Mitä teit tänään tallissa?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Viime viikolla korjasin 159:stä pitkään vaivanneen ärsyttävän vian. Nimittäin sillä on ollut tapana puskea jäähdytysnestettä jostain tuntemattomaksi jääneestä välistä pihalle, mikäli paisuntasäiliön täyttää oikeaan tasoon. Jäähdytysneste siis haisi ja pieniä tippoja näkyi maassakin, erottuivat varsinkin lumihangessa hyvin. Sitten kun taso laski vähän alle alarajan (tämä tapahtui hyvin nopeasti), kaikki pysyy sisällä. Pohdiskelin asiaa ja välähti ajatus, että vika voi olla paisuntasäiliön korkissa, joka ei laske ylimääräisiä paineita ulos. Ja niinhän se olikin. Korkin kierteet oli joku kerpele vääntänyt sillä tavalla pilalle, että korkki kiertyi "luonnostaan" väärään asentoon ja lopulta sulki koko purkin niin, ettei paineventtiili voinut toimia. Sain kuitenkin fiksattua sen niin, että nyt menee oikeille jengoillenssa ja näköjään pysyy litkutkin sisällä. Kustannukset nolla euroa, jippii!
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Laitoin Saabiin katu-uskottavan ahtopainemittarin:

Kuva

Tuning.

Tuolla on tosin ihan oikeakin tarkoitus, eli peruspaineiden säätö.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Ihmettelin fiatin jakojutskaa.
Totesin taas kiristimen säätötyökalun epäkelvolliseksi.
Pitänee tehä sekin ite. Ostamalla ei saa kelvollista.
Lukkopalatkin menee inan kenolleen, liekkö (alle) 0,1 kenollaan. No kuite ovatte vähä kenollaan.
Lontoosta aikoinas tilasin jakokalusetin - Motormate.
Mate juu...

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

unknown kirjoitti:Koko paketti yhdessa laatikon kanssa on 180cm pitkä, poislukien vaihdevalitsin.

Syy miksi tuli ulos, oli startti; solenoidin rasva oli kuivunut ja starttin bendix ei palautunut vauhtipyörältä ja startin irroitus tarkoittaa koneen irroitusta.
Syy miksi kopat on auki, on öljyvuoto kannen öljykoppien päätylevyjen o-renkaissa. Samalla kannatta tarkistaa venttiilivälykset.
Tällaisissa autoissa kannattaa tehdä huoltoja samalla kertaa "ihan varmuuden vuoksi". Ihan ymmärrettävää. :)

Avatar
JT Newman
Viestit: 370
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Kiitos 2018-2021 Giulia 1&2
Karvalakkitesla
Belvedere -58 290hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Viikon takaa: hain maamoottorin osat koneistamosta.

Seetirenkaat, ohjurit, lasikuulapuhallus, tasohionta, katkenneen pakosarjan pultin irtikaivaminen. Kammelle hionta.

Hitaasti etenee...

Kuva
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Pitkän odottelun jälkeen konepellin eristematto saapui!
Liitteet
WP_20180528_19_05_36_Pro.jpg
WP_20180528_19_05_36_Pro.jpg (151.94 KiB) Katsottu 7857 kertaa
WP_20180528_19_06_00_Pro.jpg
WP_20180528_19_06_00_Pro.jpg (152.18 KiB) Katsottu 7857 kertaa
WP_20180528_19_06_24_Pro.jpg
WP_20180528_19_06_24_Pro.jpg (148.17 KiB) Katsottu 7857 kertaa

Avatar
pitkämies
Viestit: 2468
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Sitä tavallistakin tavallisempaa taapertamista taas. Osa 1.1...
Putken jousto-osa vuotaa. On vuotanut jo kaksi viikkoa mutta kun ei ehdi niin ei ehdi....No nyt ei vuoda enää. Uusia etuputkiahan ei saa itse Herran Enkelikään sitten yhtään mistään, niinpä ostettiin ihan rehelliset tarvikeosat ja rälläkkä käteen. Tässähän ei mene kuin 1,5 tuntia?! Eihän.... :lol: :lol: .....Juu ei mene........
Jostain käsittämättömästä ja yliluonnollisesta syystä, KAIKKI mutterit narahtivat auki "Boltex/Rusty-Penetrant"-käsittelyn jälkeen...Palikat alas ja kuten todettua, kuskin puolen vempula on KapuTT. Laikalla katki neljästi hitsisaumojen kohdilta ja kävi peikkomainen Flaksi!; uusi osa menee hiukan änkeämällä vanhan päälle...Hienoa. Siisti leikkaussaumat, puhdista pinnat, kasaa nysät taas koteihinsa. Asettele uudet pötköt väliin ja heppaile kiinni muutamalla Mig-linnun kakkapisteellä....Tässä vaiheessa asettui puikon taakse itse Hitsi-Velho, allekirjoittaneen väistyessä taakse kunnioittavan välimatkan päähän. Sääntö numero yksi: Kunnioita aina Ammattilaista(Varsinkin jos Hänellä on päässään Metson Hitsaussuikka...) Sääntö numero kaksi: Muista tarjota ruoat. ( "Metson Hitsaussuikka" ei syö salaattia vaan LIHAA...) Sääntö numero kolme: Palkaksi riittä yleensä kireä-sankainen kotimaista.....Import oluet ovat tässä tapauksessa tytöille. Kuten Seppo Räty aikanaan totesi; "Saksa on....." :mrgreen:
Näiden standardi-normien noudattamisen jälkeen lattialta löytyy kaksi putkea joiden väliin on luokka-hitsarin viitseliäisyydellä sulatettu kauniit saumat. Päälle hieman sinkkiä, noin niinkuin mielenrauhaksi, ja etsimään kuparia ja pakoputkitahnaa ja ja ja....Tallin lämpötila miellyttävät +68,7`C joten tahna kuivuu käsiin kuudessa sekunnissa jne jne jne.....Uudet kupari-mutterit ja hiukan kiroamista.....Tulos: Ei ehkä Maailman-Kaikkeuden-Oikea-Oppisin-Korjaus mutta kestänee tulevat vuodet ja vuodet.....Ja mikä parasta; Kun naapuruston nätit YH-Äidit(Niinhän sinä toivot!!...) vievät muksunsa viereiseen puistoon samaan aikaan kun lähdet töihin, niin ei tarvitse hävetä pörisevää Lanciaa....
Jatkoa seuraa.
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Saabista säädetty turbon peruspaineet. Oli pielessä, mutta, yllätys, edelleenkään ei ahda kunnolla. Nyt on peruspaine karvan alta 0,4 bar, eli aikalailla ohjearvon ylärajalla. Kiihdyttäessä ahdot käyvät 0,5 barissa ja putoavat siitä taas peruspaineille. Ohjearvo on 0,85 bar, eli aika kaukana ollaan.

Huumorimielessä tuli vertailtua kiihtyvyyttä 1,8-litraiseen automaattivaiheiseen Opel Astraan, eli 175 hv manuaali vs. 140 hv automaatti. Opelilla ei pitäisi luonnollisesti olla mitään jakoa Saabia vastaan, mutta todellisuus oli, että Saabilla oli työtä pysyä Opelin perässä.

No, seuraavaksi varmaan kokeillaan toista ahtopaineenohjainlaitetta. Eräs kanssaharrastaja on sellaisen jo luvannut lainaan.

Avatar
Polforea
Viestit: 11178
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Lastenturbossa ilman IC:tä (olikohan 0,4-0,45bar) on speksin mukaan 145hv. 0,38bar peruspaineilla ollaan selvästi tuota alempana (vaikka onkin IC), joten ei sinällään mikään ihme.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
dnapekko
Viestit: 551
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Pojan Lagunaa korjailin, hylsy tuli katkenneesta jousesta, aiheesta siis, ja häipyneestä jarrukilvestä, en ymmärrä..... Siis sellainen peltinen roiskesuoja takajarruissa, etujarruissa niitä ei ole koskaan ollutkaan. Mutta katsuri vaati, kun Trafin törpöt vaativat.
Osaa ei sa mistään, siis ei mistään. Ostettiin sitten Italialaisvalmisteinen piirakkavuoka 5,90 Euroa, ja siitähän syntyi mitä mainioin suojakilpi pikku väsäilyn jälkeen :D Saas nähdä huomenna, kun lähden näyttämään, arvostavatko oikein teflonpinnoitetun kilven miten korkealle.
Nyt hilpaisen kokeilemaan, joskos kaksi vuotta seissyt Honda olisi innokas käynnistymään )
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

AAW
Viestit: 1036
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja AAW »

Venttiilikopan tiivistnarun vaihto, oli jäänyt huollossa huonosti eli oli päästä irti ja puristunut pintojen väliin littanaksi. Toivottavasti öjlyn tiputus nyt lakkaa.

Avatar
michelin
Viestit: 258
Liittynyt: 20 Tammi 2016, 20:06
Car(s): Passat Variant 1.6 TDI -12
Ex 147 1.6 TS -04

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja michelin »

dnapekko kirjoitti:Pojan Lagunaa korjailin, hylsy tuli katkenneesta jousesta, aiheesta siis, ja häipyneestä jarrukilvestä, en ymmärrä..... Siis sellainen peltinen roiskesuoja takajarruissa, etujarruissa niitä ei ole koskaan ollutkaan. Mutta katsuri vaati, kun Trafin törpöt vaativat.
Osaa ei sa mistään, siis ei mistään. Ostettiin sitten Italialaisvalmisteinen piirakkavuoka 5,90 Euroa, ja siitähän syntyi mitä mainioin suojakilpi pikku väsäilyn jälkeen :D Saas nähdä huomenna, kun lähden näyttämään, arvostavatko oikein teflonpinnoitetun kilven miten korkealle.
Mullakin oli moinen käytännössä irti ja puhki ruostunut. Tuli sitten revittyä kokonaan pois. Totetinpa että Clion kanssa sama juttu ettei tuota osaa saa ainakaan suomenkielisistä nettikaupoista :-D Täytynee tutkia vielä Ebay ja sitten suunnata marmorille.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Johki moiseen marmorihinta oli tyyliin 15€/kpl, että ei se välttämättä kovin paha paikka ole kysyä. Oli joku perusrellu mihin joskus moisia kaivettiin...

arv
Viestit: 588
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja arv »

dnapekko kirjoitti:Ostettiin sitten Italialaisvalmisteinen piirakkavuoka 5,90 Euroa, ja siitähän syntyi mitä mainioin suojakilpi pikku väsäilyn jälkeen :D Saas nähdä huomenna, kun lähden näyttämään, arvostavatko oikein teflonpinnoitetun kilven miten korkealle.
Kyllähän se teflonpinnoitettu pitäisi asiallinen olla. Itse tein kilven appiukon Nissaniin Motonetin mustasta muoviämpäristä:

Kuva
Kuva

Avatar
dnapekko
Viestit: 551
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

michelin kirjoitti:
dnapekko kirjoitti:Pojan Lagunaa korjailin, hylsy tuli katkenneesta jousesta, aiheesta siis, ja häipyneestä jarrukilvestä, en ymmärrä..... Siis sellainen peltinen roiskesuoja takajarruissa, etujarruissa niitä ei ole koskaan ollutkaan. Mutta katsuri vaati, kun Trafin törpöt vaativat.
Osaa ei sa mistään, siis ei mistään. Ostettiin sitten Italialaisvalmisteinen piirakkavuoka 5,90 Euroa, ja siitähän syntyi mitä mainioin suojakilpi pikku väsäilyn jälkeen :D Saas nähdä huomenna, kun lähden näyttämään, arvostavatko oikein teflonpinnoitetun kilven miten korkealle.
Mullakin oli moinen käytännössä irti ja puhki ruostunut. Tuli sitten revittyä kokonaan pois. Totetinpa että Clion kanssa sama juttu ettei tuota osaa saa ainakaan suomenkielisistä nettikaupoista :-D Täytynee tutkia vielä Ebay ja sitten suunnata marmorille.
Ei löytynyt mistään nettikaupoista, ebaysta eikä edes marmorilta...
Kaikissa Lagunoissa tuo vasemmanpuoleinen mahtaa mennä, pakoputken pää jää auton alle, ja pyörittelee siellä pakokaasuja ruostuttaen tuon pois. Oikeanpuoleinen oli ihan jees.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
mutt
Viestit: 5438
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

arv kirjoitti:Kyllähän se teflonpinnoitettu pitäisi asiallinen olla. Itse tein kilven appiukon Nissaniin Motonetin mustasta muoviämpäristä:
Jopas tulikin siistin näköinen. Mutta toivottavasti appi ei paljon ratapäiviä harrasta. :lol:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Eilen aktivoiduin Freemontin jarru- ja iskariremonttiin. Etujarrut oli melko finaalissa ja vasen etuiskarikin oksensi öljynsä ulos. Muuten ihan normisettiä paitsi että iskarin alapäässä on sitten pitkä reikä. Tämän huomasin kun löin pultin ulos. Ei ny sikäli että kun iskarin vaihtaa niin tuskin se säätö olisi kohdallen osunut vaikka olisi asennon merkannutkin. Koitin toiselta puolen kopioida säädön ja merkkasin sitten sen toisen puolen. Ei sielläpäinkään... Hetki sitten meni ylimääräistä iteroidessa tuota keulaa linjaansa taas. Tulin siihen tulokseen, että aiemmin camberi on ollut vähän plussalla. Nyt käänsin vähän miinusta sinne. Samalla sitten tietty auraukset uusiksi, arvoin sinne pari milliä aurausta. Ei kai se ihan pieleen mennyt noin autotallilinjattunakaan kun camberit sain symmetrisiksi, ratti on suorassa eikä ajokäytöksessäkään ole moittimista. Vähän luulisin, että tuo camberimuutos napakoitti ohjaustuntumaa, mikä nyt ihan loogista olisikin. Vähän sellainen leijuva se aiemmin olikin. Tuskin myöskään uusien iskareiden vaikutus kovin negatiivinen oli.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Pikaisena kiireprojektina Mini Cooperin lohkon ultraäänipesu. :)
Liitteet
WP_20180603_14_39_51_Pro.jpg
WP_20180603_14_39_51_Pro.jpg (137.04 KiB) Katsottu 7333 kertaa
WP_20180603_14_40_39_Pro.jpg
WP_20180603_14_40_39_Pro.jpg (136.42 KiB) Katsottu 7333 kertaa
WP_20180603_14_42_18_Pro.jpg
WP_20180603_14_42_18_Pro.jpg (170.14 KiB) Katsottu 7333 kertaa

Avatar
michelin
Viestit: 258
Liittynyt: 20 Tammi 2016, 20:06
Car(s): Passat Variant 1.6 TDI -12
Ex 147 1.6 TS -04

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja michelin »

Aquatica kirjoitti:Johki moiseen marmorihinta oli tyyliin 15€/kpl, että ei se välttämättä kovin paha paikka ole kysyä. Oli joku perusrellu mihin joskus moisia kaivettiin...
Pelttarilla 47€ ja tilaustavaraa. Ei kiitos :-D

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11225
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei toki tallissa, siellähän on rikkinäisiä Alfoja tukkeena, mutta tallin edessä: Vaihdoin Rellun alapalloa.

On sitten lystikäs rakenne tuollainen alatukivarteen prässätty nivel. Mikäs siinä muuten, mutta kun tukivarren kiinnityspultti on niin päin että sitä ei mahdu irrottamaan purkamatta puolta autoa eli vartta ei penkkiprässiin ihan pienellä jumpalla saa. Otin siis käyttöön samat metodit kuin vuosi sitten toisen alapallon vaihdossa, eli lekaa, lekaa ja lekaa. Ja lähtihän se, nimittäin vetari irti laatikosta ja öljyt pihakiveykselle. Ihmeen kauan se kiveys oli siistinä pysynytkin.


Aina silloin tällöin käy mielessä että miksiköhän minä touhuan tällaisia :roll:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^niitä elämän tähtihetkiä :-D
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
pitkämies
Viestit: 2468
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

222 leimattiin viime viikon alussa....Ajellut sillä tässä perus työmatkaa viikon+ ja hiukan hankalaa ollut....Se viime vuoden mystinen sähköprobleema alkanut nyt kiukutella kunnolla...Auto pimenee ajossa täysin yhtäkkiä! Siis kaikki sähköt katoavat. Mikään ei toimi....Rullaa tiensivuun ja avaa pelti.....Tapahtuu yleensä ns "lähiö"-ajossa eli noin 50-60 vauhdeissa. Ei koskaan moottoritiellä....Toiminta-moodi seuraava; Mene konehuoneen puolelle, hetkuta pää-relerasian alta löytyvää liitintä, joka tarjoilee sulakeboxille sen tarvitseman mehun eli päävirrat...Ja kas! Auto käynnistyy kiltisti. Nopeaa mutta noloa. Tämä pitää juuria pois! Ja työntouhuun.....K.o liitin tuntuu siltä että kun siihen koskee niin jotain tapahtuu.....Joko auto "säpsähtää" tai kokonaan sammuu....Vian on oltava siis itse liittimessä koska sulekerasian puolelta ei kärähdä mitään oleellista....Liitin pois ja pientä ylikuumenemisen jälkeä havaittavissa....Lattaliittimet irti kuorestaan, kokeilu kotiinsa...ja kas! Molemmat ovat niin höllässä että liukuvat ulos lähes pyhällä hengellä...Itse liittimet vaikuttavat kuitenkin hämmästyttävän hyväkuntoisilta...Siispä pienenpienet modaukset pihdeillä liittimiin, suihkaukset electric-cleaneria, ja liitinkuoren uudelleen asemointi. Koko komeus kotiinsa ja käynnistys.....Toimii......Ja toimi myös kotimatkan. Lähes varma että tässä oli koko stoori.....Vanha liitin kompleksi on ilmeisesti ollut niin huonolla kontaktilla että välillä parit reissut virta on juuri ja juuri riiittänyt mutta sitten välillä ei...Jo ihan pelkkä vilkun käyttö riitti ylikuormittamaan boxin sopivassa tilanteessa....Kotimatkalla oli ilmastointi, valot, radio, sähkölasit jne jne toiminnassa koko ajan ja pelasi hyvin.....Katsotaan nyt pari päivää miten toimii mutta veikkaan että Job Done.......Käsite "Italialaiset Sähköt" elää vahvasti Bi-Turbojen kanssa mutta siihen on varauduttava. Se vaan kuuluu asiaan... 8)
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Maunu
Viestit: 3480
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

159:sin konepellin jouduin laittamaan takaisin kohdalleen, kun emäntä onnistui ajamaan Mitsubishi evon perään perjantaina.
Alfaan ei mitään vaurioita, Evosta puskuri halki ja mahdollisesti jotain sisäisiä peltivaurioita.

Ainoa kohta mikä osui oli Alfan logo. Sen verran oli siitepölyä nokassa, että evoon jäi muistoksi alfan pölylogo.

Mitenköhän mahtaa olla, kannattaako ottaa vakuutuksista vai maksaa uusi puskuri ja maalaus itse.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
pitkämies
Viestit: 2468
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Quattroporten etukilpi oli hölmössä paikassa joten asemoin sen uudelleen. "Isola" valmisti käsityönä kilvelle uudet tukiraudat jotka sopivat just eikä melkein! Pikku juttuja mutta aina mennään eteenpäin ja nämäkin pitää tehdä.....Nyt kilpi istuu mielestäni nätimmin ja keulan hymy on oikeanlainen..... :-D
Tulisi nyt se vesipumppu niin päästäisiin operoimaan sekopää.....

PS: pari viikkoa lomaa auttaa eteenpäin.....Ehkä taas suuri henkäys ja kohti Leviä 222:lla... :mrgreen:
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Polforea
Viestit: 11178
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Puhalsin bensatukin vielä kertaalleen puhtaaksi, vaihdoin öljyt, laitoin kolmospytyn suuttimen piuhan kiinni, nollasin vikakoodit, kiinnitin katteet ja löin rivikolmosen tulille. Tallin ulkopuolelle jäi napsutella se liikennekäyttöön ja käydä tankkaamassa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1834
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Jeepin katsastusremonttia on tullut tehtyä tallissa viime aikoina. Ensi pari paikkaa kuskinpuolen helmaan ja sitten takajarrujen kimppuun.

Toista rumpua irrottaessa huomasin toisen työsylinterin vuotavan ja niitähän ei tietysti ollut omassa hyllyssä, lähes kaikki muut oli jo valmiiksi hommattuna. Lisäksi jarruputket lähtivät avattaessa pyörimään nipan mukana, eli ei muuta kuin poikki ja uudet putket tilalle. Onneksi South West Trade pelasti jälleen ja uudet sylinterit löytyivät hyllystä 8)

Sitten alkoikin se varsinainen pähkäily, kun noissa takajarruissa on nippeliä ja nappelia aikamoinen määrä. Suurimman osan kun saa vielä asennettua joko väärin tai väärään paikkaan, niin ilman ohjeita onnistumisprosentti olisi melko pieni. Onneksi hetken googlettelun jälkeen löytyi uskottavan näköinen valokuva miltä asetelman tulisi näyttää.

Rojut pöydälle ja hahmottelin ensi toisen siihen mallilleen ja sitten toinen puoli peilikuvana vierelle. Sitten osat auton vierelle ja niputtamaan... Ensimmäisen kanssa ährätessä meni reilu tunti, että löytyi oikea asennusjärjestys, työkalut sekä metodit. Toinen puoli menikin sitten vartissa :lol:

Ja tulipahan samalla huomattua, että tuossa löytämässäni kuvassa oli kuitenkin virhe (yksi jousi oli väärinpäin)...

Tänään jarruputkien asennus, käsijarruvaijereiden säätö sekä jarrujen ilmaus/nesteiden vaihto ja taas ollaan muutaman askeleen lähempänä leimakuntoa!
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
Maunu
Viestit: 3480
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Ihmettelin kaverin Volvo V40:sen ilmastoinnin tuuletinta. Puhallusta tulee vaikka puhaltimen nopeuden asettaisi 0-asentoon.
Autocom ilmoitti täysillä pyörivän moottorin kierrosnopeudeksi 0%, joten ehkäpä moottorissa on jokin anturi pimeänä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Tai ehkä kannattaa ottaa ilmasointi pois päältä niin puhalluskin sammuu?

Avatar
Maunu
Viestit: 3480
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Ei sammu.

Internethän nämä tietää eli vika on pikaisen googlauksen jälkeen luultavasti ilmastoinnin säädinpaneelissa tai paremminkin sen heikoissa tinauksissa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Vaihdoin Giuliettaan jokaisen keltaisen polttimon ledeihin sisä- ja ulkopuolella.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

159:iin kylmästöinnin huolto. Piti hiukan epäilyttävää ääntä vaikka vielä työnsikin kylmää. Nyt on hiljainen :)

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Ei vielä, mut kohta aloitan; fiattiin eibachin vakaajat.
Strongflexit tulennee ensviikolla maailmalta. Nyt lojuvat porissa.

Avatar
Ossiv
Viestit: 371
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): Optima PHEV SW
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Kuva

Tyhjätty ja kasattu.. huomenna sovitellaan

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Saappiin kokeiltu lainaksi saatua ahtopaineenohjainlaitetta. Purkki oli tuhnummasta katalysaattorimallista, mutta sillä ahtoi selkeästi paremmin kuin auton omalla purkilla, eli kyllä se on tuomittava auton oma ohjainlaite rikkinäiseksi.

Nyt sitten hakuun ehjä ohjainlaite. Samalla osanumerolla purkkia löytyy tasan vain ja ainoastaan vuosimallista 1984. 1985-mallin katalysaattorittoman purkki on eri numerolla, mutta teknisesti vaihtokelpoinen ja uskoakseni antaa saman ahtopaineen kuin alkuperäinen. Kumpaistakaan en tosin ole ikinä nähnyt missään myynnissä.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Purettu työpakusta webaston vesiputket putsausta varten. Ruosteenpoiston jälkeen näkyi, ettei tästä selvitä ihan pienellä hitsauksella, hyvin se ruoste pitää vedet sisällä.
Purkasin hyödyttömän tavaratilanlämmittimen pois kierrosta ja tein korvaavat sen letkuista ja liittimistä. Tiedä vaikka päälämppärin tehokin kasvoi, kun ei enää kierrä tavaratilan kautta niin virtaus voi olla parempi.

Samalla vaihtui sopivasti jäähynesteetkin. Joutu tekemään kaivoveteen kun ei enää myydä akkuvettä joka paikassa isossa kannussa. Eurooppalaisesta vedestä kiteytyy magnesiumia ja jotain OAT nesteisiin, mutta eipä tätä ole tarkoitus montaa vuotta enää pitääkään.

Japseilla oli vuorostaan ongelmia vanhojen IAT nesteiden kanssa, mitkä toimi täällä. Vesikään oo samanlaista eri puolilla maailmaa.

Avatar
Mokomakin
Viestit: 718
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Vaimon pirssiin jakopäähuolto täydellisenä tasapainohihnoineen päivineen + rutkasti vuotava venakopantiiviste vaihtui uuteen. Vuosi oli jo yliaikaa ja sopivasti samalla nokka-anturi ilmoitti itsestään vikavalolla. Meni siinä samalla.
Etuiskarien takaa löytyi haperoa, täytyy hitsata ennen syksyä :roll:

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1519
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Tuomas K kirjoitti:Saappiin kokeiltu lainaksi saatua ahtopaineenohjainlaitetta. Purkki oli tuhnummasta katalysaattorimallista, mutta sillä ahtoi selkeästi paremmin kuin auton omalla purkilla, eli kyllä se on tuomittava auton oma ohjainlaite rikkinäiseksi.

Nyt sitten hakuun ehjä ohjainlaite. Samalla osanumerolla purkkia löytyy tasan vain ja ainoastaan vuosimallista 1984. 1985-mallin katalysaattorittoman purkki on eri numerolla, mutta teknisesti vaihtokelpoinen ja uskoakseni antaa saman ahtopaineen kuin alkuperäinen. Kumpaistakaan en tosin ole ikinä nähnyt missään myynnissä.
Onko tuossa moottorissa minkä aikakauden antureita kiinni, että voisiko ajatella koko ecu:n vaihtoa johonkin ohjelmoitavaan malliin?

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1519
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Jos konehuonetta tuijottaa riittävän pitkään, niin aina löytyy jotain pikkuvikaa. Tälläkertaa löytyi ahtopaineen säätimestä haljennut putki. Tuli purettua osa irti ja katkottua putket ja vasta sitten todettua, ettei ole sopivaa lemmaria työkalupakissa. Eipä se auttanu kun kaivaa polkupyörä varastosta ja lähteä tutkimaan huoltoaseman valikoimaa. Tuli matkalla todettua, että takajarruvaijeri on jämähtänyt jumiin talven aikana, että siinä on sitten seuraava projekti.
Kuva

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Pääsi tekemään 156:seen sen rempan, jossa kaivetaan helmoista ja muista saumoista korikitit pois ruosteen päältä. No aika hyvähän tuo silti yhä on, periaatteessa olisi ihan vähän hitsihommaa, mutta jätän nyt väliin ja paikkaan pikkureiän muulla keinoin. Sudin jo pari kerrosta uretaaniväriä pohjaan, sitten tulpat ja teipit ja kiveniskumassa ja alustasuoja.

Huvittavaa vaan, että silloin kun tuon päädyin hankkimaan, olin alunperin etsimässä ihan muun merkkistä ei-italialaista hyvinvarustettua ja ajettavaa ysäriautoa, jonka voisi paalata kun tulee liikaa laittoa. No harrasteautohan tästä tuli ja ihan liikaa tunteja palanut että voisi enää hukatakaan. Edestä on akselipalkki puhallettu ja maalattu, kaikki akselistosta sekä hammastanko uusittu, pyöräkotelot hiekkapuhallettu ja suojattu, kansiremppa sekä alakerta tehty ja kaikki muut huollot päälle. Ei mitään järkeä yrittää tonnilla saada myytyä, vaikkei juuri käyttöä olekaan.

Jossain vaiheessa pitäisi purkaa vuorostaan taka-akselisto, että pääsee sieltäkin pistämään korin kuntoon..

Avatar
Turre
Viestit: 331
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Turre »

Etsitty ja löydetty jäähdytysnesteen vuotopaikka. Noi siskokset tekee sen näköjään taas: alkaa heinäkuu ja lomariennot lähestyä niin alkaa kaikenlainen oireilu...
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11225
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tuomas K kirjoitti:Nyt sitten hakuun ehjä ohjainlaite.
Tuonaikaiset on kai toteutettu analogisilla komponenteilla joiden saatavuudessa ei varmaankaan ole ongelmia. Ehkä tuon pystyisi joku seppä korjaamaan?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
mutt
Viestit: 5438
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Laitoin Puntoon uuden takavaimentimen kannatinkumen. Suosittelen tekemään tuollaiset hommat silloin, kun kylkiluut ei ole poikki, jos vain mahdollista. Nyt ei ollut. :silly: Kuntoon sopivampaa puuhastelua oli Voxson Indianapolisin virtalähteen korjaus. Pari konkkaa ja kaikki sisäiset johdotukset uusiksi. Seuraavaksi olisi tutkailtava itse soitinta. Siinä niitä sisäisiä johdotuksia on paljon enemmän, ja kaikki murenee kosketuksesta...
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Oleino
Viestit: 1947
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Meganen ulisevat ikkunahissit.

Nämä on pitänyt ääntä jo jonkin aikaa, mutta nyt hyvien kelien alettua ovat alkaneet häiritsemään siinä määrin että päätin asialle tehdäkin jotain. Ikkunat täytyy laskea jotta katon saa taitettua konttiin, joten häpeällinen vinkuna pääsee ilmoille aina kun haluaisi katon taittaa alas. Tai ylös.

Kaksi ensimmäistä ovipahvin kiinnitysruuvia lähtivät pyörimään vastamuttereiden kanssa... Eli pora kouraan ja poraten irti. Keskellä kuskin ovipahvia on kiinnitysruuvi johon pääsee juuri ja juuri kiinni ikkunakytkinpaneelin aukosta tavalla mitä ei varmasti ole tehtaan tuotantolinjalla käytetty. Kaikki muutkin ruuvit irti ja ovipahvi irtoaa. Ei tosin kovin kauas ennen kuin johtosarjaa vähän vapauttaa ovipahvista ja irroittaa huomattavan määrän liittimiä. Tuskaisen kauan ikkunahissin kiskojen puhdistamista ja voitelua erinäisillä aineilla ja kitinä on vain murto-osa entisestä. Naapuri tulee paikalle (mukava mies) kyselemään teenkö remonttia. Tunnustan tekeväni. Naapuri poistuu ja jatkan vielä vikinän poistamista. Ääni on hävinnyt joten siirryn toiselle puolelle.

Sama homma, mutta täällä ei pääse mitenkään käsiksi siihen viimeiseen kiinnitysruuviin. Hetken mietittyäni ja toiseen ovipahviin verrattuani keksin että verhousosa on klipseillä alareunastaan ja taittuu pois tieltä. Näin siihen viimeiseen ruuviin kuuluu siis päästä. Toistan samat temput apukuskin puolelle mutta kitinä ei poistu kokonaan. Järki menee. Voitelen vähän lisää ja mietin miksi se vinkuu, ja yhtäkkiä ääni onkin tiessään. Ilmeisesti voiteiden piti "asettua" hetken aikaa.

Kasaan ovipahvit takaisin paikalleen ja pudotan vahingossa viimeisen ruuvin oven sisään. Tässä vaiheessa katsoin parhaaksi poistua iltapalalle. Autolle palatessani päätän koettaa kaivella ruuvia sokkona jos se vaikka löytyisi. Ja löytyihän se. Ja putosi taas näkymättömiin. Mutta niin vaan osui vielä uudestaan sormiin ja sain sen pois. Kaikki ruuvit kiinni ja paketti kasaan. Kaksi kaljaa tähän operaatioon oli aivan riittämätön varustautuminen.

Kuskin ulkokahvan palautumattomuus jäi selvittämättä ja etuikkunoiden kytkimet täytyy vaihtaa. Muuten hyvä. Säädin vielä ikkunankin kohdalleen, koska avasin vahingossa väärät ruuvit operaation aikana. Toivottavasti auttaisi eikä vettä valuisi enää sisään kovalla sateella.

0/5, en tekisi uudestaan. Tältä varmaan nimimerkistä Pitkämies tuntuu Lanciaa korjatessa.
Tein itse - säästin

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

matti_vuorio kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Saappiin kokeiltu lainaksi saatua ahtopaineenohjainlaitetta. Purkki oli tuhnummasta katalysaattorimallista, mutta sillä ahtoi selkeästi paremmin kuin auton omalla purkilla, eli kyllä se on tuomittava auton oma ohjainlaite rikkinäiseksi.

Nyt sitten hakuun ehjä ohjainlaite. Samalla osanumerolla purkkia löytyy tasan vain ja ainoastaan vuosimallista 1984. 1985-mallin katalysaattorittoman purkki on eri numerolla, mutta teknisesti vaihtokelpoinen ja uskoakseni antaa saman ahtopaineen kuin alkuperäinen. Kumpaistakaan en tosin ole ikinä nähnyt missään myynnissä.
Onko tuossa moottorissa minkä aikakauden antureita kiinni, että voisiko ajatella koko ecu:n vaihtoa johonkin ohjelmoitavaan malliin?
On se toki ihan mahdollista. Saabin omaa Trionic-moottorinohjausta noihin on virittäjillä tapana laittaa. Kuitenkin, kun kyseessä on museoprojekti pyritään pitäytymään mahdollisimman alkuperäisessä.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Rasvis kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Nyt sitten hakuun ehjä ohjainlaite.
Tuonaikaiset on kai toteutettu analogisilla komponenteilla joiden saatavuudessa ei varmaankaan ole ongelmia. Ehkä tuon pystyisi joku seppä korjaamaan?
Joo, ihan analoginen on ja komponenteissakaan tuskin on mitään eksoottista. Tuo vaihtoehto on kyllä harkinnassa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3480
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Q4:sen ajovalojenpesuri toimii taas kun vähän herätteli pumppua. Eihän tuolla sinänsä oikein mitään tee, mutta kun tarkoituksena olisi asentaa xenon umpiot paikoilleen niin sen jälkeen pesurit täytyy toimia katsastuksessa.

Subaru sai vihdoin uuden toisioilmaventtiilin. Jos vaikka moottorin häiriövalo ei enää syttyisi joka päivä.
Samalla vaihdoin takapöntön uuteen käytettyyn, kun vanhasta oli jo 2 kpl kolmesta kiinnikkeestä ruostunut poikki.
Aika käsittämätön säästökohde japanilaisille on ollut rosteripöntön kiinnikkeiden tekeminen mustasta raudasta. Myös rst päätypala on hitsattu mustalla raudalla :crazyeyes:
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
flapjack
Viestit: 474
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja flapjack »

CLK:n seisontajarrun vapauttimen/räikän jousi tipahti jalkatilaan tänään niin pistin sen paikoilleen. Aiemmin puhdistin pesurit ja korjasin niiden lämmitinten johdot. EOS toimivatko, mutta ainakin vastusta on ja suuntaus ja virtaus on nyt parempi. Pitäis ehkä testata myös peilit ja takalasin lämmitin joskus. Ja kattoa toinenkin sumuvalo kun se pätki aiemmin.
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Enimmäkseen fiksannut fillareita. Retki superia ja titanniaa yms aarteita.. :)

Löyty myös läjä peltivanteita, pitäs kattella jaot. Yhet 3x98t näyttäs olevan, jotain shitikan vanteita?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Veli kävi kokeilemassa ja kuvaamassa APC-purkkien toimintaa.

Auton omalla APC-purkilla:
https://youtu.be/ytX3hP5Nn8U

Tuolla ahtopaine pitäisi olla 0,85 bar +/- 0,05 bar, videolla näkyy, kuinka ahdot eivät nouse yli 0,6:n. Tuokin on tosin yllättävän hyvä, kun aiemmin ahdot on tuolla purkilla jääneet vielä alemmas.

Lainatulla katalysaattorimallin purkilla:
https://youtu.be/7FNmrEPqYb8

Tuolla ahtopaine pitäisi olla 0,75 bar +/- 0,05 bar. Videolla näkyy punainen välähdys pari kertaa, välähdys tulee nakutusledistä. Ahtopaine ei ihan nouse tuohon 0,75:een nakutuksen takia, mutta ahtopaineenohjaus selkeästi toimii. Jotenkin tuo nakutus noin aikaisin vaikuttaa oudolta, vaikka tankissa onkin ysivitosta. Veli käy varmaan vielä jossain välissä ajamassa muutaman vedon ysikasilla.

Mutta joo. Auton oma purkki jättää ahdot reilusti alakanttiin. Hiukan outoa on, että se nyt on kuitenkin keksinyt ahtaa enemmän kuin aiemmin, vaikka edelleen aivan liian vähän.

Auton oma purkki menee tutulle elektroniikkaosaajalle tutkittavaksi, mutta vähän hakuammuntaa se vianhaku taitaa ilman skeemoja ja testilaitteita olla.

Avatar
mutt
Viestit: 5438
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Tuollainen äkisti muuttunut käytös saattaisi viitata niinkin yksinkertaiseen vikaan, kuin murtuneeseen juotokseen tai kuivuneeseen kondensaattoriin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Vastaa Viestiin