Mitä teit tänään tallissa?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
sataviisysi
Viestit: 213
Liittynyt: 18 Touko 2010, 07:55
Car(s): Pelkkää exää, mito tb, mito qv, giulietta ma tct x2, 159 2,4 x2, brera 3.2.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja sataviisysi »

Kiva katella kun jengi osaa värkkäillä jakopäitä ym. Itselle vieraita hommia. Itse osaan pestä auton ja senkin ihan päin persettä jos lukee jotain pesufoorumin niiloja. No - ne jotka osaa tekee ja ne jotka ei osaa...ei tee, vähän jo edesmenneen suuruuden kuolemattomia ajatuksia mukaillen.

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Tekemälläkin voi oppia jos asia oikein kiinnostaa ja on halua. Itse oppien olen myös tutustunut auto hommiin.
Ei siis minkäänlaista ammatillista koulutusta, joka olisi edes sinnepäin. Eikä suvussakaan muita autoharrastajia.
Nykyään on hyvin kaikkea infoa (myös sitä virheellistä) tarjolla. :|
Myös tämän päivän puhelin on oiva muistikirja. Itsekin tulee räpsittyä paljon kuvia purkuvaiheessa, niin osaa sitten osat laittaa aikojen päästä takaisinkin.

Auton oikeanlainen pesu ja varsinkin pinnoitus on niitä hommia jotka jätän suosiolla alan ammattimiehille. Varmaan senkin oppisi kun opettelisi kantapään kautta, mutta olen ymmärtänyt että kaikkea ei tarvitse tehdä itse.
Yksinkertaisesti aikakaan ei riittäisi siihen.
Malttia ja kärsivällisyyttä. Sitä kysytään oli kyseessä sitten auton pesu tai kytkin remppa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11174
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Juuri näin. Ei meistä kukaan ole seppä syntyessään, vaan vasta tarpeeksi taottuaan.

Toki monet ovat alkaneet takomaan siitä käytännön pakosta, että parikymppisenä piti päästä aamulla töihin, kun oli illalla nilkutettu kotiin, eikä ollut rahaa jättää autoa jonkun toisen taottavaksi ja hankkia varakulkinetta lainaan tahi vuokralle. Tai oikeastaan aika moni vielä sitäkin aiemmin, kun vaihtoehtoina oli joko korjata polkupyörä tai kävellä kouluun.

Ja sitte kun tekee, niin jotkut hommat ottaa aikaa ja joskus pitää yrittää kovemmin. Siitä ei pidä pettyä vaan ottaa rauhassa uusiksi. Tässä auttaa, jos on erillinen harrasteauto jota ei ole kiire saada ajoon - mullakin oli 159:n jakopää varmaan kuukauden auki tallissa, kun tein samalla vähän vaihtoehto-osaselvitystä ja sittenkin kasatessa meni eka vituiksi ja piti tehdä uudestaan. Mutta siinähän tuli taas vähän opittua ja ensi kerralla menee nopeammin ja toivottavasti kerralla maaliin :D
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Polforea kirjoitti:tuli taas vähän opittua ja ensi kerralla menee nopeammin ja toivottavasti kerralla maaliin :D
Tämä teoria edellyttää, että vahingossa muistaisi jotain siitä edellisestä kerrasta :lol:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
mutt
Viestit: 5436
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Elintarvikekelpoista jälkeä Pelellä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Polforea
Viestit: 11174
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Alfissimo kirjoitti:Tämä teoria edellyttää, että vahingossa muistaisi jotain siitä edellisestä kerrasta :lol:
Siksihän mää kirjoitin siitä lehtijutun :D
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

mutt kirjoitti:Elintarvikekelpoista jälkeä Pelellä.
Kiitos.
Mulla oli kyllä neopreniset kertakäyttö hanskat kädessä... :lol:
Olen opetellut sellaisia käyttämään. :)

Avatar
Maunu
Viestit: 3479
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Vanhampi 159:si sai uuden etupyörän laakerin.
Vanha alkoi pitämään ääntä juuri ennen lomamatkaa ja jouduin ajamaan Helsinki-Pori-Helsinki reissun ennen vaihtoa.
Kyllä alkoi jo usko loppumaan kestävyydestä ennen kotiin pääsyä.
Kun nostin auton ylös ja kokeilin heiluttaa rengasta välystä oli todella paljon.
No onneksi tuon vaihtoa on joutunut harjoittelemaan useampaan kertaan (neljä 159:siä kun olen omistanut).
Nyt meni vaihto kotipihassa puolipimeässä alle tuntiin enkä pitänyt edes kiirettä kun opetin samalla jälkikasvulle auton huoltoa.
Näppärästi lähti laakeri irti kun laittoi riittävän pitkän pultin vanteen kiinnitys pultin reikään ja antoi mutteri mopon laulaa.
Ei tarvinnut taistella yhtään laakerin irrottamisen kanssa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Tallin ovet sai laahaimet ja Hyundai uuden startin.

Avatar
GreenThing
Viestit: 832
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Putsasin Hussen öljypohjan.
Kuva
Kuva
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Kaivelin osia varastosta forumin Grale harrastajan projektiin. :)
Liitteet
DSC_1173.JPG
DSC_1173.JPG (111.34 KiB) Katsottu 8352 kertaa
DSC_1196.JPG
DSC_1196.JPG (94.25 KiB) Katsottu 8352 kertaa

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

GreenThing kirjoitti:Putsasin Hussen öljypohjan.
Mikä tuo on? Vanha teollisuusompelukone?

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Ajoin Zetan talliin kun pressutalli oli lähtenyt tuulen mukana navetan taakse. Täytyneepi irroitella moottori. :)

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Välipäivinä tuli nostettua taas GT nosturille ja tutkittua miksi alusta on niin epämukava.

Alustassa tällähetkellä:
TRW iskarit (JGS161T)(JGM869T)
Eibach Pro-Kit -jouset (E10-10-004-01-22)
KYB pölysuoja/pohjaanlyöntikumi (91001)(910085)

Selvisi että alusta makasi juuri ja juuri pohjaanlyöntikumien varassa. Tuli jokaisesta nirhattua noin 5cm pois niin alkoi olla vähän edes joustovaraa.

Mikä tuossa sarjassa ei ole yhteensopivaa vai missä vika voi olla?

Alla vielä räpsäisty kuva kesken talviunien.
Liitteet
80634973_10157871704784872_5128773516493062144_o.jpg
80634973_10157871704784872_5128773516493062144_o.jpg (134.48 KiB) Katsottu 8178 kertaa

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Mandeprkl kirjoitti:Välipäivinä tuli nostettua taas GT nosturille ja tutkittua miksi alusta on niin epämukava.

Alustassa tällähetkellä:
TRW iskarit (JGS161T)(JGM869T)
Eibach Pro-Kit -jouset (E10-10-004-01-22)
KYB pölysuoja/pohjaanlyöntikumi (91001)(910085)

Selvisi että alusta makasi juuri ja juuri pohjaanlyöntikumien varassa. Tuli jokaisesta nirhattua noin 5cm pois niin alkoi olla vähän edes joustovaraa.

Mikä tuossa sarjassa ei ole yhteensopivaa vai missä vika voi olla?

Alla vielä räpsäisty kuva kesken talviunien.

Tuota kai käy ihan kohtuu usein että vaki pohjaanlyöntikumit on liian pitkät reilummin madalletun alustan kanssa. Tietenkin vakialustelle tarkoitetut iskaritkaan eivät väkisin ihan optimit madallusjousien kera
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Garmund kirjoitti:
Mandeprkl kirjoitti:Välipäivinä tuli nostettua taas GT nosturille ja tutkittua miksi alusta on niin epämukava.

Alustassa tällähetkellä:
TRW iskarit (JGS161T)(JGM869T)
Eibach Pro-Kit -jouset (E10-10-004-01-22)
KYB pölysuoja/pohjaanlyöntikumi (91001)(910085)

Selvisi että alusta makasi juuri ja juuri pohjaanlyöntikumien varassa. Tuli jokaisesta nirhattua noin 5cm pois niin alkoi olla vähän edes joustovaraa.

Mikä tuossa sarjassa ei ole yhteensopivaa vai missä vika voi olla?

Alla vielä räpsäisty kuva kesken talviunien.

Tuota kai käy ihan kohtuu usein että vaki pohjaanlyöntikumit on liian pitkät reilummin madalletun alustan kanssa. Tietenkin vakialustelle tarkoitetut iskaritkaan eivät väkisin ihan optimit madallusjousien kera
Mutta tuo Pro-Kit pitäisi kuitenkin olla se Eibachin lievin madallussarja. Ja pitäisi toimia ihan hyvin vakio iskareiden kanssa. Lisäksi TUV-papereissa oli teksti että vakio pohjaanlyöntikumeja EI tarvitse lyhentää. Mutta voisiko olla että tuo KYB:in pohjaanlyöntikumi olisi kuitenkin pitempi kuin esim TRW:n? Eipa tainnut TRW:llä edes olla pohjaanlyöntikummejja tuohon..

Avatar
Polforea
Viestit: 11174
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Löin veekasin tulille ja ajoin sen ulos, jotta sain ökybemarin ajettua sisään.

Enstennä keula ilmaan ja pukeille, etufillarit sekä sisälokarit irti että pääsee edes alkuun. Seuraavaksi puskuri irti, sille kevyt pikahuuhdonta ja tömäytys olkkarin lattialle ja kaikki löytyneet kiveniskemät piiloon. Sitten takaisin talliin ja konepeitostakin yksi kiveniskemä piiloon. Sitten irti vielä oikea etulyhty ja sekin olkkarin lattialle. Maalien kuivuessa nyppäsin kuskin ovesta ovipahvin irti, vaimensin etuoven STP Black:llä, vaihdoin orggiserillissarjan tilalle Focalin erillissarjan ja tömppäsin ovipahvin takaisin paikoilleen. Ovikauittimen vaihdon jälkeen oli aika nostaa kuskin penkki irti lattiasta ja vaihtaa lattiassa piileskelevä midbasso Rainbown tuotteeseen. Tää on jo kolmas bemari mihin lätkin näitä samoja palikoita kiinni, joten sinänsä aika tuttua puuhaa.

Sitten kuuluikin tieto, että sauna alkaa olla lämmin, joten lykkäsin vielä etujarruun uuden kulumisanturin (jäi siis vaihtamatta etujarruhuollossa aiemmin) ja painelimma saunaan.

Saunan jälkeen saikin puuhastella sisällä, eli otin lököisän asennon olkkarin lattialla ja jäljitin xenonin varjostimen ohjauksen, jotta saan siitä ryöstettyä kaukovaloherätteen. Asenneltuani HALL-anturin tuohon johtoon siirryin itse puskimen kimppuun. Tieteellisen tarkka vasemman silmän mittauskeino kertoi, että koska LED-palkki on sopivalla kohtaa syvennyksessä rekkarikilven alla, joten yhtä tarkalla oikealla kädellä tussasin sinne merkit ja porasin ruuvinreiät. Pujottelin paikoilleen Hellan viralliset kiinnikeruuvit, toiselle puolen laitoin neliöprikan ja mutterin - kuumasinkittyjä, tietty. Näiden kirrausta varten piti vielä hakea tallista 5mm kuusiomolo ja 10mm kiintolenkki, mutta sehän meni kivasti samalla reissulla kun kävin laittamassa saunalta pellin ja ilmanoton kiinni.

Huomiselle jäi siis lyhdyn ja puskurin asennus takaisin, johtojen kytkentä ja apukaukovalon testaus sekä oikean puolen ämyripäivitys. Ei kerkee ihan kaikkee tekemään, kun vasta iltapäivällä/illalla pääsee aloittamaan.

Jaa että miksi puskuri pitää irroittaa kaukovaloa asentaessa? Koska minä en yhtään tykkää semmosesta törröttysasennuksesta mitä tulee väkisinkin mm. kilventaustatelineillä. Mieluummin tällei edes vähän hillitymmin:
Kuva
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Vähän taas erilaisia hommia Lancian parissa.
Suurimmasta osasta Graleja tulipellin äänieristeet on 30 vuoden jälkeen aika huonossa hapessa.
Bitumipinnoite huovan pinnasta on yleensä vähintään pahasti halkeillut tai sitten on jo rapissut pois. Huopakin alkaa näyttää rotan syömältä..
Kun äänieriste on alkanut näyttää tarpeeksi huonolta, se yleensä revitään kokonaan pois.
Tässäkin oli bitumi halkeillut ja osittain rapissut pois. (loput irtoili kun taivuttelin eristeen pois paikastaan)
Onneksi eristeet on paikassaan ja niin hyvät että niistä pystyy tekemään vielä pahvi mallit.
Uusi eriste on erään ilmanvaihto laitteita valmistavan yrityksen käyttämää.
Ei ime kosteutta, ja huonosti tuntui syttyvänkin kun sytkärillä koitin.
Liitteet
_20200104_203321.JPG
_20200104_203321.JPG (188.2 KiB) Katsottu 7968 kertaa
_20200104_202905.JPG
_20200104_202905.JPG (87.14 KiB) Katsottu 7968 kertaa
_20200104_202712.JPG
_20200104_202712.JPG (155.4 KiB) Katsottu 7968 kertaa
Viimeksi muokannut Pele, 05 Tammi 2020, 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Eristeen pintaan lämmittelin salmiakkikuvioisen bitumin, jotta alkuperäinen ulkonäkö säilyy.
Lopuksi kuumailmapuhaltimella notkeaksi, niin sai vängättyä paikoilleen.
Kuskin puolella odottaa vielä sama operaatio.
No nyt on tämäkin koettu ja valmiit pahvisapluunat, jos vaikka jostain sattuu eristeet puuttumaan. :)
Liitteet
_20200104_202641.JPG
_20200104_202641.JPG (109.27 KiB) Katsottu 7965 kertaa
_20200104_202809.JPG
_20200104_202809.JPG (108.07 KiB) Katsottu 7965 kertaa
DSC_1204.JPG
DSC_1204.JPG (164.54 KiB) Katsottu 7965 kertaa
Viimeksi muokannut Pele, 05 Tammi 2020, 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

^On kyllä jälleen ensiluokkaisen hienoa jälkeä!

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Kuva

Eilen hieroin ruhkakivellä tallin lattiaa ja tänään vetelin maalia pari kerrosta, jospa tuo kohta alkaisi välttää siihen että ladon siihen quadrafloor-laatat musta-harmaalla ruutulippukuviolla päälle..

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JarHei »

Sain selville minkä takia tyhjäkäynti ei ole tasaisin mahdollinen ja minkä takia ei pudota kierroksia heti kun päästää kaasusta. Varmaan syypää myös silloin tällöin tyhjäkäynnillä ilmestyvään MCSF valoon. Pitänee askarrella joku väliaikainen paikkaus tuohon ja alkaa etsiä uutta imuputkea.

Lähteekö nuo ohkasemman putken klemmarit miten irti? Vai leikkaanko vaan pois ja laitan normi klemmarilla?
Liitteet
81988664_2255403237894030_6513847297757937664_o.jpg
81988664_2255403237894030_6513847297757937664_o.jpg (318.2 KiB) Katsottu 7845 kertaa

Avatar
mutt
Viestit: 5436
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Vulkanoituvalla teipillä saa väliaikaiskorjauksen muutamaksi vuodeksi.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Beta Julio kirjoitti:^On kyllä jälleen ensiluokkaisen hienoa jälkeä!
Kiitos paljon!

Siistiä laittiaa syntyy sielläkin! :)

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

JarHei kirjoitti:Sain selville minkä takia tyhjäkäynti ei ole tasaisin mahdollinen ja minkä takia ei pudota kierroksia heti kun päästää kaasusta. Varmaan syypää myös silloin tällöin tyhjäkäynnillä ilmestyvään MCSF valoon. Pitänee askarrella joku väliaikainen paikkaus tuohon ja alkaa etsiä uutta imuputkea.

Lähteekö nuo ohkasemman putken klemmarit miten irti? Vai leikkaanko vaan pois ja laitan normi klemmarilla?
Tästä https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000028407

Ilman ei Alfisti tarkene
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JarHei »

mutt kirjoitti:Vulkanoituvalla teipillä saa väliaikaiskorjauksen muutamaksi vuodeksi.
Kävi itelläkin mielessä. Ei vaan tänään kerenny alkaa askartelemaan kun piti mennä evakuoimaan kaverin mese valtatien laidasta. Pyöränpulttien kiristäminen on kohtalaisen tärkeää...
Alfissimo kirjoitti:Tästä https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000028407

Ilman ei Alfisti tarkene
Pitänee lisätä työkalupakkiin jos tarvii joskus muitakin noita irroitella.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Alfissimo kirjoitti:Tästä https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000028407
Ilman ei Alfisti tarkene
Hyvät pihdit, niitä on tarvittu muun muassa MiTosen kanssa monia kertoja. :-D

BerlinettaSport
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 13:04
Car(s): Alfa Romeo 155 2.0 16V Twin Spark

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja BerlinettaSport »

159 termostaattijumppa. Reilu vuosi sitten vaihdettu termostaatti kun auton ostin. Nyt on auton alusta ympäriinsä punaisena jäähdytinnesteestä kun tehtaan paapan muovisen letkulähdön liimaus ei ollutkaan riittävän tiivis :bad-words: Lisäksi loput alkuperäiset klemmarit on alkaneet tihkua..

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Beta Julio kirjoitti:Kuva

Eilen hieroin ruhkakivellä tallin lattiaa ja tänään vetelin maalia pari kerrosta, jospa tuo kohta alkaisi välttää siihen että ladon siihen quadrafloor-laatat musta-harmaalla ruutulippukuviolla päälle..
Päätin välissä ottaa lisäksi ja maalailla pari seinääkin tallista.. Vähän täydenlainen päivä kun aamulla kävi hallilla käyttämässä cabriot lämpimäksi, sit lasten ratsastustuntia kattomassa ja vasta iltapäivällä pääsi aloitteleen tallissa. Mutta kyllä se lattian nakuttelu silti suunnilleen puoliväliin eteni.

Kuva

KL
Viestit: 211
Liittynyt: 08 Tammi 2006, 16:45

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja KL »

Mikäs laatta tuollainen on ja mihin tarkoitukseen? Näyttää kuvassa kovin muoviselta?

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

KL kirjoitti:Mikäs laatta tuollainen on ja mihin tarkoitukseen? Näyttää kuvassa kovin muoviselta?
Muoviahan se onkin, kaveri tuota oli laittanut talliinsa niin totesin että kokeilenpa itsekin, kun oli niin ruokottomassa kunnossa jo tuo lattia. Alkuperäinen suunnitelma oli vetää epoksipinta siihen timanttihionnan perään, mutta rakennusyrittäjäkaveri ei viime kesänä ehtinyt sitä timantilla hieromaan niin jäi silloin, ja päättelin itse että tuo muovilaatta voisi olla kulutuskestävämpi tallissa kun sen ei pitäisi nastarenkaasta ottaa nokkiinsa. Valmistaja lupaa että kestää ajaa trukillakin päällä, jospa tuo kestäis mersuakin.
https://www.plastpoint.fi/fi/products/QUADRA_floor

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Minkä hintaista tuo suurinpiirtein on? Ainakaan tuosta quadra floorista ei löytynyt oikestaan yhtään mitään muuta tietoa kuin valmistajan mainostus sivuillansa.
Suoraan vaan suoraa

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Garmund kirjoitti:Minkä hintaista tuo suurinpiirtein on? Ainakaan tuosta quadra floorista ei löytynyt oikestaan yhtään mitään muuta tietoa kuin valmistajan mainostus sivuillansa.
Vähän toista kymppiä neliöltä kun suoraan valmistajalta tilaa.

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Lancian lämmityslaite sai huomiota.
Enricon tupeesta valmistettu suodatin sai myös päivityksen. :lol:
Liitteet
DSC_1197.JPG
DSC_1197.JPG (177.77 KiB) Katsottu 7261 kertaa
DSC_1198_1578406642592.JPG
DSC_1198_1578406642592.JPG (226.66 KiB) Katsottu 7261 kertaa
DSC_0001_BURST20200106171904818.JPG
DSC_0001_BURST20200106171904818.JPG (153.67 KiB) Katsottu 7261 kertaa

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Valmista tuli! Veden väristä pätellen sisäpuolen hinkkaus ei ollut turhaa. :)
Liitteet
DSC_1201.JPG
DSC_1201.JPG (164.6 KiB) Katsottu 7258 kertaa
DSC_1214.JPG
DSC_1214.JPG (127.78 KiB) Katsottu 7258 kertaa
DSC_1204.JPG
DSC_1204.JPG (174.31 KiB) Katsottu 7258 kertaa

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JarHei »

CB500 Four cafe racerista laskettu öljyt pihalle ja kytkin irti. Uusi kytkinkruunu, levyt ja jouset odottaa asennusta. Talven aikana tarkoitus uusia R1200C:stä kytkimen ja takajarrun letkut, GB500 museokatsastus ja CB450 kultamunan käyntiongelmien selvittely.

Talli ollut kauan japsipainotteinen. Bemaria ennen ollut Laverda 750 SFC replika, mutta isän kanssa haaveiltu vaihtaa jonkun tilalle taas italialaista.
Liitteet
IMG_20200109_152107__01.jpg
IMG_20200109_152107__01.jpg (408.85 KiB) Katsottu 7104 kertaa

Avatar
mutt
Viestit: 5436
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Siinä on talli hyötykäytössä. 8)
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Lähdin tutkimaan, miksi sitruunan puhaltimen nopeudensäätö ei skulaa.

Kuva

:bad-words:

Jos osaa tehdä puhaltimelle ohjauksen releellä ja kytkimellä tajuaa kyllä autosähköistä sen verran, että sen nopeudensäädönkin olisi varmaan saanut korjattua jos olisi vähän panostanut. Sen sijaan oli pitänyt tuhota johtosarja ja tehdä jotain perkeleen ranetuksia.

Avatar
michelin
Viestit: 258
Liittynyt: 20 Tammi 2016, 20:06
Car(s): Passat Variant 1.6 TDI -12
Ex 147 1.6 TS -04

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja michelin »

:lol:

Vähän helpommalla olis päässyt vaihtamalla vaan sen esivastuksen.

Tai kolvailemalla siihen uudet transistorit, ne niistä hajoaa mutta on helposti uusittavissa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11174
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Paitsi jos auto on yhtä ranskalainen kuin 309. Siinä oli puhaltimen nopeussäätö portasttomasti potikalla, joka on painettu suoraan piirilevyyn. Vuosimalliin 90 oli piirilevyjä 3 eri vaihtoehtoa, joista yksikään ei sopinut vuosimallin 90 autoon. Oli helppo perustelu korvata on/off -kytkimellä aikoinaan..
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Tuo on sikäli selväpäinen laite, että noissa ilmastoinnin osissa ei sentään ole miljoonaa vaihtoehtoa, vaan ihan vaan malliversion mukaan ilmeisesti yksi.

Ranetus on korjattu, ja lopputulema on, että puhallin ei pyöri. Ne transistorit näistä ilmeisesti tahtoo aina hajota, mutta vaihdoin ne Pofessional Partsin tarvikeosaan, joilla siis ei pyöri. Vika on siis muualla, tai propartsin osa oli suoraan laatikosta rikki. Voi olla molemmatkin. Ihan fifti-siksti jos todennäköisyyksiä veikkailee. Lainasin romuttamolta puhallinta, joka ei sekään pyöri, mikä viittaisi siihen, että vika on muualla. Mikään ei toki takaa, että se romiksen propelli olisi ehjä, mutta täysi mykistyminen lienee kuitenkin se harvinaisempi vika, eli oletan vikaa olevan puhaltimen ohjauksessa.

Puhaltimessa paikalla ollut transistoripaketti muuten oli jo tarvikemalli, eli ranetukseen oli oletettavasti lähdetty sen jälkeen, kun trankkujen vaihdon jälkeen puhallin ei ole toiminut.

Mutta, nyt pitäisi sitten keksiä miten jahdata vikaa eteenpäin. Virtalukon pohjaa tarjotaan monessa paikassa viaksi toimimattomalle tuulettimelle, mutta en usko siihen tässä tapauksessa, koska puhallin toimii sillä releellä joka oli kytketty alkuperäisiin tuulettimelle tuleviin virtajohtoihin. Virtalukon pohjan hajoamisen olettaisi vievän sen ison virran puhaltimelta todennäköisemmin kuin pienen virran ohjauspuolelta.

Avatar
Maunu
Viestit: 3479
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Jos tuo iso virta onkin katkeamaton suoraan akulta ja puhaltimen käynnistymistä sekä pyörimisnopeutta ohjataan miinuksen resistanssia säätämällä. Silloin vika voi olla siellä virtalukossa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

eicas
Viestit: 174
Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
Car(s): 159 TBi SW

Ex: 156 2.0 TS
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja eicas »

Ei tallissa, mutta keittiön pöydällä. Takaluukku ei enää auennut merkkiä painamalla, syy löytyi merkin välistä.
Liitteet
rsz_whatsapp_image_2020-01-11_at_153301.jpg
rsz_whatsapp_image_2020-01-11_at_153301.jpg (95.4 KiB) Katsottu 6732 kertaa

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Lancian tulipelliin kuskin puoleiset eristeet askarreltu.
Liitteet
_20200109_205900.jpg
_20200109_205900.jpg (56.88 KiB) Katsottu 6643 kertaa
_20200109_210107.jpg
_20200109_210107.jpg (90.95 KiB) Katsottu 6643 kertaa
DSC_1230 (1).jpg
DSC_1230 (1).jpg (137.63 KiB) Katsottu 6643 kertaa

Avatar
Aquatica
Viestit: 15026
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuomas K kirjoitti:Tuo on sikäli selväpäinen laite, että noissa ilmastoinnin osissa ei sentään ole miljoonaa vaihtoehtoa, vaan ihan vaan malliversion mukaan ilmeisesti yksi.

Ranetus on korjattu, ja lopputulema on, että puhallin ei pyöri. Ne transistorit näistä ilmeisesti tahtoo aina hajota, mutta vaihdoin ne Pofessional Partsin tarvikeosaan, joilla siis ei pyöri. Vika on siis muualla, tai propartsin osa oli suoraan laatikosta rikki. Voi olla molemmatkin. Ihan fifti-siksti jos todennäköisyyksiä veikkailee. Lainasin romuttamolta puhallinta, joka ei sekään pyöri, mikä viittaisi siihen, että vika on muualla. Mikään ei toki takaa, että se romiksen propelli olisi ehjä, mutta täysi mykistyminen lienee kuitenkin se harvinaisempi vika, eli oletan vikaa olevan puhaltimen ohjauksessa.

Puhaltimessa paikalla ollut transistoripaketti muuten oli jo tarvikemalli, eli ranetukseen oli oletettavasti lähdetty sen jälkeen, kun trankkujen vaihdon jälkeen puhallin ei ole toiminut.

Mutta, nyt pitäisi sitten keksiä miten jahdata vikaa eteenpäin. Virtalukon pohjaa tarjotaan monessa paikassa viaksi toimimattomalle tuulettimelle, mutta en usko siihen tässä tapauksessa, koska puhallin toimii sillä releellä joka oli kytketty alkuperäisiin tuulettimelle tuleviin virtajohtoihin. Virtalukon pohjan hajoamisen olettaisi vievän sen ison virran puhaltimelta todennäköisemmin kuin pienen virran ohjauspuolelta.
Katsoppas konehuoneesta akun vierestä ne maapisteet.

Mulla oli Xantia, jossa oli puhallinongelmaa mm. tuon osalta. Vika löytyi täysin pelkästään kolmesta maajohdosta, joista kaksi oli löystynyt ja yksi ruosteessa :silly:

Releohitus kuulostaa vähän just viritykseltä virityksen päälle, mut noissa lie on jotain ongelmaa siinä itse säätimessä?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Joo, jatkan harjoituksia kun saan hetken vapaata jolloin en vahdi lapsia tai korjaa jotain muuta vessaa :silly: Ensi viikolla on kaksi vapaapäivää, jotka on molemmat valitettavasti allokoitu Rellun ehjäämiselle.

Noi maadoitukset sun muut sähköliitännät lienee tarpeellisia tutkia. Tuo on väyläohjattu systeemi, niin voisi käyttää vaikka motomaatissa järjestelmätestissä niin näkisi osaisiko se auto itse kertoa mihin sattuu.

Siinä nopeudensäätimessä on transistorien lisäksi rele, kuulemma suurinta nopeutta varten. Sisään tulee neljä johtoa, eli kaksi johtoa isolle virralle, sekä kaksi johtoa ohjausjännitteelle. Mitenkähän sitä relettä oikein ohjataan?

Netistä löytyi BSI:n eli sitikan bodycomputerin huoltomanuska jota tässä selailen. Ei ole kuin vähän yli 200 sivua :roll:

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Tuomas K kirjoitti:Lähdin tutkimaan, miksi sitruunan puhaltimen nopeudensäätö ei skulaa.

Kuva

:bad-words:

Jos osaa tehdä puhaltimelle ohjauksen releellä ja kytkimellä tajuaa kyllä autosähköistä sen verran, että sen nopeudensäädönkin olisi varmaan saanut korjattua jos olisi vähän panostanut. Sen sijaan oli pitänyt tuhota johtosarja ja tehdä jotain perkeleen ranetuksia.
Tulee mieleen mun ex pösön puhallinhässäkkä, joka alkoi tilttailelemaan.
Sammui aina välillä ja etuvastutuksen johtoja renkkaamalla alkoi toimimaan taas joksikin aikaa, kunnes joskus taas varoittamatta tilttasi.

En löytänyt siihen hätään sopivaa etuvastusta ja talvikin painoi jo päälle, joku Behr merkkinen puhallin oli muistaakseni.

Talvea varten virittelin sinne 30A releen ja nokkakytkimen joilla ohitin etuvastuksen, että saa hätätilanteessa täyspuhalluksen päälle...

Hyvin toimi sen aikaa ku tarvi ja semmosena lähti minulta eteenpäinkin.

On muuten ollut tommonen Xsara mulla joskus, vanhempaa korimallia tosin, pirun luotettava oli ja ei ruostunut sitten millään, vieläkin vähän harmittaa ku siitä menin luopumaan.
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Avatar
TeroV.
Viestit: 536
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Vaihdoin suodatinkorit 1.8 TS:n ruiskutussuuttimiin. Auto köhii kylmäkäynnistyksissä, ihan kuin soppaa ei tarjoiltaisi riittävästi tai riittävän hienojakoisena sumuna. Kaasulla ryntäyttäen käynti tasaantuu. Lämpimänä ei käynnistyksessä ole ongelmia. Seuraavan kylmäkäynnistyksen yhteydessä sitten näkee, että auttoiko operaatio - suuttimien irrotuksen jälkeen ensimmäisen käynnistyksen röpinät voi ehkä laittaa remontissa tyhjentyneen bensalinjan syyksi.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4305
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^^ mulla oli kymmenkunta vuotta sitten FL Xsara HDI Break myös, ja etuvastushan siinä noilla oireilla kärvähti puhaltimessa.
Lienee tyyppivika. Korjaantui uudella huollossa töineen oliko n. 200 eur. Muuten luja auto, ja palautti
uskoni mm. ranskalaiseen ruostesuojaukseen.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Mokomakin
Viestit: 718
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Pihakuusen alla vuosia levännyt 166 nytkähti eteenpäin. Helmamuovit pois ja uudet nostokohtien putket hitsattu. Taloudessa on kaksi 156 joiden kiivaaseen mätänemiseen tottuneena ihmettelin miten 66 helmat olivat täysin ehyet. Helman sisälläkään ei ollut ainuttakaan ruistepilkkua sen puolen metrin matkalla minkä näki. Autojen ikäero 1v eivätkä ole jälkituonteja..

Vastaa Viestiin