Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
mutt
Viestit: 5435
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja mutt »

Bemarihan taisi luvata, että kaikille heidän nykyisille ja menneille bensakoneisille malleille käy E10. Itse aloitin testijakson Puntolla reilu pari vuotta sitten, ja ei siinä mitään erikoista ole ilmennyt, vaikka valmistajan mukaan ei pitäisi E10:n sopia. Näillä tuloksilla päädyin syöttämään tuota soppaa myös Lybralle.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Mulla on sellainen mielikuva, että mun joka alfassa olis ollu suosituksena vähintään 98 oktaaninen..? Eli siis valmistaja ei lupaa auton kestävän 95 oktaanista.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kielletty varmuuden vuoksi kun ei ole testattu?

Voihan siellä olla jotain mikä aiheuttaa mahdollisia ongelmia pitkän ajan kuluessa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15022
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

No, edelleen: voi olla jotain herkkiä muoviosia tai sitten ei ole. Eli oma kommenttini kuulunee tuohon, ettei haluta ottaa riskiä, että ei kestäisi - vaikka voipi kestääkin.
Ymmärtääkseni jopa niinkin uudessa autossa, kuin 156:ssa, on ollut paljonkin vaihtelua komponenttien suhteen - sama osanumero, sama versio, silti eri osa...? En mitenkään pidä mahdottomana ajatuksena, että toisessa bensapumpussa on jotain etanoliarkaa muovia tai kumiseosta, toisessa täysin identtisessä (mukamas) ei olekaan.

Valmistaja ei halua ottaa vastuuta jostakin, joka VOI mennä pieleen - parempi se, kuin ottaa vastuu ja sanoa että kyllähän se toimii. Kun ei sitten toimikaan. Kun on sen verta marginaalimerkki, niin onko varaa saada huonoa PR:ää tuosta johtuen? (Onko varaa saada huonoa PR:ää siitäjohtuen, kun ei virallisesti tue E10:iä....?)

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Onks tuoreimpia kokemuksia Flexfuel muunnoksista Alfoihin tai ylipäätään muihinkaan kulkineisiin?

Jos toi kylmäkäynnistys on ongelma, niin pystyykö starttipilotilla "korjaamaan" asiaa kylmillä keleillä?
Vai vieläkö kylmäkäynnistys tuottaa ongelmia?
Onks boksien ohjaus kehittynyt aikaisemmista ajoista?

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Jokunen vuosi sitten silloinen Saab 9-3 SC -08 ohjelmoitiin etanolikäyttöiseksi. Tällöin sillä voitiin ajaa millä tahansa etanolin-bensan sekoitussuhteella, jota nyt tankissa sattui olemaan. En muista, että olisin koskaan kohdannut kylmäkäynnistyshaasteita RE85:sta käyttäessäni. Tämä siis suoralla ohjemoinnilla. Näiden muunnosboxien ominaisuuksista en pysty sanomaan mitään. Etanolia käyttäessä öljynvaihtovälejä piti hieman tiuhentaa, koska etanolia pääsee käynnistyksissä hieman öljyn sekaan ja öljy laimenee.

Avatar
Polforea
Viestit: 11167
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Saapissa on se etu, että ne etskukartat on pohjimmiltaan tehtaan tekemiä. Niitä siis on ollut ryhmä insinöörejä hieromassa juuri ko. moottorille eikä sen suhteen täysin vertailukelpoisia muutossarjoihin, jotka yrittävät toimia parhaansa mukaan moottorin kuin moottorin kyljessä. Toki Saabin etskusoftat todistaa sen, että oikeilla kartoilla se toimii pakkasista helteisiin ongelmitta.

That said, itse tähtäisin ennemmin ohjelmointiin kuin purkkiin, jos vaan mitenkään mahdollista - pääsee paremmille hyötysuhteille, kun myös sytkän leipoo etskuoptimoiduksi. Nyrkkisääntönä myös se, että suorasuihkuun etanolimuunnos ei todennäköisesti kannata. Niissä muistaakseni juur kylmäkäynnistysten yhteydessä etanoli pisaroituu sylinterinseiniin, valuu siitä huuhtelemaan öljyjä ja kuluttaa sitä myöten sylintereitä.

Eli: imusarjaruisku ja optimoitu etanolisofta on kombona parraasta päästä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 956
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Ei varsinaisesti kuulu muuttamiseen, mutta lähinnä muuttamisen mielekkyyteen. Nyt kun koronan vuoksi polttoaineet ovat hinnaltaan olleet merkittävässä laskussa, on E85 ollut ennallaan tai noususuunnassa. Jos ajattelee aikoja kun itse Twingolla ajoin, oli bensa n. 1.45€/litra ja E85 tyypillisesti 1.05. Sitten kun kun kertoo hinnan 1.3:lla saatiin suunnilleen vastaava hinta kuin bensalla. Näin on ollut ABC:llä iät ajat. Oma autoni söi 30% enemmän etanolibensaa kuin 95E10:iä. Että jos bensa nousi hieman tai etanoli laski tuosta, niin säästöä tuli tai sitten tuli takkiin. Itse en säästänyt parissa vuodessa kuin juuri sen mitä muunnossarja asennuksineen maksoi. Mutta hiilidioksidissa kylläkin varmasti paljon, kun kilsoja tuli se 60000 etanolilla ajettua.

Auto oli muunnettu eFlexfuel-boksilla. Se ei pystynyt siihen, että olisi taannut sujuvat kylmä startit nollan ja plus viiden välillä. Se +5 astetta on lämpö, jossa etanoli ei enää höyrysty, vaan käynnistys taataan bensalla. Paitsi Twingossa. Liekö ollut kartat niukalla vakiossa ja tuon boksin säätövara tapissakaan ei riittänyt rikastamaan tarpeeksi. Tai jotain. Kylmemmällä kun taas paremmin käynnistyi. Mutta paras oli, kun piti tankissa "E70" -tyyppistä seosta, niin pääsi kertastartilla liikkeelle. Boksi on "oppivaa" laatua, mutta se oppiminenkin saattoi mennä ihan reisille, jolloin piti nollata ja aloittaa puhtaalta pöydältä.

Että kaipa tuolla ajaa kannattaa, mutta lienee vähän moottorista kiinni miten sujuvaa se homma on. Tai jos vaikka ajaa toukokuun ja syyskuun välin etanolilla ja loput bensalla, se toimii myös. Mutta menee vähän se idea kyllä hukkaan.

Avatar
Eero
Viestit: 2840
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Eero »

Mielenkiintoinen GM:n tekemä tutkimus ecotec/biopower RE85-moottoreista ja polttoaineen vaikutuksista:
http://www.ft86club.com/forums/attachme ... 1384476402

Törmäsin tuohon dokumenttiin, kun etsin tietoa etanolikoneen imukanaviin ja suuttimien kärkiin kertyvästä tervamaisesta karstasta. Tätä samaa töhkää oli myös moottorin sisällä kannen öljytilan syvennyksissä ja öljypohjassa. Kyseessä on PIB eli poly iso butyleeni jota käytetään polttoaineen puhdistuslisäaineistuksena. Sen pitäisi poistua kun välillä käyttää normi bensaa polttoaineena.
Samassa artikkelissa on juttua myös öljyn laimenemisesta etanolikäytössä. Jos ajosyklissä on paljon kylmäkäynnistyksiä ja pätkäajoa, etanolia voi kertyä öljyn sekaan pari desiäkin. Se kuitenkin haihtuu, jos ajaa moottorin säännöllisesti (esim. joka kymmenes kerta) lämpimäksi.

Mielenkiintoinen tutkimus ja kannattaa lukaista jos enkunkieli taipuu.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
molsky
Viestit: 554
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja molsky »

Alkaa jo näillä hinnoilla tulemaan säästöä kun 98 pyörii 2,6 euron paikkeilla ja E85 euron halvempaa litrahinnaltaan. Toki sitten tätä kotimaista eFlexFuelia ei tunnu saavan vielä suoraruiskutusmoottoreille.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15022
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Onpas vanhan ketjun nostoa.

Mutta mä tässä muutama viikko sitten tein muutoksen C5:lle.

Edelleen odottelen Trafilta muuntotuen rahoja... :roll:

Tuosta eFlexfuelista sen verran, että itse boksihan saa virran suoraan suuttimista, minkä vuoksi ensimmäiset startit mennään käytännössä auton omilla kartoilla (en usko, että tuo alkaa tekemään työtä ensimmäisestä sekunnin kymmenöksestä suuttimien aukioloaikaa pidentämään), ellei ole sen verran älyä notta suorarikastus pärähtää heti kun suuttimille tulee sähköä. En tiedä - kun ei ole oikein kerrottu :lol:

+12c ja yli sitikka lähtee kivasti 78% etanoliseoksella käyntiin tokalla tai kolmannella. Kylmemmässä samalla seoksella joutuu vähän enemmän houkuttelemaan. Lämpösenä lähtee puolikkaan kierroksen kohdalla. Mulla toki tuntemattoman ikäiset tulpat (voi olla vaikak 40tkm ajetut 8)) ja öljytkin vanhaa, mikä ei teitenkään kauheesti helpota.

Joka tapauksessa tuo 1.8 16v C5 sitikka kuluttaa etanolia *karkeasti* 20-25% enemmän, kuin 95E10:iä. Ja sitten jotain 30%+ kun vertaa 98E5:een.

Avatar
TeroV.
Viestit: 536
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Minulla on myös hakemus sisällä, mutta nyt saattaa kestää pidempään tuen saaminen, jos tulee ollenkaan. 6 M€ tukibudjetti on jo tältä vuodelta käytetty:

https://www.traficom.fi/fi/hankintatuet

Muuntotuet ovat samalla momentilla kuin sähköauton hankintatuki. Lisämäärärahaa saattaa kyllä vielä tulla.
Aquatica kirjoitti:
01 Kesä 2022, 00:26
Edelleen odottelen Trafilta muuntotuen rahoja... :roll:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15022
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

TeroV. kirjoitti:
01 Kesä 2022, 15:40
Minulla on myös hakemus sisällä, mutta nyt saattaa kestää pidempään tuen saaminen, jos tulee ollenkaan. 6 M€ tukibudjetti on jo tältä vuodelta käytetty:

https://www.traficom.fi/fi/hankintatuet

Muuntotuet ovat samalla momentilla kuin sähköauton hankintatuki. Lisämäärärahaa saattaa kyllä vielä tulla.
Aquatica kirjoitti:
01 Kesä 2022, 00:26
Edelleen odottelen Trafilta muuntotuen rahoja... :roll:
No ihmekös kun ei ole rahoja kuulunut. Toisaalta silloin ei ollut 100% tilanne, kun kävin vilkasemassa vaan jotain 88% mielestäni. Toki silloin on jonossa voinut olla jo parilla miljoonalla kamaa...

Avatar
TeroV.
Viestit: 536
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Nyt on näköjään määrärahatilanne kohentunut: Sähköhenkilöautot ja muuntotuet -saldosta varattuna 74 % (tilanne 6.7.2022, https://www.traficom.fi/fi/hankintatuet ). Saapa nähdä, ehtiikö sitä saada oman 200 € muuntotukensa, ennen kuin lisärahakin on syöty. Saattoi vähän jono pidentyä lisämäärärahaa odotellessa.

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja palkus »

Onko kotimaisessa re85 menovedessä lisäaineistuksia esim. voitelun parantamiseksi? Jostain olin joskus lukevinani, että olisi. Suorasuihkuille on saatavissa kans nykyjään flexfuel-systeemeitä, mutta korkeapainepumpum kestävyys mietityttää. Sitten, mitenköhän suuttimet ja korkeapainepuoli riittää n. 30% lisäkulutukselle. Isojötsi vie tarvittaessa ihan *erkeleesti, niin miten tosiaan sietäisi vielä sen 30% päälle :twisted:
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Aquatica
Viestit: 15022
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ainakin eFlexfuelia on todella rajallisesti tarjolla suorasuihkuun, koska ei ole ihan simppeli ilmeisesti.

Tietty mullakin sitikassa loppuu ruiskut kesken, että jos tosissaan haluaa, hankkii isommat :D

Avatar
Eero
Viestit: 2840
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Eero »

palkus kirjoitti:
07 Heinä 2022, 10:15
Onko kotimaisessa re85 menovedessä lisäaineistuksia esim. voitelun parantamiseksi? Jostain olin joskus lukevinani, että olisi. Suorasuihkuille on saatavissa kans nykyjään flexfuel-systeemeitä, mutta korkeapainepumpum kestävyys mietityttää. Sitten, mitenköhän suuttimet ja korkeapainepuoli riittää n. 30% lisäkulutukselle. Isojötsi vie tarvittaessa ihan *erkeleesti, niin miten tosiaan sietäisi vielä sen 30% päälle :twisted:
Enpä osaa sanoa, pitäisi melkein kysyä ST1:ltä. Itse olen käyttänyt tätä aina silloin tällöin: https://www.motonet.fi/fi/tuote/608030/ ... aine-355ml
Tuon pitäisi auttaa suutinten ym voitelussa.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
Polforea
Viestit: 11167
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Yksi suoraruikkarin, kuten esmes isojötsin, kanssa huomioitava asia juopottelussa on kylmärikastus. Sitä meinaan tarvitaan sopivasti enempi kuin bensaa ja vissiin hiekumispiste, mutta ainakin leimahduspiste on korkeampi kuin bensalla. Suoraruikkarissa kun polttoaine ruikitaan suoraan pyttyyn, niin etanoli kuulemma helposti ei kerkee kunnolla edes seostumaan ilmaan vaan pisaroituu pytyn reunoille ja huuhtelee sieltä voitelukalvot pois, aiheuttaen ennenaikaista kulumaa, heikkoa käynnistyvyyttä (ei se sieltä syty samaan tapaan kuin seoksena) ja vielä lisää rikastuksen tarvetta.

Saa kyseenalaistaa, mutta tuo tieto on mulle tullut kaverilta, joka tuolloin suunnitteli Wärtsilälle moottorinohjauksia ja on muutenkin aika syvällisesti perehtynyt aiheeseen. niin olen taipuvainen uskomaan häntä.

Tästähän toki ei tarvi välittää jos autosta saa flexin, kun voi kylmemmillä keleillä tankkailla bensaa ja kuumemmilla etanolia. Tai voi tehdä kylmästarttia varten imusarjasuuttimet, jotta aine ehtii seostumaan ilman kanssa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Skodisti
Viestit: 102
Liittynyt: 03 Syys 2012, 16:36
Car(s): Rouvalla oli -03 147 2.0 TS Selespeed

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Skodisti »

Joo kylmärikastusta tarvitaan reilusti enemmän ja pidempään viinalla. Taisi bensiinin hoyrystymislämpötila olla -40°C ja etanolin +20°C, jolloin edellytykset syttyvän seoksen muodostumiselle saavutetaan männänrenkaiden kitkasta öljyttömissä sylintereissä. :wink:

Viinaa oon ite käyttänyt kahdessa 406:ssa pökötissä kymmenen vuotta. Tällä hetkellä ei ole muutossarjaa, koska vuonna 2012 ostetun boksin johtosarja otti osumaa hihnapyörään ja odottaa korjausta.

Toki joutaakin odottaa, koska auton ecu on sopeuttanut itsensä hyvin ja kylmäkäynnistys hoituu käsiryypyllä, joka on 100kOhm potikka kytkettynä sarjaan moottorin lämpötunnistimen kanssa. Tuota ryyppyä joutui myös käyttämään tuon ikivanhan muutossarjan kanssa ja meinasinkin päivittää boksia modernimmaksi tänä keväänä mutta olivat Motonetistä myyneet loppuun ne kohtuuhintaiset, joten mennään ilman.

Ajettavuus on melko hyvä. Toki eron bensaan huomaa lievänä mietteliäisyytenä.

jalittam
Viestit: 1840
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Porukoitten C5 sitikas (vm 08) ollu iätajat viinasetti.

Ranettaja käyttäny viinamittarin asennuksessa jottai random pa-letkua. No sehä hapertuu ja alkaa vuotaan. Turvallista.

Parikertaa korjattu. Alkaa vuotaan. Turvallista ja asiantuntevaa toimintaa.

Pitänee ite vaihtaa ne letkuntumpit.

Prkle ko ahistaa moinen turailu.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15022
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Sarjan mukana tuli random-PA-letkua, minkä mainostetaan kestävän myös etanolia.

KAtsoo sitten, miten kävi. :D

jalittam
Viestit: 1840
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Sarjan mukana tuleva lie ookoo.
Sitä ei kukaan tiä, mitä porukoitte tapaukses.

Kuite random paja "korjannu" ton parikertaa.

Vittu.

Oon yrittäny ohjeistaa porukoita, mut ei vanhukset kyseenalaista vakipajaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja palkus »

Mää oon ymmärtänyt niin, että jos valmistajan mukaan e10 pensa käy, niin sitte auton oma linjasto ja pumppu ovat sellaiset, että kestävät etanolin. Onko päättelyni *ituillaan?
"puhun niin totta kuin osaan"

JanV
Viestit: 940
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja JanV »

palkus kirjoitti:
11 Heinä 2022, 09:28
Mää oon ymmärtänyt niin, että jos valmistajan mukaan e10 pensa käy, niin sitte auton oma linjasto ja pumppu ovat sellaiset, että kestävät etanolin. Onko päättelyni *ituillaan?
Vähän sinne päin mut ei ihan. E85 on paljon vahvempaa ja lisäksi lisäaineistus tekee omansa. Tämän lisäksi on huomioitava (tai jätettävä huomioimatta) että jos joku kestää jenkeissä E85 niin se ei kestä välttämättä täällä, koska jenkkien etanolin raaka-aine on jo täysin eri. Lisäaineistus myös.
Mikäli eurooppalainen valmistaja toteaa että kestää etanolia niin silloin se yleensä myös kestää. Esim letkut, pumput jne.

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Onko kukaan kokeillut Bussoon tuollaista? eFlexFuel lupailisi toimivuuden ainakin tuohon oman GT:hen. Olisiko tuosta mitä hyötyjä tai haittoja?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15022
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Veikkaan Bussossa homman näkyvän tehomenetyksenä ja kulutuksen kasvuna.
Yhtään en tiedä linjojen etanolikestoa.

Mulla oli tosi tehoton C5 sitikka, siihen tuo sarja oli helpotus ja lisäs potkua :lol:.

Edelleen tukia odotellessa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11167
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ainoa syy menettää tehoa olisi, että suuttimista tai pumpusta loppuu tuotto kesken. Onhan se toki mahdollista, tuskin niitä kauheesti yliammuttu on (etenkään suuttimia).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja silverine »

^ ^^ ^^^
Niin siis moottoriinhan pitää saada 30% lisää lientä, kun viinaan vaihtaa.. Eli kyllä ne Busson suuttimet taitaa
aika vajaiksi jäädä, kun lappu on yläkierroksilla lattiassa. Sinänsä Busso eFlexFuel -sopivien listauksessa on.
Niiden sivuillahan lukee selväsanaisesti, että vuodesta 1994 -> autojen polttoainejärjestelmät kestää etanolin.
Tai ainakin ne, jotka listalla ovat.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Aquatica
Viestit: 15022
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Joo Busson tapauksessa todennäköisimmin suuttimet on se rajoittava tekijä.
Se, että riittääkö niissä syöttö kuitenkin, onkin toinen juttu.

Sitikalla todellinen polttoainekulutuksen kasvu on siinä n. 20%, eli on rahallisestikin ihan kannattava ratkaisu.

Avatar
Polforea
Viestit: 11167
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tässä kun pikaisesti surffailin, niin isobusson suuttimet virtaa ilmeisesti n .240cc/min ja jos muistikuvani suuruusluokista on about kartalla, niin heittäisin lonkalta että piisannevat jonnekin 230-240hp väliin etanolilla, eli tällä hahmotelmalla on aika siinä ja tuossa, pysyykö vakiotehot vai ei.

Mutta siis tosiaan, polttoaineen syötön riittävyys on käytännössä ainoa syy, miksi tehot tippuisi etanolille vaihtaessa - siellä tosiaan pitää olla se n. 30% varaa korottaa maksimista pumppubensaan verrattuna.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja silverine »

^
2.5 p/n 60664640 - Bosch 0280150701 (226cc/min - 3 bar)
3.2 p/n 60665644 - Bosch 0280156038 (224.4cc/min - 3 bar)

Tai jotain. 226cc on ainakin tuttu lukema 3.0V6ssa kun remmivekottimeen piti tuon orggiksen tilalle isompaa laittaa.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Polforea
Viestit: 11167
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tuo 3.2:n osanumero on sama mikä mulle osui silmään, Millään en meinaa löytää virallista datasheetiä (saa linkata, kiinnostaa!), mutta Injectorplanet väittää kooksi 239,2cc/min: https://www.injectorplanet.com/products ... 8-60665644 ja Finjector 246cc: https://www.finjector.com/fin/ev6_15_oh ... 3mm-p-2411

Noin maalaisjärjellä tuntuisi kyllä varsin pölhöltä, jos 2.5:ssa on isommat suuttimet kuin 3.2:ssa (226 vs 224cc/min), mutta aina joskus näissä törmää pölhöyksiinkin...
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja silverine »

^ Noi osanumerot ja cc:t kopsasin alfaownerin palstalta, joten siksi lisäsin oheen "tai jotain".. :P
Jossakin näkyi 2.5 V6:lle 214cc. Mutta noilla havinoilla anyways.
Toki vois olla kommentoimattakin jos ei varmasti tiedä. Ja siis itseäni tarkoitan. :silly:
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Polforea
Viestit: 11167
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Nah, parempi se on että on haastoa ja hakuammuntaa useammalta suunnalta, niin ei jää epäselväksi se, että homma jää epäselväksi :D.

No, ensimmäinen joka etanolisoi isobusson käyttää sen dynossa ja logittaa flexipurkilta suuttimien DC:t, niin saadaan ihan dataakin! Eiks je?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15022
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Samaa mieltä :D

eFlexfuelista näkeekin suoraan, riittääkö ruiskuissa syöttö, mikä on aika kiva.

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Entä JOS sitten jostain kaivaisi isompaa suutiinta? Olisiko ihan vain bolt on tuon muutossarjan lisäksi? Olisiko varaa jo saada jotain mielummin plussaa kuin miinusta tehoihin vai vaatiiko jotain muuta? Eikös tuolla eFlexifuelin boksilla saa karttoja säädettyä? Toki taitaa olla vähän monimutkaisempaa kuin esim tietokoneen tuuletinkäyrien säätö...

Avatar
Polforea
Viestit: 11167
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jos suuttimet sopii fyysisesti, impedanssi on kohdillaan ja ero orggikseen on tarpeeksi pieni, niin periaatteessa on bolt-on. Käytännössä jossain 10% isomman tienoossa lie tolkullinen maksimi, jotta adaptaatio toimii vielä oikein ja myös startti ilman adaptointeja mene järkevästi.

Lisäteho on todennäköisesti vähän semmonen "teoriassa joo mut oikeesti ei" -asia. Periaatteessa sieltä voi vähän irrota lisää seoksen ansiosta, mutta käytännössä moottorinohjaus kuitenkin tavoittelee tiettyjä lukemia ja todennäköisesti rajoittaa kaasuläppää jos meinaa mennä ns. yli. Tästä(kään) en ihan satavarmaksi tosin sano, enkä lupaa tarjota pullakahveita jos olen väärässä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tiige
Viestit: 2842
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Miten niiden öljyjen kanssa? Pitikö viinalla läträtessä moottoriöljyjen olla jonkun tietyn luokituksen täyttäviä? Vaihtoväli tiheämpi?
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

FinPat
Viestit: 7272
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Tiige kirjoitti:
19 Heinä 2022, 08:32
Miten niiden öljyjen kanssa? Pitikö viinalla läträtessä moottoriöljyjen olla jonkun tietyn luokituksen täyttäviä? Vaihtoväli tiheämpi?
Propagandasivuston (?) mukaan normaaleilla suosituksilla pitäisi pärjätä.

https://www.etanoliautoilijat.fi/faktoj ... utoilusta/

"Monesti pelätään, että etanoli heikentää öljyn voiteluominaisuuksia. StepOne Tech on testannut seitsemän vuoden aikana 10 000–20 000 kilometrin öljynvaihtovälejä 1989-2019 vuosimallien etanolille päivitetyissä testiautoissa. Öljyn voiteluominaisuuksien ei ole havaittu heikkenevän. Nykyinen, vuonna 2010 käyttöönotetun SN-luokituksen (ILSAC GF-5) täyssynteettinen moottoriöljy onkin suunniteltu korkeamman etanolipitoisuuden polttoaineita silmällä pitäen ja öljyn happamuudensäätelyn lisäaineistusta on parannettu.
Pitkien käyttötutkimusten perusteella konvertoidulle etanoliautolle suositellaan normaalia huoltoväliä, mikäli huoltoväliksi on merkitty 20 000 kilometriä. Jos huoltoväli on tätä pidempi, niin suosittelemme öljyjen vaihtoväliksi enintään 20 000 kilometriä ja vähintään kerran vuodessa. Yleisesti ottaen, auton ideaalin toiminnan kannalta öljyt olisi hyvä vaihtaa aina 10 000-15 000 kilometrin välein polttoaineesta ja ohjeellisesta huoltovälistä riippumatta, jos autolla ei ajeta pelkästään maantieajoa. Ajomäärästä ja käyttövoimasta riippumatta öljyt ja öljynsuodattimet tulisi vaihtaa kerran vuodessa."


Turbo GTV on alkoholisoitumassa kovaa vauhtia jo tälle kaudelle ja 500HP tavoitteena? :)
https://www.alfaowner.com/threads/gtv-3 ... bo.245005/

Avatar
Polforea
Viestit: 11167
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jos normaaleilla suosituksilla tarkoitetaan autonvalmistajan suositusta, niin tuo API-SN on ihan kannatettava lisäys/tarkennus.

Tietääkseni ehkä yleisin etanolin öljynlaimennus tulee siitä, että kylmäkäynnistys tarvii kovempaa rikastusta kuin bensalla, jolloin etanolia saattaa päätyä öljyn joukkoon. Pätkäajoa talvella ajetun etanoliauton öljyt saattaakin haista selvästi viinalta ja punertaa... Tätä helpottaa vahvasti, kun ajelee niitä öljyjä lämpimäksi asti, jotta etanoli pääsee haihtumaan öljyn seasta. Toki samaa kaivataan myös kondensoituvan kosteuden yms osalta, eikä etanoli ole tuossa yksistään - auto tykkää, kun se ajetaan säännöllisesti oikeasti lämpimäksi asti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15022
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Teoriassa bensalla ajaessa eFlexfuelia käyttäessä pystyy saamaan lisää potkua, kun ruiskutusaikaa voi softalla pidentää :-D

Tuo boxi maksaa sen 423€ antureineen päivineen kun laittaa jonkun... mikähän se oli, TAXI15 tjsp. alekoodin, ja periaatteessa tuosta saa vielä Trafilta rahaa 200e takasinpäin jos muutoskatsastaa auton. Ongelma toki on siinä, että mä en ole VIELÄKÄÄN saanut Trafilta rahaa, vaikka budjettia on ollut jo mitä, kuukauden päivät?

Noh, odotellaan...

Avatar
Tiige
Viestit: 2842
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Tiige »

FinPat kirjoitti:
19 Heinä 2022, 09:07
Tiige kirjoitti:
19 Heinä 2022, 08:32
Miten niiden öljyjen kanssa? Pitikö viinalla läträtessä moottoriöljyjen olla jonkun tietyn luokituksen täyttäviä? Vaihtoväli tiheämpi?
Propagandasivuston (?) mukaan normaaleilla suosituksilla pitäisi pärjätä.

https://www.etanoliautoilijat.fi/faktoj ... utoilusta/

"Monesti pelätään, että etanoli heikentää öljyn voiteluominaisuuksia. StepOne Tech on testannut seitsemän vuoden aikana 10 000–20 000 kilometrin öljynvaihtovälejä 1989-2019 vuosimallien etanolille päivitetyissä testiautoissa. Öljyn voiteluominaisuuksien ei ole havaittu heikkenevän. Nykyinen, vuonna 2010 käyttöönotetun SN-luokituksen (ILSAC GF-5) täyssynteettinen moottoriöljy onkin suunniteltu korkeamman etanolipitoisuuden polttoaineita silmällä pitäen ja öljyn happamuudensäätelyn lisäaineistusta on parannettu.
Pitkien käyttötutkimusten perusteella konvertoidulle etanoliautolle suositellaan normaalia huoltoväliä, mikäli huoltoväliksi on merkitty 20 000 kilometriä. Jos huoltoväli on tätä pidempi, niin suosittelemme öljyjen vaihtoväliksi enintään 20 000 kilometriä ja vähintään kerran vuodessa. Yleisesti ottaen, auton ideaalin toiminnan kannalta öljyt olisi hyvä vaihtaa aina 10 000-15 000 kilometrin välein polttoaineesta ja ohjeellisesta huoltovälistä riippumatta, jos autolla ei ajeta pelkästään maantieajoa. Ajomäärästä ja käyttövoimasta riippumatta öljyt ja öljynsuodattimet tulisi vaihtaa kerran vuodessa."


Turbo GTV on alkoholisoitumassa kovaa vauhtia jo tälle kaudelle ja 500HP tavoitteena? :)
https://www.alfaowner.com/threads/gtv-3 ... bo.245005/
Kyllä se gtv:n muuttaminen viinalle on mielessä pyörinyt mutta ei oikein houkuta mahdollinen mäski öljyssä:
viewtopic.php?p=607040#p607040

Enkä nyt tiedä onko siitä kuinka suurta hyötyä nykyiseen. Nyt ysikasille säädettynä voimaa on riittävästi (yli 300hp/450nm). Lämmöt pysyy kurissa kun ajaa järkevän mittaisia vetoja. Jos mennään viinalle niin ainakin suuttimet menee uusiksi. Bensapumppu mahdollisesti myös. Linjastojen kestävyys on kysymysmerkki ja jos voimaa lisätään niin alkanee voimansiirto kaipaamaan päivitystä. GTA:n vakio kytkin lienee jo todella rajoilla näilläkin väännöillä. Mukavahan näitä on kuitenkin mietiskellä.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1517
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Suutinkauppoja on kyllä joka lähtöön, mutta yhteinen tekijä on, että jokainen ilmoittaa vähän eri lukemia. Alkuperäinen Boschin data olisi varmasti oikein, mutta eipä näytä olevan näistä saatavilla. Heittäisin oman veikkauksen, että 2.5 moottorin (EV1) suutin on 0 280 150 702 ja 3.2 moottorin (EV6) puolestaan 0 280 156 038. Heitot noissa lukemissa voivat johtua siitä, millä liemellä ne tuotot on laskettu ja toisaalta myös siitä, millä paineella ne on laskettu.
suuttimet.PNG
suuttimet.PNG (46.16 KiB) Katsottu 2643 kertaa
Penkki-ukko oli sitä mieltä, että viritetyn vaparin kanssa tuo käytetty polttoaine on se ja sama, mainittavaa tehoeroa sillä ei saavuteta. Tämä johtunee siitä, että sinne sylinteriin ei saada vaparissa sen enempää ilmaa. Myös penkitystulokset olivat tätä tukeneet. Turbon kanssa on taas eri asia, eli siellä saadaan enemmän tehoa viinalla.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15022
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Soitin ihan Traficomille...

Ei ne kertoneet mun auton tilaa. Mutta kertoivat, että "jonoa on paljon, lomat päälle niin tässä kestää vielä".

Roger that :D

Avatar
Aquatica
Viestit: 15022
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Viimein tuli päätös muuntotuen myöntämisestä. Eli nyt on jopa jossain välissä rahaa tulossa tilille :lol:

Avatar
TeroV.
Viestit: 536
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Sama täällä, myönteinen päätös muuntotuesta tuli tänään. Nyt voi alkaa säästämään :-D ; muuntotuki kattaa täysin käytettynä ostamani eFlexFuelin BTS -version hankintahinnan sekä muutoskatsastuksen kulut.

zarre
Viestit: 119
Liittynyt: 17 Kesä 2003, 14:47
Paikkakunta: Alajärvi

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja zarre »

Mandeprkl kirjoitti:
18 Heinä 2022, 11:03
Onko kukaan kokeillut Bussoon tuollaista? eFlexFuel lupailisi toimivuuden ainakin tuohon oman GT:hen. Olisiko tuosta mitä hyötyjä tai haittoja?
Pikku bussossa ollu eflxi jotain5+ vuotta. Ei mitään ongelmia. Tankattu viinaa sillon, kun hinta ollu järkevä. Vetää kaasupuohjassa, toki tekee herjan efexiin max suutin aukioloaika.

Talvi kulutus.... Heh lähtee käyntiin - 25 pakkasessa ilman lämmitystä. Vaatii 3-4 starttausta ja se jälkeen piha haisee vahvasti Koskenkorvalta. Kulutus Heh Heh en lämmittänyt kertaakaan ja pakkanen oli - 25 - 30 välillä. Takillisen kulutus oli noin 32litraa sadalla. Ehkä automaatti antoi vielä oman lisänsä. Talvisessa paikallis ajossa kulutus nousee pelkällä etanolilla järjettömäks, ellei lämmitä moottoria.
Nyt bussossa 1.5kw pumpulla oleva sähkölämmitin sen kanssa voi käyttää etanolia talvella jos hinta ok. Toki tästä saa ominaisuutena moottorin lämpöanturi herjan, kun käynnistää heti lämmittimen poiskytkennän jälkeen, mutta jos odotat muutaman minuutin niin ehkä herjaa ei tule. Eikä saa softattua tuota ominaisuutta pois. Auto 2003 mallinen.
AUTO on kaunis kun se VOITTAA

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 956
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Jotenkin toi talven kulutuspomppu kuulostaa omaan kokemukseen nähden vieraalta. Oma Twingo vei talvella litran enemmän ainetta satasella, olkoonkin et kesällä oli E85 käytössä, talvella nollakelien käynnistysvaikeuksien vuoksi "E70"-blandis. Kovimmista pakkasista huolimatta lähti kuin palmun alta, vaikka autossa ei ollut perinteistä lohkariakaan.

zarre
Viestit: 119
Liittynyt: 17 Kesä 2003, 14:47
Paikkakunta: Alajärvi

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja zarre »

Käsittääkseni topikissa kysyttiin eflex muunoksesta bussoon on eikä mihinkään ruoholeikuriin. Tämä kylmä mittaus suoritettiin äärimäisessä kylmyydessä puhtaalla etanolilla, ja lyhkäisellä pätkä ajolla. Eflex toimii - 10 asteeseen täydellisesti bussossa ja aivan sama miten tankkaa autoa. Tehot on tallella!!! Ainoastaan äärimäisessä kylmyydessä tulee jotain ominaisuuksia, mutta silloinkin auto toimii. Ps. Pihassa on myös 5.4 excursion se kuluttaa samassa testissä etanolia vielä enee ku busso.
AUTO on kaunis kun se VOITTAA

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 956
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

"Takillisen kulutus oli noin 32litraa sadalla" -kohtaan vain tartuin. Jos ja kun useat autot vie E85:ttä n. 30% enemmän kuin bensaa, sehän tarkoittaisi sun auton kuluttavan "normaalisti" talvella 24.6 litraa sadalle. Eihän mikään Busso sellaista määrää vie. Että sikäli 32 litraa etanolibensaa sadalle ei selity millään normaalilla. Jos Busso vie 15 litraa bensaa sadalla kaupungissa, saattaisi se 22 litraa sadalle mahtua ns. normaalin puitteisiin etanolibensalla.

Ehkä ymmärsin väärin tuon lainaamani kohdan. Ja eikös tässä ketjussa jaeta kokemuksia muunnoksesta.. ruohonleikkurikin olisi ekologisempi etanolimuunnettuna :-D Omassa Twingossani oli tarkoitus vetää ekoilu tappiin, ja muuttaa valmiiksi pienikulutuksinen auto "pukkaamaan kukkaa pakoputkesta". Itselläni oli pirkkalalainen eFlexFuel -kitti asennettuna. Ihan toimiva oli, mutta se äppi kaatuili luvattoman usein ja syystä tai toisesta rikastus ei pelannut +5 - 0 -asteen loppusyksyn keleillä, jolloin käynnistyi toisella, ehkäpä joskus vasta kolmannella (kun tankissa vain E85:ttä). Muuten meni hienosti, tehot kuten bensalla. Ainut vaan se kossuntuoksu talvipakkasella - se vähän epäilytti välillä mitä siitä tuoksusta naapurit päätteli edellisillan - yön aikana tapahtuneen :)

Vastaa Viestiin