Mitä teit tänään tallissa?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Gasket »

En tallissa, mutta jäin töiden jälkeen pajalle pyörittelemään sorvia. Löytyi malmin sisältä jäämikroautoprokkikseen pyörännavat ja rattaalle keskiö :-D Onneksi on vielä pari manuaalisorviakin nc-koneiden armeijan keskellä. Ei mistään löytynyt napoja jotka kävisi vanhaan dinon runkoon ja joihin kävisi maranellon magnesiumvanteet. Rataskeskiötäkään ei ollut mihin kävisi pv:n 28-piikkinen takaratas kun noissa yleensä on joku 80-piikkinen.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
TonninAlfa
Viestit: 467
Liittynyt: 11 Heinä 2017, 18:54
Car(s): -04 156 FL V6 (kesä)
-04 156 SW FL JTS (käyttis)
-03 156 JTS (rata)
sekä 1-n projektia
Paikkakunta: Akaa/Viiala

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja TonninAlfa »

Emäntä valitteli ettei alfojani erota toisistaan... Joten vaihdoin käyttikseen korinväristen peilien tilalle mustat. Eli tummensin peilit 8) ny o hyvä!
Money well spent? Well, money spent...

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Ajatko sä ilman kilpiä jos ei autoissa ole mitään tunnusmerkkejä? :mrgreen:

Avatar
TonninAlfa
Viestit: 467
Liittynyt: 11 Heinä 2017, 18:54
Car(s): -04 156 FL V6 (kesä)
-04 156 SW FL JTS (käyttis)
-03 156 JTS (rata)
sekä 1-n projektia
Paikkakunta: Akaa/Viiala

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja TonninAlfa »

^ kilvet eivät ole (vielä) kelvanneet esim. poliisille, mutta ilmeisesti liian vaikeita muistaa tommoset :wink:
Money well spent? Well, money spent...

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Voineeko parkkipaikkaa ihan talliksi kutsua, mutta ajelin seiskafemman vaihteeksi lämpimäksi. Tulipa otettua taiteellisesti korkeatasoinen videotallennekin käynnistyksestä :mrgreen:

https://www.youtube.com/watch?v=cD-M6ZE3vTY

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Tuomas K kirjoitti:Voineeko parkkipaikkaa ihan talliksi kutsua, mutta ajelin seiskafemman vaihteeksi lämpimäksi. Tulipa otettua taiteellisesti korkeatasoinen videotallennekin käynnistyksestä :mrgreen:

https://www.youtube.com/watch?v=cD-M6ZE3vTY
K18 :oops:

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Pesin, kuivasin ja vahasin 156 JTD:n farmilla etätallissa ja kytkin ylläpitolaturin talveksi päälle. Tankki täyteen talviriisseliä. Kosteudenpoistaja sitten sisälle ja wanhat lakanat päälle --> hyvää talvilepoa varttikuutoselle, kesällä taas nähdään :wink: 336 tkm odometrissä. Ei nää alfat ole
ihan kertakäyttökamaa...virallinen status JTD:llä siis kesäkäyttöharrasteauto, vaihdan ´10 Cfemman nyt talveksi ajoon ( talvikäyttöharrasteautoko ? )
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Niin komee keli, että en jaksanu hankkiutua sisätiloihin, joten puuhasin pihalla. Nyppäsin penarista lisäpitkän irti, kevyt 2,5h jumppa sekin :silly:
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Eero
Viestit: 2839
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Eero »

^ Joko löytyi bimmerin korvaaja?
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Juu, pääset tässä jossain välissä pinnoittamaan sen saksanraudan, josta syyskokouksessa oli puhetta :D
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Nostin TS-moottorin Alfettaan. Tuli hyvä.

Avatar
Eero
Viestit: 2839
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Polforea kirjoitti:Juu, pääset tässä jossain välissä pinnoittamaan sen saksanraudan, josta syyskokouksessa oli puhetta :D
Varmasti hieno hankinta. Saako siihen vetokoukkua?
ristojärvelä kirjoitti:Nostin TS-moottorin Alfettaan. Tuli hyvä.
Tuleeko turbo myös?

Kävin itsekkin tallilla hiplaamassa 75:ttä; enemmän meni terapian puolelle. Paisari näytti olevan vaihtokunnossa, saikos näitä vielä uutena jostain?
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Juu, asentuu keskiviikkona, sen jälkeen auton saakin hakea.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Öljyjen ja suodattimen vaihto Flaviaan. On se helppoa näiden kanssa, kun ei tarvia edes keulaa nostaa, että saa pesuvadin alle ja propun auki.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Vaparina mennään, moottorissa on nordin kiertokanget, eli korkeammat puristukset. Läppärungot, mega ja peltisarja kiinnostaisi, mutta katellaan jos joskus tulee sopivat vastaan. Nyt tässä vaiheessa kasataan normi imu-ja pakopuolella.

AVe
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 15:37
Car(s): GT 2.0 JTS 2005
Paikkakunta: Lahti

Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja AVe »

Pesin auton ja pinnoitin Korrekin Pro TFC aineella.
Saa nähdä kuinka kauan pinta kestää helposti puhtaana pidettävänä.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Päätä kivistää ja väsyttää. Vähän ketuttaa, mutta kuten tunnettua, itku ei markkinoilla auta, vaan on pakko painaa pitkää pääääiväää. Bemarin matkaan pitäisi kaivaa yksi kierros kesäpyöriä ja se kierros, jonka haluan mukaan antaa, on tietenkin viimeisenä tallissa. Ihan siellä nurkassa, jonka eteen on kasattu iso kasa kaikkea muuta rojua. Eikä viime aikoina ole muutenkaan meinannut olla aika/energia/motivaatio -komboa järjestelyyn.

Kiskon siis työhousut jalkaan ja takin päälle. Avaan tallin oven ja kiroan itseäni. Ihan ekana vastassa on isojötsin kesäkitkat. Seuraavana miggi, pari pressua, ruohonleikkuri, äänisaha sekä Ibizan vanha vaihdelaatikko. Selvittelen näiden väliin askelmerkit ja nostan rengaspinon edestä pois lastulevyn, kaapinoven, sekalaisen kasan 156:n huoltotarvikkeita ja Celican peräkontin poskiverhoilut. Urakka voi alkaa, joten nappaan syliin ensimmäisen pyörän ja kannan sen kärrylle. Toistan kolmesti. Kannettuani rennot 94kg kesäpyöriä kyytiin ja sidottuani kuorman totean, että kivistys alkaa helpottaa - kummallista.

Päätän nostaa Jiven kesäkitkat sinne, mistä bemarin kesäpyörät lähti. Katselen hetken aikaa tallin toivotonta tilannetta - sisälle pitäisi saada auto, mutta aiemmin mainittujen lisäksi huoltopaikkaa valtaa moottoripyörä (josta pitäisi nypätä tankki irti, koska se vuotaa - ei, bensa ei katoa, mutta se näyttää sateella lisääntyvän, mikä ei oikein ole hyvä asia), pari pukkina toimivaa pölkkyä, kasa huoltotarvikkeita ja työkaluja, 3 hallitunkkia, nurtsinnylkijärobotin laturi, isojötsin sisälokari, 156:n sisusta ynnä muuta pientä. No, takaseinustan tilanne ei näytä pahalta, joten siirtelen asioita paikoilleen tai ainakin vähemmän väärille paikoille ja teen seinustalle tilaa. Haen avaimen ja lykin pyörän seinustalle. Hitto, täähän näyttää jo paljon avarammalta.

Heivaan 156:n sisustan ylähyllylle (sori giils, jelppaan kyllä alasotossa sitten kun sen aika on). Järkkäilen pukit ja pölkyt sivummalle ja nakkaan Jiven sisälokarin jonnekin niiden kesäkitkojen seuraan. Kiskon ison hallitunkin tallin etupäähän ja nostelen pienet sivummalle, omalle paikalleen. Roskis täyttyi, nostan siitä pussin seinäkoukkuun (jolloin sitä voi täyttää vielä vähän) ja nostan pussittoman roskakorin sivummalle. Lattialle kertyy vähitellen auton mentävä reikä.

Käyn jälleen sisällä avainkaapin luona. Kömmin sisään jäiseen autoon ja käännän avaimen ON -asentoon. Bensapumppu herää, jännitemittari nousee uskottaviin lukemiin, seosmittari lämmittää lambdan ja jää odottelemaan enempiä tapahtumia. Öljynpainevalo syttyy. Käännän avaimen starttiasentoon ja br...ei. Ei brömm. Ei edes naks. No voi ny p*****e. H******i näitä hybrideitä, taasko tästä on sähkömoottori jäässä, kuten viime talvenakin. Ei edes jännitemittari dippaa, eli solenoidi ei vedä. No ei piru, enhän mää tätä nyt kesken jätä. Kaivelen työkalulaatikosta käsilämpötykin, ruuvaan pyynniksi 150°C ja pistän sen pöhnöttämään kohti starttimoottoria. Kotvan odotus ja uusi yritys - ei mitään. Ruuvaan käsilämpötykin pyynniksi 230°C, käytän aikaa hyödyksi lakaisemalla tallin lattian ja haen IR-lämpömittarin. Startin kuori sanoo alle asteen pakkasta, solenoidi pari astetta plussaa, mutta ei, vielä ei ole tarpeeksi lämpöä että surahtaisi. Ruuvaan pyynniksi 260°C, vien rauhaksiin kasan roskia roskiin, kolautan tunkinkangella solenoidin kylkeen ja kokeilen. Vvvviiu-Br, Br, Brrr, Brrrrömmm! Veekasi jyrähtää kuin jyrähtääkin tulille ja jää raksuttelemaan tyhjäkäyntiä omillaan, kun kerään lämppärisysteemin pois. Lasit on jäässä, joten lasken kuskin sivuikkunan alas, työnnän pääni pihalle ja sihtaan ovesta sisään.

Auto on sisällä ja moottori käy nätisti kaikilla kahdeksalla, kunnes sammutan sen tylsästi virta-avaimesta. Mittaan oikealta pakosarjalta n. 70°C. Laitan akkulaturit kiinni molempiin brittisportteihin, sammutan valot ja suljen ovet.

Taas väsyttää, mutta pään kivistys on muisto vain. Fiilis on hyvä - huonosta alusta huolimatta sain asioita aikaan enemmän kuin oli tarkoitus. Kohta on pirun kiva mennä nukkumaan, kun asiat on reilassa, lelut talvivalmiina ja kaikenkaikkiaan asiat varsin mallillaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Gasket »

^ Itselläkin tahtoo aina kesän aikana tavaramäärä levittyä siten, että syksyn tullen saa ihmetellä miten autot saisi taas talveksi katon alle. Mutta niinhän se menee, että kaaos lisääntyy huomaamatta ja järjestyksen aikaansaanti vaatii energiaa.

Itse eilen askartelin moottoripukkia jääkarttiprojektiin ja koitin ajaa mönkijää alas peräkärrystä viime sunnuntaisen metsäreisun jälkeen. Jälkimmäinen vähän vastusti kun pakkasta nyt ollut kokoajan ja olihan tuo välillä penkkiä myöten kuraliejussa/vedessä. Kaasuvaijeri jäässä, startti jäässä ja vinssi jäässä (tällä varmistussidonta kärryyn..). Sain sen tapeltua kärrystä alas manuaalisesti, työnsin talliin ja laitoin oven kiinni. Tutkitaan myöhemmin.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
michelin
Viestit: 258
Liittynyt: 20 Tammi 2016, 20:06
Car(s): Passat Variant 1.6 TDI -12
Ex 147 1.6 TS -04

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja michelin »

Eilen väkertelin maskisuojan retkipatjasta & kiinnitin paikalleen. Eka auto johon tuli moinen laitettua talveksi.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^^Eristetyn systeemin prosessi etenee kohti suurinta todennäköisyyttä. Termodynamiikan toinen pääsääntö.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Gasket »

^ jep, tai tasapainotilaa. Itse olen havainnut, että se tarkoittaa mahdollisimman tasaista tavaramattoa kaikkialla tallien ja säiltystilojen lattioilla. Tätä vastaan on pakko taistella energialla. Toimii kotona ja koulussa.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Ihan oppikirjaesimerkki mahdollisimman suuresta entropiasta.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^^ Meinaatko, että paikat on niin täynnä rojua ettei meinaa päästä kulkemaan? Jotenkin tunnistan tilanteen ....

Tänään sain vaihdettua varavaihdelaatikon pidemmälle sivuakselille 5. ja 6. rattaat, niiden neulalaakerit ja molemmille rattaille synkrot pakkaan. Luulin, että hommassa tarvitaan prässiä, mutta huomasin, että hieman soveltamalla ja isohkolla ulosvetäjällä homma onnistuu. Asennuksessä käytin ulosvetäjää sitten paikalleen vetäjänä muun muassa ko rattaiden pakalle. Onneksi vaarin mökistä luopumisen myötä olin saanut kaasupullon ja pienen tohon, jolla lämmittelin aluslieriöt (3kpl), jotta sain ne sujahtamaan akselille omille paikoilleen. Lämmitystä toki vain sen verran ettei väri muuttunut. Nyt olisi siis pidempi sivuakseli paketissa ja seuraavaksi laitetaan laatikko kasaan. Laakerit ovat vielä erinomaisessa kunnossa. Kunhan tuleva talvi on paketissa joskus keväällä, niin vaihdetaan laatikko jälleen alle, jotta sen voi testata. Hullun hommaa :silly:

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Gasket kirjoitti:Mutta niinhän se menee, että kaaos lisääntyy huomaamatta ja järjestyksen aikaansaanti vaatii energiaa.
Joo ja kun se energia ja aika pitää allokoida eri asioiden kesken. Jostain syystä mm. Jiven renkaanvaihto oli huomattavasti mielenkiintoisempaa kuin tallin siivous :D. Mutta siitä energiankäytöstä myös tulee pirun hyvä fiilis, kun tulosta näkee.
Gasket kirjoitti:jääkarttiprojektiin
Tämä termi on tulut bongattua kerran aikaisemminkin, mutta nyt on pakko sanoa, että kerroppa lisää. Kuulostaa nimittäin paitsi rouheelta, myös hauskalta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Kuvaaja
Viestit: 168
Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Kuvaaja »

Varaosa 156 99 2.0ts päästelin irti etupuskurin,aika kivuttomasti läksi iskevällä ruuvinvääntimellä kaikki auki,lisäksi ilokseni huomasin että tuossakin on Defan pistoke valmiina ja kun värikin on sama kuin tuossa 156 88 2.5 v6 niin pitäisi mennä aika helpolla paikalleen.Olettaen että molemmissa autoissa on täsmälleen sama kori ??Eihän tuo ihan priima ole kunnoltaan mutta reilusti parempi kuin entinen jota on kolhittu useampaan paikkaan ja alareunasta murtunut parista paikasta.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Gasket »

^^ ei tuo mun jääkartti nyt niin kovin ihmeellinen. Tuli vaan tässä syksyllä mieleen näpräillä moinen. Vanha Dinon runko lähtökohtana ja siihen olen sovittelmassa Lifanin 125 cc sähköstartillista, puoliautomaattista monkey-kloonia isovenakannella, virinokalla ja isolla kaaasarilla höystettynä. Eihän tuohon lie tehoa tule kun joku 8..10 heppaa. Puoliautomaatin halusin, että muksutkin voi tuolla ajaa ja että sillä voi ajella vaikka pihassa vähän hiljempaa taloa ympäri, mutta taas jäällekin saa suorille kulkua ilman, että täytyisi aina olla välityksiä roplaamassa. Nuo oikeat karttikoneet ei oikein mielestäni taivu tuohon. Tylsähän sellainen mikroauto on millä ei voisi rinkiä pyörittää.. Liikkuvan penkin kun tuohon näprää, niin saanee kuskit about 130..180 cm mahtumaan ihan kivasti.

Sehän tuossa on tehnyt vähän tuskaa, kun esimerkiksi takarattaat on noissa normikarteissa luokkaa 80-piikkiä ja tuon koneen tarvitsema noin 28-piikkinen mahtuu suurinpiirtein moisen keskireikään. Koitappa sitten etsiä rataskeskiötä 25 mm akselille ja tuolle rattaalle. Ei ole juu. Samoin karttien vanteistahan ei ilmoitella mitään jakoja missään. Ajattelin, että olisiko noissa sitten joku vakiojako. Juu, ei ole. Löysin kapeat Maranellon vanteet piikkirenkaille, mutta eihän nuo mihinkään napoihin käyneet eikä taas moisille löydy napoja noille Dinon akseleille. Renkaiksi löysin Heidenaun ice-racerit rallipiikein. Noiden luulisi jo vähän lumenkin läpi purevan paremmin mitä yleisemmin käytetyt henkilöautonastoitetut Dakot.

Luulisin kuitenkin että hupikerroin/kulutetut eurot/poltettu bensa tuolla pitäisi olla kohdillaan. Rouhean siitä saisi kun laittaisi moiseen vaikka 30..40 heppaa :lol:
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Minä nappasin kokeeksi lumilingossa pari talvea töitä tehneen 196cc kiinalaisen Honda-kopio paikallismoottorin (vakiona 6.5hv) karttiin kiinni. Rajoitin pois ja sytkää jokunen aste aikaisemmalle kiilaa viilaamalla. Äänenvaimentajasta sisuskaluja hieman vähemmälle ja keskipakokytkimen kanssa kiinni, niin ihan yllättävän hyvin se kulki noinkin, kun 85cc Raketiin vertasi. Siis ei tietenkään samaa tahtia kuitenkaan. Hengitystä kaipaisi lisää, eli isompaa kaasaria ja mielellään vahvemman kiertokangen ja vauhtipyörän kasvaneiden kierrosten takia. Talvileikeissä saattaisi mennä noinkin, mutta ei ole oikein paikkaa ajella.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Kyllä mulla olisi tallissa 9 hp (350 cc) Lombardini joutilaana, mutta en kuitenkaan tuota päätynyt käyttämään. Noissa on kierroslukualue kuitenkin niin kapea, että melkein se varin tarvitsisi ja sitten taas kaasuvaste on melkoinen kuminauha. Kyllä tuollainen keskipakokytkimellä voisi mennä radalla ihan ok, mutta ei oikein tuossa pihassa. Polttaa vaan sen kytkimen.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Vaihdoin tukivarren tuohon alfaa edeltävään väliaikaiskulkuneuvoon. 1h3min meni ekassa siitä kun sain auton pukille, siihen että on uusi paikoillaan ja pultit hollilla. Amatöörille ihan hyvä aika omasta mielestäni. Toista kertaa eläissään tukivarrren vaihdossa, kerran joskus vaihdoin E36-bemariin, ja se oli kyllä helpompaa kuin tähän etuvetoon.

Kuva

Vielä pitäisi toiselle puolelle vaihtaa, niin voi käyttää jälkinäytössä.

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Lancian Gr A Abarth pedalboxia pikkuhiljaa huoltanut.Sylinterien päihin tulevat alumiiniset tulpat oli vähän kolhiintuneet, niin tehtiin ne uudet.
Niitä vielä odotellaan anodisoinnita, niin saa valmiiksi.
Liitteet
WP_20170731_12_08_27_Pro.jpg
WP_20170731_12_08_27_Pro.jpg (156.31 KiB) Katsottu 6956 kertaa
WP_20181125_15_24_09_Pro.jpg
WP_20181125_15_24_09_Pro.jpg (159.65 KiB) Katsottu 6956 kertaa
WP_20181125_15_23_33_Pro.jpg
WP_20181125_15_23_33_Pro.jpg (118.57 KiB) Katsottu 6956 kertaa

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

On tullut ennenkin kehuttua osaavaa ja yhteistyökykyistä työkaveria. :)
Liitteet
IMG-20181125-WA0003.jpg
IMG-20181125-WA0003.jpg (176.7 KiB) Katsottu 6968 kertaa
WP_20181015_07_31_27_Pro.jpg
WP_20181015_07_31_27_Pro.jpg (153.02 KiB) Katsottu 6968 kertaa
WP_20181015_07_32_25_Pro.jpg
WP_20181015_07_32_25_Pro.jpg (154.57 KiB) Katsottu 6968 kertaa

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Hieno tulee. Tuon jarrubalanssin säätimen kanssa ei taida saada leimaa siviili liikenteeseen??
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Kiitos. :)
Se voipi olla juu noin...
Katsotaan nyt mihin tätä raaskii ylipäätään laittaa. Maailmalta löytyy kyllä tarvittaessa tälle ottajia.
Sprint-autoon kelpaa kyllä joku uusi kaupan hyllyltäkin, koska ei muutenkaan ole mikää Abarth-osista koottu kilpa-auto. :roll:

Avatar
pitkämies
Viestit: 2468
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Vaihdoin 250 Anjovikseen öljyt.( EI luojankiitos omaan... :lol: ).....On kyllä kuolettavan tylsä ajokatos. Luotettava varmaan ja hoitaa hommansa. Tää yksilö oli 1,8 automaatti sedan viininpunaisella metallivärillä joten ei ihan se perus beige d4d farmari.....Muutenkin siisti ja hyvin pidetty auto josta erikoishuomio omistajalle. Kolmessa vuodessa ei kuulemma ole ollut yhtään ainoaa vikaa. Tosin tämä öljynvaihto olikin sit ensimmäinen 2,5 vuoteen.....Mitä sitä turhaan ylihuoltamaan :mrgreen:
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

pitkämies kirjoitti:Vaihdoin 250 Anjovikseen öljyt.
Siinä on ollut kyllä melko jono Toyotia tallin ovella, eikä päiväkään lie ollut ihan lyhyt.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
pitkämies
Viestit: 2468
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

:lol: ....tekijämies...
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Satakuusnelonen kirjoitti:Hieno tulee. Tuon jarrubalanssin säätimen kanssa ei taida saada leimaa siviili liikenteeseen??
Säädin saa olla, mutta ei ajon aikana säädettävä. Näin ainakin oli aiemmin.

Kuvaaja
Viestit: 168
Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Kuvaaja »

Laitoin varaosa-autosta ehjemmän puskurin tuohon 156 v6 nokalle .Samalla vaihdoin alla olevat contin kitkat vuodelta 06 vähän uudempiin vuonna 16 tehtyihin halpis nastapyöriin kun en lumen tultua uskaltanut noilla enää ajella vaikka poika kehu että vielä hyvin pitävät.Sitä se teetättää kun on tottunut ajovakautuksen ja parempien renkaiden kanssa liikkumaan.

Avatar
Mokomakin
Viestit: 718
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Ensimmäistä kertaa pääsin kokeilemaan ultraäänipesurin tehoa kaverin tallissa.
Pojan tuleva pikkumönkijä ei käy ollenkaan tyhjää ja lähdin syytä etsimään. Tyhjäkäyntisuutin tukossa. Pestiin sitten koko kaasutin motonetin Oregonin ultraäänipesuaineella. Aine oli hintavaa mutta pesujälki upeaa. Liuoksen voi pikkuhommissa käyttää useaan kertaan, säilöö vaikka tyhjään kanisteriin. Tukkeutunutta suutinta ei kuitenkaan pessyt auki vaan piti paineilmalla auttaa.
Kaasuttimien kanssa edes vuosittain puljaavalle melkein pakollinen työkalu :shock:

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tänään vaihtui uudemman 166:n narinahela uuteen ja selvä välyshän siellä oli. Samalla käytetty alatukivarsi uudella kumi ja kääntyvällä helalla varustettuna. Huomenna tai Maanantaina sitten vasen puoli.

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Kasailin moottorin imupuolta TS Alfettaan.

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Stiloon vähän talvihuoltoa.
Öljyt+suodatin ja raittari tuli vaihdettua.
Viikolla pimeni myös kuskin puoleinen lähivalo...
Valmiiksi oli jo sarvi otsassa kun aattelinkin sen vaihtoa.
Yllätyin positiivisesti, sillä -08:ssa olikin tilaa vallan hyvin vs. -02.
Akusta on jätetty muovinen laatikko ympäriltä pois, niin se antaa jo heti muutaman sentin lisätilaa. Mahdollisesti tuo farkun umpio on myös takuseltaan eri mallinen kuin 3-ovisen, joten siitäkin voi tulla pari lisä milliä?
Polttimoiksi meni Philips X-Treme Vision +130%.
Jos niistä nyt edes vähän saisi apuja näinä pimeinä aikoina, kun nuo Stilon valot ei muuten kovin hääppöiset ole. :(
Joku kunnon led-palkki keulalle vois olla poikaa.
Puskuriin tuli ruuvailtua myös lämmityksen pistoke. Laiska kolari korjaaja oli sen jättänyt pois. Haaroitus oli kyllä, ja kaikki tuntui toimivan...
Termostaatti kaipaisi vaihtoa, sillä lämmöt ei tahdo näilläkään keleillä nousta millään normaaliin.
Sen vaihdon tosin saa hoitaa luotto korjaamomme. Samalla saavat tsekata hehkut, ja vaihtaa vaihteisto öljyt.

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Nyt kun sai osat eloksoinnista, niin sai saatettua pedalbox-projektin loppuun. :)

Tuolla koko setti: https://deltateam.kuvat.fi/kuvat/RESTOR ... +PEDALBOX/
Liitteet
WP_20181213_19_30_54_Pro.jpg
WP_20181213_19_30_54_Pro.jpg (130.73 KiB) Katsottu 6008 kertaa
WP_20181213_19_32_04_Pro.jpg
WP_20181213_19_32_04_Pro.jpg (128.49 KiB) Katsottu 6008 kertaa
WP_20181213_19_33_00_Pro.jpg
WP_20181213_19_33_00_Pro.jpg (119.63 KiB) Katsottu 6008 kertaa

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

^Kohtalaisen hienoja tuotoksia kyllä tulee. :)

Tänään ei paljo muuta tehty kuin kiroiltu, mutta viikonlopun aikana tuli tehtyä jotain. On muuten aivan mahtava duunailla omassa tallissa, vaikka onkin kylmä ja sähköt tulevat toistaiseksi roikalla:

-Passattiin myös vasemmalle uusi vetonivel. Olkavarteen kiinnittyvät ylätukivarret(pallonivel) lähtisivät irti, mutta niitä kiristävä pitkä pultti aivan kiinniruostunut. Onneksi sai irroitettua lootan päästä koko akselin ja mahtui taittamaan ulos. Vanha nivel oli niin paha, että ilman vetoa hakkasi rattia todella voimakkaasti oikealle, pelko perseessä sai ajella.
-Vitoon uusittu yksi pätkä uutta PA linjaa, sekä löydetty vääriä O-renkaita. Lopputulos se, että vika edelleen päällä, mutta löydettiin muutama kohde taas mitä parantaa. Diesel ja ilma :roll:
-Kiroilu liittyi siihen, että Passatti päätti vetästä kaikki jarrut kohtalaisen voimakkaasti päälle - tämä vika onneksi kyllä poistui, ilmeisesti abs tai tehostinpuolella aivopierua. Volkkarit :drinking:

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Hain Fixus kaupasta Stiloon tuommoisen ledi patterin. 120W 10800 Lumen.
On muuten vanhat Hellarallyt melko myrskylyhtyjä näiden nykyvalojen rinnalla. 8)
Varmaan löytyy vielä parempiakin, mutta nuo nyt oli sopivasti "tyrkyllä" kun muutakin tavaraa hain. :-D
Liitteet
WP_20181216_16_54_49_Pro.jpg
WP_20181216_16_54_49_Pro.jpg (169.62 KiB) Katsottu 5765 kertaa
WP_20181216_17_39_55_Pro.jpg
WP_20181216_17_39_55_Pro.jpg (157.06 KiB) Katsottu 5765 kertaa

BerlinettaSport
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 13:04
Car(s): Alfa Romeo 155 2.0 16V Twin Spark

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja BerlinettaSport »

Kaukana autotallista :lol: 3D tulostusta kaupungin kirjastossa. Aiheena 155 halkinainen polttoainelähdön nippa tankin päälle. Solid edgellä aiemmin jo mallinsin kappaleen ja sitten etsimään 3d printteriä. Google antoi Seinäjoelta heti ensimäisten joukossa kirjastoa :mrgreen: Ei tosin aivan näin enskertalaiselta moinen tulostus onnistunut kun vaaditut tuet jäi liian mataliksi ja tiivisteen urista tuli kolmion malliset.. No oppiihan heti jotain ko. mielenkiintoisesta aiheesta! Täytyy käydä joulun pyhien jälkeen kun on aikaa niin koittamassa uudelleen.
Jos täältä löytyy muita 3D-printtaajia (tai muuten tietäviä ihmisiä) niin voi heittää vinkkiä onko tuollainen PLA-muovi edes kunnolla sopivaa polttoainelinjoissa käytettäväksi? Kestääkö kemikaaleja kuinka hyvin.?

Muistan että joku muukin oli täältä värkkäillyt autoaan kaupungin kirjastossa :lol:

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Näköjään wikistä löytyi noi tulostusmateriaalien kemikaalikestävyydet. Yllättävän hyvin tuo näköjään kestää. ABS voisi olla parempi materiaali tosin.
http://www.appropedia.org/Chemical_resi ... ic_acid.29

Vaaditut tuet? Tulostamiseen tarvittavat, vai itse kappaleessa olevat?
Suoraan vaan suoraa

BerlinettaSport
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 13:04
Car(s): Alfa Romeo 155 2.0 16V Twin Spark

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja BerlinettaSport »

Tulostukseen vaadittavat tuet. :)

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Mitä sliceriä(miten huonoa :D) se tulostin käyttää jos se ohjelma ei kerran osaa niitä tukia laittaa kunnolla. Ei tuommoinen nippa nyt niin monimutkaiselta komponentilta vielä kuulosta, että siinä pitäisi joutua ite säätämään tulostustukia paremmin. (Cura mitä ite olen käyttänyt ei ainakaan ennen edes antanut ite niitä tukia asetella, mikä huono sekin sinänsä.)
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Isola »

BerlinettaSport kirjoitti:Muistan että joku muukin oli täältä värkkäillyt autoaan kaupungin kirjastossa :lol:
Tunnustan :mrgreen: Värkkäsin kesällä paikallisessa kunnankirjastossa Quattroporten kattoluukun liu'ut. PLA on sitten mekaanisesti melkoisen haurasta: nuo pettivät heti ensimmäisen kerran luukkua sulkiessani . Ellei nippaa pysty tulostamaan jostakin sitkeämmästä materiaalista, niin epoksista silikonimuottiin valaminen voisi olla harkinnan arvoinen vaihtoehto.

Pitääpä kysyä kuinka kallis tuo kattoluukun käikäle olisi tulostaa paikallisessa pajassa polyamidista. Kaupalliset tulostajat tuntuvat järjestään käyttävän PA2200:aa, jos kappaleen pitää kestää koskettelua. Joskus kesällä 2017 kyselin Granolta muista materiaaleista, ja he eivät suositelleet muita materiaaleja tämän tyyppiseen käyttöön. Ongelmia tulee joko suurehkon kerrospaksuuden tai sitten materiaalin haurauden suhteen.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Vastaa Viestiin