Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 16 Marras 2019, 01:00



Vastaa viestiin  [ 6034 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 117, 118, 119, 120, 121  Seuraava
Mitä teit tänään tallissa? 
Kirjoittaja Viesti

Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:23
Viestit: 1541
Paikkakunta: Järvenpää
Auto: Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
Askartelin vuosihuollon neliapilaan + jarrujen putsaus. Vajaa 5 tuhatta kilsaa oli tullut edellisestä :shock:


11 Syys 2019, 15:30
Profiili
Avatar

Liittynyt: 29 Kesä 2009, 22:37
Viestit: 225
Paikkakunta: Salo
Auto: 156 2.0 JTS -03
Ex: 156 SW 1.8 TS -02
Mitsubishi Outlander 2.0 -07
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
Totesin että Outlanderin jarrulevyt ja -palat tilaus ei nyt mennyt ihan nappiin: etujarrupalat, ja takajarrulevyt oli väärään autoon, niin että kummallekaan päälle ei sitten päässyt tekemään mitään. :roll:
En kyllä tiedä miten olen onnistunut tuommoisen tilauksen tekemään, ei ole tainnut olla ihan keskittyminen parhaimmillaan :lol:

_________________
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.


12 Syys 2019, 20:55
Profiili
Avatar

Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Viestit: 246
Auto: 156 SW JTS 2,0 Brera 3,2 -06
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kasasin velipojan Triumph Daytona 1200:n kaasareita UÄ-pesun jäljiltä, olivat aika töhnässä, pitkään seissyt laite.

_________________
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001


13 Syys 2019, 11:07
Profiili
Avatar

Liittynyt: 12 Kesä 2003, 04:27
Viestit: 3056
Paikkakunta: Pori
Auto: 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
Q4 on yrittänyt jo pari kuukautta vihjailla tarvitsevansa uudet öljyt.
Tänään sitten sain aikaiseksi vaihtaa ne. Samalla vaihtui turbon öljyputken tiiviste. Jos vaikka loppuisi öljyn tiputtelu pihaan.

_________________
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.


15 Syys 2019, 18:41
Profiili
Avatar

Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Viestit: 402
Paikkakunta: Ylöjärvi
Auto: 156 TS 2.0 1999
156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdoin 156 2.0 TS:ään jakopään hilut. Gatesin vesipumppu + hihnasarja on näköjään sisällöltään hieman muuttunut kolmen vuoden takaisesta; vesipumpussa juoksupyörä oli tällä kertaa muovinen (edellisessä samanlaisessa Gatesin sarjassa oli metallinen juoksupyörä) ja tasapainohihnan kiristin oli "made in Romania" (edellinen oli kanadalainen).


15 Syys 2019, 22:29
Profiili
Avatar

Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Viestit: 5010
Paikkakunta: Vantaa
Auto: Alfa 75 V6
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 t16 Lux
Rellu
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
^Sieltä ostetaan, mistä halvemmalla saadaan.

Oliko romanialaisessa kiristimessä mitään merkkiä?


15 Syys 2019, 23:14
Profiili
Avatar

Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Viestit: 402
Paikkakunta: Ylöjärvi
Auto: 156 TS 2.0 1999
156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tuomas K kirjoitti:
Oliko romanialaisessa kiristimessä mitään merkkiä?


Ei ainakaan jäänyt mieleen. Vesipumpun metalliosassa oli Gates mainittu.


16 Syys 2019, 08:45
Profiili

Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:52
Viestit: 770
Paikkakunta: Mäntyharju
Auto: 159 Sportwagon 1,9 jtdm -09
Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
Eilen korjasin yhtä vikaa ja samalla löysin kaksi muuta :lol: Miten tuo onkin noiden kaksipyöräisten kuramopojen kanssa enempi sääntö kun poikkeus, että jossain on aina väljää ja etsivä löytää. Ei kai se muuten harrastus olisikaan :roll:

_________________
Pizza, pasta, mafia!


16 Syys 2019, 11:25
Profiili
Avatar

Liittynyt: 22 Kesä 2006, 17:01
Viestit: 4001
Paikkakunta: Vihti
Auto: 159SW, Fiat Croma -07, Z1100
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
Cromaan vaihdettu vasen etujousi ja oikea alatukivarsi, 166:een vaihdettiin vasen ylätukivarsi. Maanantaina molemmat jälkikatsastukseen. :oops:

_________________
Harrastehistoria
Siivouspalvelut ja erikoispesut, kysy sisäputseista!


21 Syys 2019, 21:14
Profiili

Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Viestit: 362
Auto: 159 + saksalaisia harrasteita
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kuva

3D-suunnittelin ja tulostin maskiin kiinnikkeen pikku LEDbarille. Tuli kertalaakista riittävän hyvä. Olisin muuten kyllä porannut maskiin kiinni mutta katoin että on sen verran hankala kulma mihin pitäs porata niin totesin että helpompi näin. Lisäksi tuon saa irroitettua jälkiä jättämättä.


22 Syys 2019, 20:06
Profiili
Avatar

Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Viestit: 2013
Paikkakunta: Vantaa
Auto: MiTo QV -10
Ex: 156 2.0TS -98
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
^ Makee, mutta meinaatko jättää sen valkoiseksi?

Itse rakentelin vanhoista paneeleista ja sovella -tyyppisistä kiskoista ja kannakkeista 10 hyllymetriä matalan tallin katon rajaan. Toissapäivänä tein tallin päätyyn työpöydän, jonka alle sai soviteltua työkalulaatikoston. Kompurallekin on tilansa, mutta se on vielä toisaalla. Niin, tämän jälkeen pitäisi vielä vedättää sähköjä tarvittaviin kohteisiin. Ja, jotta tallista saisi sinne kuulumattomat tavarat talvehtimaan ja yhden autoista sisään, niin pitäisi vielä rakentaa pihalle vaja. Hommasta ei ole puutetta ....

_________________
Halvoilla työkaluilla saa kalliita kokemuksia


23 Syys 2019, 15:07
Profiili

Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Viestit: 362
Auto: 159 + saksalaisia harrasteita
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
^kiitos, juu ois mulla mustaakin filamenttia ollu vaan en jaksanu vaihtaa niin ovat toistaiseksi valkoiset. Ei tämän designin kunniaksi varmasti Aresessa cocktailkutsuja järjestettäis, mutta haenkin tällä enemmän funkkisdesignerien hyväksyntää. :D Ludwig Mies ainakin arvostais.
Kuva
Mekaaninen asennus on nyt siis tehty. Oisko kellään vinkkiä että mistä releelle kannattais rosvota heräte, ja mistä noille varsinainen käyttövirta?


23 Syys 2019, 19:46
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 7760
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
128i E88
350i DHC
9000 CD
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
Käyttövirtaahan on kivasti melkein vieressä tarjolla suoraan akulta. Herätettä ajatellen viisysissä taisi olla joka tapauksessa pari halogeenia kaukovalona, sieltä on helppo lainata.

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


23 Syys 2019, 19:54
Profiili
Avatar

Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Viestit: 1940
Paikkakunta: Mellilä
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kaukovalolta vain ohjausvirta, ja akulta käyttövirta. Noin ainakin laitoin Stilossa kun viime syksynä led-patterin ruuvasin puskuriin.

_________________
www.lanciadeltateam.fi


25 Syys 2019, 08:16
Profiili WWW
Avatar

Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Viestit: 1940
Paikkakunta: Mellilä
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
"Tallilla" vähän eri näköinen öljyn lauhdutin tuli UÄ-pestyä. Steyer Puch. :)


Liitteet:
DSC_0677.JPG
DSC_0677.JPG [ 189.41 KiB | Katsottu 2196 kertaa ]
DSC_0679.JPG
DSC_0679.JPG [ 206.08 KiB | Katsottu 2196 kertaa ]

_________________
www.lanciadeltateam.fi
25 Syys 2019, 08:19
Profiili WWW

Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11
Viestit: 1158
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
Pele kirjoitti:

öljyn lauhdutin


Jäähdytin!


25 Syys 2019, 09:44
Profiili

Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Viestit: 362
Auto: 159 + saksalaisia harrasteita
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
^^^ ja ^^^^ kiitokset, mulla taisikin olla "käsivarastossa" perusreleen lisäksi johdon väliin tuleva sulakepesä, joten näillä eväillä voisi päästä asentelemaan jo tänään. Diodeja en muista oliko minkäänlaisia hyllyssä, kun sellaista tuolla toisessa ketjussa ehdotettiin kipinänpoistoon releen kylkeen, millaisillahan spekseillä lie pitäisi diodin ollakaan...


25 Syys 2019, 10:48
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 7760
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
128i E88
350i DHC
9000 CD
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kelan rinnalle joku pieni perusdiodi estosuuntaan. Parrautta toki, jos kaivat miljoonalaatikosta valmiiksi diodillisen releen tai *gasp* haet sellaisen kaupasta.

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


25 Syys 2019, 11:13
Profiili
Avatar

Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Viestit: 2013
Paikkakunta: Vantaa
Auto: MiTo QV -10
Ex: 156 2.0TS -98
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
FinPat kirjoitti:
Pele kirjoitti:

öljyn lauhdutin


Jäähdytin!


Piti ihan katsoa netistä, mikä on jäähdyttimen ja lauhduttimen ero. Eipä ole tullut miettineeksi sen enempää asiaa. Eka osuma googlella vei tuolle sivustolle. Sen mukaan kyseessä on tosiaan jäähdytin. Kyllä minäkin olen kuullut puhuttavan öljyn lauhduttimesta ja tainnut itsekin siitä puhua. No, sama se.

_________________
Halvoilla työkaluilla saa kalliita kokemuksia


25 Syys 2019, 11:29
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 7760
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
128i E88
350i DHC
9000 CD
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
Öljynlauhdutin on tosiaan teknisesti väärä, mutta käytännössä varsin yleinen nimitys kyseiselle kennolle. Keskimäärin nettikeskustelu menee näin:

"Öljynlauhdutin"
"Jäähdytin!"
"No mitä eroa?"
"Lauhduttimessa aine vaihtaa olomuotoa kaasusta nesteeksi, öljy ei toivottavasti mene sinne kaasuna"
"Pyhpahpöh. Mites sitten keli voi lauhtua? Vaihtaako sekin olomuotoa?"
"Ei, mut se on ihan eri asia"
...ja sekalainen rönsyily kelin lauhtumisesta pakkasen lauhtumiseen ja lauhtumisen tarkoittamiseen ja aiheen hiljentymiseen. Menee n. 1-12kk ja jollain foorumilla alkaa taas alusta.

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


25 Syys 2019, 11:44
Profiili
Avatar

Liittynyt: 12 Elo 2012, 22:44
Viestit: 1682
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Auto: Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
Nyrkkisääntönä voisi pitää että lauhduttimiessa kaasu nesteeksi, jäähdyttimessä aineen lämpötila laskee.
(tai no jäähdytin on lämmönvaihdin eli siirtää lämpöä[energiaa] aineesta toiseen) Autossa ilmastoinnissa on lauhdutin, muut on jäähdyttimiä.

_________________
Suoraan vaan suoraa


25 Syys 2019, 11:50
Profiili

Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11
Viestit: 1158
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
JiiPee kirjoitti:
Kyllä minäkin olen kuullut puhuttavan öljyn lauhduttimesta ja tainnut itsekin siitä puhua. No, sama se.


Helppona muistisääntönä jäähdyttimessä neste tai kaasu vaihtaa lämpötilaa, lauhduttimessa taas kaasu tai höyry nesteytyy eli vaihtaa olomuotoa.

Sinällään pilkun viilaamista mutta minkäs sitä luonteelleen voi.


25 Syys 2019, 12:05
Profiili
Avatar

Liittynyt: 26 Syys 2018, 16:54
Viestit: 438
Paikkakunta: Askola
Auto: 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
Garmund kirjoitti:
Nyrkkisääntönä voisi pitää että lauhduttimiessa kaasu nesteeksi, jäähdyttimessä aineen lämpötila laskee.
(tai no jäähdytin on lämmönvaihdin eli siirtää lämpöä[energiaa] aineesta toiseen) Autossa ilmastoinnissa on lauhdutin, muut on jäähdyttimiä.

Eikä pidä unohtaa ilmanvaihdon jäähdytysjärjestelmässä olevaa höyrystintä. :mrgreen:
Keskustelunaiheeksi voidaan ottaa auton ilmastointi. Mielestäni autoissa on lämmityksellä ja jäähdytyksellä varustettu ilmanvaihto. Kosteuden, painesuhteiden ja ilmamäärien hallinta näistä puuttuu.


25 Syys 2019, 16:23
Profiili

Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Viestit: 1904
Paikkakunta: Vantaa
Auto: kaasukattilalaitos
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
^ Se perinteinen, oppikirjoihin painettu ilmastoinnin määritelmä on rikki. Sehän ei ole rajattu koskemaan pelkkää jäähdytystä, vaan virallisen liturgian mukaan ilmastointijärjestelmässä ilmaa käsitellään puhdistamalla (suodatus), lämmittämällä, kostuttamalla, kuivaamalla, jäähdyttämällä.

Määritelmä on rikki, koska nuo 2 ensinmainittua löytyy käytännössä kaikista ilmanvaihtojärjestelmistä. Eli sitten "pitää vaan tietää" ettei nuo 2 kuitenkaan vielä oikeuta käyttämään nimitystä ilmastointi. Siis huono määritelmä.

Huonoa määritelmää on kierretty siten, että ilmastoinniksi lasketaan käytännössä vain ja ainoastaan koneellinen tulo- ja poisto + koneellinen jäähdytys. Entäs ne, missä on vain kostututus/kuivaus. Jep? Tuntemattomilla vesillä liikutaan.

Tai jos on ilmanvaihto ja erillisillä laitteilla (fänkkärit tms.) toteutettu jäähdytys? Sama lopputulos, muttei osu viralliseen speksiin. Ilmalämmitys? Mukavuusilmastointi? Miksi tämäkin on pitänyt keksiä?

Homma ratkeaa, kun mietitään, mitä systeemillä tehdään. Ilmanvaihto = vaihdetaan ilmaa. Mitoitus yleensä pääluvun mukaan ja tuloilman lämmitys on vain pakkopullaa vetohaitan poistamiseksi.

Ilmastointi = hallitaan huoneilman olosuhteita, lämpötilaa ja/tai kosteutta. Mitoitus menee enemmänkin jäähdytystarpeen mukaan -> yleensä isommat ilmavirrat (ellei jäähdytys ole toteutettu erillisillä laitteilla) kuin pelkässä ilmanvaihdossa. Auton kylmästöinti kykenee pitämään kabiinin mukavan viileänä myös hellesäällä, joten tässä mielessä kallistuu selkeästi ilmastoinniksi. Vaikka se koneellinen poisto puuttuukin ... mutta tässä kohtaa pitäisi jo olla selvää, ettei rikkinäisen määritelmän yksityiskohtiin kannata takertua.

_________________
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.


25 Syys 2019, 17:22
Profiili
Avatar

Liittynyt: 26 Syys 2018, 16:54
Viestit: 438
Paikkakunta: Askola
Auto: 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
insinörtti kirjoitti:
Ilmastointi = hallitaan huoneilman olosuhteita, lämpötilaa ja/tai kosteutta. Mitoitus menee enemmänkin jäähdytystarpeen mukaan -> yleensä isommat ilmavirrat (ellei jäähdytys ole toteutettu erillisillä laitteilla) kuin pelkässä ilmanvaihdossa.

Jep aivan näin. Ilmavirran säätö hoidetaan erillisillä laitteilla.

insinörtti kirjoitti:
Auton kylmästöinti kykenee pitämään kabiinin mukavan viileänä myös hellesäällä, joten tässä mielessä kallistuu selkeästi ilmastoinniksi. Vaikka se koneellinen poisto puuttuukin ... mutta tässä kohtaa pitäisi jo olla selvää, ettei rikkinäisen määritelmän yksityiskohtiin kannata takertua.

Miten katsot sisätilojen tyypin vaikuttavan tuuletusjärjestelmän määritykseen?
Tilanne määrityksen kanssa sama kuin öljynlauhduttimen kanssa. Määritys on väärä mutta puhekielestä sitä ei saa poistettua. Olkoon puolestani ilmastointi, vaikka käytännössä tarkoitetaan pelkkää tuloilman jäähdytystä.


25 Syys 2019, 17:36
Profiili

Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Viestit: 1904
Paikkakunta: Vantaa
Auto: kaasukattilalaitos
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
nipaka kirjoitti:
Jep aivan näin. Ilmavirran säätö hoidetaan erillisillä laitteilla.

Kyse ei ole säädöstä, vaan mitoituksesta. Ilmanvaihdolla tuotetaan tietynsuuruinen ilmavirta. Ilma kyllä lämmitetään lämpötilaan X ja tätä äksän arvoa saatetaan jopa säädellä huonelämpötilan mukaan, mutta se ei riitä pitämään huonelämpötilaa passelina esim. kesähelteillä. Ei, vaikka tuloilma olisi koneellisesti jäähdytettyä. Tätä ratkaisua kutsutaan mukavuusilmastoinniksi.

Oikeissa ilmastointijärjestelmissä määritetään heti kättelyssä, millaiset olosuhteet (lämpötila, kosteus ym.) tilassa täytyy olla, sekä lämpö- ja kosteuskuormat tilan sisällä. Tämä määrittää esim. jäähdytyksen mitoitustehon, ilmavirrat, järjestelmäratkaisut.

nipaka kirjoitti:
Miten katsot sisätilojen tyypin vaikuttavan tuuletusjärjestelmän määritykseen?
Ei ole vaihtoehtoja! Wanha määritelmä on ajalta, jolloin ilmastointi oli aina ns. ilmajärjestelmä, jossa jäähdytysteho tuotiin huoneeseen jäähdytetyn tuloilman muodossa. Järjestelmät, jossa suurin osa (esim. jäähdytyspalkit = ilma-vesi -järjestelmä) tai peräti kaikki jäähdytyteho tuodaankin fänkkäreillä tms. erillisillä laitteilla, eivät tähän määritelmään istu, kun kaikki ilmankäsittely ei tapahdu iv-koneen sisällä.

Ja edelleen wanhassa määritelmässä on se valuvika, että mikä tahansa tuloilmakone, jossa on lämmityspatteri/LTO ja sen likaantumista estämässä suodatin on ilmastointokone. Paitsi ettei sitten kuitenkaan ole ... eli oikeasti käytetään epävirallista määritelmää ja viitataan kintaalla tälle viralliselle.

Edit: ja onhan tämä vanhetunut määritelmä jo pääsemässäkin haudan lepoon. Sinne D2 rinnalle. Ympäristöministeriön asetus 1009/2017 määrittelee ilmastoinnin näin "sisäilman puhtauden, lämpötilan, kosteuden ja ilman liikkeen hallintaa tulo- tai kierrätysilmaa käsittelemällä". Kyse on juurikin siitä, millaiset olosuhteet tilaan tuotetaan, eikä siitä, mitä palikoita iv-koneen sisältä löytyy.

_________________
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.


25 Syys 2019, 18:23
Profiili
Avatar

Liittynyt: 26 Syys 2018, 16:54
Viestit: 438
Paikkakunta: Askola
Auto: 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
^ Valuvika. Lempparisanani heti ruuhkavuosien jälkeen.
Jos oikeissa ilmastointijärjestelmissä hallitaan kosteuskuormat, miksei autossa ole samaa määritelmää? Toki kosteutta voi poistaa mutta lämpötilan säätö on silloin vajavaista.
Turha tästä on enempää väitellä. Tulipahan keskustelua :-D .


25 Syys 2019, 19:09
Profiili
Avatar

Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Viestit: 1940
Paikkakunta: Mellilä
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
Taas tässä viisastui. Pitääkin oitis ottaa yhteyttä, sillä ovat myyneet minulle täysin tarkoitukseen sopimattoman kapistuksen: https://www.vpmotorsport.fi/product/111 ... uhduttimet

Ja tilata asianmukainen tuote täältä: https://www.autoracing.fi/setrab-std-640-oljynjaahdytin

Hyvin tuo ylempikin on hoitanut tehtävänsä kilpurissa, mutta nyt en epäile hetkeäkään etteikö alempi olisi vieläkin tehokkaampi. :mrgreen: :lol:

_________________
www.lanciadeltateam.fi


25 Syys 2019, 20:39
Profiili WWW
Avatar

Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Viestit: 1578
Paikkakunta: Ylöjärvi
Auto: Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
Polforea kirjoitti:
Kelan rinnalle joku pieni perusdiodi estosuuntaan. Parrautta toki, jos kaivat miljoonalaatikosta valmiiksi diodillisen releen tai *gasp* haet sellaisen kaupasta.

Mieluumminkin iso kuin pieni, joskaan asialla ei kovin kannata stressata jos heräte otetaan halogeenikaukovalon syötöstä. Jos se lähtö on mitoitettu syöttämään halogeenia, se on takuulla riittävän järeä kestämään sen pienen jännitepiikin, jonka rele aiheuttaisi päästäessään. Toisaalta se halogeeni itsessään on hyvinkin tehokas takapotkun tappaja. Toki voi aina miettiä tilannetta, jossa se halogeenipolttimo on kärtsähtänyt, mutta sillonkin pätee kohta 1 eli lähdön mitoitus.

Eipä siitä diodista toki haittaakaan ole muuta kuin asentamisen vaiva, ja sekin taitaa mennä harrastamisen tiliin.

_________________
Järkiautoilija


25 Syys 2019, 21:39
Profiili
Avatar

Liittynyt: 12 Elo 2012, 22:44
Viestit: 1682
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Auto: Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
Mielestäni menee enemmän pieleen puhua öljyn lauhduttimesta väärässä yhteydessä, kuin ilmastoinnista. (lvi-alan ammattilainen varmaan eri mieltä :D ) Se antaa kuvan että öljy on kaasumaista moottorissa. Moottoriöljyt taitavat vaatia lähemmäs 400 C höyrystyäkseen/kaasuuntuakseen* (En tiedä kumpi termi tässä oikea ja eivät taida tarkoittaa ihan samaa, empä ollut varsinaisesta määritellystä erosta ennen lukenut*2). En nopeasti oikein hyvää tietoa löytynyt, mutta raakaöljyn jalostuksessa näkyisi voiteluöljyjen yms tislauslämpötila olevan 400 tienoille. (tosin ei sanottu paineesta mitään...)

Varsinkin kun termi ilmastointi ylläolevista viesteistä päätellen ei taida olla (Suomessa?) viralliselta määritelmältään kovin hyvä ja selkeä. Lauhdutin taas tarkoittaa joka maassa samaa asiaa, ilmastointi taitaa olla enemmän kiinni keksityistä määritelmistä.



* Joo moottoriöljyssä on aineita mitkä höyrystyvät matalemmissa lämpötiloissa.


*2 "Arkielämässä termit höyry ja kaasu tarkoittavat samaa asiaa, fysiikassa termit on erotettu toisistaan. Höyry on kaasumaista ainetta, joka voidaan muuttaa nesteeksi pitämällä lämpötila vakiona ja muuttamalla tilavuutta. Höyrystä tulee kaasu kriittisessä pisteessä, jolloin kaasun liike-energia on niin suurta, ettei kaasu tiivisty ennen kuin lämpötila laskee."
Ihan vain wikistä, en jaksa käyttää aikaa paremman lähteen ettimiseen... (https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaasu)

(Ihmetyttää etten tuommoista selitystä muista lukeneeni ennen, olen kuitenkin käynyt muutaman kurssin termodynamiikkaa(varmaan lämpöoppi suomeksi), lämmönsiirtoa ja voimalaitosoppia. Tosin silloin käsiteltiin voimalaistosten "välittäjäaineena" vain vettä ja en tiedä mahtaako vesi pystyä olemaan tuon ylemmän selityksen mukaista kaasua...)

_________________
Suoraan vaan suoraa


26 Syys 2019, 11:22
Profiili

Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Viestit: 1904
Paikkakunta: Vantaa
Auto: kaasukattilalaitos
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
Garmund kirjoitti:
ilmastointi taitaa olla enemmän kiinni keksityistä määritelmistä

Ilmastoinnin ongelma on, että termi on liian maailmojasyleilevä. Vähän niinkuin "hengittävä rakenne" tai "sisäympäristö".

Muualla maailmassa ei vastavaa termiä ole. Air Conditioning = koneellinen jäähdytys. Se ei ota kantaa ilmanvaihtoon, sisäolosuhteisiin yms. Rakennuksessa voi olla AC, vaikka ilmanvaihto olisi pelkän tuuletusikkunan varassa. Mikä on itseasiassa se kaikkein yleisin ratkaisu.

Garmund kirjoitti:
(En tiedä kumpi termi tässä oikea ja eivät taida tarkoittaa ihan samaa, empä ollut varsinaisesta määritellystä erosta ennen lukenut*2)

Molemmat sinällään oikein, mutta höyristyminen viittaa niemenomaan nesteen muuttumiseen kaasumaiseen olomuotoon. Temppu kun onnistuu kiinteiltäkin aineilta. Arkielämän esimerkki: Avoimessa astiassa olevat jääpalat kutistuvat ns. no-frost pakastimessa olemattomiin.

Garmund kirjoitti:
(Ihmetyttää etten tuommoista selitystä muista lukeneeni ennen, olen kuitenkin käynyt muutaman kurssin termodynamiikkaa(varmaan lämpöoppi suomeksi), lämmönsiirtoa ja voimalaitosoppia. Tosin silloin käsiteltiin voimalaistosten "välittäjäaineena" vain vettä ja en tiedä mahtaako vesi pystyä olemaan tuon ylemmän selityksen mukaista kaasua...)

Taitaa niistä opinnoista muutama vuosi olla. Vesihän se välittäjäaine valtaosassa lämpövoimalaitoksia on ja näistäkin tunnetaan tyyppi ylikriittinen voimalaitos. BTW, moisella hakusanalla google tarjoilee Meri-Porin hiililauhdevoimalaitosta. Hiiltäkö siellä lauhdutetaan :)

_________________
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.


26 Syys 2019, 17:19
Profiili
Avatar

Liittynyt: 12 Elo 2012, 22:44
Viestit: 1682
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Auto: Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
Menee offtopickiksi: Jep Ylikriittisiä taitaa olla lähes kaikki isommat voimalaitokset (Iso lämpöteho ja paine siis, muistaakseni ydinvoimalat eivät ole ylikriittisiä) Tuo ylikriittisyys taisi tarkoittaa kovaa höyrypainetta, muistelisin 250bar tai enemmän. En ulkoa muista mitä hyötyjä ja haittoja tuolla ylikriittisyydella saavutettiin. (Edit: Sekoitin aluksi tulistukseen)

Nykyään taidetaan ainakin pienemmissä laitoksissa käyttää öljyä lämmönsiirtoon veden sijasta. Ei tarvitse pelätä pisaroita, jolloin ei tarvita tulistusta ja ohipuhallusta. En muista yhtään mistä aineesta oli tarkemmin kysymys. Tulistus: Vesihöyry kuumennettu kuumemmaksi kuin höyrystymislämpötila kyseissä paineessa olisi, tällöin höyry voi jäähtyä ilman että se tiivistyisi/lahtuisi vedeksi. Sillä ja ohipuhalluksella estetään vesipisaroiden pääsy turbiiniin. Ohipuhallus, eli ohi höyrystä puhalletaan ulos järjestelmästä ennen turbiinia.


Heh vähän hämmentävä termi tuo hiililauhdekin, ei varmaan ole kaikille tuttu:
Polttoaineena hiili, lauhde meinaa vain sähköntuotanoa. Eli ei ole lämmön ja sähkön yhteistuotanoa. (chp eli Combined heat&power) Yhteistuotannossa höyry otetaan turbiinin/en jälkeen tai välistä kuumempana ja korkeampipaineisena käyttöön kaukolämmöksi tai prosessilämmöksi/höyryksi (lauhtuu/tiivistyy vedeksi tässä käytössä, minkä jälkeen saatetaan vielä jäähdyttää/lämmittää ennen takaisin kattilaan johtamista höyrystymään). Pelkässä sähköntuotannossa turbiinin jälkeen höyrynpaine on jopa alle 1bar, mikä sitten lauhduttimessa jäähdytetään takaisin vedeksi.

_________________
Suoraan vaan suoraa


26 Syys 2019, 18:03
Profiili

Liittynyt: 27 Maalis 2014, 13:04
Viestit: 82
Auto: 159 1,9 jtdm
2x Fiat 128 3P, Alfa Romeo 155 2.0 16V Twin Spark
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
Beta Julio kirjoitti:
^kiitos, juu ois mulla mustaakin filamenttia ollu vaan en jaksanu vaihtaa niin ovat toistaiseksi valkoiset. Ei tämän designin kunniaksi varmasti Aresessa cocktailkutsuja järjestettäis, mutta haenkin tällä enemmän funkkisdesignerien hyväksyntää. :D Ludwig Mies ainakin arvostais.

Mekaaninen asennus on nyt siis tehty. Oisko kellään vinkkiä että mistä releelle kannattais rosvota heräte, ja mistä noille varsinainen käyttövirta?

Kerroppas joko on valot toiminnassa ja kuinka tehokkaat ovat? Thingiverseä selaillessa satuin löytämään mallisi kiinnikkeistä :lol: Jos innostuisi vielä lisäämään valaistusta 59n noukalle lazerien lisäksi.. Valojahan ei koskaan voi olla liikaa :)

Itse tuli tuossa viikolla mallinnettua ja perjantai/lauantai tulostettua tuollaisen puhelin/aurinkolasi teline 159n kojelaudan päälle. 2puolitarralla kiinni. Joinkin olen kaivannut tuollaista kippoa lisäksi sille keskikonsolin mukitelineelle. Kipon sisämitat 150x120x50mm (LxSxK).

Kuva


29 Syys 2019, 18:12
Profiili

Liittynyt: 30 Syys 2019, 00:16
Viestit: 9
Auto: 2004 GT JTDM
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kuva

GT:n takaiskarijumppaa, ei tallissa tosin kun sen valtaa MP- nostin ja tallipanimo. Vasen puoli jo petti, oikea oli näköjään abaut yhtä terävää töyssyä vailla.


30 Syys 2019, 00:53
Profiili

Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Viestit: 362
Auto: 159 + saksalaisia harrasteita
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
BerlinettaSport kirjoitti:
Beta Julio kirjoitti:

Mekaaninen asennus on nyt siis tehty. Oisko kellään vinkkiä että mistä releelle kannattais rosvota heräte, ja mistä noille varsinainen käyttövirta?

Kerroppas joko on valot toiminnassa ja kuinka tehokkaat ovat? Thingiverseä selaillessa satuin löytämään mallisi kiinnikkeistä :lol: Jos innostuisi vielä lisäämään valaistusta 59n noukalle lazerien lisäksi.. Valojahan ei koskaan voi olla liikaa :)


Juu kyllä ne sähkötkin tuli asenneltua, hyvin toimii. Eihän ne tuossa koko- ja hintaluokassa kummoiset tuikut ole mutta ainakin marginaalisesti tyhjää paremmat. :D


30 Syys 2019, 19:13
Profiili

Liittynyt: 27 Maalis 2014, 13:04
Viestit: 82
Auto: 159 1,9 jtdm
2x Fiat 128 3P, Alfa Romeo 155 2.0 16V Twin Spark
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
159 sai kuskin takaoveen uuden lukkomekanismin. Nyt toimii taas lukot niin kuin pitääkin :). Lisäksi pesu ja sisä siivous. Fillarin kuskaaminen auton kontis on hieman sottaista puuhaa niin paiskasimpa vielä kattotelineet autoon.


05 Loka 2019, 16:34
Profiili

Liittynyt: 14 Loka 2011, 17:44
Viestit: 476
Auto: Alfa Romeo GTV6
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
Käynnistin GTA:han kytkinremontin.


05 Loka 2019, 17:28
Profiili

Liittynyt: 16 Kesä 2013, 18:55
Viestit: 301
Paikkakunta: Sastamala
Auto: Harrasteautot:
33 1.7 16V QV -90
155 2.5 V6 -92

Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 75 T.SPARK -92
Ex: 159 SW 2.2 JTS -06
Ex: 75 T.SPARK -90
EX: 33 1.5 QV -85
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
En tallissa tälläkertaa, vaan ulkona. Hitsailin 155:seen uuden pilarin eteen, jossa on mm. Ilmastoinnin kuivan kiinni ja puskurin sivun kannake.


05 Loka 2019, 19:58
Profiili
Avatar

Liittynyt: 14 Touko 2003, 12:45
Viestit: 3320
Paikkakunta: Kuopio
Auto: 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
Korjasin 166:sta kolme (!) sähkövikaa:

-laitoin sisävaloreleen paikalleen, uusi odotteli asennusvuoroaan 4 vuotta peräkontissa. Eipä tuota sinänsä ole tarvinnut, kun on vain kesäisin tällä ajeltu...
-korjasin pätkivän xenonin (liittimessä hapettumaa)
-korjasin lakkoilevat pyyhkimet (viiksessä kontaktivika)

Että joo, on näissäkin näköjään sähkövikoja. :roll:

_________________
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO


07 Loka 2019, 09:24
Profiili
Avatar

Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Viestit: 246
Auto: 156 SW JTS 2,0 Brera 3,2 -06
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
Pesin Breran, ja vein talvitalliin. Sieltä sitten sataviiskutosella kevääseen saakka :)

_________________
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001


11 Loka 2019, 20:13
Profiili
Avatar

Liittynyt: 09 Kesä 2013, 19:41
Viestit: 114
Paikkakunta: Kuopio
Auto: Alfa 159 2.2jts
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tällä kertaa oikea ylätukivarsi (TRW) tuli vaihdettua. Vanha, joka oli ostettu Motonetistä kesti 2 vuotta ja kolme kuukautta. Että semmosta laatua. Nyt ainakin kolina loppui oikealta puolelta.


13 Loka 2019, 17:05
Profiili
Avatar

Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Viestit: 5010
Paikkakunta: Vantaa
Auto: Alfa 75 V6
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 t16 Lux
Rellu
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
^Mulla TRW:n ylätukivarsi rupesi narisemaan vuodessa, että en ihan hirveän korkealle nostaisi odotuksia tuonkaan keston suhteen.


13 Loka 2019, 21:24
Profiili
Avatar

Liittynyt: 09 Kesä 2013, 19:41
Viestit: 114
Paikkakunta: Kuopio
Auto: Alfa 159 2.2jts
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tuomas K kirjoitti:
^Mulla TRW:n ylätukivarsi rupesi narisemaan vuodessa, että en ihan hirveän korkealle nostaisi odotuksia tuonkaan keston suhteen.


Noh narinat loppuu CRC:llä jos tarve tulee. Kuhan se pallonivel kestää nyt pitempään kuin pari vuotta. Vasen ylätukivarsi vielä sinnittelee on alkuperäinen (2006) :|


14 Loka 2019, 06:33
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Viestit: 1001
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Auto: 147 2.0 T.Spark -08
147 1.9 JTDm -07
147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex:156 2.0 T.Spark -01
ex:147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
^Laittakaa silikonirasvaa sinne puslan ja holkin väliin jo uutuuttaan. Toimii ja kestää narisematta pitkän aikaa. Eikä ole kummoinen homma purkaa sitä holkkia puslasta irti jos vain viilapenkki löytyy.


14 Loka 2019, 11:06
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 7760
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
128i E88
350i DHC
9000 CD
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ruuvasin ökybemarin voimansiirtoon ajamisen iloa lukkoperän muodossa.

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


16 Loka 2019, 23:44
Profiili

Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11
Viestit: 1158
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
Polforea kirjoitti:
Ruuvasin ökybemarin voimansiirtoon ajamisen iloa lukkoperän muodossa.


Lukkoperän vai Torque Biasing laitteen?


17 Loka 2019, 07:53
Profiili

Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Viestit: 362
Auto: 159 + saksalaisia harrasteita
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
Polforea kirjoitti:
Ruuvasin ökybemarin voimansiirtoon ajamisen iloa lukkoperän muodossa.


Tuliko oikein quaifea alle?


17 Loka 2019, 08:05
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 7760
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
128i E88
350i DHC
9000 CD
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
Levylukko tuo on, ei tartte selitellä torsenin lukittumattomuutta. Ei siis ole Quaife, niillä ei muuta olisikaan kuin se ATB (eli käytännössä torsen), vaan custom-spec portugalilaiselta bmw-peräpajalta.

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


17 Loka 2019, 08:06
Profiili

Liittynyt: 27 Maalis 2014, 13:04
Viestit: 82
Auto: 159 1,9 jtdm
2x Fiat 128 3P, Alfa Romeo 155 2.0 16V Twin Spark
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
BetaJulion valon kiinnikkeillä sovitin kiinanpojan lediä 159n nenälle. Sopii odotettua paremmin! Kiitos BetaJuliolle thingiverseen levittämistä 3d malleista! 8)
KuvaKuva
Paneeli on tämä


17 Loka 2019, 19:17
Profiili

Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Viestit: 362
Auto: 159 + saksalaisia harrasteita
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Mitä teit tänään tallissa?
^ hyvältä näyttää, eipä kestä, mukava että on käyttöä muillekin. :) Jos viitit niin "post a make" thingiverseen ois kiva, olis eka mun "designeihin".. :D

Millainen valokuvio tolla valaisimella? Omassa tuntuu autotallin ovea vasten ainakin että hajavaloa tulee ehkä liikaa, saattaa häikäistä.


17 Loka 2019, 21:43
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 6034 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 117, 118, 119, 120, 121  Seuraava

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Alfistipohjoosesta ja 12 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com