Sivu 120/153

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 11 Syys 2019, 16:30
Kirjoittaja fahlsjy
Askartelin vuosihuollon neliapilaan + jarrujen putsaus. Vajaa 5 tuhatta kilsaa oli tullut edellisestä :shock:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 12 Syys 2019, 21:55
Kirjoittaja Turre
Totesin että Outlanderin jarrulevyt ja -palat tilaus ei nyt mennyt ihan nappiin: etujarrupalat, ja takajarrulevyt oli väärään autoon, niin että kummallekaan päälle ei sitten päässyt tekemään mitään. :roll:
En kyllä tiedä miten olen onnistunut tuommoisen tilauksen tekemään, ei ole tainnut olla ihan keskittyminen parhaimmillaan :lol:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 13 Syys 2019, 12:07
Kirjoittaja dnapekko
Kasasin velipojan Triumph Daytona 1200:n kaasareita UÄ-pesun jäljiltä, olivat aika töhnässä, pitkään seissyt laite.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 15 Syys 2019, 19:41
Kirjoittaja Maunu
Q4 on yrittänyt jo pari kuukautta vihjailla tarvitsevansa uudet öljyt.
Tänään sitten sain aikaiseksi vaihtaa ne. Samalla vaihtui turbon öljyputken tiiviste. Jos vaikka loppuisi öljyn tiputtelu pihaan.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 15 Syys 2019, 23:29
Kirjoittaja TeroV.
Vaihdoin 156 2.0 TS:ään jakopään hilut. Gatesin vesipumppu + hihnasarja on näköjään sisällöltään hieman muuttunut kolmen vuoden takaisesta; vesipumpussa juoksupyörä oli tällä kertaa muovinen (edellisessä samanlaisessa Gatesin sarjassa oli metallinen juoksupyörä) ja tasapainohihnan kiristin oli "made in Romania" (edellinen oli kanadalainen).

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 16 Syys 2019, 00:14
Kirjoittaja Tuomas K
^Sieltä ostetaan, mistä halvemmalla saadaan.

Oliko romanialaisessa kiristimessä mitään merkkiä?

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 16 Syys 2019, 09:45
Kirjoittaja TeroV.
Tuomas K kirjoitti:Oliko romanialaisessa kiristimessä mitään merkkiä?
Ei ainakaan jäänyt mieleen. Vesipumpun metalliosassa oli Gates mainittu.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 16 Syys 2019, 12:25
Kirjoittaja Gasket
Eilen korjasin yhtä vikaa ja samalla löysin kaksi muuta :lol: Miten tuo onkin noiden kaksipyöräisten kuramopojen kanssa enempi sääntö kun poikkeus, että jossain on aina väljää ja etsivä löytää. Ei kai se muuten harrastus olisikaan :roll:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 21 Syys 2019, 22:14
Kirjoittaja jeQQ
Cromaan vaihdettu vasen etujousi ja oikea alatukivarsi, 166:een vaihdettiin vasen ylätukivarsi. Maanantaina molemmat jälkikatsastukseen. :oops:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 22 Syys 2019, 21:06
Kirjoittaja Beta Julio
Kuva

3D-suunnittelin ja tulostin maskiin kiinnikkeen pikku LEDbarille. Tuli kertalaakista riittävän hyvä. Olisin muuten kyllä porannut maskiin kiinni mutta katoin että on sen verran hankala kulma mihin pitäs porata niin totesin että helpompi näin. Lisäksi tuon saa irroitettua jälkiä jättämättä.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 23 Syys 2019, 16:07
Kirjoittaja JiiPee
^ Makee, mutta meinaatko jättää sen valkoiseksi?

Itse rakentelin vanhoista paneeleista ja sovella -tyyppisistä kiskoista ja kannakkeista 10 hyllymetriä matalan tallin katon rajaan. Toissapäivänä tein tallin päätyyn työpöydän, jonka alle sai soviteltua työkalulaatikoston. Kompurallekin on tilansa, mutta se on vielä toisaalla. Niin, tämän jälkeen pitäisi vielä vedättää sähköjä tarvittaviin kohteisiin. Ja, jotta tallista saisi sinne kuulumattomat tavarat talvehtimaan ja yhden autoista sisään, niin pitäisi vielä rakentaa pihalle vaja. Hommasta ei ole puutetta ....

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 23 Syys 2019, 20:46
Kirjoittaja Beta Julio
^kiitos, juu ois mulla mustaakin filamenttia ollu vaan en jaksanu vaihtaa niin ovat toistaiseksi valkoiset. Ei tämän designin kunniaksi varmasti Aresessa cocktailkutsuja järjestettäis, mutta haenkin tällä enemmän funkkisdesignerien hyväksyntää. :D Ludwig Mies ainakin arvostais.
Kuva
Mekaaninen asennus on nyt siis tehty. Oisko kellään vinkkiä että mistä releelle kannattais rosvota heräte, ja mistä noille varsinainen käyttövirta?

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 23 Syys 2019, 20:54
Kirjoittaja Polforea
Käyttövirtaahan on kivasti melkein vieressä tarjolla suoraan akulta. Herätettä ajatellen viisysissä taisi olla joka tapauksessa pari halogeenia kaukovalona, sieltä on helppo lainata.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 25 Syys 2019, 09:16
Kirjoittaja Pele
Kaukovalolta vain ohjausvirta, ja akulta käyttövirta. Noin ainakin laitoin Stilossa kun viime syksynä led-patterin ruuvasin puskuriin.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 25 Syys 2019, 09:19
Kirjoittaja Pele
"Tallilla" vähän eri näköinen öljyn lauhdutin tuli UÄ-pestyä. Steyer Puch. :)

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 25 Syys 2019, 10:44
Kirjoittaja FinPat
Pele kirjoitti:
öljyn lauhdutin
Jäähdytin!

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 25 Syys 2019, 11:48
Kirjoittaja Beta Julio
^^^ ja ^^^^ kiitokset, mulla taisikin olla "käsivarastossa" perusreleen lisäksi johdon väliin tuleva sulakepesä, joten näillä eväillä voisi päästä asentelemaan jo tänään. Diodeja en muista oliko minkäänlaisia hyllyssä, kun sellaista tuolla toisessa ketjussa ehdotettiin kipinänpoistoon releen kylkeen, millaisillahan spekseillä lie pitäisi diodin ollakaan...

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 25 Syys 2019, 12:13
Kirjoittaja Polforea
Kelan rinnalle joku pieni perusdiodi estosuuntaan. Parrautta toki, jos kaivat miljoonalaatikosta valmiiksi diodillisen releen tai *gasp* haet sellaisen kaupasta.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 25 Syys 2019, 12:29
Kirjoittaja JiiPee
FinPat kirjoitti:
Pele kirjoitti:
öljyn lauhdutin
Jäähdytin!
Piti ihan katsoa netistä, mikä on jäähdyttimen ja lauhduttimen ero. Eipä ole tullut miettineeksi sen enempää asiaa. Eka osuma googlella vei tuolle sivustolle. Sen mukaan kyseessä on tosiaan jäähdytin. Kyllä minäkin olen kuullut puhuttavan öljyn lauhduttimesta ja tainnut itsekin siitä puhua. No, sama se.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 25 Syys 2019, 12:44
Kirjoittaja Polforea
Öljynlauhdutin on tosiaan teknisesti väärä, mutta käytännössä varsin yleinen nimitys kyseiselle kennolle. Keskimäärin nettikeskustelu menee näin:

"Öljynlauhdutin"
"Jäähdytin!"
"No mitä eroa?"
"Lauhduttimessa aine vaihtaa olomuotoa kaasusta nesteeksi, öljy ei toivottavasti mene sinne kaasuna"
"Pyhpahpöh. Mites sitten keli voi lauhtua? Vaihtaako sekin olomuotoa?"
"Ei, mut se on ihan eri asia"
...ja sekalainen rönsyily kelin lauhtumisesta pakkasen lauhtumiseen ja lauhtumisen tarkoittamiseen ja aiheen hiljentymiseen. Menee n. 1-12kk ja jollain foorumilla alkaa taas alusta.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 25 Syys 2019, 12:50
Kirjoittaja Garmund
Nyrkkisääntönä voisi pitää että lauhduttimiessa kaasu nesteeksi, jäähdyttimessä aineen lämpötila laskee.
(tai no jäähdytin on lämmönvaihdin eli siirtää lämpöä[energiaa] aineesta toiseen) Autossa ilmastoinnissa on lauhdutin, muut on jäähdyttimiä.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 25 Syys 2019, 13:05
Kirjoittaja FinPat
JiiPee kirjoitti: Kyllä minäkin olen kuullut puhuttavan öljyn lauhduttimesta ja tainnut itsekin siitä puhua. No, sama se.
Helppona muistisääntönä jäähdyttimessä neste tai kaasu vaihtaa lämpötilaa, lauhduttimessa taas kaasu tai höyry nesteytyy eli vaihtaa olomuotoa.

Sinällään pilkun viilaamista mutta minkäs sitä luonteelleen voi.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 25 Syys 2019, 17:23
Kirjoittaja nipaka
Garmund kirjoitti:Nyrkkisääntönä voisi pitää että lauhduttimiessa kaasu nesteeksi, jäähdyttimessä aineen lämpötila laskee.
(tai no jäähdytin on lämmönvaihdin eli siirtää lämpöä[energiaa] aineesta toiseen) Autossa ilmastoinnissa on lauhdutin, muut on jäähdyttimiä.
Eikä pidä unohtaa ilmanvaihdon jäähdytysjärjestelmässä olevaa höyrystintä. :mrgreen:
Keskustelunaiheeksi voidaan ottaa auton ilmastointi. Mielestäni autoissa on lämmityksellä ja jäähdytyksellä varustettu ilmanvaihto. Kosteuden, painesuhteiden ja ilmamäärien hallinta näistä puuttuu.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 25 Syys 2019, 18:22
Kirjoittaja insinörtti
^ Se perinteinen, oppikirjoihin painettu ilmastoinnin määritelmä on rikki. Sehän ei ole rajattu koskemaan pelkkää jäähdytystä, vaan virallisen liturgian mukaan ilmastointijärjestelmässä ilmaa käsitellään puhdistamalla (suodatus), lämmittämällä, kostuttamalla, kuivaamalla, jäähdyttämällä.

Määritelmä on rikki, koska nuo 2 ensinmainittua löytyy käytännössä kaikista ilmanvaihtojärjestelmistä. Eli sitten "pitää vaan tietää" ettei nuo 2 kuitenkaan vielä oikeuta käyttämään nimitystä ilmastointi. Siis huono määritelmä.

Huonoa määritelmää on kierretty siten, että ilmastoinniksi lasketaan käytännössä vain ja ainoastaan koneellinen tulo- ja poisto + koneellinen jäähdytys. Entäs ne, missä on vain kostututus/kuivaus. Jep? Tuntemattomilla vesillä liikutaan.

Tai jos on ilmanvaihto ja erillisillä laitteilla (fänkkärit tms.) toteutettu jäähdytys? Sama lopputulos, muttei osu viralliseen speksiin. Ilmalämmitys? Mukavuusilmastointi? Miksi tämäkin on pitänyt keksiä?

Homma ratkeaa, kun mietitään, mitä systeemillä tehdään. Ilmanvaihto = vaihdetaan ilmaa. Mitoitus yleensä pääluvun mukaan ja tuloilman lämmitys on vain pakkopullaa vetohaitan poistamiseksi.

Ilmastointi = hallitaan huoneilman olosuhteita, lämpötilaa ja/tai kosteutta. Mitoitus menee enemmänkin jäähdytystarpeen mukaan -> yleensä isommat ilmavirrat (ellei jäähdytys ole toteutettu erillisillä laitteilla) kuin pelkässä ilmanvaihdossa. Auton kylmästöinti kykenee pitämään kabiinin mukavan viileänä myös hellesäällä, joten tässä mielessä kallistuu selkeästi ilmastoinniksi. Vaikka se koneellinen poisto puuttuukin ... mutta tässä kohtaa pitäisi jo olla selvää, ettei rikkinäisen määritelmän yksityiskohtiin kannata takertua.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 25 Syys 2019, 18:36
Kirjoittaja nipaka
insinörtti kirjoitti: Ilmastointi = hallitaan huoneilman olosuhteita, lämpötilaa ja/tai kosteutta. Mitoitus menee enemmänkin jäähdytystarpeen mukaan -> yleensä isommat ilmavirrat (ellei jäähdytys ole toteutettu erillisillä laitteilla) kuin pelkässä ilmanvaihdossa.
Jep aivan näin. Ilmavirran säätö hoidetaan erillisillä laitteilla.
insinörtti kirjoitti: Auton kylmästöinti kykenee pitämään kabiinin mukavan viileänä myös hellesäällä, joten tässä mielessä kallistuu selkeästi ilmastoinniksi. Vaikka se koneellinen poisto puuttuukin ... mutta tässä kohtaa pitäisi jo olla selvää, ettei rikkinäisen määritelmän yksityiskohtiin kannata takertua.
Miten katsot sisätilojen tyypin vaikuttavan tuuletusjärjestelmän määritykseen?
Tilanne määrityksen kanssa sama kuin öljynlauhduttimen kanssa. Määritys on väärä mutta puhekielestä sitä ei saa poistettua. Olkoon puolestani ilmastointi, vaikka käytännössä tarkoitetaan pelkkää tuloilman jäähdytystä.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 25 Syys 2019, 19:23
Kirjoittaja insinörtti
nipaka kirjoitti:Jep aivan näin. Ilmavirran säätö hoidetaan erillisillä laitteilla.
Kyse ei ole säädöstä, vaan mitoituksesta. Ilmanvaihdolla tuotetaan tietynsuuruinen ilmavirta. Ilma kyllä lämmitetään lämpötilaan X ja tätä äksän arvoa saatetaan jopa säädellä huonelämpötilan mukaan, mutta se ei riitä pitämään huonelämpötilaa passelina esim. kesähelteillä. Ei, vaikka tuloilma olisi koneellisesti jäähdytettyä. Tätä ratkaisua kutsutaan mukavuusilmastoinniksi.

Oikeissa ilmastointijärjestelmissä määritetään heti kättelyssä, millaiset olosuhteet (lämpötila, kosteus ym.) tilassa täytyy olla, sekä lämpö- ja kosteuskuormat tilan sisällä. Tämä määrittää esim. jäähdytyksen mitoitustehon, ilmavirrat, järjestelmäratkaisut.
nipaka kirjoitti:Miten katsot sisätilojen tyypin vaikuttavan tuuletusjärjestelmän määritykseen?
Ei ole vaihtoehtoja! Wanha määritelmä on ajalta, jolloin ilmastointi oli aina ns. ilmajärjestelmä, jossa jäähdytysteho tuotiin huoneeseen jäähdytetyn tuloilman muodossa. Järjestelmät, jossa suurin osa (esim. jäähdytyspalkit = ilma-vesi -järjestelmä) tai peräti kaikki jäähdytyteho tuodaankin fänkkäreillä tms. erillisillä laitteilla, eivät tähän määritelmään istu, kun kaikki ilmankäsittely ei tapahdu iv-koneen sisällä.

Ja edelleen wanhassa määritelmässä on se valuvika, että mikä tahansa tuloilmakone, jossa on lämmityspatteri/LTO ja sen likaantumista estämässä suodatin on ilmastointokone. Paitsi ettei sitten kuitenkaan ole ... eli oikeasti käytetään epävirallista määritelmää ja viitataan kintaalla tälle viralliselle.

Edit: ja onhan tämä vanhetunut määritelmä jo pääsemässäkin haudan lepoon. Sinne D2 rinnalle. Ympäristöministeriön asetus 1009/2017 määrittelee ilmastoinnin näin "sisäilman puhtauden, lämpötilan, kosteuden ja ilman liikkeen hallintaa tulo- tai kierrätysilmaa käsittelemällä". Kyse on juurikin siitä, millaiset olosuhteet tilaan tuotetaan, eikä siitä, mitä palikoita iv-koneen sisältä löytyy.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 25 Syys 2019, 20:09
Kirjoittaja nipaka
^ Valuvika. Lempparisanani heti ruuhkavuosien jälkeen.
Jos oikeissa ilmastointijärjestelmissä hallitaan kosteuskuormat, miksei autossa ole samaa määritelmää? Toki kosteutta voi poistaa mutta lämpötilan säätö on silloin vajavaista.
Turha tästä on enempää väitellä. Tulipahan keskustelua :-D .

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 25 Syys 2019, 21:39
Kirjoittaja Pele
Taas tässä viisastui. Pitääkin oitis ottaa yhteyttä, sillä ovat myyneet minulle täysin tarkoitukseen sopimattoman kapistuksen: https://www.vpmotorsport.fi/product/111 ... uhduttimet

Ja tilata asianmukainen tuote täältä: https://www.autoracing.fi/setrab-std-640-oljynjaahdytin

Hyvin tuo ylempikin on hoitanut tehtävänsä kilpurissa, mutta nyt en epäile hetkeäkään etteikö alempi olisi vieläkin tehokkaampi. :mrgreen: :lol:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 25 Syys 2019, 22:39
Kirjoittaja Isola
Polforea kirjoitti:Kelan rinnalle joku pieni perusdiodi estosuuntaan. Parrautta toki, jos kaivat miljoonalaatikosta valmiiksi diodillisen releen tai *gasp* haet sellaisen kaupasta.
Mieluumminkin iso kuin pieni, joskaan asialla ei kovin kannata stressata jos heräte otetaan halogeenikaukovalon syötöstä. Jos se lähtö on mitoitettu syöttämään halogeenia, se on takuulla riittävän järeä kestämään sen pienen jännitepiikin, jonka rele aiheuttaisi päästäessään. Toisaalta se halogeeni itsessään on hyvinkin tehokas takapotkun tappaja. Toki voi aina miettiä tilannetta, jossa se halogeenipolttimo on kärtsähtänyt, mutta sillonkin pätee kohta 1 eli lähdön mitoitus.

Eipä siitä diodista toki haittaakaan ole muuta kuin asentamisen vaiva, ja sekin taitaa mennä harrastamisen tiliin.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 26 Syys 2019, 12:22
Kirjoittaja Garmund
Mielestäni menee enemmän pieleen puhua öljyn lauhduttimesta väärässä yhteydessä, kuin ilmastoinnista. (lvi-alan ammattilainen varmaan eri mieltä :D ) Se antaa kuvan että öljy on kaasumaista moottorissa. Moottoriöljyt taitavat vaatia lähemmäs 400 C höyrystyäkseen/kaasuuntuakseen* (En tiedä kumpi termi tässä oikea ja eivät taida tarkoittaa ihan samaa, empä ollut varsinaisesta määritellystä erosta ennen lukenut*2). En nopeasti oikein hyvää tietoa löytynyt, mutta raakaöljyn jalostuksessa näkyisi voiteluöljyjen yms tislauslämpötila olevan 400 tienoille. (tosin ei sanottu paineesta mitään...)

Varsinkin kun termi ilmastointi ylläolevista viesteistä päätellen ei taida olla (Suomessa?) viralliselta määritelmältään kovin hyvä ja selkeä. Lauhdutin taas tarkoittaa joka maassa samaa asiaa, ilmastointi taitaa olla enemmän kiinni keksityistä määritelmistä.



* Joo moottoriöljyssä on aineita mitkä höyrystyvät matalemmissa lämpötiloissa.


*2 "Arkielämässä termit höyry ja kaasu tarkoittavat samaa asiaa, fysiikassa termit on erotettu toisistaan. Höyry on kaasumaista ainetta, joka voidaan muuttaa nesteeksi pitämällä lämpötila vakiona ja muuttamalla tilavuutta. Höyrystä tulee kaasu kriittisessä pisteessä, jolloin kaasun liike-energia on niin suurta, ettei kaasu tiivisty ennen kuin lämpötila laskee."
Ihan vain wikistä, en jaksa käyttää aikaa paremman lähteen ettimiseen... (https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaasu)

(Ihmetyttää etten tuommoista selitystä muista lukeneeni ennen, olen kuitenkin käynyt muutaman kurssin termodynamiikkaa(varmaan lämpöoppi suomeksi), lämmönsiirtoa ja voimalaitosoppia. Tosin silloin käsiteltiin voimalaistosten "välittäjäaineena" vain vettä ja en tiedä mahtaako vesi pystyä olemaan tuon ylemmän selityksen mukaista kaasua...)

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 26 Syys 2019, 18:19
Kirjoittaja insinörtti
Garmund kirjoitti:ilmastointi taitaa olla enemmän kiinni keksityistä määritelmistä
Ilmastoinnin ongelma on, että termi on liian maailmojasyleilevä. Vähän niinkuin "hengittävä rakenne" tai "sisäympäristö".

Muualla maailmassa ei vastavaa termiä ole. Air Conditioning = koneellinen jäähdytys. Se ei ota kantaa ilmanvaihtoon, sisäolosuhteisiin yms. Rakennuksessa voi olla AC, vaikka ilmanvaihto olisi pelkän tuuletusikkunan varassa. Mikä on itseasiassa se kaikkein yleisin ratkaisu.
Garmund kirjoitti:(En tiedä kumpi termi tässä oikea ja eivät taida tarkoittaa ihan samaa, empä ollut varsinaisesta määritellystä erosta ennen lukenut*2)
Molemmat sinällään oikein, mutta höyristyminen viittaa niemenomaan nesteen muuttumiseen kaasumaiseen olomuotoon. Temppu kun onnistuu kiinteiltäkin aineilta. Arkielämän esimerkki: Avoimessa astiassa olevat jääpalat kutistuvat ns. no-frost pakastimessa olemattomiin.
Garmund kirjoitti:(Ihmetyttää etten tuommoista selitystä muista lukeneeni ennen, olen kuitenkin käynyt muutaman kurssin termodynamiikkaa(varmaan lämpöoppi suomeksi), lämmönsiirtoa ja voimalaitosoppia. Tosin silloin käsiteltiin voimalaistosten "välittäjäaineena" vain vettä ja en tiedä mahtaako vesi pystyä olemaan tuon ylemmän selityksen mukaista kaasua...)
Taitaa niistä opinnoista muutama vuosi olla. Vesihän se välittäjäaine valtaosassa lämpövoimalaitoksia on ja näistäkin tunnetaan tyyppi ylikriittinen voimalaitos. BTW, moisella hakusanalla google tarjoilee Meri-Porin hiililauhdevoimalaitosta. Hiiltäkö siellä lauhdutetaan :)

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 26 Syys 2019, 19:03
Kirjoittaja Garmund
Menee offtopickiksi: Jep Ylikriittisiä taitaa olla lähes kaikki isommat voimalaitokset (Iso lämpöteho ja paine siis, muistaakseni ydinvoimalat eivät ole ylikriittisiä) Tuo ylikriittisyys taisi tarkoittaa kovaa höyrypainetta, muistelisin 250bar tai enemmän. En ulkoa muista mitä hyötyjä ja haittoja tuolla ylikriittisyydella saavutettiin. (Edit: Sekoitin aluksi tulistukseen)

Nykyään taidetaan ainakin pienemmissä laitoksissa käyttää öljyä lämmönsiirtoon veden sijasta. Ei tarvitse pelätä pisaroita, jolloin ei tarvita tulistusta ja ohipuhallusta. En muista yhtään mistä aineesta oli tarkemmin kysymys. Tulistus: Vesihöyry kuumennettu kuumemmaksi kuin höyrystymislämpötila kyseissä paineessa olisi, tällöin höyry voi jäähtyä ilman että se tiivistyisi/lahtuisi vedeksi. Sillä ja ohipuhalluksella estetään vesipisaroiden pääsy turbiiniin. Ohipuhallus, eli ohi höyrystä puhalletaan ulos järjestelmästä ennen turbiinia.


Heh vähän hämmentävä termi tuo hiililauhdekin, ei varmaan ole kaikille tuttu:
Polttoaineena hiili, lauhde meinaa vain sähköntuotanoa. Eli ei ole lämmön ja sähkön yhteistuotanoa. (chp eli Combined heat&power) Yhteistuotannossa höyry otetaan turbiinin/en jälkeen tai välistä kuumempana ja korkeampipaineisena käyttöön kaukolämmöksi tai prosessilämmöksi/höyryksi (lauhtuu/tiivistyy vedeksi tässä käytössä, minkä jälkeen saatetaan vielä jäähdyttää/lämmittää ennen takaisin kattilaan johtamista höyrystymään). Pelkässä sähköntuotannossa turbiinin jälkeen höyrynpaine on jopa alle 1bar, mikä sitten lauhduttimessa jäähdytetään takaisin vedeksi.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 29 Syys 2019, 19:12
Kirjoittaja BerlinettaSport
Beta Julio kirjoitti:^kiitos, juu ois mulla mustaakin filamenttia ollu vaan en jaksanu vaihtaa niin ovat toistaiseksi valkoiset. Ei tämän designin kunniaksi varmasti Aresessa cocktailkutsuja järjestettäis, mutta haenkin tällä enemmän funkkisdesignerien hyväksyntää. :D Ludwig Mies ainakin arvostais.

Mekaaninen asennus on nyt siis tehty. Oisko kellään vinkkiä että mistä releelle kannattais rosvota heräte, ja mistä noille varsinainen käyttövirta?
Kerroppas joko on valot toiminnassa ja kuinka tehokkaat ovat? Thingiverseä selaillessa satuin löytämään mallisi kiinnikkeistä :lol: Jos innostuisi vielä lisäämään valaistusta 59n noukalle lazerien lisäksi.. Valojahan ei koskaan voi olla liikaa :)

Itse tuli tuossa viikolla mallinnettua ja perjantai/lauantai tulostettua tuollaisen puhelin/aurinkolasi teline 159n kojelaudan päälle. 2puolitarralla kiinni. Joinkin olen kaivannut tuollaista kippoa lisäksi sille keskikonsolin mukitelineelle. Kipon sisämitat 150x120x50mm (LxSxK).

Kuva

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 30 Syys 2019, 01:53
Kirjoittaja Ali Tehonen
Kuva

GT:n takaiskarijumppaa, ei tallissa tosin kun sen valtaa MP- nostin ja tallipanimo. Vasen puoli jo petti, oikea oli näköjään abaut yhtä terävää töyssyä vailla.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 30 Syys 2019, 20:13
Kirjoittaja Beta Julio
BerlinettaSport kirjoitti:
Beta Julio kirjoitti:
Mekaaninen asennus on nyt siis tehty. Oisko kellään vinkkiä että mistä releelle kannattais rosvota heräte, ja mistä noille varsinainen käyttövirta?
Kerroppas joko on valot toiminnassa ja kuinka tehokkaat ovat? Thingiverseä selaillessa satuin löytämään mallisi kiinnikkeistä :lol: Jos innostuisi vielä lisäämään valaistusta 59n noukalle lazerien lisäksi.. Valojahan ei koskaan voi olla liikaa :)
Juu kyllä ne sähkötkin tuli asenneltua, hyvin toimii. Eihän ne tuossa koko- ja hintaluokassa kummoiset tuikut ole mutta ainakin marginaalisesti tyhjää paremmat. :D

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 05 Loka 2019, 17:34
Kirjoittaja BerlinettaSport
159 sai kuskin takaoveen uuden lukkomekanismin. Nyt toimii taas lukot niin kuin pitääkin :). Lisäksi pesu ja sisä siivous. Fillarin kuskaaminen auton kontis on hieman sottaista puuhaa niin paiskasimpa vielä kattotelineet autoon.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 05 Loka 2019, 18:28
Kirjoittaja ristojärvelä
Käynnistin GTA:han kytkinremontin.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 05 Loka 2019, 20:58
Kirjoittaja rautu
En tallissa tälläkertaa, vaan ulkona. Hitsailin 155:seen uuden pilarin eteen, jossa on mm. Ilmastoinnin kuivan kiinni ja puskurin sivun kannake.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 07 Loka 2019, 10:24
Kirjoittaja Jakke
Korjasin 166:sta kolme (!) sähkövikaa:

-laitoin sisävaloreleen paikalleen, uusi odotteli asennusvuoroaan 4 vuotta peräkontissa. Eipä tuota sinänsä ole tarvinnut, kun on vain kesäisin tällä ajeltu...
-korjasin pätkivän xenonin (liittimessä hapettumaa)
-korjasin lakkoilevat pyyhkimet (viiksessä kontaktivika)

Että joo, on näissäkin näköjään sähkövikoja. :roll:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 11 Loka 2019, 21:13
Kirjoittaja dnapekko
Pesin Breran, ja vein talvitalliin. Sieltä sitten sataviiskutosella kevääseen saakka :)

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 13 Loka 2019, 18:05
Kirjoittaja Mikael J
Tällä kertaa oikea ylätukivarsi (TRW) tuli vaihdettua. Vanha, joka oli ostettu Motonetistä kesti 2 vuotta ja kolme kuukautta. Että semmosta laatua. Nyt ainakin kolina loppui oikealta puolelta.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 13 Loka 2019, 22:24
Kirjoittaja Tuomas K
^Mulla TRW:n ylätukivarsi rupesi narisemaan vuodessa, että en ihan hirveän korkealle nostaisi odotuksia tuonkaan keston suhteen.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 14 Loka 2019, 07:33
Kirjoittaja Mikael J
Tuomas K kirjoitti:^Mulla TRW:n ylätukivarsi rupesi narisemaan vuodessa, että en ihan hirveän korkealle nostaisi odotuksia tuonkaan keston suhteen.
Noh narinat loppuu CRC:llä jos tarve tulee. Kuhan se pallonivel kestää nyt pitempään kuin pari vuotta. Vasen ylätukivarsi vielä sinnittelee on alkuperäinen (2006) :|

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 14 Loka 2019, 12:06
Kirjoittaja JMC
^Laittakaa silikonirasvaa sinne puslan ja holkin väliin jo uutuuttaan. Toimii ja kestää narisematta pitkän aikaa. Eikä ole kummoinen homma purkaa sitä holkkia puslasta irti jos vain viilapenkki löytyy.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 17 Loka 2019, 00:44
Kirjoittaja Polforea
Ruuvasin ökybemarin voimansiirtoon ajamisen iloa lukkoperän muodossa.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 17 Loka 2019, 08:53
Kirjoittaja FinPat
Polforea kirjoitti: Ruuvasin ökybemarin voimansiirtoon ajamisen iloa lukkoperän muodossa.
Lukkoperän vai Torque Biasing laitteen?

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 17 Loka 2019, 09:05
Kirjoittaja Beta Julio
Polforea kirjoitti:Ruuvasin ökybemarin voimansiirtoon ajamisen iloa lukkoperän muodossa.
Tuliko oikein quaifea alle?

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 17 Loka 2019, 09:06
Kirjoittaja Polforea
Levylukko tuo on, ei tartte selitellä torsenin lukittumattomuutta. Ei siis ole Quaife, niillä ei muuta olisikaan kuin se ATB (eli käytännössä torsen), vaan custom-spec portugalilaiselta bmw-peräpajalta.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 17 Loka 2019, 20:17
Kirjoittaja BerlinettaSport
BetaJulion valon kiinnikkeillä sovitin kiinanpojan lediä 159n nenälle. Sopii odotettua paremmin! Kiitos BetaJuliolle thingiverseen levittämistä 3d malleista! 8)
KuvaKuva
Paneeli on tämä

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 17 Loka 2019, 22:43
Kirjoittaja Beta Julio
^ hyvältä näyttää, eipä kestä, mukava että on käyttöä muillekin. :) Jos viitit niin "post a make" thingiverseen ois kiva, olis eka mun "designeihin".. :D

Millainen valokuvio tolla valaisimella? Omassa tuntuu autotallin ovea vasten ainakin että hajavaloa tulee ehkä liikaa, saattaa häikäistä.