Sivu 117/153

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 02 Kesä 2019, 17:50
Kirjoittaja alum
Vaihdoin DCNF:n kalvon. Ensin yhdestä alkoi tihkua bensaa, pian toisestakin. Päätin säästää ja tilata kolme kappaletta eli yhden varalla. Niiden saavuttua vuoti jo kolmaskin. Uusittuani kaikki kolme alkoi neljäskin laskea läpi. Uusi tilaus 2kpl, taas yksi varalle. Nyt viimeinenkin on vaihdettu, ei vuoda enää.

Unohdin Murphyn lakiin liittyvän vanhan perussäännön. Jos joku hankalassa paikassa oleva pitää korvata, kannattaa vaihtaa kerralla kaikki, koska loputkin vaativat uusimista ennemmin tai myöhemmin. Nyt maksoin ylimääräisen postimaksun aivan turhaan.

Tyhmyydestä saa aina maksaa (olikohan se kälviäläinen vai kempeleläinen sananparsi?).

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 02 Kesä 2019, 21:47
Kirjoittaja matti_vuorio
Jaa että mitäkö tehtiin? Tehtiin päivä remonttia 156:een, jotta saadaan tehdä talvella pari päivää lisää. Videon ja kerätyn lokitiedon perusteella jotain oli pielessä tehojen osalta. Raahen rataprofiili oli sellainen, että ensin on paljon hidasta ja mutkaista osuutta, radan jälkimmäisellä puoliskolla kolme pitkää suoraa ja loppu taas enemmän syheröä. Datan mukaan ensimmäinen puolisko mentiin kaikin puolin ok, radan nopea osuus laihalla (0.92) ja taas lopussa normaalilla seoksella. Miksi näin, vaikka muut käppyrät kuten vaikkapa suutinten kuormitus näytti kaiken olevan ok. Asioita suljettiin pois ja lopulta ainoa looginen selitys on, että kone ei tässä kyseisessä ajotilanteessa saa bensaa sitä määrää mitä se haluaa. Ei, vaikka vakio polttoainepumppu vaihdettiin talvella Walbro 255 -mallin pumppuun.

Tarkka tieteellinen mittaus suoritettiin asentamalla railin päähän paineensäädin, painemittari ja pätkä letkua. Polttoainetta pumpattiin tasan 60s kanisteriin, se punnittiin ja sen pohjalta laskettiin mitä pumppu tuottaa tunnissa. Tuloksena 2.0bar lukemalla 101l/h ja 3.0bar lukemalla 104l/h. Luigin asentama bensalinjasto tietysti haukuttiin pystöön, koska sehän on vain parhaimmillaankin 8mm putkea ja erinäiset liitokset kaventavat paikka paikon sisähalkaisijan noin 4-5mm tienoolle. Tämän (5/16" / 8mm) putken (ilman kuristimia) pitäisi riittää noin 170l/h virtaukseen. Päätettiin vielä mitata lukema suoraan tankista, pumppuyksikön liittimestä. Tuloksena samat lukemat. Jos linja ei ahdista, niin mikä sitten?

Vika tai sanotaanko että ominaisuus löytyi tankin pumppuyksiköstä ja sen (http://www.tmuukkonen.fi/shop/wp-conten ... 536501.jpg) rakenteesta. Sehän on sellainen malja tankin pohjalla, jonka sisällä on suodatin sekä pumppu. Kuppeessa mittarin koho ja yläosassa paineen säädin. Normaali ajotilanteessa ylimääräinen, paineensäätimeltä ohivirtaava bensa virtaa maljan ulkoreunan putkea pitkin pohjalle, tehden 90 asteen kulman ja puhaltaen bensan pienen matkan päässä olevaan takaiskuventtiiliin, mikä sitten täyttää maljaa. Näytti olevan sen verran hieno rakennelma, että se saa maljan täytettyä vaikka bensaa olisi vain vähän tankissa. Maljan idea on että pumppu saa bensaa kaikissa ajotilanteissa. Valitettavasti rakenteen rajat tulevat vastaan kun bensaa tarvitaan enemmän kuin mitä vakio GTA ikinä tarvitsee. Walbro hörppäsi maljan tyhjäksi 12s pumppauksella ja loput tuosta minuutin pumppauksesta on vain ryystämistä.

Korjaus oli helppo mutta epämiellyttävä. Tankataan tankki täyteen, mikä tuo sitten ylimääräistä ja turhaa panoa autoon noin 50kg. Kun tankki täytetään 3/4 mittaan, on bensan pinta tasan tuossa maljan reunalla ja se täyttyy väkisinkin ja riippumatta pohjaventtiilin toiminnasta. Railin päästä mitattuna tuotto nousi 3bar paineella jopa 130l/h lukemaan. Jännite pumpulla tosin oli onneton 10,8V ja laturi kytkettynä 12,8V. Laturin kytkentä nosti tuoton 138l/h lukemaan. Tämän pohjalta tiedetään, että loppukausi ajetaan liian raskaalla autolla ja tulevan talven aikana alkuperäinen tankki, sähköt ja linjasto saa väistyä uuden tieltä pois. Kilpatankin asennus tuo hieman lisää peltitöitä turvamääräysten osalta.

Aiheen vierestä vielä, niin viritysvaraa GTA:ssa on siis varsin vähän mitä tulee vaikkapa tuohon polttoaine järjestelmään. Laskennallisesti tuo noin 100l/h tuotto riittää vain noin 290hp teholukemiin. Sen 12s rykäisyn ajaksi toki hieman suurempaan lukemaan.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 03 Kesä 2019, 07:54
Kirjoittaja dnapekko
Vaihdoin tallin vieressä pihalla Breraan vitospytyn puolan. Yllättävän aikaavievä homma, eLearnin ohjeet ovat lähinnä viittelliset, mutta näkeehän siitä imusarjasta, mitä kaikkea pitää irroittaa ) Jäähdytysvesiletkun (?) kannakkeen pultti oli haastellinen paikoilleenlaitettava. Sitten eka käynnistyksellä kävi viidellä, oho, ja toisella ei edes käynnistynyt, prkl. Hetki ihmettelyä, uusi yritys puolikaasulla, ja sitten lähti käymään normaalisti, ja toimii ihan jees.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 04 Kesä 2019, 20:46
Kirjoittaja ristojärvelä
Rakentelin GTA:n etuiskareihin yläpään kiinnitysosat, orkkisiskareissa varsi on 10mm, keltaisessa Konissa 12mm.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 04 Kesä 2019, 21:59
Kirjoittaja Ruokoton
Aloitin vaihtamaan raidetangon sisä- ja ulkopäät, kun säätö oli muuttunut molemmin puolin pysyväksi. Paperilla helppo homma mutta eihän mikään kohtuudella mene:

Olkavarsi on alumiinia johon ulkopään pallonivelen pultti oli "hieman" tarrannut kiinni kuluneen 9 vuoden aikana. Parin tunnin aikana kävin läpi kaikki talouden ulosvetäjät huonolla menestyksellä, lotrasin kaikki tahtotilaa auttavat kemikaalit, paukuttelin 2kg lekalla, väänsin purkuraudalla - ja lopulta kasasin takaisin soitellakseni huomenna korjaamot läpi. :evil:

Viikon päästä olisi viikonloppuohjelmassa Oulu-Helsinki-Oulu-Kemijärvi, joten olisi korkea aika saada kesärenkaat kitkojen tilalle ja kulmat kuntoon. Puuh...

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 04 Kesä 2019, 23:12
Kirjoittaja mutt
^Lämpö olisi auttanut, varsinkin alumiinin kanssa.

Ei tallissa ihmeempiä, kun ruohonleikkuussa meni iso osa päivän vapaa-ajasta. Pakkailin jo autoon työkalut mukaan, ja sitten muistin, että huomenna on työpaikan pihalla ongelmajätteiden keräys, joten loisteputkia, öljynsuodattimia ja jäteöljyjä kyytiin. Jäähdytin- ja jarrunesteitä eivät kerää kuitenkaan...

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 04 Kesä 2019, 23:35
Kirjoittaja Ruokoton
mutt kirjoitti:^Lämpö olisi auttanut, varsinkin alumiinin kanssa.
Kyllä kävi mielessä että ollappa pikkuinen toho - tai vielä ennemmin semmonen ökyisä induktiolämmitin. No, ehkä huomenna vielä uusi yritys. Loppuu vaan aika kesken.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 05 Kesä 2019, 11:12
Kirjoittaja Janne
^
Ruskon Ilotalosta haet apuja lämmittimen muodossa.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 05 Kesä 2019, 11:59
Kirjoittaja Ruokoton
https://photos.app.goo.gl/HHrixkoh19oxVmfB6

Tänään irtoaa! Tai palaa auto, saa nähdä... :-D

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 05 Kesä 2019, 15:49
Kirjoittaja mutt
Ei riitä teho, alumiini johtaa lämmöt tehokkaasti pois... Ellei sitten satu olemaan jo ihan hilkulla irtoamassa.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 05 Kesä 2019, 17:22
Kirjoittaja Ruokoton
Ei tarvinut kokeilla, lähti mekaanisella voimalla kun vaihtoi vähän taktiikkaa. No, jos ei pikkutoho käy irroittamiseen, niin keittiöön sitten. Turhaksi ei jää.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 05 Kesä 2019, 19:57
Kirjoittaja jyrkip
^Millä taktiikalla? Yleensähän nuo on totelleet kahta kilon-parin moskaa, toinen vastimeksi ja toisella kylkeen. Eli miten tuon nyt paremmin selittäisi, lyödään siis rinkulan ulkopulelle ja toinen moska toisella puolella vastimena. Tai jotenkin :lol:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 05 Kesä 2019, 20:36
Kirjoittaja Ruokoton
Nostin jousituksen toisella tunkilla suunnilleen ajokorkeuteen. Sitten totteli voimaa paremmin tai ehkä ero oli vaan plaseboa. Toiselta puolen irtosikin viidellä iskulla(!) samalla alkuvalmistelulla.

Työkaluina Kuva ja kahden kilon moska.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 05 Kesä 2019, 21:42
Kirjoittaja Tiige
^Tuollaisella kunnon haarukalla ja voimalla lähtee yleensä jos ei tarvitse vanhaa niveltä sääliä. Jos taas haluaa ehjänä irti niin uskallan suositella moista tai vastaavaa ulosvetäjää: https://m.motonet.fi/fi/tuote/804027/Pa ... svetaja-HD
Tuon kiristää kunnon pänniin (mutteri kannattaa jättää kierteen päähän niin ei paina nivelen tappia luttuun) ja sitte lekalla kunnon moukari ulosvetäjään.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 05 Kesä 2019, 22:07
Kirjoittaja gYdEbUh
^Minä sain tuon ulosvetäjän ensimäisellä käyttökerralla banaaniksi. No tulipa tietoon millaista voimaa tuon kanssa suunnilleen kuuluu käyttää.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 05 Kesä 2019, 23:08
Kirjoittaja mutt
Tuollaisella biltemalaisella on avattu monet kartioliitokset. Hyvä peli ollut, ei ole edes pää mennyt pahasti tatille, vaikka moukaria on saanut.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 06 Kesä 2019, 07:38
Kirjoittaja Vesa AJ
Tallissa ja vähän ulkonakin...

Kuormaajan viimeistelyä. Jäähdytysnestevuodon korjailua ja öljynpaineanturin vaihto. Seuraavaksi pitää sovitella kaivulaitetta keulaan, että pääsee urakoimaan saunarakennuksen maansiirtotöitä :)

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 06 Kesä 2019, 08:11
Kirjoittaja Janne
^
Jösses! Siitähän tuli nätti!

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 06 Kesä 2019, 08:14
Kirjoittaja mutt
John Deere Alfant 40? :mrgreen: Hieno on, ja kateeksihan moinen jo käy!

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 06 Kesä 2019, 08:24
Kirjoittaja Vesa AJ
Täytyihän siihen vähän Alfaakin saada mukaan :lol:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 06 Kesä 2019, 10:33
Kirjoittaja FinPat
Vesa AJ kirjoitti:Täytyihän siihen vähän Alfaakin saada mukaan :lol:
Tosi hieno!

Saisiko konehuoneeseen ängetyksi vielä Busson? :shock:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 06 Kesä 2019, 13:30
Kirjoittaja mutt
FinPat kirjoitti:
Vesa AJ kirjoitti:Täytyihän siihen vähän Alfaakin saada mukaan :lol:
Tosi hieno!

Saisiko konehuoneeseen ängetyksi vielä Busson? :shock:
Niin tulos olisi jotain tämmöistä?
https://www.youtube.com/watch?v=9yHl24QynOM

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 06 Kesä 2019, 16:23
Kirjoittaja arv
Vesa AJ kirjoitti:Kuormaajan viimeistelyä. Jäähdytysnestevuodon korjailua ja öljynpaineanturin vaihto. Seuraavaksi pitää sovitella kaivulaitetta keulaan, että pääsee urakoimaan saunarakennuksen maansiirtotöitä :)
Kadehdittavan hieno on!

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 06 Kesä 2019, 18:58
Kirjoittaja mutt
Se mikä erityisesti pistää silmään on, että ei näytä ollenkaan omatekoselta.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 06 Kesä 2019, 21:59
Kirjoittaja Vesa AJ
Olishan se paat komiaa, jos Busso laulaisi matalalta, mutta väkevästi selän takana :-D

Siinäpä tavoitetta seuraavaksi...

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 07 Kesä 2019, 19:59
Kirjoittaja dnapekko
Poistin pikkukiven etujarrulevyn ja -kilven välistä. Osasi pitää aivan helvetillistä metakkaa :)

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 07 Kesä 2019, 20:31
Kirjoittaja jeQQ
Sytytin Zetan palamaan. :mrgreen:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 08 Kesä 2019, 19:49
Kirjoittaja michelin
Vaihtelin Mondeoon etupäähän orkkis pahvikartioiden tilalle Ground Zeron kajarit tilalle.

Nyt soi pärisemättä.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 08 Kesä 2019, 20:23
Kirjoittaja atm
Busson hitsaukset saatu päätökseen. Molemmat helmat ja takakaaren alaosat Kemppiliimattu ja suhkittu 3 pulloa kotelosuojaa kaikista mahdollisista raoista . Pohja paikottu jo 2018. Talven ulkosäilytyksen jälkeen hörähti ekalla tulille eikä syttynyt mikään vikavalokaan :mrgreen:
Seuraavaksi helmojen pohjatyöt + tuulilasinvaihto niin uskaltaisi ehkä viedä syyniin. Onhan tuo edellinen leima vuodelta 2014 jo aika kuiva :|

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 08 Kesä 2019, 20:31
Kirjoittaja dnapekko
Vaihdoin Breraan öljynpaineen merkkivalon anturin. Myyjäliike lähetti perään, kun ei ollut osa ehtinyt saapua annan Suomeen rahtausta. Lupasivat maksaa vaihdonkin, mutta teinpähän itse

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 09 Kesä 2019, 07:57
Kirjoittaja Savo
Kun tuli julkisesti luvattua paikkamaalata GT, niin olihan se tehtävä. Tai eilen aloitin ja tänään jatkan. Väliaikainen korjaushan tästä tulee. Kyllä se koko auton maalautus on edessä. Onkohan tää maalin lohkeaminen puneisen värin ongelma vai mistähän tää johtuu?

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 09 Kesä 2019, 10:52
Kirjoittaja Tuomas K
^Taitaa olla Alfan ongelma, mulla teki niin 156 kuin 159 noin.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 09 Kesä 2019, 10:56
Kirjoittaja alfa 156 v6
sinkityn pellin ikävä ominaisuus että maali ei tahdo pysyä?

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 09 Kesä 2019, 11:14
Kirjoittaja FinPat
alfa 156 v6 kirjoitti:sinkityn pellin ikävä ominaisuus että maali ei tahdo pysyä?
Erilaisilla happokylvyillä yms. ilmeisesti saa maalin pysymään sinkitynkin pinnan päällä. Possuissa osittainen sinkitys tuli jo joskus -71 ohjelmaan ja 911 korit sinkittiin kokonaisuudessan -76 eteenpäin. Ainakin omien kokemusten mukaan -80 luvun loppupuolelta eteenpäin olevissa pikku-Possuissa tehtaan maali pysyy kiinni sinkityssä ja sinkittömässä ihan yhtä lailla.

Taitavat nykyään melkein jokainen valmistaja enemmän tai vähemmän sinkitä korinsa ja maali pysyy kuitenkin vähintään kohtuullisesti joten kyllä teollisuudessa taitaa olla osaaminen tähän. En tiedä kuinka Alfa sitä sitten hyödyntää.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 09 Kesä 2019, 11:41
Kirjoittaja Tiige
Itselläkin noista lokareiden pokkauksien sisäpinnoista lohkeillut maalia GT ja 159 vaikka eivät ole punaisia. Noi nyt on helppo vaikka pensselillä töpötellä maalia kun ei ole kovin näkyvässä paikassa. Volkkareissa näyttää maalit lohkeavat samaan tapaan mutta näkyvimmiltä paikoilta.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 09 Kesä 2019, 17:40
Kirjoittaja Pujazuba
Savo kirjoitti:Kun tuli julkisesti luvattua paikkamaalata GT, niin olihan se tehtävä. Tai eilen aloitin ja tänään jatkan. Väliaikainen korjaushan tästä tulee. Kyllä se koko auton maalautus on edessä. Onkohan tää maalin lohkeaminen puneisen värin ongelma vai mistähän tää johtuu?
Myös Giulietassa tämä aiheuttaa harmia. Onhan tuo kulma paikassa jossa maalilta odotetaan aika paljon. Omassa autossa viime talvi oli erityisen julma tuolle kohdalle niin spray maalasin paljaat kohdat ja asensin roiskeläpät.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 09 Kesä 2019, 20:00
Kirjoittaja sämpy
Scudoon vaihdoin jakohihnan ja vesipumpun. On tuo mk2 tässäkin suhteessa helpompi kuin vanha ja lisäksi tässä "uudemmassa" PSA moottorissa CR pumppukin on nokan pyörittämä, eli jakopäässä vain 2 ratasta, rulla ja kiristin.

Hiukan yllättäen ajoitussäätö olikin leveä kiilaura alapyörässä kun vanhassa oli pultit nokkapyörässä. Joku tuolla vuotaa öljyä, mutta ei ole aikaa tilailla tiivistettä tai edes selvittää miten nokkapyörän voi irrottaa. Tässä ajoituslukitus menee samalla kun pyörän irrottaa enkä usko että tuolla on kiilaa. Huomenna pitää ajaa jo Kainuuseen joten vuotakoon, onhan tuo vain käyttöauto.

No vielä olisi jakopään teko vanhaan malliin työlistalla, kun ehtisi..

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 10 Kesä 2019, 00:37
Kirjoittaja pitkämies
Uudet liemet lootaan ja perään....12000km/kahteen kesään, joten nyt oli korkea aika!....Vanhat litkut vielä terveen oloisia. Magneeteista ei löytynyt mitään hälyyttävää...Perä-öljy ehkä aavistuksen vesittyneen oloista...Uusilla Castroleilla Getrag tuntuu nyt muutaman sadan kilsan jälkeen HUOMATTAVASTI liukkaammalta. Pieni kylmän lootan takertelu ykköseltä kakkoselle/neloselta vitoselle tuntuu häipyneen.. Siis kun kilometri kaks on takana eli edes vähän muljut kiertäneet....
Perän pelästyin tuhonneeni kun ajelin kotiin eräänä iltana tallilta hieman ....hmmm....ripeämmin......Vauhti oli siellä mittariston "etenemis-päädyssä"...ehkä jotain 170+( mitään en myönnä... :oops: ) kun alkoi sellainen kumea jyrinä kabiinissa. Pelästyin tietenkin ( Bi-Turbolla kun ajaa niin mitään "aivot-asennossa-off juttua ei ole. Kyttäät koko ajan kaikkea ja kaikkia ääniä..)...No kumminkin laskin hiukan marssivauhtia ja lasia.....Takapöntöistähän tuo tuli! HUH. Ilmeisesti noilla tienoilla ja lämpiminä pöntöt alkaa resonoida hyvin jännästi ja ääni oli sen verran voimakas että todellakin kiinnitti huomion....

PS.Vaihdoin uudet Championin sulat lasille vaikka yritän kaikin keinoin välttää sateella ajoa! :mrgreen:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 10 Kesä 2019, 01:19
Kirjoittaja Ipi
Maserati tykkää castrollista, Qp nyt pari vuotta noilla samoilla mennyt.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 11 Kesä 2019, 21:20
Kirjoittaja jeQQ
jeQQ kirjoitti:Sytytin Zetan palamaan. :mrgreen:
Laiteltu kuosiin. :)

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 12 Kesä 2019, 23:24
Kirjoittaja Smiik
Tallin edessä pihalla tuli vaihdettua 159:n ylätukivarsi väljän pallonivelen takia. Homma meni niin helposti ja sutjakasti alle tunnissa, että päätin vaihtaa myös toiselle puolelle samalla kertaa vaikkei siellä väljyyttä (vielä) ollutkaan, varaosa oli kuitenkin jo valmiina. Kerrankin oli onneksi melko inhimillinen homma.. :)
Oletusarvo yli 10v vanhan 159:n ropailujen kanssa tuntuu kuitenkin olevan, että useampi allaolevista täyttyy:
- pultit/mutterit ovat järjettömän tiukassa tai jopa jumissa, (lisäksi joihinkin paikkoihin lämpöä ja/tai irroitusöljyä on vaikeaa/mahdotonta saada tehokkaasti)
- tiukassa tai jumissa olevan pultin/mutterin sijainti on sellainen, ettei hylsyyn tai avaimeen saa jatkovartta tai avaimeen ei mahdu lyömään esim. moskalla
- pultin/mutterin kantaan on mahdoton päästä käsiksi pulttipyssyllä, räikällä tai välillä edes kiintoavaimella TAI pulttiin/mutteriin käsiksi pääsy vaatii kaiken mahdollisen purkamista edestä (esim. SW takaiskarien/-jousien yläpää, jota varten pitää purkaa käytännössä koko takakontin verhoilu)
- pultin/mutterin kanta on kulunut tai syöpynyt lähes käyttökelvottomaksi (tämä on erityisen mukava, jos yksi tai useampi ylemmistä täyttyvät myös)
- jos pulttia/mutteria täytyy avatessa pitää vastaan jollain pyörimisen estämiseksi (esim. pallonivelet, koiranluut kuusiokoloavaimella) on tähän avainväliin myös mahdoton päästä siten käsiksi, että vastaan pitäminen oikeasti onnistuisi
- pultin/mutterin vihdoin löystyttyä se ei mahdu tulemaan pois paikaltaan eikä ainakaan kasatessa mahdu takaisin (ks. ylempi kohta kaiken mahdollisen purkamisesta)

Muutama kohta kun noista täyttyy, niin alkaa suunniteltu "helppo tunnin homma, pultit auki pultit kiinni" muuttumaan useamman tunnin kiroilun täyteiseksi savotaksi.. :mrgreen:
Moni ylläolevista toki koskee autoja yleisestikin ja osa on ratkaistavissa erikoistyökaluilla tai itse modatuilla työkaluilla sekä nosturin käytöllä, mutta muutamassa kohtaa on kyllä tullut mietittyä että miten paljon paremmin joitain kohtia olisi voinut toteuttaa esim. vain muuttamalla hieman pulttien sijaintia tai edes kasaustapaa (pultin ja mutterin suunta). Oma kokemus tosin rajoittuu nyt lähinnä alustaan ja jarruihin, pyöränlaakereihin yms. pihaolosuhteissa, mutta konetilaan vilkaisemalla tulee kyllä mieleen ettei siellä ainakaan tilan puolesta asiat helpotu.. :-D

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 13 Kesä 2019, 00:11
Kirjoittaja Polforea
^159 koiranluujumppa meni aika helposti.

1) Nosta auto pukeille
2) Irrota pyörät
3) Rälläköi vanhat luut irti joka kulmasta
4) Kipinävartion aikana ehtii ruuvaamaan uudet luut kiinni ja pyörät paikoilleen, ei tee edes tiukkaa.
5) Laske auto pyörilleen

Moneen muuhun kohtaan auttaa ihmeesti, jos saa ruikittua irrotusöljyä muhimaan parina aiempana päivänä. Voi teettää vähän vaivaa, mutta maksaa usein ittensä takasin.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 13 Kesä 2019, 21:19
Kirjoittaja Smiik
Juu, uusien vaihtaminen rikkinäisten tilalle meneekin helposti juuri tuolla rälläkkätaktiikalla. Alustasarjaa aikanaan laittaessani oli kuitenkin pakko päästää koiranluut auki rikkomatta niitä, jolloin homma oli vähän vittumaisempi. Toki kaukonäköinen olisi jo silloin ostanut uudet varalle, pahan hintaisia ne eivät kuitenkaan ole. :)

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 13 Kesä 2019, 22:26
Kirjoittaja Polforea
Joo, koiranluun hinta on aika siedettävä summa siitä helpotuksesta, ettei sitä tartte ottaa ehjänä irti :D

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 13 Kesä 2019, 23:05
Kirjoittaja Ossiv
Kuva

Menettelee

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 16 Kesä 2019, 22:54
Kirjoittaja Caijo-Romeo
Vaimon 159ssä kuskin ulkokahva lakkas toimimasta. Ajattelin päästää itseni helpolla ja tilasin uuden vaijerin Puolasta. Ajattelin sen nyt sunnuntai iltana vaihtaa kun kelikin suosii ja ulkona se pitää vaihtaa ku talli on täynnä rampautuneita alfoja :mrgreen: Eiku ovipahvi pois ja ihmettelemään. 159 onkin kasattu "saksalaistyyliin" hankalasti. Pahvin alla on pelti mihin ikkunamekanismi on kiinnitetty...kätevää,tai sit ei... saan jokatapauksessa taistelua pellin välistä katkenneen vaijerin pois ja kas kummaa,uus osa on sisäkahvaan. Ei oo toi puola vahvinta osaamista... Olin jo luvannut vaimolle et kahva tulee tänään kuntoon joten hetken mietinnän jälkeen päätän korjata vaijerin tavalla tai toisella. Tallista löytyy hetken penkomisen jälkeen 155n lukkolaite ehjällä vaijerilla. Syötän 155n vaijerin 159n kuoriin ja mietin millä pirulla lukitsen vaijerin pään muovin palaan mikä tulee lukkolaitteelle. Haen sokeripalan ja kaivan siitä sisukset vaijerin lukitukseksi. Säädän vaijerin pituuden sopivaksi ja testaan että kahva toimii ja toimiihan se! Ainoa ongelma on että kahvan puoleinen vaijerin pää tahtoo tulla pois reiästään kerta ei ollut täysin samanlainen kun alkuperäinen. Paikka on ahdas kun ikkuna tulee eteen,joten vaijerin päälle ei mahdu laittaan taitettua pellin palaa mikä painaisi sitä kahvan salpaa vasten. En halua kuitenkaan että vaijeri pomppaa viimeistään kovimmilla talvipakkasilla pois joten menen penkomaan 156n hylsystä jotain millä estää vaijeria pomppaamasta pois paikaltaan. Löysin pienen pellin palan jossa on ollut sähköliittimiä kiinni. Painan sen pellin reunaan ulkokahvan taakse ja näin vaijeri makaa tuota peltiä vasten eikä näin enää mahdu pois paikaltaan. Testaan vielä ja kaikki toimii. Aina sen pystyy jotenkin korjaan :D

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 17 Kesä 2019, 09:18
Kirjoittaja Beta Julio
^MacGyver-miehellä ei remontti koskaan jää osien puutteen vuoksi kesken. :-D

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 24 Kesä 2019, 20:21
Kirjoittaja atm
Busso sai alumiinisen pohjapellin paikoilleen, helmat maalattu, sävyero käyttöautoon kelpaa mutta lakkaus meni syvälle :bad-words:
Silikoni/vesi/öljy kraateria kuin kuun pinnalla meteoriitin osumia. Odotetaan huomiseen ja aletaan hiominen, josko sen verran tasoittuisi että voisi vetää vielä päälle tasoittavan.Toivotaan ettei menisi maaliin saakka puhki :).

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 25 Kesä 2019, 06:00
Kirjoittaja sämpy
Sain nuo aiemmin mainitut jakopäät laitettua, mutta viime maanantaina viimeisenä mahdollisena päivänä konttorille, niin vastapuolen vetarinkumi osoittautui rikkoutuneeksi.

Siitä varaosaliikkeeseen josta liimattava yleiskumi mukaan, Espooseen tekemään uutta logiikkaohjelmaa Joensuun laitteisiin, kotiin Hämeenlinnaan vähän puolen yön jälkeen, kolme tuntia unta, vetarin kumin vaihto pihalla miljoona hyttystä kaverina klo 03:30-05:00 ja sitten ajamaan kohti ekaa pysäkkiä eli Oulua, josta Kajaani, Joensuu, HML, Jyväskylä ja Lappeenranta.

Vähän pukkasi siis kiirusta mutta tulipa vaihdettua. Ihan perseestä tuollainen liimattavakin asentaa vetari paikoillaan, siinä tukivarren ja iskarin välissä laitettavaksi kun rasvat on räjähtäneet ympäriinsä. Ilman pikaliiman aktivaattorisuihketta ei olisi tullut mitään, kun sisäreikä piti olla 30mm asti, siis venytettynä..

Ja onneksi tuli aikoinaan ostettua viralliset pihdit noihin yleismallisiin kumiklemmareihin.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 25 Kesä 2019, 21:32
Kirjoittaja vesamaan
Kuva
Kuljetuskapasiteettia. Sopii kuin ottatukka sialle, mutta minkäs teet, jollain pitää vetää. Onneks on sentään irroitettava koukku (niinku muka joskus jaksais irrottaa.... ) Ja busso jaksaa vetää vaivatta 8)