy hupsiskeikkaa ja talous sano poks.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja sitten lisää fiksua menoa: Kyllä nyt tämä maa lähtee nousuun! Lisää byrokratiaa, siitähän meillä on ohjelmakin olemassa? Eikun ainiin, sen piti vähentää sitä....

http://www.uusisuomi.fi/asuminen/179349 ... n-hallitus

:evilbat: :bad-words: :silly: 0X :grab: :evilbat:

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Tuosta herää epäilys, onko EU:ssa oikeasti satamäärin ihmisiä palkattuna ihan vaan käymään kaikkien maiden lainsäädäntöä läpi reaaliajassa, ja ilmoittamaan esimiehille jos löytävät jotain joka ei ole säädösten mukaista.
Vai toimiiko nämä jotenkin vasikointiperiaatteella?

Jos näin, niin missä ne kotimaiset EU:lle valittavat desantit piileskelee, että ne voidaan raahata kadulle ja ampua.

Avatar
GreenThing
Viestit: 833
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Aquatica kirjoitti:Ja sitten lisää fiksua menoa: Kyllä nyt tämä maa lähtee nousuun! Lisää byrokratiaa, siitähän meillä on ohjelmakin olemassa? Eikun ainiin, sen piti vähentää sitä....

http://www.uusisuomi.fi/asuminen/179349 ... n-hallitus

:evilbat: :bad-words: :silly: 0X :grab: :evilbat:
Kommenteissa: "Ei yli 50m2 neliön autotallia ole juuri kellään"...
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

Avatar
mutt
Viestit: 5449
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja mutt »

GreenThing kirjoitti:Kommenteissa: "Ei yli 50m2 neliön autotallia ole juuri kellään"...
Mikä tahansa lisämaksu tai -velvoite on isolle osalle kansalaisista aina ok, jos se kohdistuu johonkin muuhun kansalaiseen.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Juu,näin on."kaikki säännöt kunhan ne ei koske minua,tai muuta tekemisiäni on hyväksi" Esim:kalastus piireissä hyväksi todettu tapa :-D

Avatar
GreenThing
Viestit: 833
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Perinteinen suomalainen lähestymistapa.
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Väittäisin että globaali.
Kalastustuksen otin esimerkiksi,kun kalakannat nykyään mitä on.Ja tulee oltua tekemisissä jokaisen alamuodon harraste porukoiden kanssa,ja järjästäen syytetään aina toista harraste porukkaa nyky tilanteessa,ja vaaditaan jopa täys kieltoa toiminnalle :)

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Suomi nousuun, suosta ylös!

Viesti Kirjoittaja jalittam »


Vastaa Viestiin