1.4 MultiAir huohotukseen?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

FinPat
Viestit: 7303
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

1.4 MultiAir huohotukseen?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Tutun Porsche projektia ihmettelessä tuli vastaan melko vakuuttavan oloinen Air-Oil-Separator (AOS) ratkaisu.

http://www.radiumauto.com/Universal-Air ... -P890.aspx

Lämmityksellä varustettu, helposti tyhjennettävissä oleva yleismallinen AOS jonka rakenne ainakin kuvien ja kuvauksen perusteella on tukeva. En tunne lainkaan 1.4 MA tekniikkaa mutta voisin kuvitella että tällainen purnukka ratkaisisi huohotuksen liman kerääntymisen. Varsinkin jos sijoittaisi purkin niin että huohotinletku kampikammiosta AOSiin kulkisi lämmintä, ei-jäätymisaltista reittiä.

Kuva
Viimeksi muokannut FinPat, 07 Joulu 2022, 22:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1519
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: 1.4 MultiAir huohotukseen?

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Eihän siitä puutu kuin toteutus. Alkuperäinen huohotin on kiinni kolmella pultilla, joten niistä saa hyvän pohjan uuden purkin telineelle. Samalla toki syntyy jonkinlainen vastakappale tuon kannen reiän kanssa, minkä saa siihen samaan runkoon kiinni. Huohotinpönttö poistettuna tuohon takanurkkaan jää riittävän syvä potero, että tuo 6,5" korkea purkki mahtuu siihen pystyasennossa.

Kuva

Huohottimelta imusarjaan menevä letku tukkoon. Termostaattikotelolta (huohottimen alla) tulee tuo ohut kirkas metalliputki, joka menee tuosta mittatikun takaa. Tämä putki lämpenee ensimmäisenä moottorin käynnistyksessä, eli siitä pöntölle lämmitys. Turbon imupuolen putki tulee melko lähelle oikeaa paikkaa, mutta hieman pitää jatkaa ja eristää. Vielä jää öljyn paluureitti kampikammioon tehtäväksi. Firessä ei mielestäni ole mitään valmista reikää, joten öljypohja pois ja siihen reikä/liitäntä sille.

Kuva

Alkuperäisen huohottimen ongelma on maataloudesta tuttu, eli vesi seisoo lantossa. Tuossa Firessä kun ei ole alempana lohkossa öljynerotuskammiota kuten monessa muussa moottorissa on, niin koko huohotin pitää kyhätä noin 5cm korkeaan tilaan moottorin päälle. Tuo läppärakenne on vaakatasossa, joten se hyvin helposti kerää sitä töhnää ja lopulta jäätyy. Jos tuota olisi vähänkään mietitty ja tehty sisäisistä kanavista kaltevia johonkin suuntaan, niin kenties koko ongelmaa ei olisi. Oma lukunsa toki tuo ilmassa roikkuva rakenne, joten kannesta säteilevä lämpö ei pääse sulattamaan koteloa varsinkaan ajon aikana.

mujunen
Viestit: 112
Liittynyt: 05 Syys 2014, 23:06
Car(s): Alfa Romeo 1750 gtv 1970
Alfa Romeo Giulietta 1,4 Multiair
VW Golf Country
Bmw e30 325 cabrio 1986
Mb 190b W121 1960

Ex Alfa: 159 Ti 2.0Jtdm
Ex Alfa:156 2,5 2001
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: 1.4 MultiAir huohotukseen?

Viesti Kirjoittaja mujunen »

En tiedä miten tämä toimisi:
https://tbfperformance.com/gb/abarth/11 ... colour-red

Itsellä ei ole huohotin jäätynyt Multiair Giulietasta, toki vasta yksi talvi takana..

FinPat
Viestit: 7303
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: 1.4 MultiAir huohotukseen?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

mujunen kirjoitti:
07 Joulu 2022, 22:12
En tiedä miten tämä toimisi:
https://tbfperformance.com/gb/abarth/11 ... colour-red

Itsellä ei ole huohotin jäätynyt Multiair Giulietasta, toki vasta yksi talvi takana..
Tuossa siis heitetään huohotustuotteet suoraan pihalle. Ei liene kovinkaan laillista nykymaailmassa?
Ja tallinkin lattialle saattaa tulla öljyläikkää tuota kautta.

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: 1.4 MultiAir huohotukseen?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ei ole ollut laillinen vuosikymmeniin. Huohotuskaasujen ohjaus polttoon taisi tulla pakolliseksi joskus 70-luvun lopulla. -75 Daf 66 Marathonissa oli vielä tehtaan jäljiltä ulkoilmaan huohotus, muita ei tule mieleen omalle kohdalle osuneista.

Aika paljon voi auttaa jo se, jos saa estettyä kosteuden kertymisen kylmälle alueelle, eli että juurikin saisi valumaan pois purkista. Aikoinaan Theman huohotin jäätyi kertaalleen, ja siihen tein muutoksina ensinnäkin liekinpysäyttimen siirron lähemmäs konetta, ja huohotusletkun lyhentämisen niin, että se ei jäänyt "pussille" vaan tyhjeni aina takaisin öljytilaan. Ei koskaan ongelmia sen jälkeen.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
jargon
Viestit: 596
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: 1.4 MultiAir huohotukseen?

Viesti Kirjoittaja jargon »

Mulla oli jostain syystä jossain autossa huohotus väliaikaisesti ulkoilmaan, kyllähän siitä käryä ja sotkua tuli.

Vastaa Viestiin