Mitä teit tänään tallissa?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Pääsylkyn vai työsylkyn nesteenvaihto...?

Laatikon päästäkö se ilmausnippa löyty, jolla ilmasit ja vaihdoit nuo lirut kans?

Aallon Autossa kertoivat, että putkessa pääsylkyn ja laatikon välissä olis vieläpä kuulaventtiili estämässä virtausta pois sylkystä kevyellä kuormalla, mikä tehostaa vielä lisää nesteiden vaihtumattomuutta pääsylinterin tienoolla... Kertoivat kyllä myös, että jossakin hydrauliikkapajalla hki:ssä on valmiit mitat putkelle missä moista turhaketta ei olis ja "sen kun vaihtaa, niin johan alkaa toimimaan" - sitä ei kertonut, että mitä muuta eroa oli alkuperäiseen nähden. (** ja toisaalla taas kerrottiin, ettei siellä mitään venttiileitä, kuristimia tms. olekaan?)

Parikin pajaa mulle kertonut kans, et tuo pääsylkky kestäis normaalisti ikuisuuden, mutta kun rakennelma on semmonen ettei sieltä ne nesteet "ihan niin vaan vaihdu"... Sit sieltä tulee tommosta jänkkiä.
Ex-tessusta olivat jalkatilan kautta huuhtoneet pääsylkyn, mikä paransi sen toimintaa selvästi. Oli kuulemma ollut kokiksen väristä nestettä täynnä. Ottikohan ne sen vaan irti ja putsaili pöydällä, sitten imas putken puhtaaks vai häh?

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Ainakin dieselvolkkareista löytyy putkesta vaimentimia, jotka vähentää polkimeen laatikosta välittyvää tärinää.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^^Työsylinterin. Pääsylinterihän huuhtoutuu nätisti, mutta työsylinteriin se nesteen vaihto on vaivalloista tuon typerän ilmausnipan takia. Ilmausputki jolla se ilmaus tapahtuisi sylinteristä olisi nostanut sylinterin hintaa todennäköisesti joitain senttejä.

Niin ehkä onnistuisi, että apumies painaa kytkimen pohjaan, ja sitten avaa sen ilmausnipan. Noinhan se truuttaisi nesteet ulos sieltä työsylinteristä. Eipä vaan ollut apumiestä käytössä. Kyllä ne tuollakin tavalla kuin tein sai osittain vaihdettua, mutta kyllä sinne vanhaa jää väkisin.

Kuulaventtiili kuulostaa erikoiselta, mutta joku purnukka siinä pääsylinterin ja työsylinterin välissä on, veikkaisin että siellä on jonkinlainen jousikuormainen värinänvaimennin.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4333
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Giuliettaan innostuin vaihtamaan uudet jarrupalat eteen, ja Bremboa tuli alle. Vanhoissa paloissa oli vielä millimetri minimirajaan eli n. 3 mm jäljellä. Kuparipastaa liukuihin ja innostuin jopa ATE:n jarrusatulat puhdistamaan ja maalaamaan lämpömaalilla.

Samaan syssyyn yritin puhdistaa iskunvaimentimista pois ruosteenestomömmöä n. 1.omistajan ajoilta. Millähän aineella tuo mömmö irtoaisi parhaiten ? Yhden iskarin sain kovalla työllä puhtaaksi, ja sieltähän löytyi kuten pitikin Bilsteinin sportti-iskarit 80-luvun lopulta :-D 8)

Niin ja talli on nyt virallisesti valmis ja rakennustarkastettu. Ja pysyi aika hyvin budjetissa kun hartiapankkia tuli käytettyä maksimaalisesti :wink:

Kuva
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
mutt
Viestit: 5449
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Tuomas K kirjoitti:Niin ehkä onnistuisi, että apumies painaa kytkimen pohjaan, ja sitten avaa sen ilmausnipan. Noinhan se truuttaisi nesteet ulos sieltä työsylinteristä. Eipä vaan ollut apumiestä käytössä.
Toivottavasti ei nyt tule banaania kielletyn sanan käytöstä, mutta tässä vaiheessa lumiharja on se joka auttaa alfistiakin. Sillä kiilataan poljin pohjaan, ja sitten ilmaruuvin kimppuun.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Mä olen aina pakottanut kytkinpolkimen pohjaan, nippa auki ja jarrunesteimurin liipasin pohjaan. Sitä mukaa lisää lientä säiliöön kun vanha häviää, tarpeeksi kirkasta kun alkaa pelkästään tulemaan, nippa kiinni.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
pahakeisari
Viestit: 106
Liittynyt: 19 Elo 2008, 21:24
Car(s): Alfa Romeo 159jtdm q4 2010
Fiat Croma 2.2at 2008

Ex Alfa Romeo Giulietta 2.0jtdm tct
Paikkakunta: Askola

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pahakeisari »

159 takaovien hapertuneet tiivisteet uusiks. kauan ne kestivätkin. lorotti kivasti sateella takajalkatiloihin :evil:
ja ohjelmassa olis viel imusarjan siivousta.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

mutt kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Niin ehkä onnistuisi, että apumies painaa kytkimen pohjaan, ja sitten avaa sen ilmausnipan. Noinhan se truuttaisi nesteet ulos sieltä työsylinteristä. Eipä vaan ollut apumiestä käytössä.
Toivottavasti ei nyt tule banaania kielletyn sanan käytöstä, mutta tässä vaiheessa lumiharja on se joka auttaa alfistiakin. Sillä kiilataan poljin pohjaan, ja sitten ilmaruuvin kimppuun.
Tuota kiilaamista mietin, eipä vaan juolahtanut lumiharja mieleen kun en keksinyt millä kiilata :)

Avatar
Polforea
Viestit: 11217
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Paljastetaan nyt lopputuloskin, kun noita vannemaalauksen välivaiheita on tullut esiteltyä. Pari ekaa vannetta on finalisoitu ja näyttää nyt tälläiseltä:
Kuva
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

^Ei pöllömmät, sopinee autonkin "väritykseen".
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Polforea
Viestit: 11217
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Pitäis istua ihan siedettävästi joo. Tuo taustaharmaa on sama grafiitinharmaa kuin korissa, joten kupari (Nissanin R10, Sun lit Copper, jos jotakuta kiinnostaa) on tuomassa kontrastia.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Vetarin suojakumi vaihdettu jötsiin:
Kuva

Onnistui tuolla tavalla kun irrotti yläpallon. Tilaa ei ollut liikaa, mutta sentään riittävästi. Nivel on kiinni akselissa sokkarenkaalla, jonka saa auki sokkaa levittämällä.

Tuli vaihdettua myös levyt ja palat eteen:
Kuva

Kuva

Vanhoissa paloissa oli pintaa jäljellä liki uudenveroisesti, mutta ei viitsinyt niistä pihistää levyjen vaihdossa.

Koiranluutakin rupesin vaihtamaan, mutta jäi vaihtamatta. Ylemmän mutterin sai irti helposti, mutta alempi ei irronnut. Alkuun se kyllä liikkui, mutta mitä enemmän se aukesi niin sitä jäykemmäksi se muuttui, kunnes lopulta se oli niin tiukka ettei sitä tappia pystynyt millään pitämään enää vastaan. Väänsin koiranluun irti pallosta ja nyt sitten puuttuu toinen koiranluu. Täytyy joko sahata se pallotappi pois sieltä, tai jos mutterin saisi halkaistua mutterinmurskaajalla.

Jarrunesteet meinasin vaihtaa, mutta totesin jarruletkut vaihtokuntoisiksi ja jätin vaihtamatta, siinähän ne vaihtuu kun letkut uusii.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Nuo koiranluut on veemäisiä. Erään autoasentajan katsoessa (ja ihmetellessä, että onko ne muka niin kiinni et tykillä pitää avata... vastaus btw: on) ammuin tykillä auki ja kyllä se tuli sieltä. Eikä edes lähtenyt pyörimään, mutta mutteri oli liki punahehkuinen lämmöstä kun sen viimein irti sain. Paloi samantien hanskaan reikä, kun tyhmänä menin nappasemaan kiinne :D
Onneks mulla on ainakin toinen edessä oleva sellainen, että vastapuolella on (ohuelle) 16mm lenkille tilaa, niin voi sitä vastaan sitten vääntää. Ei se toki lohduta jos tila loppuu kesken.

Anyway itse opin sen, että teräsharjalla kierteet auki sen mitä saa, niin voi säästää puoli tuntia hukkaan heitettyä aikaa koiranluiden kohdalla. Sama koskee ainakin jossain määrin myös palloniveliä ym.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Joo se pari minuuttia näkyvän kierteen putsaukseen maksaa kyllä ittensä takaisin. Ja jos alkaa tuntua jäykältä niin suosiolla vaan kiertää takaisinpäin ennen kuin leikkaa kiinni, putsausta ja lisää öljyä.
Tietty kellä on laitteet niin voi hiekkapuhaltaa pultin pään puhtaaksi. Sitten ainakin aukeaa.

Mutta jos siellä on nytten rautasahan mentävä rako, niin ei yhden pultin sahaus ole kauhea homma. Jos noissa on vähääkään ongelmaa niin ite kyl tartun rälläkkään enkä edes yritä tapella.

Ongelma on sitten, jos on vaan iskarin vaihto tai muu purku, koiranluu tulee kiinni iskariin eikä uutta koiranluuta ole varattuna. Että pakko saada ehjänä auki.

Avatar
Oleino
Viestit: 1950
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Uutta asentaessa on kiva laittaa sen verran prikkoja mutterin alle ettei kierrettä jää paljaaksi. Paljon mukavampi aukaista seuraavan kerran. :wink:
Tein itse - säästin

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Ja kierteisiin laitetaan luonnollisesti vaseliinia ennen ja jälkeen asennuksen, mieluiten sitkastettua vedenkestävää.

Avatar
Maunu
Viestit: 3487
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

sämpy kirjoitti: Mutta jos siellä on nytten rautasahan mentävä rako, niin ei yhden pultin sahaus ole kauhea homma. Jos noissa on vähääkään ongelmaa niin ite kyl tartun rälläkkään enkä edes yritä tapella.
Taavin raidetangonpään jouduin sahaamaan poikki kun olin lyönyt mutterin muodottomaksi. Näppärästi meni poikki vannesahalla, jonka saa irrotettua telineestään käsityökaluksi.
Mahtuu kohtuullisesti pieneenkin paikkaan kun ei tarvitse liikuttaa sahaa ja ei tule kipinöitä.

http://www.silikotek.fi/vannesahat/2920 ... 37394.html
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:^
Nuo koiranluut on veemäisiä. Erään autoasentajan katsoessa (ja ihmetellessä, että onko ne muka niin kiinni et tykillä pitää avata... vastaus btw: on) ammuin tykillä auki ja kyllä se tuli sieltä. Eikä edes lähtenyt pyörimään, mutta mutteri oli liki punahehkuinen lämmöstä kun sen viimein irti sain. Paloi samantien hanskaan reikä, kun tyhmänä menin nappasemaan kiinne :D
Onneks mulla on ainakin toinen edessä oleva sellainen, että vastapuolella on (ohuelle) 16mm lenkille tilaa, niin voi sitä vastaan sitten vääntää. Ei se toki lohduta jos tila loppuu kesken.

Anyway itse opin sen, että teräsharjalla kierteet auki sen mitä saa, niin voi säästää puoli tuntia hukkaan heitettyä aikaa koiranluiden kohdalla. Sama koskee ainakin jossain määrin myös palloniveliä ym.
No eipä sinne alemman nivelen mutterille mitään mutterimopoja mahdu, lenkkiavainta kummoisempia vääntövehkeitä sinne ei oikein saa sopimaan.

Toisen puolen kun vaihdoin pari vuotta sitten ei se alempi mutteri hievahtanutkaan. Silloin tuli sahattua se pois sieltä puukkosahalla.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Viimeksi kun irrotin moisen, oli toki parit nivelet ja nosturi käytössä. En tiedä, onko mitenkään älykkäästi (ei varmasti, eli siis epä-älykkäästi täytyy toimia) saatavilla edes ylipäätäänsä.
Semmoinen minikokoinen leikkurirälläkkäsysteemi vois olla aika kätsy... Surauttauis suosiolla koiranluiden pultit poikki, pääsis helpommalla.

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Aquatica kirjoitti:^
Viimeksi kun irrotin moisen, oli toki parit nivelet ja nosturi käytössä. En tiedä, onko mitenkään älykkäästi (ei varmasti, eli siis epä-älykkäästi täytyy toimia) saatavilla edes ylipäätäänsä.
Semmoinen minikokoinen leikkurirälläkkäsysteemi vois olla aika kätsy... Surauttauis suosiolla koiranluiden pultit poikki, pääsis helpommalla.

Joku pieni puukkosaha voisi olla kätevin, tai just joku pieni paineilmavinku, mihin saa rälläkkäterän kii. Ei meinannut mahtua edes 115mm terällä olevalla rälläkällä katkaisemaan vakaimen päästä koiranluuta. Normi puukkosahalla voisi onnistua, jos saa auton tarpeeksi korkealle, että mahtuu altapäin. Aika möhköjä vehkeitä nekin tuohon. Dremel taas oli liian pieni, sai sillä iskarin alahaarukan puolen mutterin särettyä.
Suoraan vaan suoraa

JuhaP
Viestit: 219
Liittynyt: 24 Maalis 2014, 11:59
Car(s): Kia Sorento AWD Business A/T 5P -16
Audi A4 (B6) 3.0 V6 cabrio autom. -03
Ex-Alfa:
Spider 3.0 V6 12v -96
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JuhaP »

Ensin Audi Centeriltä koodi Chorus kasettimankkaan (95€, hyi saatana) sen avulla sitten pihaan takaisin.
Värkkäsin alkuperäisen kasettimankan edellisen omistajan vaihtaman Alpinen tilalle. Näyttää paljon paremmalta. Sitten mankan taakse Dension iGateway joka näyttää mahkalle ce-vaihtajalta ja mahdollistaa aux- ja iphoneliitettävyyden.

Nyt näyttää siistiltä ja alkuperäiseltä kojelauta, mutta liitettävyys on modernilla tasolla. Pihat piilossa kun ei käytä. Eniten virittelyä vaati keksiä miten saada nätisti maajohto Dension boksille, sen johto kun on 0,14 paksuista, eli älyttömän ohut. Lopulta keksin juottaa johdon pää rosvoliittimen metallilevyyn kiinni, sitten sai toimimaan maajohdon kanssa nätisti samassa.

berliina
Viestit: 1155
Liittynyt: 09 Marras 2005, 18:05
Car(s): ALFETTA GTV6
Paikkakunta: hausjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja berliina »

Hiekkapuhalsin gtv6:sen v-laatikon palkin ja watt tangot pihalla .Viimeviikolla vaihdoin öljyt ja putsarin 166 3l : seen . Kyllä oli kova homma saada putsari irti mun irrotustyökalun hihna luisti käsin vääntämällä lopulta irtos .Uutta kun laitoin uutta putsaria putos siitä tiiviste öljyastiaan . Otin vanhasta tiivisteen tietenkin vuoti ei muuta kun öljyn seasta uutta naaraamaan no öljyt kaadoin pois ja uusi kiinni enää ei vuotanut . Täytyy ostaa käpälä tyyppinen irrotin sen pitäs sinne ahtauteen sopia .
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka

Avatar
-TTY-
Viestit: 1523
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Seal '24
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Vaihdoin 166:sen pakoputken vähemmän vanhaan katista taaksepäin. En tiedä, johtuuko siitä että luovuttajana toimi 166 turbo, mutta nykyinen morina on huomattavasti mukavampi korvalle kuin edellisessä. Pari edellistä päivää menikin hioessa ja maalatessa, nyt on nättiä osaa alla.
Mikä piru sieltä taas on rikki?

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Tuosta suodattimesta ylikokomoottorissa, niin muistaakseni 156:ssa avasin tuollaisella, eli jostain pääsi sivusta käsiksi. Siinä oli pakosarjan lämpöpellit niin kiinni, ettei kolmikäpälää saanut sopimaan paikoilleen tai ainakaan se ei mahtunut kääntymään.

Kuva

Avatar
Maunu
Viestit: 3487
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Eli joku oli laittanut JTS:ään TS:n suodattimen. JTS:än suodatin on sellainen matala versio, jolloin työkalu mahtuu mukavasti paikoilleen. Itsellä on tosin samanlainen avain kuin sämpyllä.
Käpälä avain tuskin mahtuu vaikka olisi oikea suodatin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
mutt
Viestit: 5449
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Irrotin jumiutuneeksi diagnosoimani hydraulikoneikon henkilönostimesta, ja testasin vielä irrallaan, letku irti - toimi. Takaisin paikalleen, ja toimii edelleen. Aiemmin testatessa kaapelit vain kuumeni ja piti jurinaa, mutta mitään ei tapahtunut. Ohjausventtiilin johtoliitokset tuli uusittua, joten olisiko ollut aiemmin venttiili jossain välitilassa, joka ei päästänyt öljyä kiertämään mihinkään suuntaan. Samalla tuli pistettyä uusi solenoidi palaneen tilalle.

Nostimen puolesta kelpaisi jatkaa talon maalausta, mutta kelien puolesta ei.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Maunu
Viestit: 3487
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Hienoja laitteita nuo henkilönostimet. Itse olen tässä maalaillut taloa muutaman kuukauden ja lainassa on ollut kaverin dina 130.

Tähän asti korjattu ja säädetty nostimesta useampaa kohtaa, jotta uskaltaa käyttää.

Liukupaloja ei ollut kukaan osannut kiristää eli kori heilui. Kiristetty
Henkilökorin oikaisu ei toiminut, kun joku oli vääntänyt ohjaushanat kiinni. Hanojen säädöllä kori toimii taas normaalisti.
Tullessani alas 15 metristä huomasin yhden hydraulitunkin tapin liikkuneen, seekerirengas oli irronnut, mutta onneksi tappi pysyi paikoillaan. Uudet seekerit ja taas mentiin.
Pyörien vedon vipu jäi käteen. Hitsattu kuntoon.
Letkujen kelkka jumiutui ja meinasin jäädä ylä ilmoihin, onneksi irtosi ja pääsin alas. Ohjain tappi oli vääntynyt oksan osuttua kelkkaan. Oikaisu ja taas toimii.
"Konepellin" lukko ei toimi ja siirrettäessä pelti voi lentää irti. Korjasin sidontaliinalla.

To do:
Kääntökehässä liian iso välys.
Yksi hydrauliletku hikoilee.

Pieniä vikoja, mutta kannattaa korjata ettei hajoa.
Ja nosturihan on siis voimassa olevalla leimalla.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1837
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Tulipahan taas ihmeteltyä Italialaisen autoinsinöörin/suunnittelijan ajatuksen juoksua... Ymmärrän kyllä, että kokoonpanolinjalla pitää homman sujua, mitäpä sitä huoltotoimenpiteitä ajattelemaan :evil: Tässä lähiaikoina tullut vastaan seuraavia ihanuuksia:

- 156 / 147 etupalkki on korin ja "kardaanitunnelin" välissä. Palkin irrottaminen vaatii tuon tunnelin irrottamisen tai rusikoimista.
- 156 / 147 GTA etujarrusatuloihin tuleva jarruputken pätkä ja sen kiinnitys olkavarteen. Siinä ei tule letkuna satulaan asti vaan loppu pätkä on putkea.
- 147 GTA:n kytkimen työsylinteri on muista vastaavista (164, 156 JTD/V6/GTA yms.) poiketen 5mm pienemmällä halkaisijalla.
- 147 kytkimen pääsylinterin sijoitus, varsinkin toisen kiinnitysmutterin edestä menevät jarruputket on oikein kivat.
- 156 ilmastoinnin kennon edessä olevan ilmanohjainmuovin alareunan muotoilu. Jos yläpinta olisi sileä, kiinnitysruuveihin pääsisi käsiksi alakautta. Tässä tapauksessa oli kyseessä Crosswagon jonka tiheä metalinen maskin alaverkko hankaloitti hommaa vielä lisää.
- 164 4syl. turbon imusarja sekä sytkä+ruiskujärjestelmä. Grale Deltasta olisi löytynyt paljon fiksummat ja konehuoneessa olisi tilaa aivan toisella tavalla.

No tulipahan avauduttua, mutta pienellä vaivalla nuokin olisi voinut suunnitella paljon fiksummiksi!
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Isompien 156-remonttien käskyt 1. ja 2., joilla pääsee pitkälle;

1. Etupuskuri irroita
2. Apurunko pudota

Muuten menee aikaa, hermoja ja laastareita.

:silly:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Kyllä noo makaroonit pitäs pistää suoraan satamasta Kuusakosken sulattamoon, pääsis paljon helpommalla.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Näin o! Bimmerissä on paljon helpommin, kun venakopan irrottamista varten pitää ecukin irroittaa hytin ja ilmakaukalon välistä. Niitä johtoja imusarjalle kun ei ole voinut vetää 5cm pidempinä tai laittaa liitintä. Ja imusarjalta ne keebelit luonnollisesti jatkuu ympäri moottoria ja sen alle, edelleen ilman väliliittimiä. Eli irrota ecu jotta saat 5cm löysää tai pura irti koko moottorin johtosarja, jotta saat venttiilikopan irti.

Tänään mittailtu Mirafiorin jousia ratalelusta ja vakiosta, että osaisi laskea mimmoset jouset ja apujouset tarvitsee. Mahdollisesti apujouset pitää teettää jossain, kun sisähalkaisijaltaan yli 60mm jousia on vaikea löytää.

Avatar
Raikka
Viestit: 200
Liittynyt: 28 Kesä 2015, 18:11
Car(s): ex;156 1.8 -03 sportwagon, GT 2.0 jts
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Raikka »

Suunnittelin parkkitutkien asennusta. Eilen tuli laitettua jakopää palikat + variaattorin korjaus sarja, olihan ala hihnapyörä ihan sairaan kovaa jämähtänyt kiinni.
Kaikkea sitä tuleekin hommattua.

Avatar
mutt
Viestit: 5449
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

mutt kirjoitti:Irrotin jumiutuneeksi diagnosoimani hydraulikoneikon henkilönostimesta...
Ja tänään uusiksi. Testatessa toimi nimittäin muutaman sekunnin, sitten vanha vika palasi - ei kokonaan pysähdyksissä, vaan pyörii hitaasti (myös letku irti) ja kuumenee tolkuttomasti (saisi varmaan lieskat ulos muutaman sekunnin yrittämisellä.) Moottorihan sieltä näyttäisi kärähtäneen, pumppu pyörii kyllä hyvin ja kuulostikin ja tuntui terveeltä sen aikaa, kun moottori pelasi. Prestolite MHN 4001 on moottorin tyyppi, korjata tuskin kannattaa. Omistajan mukaan kolmisensataa olisi maksimihinta uudelle osalle.

Tässä nostimessa ei mitään katsastuksia - huolloista puhumattakaan - ole tehty varmaan vuosikymmeniin. Jäkälää melkein kasvaa. Pari solenoidia uusittu (jonkun aikaa tuli työskenneltyä jonkun Fiatin tai Lancian startin solenoidin voimin - hyvin pelasi :lol: ) nyt minun toimesta, ja sähköjä korjailtu. Kaksi vaihetta pelaa, kolmannella saisi hieman enemmän ulottuvuutta niin, ettei tarvitsisi siirrellä niin paljoa.

Hinta/laatu-suhde silti edelleen hyvä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
michelin
Viestit: 258
Liittynyt: 20 Tammi 2016, 20:06
Car(s): Passat Variant 1.6 TDI -12
Ex 147 1.6 TS -04

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja michelin »

Pari päivää sitten vaihdoin raitisilmasuodattimet. Vaati kyllä hieman sorminäppäryyttä mutta kyllähän ne sinne vaihtui 8)

ristojärvelä
Viestit: 557
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Kasailin viimeinkin 75:seen vaihtolaatikon. Osien hankinta oli hieman haastavaa, yksi laakeri täytyi tilata Kreikasta asti.

Avatar
mutt
Viestit: 5449
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Sorvasin eilen valettua alumiinikappaletta. Homma loppui, kun sorvista ja pistorasiasta paloi sulakkeet. Huomenna hakemaan uudet, niin näkee, tuliko takuulle käyttöä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Redneck
Viestit: 129
Liittynyt: 15 Syys 2014, 20:19
Car(s): Alfa Romeo 166 2.4 JTDm 20V Ti -05

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Redneck »

Siivottu jo pari päivää ja vielä pari menee...

Avatar
jyrkip
Viestit: 821
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Pesin ja imuroin 156:tosen ja tyhjensin kaikki lokerot plus talvikumit kyytiin. Kuvasin ja laitoin nettiautoon tyrkylle.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
mutt
Viestit: 5449
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

mutt kirjoitti:Sorvasin eilen valettua alumiinikappaletta. Homma loppui, kun sorvista ja pistorasiasta paloi sulakkeet. Huomenna hakemaan uudet, niin näkee, tuliko takuulle käyttöä.
Uusilla sulakkeilla lähti pelaamaan, kuten ennen. Onkohan kiinalaiset toteuttaneet lämpösuojauksen noin, että päälle napsahtaessa vetästään oikosiin koko systeemi? :? On ne sen verran vekkuleita kavereita, jos jossain kohtaa saadaan hieman säästettyä valmistuskuluja. Siellähän on tapana, että ellei erikseen ole kaikkea sovittu, niin sopimusvalmistaja saattaa ominpäin halventaa designia, ja pistää erotuksen omaan taskuun.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Onneksi selvis että yhessä kiinanjyrsimessä oli suojainpiirilevyssä vikaa. Se nimittäin aina terän ottaessa vähänkin jumiin räjäytti ohjainkortista fetit palasiksi. Mutta olikin vika eikä ominaisuus.

Avatar
Raikka
Viestit: 200
Liittynyt: 28 Kesä 2015, 18:11
Car(s): ex;156 1.8 -03 sportwagon, GT 2.0 jts
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Raikka »

Eteen ja taakse parkkitutkan anturit, huomenna pitäis ihmetellä mitä kautta sais etu anturien piuhat vietyä takakonttiin boxille :shock: .
Kaikkea sitä tuleekin hommattua.

insinörtti
Viestit: 2638
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

mutt kirjoitti:Onkohan kiinalaiset toteuttaneet lämpösuojauksen noin, että päälle napsahtaessa vetästään oikosiin koko systeemi? :? On ne sen verran vekkuleita kavereita, jos jossain kohtaa saadaan hieman säästettyä valmistuskuluja.
Osaa sitä muutkin... aikoinaan on tullut tutustuttua mm. englantilaisten valmistamiin dataloggereihin. Niissä oli kivoja aivopieruja, kuten ulkoisen virtalähteen liitin, johon kelpasi syöttää sähköä (olikosenyt 9 vai 12 V) millä vaan halpisvirtalähteellä. Paitsi että englantilaisethan on harrastanut tätä plus rungossa eli pyöreässä virtalittimessä pitikin olla miinus keskellä ja + kuoressa, just päinvastoin kuin yleensä. Onneksi laitteet oli suojattu väärältä napaisuudelta diodilla, joka päästi virran kulkemaan valtoimenaan, kunnes sulake paloi. Ja se sulake oli, tietenkin, pintaliitoskomponentti jossain syvällä laitteen sisällä :|

No, ei 2 k€ hinnalla nyt ihmeitä voi odottaakaan...
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Keltsi kirjoitti:Tulipahan taas ihmeteltyä Italialaisen autoinsinöörin/suunnittelijan ajatuksen juoksua... Ymmärrän kyllä, että kokoonpanolinjalla pitää homman sujua, mitäpä sitä huoltotoimenpiteitä ajattelemaan :evil: Tässä lähiaikoina tullut vastaan seuraavia ihanuuksia:

- 156 / 147 etupalkki on korin ja "kardaanitunnelin" välissä. Palkin irrottaminen vaatii tuon tunnelin irrottamisen tai rusikoimista.
- 156 / 147 GTA etujarrusatuloihin tuleva jarruputken pätkä ja sen kiinnitys olkavarteen. Siinä ei tule letkuna satulaan asti vaan loppu pätkä on putkea.
- 147 GTA:n kytkimen työsylinteri on muista vastaavista (164, 156 JTD/V6/GTA yms.) poiketen 5mm pienemmällä halkaisijalla.
- 147 kytkimen pääsylinterin sijoitus, varsinkin toisen kiinnitysmutterin edestä menevät jarruputket on oikein kivat.
- 156 ilmastoinnin kennon edessä olevan ilmanohjainmuovin alareunan muotoilu. Jos yläpinta olisi sileä, kiinnitysruuveihin pääsisi käsiksi alakautta. Tässä tapauksessa oli kyseessä Crosswagon jonka tiheä metalinen maskin alaverkko hankaloitti hommaa vielä lisää.
- 164 4syl. turbon imusarja sekä sytkä+ruiskujärjestelmä. Grale Deltasta olisi löytynyt paljon fiksummat ja konehuoneessa olisi tilaa aivan toisella tavalla.

No tulipahan avauduttua, mutta pienellä vaivalla nuokin olisi voinut suunnitella paljon fiksummiksi!
Lisää hienouksia croswagonista :)

Kuva
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Finest »

Putsasin pyörijän ja virranjakajan kannen kriittiset paikat, voisi alkaa uusia katselemaan, varsinkin pyörijää.
Purin, putsasin ja vähän rasvasin bypassia.
Etupään cambereita mittasin, näyttää siltä, että tarvis saada vähän lisää negatiivista.
Muistaakseni iskarin alapään säätöhahlo on maksimissa -> camberpultit harkintaan.
Pikainen pesu koslalle.

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JMC »

Vaihdoin etulasinnostajan, avaimeen uuden mikrokytkimen, sekä kuoret :)

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Hitsasin peltipakosarjan takaisin kasaan. Kollektori aukes kuin säilykepurkki kun ampu apparalla hiukan putkeen..

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Finest »

Eilen vaihtui bensansuodatin (pintakaasun on/off efekti hävisi/väheni reilusti) ja tänään vetonivelen suojakumi. Tietenkin purkamalla nivel kokonaan, putsaaminen ja uudet rasvat sisuksiin.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Kollektorin jatkoksi kemppautui joustoliitos. Josko nyt kestäisi.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Maalailin 156:n helmoja yrittäen tähdätä edes johonkin autossa olevaan punaisen sävyyn. Keskiviikkona maalasin ensimmäisen helman ja kiroilin sävyn olevan ihan liian oranssia ollakseen edes sinnepäin sopiva autoon kiinnitettäväksi. Kauppaan mallaamaan hieman tummempaa sävyä, että pääsisi edes vähän lähemmäksi.
Tulinpa tänään tallille todetakseni, että keskiviikkona maalattu helma on kuivuessaan tummunut kokolailla lähelle auton toista ovea. Nyt maalattu toinen helma tummemmalla sävyllä ja aiempaa helmaa tummennettu sen verran, mitä purkista ylimääräistä riitti, jotta molempien helmojen pinta olisi siedettävä.

Olenko ainoa, joka ei maalausvaiheessa tajunnut maalin tummuvan kuivuessaan. Eipä tosi asiasta minulle maalikaupassakaan sanottu, vaikka selkeästi sanoin maalin olevan oranssimpaa, kuin purkin korkissa ja värikartassa, kun tummempaa sävyä hain.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
En minäkään tuota ennen tiennyt. Sitten päätin vähän googlettaa ja löysin jopa jostain halpakuramaaleista maininnan, että todellinen sävy tulee ~vuorokausi (tai jopa viikon!) perästä.
Ja sitten oli toki sekin, että lakka vaikuttaa ja todella, todella paljon.
Yritin googlella löytää sitä näytettyä esimerkkikuvaa, valitettavasti en löytänyt sitä tai mitään vastaavaa :(

Graniitinharmaa metalliväri oli alkuun melkein valkoinen, sitten selvästi harmaaseen taittuva todella väritön, sitten se sai lakan ja tummui ehkä 40% lisää, mutta samalla saaden kiiltoa.

Vastaa Viestiin