Tutun Porsche projektia ihmettelessä tuli vastaan melko vakuuttavan oloinen Air-Oil-Separator (AOS) ratkaisu.
http://www.radiumauto.com/Universal-Air ... -P890.aspx
Lämmityksellä varustettu, helposti tyhjennettävissä oleva yleismallinen AOS jonka rakenne ainakin kuvien ja kuvauksen perusteella on tukeva. En tunne lainkaan 1.4 MA tekniikkaa mutta voisin kuvitella että tällainen purnukka ratkaisisi huohotuksen liman kerääntymisen. Varsinkin jos sijoittaisi purkin niin että huohotinletku kampikammiosta AOSiin kulkisi lämmintä, ei-jäätymisaltista reittiä.
1.4 MultiAir huohotukseen?
Valvoja: Moderators
1.4 MultiAir huohotukseen?
Viimeksi muokannut FinPat, 07 Joulu 2022, 22:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- matti_vuorio
- Viestit: 1519
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: 1.4 MultiAir huohotukseen?
Eihän siitä puutu kuin toteutus. Alkuperäinen huohotin on kiinni kolmella pultilla, joten niistä saa hyvän pohjan uuden purkin telineelle. Samalla toki syntyy jonkinlainen vastakappale tuon kannen reiän kanssa, minkä saa siihen samaan runkoon kiinni. Huohotinpönttö poistettuna tuohon takanurkkaan jää riittävän syvä potero, että tuo 6,5" korkea purkki mahtuu siihen pystyasennossa.
Huohottimelta imusarjaan menevä letku tukkoon. Termostaattikotelolta (huohottimen alla) tulee tuo ohut kirkas metalliputki, joka menee tuosta mittatikun takaa. Tämä putki lämpenee ensimmäisenä moottorin käynnistyksessä, eli siitä pöntölle lämmitys. Turbon imupuolen putki tulee melko lähelle oikeaa paikkaa, mutta hieman pitää jatkaa ja eristää. Vielä jää öljyn paluureitti kampikammioon tehtäväksi. Firessä ei mielestäni ole mitään valmista reikää, joten öljypohja pois ja siihen reikä/liitäntä sille.
Alkuperäisen huohottimen ongelma on maataloudesta tuttu, eli vesi seisoo lantossa. Tuossa Firessä kun ei ole alempana lohkossa öljynerotuskammiota kuten monessa muussa moottorissa on, niin koko huohotin pitää kyhätä noin 5cm korkeaan tilaan moottorin päälle. Tuo läppärakenne on vaakatasossa, joten se hyvin helposti kerää sitä töhnää ja lopulta jäätyy. Jos tuota olisi vähänkään mietitty ja tehty sisäisistä kanavista kaltevia johonkin suuntaan, niin kenties koko ongelmaa ei olisi. Oma lukunsa toki tuo ilmassa roikkuva rakenne, joten kannesta säteilevä lämpö ei pääse sulattamaan koteloa varsinkaan ajon aikana.
Huohottimelta imusarjaan menevä letku tukkoon. Termostaattikotelolta (huohottimen alla) tulee tuo ohut kirkas metalliputki, joka menee tuosta mittatikun takaa. Tämä putki lämpenee ensimmäisenä moottorin käynnistyksessä, eli siitä pöntölle lämmitys. Turbon imupuolen putki tulee melko lähelle oikeaa paikkaa, mutta hieman pitää jatkaa ja eristää. Vielä jää öljyn paluureitti kampikammioon tehtäväksi. Firessä ei mielestäni ole mitään valmista reikää, joten öljypohja pois ja siihen reikä/liitäntä sille.
Alkuperäisen huohottimen ongelma on maataloudesta tuttu, eli vesi seisoo lantossa. Tuossa Firessä kun ei ole alempana lohkossa öljynerotuskammiota kuten monessa muussa moottorissa on, niin koko huohotin pitää kyhätä noin 5cm korkeaan tilaan moottorin päälle. Tuo läppärakenne on vaakatasossa, joten se hyvin helposti kerää sitä töhnää ja lopulta jäätyy. Jos tuota olisi vähänkään mietitty ja tehty sisäisistä kanavista kaltevia johonkin suuntaan, niin kenties koko ongelmaa ei olisi. Oma lukunsa toki tuo ilmassa roikkuva rakenne, joten kannesta säteilevä lämpö ei pääse sulattamaan koteloa varsinkaan ajon aikana.
-
- Viestit: 112
- Liittynyt: 05 Syys 2014, 23:06
- Car(s): Alfa Romeo 1750 gtv 1970
Alfa Romeo Giulietta 1,4 Multiair
VW Golf Country
Bmw e30 325 cabrio 1986
Mb 190b W121 1960
Ex Alfa: 159 Ti 2.0Jtdm
Ex Alfa:156 2,5 2001 - Paikkakunta: Ikaalinen
Re: 1.4 MultiAir huohotukseen?
En tiedä miten tämä toimisi:
https://tbfperformance.com/gb/abarth/11 ... colour-red
Itsellä ei ole huohotin jäätynyt Multiair Giulietasta, toki vasta yksi talvi takana..
https://tbfperformance.com/gb/abarth/11 ... colour-red
Itsellä ei ole huohotin jäätynyt Multiair Giulietasta, toki vasta yksi talvi takana..
Re: 1.4 MultiAir huohotukseen?
Tuossa siis heitetään huohotustuotteet suoraan pihalle. Ei liene kovinkaan laillista nykymaailmassa?mujunen kirjoitti: ↑07 Joulu 2022, 22:12En tiedä miten tämä toimisi:
https://tbfperformance.com/gb/abarth/11 ... colour-red
Itsellä ei ole huohotin jäätynyt Multiair Giulietasta, toki vasta yksi talvi takana..
Ja tallinkin lattialle saattaa tulla öljyläikkää tuota kautta.
- mutt
- Viestit: 5445
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: 1.4 MultiAir huohotukseen?
Ei ole ollut laillinen vuosikymmeniin. Huohotuskaasujen ohjaus polttoon taisi tulla pakolliseksi joskus 70-luvun lopulla. -75 Daf 66 Marathonissa oli vielä tehtaan jäljiltä ulkoilmaan huohotus, muita ei tule mieleen omalle kohdalle osuneista.
Aika paljon voi auttaa jo se, jos saa estettyä kosteuden kertymisen kylmälle alueelle, eli että juurikin saisi valumaan pois purkista. Aikoinaan Theman huohotin jäätyi kertaalleen, ja siihen tein muutoksina ensinnäkin liekinpysäyttimen siirron lähemmäs konetta, ja huohotusletkun lyhentämisen niin, että se ei jäänyt "pussille" vaan tyhjeni aina takaisin öljytilaan. Ei koskaan ongelmia sen jälkeen.
Aika paljon voi auttaa jo se, jos saa estettyä kosteuden kertymisen kylmälle alueelle, eli että juurikin saisi valumaan pois purkista. Aikoinaan Theman huohotin jäätyi kertaalleen, ja siihen tein muutoksina ensinnäkin liekinpysäyttimen siirron lähemmäs konetta, ja huohotusletkun lyhentämisen niin, että se ei jäänyt "pussille" vaan tyhjeni aina takaisin öljytilaan. Ei koskaan ongelmia sen jälkeen.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- jargon
- Viestit: 596
- Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
- Car(s): 33 -84 (1,7 16v)
Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06) - Paikkakunta: Varkaus
Re: 1.4 MultiAir huohotukseen?
Mulla oli jostain syystä jossain autossa huohotus väliaikaisesti ulkoilmaan, kyllähän siitä käryä ja sotkua tuli.