Autonvaihtoketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Jevgen
Viestit: 386
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
Car(s): Isolohko Ducato + V70
Paikkakunta: Savitaipale

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Jevgen »

v70 päivittyi V70:ksi :roll:

Avatar
Polforea
Viestit: 11183
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Pirun pitkä konehuone tuommosessa. Yleensä jo V12 tekee tiukkaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Jevgen
Viestit: 386
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
Car(s): Isolohko Ducato + V70
Paikkakunta: Savitaipale

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Jevgen »

Polforea kirjoitti:^Pirun pitkä konehuone tuommosessa. Yleensä jo V12 tekee tiukkaa.
..niin tai leveä konehuone, kun on moottori mennyt näissä väärinpäin :lol:

Rasa
Viestit: 72
Liittynyt: 06 Syys 2012, 23:14
Car(s): 159 SW 1750 TBi
Ex. 147 2.0 T.S.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Rasa »

Jonkin aikaa ollaan sinnitelty viisysin ja kolmen lapsen kanssa, mutta asiaa kypsyteltyämme olemme haikein mielin päättäneet vaihtaa isompaan. Seuraavan auton pitäisi olla seitsemänpaikkainen, sillä jonkin verran tulee kuskailtua lasten kavereita. Hyvä ajettavuus plussaa, tosin tässä luokassa ei varmaan kannata ihmeempiä odottaa? Ennestään ei mitään käsitystä tämän luokan tarjonnasta - hinnan ja ominaisuuksien puolesta shortlistillä toistaiseksi seuraavat:

Peugeot 5008
Kodiaq/Tarraco (Tiguan Allspace vaikuttaa näihin verrattuna turhan kalliilta)
Ford S-MAX
BMW 2-sarjan grand tourer

Pösö oli viikonloppuna koeajossa ja oli ajoltaan yllättävän positiivinen kokemus, muita ei ole vielä tullut testattua. Pösö oli myös sisältä ja ulkoa persoonallisempi verrattuna noihin muihin laatikoihin, vaikka eihän noista mitään kauniiksi voi kehua. Tuleeko mieleen muita ehdotuksia tässä luokassa / kokemuksia yllä mainituista?

Jos ja kun asiat etenevät niin viisysi tulee jollain aikavälillä myyntiin (ei ole menossa vaihdossa), eli saa laittaa viestiä jos jotakuta kiinnostaa SW TBI-koneella (kilsoja n. 130k).

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Sama oli itsellä jokunen vuosi sitten. Tosin 159 jäi myös taloon. Tuon Pösön koeajoin kanssa. Tosin oli varmaan vanhempi 1,6 naku. Se ainakin oli ihan mahdoton jääkaappi. Muistaakseni silloin selvittelin, että parilitrainen olisi omannut sähkövastuksia tai jotain. Jäi sitten kuitenkin noiden selvittely kun lähellä kaupan olleen yksilön saivat jo kolmannella yrityksellä luovutettua koeajoon kun vihdoin saivat sen käyntiin ilman vikavaloja.. S-Max oli kanssa listalla potentiaalisena. Oma historia Fordien kanssa vaan on vähän kaksijakoinen enkä sopivaa yksilöä oikein löytänyt niin jäi sekin. Titaniumin se vaatii, ne perusmallit oli suht karuja. Tosin varmaan katsot nyt jo uudempia enkä niitä ole käynyt katsomassa jos olisi tilanne parantunut. Ajoltaan nuo on tilasämpylöiden parhaimmistoa omasta mielestä. Dodgen Journeyn kävin kanssa katsomassa, mutta se ämpärimuovin määrä oli aika luotaantyöntävä.

Voyager olisi tietty aika kuningas, mutta onhan se jo oikeasti iso auto.

Nyt on sitten jokusen vuoden tuota virkaa hoitanut Fiiun Freemontti. Ei hirmu moitteita tuosta. Toki siinä on normiovet ja takapenkki pitää kipata kun menee ihan peräriville. Täälläpäin ei kuitenkaan ole hirmu ahtaita parkkipaikkoja enkä tuota penkinkään kippaamista pidä hirmu työläänä. Toki jos kaikki penkit on käytössä, niin tavaratila on noin kolmen kauppakassin luokkaa. Mutta kokolailla noin se on noissa kaikissa. Mukava auto matkustaa, eihän se mikään ajajan auto kylläkään ole. Huonohan näissä kyllä valikoima on ja tuoreampia ja vähän ajettuja on aika harvoin kaupan. Sitten vielä jos haluaa valkata moottoria/vetotapaa/vaihteisto, niin vaihtoehdot aika lailla katoaakin.

Tee koeajokierrosta ja fiilistele mikä tuntuu parhaalta. On kyllä totta, että kolme muksua ja auto missä on kolme penkkiriviä on aika ehdoton etenkin pitemmillä matkoilla.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Pavunlaskija
Viestit: 130
Liittynyt: 04 Touko 2009, 13:09
Car(s): VW Golf mk1 cabrio, Ford Fiesta ST
Ex Alfat: 156 V6, Giulietta, -88 Spider
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Pavunlaskija »

En tiedä sopisiko tämä paremmin autonvaihtoketjuun vai koeajoketjuun. Tilasin pari kuukautta sitten autoa edes livenä näkemättä Renault Zoe täyssähköauton "auto vuodeksi" yksityisliisarina. Hinta 200€/kk oli omasta mielestä kohdillaan ja niin ilmeisesti monen muunkin, koska 30kpl erä meni kaupaksi päivässä.

Auton luovutuksen kanssa oli liikkeen puolelta aikamoista säätöä, mutta nyt toivottavasti on kaikki reilassa. Rangehan monia näissä kiinnostaa, niin kesällä pitäisi olla 300km luokkaa. Nyt nollan kieppeillä olevilla talvikeleillä range on pyörinyt 235km tietämissä. Itsellä päivittäistä ajoa tulee noin 17km joten meidän käytössä piisaa enemmän kuin hyvin. Töissä pystyy lataamaan eikä oo latauspisteillä ruuhkia. Ei tarvitse kotona lähtökohtaisesti latailla eikä nyt kovin monena päivänä muutenkaan.

Parin päivän käyttökokemusten perusteella seuraavanlaisia havaintoja. Voimalinjahan tuollasessa sähkärissä on kiva. Ei meteliä eikä kaasuviivettä. Hemmetin helppoo ja mukavaa. Monesti noissa pikkusähkäreissäkin hehkutetaan paikaltaan kiihtyvyyttä. Ihan pirteesti laite kiihtyy ei siinä mitään, mutta kun käyttiksenä on ollut tähän asti pikkasen piristelty -14 ST Fiesta niin ei kuitenkaan puhuta laitteista samana päivänä. Sanotaan että jos ottaa liikennevaloista 0-60 kiihdytyksiä, niin normiautoilijalle tuollaisen kipon kiihtyvyys saattaa tulla vähän yllätyksenä, kun ampuu liikkeelle niin helposti eikä vaikaa huku vaihteiden arpomiseen. Summa summarum ei ollenkaan nuhainen kaupunkikäytössä. Detaljitietona tuollanen laite kulkee huippuja 135km/h. Saattaa olla riski, että ekaa kertaa 200d mersun jälkeen tulisi kokeiltua autosta huiput. Suljetulla alueella tietenkin...

Se mikä rellussa on mukavaa on alusta. Pehmeä, mutta ei heilu. Jämäkän olonen. Ovat onnistuneet tuossa alustassa hyvin. Autohan ei mikään keijukainen ole. Painaa noin 1450kg verrattuna fiestan noin 1150kg. Tosin esimerkiksi fiestan sporttialusta haistelee jokaisen asfalttipaikan jne. Zoella vaan rullaillaan nätisti yli. Painon puolestahan zoeta voisi verrata johonkin golffiin tai astraan ja onkin ajoltaan enemmän sen kokoluokan auton oloinen. Lunta ei oo täällä etelässä, niin ei mitään hajua millainen ohjaustuntuma on liukkaalla. Tuskin kovin kummoinen.

Ajoasennon saa ihan kohtalaiseksi. Penkin persausosaa ei saa kipattua takaa syvemmäksi, jotta istuisi vähän montussa ja saisi reisille enemmän tukea. Penkki on muutenkin korkealla, koska akut ovat persauksen alla. Tästä vaimo tosin oli tyytyväinen, kun hän on aika lyhkäistä sorttia. Uloshan tuolta näkee tosi hyvin. Selkänoja tukee yllättävän hyvin, kun on mallia pehmeä. Monesti ovat aika kovia ja leveitä, jolloin 60kg hernekeppi liukoo koko ajan reunasta toiseen. Ratin sai säädettyä hyvin korkeus ja syvyyssuunnassa. Ainoa miinus, että ratin kulma on sellanen jossa yläreuna on lähempänä keulaa kuin alareuna. Ei sekään nyt suurempaa draamaa aiheuta.

Takakontti oli positiivinen yllätys. Ajattelin, että on varmaan todella pieni, mutta selkeästi isompi kuin fiestassa ja toimivamman muotoinen. Sisustan muovit eivät ole "pehmeää, korkealuokkaista tai nahalla peitettyä". Sisustan värimaailmassa on kuitenkin mustaa, vaaleaanruskeaa, ja valkeaa joten silmä ei niin tartu muovinlaatuun. Piristävä poikkeus perinteiseen "minkä sävystä mustaa sais olla". Ulkonäkö varmasti jakaa mielipiteitä. Autohan on valkea ja sellainen kananmunan muotoinen. Livenä toimii paremmin kuin kuvissa, mutta ei sitä silti kauniiksi tee mieli sanoa. Etupään muotoilussa valot antavat edes pientä häijyyttä ilmeeseen. Takapää on. No on se sentään muotoiltu.

Kaiken kaikkiaan kiva olonen laite kaupunkipyörittelyyn. Itsellä oli myös hinku päästä kokeilemaan millaisia nuo sähköautot ovat. Paljon porukkaa puhuu Esson baarissa sähkäreistä kuultua. Vähän sama homma kuin Alfoissakin. Monella on paljon tietoa ja mielipiteitä, vaikka itse tai kaverit eivät moista ole omistaneetkaan :lol:

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^kiitoksia mielenkiintoisesta raportista! Hienoa, että jaksoit kirjoittaa oikeita käyttökokemuksia.

Kuinka kauan lataus kestää?
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Pavunlaskija
Viestit: 130
Liittynyt: 04 Touko 2009, 13:09
Car(s): VW Golf mk1 cabrio, Ford Fiesta ST
Ex Alfat: 156 V6, Giulietta, -88 Spider
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Pavunlaskija »

Ciancarlo kirjoitti:^kiitoksia mielenkiintoisesta raportista! Hienoa, että jaksoit kirjoittaa oikeita käyttökokemuksia.

Kuinka kauan lataus kestää?

https://blogi.autotie.fi/tien-sivusta/s ... joraportti

Tuossa linkin takana on paljon tekstiä eri scenaarioista. Latauksen suhteen. Omassa käytössä suurin osa latauksista tulee olemaan työpaikan tolpasta johon tulee ihan perus"lohkolämppärivirtaa" jolloin henkisesti pitää varautua noin 1h ja 10km rangea latausnopeuteen. Peruspäivänäkin jää noin 60km rangea voiton puolelle, jos on sattunut enemmälti ajelemaan kun oma työmatka on 8,5km suuntaansa.

Mietiskelin jossain vaiheessa syvään ja hartaasti omia ajotottumuksia. Totesin että syksy/talvi/kevät pönötetään hyvin pitkälti pääkaupunkiseudulla. Kelit kun lämpenee niin silloin taas käyttiksen sijasta on mieluiten liikkunut moottoripyörällä tai harrasteautolla. Aika ideaalikohderyhmää automyyjälle. Vaimokin tykästyi kovasti tuohon rellun voimalinjaan ja vaivattomaan pyörittelyyn.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^ok, kiitoksia tiedoista :)

Itsekin tässä rauhassa mietiskelen, millä sitä lähitulevaisuudessa ajelen ja mitkä ovat todelliset auton käyttötarpeeni.

Alfan varmaan ajan/pidän ns. loppuun asti ja mopoista en luovu niin kauan kuin refleksit pelaavat. Fillarointi lisääntyy itsellä jatkuvasti ja autolla puolestaan ajokilometrit vähenevät. Ehkä jokin täyssähköinen auto voisi olla vaihtoehto kakkosautoksi. Pitkät matkat kuitenkin Alfalla :P
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Sähköauton kanssa kannattaa huomioida että kovempien pakkasten aikaan (jos semmoisia tulee talvella etelässä) ei sillä autolla oikein lähdetä tosta noin vaan suoraan liikenteesen ja vaikkapa motarille.
Ei paljoa anna virtaa noiden akut esimerkiksi -20 asteisina. Eli täyssähköautoa (miks ei lataushybridinkin kohdalla) harkitsevan kannattaa kiinnittää huomiota miten tehokas lämmitys autossa on akuilleen, jos ei saa autoa aina tolpan päähän lämpiämään ennen liikkeelle lähtöä. Samoin sisätilanlämmitin saattaa olla yllättävän heikkotehoinen ennen kuin akut ovat lämminneet. Lämpii ne akut ajossakin, mutta tosiaan ennen sitä voi joutua ajamaan aika rauhaksiin ja samoin soc laskenta voi näyttää pieleen (state of charge, "ajomatka/range").


Autotesteissähän taidetaan ymmärtääkseni aina/yleensä sähköautot testata ladattuina ja esilämitettyinä(ainakin akku), eli vähän sama kuin olisi aina lohkolämmitin/webasto (ehkä sisätilalämmitinkin) ollut päällä polttomoottoriautossa ennen liikkeelle lähtöä.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Polforea
Viestit: 11183
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Tilannetta edes vähän helpottaa se, että ilman johtoa esilämmitysenergia nyitään akusta ja ne rupee vähän virkoomaan jo sen myötä.

Sama muuten koskee lyijyakkuja. Vanha kikka väsyneen akun kanssa kovalla pakkasella on pitää parkkeja päällä jokunen minuutti ennen ekaa starttiyritystä, jotta akku "herää" jo valmiiksi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Ei varsinaisesti autonvaihto mutta sinnepäin.

Tuleva appi bongannut asuntonsa naapuritalon pihalta amg mesen ja siitähän se idea kai sitten lähti.

Huikkasi miuta noita V12 amg mersuja kattelemaan, että olisiko moisesta kesäautoksi hänelle. (mie mekaanikkoja siinä toimisin.) Ei varmaan muutamaa tuhatta km enempää ajoa tulisi kesässä, eläkkeellä kun on hän jo tovin ollut.

Täällä taitaa olla muutama isompikoneisia autoja harrastava/niistä tietävä eli:

Mahtaisikohan tommoinen V12 koneinen mersu (tai mahdollisesti esim. jagge) toimia puoli sijoituksena, eli että siitä saisi tulevaisuudessa mahdollisesti suunnilleen ainakin omansa takaisin?

Pitää tässä alkaa googlailemaan, mutta mitä malleja suosittelisitte ja mitä kannattaisi ainakin välttää? Huollon vaikeus, kalliita vikoja (esim joidenkin mesejen ilma-alusta) jne.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
-TTY-
Viestit: 1519
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Ioniq 5 '22
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Kyllähän tuon tyyppisistä omansa pois saanee, ihan jo valmistusmääriin peilaten. Googlasin Jagen X300-korin (en vedä kotiin päin, oli vaan ainoa minkä valmistusmäärät Wikipedia tarjosi) ja XJ12:aa on tehty se hieman reilut 2000 kpl, Daimlerina toinen mokoma. Yleisesti ottaen, nuo 90-luvun "paremmat autot" alkanevat olemaan hintakuoppansa pohjalla. Huonosti pidetyt on pistetty jo paaliin tai pistetään kohta, ja hyvin pidetyt alkavat nostaa hintojaan. Nousukäyrän jyrkkyyteen pitäisi olla varmaan parempi ennustaja, eli en lähtisi vannomaan että vielä ensi tai sitäkään seuraavana kesänä tätä mahtavaa sijoitusta pääsisi rahaksi muuttamaan.

Jaguar/Mersu-osastoa en ole niin pitkään seurannut, joten käytän mahdollisen arvokehityksen verrokkina tuota 968:a, jonka hintakehitystä olen jonkun vuotta seuraillut. Valmistusmäärä, lähteestä riippuen, n. 11 000. Nyt seitsemisen vuotta ko. mallia ylläpitäneenä, halvimmat ovat tällä hetkellä Saksan maalla samoissa hinnoissa jolla omani ostin kotimaasta 2013. Kalleimmat, suurinpiirtein samoilla ajomäärillä olevat ovat noin puolitoista kertaa kalliimpia. ClubSportteja ja naftaliinissa säilöttyjä alle 100k ajettuja en ottanut huomioon, ne ovat ihan oma lukunsa.

Hintakehitykseen tietysti vaikuttaa negatiivisesti, jos joku malli on maineeltaan tunnettu "vikapesä;" oli asiassa sitten perää tai ei.
Luotettavuuteen en lähde ottamaan kantaa, koska niistä ei ole omakohtaista (tai lähipiirinkään) kokemusta. Ylemmillä riveillä tuli varmaan mutuilua ihan tarpeeksi ja tietoisena tästä, pesen käteni runsaalla konditionaalin käytöllä.

Sent from my K10000 Max using Tapatalk
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Tässä ketjussa kun keskustellaan sähköautoista, plugareista jne... niin tähän liittyvänä luin Moottorilehden asiantuntijapalstalta kysymyksen, joka liittyi lataushybridiin. Kysymyksessä oli kaapeleita pitkin autoon asti edennyt sähköisku, joka oli rikkonut auton latausjärjestelmän. Kysyjä oli kertonut, että vakuutusyhtiön mukaan kotivakuutus ei korvaa rekisteröidyn ajoneuvon vaurioita ja autovakuutus korvaa vain suoran salamaniskun aiheuttaman vahingon. Mitä siis tehdä? Näin siis kysyjä kertoo. Autoliiton asianajajan mukaan kotivakuutuksesta tällainen tulisi korvata, kun auto on liitetty kodin sähköjärjestelmään. Koska vakuutusyhtiö on toista mieltä, suosittelee hän kääntymään asianajajan puoleen sillä kysymys on riita-asiasta, joka korvataan vakuutuksiin liittyvästä oikeusturvavakuutuksesta. Tässä ajatuksia herättävä keissi lyhyesti. Kieltämättä en ole itse tullut edes ajatelleeksi, että tällainen tapaus voisi olla epäselvä. Ilmeisesti kuitenkin näin on. Herättääkö ajatuksia?

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja jkk »

JiiPee kirjoitti:Tässä ketjussa kun keskustellaan sähköautoista, plugareista jne... niin tähän liittyvänä luin Moottorilehden asiantuntijapalstalta kysymyksen, joka liittyi lataushybridiin. Kysymyksessä oli kaapeleita pitkin autoon asti edennyt sähköisku, joka oli rikkonut auton latausjärjestelmän. Kysyjä oli kertonut, että vakuutusyhtiön mukaan kotivakuutus ei korvaa rekisteröidyn ajoneuvon vaurioita ja autovakuutus korvaa vain suoran salamaniskun aiheuttaman vahingon. Mitä siis tehdä? Näin siis kysyjä kertoo. Autoliiton asianajajan mukaan kotivakuutuksesta tällainen tulisi korvata, kun auto on liitetty kodin sähköjärjestelmään. Koska vakuutusyhtiö on toista mieltä, suosittelee hän kääntymään asianajajan puoleen sillä kysymys on riita-asiasta, joka korvataan vakuutuksiin liittyvästä oikeusturvavakuutuksesta. Tässä ajatuksia herättävä keissi lyhyesti. Kieltämättä en ole itse tullut edes ajatelleeksi, että tällainen tapaus voisi olla epäselvä. Ilmeisesti kuitenkin näin on. Herättääkö ajatuksia?
Yhtenä oleellisena asiana voi myös näissä nousta esille, on lataustapa. Eli onko esimerkiksi taloyhtiössä saatu lupa, mielellään kirjallisena lataamiseen, onko lataus tehty rasiasta, joka on soveltuva siihen, onko tehty ammattilaisen kartoitus koko lataamiseen ymym. Joku soveltumattomasta tolpasta lataava salalataaja voi jäädä aika yksin näihin liittyvissä vahingoissa?

E: ainiin, sitten varmaan mietitään onko kyseessä käyttäjäperäinen vika. Näissä töpselivehkeissä piuha kytketään aina autoon kiinni ja autosta irti ennen kuin otetaan seinästä irti, sähköiskun vaaran takia.
Viimeksi muokannut jkk, 03 Helmi 2020, 00:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja jkk »

Garmund kirjoitti:Sähköauton kanssa kannattaa huomioida että kovempien pakkasten aikaan (jos semmoisia tulee talvella etelässä) ei sillä autolla oikein lähdetä tosta noin vaan suoraan liikenteesen ja vaikkapa motarille.
Ei paljoa anna virtaa noiden akut esimerkiksi -20 asteisina. Eli täyssähköautoa (miks ei lataushybridinkin kohdalla) harkitsevan kannattaa kiinnittää huomiota miten tehokas lämmitys autossa on akuilleen, jos ei saa autoa aina tolpan päähän lämpiämään ennen liikkeelle lähtöä. Samoin sisätilanlämmitin saattaa olla yllättävän heikkotehoinen ennen kuin akut ovat lämminneet. Lämpii ne akut ajossakin, mutta tosiaan ennen sitä voi joutua ajamaan aika rauhaksiin ja samoin soc laskenta voi näyttää pieleen (state of charge, "ajomatka/range").


Autotesteissähän taidetaan ymmärtääkseni aina/yleensä sähköautot testata ladattuina ja esilämitettyinä(ainakin akku), eli vähän sama kuin olisi aina lohkolämmitin/webasto (ehkä sisätilalämmitinkin) ollut päällä polttomoottoriautossa ennen liikkeelle lähtöä.
Näissä kai se akun ”ytimen” lämpötila vaikuttaa eniten. Ihan hetkessä tuollainen akku tuskin jäähtyy ulkoilman tasalle? Luin hetki sitten aiheesta yhden artikkelin, jossa mainittiin, että tuollainen akku saattaa pitää lämpöä parikin vuorokautta.

Avatar
Polforea
Viestit: 11183
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

jkk kirjoitti:E: ainiin, sitten varmaan mietitään onko kyseessä käyttäjäperäinen vika. Näissä töpselivehkeissä piuha kytketään aina autoon kiinni ja autosta irti ennen kuin otetaan seinästä irti, sähköiskun vaaran takia.
Jos tuollainen ohje on onnistuttu kirjoittamaan perusteellisena, niin suunnittelussa on kyllä työnnetty pahasti perse edellä puuhun. Etenkin, kun autojen tapauksessa puhutaan laitteesta, joka kättelee latausprofiilin ennenkö sähköä alkaa isommin kulkea.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
nipaka
Viestit: 2096
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja nipaka »

jkk kirjoitti:Näissä töpselivehkeissä piuha kytketään aina autoon kiinni ja autosta irti ennen kuin otetaan seinästä irti, sähköiskun vaaran takia.
Mihin sähköiskun vaara perustuu? Suomessa ei pitäisi olla ehjiä sähkölaitteita missä sähköiskun vaara.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Gasket »

JiiPee kirjoitti:Tässä ketjussa kun keskustellaan sähköautoista, plugareista jne... niin tähän liittyvänä luin Moottorilehden asiantuntijapalstalta kysymyksen, joka liittyi lataushybridiin. Kysymyksessä oli kaapeleita pitkin autoon asti edennyt sähköisku, joka oli rikkonut auton latausjärjestelmän. Kysyjä oli kertonut, että vakuutusyhtiön mukaan kotivakuutus ei korvaa rekisteröidyn ajoneuvon vaurioita ja autovakuutus korvaa vain suoran salamaniskun aiheuttaman vahingon. Mitä siis tehdä? Näin siis kysyjä kertoo. Autoliiton asianajajan mukaan kotivakuutuksesta tällainen tulisi korvata, kun auto on liitetty kodin sähköjärjestelmään. Koska vakuutusyhtiö on toista mieltä, suosittelee hän kääntymään asianajajan puoleen sillä kysymys on riita-asiasta, joka korvataan vakuutuksiin liittyvästä oikeusturvavakuutuksesta. Tässä ajatuksia herättävä keissi lyhyesti. Kieltämättä en ole itse tullut edes ajatelleeksi, että tällainen tapaus voisi olla epäselvä. Ilmeisesti kuitenkin näin on. Herättääkö ajatuksia?
Kuulostaa hyvin todelta. Ei varmasti tahdo vakuutusyhtiö alkaa korvaamaan automaattisesti kallista tekniikkaa. Meillä aikoinaan kotopuolessa haja-asutusalueella välillä ukkonen rikkoi faksin. Kotivakuutus taisi korvata kaksi konetta ja sitten seuraavan kanssa ilmoittivat ettei korvata kun ei ole ulkoisia vaurioita. Kuitenkin aikajännettäkin tuossa oli useita vuosia, että ei nuo ihan peräperää paukkuneet. Sellaiset simppelit ylijännitesuojat ei riittäneet, mutta UPSin perässä nuo sitten alkoi kestää.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja jkk »

^^ ja ^

Oman auton manuaalissa mainitaan näin, sekä monissa latauspisteissä tuon kytkentäjärjestyksen ohje ja latauskaapeleiden omissa ohjeissa. Jos latauspisteellä on kiinteä kaapeli, niin sehän tulee yhdellä kytkennällä vain. Samat ohjeet on myös kaikissa sähkö -ja hybridikalustossa mitä olen joutunut käyttämään.

Eiköhän se perustu siihen, että sähkölaitteissa on useimmiten sähköiskun vaara, varsinkin väärinkäytettyinä? Tuohon vielä korkeajännite mukaan.

Näin loppukäyttäjänä on vaan niin paljon helmpompi lukea manuaalia ja seurata ohjeita.

Avatar
Polforea
Viestit: 11183
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

jkk kirjoitti:Eiköhän se perustu siihen, että sähkölaitteissa on useimmiten sähköiskun vaara, varsinkin väärinkäytettyinä? Tuohon vielä korkeajännite mukaan.
Ei oikein saa olla. Ehjää laitetta pitää pääsääntöisesti väärinkäyttää todella vahvasti, että sähköiskuvaaran saa aikaan, sen verran vahvasti niiden pitää nykyään olla suojattuja. Lähinnä lause lie manuaalissa ihan vaan vastuuvapauslausekkeena, samaan tapaan kuin legendaarinen "1l/1000km öljyä on ihan ok" -lause.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
glideslope
Viestit: 1477
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Enyaq 80x, A4 3,0 TDI Quattro.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24, Giulietta T-jet 120.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja glideslope »

Jostain syystä viime aikoina on alkanut poltella sellainen kiikotin kuin uusi Fiesta ST.

Tällainen hukkapätkä, mikä meikäläinenkin on, ei paljoa tilaa tarvitse, ja tämän kokoluokan auto riittäisi hyvin nykyiseen perhetilanteeseenkin (skidit harvoin kyydissä, ja pojalla on jo Alfa).
Tuon kun viisiovisena lataisi kaikilla varusteilla, olisi kasassa ihan mielenkiintoinen paketti (mm. tasauspyörästön kitkalukko yms.)
En ole vielä edes koeistunut, mutta jos polte jatkuu, niin koeajan tämän for sure.

Onko palstalaisilla kokemusta tai mielipiteitä tästä kärrystä? Onko go-go vai no-go?

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Portti »

glideslope kirjoitti:Jostain syystä viime aikoina on alkanut poltella sellainen kiikotin kuin uusi Fiesta ST.
...
Onko palstalaisilla kokemusta tai mielipiteitä tästä kärrystä? Onko go-go vai no-go?
Minulla on ollut Fiesta ST viime toukokuusta saakka. Kiva pelihän tuo on. Ajettavuus on kohdillaan, mutkapätkillä mukava laite. Kolmoskoneessa hauskat pörinät. Miinuksena moottorin erittäin hidas lämpeneminen talvella ja pikkuriikkiset sivupeilit.

Tuossa minun autoni:
Kuva
Kuva
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
glideslope
Viestit: 1477
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Enyaq 80x, A4 3,0 TDI Quattro.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24, Giulietta T-jet 120.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja glideslope »

Portti kirjoitti:
glideslope kirjoitti:Jostain syystä viime aikoina on alkanut poltella sellainen kiikotin kuin uusi Fiesta ST.
...
Onko palstalaisilla kokemusta tai mielipiteitä tästä kärrystä? Onko go-go vai no-go?
Minulla on ollut Fiesta ST viime toukokuusta saakka. Kiva pelihän tuo on. Ajettavuus on kohdillaan, mutkapätkillä mukava laite. Kolmoskoneessa hauskat pörinät. Miinuksena moottorin erittäin hidas lämpeneminen talvella ja pikkuriikkiset sivupeilit.
Kiitos Portti kommenteista ja kuvista!
Laiskuuttani en jaksanut kaivaa foorumin historiaa, mutta nyt kun kuvat omasta Fordistasi laitoit, niin muistin heti ihailleeni näitä fotoja jo aiemmin.

Minkälainen rengasmelu tuossa on, ja miten matka-ajo sujuu? Työni puolesta olen liikkeellä kohtalaisen paljon, ja lähinnä pitkät siirtymät hieman arveluttavat, vaikka muuten onkin varmasti soiva peli.

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Portti »

glideslope kirjoitti:...
Minkälainen rengasmelu tuossa on, ja miten matka-ajo sujuu? Työni puolesta olen liikkeellä kohtalaisen paljon, ja lähinnä pitkät siirtymät hieman arveluttavat, vaikka muuten onkin varmasti soiva peli.
Pikkuautohan tuo on ja rengasmeluakin ihan kohtuullisesti. Itse en kuitenkaan ole mitenkään herkkäkorvainen eikä tuo rengasmelu ole minua häirinnyt. Tällä hetkellä mittarissa 14 tkm ja hyvin olen viihtynyt ratin takana pidemmilläkin matkoilla. Recaron penkit ovat kohtuuhyvät pidemmälläkin matkalla minulle, mutta ovat muotoilultaan sellaiset, että eivät sopine kaikille ruumiinrakenteille. Ne kannattaa käydä testaamassa omaan vartaloon.

Mutta tässäkään asiassa en ole kovin kriittinen tyyppi, olen aiemminkin viihtynyt matka-ajossa autoilla, joita jotkut pitäisivät hyvinkin epämukavina. Sen voin kuitenkin todeta, että päivittäiseen käyttöön tuo on mukavuuspainotteisempi kuin aiemmin omistamani Megane RS tai Abarth 500.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
glideslope
Viestit: 1477
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Enyaq 80x, A4 3,0 TDI Quattro.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24, Giulietta T-jet 120.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja glideslope »

Portti kirjoitti:
glideslope kirjoitti:...


Pikkuautohan tuo on ja rengasmeluakin ihan kohtuullisesti. Itse en kuitenkaan ole mitenkään herkkäkorvainen eikä tuo rengasmelu ole minua häirinnyt. Tällä hetkellä mittarissa 14 tkm ja hyvin olen viihtynyt ratin takana pidemmilläkin matkoilla. Recaron penkit ovat kohtuuhyvät pidemmälläkin matkalla minulle, mutta ovat muotoilultaan sellaiset, että eivät sopine kaikille ruumiinrakenteille. Ne kannattaa käydä testaamassa omaan vartaloon.

Mutta tässäkään asiassa en ole kovin kriittinen tyyppi, olen aiemminkin viihtynyt matka-ajossa autoilla, joita jotkut pitäisivät hyvinkin epämukavina. Sen voin kuitenkin todeta, että päivittäiseen käyttöön tuo on mukavuuspainotteisempi kuin aiemmin omistamani Megane RS tai Abarth 500.
Tänks! Varannen koeajon lähiaikoina.

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Huhhuh, Mondeo myyty..

Ensitalveksi pitää varmaan hankkia joku hyvä talviauto ja luopua toisesta "kesäautoista"... Tai hommata talvirenkaan GT:seen mutta ei näitä tohtisi uittaa suolassa...

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Janne »

Täällä kun on tietoa lähes mistä vaan, niin kysyn että millainen pirssi F31 320i bemari on? Olikos näiden koneissa jotain ongelmia vai muistanko aivan väärin?
Alfa Romeo 155 V6 1992

FinPat
Viestit: 7299
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Janne kirjoitti:Täällä kun on tietoa lähes mistä vaan, niin kysyn että millainen pirssi F31 320i bemari on? Olikos näiden koneissa jotain ongelmia vai muistanko aivan väärin?
N20 koneisten ketjuja on venynyt. Meidän perheessämme ei ollut ongelmia kahden eri 28i yksilön kanssa 3v/80tkm - 100tkm aikana mutta taas jäsen Lerppu omaa erilaisen kokemuksen ko. myllyistä.

Avatar
lerppu
Viestit: 5898
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

LCI-mallista eteenpäin moottori ok, vaihtui B48. F31 suurin syy vain 1/2 vuoden omistukseen johtui takaistuimen raivostuttavista turvavyön vastakappaleista, jotka painuivat penkkiin sisälle ja olivat tuolloin kolmevuotiaan lapsen kanssa turvaistuinkäytössä turhauttavat. Ohjaus on myös tunnoton. Muuten erinomainen perheauto.

FinPat
Viestit: 7299
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:LCI-mallista eteenpäin moottori ok, vaihtui B48. F31 suurin syy vain 1/2 vuoden omistukseen johtui takaistuimen raivostuttavista turvavyön vastakappaleista, jotka painuivat penkkiin sisälle ja olivat tuolloin kolmevuotiaan lapsen kanssa turvaistuinkäytössä turhauttavat. Ohjaus on myös tunnoton. Muuten erinomainen perheauto.
Ja omaan makuuni xDrive versiot kaikista F3x malleista paremman tuntuisia ajaa. Jopa kesällä.

Avatar
lerppu
Viestit: 5898
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Totta. F31 oli vajaavetoinen, molemmat F34:set on olleet nelikkoja.

Toki onhan noita tullut koeponnistettua erilaisilla komboilla, mutta neljä raapivaa pyörää tuo jämäkkyyttä sähköisen ohjaustehostimen vastapainoksi.

Avatar
Stilo
Viestit: 408
Liittynyt: 18 Huhti 2004, 03:27
Car(s): i20 N
Paikkakunta: Lahti

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Stilo »

glideslope kirjoitti:
Portti kirjoitti:
glideslope kirjoitti:Jostain syystä viime aikoina on alkanut poltella sellainen kiikotin kuin uusi Fiesta ST.
...
Onko palstalaisilla kokemusta tai mielipiteitä tästä kärrystä? Onko go-go vai no-go?
Minulla on ollut Fiesta ST viime toukokuusta saakka. Kiva pelihän tuo on. Ajettavuus on kohdillaan, mutkapätkillä mukava laite. Kolmoskoneessa hauskat pörinät. Miinuksena moottorin erittäin hidas lämpeneminen talvella ja pikkuriikkiset sivupeilit.
Kiitos Portti kommenteista ja kuvista!
Laiskuuttani en jaksanut kaivaa foorumin historiaa, mutta nyt kun kuvat omasta Fordistasi laitoit, niin muistin heti ihailleeni näitä fotoja jo aiemmin.

Minkälainen rengasmelu tuossa on, ja miten matka-ajo sujuu? Työni puolesta olen liikkeellä kohtalaisen paljon, ja lähinnä pitkät siirtymät hieman arveluttavat, vaikka muuten onkin varmasti soiva peli.
Aika tasan vuosi / 15tkm omalla takana. Kokonaisuutena erittäin tyytyväinen autoon.

Alusta voisi matka-ajoon olla vähän mukavampi, moottoritiellä nyökkii ja pomppii kaikki tien muodot, mutta FSD iskarit imasee isommat heitot ja terävät reijät yllättävän hyvin. Alkuun varsinkin Citikan C3 jälkeen meinas hermot mennä ensimmäisillä maantiereissuilla tuohon alustaan, mutta nopeasti siihen tottu ja nyt en sitä kyllä vaihtaisi enään. Tunnokkuus, yleinen vakaus ja fiilis korvaa sen mitä mukavuudessa häviää.

Recarot on isommallekkin ihmiselle 183cm / 115kg hyvät, ne muotoutuvat oman persauksen mukaiseksi muutaman tuhannen kilometrin jälkeen, vaikka uutena / koeajolla vähän arveluttivat. Toki istuinosa vähän jää painamaan pitkillä matkoilla, mutta 700km kahdella pysähdyksellä meni ihan mukavasti muutama viikko sitten ja nuo ovat ensimmäiset penkit joissa itsellä ei selkä kipeydy yhtään. Ajomelu 18" kesäpyörillä matalaprofiilipyöräiseksi pikkuautoksi normaalist korkeahko mutta siedettävä, talvella kitkoilla suorastaan hiljainen.

Kaikenlaisia nitinöitä, häiriöääniä jne. on omistamistani autoista kaikista eniten, mutta kyseessä onkin hinnat alkaen 16ke auto. Ovien reunasuojat on ihan saatanasta talvella, harmittaa kun menin semmosset autoon ruksaamaan. Niitä ei näköjään enään edes saa tilattua. Yksi pakoputkiston lämpötila-anturi on jouduttu uusimaan ja ajotietokoneen bugi joka alkoi kilometrin välein ilmoittamaan vähäisestä polttoaineesta vaikka tankki täys, saatiin uudella mittariston softalla korjattua.

3 syl. dragoni on kyllä hyvä moottori. Varsin värinätön suhteessa vaikka PSA 1.2 Puretech moottoriin, toki isot vastapainot/pyörivä massa tulee tietyissä tilanteissa vastaan. Moottorin luonne kiva, äänimaailma hauska ja polttoainekulutus kohtuullinen. Lapin reissu pari viikkoa sitten tuli mentyä 5.3 keskikulutuksella ja 80 maantieajossa on kesällä näkynyt jopa 4.5 pintaan lukemia. Ei tällästä kukaan tietty pelkkään säästöön hanki vaan hauskanpitoon Sport moodissa pakoputken paukkeita kuunnellen. :-D Äänimaailma on varsin härski tuommoiseksi suoraan tehtaan jäljiltä olevaksi putkistoksi.

Nopea ohjaus (2 kierrosta laidasta laitaan) tekee autosta näppärän pyöritellä kaupungissa ja mutkapätkillä suupielet vetää hymyyn. Radalla auto on kanssa hieno viedä performance pack varusteisena ja varsin nopea, etujarrut vaan on reilusti alimitoitettu semmoiseen käyttöön.

Parhaiten ehkä auton summaa se, että joka kerta kun tuon täräyttää pihalta käyntiin vaikka vain aamulla töihin ajaessa, tulee hyvä fiilis ja autolla ajaa mielellään. Ainoa miinus oikeastaan, ettei se ole Alfa.
"...the driver comments about understeer at low, medium, and high speed corners."

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

lerppu kirjoitti:F31 suurin syy vain 1/2 vuoden omistukseen johtui takaistuimen raivostuttavista turvavyön vastakappaleista, jotka painuivat penkkiin sisälle ja olivat tuolloin kolmevuotiaan lapsen kanssa turvaistuinkäytössä turhauttavat.
Mitoon ostettiin jatkopala kun ei meinannut mahtua istuin muuten. Tuolta käytiin hakemassa: http://www.turvavyo.fi/firmbus.htm
Ensi kerralla sitten tiedät tämän ja joudut keksimään jonkun toisen syyn autonvaihtoon? Onnistunee helposti :lol:
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
glideslope
Viestit: 1477
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Enyaq 80x, A4 3,0 TDI Quattro.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24, Giulietta T-jet 120.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja glideslope »

Kiitos Stilolle oikein kattavasta ST -rapskasta!

Pikkuautohan tuo on, mutta laite kiinnostaa silti älyttömästi, koska sen voimalinja ja äänimaailma ovat luokassaan suht ainutlaatuisia, -ainakin suoraan tuotantolinjalta tulleelle kärrylle.
Kaikinpuolin paljon persoonallisempi kuin esim. arkkivihollinen Polo GTI imo.

Ranttall
Viestit: 220
Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00
Paikkakunta: Lahti

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Ranttall »

Mitäs alfabbs:n Bemarijaosto osaa kertoa tuollaisesta E90 kolmossarjalaisesta?

Kiikarissa olisi siis tuollainen 325 bensakoneella. Vuosimallia 2005 ja varusteita mm. automaatti-ilmastointi, nahkajakkarat, peruutustutka, lasikattoluukku ja xenonit. Automaattilootalla ja mittarissa 250tkm, tuotu Saksasta 2012 ja Suomessa kaksi omistajaa.

Iskeekö tuollaisen kanssa kätensä ihan siihen itseensä? Tuli vain liikkeeltä niin houkutteleva vaihtotarjous, että Bemarikuumetta on taas vähintään se 39 astetta.

Avatar
Polforea
Viestit: 11183
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ranttall kirjoitti:Mitäs alfabbs:n Bemarijaosto osaa kertoa tuollaisesta E90 kolmossarjalaisesta?
Hinkkasin semmosella liki satatonnia, perään E93:lla toiset liki satatonnia.
Ranttall kirjoitti: Kiikarissa olisi siis tuollainen 325 bensakoneella. Vuosimallia 2005 ja varusteita mm. automaatti-ilmastointi, nahkajakkarat, peruutustutka, lasikattoluukku ja xenonit. Automaattilootalla ja mittarissa 250tkm, tuotu Saksasta 2012 ja Suomessa kaksi omistajaa.
Pellin alla lymyilee selkeesti N52 eli vaparikuutonen imusarjaruiskulla ja valvetronicilla, ihan perusmainio moottori. Apulaitehihnan ikä kannattaa tarkistaa ja vaihtaa jos on vielä alkuperäinen. Kattoluukun viemäröinnit kannattaa katsoa (kuten kaikissa autoissa joissa on kattoluukku). Vesipumppuhan tuosta sitten joko on jo vaihdettu tai laukee lähiaikoina ja lasku on iso. Sisäpöhötin on kanssa joko vaihdettu jo tai vikisee jos ei nyt niin pian, mutta se ei oo paha rasti (vaihtuu repsikan jalkatilasta) ja Vanoksen solenoidi tai pari saattaa mennä jossain kohdin vaihtolistalle, kuin myös etupään tukivarret ja takaa narinahelat. Nahkaverhoilua on saanut huonoimpiinkin bulkkipenkkeihin, joten kannattaa katsoa että autoon on eksynyt omalle kropalle sopivat istumapaikat.

Summa summarum: en jaksaisi pelätä. Ihan kelpoisa käyttöauto se on, kunhan muistaa että se on saksalaisen insinöörin suunnittelema ja rakentama.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5898
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^^kun haet biimerin ja sen soittimen näytössä on kuolleita pixeleitä - niin multa saa alkuperäisen ehjän soittimen hintaan 1 olut.

N52B25 venttiilit voi rallattaa ja öljyä voi kulua. Kunhan ei vuoda suodattimesta, voi tulla ikävä kilahdus. Netti tietoa pullollaan tuosta, jos tarkemmin kiinnostaa. Sivistynyt kone yleisemmin. Hauska kierroksilla.

Takajouset voi olla poikki.

Muuten tosi laadukas laite.

FinPat
Viestit: 7299
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti: kunhan muistaa että se on saksalaisen insinöörin suunnittelema ja rakentama.
Korjaus, saksalaisen Dr. Ing. suunnittelema ja toisen polven turkista tulleen siirtolaisperheen pojan rakentama.

Ranttall
Viestit: 220
Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00
Paikkakunta: Lahti

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Ranttall »

Arvasin, että täältä löytyy kokemusta ja tietoa. Kiitos vastauksista.

Täytyy nukkua yön yli ja huomenna ottaa puhelin käteen ja soitella myyjälle vielä muutama tarkentava kysymys ja katsoa, josko päästäisiin kauppoihin.

Alfojakin tullut paljon katseltua, mutta ei valitettavasti oikein ole tarjontaa kriteereillä alle 10k, taka- tai neliveto kutoskoneella ja automaatti sekä nahkasisustasta iso plussa. Giulian hintojen laskua odotellessa.. :roll:
lerppu kirjoitti:^^kun haet biimerin ja sen soittimen näytössä on kuolleita pixeleitä - niin multa saa alkuperäisen ehjän soittimen hintaan 1 olut.
Pidetään mielessä. :wink:

Avatar
Polforea
Viestit: 11183
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Sori Lerppu, mutta jos ei oo telkkarilla (iDrive) pilattu sisusta, niin en minä siihen orggissoitinta työntäisi vaan jonkun kunnollisen. Pikkuykkösessä on kiinni aikoinaan E90:iin ostamani Pioneer DEH-80PRS ja on se vaan aivan eri planeetalta kuin BMW Professional Radio.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5898
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^tietenkin juuri näin. Mutta E9x soittimista on usein pikseleitä pimeänä ja jos ei ole audiolla niin suurta merkitystä ja arvostaa alkuperäistä kojelautaa sekä sopuisaa budjettia (hyväksyn myös Pirkka lagerin) niin täällä makailee varastossa joutilas soitin. Kunnes ehdin sorttiasemalle. Johon voi tovi mennä.

Jos taas näytöllinen versio niin iDrive oli alkupäässä rikos ihmisyyttä vastaan! Onneksi tuon uppaa helpolla.

Avatar
Polforea
Viestit: 11183
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Nooo, 2007 E93:n CCC (se varhainen proffanavi, jossa kartat DVD:llä) hakkasi käytettävyydessä monta tuoreempaakin autonavia (sitä tuli ikävä ainakin 2010(?) Passatin, 2016 Focuksen, 2015 Leonin ja 2017 Insignificantin ratissa) ja jokaisen kännykkäräpellyksen, jota olen erehtynyt kokeilemaan. Toki iDrive on siitä kehittynyt roimasti, mutta en minä tuotakaan rikoksena pitänyt. Se audiopäivityksen vaikeus vaan harmitti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5898
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Sinänsä olen *so blessed* että olen saanut ajastaa kattavasti BMW iDrive versioita, koeponnistettu se uusinkin. Olen eniten tyytyväinen tuohon F:n LCI versioon näistä koetelluista, joskin ehkä tuo tuorein G-generaatio voi sen peitota (pienellä treenillä). Äkkiseltään tuntui G kyllä hiukan liian Star Trekiltä. Olen enemmän vanhan koulun Galactica -miehiä... (Kohon lätkähanskat kouraan ja veivejä vääntämään.)
- Silti tuo alkupään iDrive on Cylonistillekin turhan karkea!

Navigatoorea en osaa autoon kaivata, joskin sellainen on kulkineissa. Tuossa Suitsassa on jopa maksuton omena-autoleikki, mutta en oo edes yhdistänyt.
Enemmän tuo infotainment on juttu joka voi pilata auton. Loistelias toteutus taas ei autosta erityistä tee...

E-generaation Biimeri on anyways paljon parempi ilman telkkaria.

- Joko Ranttall sai ikioman Bemarin? Tuliko mukana ajoetäisyys- sekä pysäköinti-ohjeet? Vilkkuahan bemaristit käyttää aina, valon aallonpituus ei vain näy köyhille. :mrgreen:

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

lerppu kirjoitti:- Joko Ranttall sai ikioman Bemarin? Tuliko mukana ajoetäisyys- sekä pysäköinti-ohjeet? Vilkkuahan bemaristit käyttää aina, valon aallonpituus ei vain näy köyhille. :mrgreen:
Liitteet
BMW turvaväli.jpeg
BMW turvaväli.jpeg (43.36 KiB) Katsottu 6453 kertaa

Avatar
Polforea
Viestit: 11183
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

lerppu kirjoitti:Enemmän tuo infotainment on juttu joka voi pilata auton. Loistelias toteutus taas ei autosta erityistä tee...
Mainitussa listassa kyllä koko muukin infotainmetti-hässäkkä hävisi käytettävyydessä ja siedettävyydessä CCC-iDrivellekin ihan heittämällä. Joo, tuoremmat iDrivet on CCC:tä parempia (ainakin NBT:hen asti, en muista mihin asti niitä olen käyttänyt), mutta tuo kerettiläisversiokin on valovuoden edellä montaa tuoreempaakin tunkkia.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Ranttall
Viestit: 220
Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00
Paikkakunta: Lahti

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Ranttall »

lerppu kirjoitti:- Joko Ranttall sai ikioman Bemarin? Tuliko mukana ajoetäisyys- sekä pysäköinti-ohjeet? Vilkkuahan bemaristit käyttää aina, valon aallonpituus ei vain näy köyhille. :mrgreen:
Tänään maksoin 200€ varausmaksun ja perjantaina tuovat auton minulle koeajettavaksi. :drinking:

Sen verran mitä auton historiaan perehdyin, niin edellinen omistaja ollut ilmeisesti vanhempi herrasmies, joka ilmeisesti jonkin sortin BMW-harrastaja. Myyjä myös laittoi kuvia huoltokirjasta, josta kävi ilmi, että vesipumppu on vaihdettu ja jopa vaihteistoöljyt on vaihdettu huuhtelemalla ainakin kerran.

Kai se täytyy tässä alkaa opettelemaan tuota BMW-kuskille tyypillistä ajotapaa. :wink:

Avatar
-TTY-
Viestit: 1519
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Ioniq 5 '22
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Nyt kun tuli elämää vähän downshiftattua eikä tarvitse enää välittää ku omista tarpeistaan ja mieltymyksistään, niin on ruvennut tuo uus 124 Spider kiinnostelemaan entistä enemmän.
Pellin alla kun on monille tuttu Multiair, niin mitä tuommoisesta pitäisi tietää/ottaa huomioon jos tuommoista puolittaiseksi käyttöautoksi suunnittelisi?

Sent from my K10000 Max using Tapatalk
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
tammi
Viestit: 239
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw
Paikkakunta: Porvoo

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja tammi »

147JTD vaihtui Fiestan ST malliin (vanhempaa korimallia). Taas hetki ilman Alfaa, kunnes huomaa että sellainen on ilmestynyt pihaan :lol:

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11215
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Sportti-Fordit ovat hienoja autoja.

Kauhea määrä kyllä valuu ostajia toisille merkeille, kun Alfojen tarjonta on niin kovin rajallista.

No mutta kohta on suvia joka kokoluokkaan...
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Vastaa Viestiin