Millaiset rekisterikilvet 80-luvun museoautoon?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Millaiset rekisterikilvet 80-luvun museoautoon?

Matala EU-kilpi
0
Ei ääniä
Valkopohjainen pitkä kilpi (alkuperäinen tunnus)
24
65%
Valkopohjainen pitkä kilpi (satunnainen tunnus)
5
14%
Museoauton M-alkuinen kilpi (musta)
1
3%
Museoauton M-alkuinen kilpi (valkoinen)
4
11%
Erityiskilpi
1
3%
Ihan sama
2
5%
 
Ääniä yhteensä: 37

Avatar
Oleino
Viestit: 1943
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Millaiset rekisterikilvet 80-luvun museoautoon?

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Allekirjoittanut pääsee pähkäilemään millaiset rekisterikilvet haluaa 80-luvun museoautoon, ja olisi kiinnostavaa kuulla muidenkin ajatuksia perusteluineen. Kilpimallit nähtävissä täällä: https://www.traficom.fi/sites/default/f ... lowres.pdf

Oma tapaus on ulkomailta tuotu, ja menossa suoraan museorekisteriin. Alkuperäiset kilvet eivät siis ole vaihtoehto, koska suomikilpiä ei ole aiemmin ollut. Ajattelin hommata Museoauton M-alkuiset kilvet. Nämä tulevat aina mustana, mutta tilalle on mahdollista hankkia samalla M-alkuisella tunnuksella vastaava valkoinen kilpi. Toisaalta vähän mietityttää, koska ymmärtääkseni tämä tarkoittaa aina enintään viisimerkkistä kilpeä. Jenkkituonnin kanssa se olisi toki luonteva vaihtoehto, mutta itselläni on Euroopan versio, jolloin kuusimerkkinenkin olisi houkutteleva.
Tein itse - säästin

Lumlum
Viestit: 116
Liittynyt: 21 Elo 2017, 21:33
Car(s): Giulietta MA M6 '17
Spider TS '03

Lancia k Busso '99
Paikkakunta: Helsinki

Re: Millaiset rekisterikilvet 80-luvun museoautoon?

Viesti Kirjoittaja Lumlum »

Kyllä se musta kilpi jäi 1970-luvun alkuun. Ihan niin kuin FIN-kilvet tulivat toukokuusta 2001 alkaen.

Oma silmä ei ainakaan yhtään tykkää mustista kilvistä 70-luvun puolivälin jälkeen valmistetuissa autoissa. Useamman w123 Mersun olen jo mustilla kilvillä nähnyt, aina pistää silmään jotenkin keinotekoisena...

80-luvulla M-alku kieli vielä Mikkelin läänistä, broidilla oli joskus Commodore MCN -alkuisilla kilvillä. Olivat toki valkoiset, vaikka auto oli '68, koska viimeinen omistajanvaihdos asuinläänin mukaisen kilvenvaihtopakon ollessa voimassa oli tapahtunut Mikkeliin.

Mut peukku siis valkopohjaisille peruskilville.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Millaiset rekisterikilvet 80-luvun museoautoon?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tiukan ajatusväännön jälkeen päädyin tökkäämään valkopohjaista M-kilpeä. Muutenhan tää olisi aivan no-brainer, mutta koska autosi on musta, saattaisin harkita myös ympäristöön sulautuvia, mustapohjaisia lätkiä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Millaiset rekisterikilvet 80-luvun museoautoon?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Itse ihmettelen aina miksi esim. 80-luvun autoon jotkut laittaa mustapohjaiset kilvet.
Jos auto on kirjaimellisesti museoauto, niin mielestäni siihen kuuluu silloin sen aikakauden tyyliset kilvet myöskin.
Eli äänestys oli helppo. 8)

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Millaiset rekisterikilvet 80-luvun museoautoon?

Viesti Kirjoittaja Isola »

Miksi kummassa mitään muuta kuin aikakauden mukainen kilpi eli tässä tapauksessa valkoinen ilman EU-merkkiä..

Alkuperäinen tunnus olisi luonnollisesti paras jos auto olisi alun perinkin rekisteröity Suomeen.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Ghost
Viestit: 464
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Re: Millaiset rekisterikilvet 80-luvun museoautoon?

Viesti Kirjoittaja Ghost »

Valkopohjaiset, aikakauden mukaiset ilman muuta. Jos alkuperäistä Suomi-tunnusta ei ole, niin M-kilvet hyväksytään. Omaan Foordiin otin valklopohjaiset kilvet alkuperäisellä tunnuksella.

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Millaiset rekisterikilvet 80-luvun museoautoon?

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Aikakauden mukainen valkopohjainen kilpi satunaisella tunnuksella koska alkuperäistä suomi-tunnusta ei ole. Plussaa olisi jos ensimmäinen kirjain osoittaisi sijainlääniäa, joka tuohon aikaan oli vielä käytössä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomalain ... sterikilpi
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Millaiset rekisterikilvet 80-luvun museoautoon?

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Jos vaan keksii jonkin hyvän autoon viittaavan 3+3 -merkkisen erikoiskilven niin sitten sellainen ja tietenkin valkopohjaisena ilman EU-merkkiä. Ellei keksi niin sitten satunnainen 3+3 valkoisilla pohjilla ja ilman EU-päätyä.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Millaiset rekisterikilvet 80-luvun museoautoon?

Viesti Kirjoittaja mutt »

-72 ja myöhemmin käyttöönotettuun aina valkoinen, piste. Kortti pois semmoiselta, joka mustapohjaisen laittaa.

Halusin mustat 60-luvun Flaviaani, mutta ensin sai konttorilta valkopohjaiset, joiden tilalle tilasin samantien mustapohjaiset.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Millaiset rekisterikilvet 80-luvun museoautoon?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Jos auto on ensirekisteröity 1985 mennessä Italiassa, niin siihen itteasiassa kuuluu mustapohjaiset kilvet, sellaiset siinä on alunperin ollut ja lähemmäs osuvia ei täällä saa.

Ketjun innoittaja on tosin '86. Niin lähellä, että ei ihan mahdoton tyylirikko, mutta pieni.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Millaiset rekisterikilvet 80-luvun museoautoon?

Viesti Kirjoittaja mutt »

^Kuinka toimitaan sitten niissä maissa ensirekisteöityjen kohdalla, joissa kilven pohjaväri on keltainen, sininen tai punainen? :)

Bellassa näkee joskus eräänlaisia hybridejä, eli uusi, kaksirivinen kilpi on maalattu tai teipattu mustapohjaiseksi, jolloin se tosiaankin muistuttaa tuollaista italialaista vanhaa kilpeä ja on muutenkin yhtä tyylikäs, kuin laitonkin. Tykkään kyllä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Millaiset rekisterikilvet 80-luvun museoautoon?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tietenkin mahdollisuuksien mukaan, niistä kun ei taustaväriä tänne saa kuin korkeintaan sen EU-lätkän verran. Mutta jos täällä on virallisesti mahdollista valita auton alkuperäinen rekisterikilven värimaailma, niin en minä sitä osaa vääränä valintana pitää.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Oleino
Viestit: 1943
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Millaiset rekisterikilvet 80-luvun museoautoon?

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Hyviä mielipiteitä, ja äänestys painottui aikalailla sinne mihin kuvittelinkin. Oman päätökseni tein luonnollisesti ainoalla oikealla perusteella, eli sillä mitä autooni haluan. :wink:

Museokilpien tilalle hankittuihin valkoisiin kilpiin törmäsin kerran yhdessä museoajoneuvoksi tietämässäni autossa, jossa oli aiemmin mustat kilvet, muistaakseni samalla tunnuksella. Katsastusasemalla näihin ei oltu törmätty, ainakaan niissä kahdessa paikassa joista kyselin. Toisessa arveltiin että miksikäs ei, ja toisessa todettiin niiden olevan erityiskilvet (850€ kiitos). Jos joku semmoisia itselleen harkitsee niin kannattaa selvitellä siis etukäteen.
Tein itse - säästin

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Millaiset rekisterikilvet 80-luvun museoautoon?

Viesti Kirjoittaja nipaka »

8pätkään sai alkuperäiset mustat kilvet muutamalla kympillä. Tällainen toimenpide piti suorittaa kun edellinen omistaja oli vaihtanut valkoiset kilvet eri tunnuksella. Auto vm -71.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Vastaa Viestiin