Mitä teit tänään tallissa?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Jarkki
Viestit: 264
Liittynyt: 31 Loka 2010, 20:29
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0JTS '03
Paikkakunta: Raahe

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jarkki »

Käppärin takavaijerit vaihettu. Ja toimii:p Huomiseen jäi vielä etujarrut, on nii sirpalevaara :evil:
Voit luoda unelmia tehdessä tehdä unelmia luodessa

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

RiTo kirjoitti:Ensitestit cnc:llä. Lähti toimimaan sen verran kivuttomasti että jotain suurempaa ongelmaa ilmaantuu varmasti pian :silly: https://www.youtube.com/watch?v=eNXL5DKuVFQ

Kuva
CNCeily on kivaa.... Jos tarvii mallinnusapua niin laita vieestiä

Avatar
RiTo
Viestit: 313
Liittynyt: 30 Kesä 2010, 20:28
Car(s): 159 1.9 JTDm sw -07;
156 2.4 JTD sw -00 & V6 -98
Paikkakunta: Laihia

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja RiTo »

^Samaa mieltä, mukava kun saa itse valmistaa osia alusta loppuun saakka. Kiitos tarjouksesta, mutta mallinnusta on tullut tehtyä nyt suunnilleen 8 vuotta leivän eteen niin se on kohtuullisesti hallussa :). Tosin kuun vaihteessa vaihtuu kustannuspaikka tutkimushommiin, joten saa nähdä jos mallinnusjutut unohtuu nopeasti :lol:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Isossa tallissa imin OT-säiliön tyhjäksi ostamallani imupumpulla ja täytin sen täyssynteettiseksi mainostetulla ATF:llä.
N. litra meni täyssynteettistä, toki osa tuli takaisin pulloon säiliötä impattaessa.
Havaitsin, että Teboilin Fluid E (osasynteettinen) ja Fluid S (täyssynteettiseksi mainostettu) tuntuvat hyvin sekottuvan keskenään, eli ei vaahtoudu... Näinköhän on synteettistä tuo E:kin vai onkohan minua vaan ns. kekutettu nokkaan? No, anyway. Einhellin imupumppu ajaa asiansa aivan mahtavasti, mutta tuo letku siihen on surkea.

Avatar
mutt
Viestit: 5449
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Massasin moottoritilan ja kotelosuojasin oikean puolen ovet, helmakotelon ja ne etupään kotelot, joihin yläkautta pääsi käsiksi. Tohkeissaan siinä sitten jätti hengityssuojaimen laittamatta, tyhmä... :puppydogeyes:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

LVA
Viestit: 223
Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja LVA »

Kokosin mun maantiefilon. Uusi 1x11 voimansiirto aiheuttaa vähän harmaita hiuksia.

Kuva

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

^^ Eikö katko jo ketjuja?
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

LVA
Viestit: 223
Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja LVA »

Satakuusnelonen kirjoitti:^^ Eikö katko jo ketjuja?
En minä tiedä, vasta sain paikalleen. Uusinta uutta katos, minusta kuulemma tulee parempi ajaja kun voimansiirto on trendikäs, nih. Hommat on vielä vaiheessa.

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Giuliettaaan suunniteltua aikaisempi kesärenkaiden vaihto, tosin vain tilapäisesti.
Kuvassa vasen talvirengas vanteineen.... Saman puolen takavanteessa lievempi heitto.

Huomenna renkaat pois vanteilta ja perjantaina oikojalle.
Ensi viikon alussa talvipyörät taas takaisin alle.
Liitteet
Kuva1425.jpg
Kuva1425.jpg (108.42 KiB) Katsottu 9210 kertaa

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Finest »

Pele kirjoitti:Ensi viikon alussa talvipyörät taas takaisin alle.
Mutta kohtahan loppuu maaliskuu ja pääsiäinenkin on ovella :roll:
#saantosuomi #kukanaitakeksii

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Taitaa tulla ihan oikeasti kevät pääsiäisen jälkeen. Lupaavat ainakin ettei olisi yöpakkasia enää ensi viikolla. On sitten "tallissa"kin vähän lämpöisempää.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Finest kirjoitti:
Pele kirjoitti:Ensi viikon alussa talvipyörät taas takaisin alle.
Mutta kohtahan loppuu maaliskuu ja pääsiäinenkin on ovella :roll:
#saantosuomi #kukanaitakeksii
Kyllä sääntösuomi sallii kesäkumit. Kelit kyllä paikoiten puoltaa vielä talvirenkaita.

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Joo, ja riippuu myös siitä minkälaisia matkoja ja minkälaisiin aikoihin joutuu ajamaan...
30km työmatkaa aikaisin aamulla niin yksikin lumikeli voi kesärenkailla olla liikaa.
Vaihtoon menee kuitenkin n. 15min, niin mitäpä sitä suotta kikkailemaan.
Joo täälläkin tänään satanut lunta, ja edellisyönä oli -14C. Ei täytä vielä minun mielestä kesärengas kriteerejä. :roll:

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Finest »

Toki kesärenkaat ovat saaneet olla jo hetken käytössä.
Nuo aikamäärät lähinnä koski niiden viimeistä allelaiton ajankohtaa (pl. lievennykset ja poikkeukset), vaikka lunta on vielä maassa.
Muistaakseni uutisoitiin vaihdon mahdollisesti muuttuvan kuljettajan harkittavaksi säiden perusteella.

Itse tuskin uskalla vaihtaa vielä ensi viikoksi kesärenkaita, vaikka ajelen 50km etelän suuntaan moottoritietä arkisin.

Avatar
Polforea
Viestit: 11217
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kaadoin jäähdytysnesteet sisään, laitoin plenumin paikoilleen, pujottelin bensaletkuja kohdilleen, etsin kadonnutta kipinää ja lopulta löin veekasin tulille. Pienenä vinkkinä muille tyhmille, että:

A) Ennen jäähdytysnesteiden laittoa kannattaa laittaa kaikki letkut kiinni, eikä jättää sitä v-mäisintä paikoilleen pujoteltavaa pöydälle makaamaan.
B) Paineellisen bensatukin liitoksia (vuotaviakin) avatessa/roplatessa bensaa voi roiskua siinä määrin, että suojalasit on ihan kiva idea.

Mitä kesärenkaisiin tulee, niin Suomessahan ei oikeastaan ole kesärengaspakkoa vaan nastarengaskielto. Siinäkin on jyrkistä ajoista kirjattu pykälään poikkeus, jonka mukaan nastarenkaat ovat kelien vaatiessa sallittuja ihan koska vaan, joten tuskin tarttee virallisestikaan vielä ahdistua jos moiset alla on.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Gommi
Viestit: 179
Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Gommi »

156:n putki vaihtoon katista taakse. Heippa pörinät!

159:n tehostinvuodon setvimistä.. Sieltä se hammastangosta näyttäis valuttelevan :|

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Ei omassa tallissa...
Suoristeltiin Gilun vanteita 2kpl.(tai siis minä vain katselin ja kuvasin) :lol:
Etuvanne oli painunut n.15mm. Takavanne n.6-7mm.
Hyväthän noista jälleen tuli, kun on hommansa osaava kaveri ja tarkoituksenmukaiset työvälineet.
Heittoa jäi n. 0,3mm.
Uusissa paketista otetuissa tarvikevanteissa heittoa voi olla pahimmillaan jopa 1,5mm. :roll:
Liitteet
Kuva1428.jpg
Kuva1428.jpg (46.04 KiB) Katsottu 8888 kertaa
Kuva1429.jpg
Kuva1429.jpg (53.07 KiB) Katsottu 8888 kertaa
Kuva1431.jpg
Kuva1431.jpg (36.75 KiB) Katsottu 8888 kertaa

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Vielä yksi aiheeseen liittyvä kuva.
Liitteet
Kuva1433.jpg
Kuva1433.jpg (40.75 KiB) Katsottu 8885 kertaa

Avatar
GreenThing
Viestit: 833
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Talliin liittyvää mutta bunkkerissa tehtyä.
Kuva
Nokka-akselin anturin toimivuutta ihmettelin.
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Nyt on jakopääkin huollettu! On se helppoa kun sen osaa. :roll:

Tuntuu niinku olis eri moottori autossa! Kulkee ihan eri tavalla!
Liitteet
kones.jpg
kones.jpg (186.74 KiB) Katsottu 8723 kertaa

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja JMC »

156:een kytkin ja työsylinteri, kampuran takastefa, runkopuslat kallistuksen vakaajaan ja samalla tietty vaihteistoon öljyt. Onhan tuo melkoinen operaatio, vaikkei läheskään niin paha kun veekutoseen :roll:
Nyt tuntus taas pitävän erilailla ja polkusin on kevyt käytellä. Eikä alustakaan kolise. :mrgreen:

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Askartelin taas 8V Gralen osien parissa.
Projektista löytyy lisäkuvia täältä: http://deltateam.kuvat.fi/kuvat/LANCIA+ ... ++SERVICE/
Liitteet
P3060014.JPG
P3060014.JPG (76.53 KiB) Katsottu 8611 kertaa
P3260058.JPG
P3260058.JPG (76.98 KiB) Katsottu 8611 kertaa
P3260055.JPG
P3260055.JPG (75.38 KiB) Katsottu 8611 kertaa

Avatar
pitkämies
Viestit: 2468
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Pelkällä pesulla saa jo aivan tolkuttoman hyvää jälkeä aikaiseksi........Ja siitähän se vasta alkaakin......Lopputulema on jotain huikean ja "better-than-new"- väliltä... :silent:
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Tolle pakosarjalle tapahtu jotain hinkkauksen aikana? :lol:
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Albertolli kirjoitti:Tolle pakosarjalle tapahtu jotain hinkkauksen aikana? :lol:
Pikku putsinki saa ihmeitä aikaan. :wink:

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Kaikenlaista noista valumöhkäleistä saakin kaivettua snurralla esiin.

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Jep! Kannattaa kokeilla. :-D

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Herättelin kissan talviunilta ja vaihdettiin laturi pojan kanssa sen Chrysleriin.... helppo nakki :-D

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11229
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Sitä tuntee itsensä ihan kädettömäksi ja laiskaksi kun näitä kuvia katselee ja juttuja lukee.

Mutta joo, irrotin suksiboksin ja taakkatelineet katolta.

Jos iltapäivällä lounaan ja päikkäreiden jälkeen ruuvaisi antennin takaisin paikoilleen. Tai huomenna sitten.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
-TTY-
Viestit: 1523
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Seal '24
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Tallinedustalta pieksin jäät poikkeen kadulle saakka, katselin sammakosta ölpät ja nesteet ja laitoin akun latautumaan. Jospa huomenna herättelisi horroksestaan, jos olisi aurinko siihen mennessä viimeistellyt minun tekoset pihalla.
Herättelytoimenpiteitä tosin edelsi pienimuotoinen autoon murtautumisoperaatio, koska joku amatööri oli laskenut akun tyhjentymään ja auto vetänyt ovet lukkoon. Onneksi sentään sama amatööri oli jättänyt ikkunat raolleen, niin ei tarvinnut useampaa kikkaa tai keinoa...
Mikä piru sieltä taas on rikki?

sataviisviis
Viestit: 2039
Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
Car(s): 159Tbi 1750 Ti sw, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, 156 CrosswagonQ4, Giulia
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja sataviisviis »

Vaihdoin 156:een kesärenkaat.

Avatar
Polforea
Viestit: 11217
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ajattelin vaihtaa jarrunesteet ja kokeilla ratatassuja alle, joten löysäilin pyöränpultit, nostin perän ilmaan, vaihdoin takajarruihin uudet litkut, ruuvasin Kumhot taka-akselille ja pudotin takapään takaisin alas. Seuraavaksi tunkkasin keulan ilmaan, otin eturenkaat irti ja... katkaisin ensimmäisen ilmausnipan. Pesin siis talvirenkaat ja vaihdoin vielä kytkinnesteet ja jätin keulan ilmaan. Pitänee ruuvailla yksi ilmausruuvi irti edestä ja käydä etsimässä korvaavia malleja.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
pitkämies
Viestit: 2468
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Ajelin "satakuusnelosen" tallille ja aateltiin jotta sovitellaan puolihuumorilla 166:sen Bremboja Thesikseen. Ajatuksena; ei mahdu/ei sovi/joutuu modaan liikaa/tjsp :silent: ............Noh. Eikun nurkkaa ylös ja rojua tieltä pois. Thesiksen etulevy 305mm....166:sen 310mm....hmmmm......Orggis-satula sivuun ja.....Mitä hittoa!!? :lol: Brembo sopii tasan just eikä melkein samoihin kiinnityspisteisiin, samoilla pulteilla :crazyeyes: :crazyeyes: ....Periaatteessa voisi käyttää Thesiksen omaa levyäkin mutta parempi kun ottaa isomman 310millisen jotta kuuskutosen palat istuu just eikä melkein! Brembon kiinnityskorvakkeet on ehkä jotkut 1mm liian paksut joten levyn taakse kun sorvauttaa 2,5mm(?) spacerit niin Avot! :-D .....Asiaa mietittiin otsa hiessä eikä keksitty mitään syytä miksei tämä toimisi. Koko paketti kun vieläpä mahtuu nauramalla Thesiksen originaali-talvivanteen sisään(16"), joten eiköhän mahdu myös kasitoistaseen.....Myöskään jarruletkuja ei tarvinne vaihtaa ellei nyt välttämättä halua laittaa uusia. Vanhat kun näyttäis menevän pituudesta komeasti....Hieman erilaiseen mutkaan jäävät mutta Brembo on kapeampi kuin alkuperäinen mohlo-TRW.....Originaali on kaliiberiltaan sen verran suuremman oloinen(!) kuin Brembolaisten männät, jotta tehostimen tuoton kanssa tuskin tulee hikkaa.....Poljintuntumasta osaa tuskin vielä mitään kukaan sanoa, koska tämä saattanee olla aivan ainoalaatuinen modifikaatio kautta historian :mrgreen: .....Veikkaan ettei ihan kovin montaa ole tehty! Tuleeko parannusta jarrutehoon?? Luulisin jotta ihan varmasti....Palassa pinta-alaa kumminkin merkittävästi enemmän ja levykin kookkaampi.Thesiksen alkuperäiset jarrut ovat mielestäni(yli 85000km...)hieman alimittaiset 2000kg autoon....Toimivat mutta aavistuksen kumimainen tuntuma viittaa siihen että etuhidastimet toimivat kapasiteettinsa ylärajoilla täysjarrutuksessa.....No onko hommassa sitten järkeä? Ei varmastikaan... (Miksi korvata toimivia jarruja toisilla, ehkä(!), toimivilla), mutta harrastushan tämä on eikä mitään pakkopullaa......

PS: kun uudet satulat puhalletaan, varustetaan uusilla tiivisteillä, maalataan sävyyn "blu Lancia" valkoisin "Lancia"-teipein ja kietaistaan 18" alumiinien alle, niin pakkohan tätä on kokeilla......
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Kun en sen paremmin Thesiksen jarruja tunne, niin onko sen orkkis etusatula 1 vai 2-mäntäinen?
Onko sama pala, vai onko 166:n isompi?
Onko noissa pulttijako 5x98? Hmm..menisköhän paketti Lancia Delta Evoon...???
Italialaiset on siitä mukavia laitteita että aika mukavasti sopii osat ristiin.
Varmasti jarruteho paranee tuon muutoksen myötä.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Orginaali jarrusatula on tosiaan 1 mäntäinen. 5x108 on pulttijako. Tuossa 166:n jarrulevyssä oli noin 10mm leveämpi kitkapinta, vaikka tosiaan ulkohalkaisija lisääntyi vain sen 5mm. Jarrusatulan kiinnitys pultit on M14 ja etäisyys pultinreiän keskeltä keskelle 150mm.
Viimeksi muokannut Satakuusnelonen, 28 Maalis 2016, 11:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

^Kuvissa ei nyt ihan mittakaava kohtaa

Edit: Nyt on palat samassa mittakaavassa.
Liitteet
jarrupalat mittakaavassa 600pix.jpg
jarrupalat mittakaavassa 600pix.jpg (50.43 KiB) Katsottu 9949 kertaa
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

pitkämies kirjoitti:Tuleeko parannusta jarrutehoon?? Luulisin jotta ihan varmasti....Palassa pinta-alaa kumminkin merkittävästi enemmän ja levykin kookkaampi.
Palan pinta-ala sinänsä ei vaikuta kitkaan, eli isompi pala olettavasti ei kasvata jarrutehoa. Isompi levy kasvattaa momenttivartta, mutta 5 mm kasvu nyt ei tehne havaittavaa vaikutusta. Mäntien pinta-ala siis se olennaisin jarrutehoon vaikuttava asia tuossa, eli satulan puristusvoima. Palojen kitkamateriaali toki myös, mutta kumpaankin satulaan saanee erilaisia paloja maun mukana.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Nuo Brembon satulat lienee jokatapauksessa hyvät, kun samat lienee käytössä vielä -06 250 heppaisessa 166:ssa, joka on siis vähän painavampi ja selkeästi tehokkaami kun tämä vanha 166.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Satakuusnelonen kirjoitti:Orginaali jarrusatula on tosiaan 1 mäntäinen. 5x108 on pulttijako. Tuossa 166:n jarrulevyssä oli noin 10mm leveämpi kitkapinta, vaikka tosiaan ulkohalkaisija lisääntyi vain sen 5mm. Jarrusatulan kiinnitys pultit on M14 ja etäisyys pultinreiän keskeltä keskelle 150mm.
No pahus, että ovat tuollaisen pulttijaon menneet tekemään. :(
No eipä silti. Ei satulan kiinnitysjakokaan passaisi sellaisenaan Evoon tai normi Graleen.
Ois ollutkin liian helppoa...
Kyllä tuo 5mm halkaisijan kasvu voi tällaisessa paikassa vaikuttaa jonkin verrankin.
Ja uskoisin jarrujen tehon paranevan muutenkin satulan rakenne eron vuoksi.
4-mäntäinen puristaa varmasti tehokkammin kuin se yksi mäntä. Tottakai palat täytyy olla myös laadukkaat.
No, sittenpä se kuullaan kun Pitkämies ne saa paikoilleen.

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Tallissa oli tänään vuorossa pientä säätöä. :lol:
Liitteet
P3280075.JPG
P3280075.JPG (86.95 KiB) Katsottu 9802 kertaa
P3280072.JPG
P3280072.JPG (110.42 KiB) Katsottu 9802 kertaa
P3280082.JPG
P3280082.JPG (76.26 KiB) Katsottu 9802 kertaa

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Asentelin pakosarja/turbo-paketin paikoilleen.
Italian mamman pojalla oli jigi vain ollut hiukan pielessä, sillä ei mennyt ihan heittämällä paikoilleen vaikka pitäisikin sopia alkuperäisen tilalle 1:1.
Liitteet
P3310083.JPG
P3310083.JPG (75.17 KiB) Katsottu 9659 kertaa
P3310086.JPG
P3310086.JPG (75.06 KiB) Katsottu 9659 kertaa
P3310091.JPG
P3310091.JPG (133.19 KiB) Katsottu 9659 kertaa

Avatar
-HH-
Viestit: 660
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Kenen tekemä (tai myymä) sarja tuo on? Vähän oli näemmä aihio mutta niin nuo taitaa monesti olla. Ja kun vaikkapa kiinansatsien hintaa katsoo ei voi olettaakkaan että sillä hinnalla mitään laatua saa - jalostusaihioksi varmaan ihan hyviä :lol: Pitäiskin katsoa mikä on tämän hetken tarjonta 16-naulasen sarjoihin että onko niitä edukkaita tarjolla aihioksi ettei tarvii kokonaan tehdä itse.

No ei muuta kuin ahtimen laippa irti, kääntää sen oikeaan asentoon ja takaisin kiinni. Vai muokkasitko vaan öljynpaluuta ja tukirautaa?

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Tuolta se tilailtiin: http://www.protoxide.eu/en/
Muutoin ihan asiallisen oloinen sarja. Hyvin hitsattu ja pätkät kohdisteltu. Ei röpelöä putkien sisässä saumakohdissa.
Laipatkin on ihan reilun paksuiset. Tosin niissäkin oli hiukan heittoa, niin päätettiin plaanata varmuudeksi uudelleen.
Hieman haasteellista saada tuollainen valmis pakosarja kiinni laippojen plaanausta varten. Varmaan siksi ei enää kokoon hitsauksen jälkeen ollutkaan plaanattu. :roll:
Toki varmaan ois pitänyt semmoisenaankiin, mutta aina se lisää jännitteitä ja murtumisherkkyyttä jos pultein vain vetää heitot pois.

Muokkasin tukilaippaa ja öljyn paluuta. Pääsi näin vähemmällä.
Tuosta nuolella eteenpäin: http://deltateam.kuvat.fi/kuvat/LANCIA+ ... va1448.jpg

Avatar
Polforea
Viestit: 11217
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Vaihdoin vaihteiston hännän (joka kannattelee itse vaihdekeppiä ja vivustoa) takatuennan puslan. Pysyy pykällystikku vähän paremmin ruodussa nyt.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Yritän rälläköidä ja hitsailla tv- ja 4g-antenneille telineen talon päätykommioon asennettavaksi. 4g vaatii oman liikkuvaisen osansa mastoon. Kahtotaan kuis suunnittelu etenee.

Avatar
-HH-
Viestit: 660
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Pele kirjoitti:Tuolta se tilailtiin: http://www.protoxide.eu/en/
Muutoin ihan asiallisen oloinen sarja. Hyvin hitsattu ja pätkät kohdisteltu. Ei röpelöä putkien sisässä saumakohdissa.
Laipatkin on ihan reilun paksuiset. Tosin niissäkin oli hiukan heittoa, niin päätettiin plaanata varmuudeksi uudelleen.
Hieman haasteellista saada tuollainen valmis pakosarja kiinni laippojen plaanausta varten. Varmaan siksi ei enää kokoon hitsauksen jälkeen ollutkaan plaanattu. :roll:
Toki varmaan ois pitänyt semmoisenaankiin, mutta aina se lisää jännitteitä ja murtumisherkkyyttä jos pultein vain vetää heitot pois.

Muokkasin tukilaippaa ja öljyn paluuta. Pääsi näin vähemmällä.
Tuosta nuolella eteenpäin: http://deltateam.kuvat.fi/kuvat/LANCIA+ ... va1448.jpg
Ai tuo on niiden pakosarjoja. Ei mitään ihan halpoja edes joten kyllä tuolla hinnalla pitääkin odottaa saavansa ihan käyttökelpoista tavaraa. Harmi ettei siis ollut ihan kaikelta osin priima. Paksut on tosiaan laipat, ja kyllä noiden pitää ollakin suorat. Olet meinaan oikeassa siinä että jos noi vaan vetää pulteilla piukkaan hajoaa pian jotain muuta... Oikaisu onkin sitten tosiaan taas mielenkiintosempi projekti kiinnityksen takia juu. Ja kovin innokkaasti ei koneistajat noita halua ottaa edes riesakseen jos tosiaan ei saa järkevästi kiinni koneeseen. Äkkiä pääsee helpommalla kun hitsaa vähän tavaraa lisää sopiviin paikkoihin kiinnityksen helpottamiseksi...

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Mites Pelen sarja plaanattiin/jikitettiin?
Jäljistä päätellen ihan yläjyrsimen plaaniterällä? Vai?

Olispa itelläki tommosia haasteita. Pornoa tallissa ja luvalla vieraissa..

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Jyrsimellä tuo ajettiin. Työpaikallani on kunnossapidon puolella tarkka, kokenut ja osaava kaveri joka hoiti homman.
Kiinnityksen kanssa oli hänkin pähkäillyt pitkään. Oli kanteen tulevan laipan "mutteripuolelle" joutunut hitsaamaan plaanauksen ajaksi pari palikkaa, jotta sai kunnolla pöytään kiinni.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Finest »

Kesärenkaiden vaihdon yhteydessä pientä kulmien säätöä Trakritellä (aurausta lisää vasemmalle 2 kierrosta ja oikealle 2,5).
Yllättävän neutraali tuli. Takapäätä en katsonut, kun kumit olivat kohtuullisen normaalisti kuluneet.
Pitäisi paremmalla ajalla vielä puolittaa raidetankon säädön erotus (ja tarkastaa takapää), jotta ratti olisi ihan suorassa. Nyt jotain 1 tai 2 minuttin kohdalla.
Päälle pikainen pesu.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Poitsun mopo rikkoutui viime kesänä, kun ketjut irtosivat ajossa ja löivät magneeton vieressä olevan jonkun pyörimisanturin(tms.) kiinnikkeen lohkosta irti. Ei tarttunut pikaliimalla :) eikä kemiallisella metallilla, joten ei auttanut muu, kuin vaihtaa Minarcmigiin alulanka, suutin, syöttöletkun sielu ja suojakaasu ja yrittää saada anturin runko tarttumaan parilla nöölillä lohkoon. Ja tarttuihan se.
Nyt mopo käy ja kukkuu taas pitkästä aikaa. Katsotaan kuinka kauan. :roll:

Vastaa Viestiin