Autonvaihtoketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

insinörtti
Viestit: 2632
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

palkus kirjoitti:Jos vaihtoehtoina on joko halogeenit tai lisärahalla bi-xenonit, niin onhan noit 25w xenonit sentään ne paremmat? Siis pesureita ei olisi/saisikaan, niin eikö silloin heikkotehoisemmat xenonit?
TM on koeponnistanut 500X H4-halogeenit ja laihialaisxenonit. Hitusen saattaa olla xenonin lähivalo parempi, mutta tämähän on upouusilla valoilla - pari vuotta ajelua ja xenon lie huonompi kuin halogeeni, johon lätkitään uudet tehopolttimot joka syksy.

Laihialaisxenoien kaukovalo on huono vitsi - osin jopa H4 kaukovaloa surkeampi. Tosin ei ole hurraamista 500X halogeeneissakaan, kantamaa piisaa, mutta jopa tien oikea reuna jää pimentoon.

Ja näin siis muinaisiin H4 valoihin verrattuna. "Nelivalojärjestelmällä" varustetut Giulietta, Mito, Bravo yms. pesee pellexenonien kaukovalon 6-0.
palkus kirjoitti:webasto/eper, jos ottaa, niin on saatavilla vain kakella. Ajastusmahdollisuus siis puuttuu :shock:
Toisessa ketjussa tuli foorimin tietäjiltä sellaista kommenttia, että päästömääräysten vuoksi PA lämmitin pitää nykyään kytkeä lämmittämään pelkästään sisätilaa - kannattaa selvittää tämä, ettet maksa turhasta.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Euro6 ja lämmitinongelma on ainakin osasyy, että miksi saa ja mitä.

Justhan insinörtti tuolla valitteli, että 25w bi-xenonit ainakin pitkinä on ihan perseestä? Lähivaloinakin vissiin vain "ok". Liekkö sit halogeenit kuitenkin paremmat ku surkeat keenonit? Evt.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1512
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Yleensä vesikierron muuttaminen moottorin puolellekin onnistuu helposti.

Avainnipussa olevat kauko-ohjaimet on so last season. Remucia voin oman kokemuksen perusteella suositella. https://www.remuc.fi/

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja palkus »

naitten pa-lämmittimien kanssa ei ole tullu pelattua melkiiste lainkaan :oops:, mutta näin tyhmempi ei kyllä käsitä sitä, että mottia ei lämmitettäisi ollenkaan. Väheneehän ne kylmäkäynnistyspäästöt, jos moottoria esilämmitetty. Luulis tuollaisen pa-lämppärin hyötysuhteen olevan myös ihan eri luokkaa, kuin itse moottorin. Noh, ainakin mietinnässä olevan kikottimen webaston pitäisi lämmittä perinteesesti, kylmäkäynnistys päästöjen väheneminen mainittiin erikseen. Jonkunlainen ajastus-juttukin taitaa olla.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Se ongelma ei siis ole siinä, etteikö sitä mottia vois lämmitellä.
Vaan se, että sen anturit kun sen tajuaa, vetää tillintallin. Katsos kun Euro6:ssa otetaan myös sen bensalämppärin (toki koskee myös sähköllä tehtyä lämmitystä, moottorinohjaus kun ei erottele niitä) päästöt huomioon...
Sen takia "moderneihin" vehkeisiin saa sisäkierrolle lämpöä, moottorille sitten säteilyä öljypohjaan...

Toki voit laittaa täyskierron.
Ja katsoa MCSF-vastinetta ja kiroilla. Tai sitten softautat vielä turhat anturit pois pelistä tai niin, ettei se itke lämmöistä - katsos kun moottorin ulkolämpötilan ollessa -20c, ei jäähdytysneste voi olla +20c ilman, että jossain on jotain rikki......

insinörtti
Viestit: 2632
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Kumpi vai kampi?

Siis onko oikeasti kyseessä moottorinohjauksesta tuleva ongelma, joka käytännössä estaa kaikenlaisen esilämmityksen... pl. lämmitys "silitysraudalla", joka on tarpeeksi tehoton täyttääkseen kriteerin "ei esilämmitystä" :twisted:

Jos kuumat nesteet + kylmä ilma = ei käynnisty, niin lämmennyt auto pitää jättää kaupan pihaan käyntiin...? Tai pitää tehdä 2 h kauppareissu. Hivenen epäilen moista.

Vai onko kyse vain päästörajoituksista ja niiden kiertämisestä? Eli moottoria lämmittävän PA lämmittimen päästöt summataan moottorin päästöihin. Vaan kun ei näissä PA lämmittimissä ole katalysaattoreita ym. niin päästörajat paukkuu jo esilämmityksen aikana? Mikä vältetään julistamalla, ettei lämmittimellä lämmitetä moottoria, vaan sisätilaa. Käsittääkseni dieselien tehdasasenteiset PA lämmittimet ovat valtaosin olleet tätä sarjaa jo pitkään = kytketty toimimaan vain moottorin käydessä eikä esilämmitysmahdollisuutta ole (ilman kustomointia), kun mm. kiertopumppu puuttuu.

Nimim. ei Giuliettaankaan pitänyt olla mahdollista asentaa mitään muuta kuin silitysrauta.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Niinno, eiköhän siellä monia arvoja katsota.
Esim sylinterikannen lämpö, öljyn lämpö, jäähdytysnesteen lämpö... Vaikka vielä katalysaattorin lämpötilatieto mukaan ja hyvä tulee.

Käytännössä kaiketi monet kiertovesipumpulla varustetut lämmittimet toimii, koska moottorinohjaus ei vedä itseään jojoon ainakaan liikaa. Ehkä se lämmittää tarpeeksi sylinterikantta, jotta moottorinohjaus luulee kyseessä olevan lämmin moottori....

Mene ja tiedä, mut moni valtuutettu paja ei edes suostu asentamaan moisia, liekkö riski menettää lätkät seinästä liian kova?

Avatar
Isola
Viestit: 1962
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Isola »

Moottorinohjausta kiinnostaa oikeasti tasan kaksi lämpötilaa: jäähdytysnesteen lämpötila, joka edustaa varsin hyvin koko moottorin lämpötilaa JOS neste kietää lämmityksen aikana hiukankin, ja imuilman lämpötila. Kaikki muu on sekundaarista.

Valitettavasti Euro 6 -päästönormi toi mukanaan lisää huonosti speksattua diagnostiikkaa. Jos yli 6 tuntia sammuksissa olleen (ja edelleen olevan!) moottorin jäähdytysnesteen lämpötila on ulkoilman lämpötilaa korkeampi, ECU sytyttää seuraavalla käynnistyksellä helikopterivalon. Mikään anturi tai ECU ei siis saa hepslaakia, vaan kyse on ajattelemattomasta päästönormin vaatimuksesta. Ajossa jäähdytysneste saa, ja on suotavaakin, lämmitä reilusti ulkoilmaa lämpimämmäksi ihan siinä missä ennenkin.

Tästä en ole löytänyt varmaa tietoa, joten pieni epäilyksen häivä jää. Kerron sitten jos uskottava lähdeteksti kävelee vastaan kun noita asioita joutuu muissa yhteyksissä penkomaan.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja palkus »

Jaahas, emännän autonvaihto taitaa saada lopputuleman. Eli Corsaa pukkaa. Semmonen paremmalla perusvarustetasolla ja joku paketti siihen. Jotain tutkia siis molempiin päihin + "somisteita"+ joku tapletti kojelautaan+lämpiävä tuulilasi yms. Lisäksi xenonit+webasto+tietenkin koukku :-D
Tää taitaa olla viimenen opel-corsa, koska ilmeisesti n. vuoden päästä tuleva corsa on sitten patonkilainen.
Tuo webastohomma on kyllä erikoonen nykyjään. Esim audeissa on kuulemma ollu jo hetken pelkkä sisälämmitys, mutta moottorikierto on ollut ohjelmoitavissa/laitettavissa helposti. Nyt sitten ihan uusissa täytyy oikein voimistella, jos haluaa moottorinkin lämpenevän.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
michelin
Viestit: 258
Liittynyt: 20 Tammi 2016, 20:06
Car(s): Passat Variant 1.6 TDI -12
Ex 147 1.6 TS -04

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja michelin »

T-Jet Sport Bravoa tekee mieli. Täytyypä lueskella FTCF:n sivuilta taas tyyppiviat läpi, mutta oliko näissä edes ihmeempiä? Muuta kuin M32-laatikko. Miten tuon kunnon parhaiten selvittää koeajolla? Ääntääkö ehjä laatikko ollenkaan missään tilanteessa? Saako keppi liikkua esim moottorijarrulle mentäessä yhtään - jos ei liiku millään vaihteella niin laatikko kunnossa?

Jäänyt ainakin itselleni hyvin positiivinen kuva tästä mallista, mitä olen aikaisemmin lueskellut. Ja T-Jetistä moottorina jäänyt asiallinen kuva. Oliko tuo sama moottori kuin Mitossa ja Giuliettassa?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jos keppi heilahtaa moottorin vedon/moottorijarrun välillä oikeastaan yhtään (millejä saa liikahtaa), niin huono. Myöskin kannattaa kuunnella n. 30-40 vauhdissa 3 vaihteella, onko sirkkelimäistä sirinää kuultavissa. Saattaa olla kevyellä kuormalla tai moottorijarrulla selkeintä.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Vode »

^ ja ^^ Joo kunnossaollessaan se keppi ei heilu yhtään. Jos se heiluu ja mitä enempi sitten heiluukin niin sitä enempi ne laakerit on muusina. Nimim. Yksi ehjä M32 tallissa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Lisättäköön, että mulla oli M32 joka oli rikki, mikä sit ehjättiin. Ero oli kuin yöllä ja päivällä.
Ehjättynä ei ollut *yhtään* tyhjää mihinkään suuntaan ja liikettä ei milliä kahta enempää ollut.

Avatar
michelin
Viestit: 258
Liittynyt: 20 Tammi 2016, 20:06
Car(s): Passat Variant 1.6 TDI -12
Ex 147 1.6 TS -04

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja michelin »

Täytyypä siis koeajolla muistaa kattoa onko kepissä yhtään liikettä vedon ja moottorijarrun välillä. Ja muutenkin kiinnittää huomiota onko kepin liikkeissä "tyhjää". Ja samalla kuunnella vaihteistoa sen mitä nyt muulta ajomelulta pystyy kuulemaan, parhaiten juuri hiljasissa vauhdeissa, mutta suurimmat vaihteet onkin sitten vähän vaikeempaa.

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Mitoissani ehjättiin m32 laatikko, niin mulla tuli äänet parhaiten esiin 60-90kmh ilman vetoa. Äänet riippuu siitä mitä siellä on rikki. Oma oli shimmattu väärin. Toki liikettä kepissä oli moottorijarrutuksessa, kuten tuossa aiemmin on jo kerrottu. Huoltoohjelmaan ei kuulu ainakaan Mitoissa laatikonöljyjen vaihto. Moottorin luonne on kiva ja siinä ei ole ollut mitään ajettu reilu 150tkm. Tsemppiä hyvän metsästykseen.
Viimeksi muokannut GiuliaSuper, 08 Loka 2017, 10:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5434
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

Tuossahan se on tietopaketti tästä GM:n lahjasta italialaisille:
https://www.eco-torque.co.uk/single-pos ... ults-Fixes
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
michelin
Viestit: 258
Liittynyt: 20 Tammi 2016, 20:06
Car(s): Passat Variant 1.6 TDI -12
Ex 147 1.6 TS -04

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja michelin »

Tänään tuli yhtä T-Jet Bravoa koeajettua. Tykkäsin kyllä, varsinkin moottorista.

Keppi ei kyllä liikkunut vedon/moottorijarrutuksen välissä millään vaihteella. Varsinkin vaihteet 1-3 tuli kyllä moneen otteeseen testattua. Muutenkin vaihteet vaihtui sulavasti, joskin kepin liikeradat voisi olla lyhemmätkin.

Mutta aivan kuin olisin kuullut pienessä nopeudessa 3. vaihteella pientä ääntelyä laatikosta. Voi myös olla että kuvittelin. Jos en olisi tietoinen M32 vaihteiston ongelmista, en olisi tuohon "ääneen" edes kiinnittänyt mitään huomiota. Tai alkanut kuvitella moisen äänen olemassaoloa. Laatikon kuuntelua alkoi kyllä hetken ajon jälkeen muutenkin häiritsemään kojelaudasta kantautunut muovien sirinä :lol:

Vielä en kuitenkaan ostanut mutta harkinnassa on yhä kyseinen yksilö ja Bravo mallina muutenkin.

^Hyvin oli linkissä kerrottu M32 oireet.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Kannattaa kokeilla myös maantiellä/moottoritiellä. Meidän 159:m M32 ulkoi ujeltaa isoimmilla vaihteilla suht pienillä kierroksilla.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

insinörtti
Viestit: 2632
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^^ taitaa olla enempi ominaisuus kuin vika. Siis että jossain 30-40 nopeuksissa voimansiirron vonkuna kuuluu sisälle. Oma yksilönikin teki tuota uudesta lähtien eikä porsinut tai muutoinkaan kummemmaksi muuttunut vajaan 70 tkm matkalla. Muistaakseni vaihteet on ripoteltu kahdelle akselille jokseenkin hullusti, olikosenyt 1,2,5,6 samalla ja loput toisella, joten ei 3/4 -vaihteiden vonkunat pitäisi tähän laakerijumppaan edes liittyä -> testit 5/6 vaihteilla.

Noista muista ongelmista merkittävimpiä lie
- ratista kesii nahat jo 50+ tkm lukemilla (lie jo korjattu?)
- pakkasnesteet haluaa pakkaseen (siis vesipumpun liitokset vuotavat kovilla pakkasilla), lie jo korjattu aikapäiväiviä sitten
- alkupään sporteissa mittariston luettavuus tosi kehno etenkin auringon paistaessa matalalta
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Vikapaikkoja on päätylaakerit (koskee kaikkia vaihteita), tasauspyörästön laakerit (koskee liikettä) ja siihen päälle vielä synkrorenkaat.
Ja jotain hammastusvikoja.
Ja mitähän muuta.

Eli siis vika voi olla päällä tasan millä tahansa vaihteella, millä tahansa vauhdilla. Tai jopa ilman että on vaihde sisällä, jolloinka tasauspyörästön laakerit jollottaa liikkeessä...

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Vode »

Mä kyllä pysyisin kaukana M32:n omaavista autoista jos ei ihan pakko. Harmeja ei kannata hommata saati sit vie maksaa että niitä saa. Perustekniikaltaan ehjiäkin autoja on tehty :mrgreen:

insinörtti
Viestit: 2632
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^^ ööö, siis mahdollisia vikapaikkoja on tottakai monta ja jos vaan sitkeästi ajetaan, niin yhdestä viasta tulee monta vikaa, kun lootassa pyorii metallisilppua. Mutta lähtökohtaisesti tämän kasaus/suunnittelu/mistälie virheestä johtuvan päätylaakerin antautumisen tuntomerkkejä on nämä vonkunat + muut oireilut nimenomaan 5 & 6 vaihteilla, joiden hammaspyörät ovat lähimpänä ensimmäisenä antautuvaa laakeria.

3 ja 4 eri akselilla, joten äänistä en olisi niin hirveän huolissani, mikäli muutoin pelaa OK. Bravossa vaan ei ole (tarpeettomasti) eristetty kaikkea mekaanista ääntä (voimansiirto, turbon puhina yms.) pois ohjaamosta, kuten Giulieatassa. Tosin Giulietassa saatiin vaihtokaupassa tuplamäärä rengasmelua...
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
TTi
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Marras 2009, 22:05
Car(s): ex-α β κC
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja TTi »

insinörtti kirjoitti:^^ ööö, siis mahdollisia vikapaikkoja on tottakai monta ja jos vaan sitkeästi ajetaan, niin yhdestä viasta tulee monta vikaa, kun lootassa pyorii metallisilppua. Mutta lähtökohtaisesti tämän kasaus/suunnittelu/mistälie virheestä johtuvan päätylaakerin antautumisen tuntomerkkejä on nämä vonkunat + muut oireilut nimenomaan 5 & 6 vaihteilla, joiden hammaspyörät ovat lähimpänä ensimmäisenä antautuvaa laakeria.

3 ja 4 eri akselilla, joten äänistä en olisi niin hirveän huolissani, mikäli muutoin pelaa OK. Bravossa vaan ei ole (tarpeettomasti) eristetty kaikkea mekaanista ääntä (voimansiirto, turbon puhina yms.) pois ohjaamosta, kuten Giulieatassa. Tosin Giulietassa saatiin vaihtokaupassa tuplamäärä rengasmelua...
Exän nimiin reilut pari vuotta sitten ostettu Bravo 120 T-Jet alkoi 100 tkm:n paikkeilla pikkuhiljaa viheltämään nimenomaan noilla 3-4-vaihteilla, joten kannattaa kyllä huolella kuunnella kaikki vaihteet.

Tuon auton osto oli ihan tiedostettu ja harkittu riski. Laatikko rempattiin Pirkkalassa kuntoon, ja myyjäliike kustansi puolet. Muutoin hintaansa nähden ihan mainio peli, ja ainakin itse pidän enemmän tuon 120-mallin alempaa vääntävästä koneversiosta verrattuna tehokkaampaan 150:een. Syksyllä ajettu Nuova Delta 150 hp tuntui tukkoiselta, mihin voi toki olla muitakin syitä.
TTi

Avatar
michelin
Viestit: 258
Liittynyt: 20 Tammi 2016, 20:06
Car(s): Passat Variant 1.6 TDI -12
Ex 147 1.6 TS -04

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja michelin »

^ Kaikki vaihteet tuli tosiaan käytyä läpi, myös motarilla ajelin n. 10 km. Ikävä kyllä märkä tie/ajottainen tihkusade häiritsi vaan tuota laatikon äänten kuuntelua varsinkin suuremmilla ajonopeuksilla. Muuten en huomannut ääniä, kun kolmosvaihteella ehkä pienen ujelluksen, tästäkään en ihan varma ole.

Toki jotain muutakin merkkiä voisin katsella, mutta rajallinen budjetti rajaa vaihtoehdot aika vähiin. Ja tietysti sitten myös muiden merkkien ongelmat/tyyppiviat, kuten PSA:n THP-moottorit, VAG:n TSI:t jne.

Vaatimuksena autolle mulla ei sinänsä ole muuta kuin ahdettu moottori, manuaalivaihteet ja vakkari. Kaikki muu on sitten plussaa. T-Jet Bravossa tämmösiä asioita olis mm. moottori, ulkonäkö ja massasta poikkeavuus.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Alfissimo kirjoitti:Tosta https://www.nettiauto.com/renault/megane/9056208

Täyttää kriteerit
Olen käynyt tuota autoa koeajamassa jos jotain kiinnostaa tietää tuosta..

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Älä suotta pidättele :-D

E: rellua mulla ei vielä olekaan ollut ja heikkona hetkenä tollaseen räsään voisi vaikka sortua, jos vaan olisi sellainen yksilö, mitä lippispäät ei ole pilannu.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Alfissimo kirjoitti:Älä suotta pidättele :-D

E: rellua mulla ei vielä olekaan ollut ja heikkona hetkenä tollaseen räsään voisi vaikka sortua, jos vaan olisi sellainen yksilö, mitä lippispäät ei ole pilannu.
Okei. Silloin ainakin antoi väälillä vikailmoitusta sytytyksen puolelta mittariin. Uudelleen käynnistys poisti ilmoituksen mutta ilmestyi välillä uudelleen. Tekniikalta tuntui vakiolta mutta hukkaportti suhisi niin maan perkeleesti että melkein hävetti. Ei ihan. Sisustasta puuttui jotain muovipalaa muistaakseni toisesta ovesta ainakin. Takaluukussahan oli vakio-osia vaikka kuinka paljon esimerkiksi takaspoileri, jouset, iskarit, takavalot..

Alustaltaan ja ajolleen tuntui ihan hyvältä eikä ulkokuoressa mitään normaalista kulumisesta poikkeavaa ollut. Ihan siisti peli. Ei kuitenkaan antanut sellaista fiilistä eikä omistamisenhalua mitä odotin.

Koitin piruuttani sitten Citikkaa tarjota vaihdossa mutta ei kauppoihin päästy millään.

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Portti »

Alfissimo kirjoitti:Älä suotta pidättele :-D

E: rellua mulla ei vielä olekaan ollut ja heikkona hetkenä tollaseen räsään voisi vaikka sortua, jos vaan olisi sellainen yksilö, mitä lippispäät ei ole pilannu.
Tässähän olisi ihan sinun naapurustossa myynnissä sellainen RS Megane, jota ei ole ajettu kertaakaan lippis päässä. Täyttää myös nuo Michelinin kriteerit kun budjettiakaan ei taidettu mainita niiden joukossa.

Vakavasti puhuttuna linkittämäsi kakkossukupolvenkin RS Megane voisi olla aika kiva peli. Hinta-laatusuhde voisi olla kohdillaan. Luotettavuuden suhteen en ole varma, että onko noissa jotain perustavaa laatua olevia ongelmia, mutta epävarma mielikuvani on, että kohtuullisen luotettavia pelejä voivat olla. Käsittääkseni minun kolmossukupolven RS Meganen moottori on jatkokehitelmä tuon kakkospolven RS:n koneesta ja sillä puolella ei ainakaan pitäisi olla mitään isoja ongelmia tiedossa.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Teddy »

insinörtti kirjoitti:^^ ööö, siis mahdollisia vikapaikkoja on tottakai monta ja jos vaan sitkeästi ajetaan, niin yhdestä viasta tulee monta vikaa, kun lootassa pyorii metallisilppua. Mutta lähtökohtaisesti tämän kasaus/suunnittelu/mistälie virheestä johtuvan päätylaakerin antautumisen tuntomerkkejä on nämä vonkunat + muut oireilut nimenomaan 5 & 6 vaihteilla, joiden hammaspyörät ovat lähimpänä ensimmäisenä antautuvaa laakeria.
Sinänsä mielenkiintoista, että pahiten turpiinsa ottaa juuri tuo öljyssä uiva alemman sivuakselin laakeri. Irronneeko sitä metallisilppua ensin jostain muualta ja näin sitten tuo metallinhohtovoiteessa kylpevä lageeri hieroo itsensä paskaksi. Jotenkin kuvittelisin, että tuossa kohtaa kuormituskin on pienimmillään, mutta ulkokoolin vauriomuoto näytöstää toki liian korkeilta pintapaineilta; jonkinlaista työstökarkenemista, myötölujittumista tjsp. tapahtuu ja koolin pinta irtoaa paloina. Eli toisaalta liian tiukka välys/kova esijännitys vois olla syypää. Tai sitten yksinkertaisesti alimitoitettu laakeri. Noh, tiärä häntä. Liian monimutkaisia asioita rakennusinsinöörille. :lol:
Operating at the speed of dark

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Portti kirjoitti:
Alfissimo kirjoitti:...rellua mulla ei vielä olekaan ollut...
Tässähän olisi ihan sinun naapurustossa myynnissä sellainen RS Megane
Huoli pois, tiedostan kyllä tilanteen :wink:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
glideslope
Viestit: 1477
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Enyaq 80x, A4 3,0 TDI Quattro.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24, Giulietta T-jet 120.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja glideslope »

glideslope kirjoitti:Voi minua. :lol:
Apuja kaivataan ostopäätöksen tueksi.
Kumman ottaisitte, -ja miksi?
(Älkää kysykö, miksi.) :drinking:

Suurin piirtein yhtä hyvin varustetut versiot kyseessä:

Volvo V40 D4 man. Business Edition 90.
VW Golf GTD 5d man.

Muitakin vaihtoehtoja on toki "listalla", mutta jostain kierosta syystä nämä versiot herättävät öisin miettimään elämän tarkoitusta.
Volvo meni sitten tänään tilaukseen.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

^ett bättre val.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
-Oksid-
Viestit: 254
Liittynyt: 03 Syys 2016, 21:14
Car(s): Ajossa: Abarth 595 turismo ”70th Anniversary” ’19
Mennyt: Alfa Romeo Giulia Diesel AT8 Super '16

Ennen sitä: erinäisiä ajoneuvoja
Paikkakunta: Kotka

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja -Oksid- »

Hienova!

Alfan ollessa pajalla alla pyörii tämän viikon vm. 2016 V40 Inscription, yllättävän kiva peli puotella vaikka onkin mopomoottorilla (T2 = 1.6 tbo 120hp) ja 6v geartronicilla.

Avatar
Manu
Viestit: 525
Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Manu »

-Oksid- kirjoitti:Hienova!

Alfan ollessa pajalla
Siis mikä Giuliassa on? Vai jtn päivitystäkö siihen tehdään :)

Avatar
-Oksid-
Viestit: 254
Liittynyt: 03 Syys 2016, 21:14
Car(s): Ajossa: Abarth 595 turismo ”70th Anniversary” ’19
Mennyt: Alfa Romeo Giulia Diesel AT8 Super '16

Ennen sitä: erinäisiä ajoneuvoja
Paikkakunta: Kotka

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja -Oksid- »

Ei huolta, kyseessä määräaikaishuolto ja maalaavat takapuskurin + luukun reunat ja jämäkämmät "pohjaanlyöntikumit" luukkuun.

Juuri tuli tieto että ensimmäinen puskurin maalaus mennyt ns. vituiksi (värisävy väärä) joten Volvoilu jatkuu... :roll:

insinörtti
Viestit: 2632
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Teddy kirjoitti:Sinänsä mielenkiintoista, että pahiten turpiinsa ottaa juuri tuo öljyssä uiva alemman sivuakselin laakeri. Irronneeko sitä metallisilppua ensin jostain muualta ja näin sitten tuo metallinhohtovoiteessa kylpevä lageeri hieroo itsensä paskaksi. Jotenkin kuvittelisin, että tuossa kohtaa kuormituskin on pienimmillään, mutta ulkokoolin vauriomuoto näytöstää toki liian korkeilta pintapaineilta; jonkinlaista työstökarkenemista, myötölujittumista tjsp. tapahtuu ja koolin pinta irtoaa paloina. Eli toisaalta liian tiukka välys/kova esijännitys vois olla syypää.
Kartiorullalaakerien pinnat ei taatusti ole tarkoitettu muokkautumaan eikä mitoituksenkaan olisi tässä viimeisten 100 vuoden aikana suuria haasteita pitänyt tuottaa. Silti hajoamisprosentti on hurja -> jotain tehdään systemaattisesti väärin. Aqu heitti taannoin aika hyvän teorian - osat seisoo viikonlopun kylmässä varastossa ja maanantaina kun aletaan lätkiä laatikoita kasaan, välykset säädetään liian tiukoiksi. Siis tehdään kirjaimellisesti maanantaikappaleita. :-D

Välysongelma tämä lähes satavarmasti on. Vian paikantuminen yhteen laakeriin selittyy sille, ettei päätylaakerit ole identtisiä. Ilmeisesti mitoitus on tehty tarkasti optimoiden -> laitetaan pienempi laakeri siihen päähän, missä rattaista syntyy vähemmän radiaalivoimia. Akselinsuuntaisia voimia, mitä kartiorullat sietävät huonommin, ei normaalitilanteessa pitäisi paljoa syntyä, mutta väärillä välyksillä ylitetään pienemmän laakerin sietokyky -> pinnoista alkaa irrota metallia ja pian on täystuho valmis.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Teoria ei siis ole minun, vaan vahvistamaton tieto ihan tehtaalta. Enää en muista, missä päin se pulju oli (Sveitsi? Itävalta?), jossa osa kamoista on kylmässä ulkovarastossa odottamassa kokoonpanoa...

"Kiitos Opel".

Ainiin, nehän lopetti ainakin hetkeksi kaikkien versioiden valmistamisen, joihin olis tullut M32. Huhu kertoo, että syynä nimenomaa se, että miljoonista laatikoista löytyi prosenttiluokkaa olevaa määrää viallisia, kun normaalisti niitä olisi promilleluokkaa.

Mut nää nyt on näitä ooppelifoorumien, laatikkoremppoja tekevien pajojen ja huhun perusteella entisten työntekijöiden sepostuksia.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Vode »

Uuden auton hankinta on hierottu siihen pisteeseen että enää on päätettävä että ottaako webastolla vai ilman. 2790e tuntuu isolta rahalta, varsinkin kun pohtii niin että puolet ajasta auto viettää lämpimässä tallissa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Webasto helpottaa myymistä sitten joskus
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Isola
Viestit: 1962
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Isola »

Vode pitää nyt meitä jännityksessä siitä, mihin autoon Webasto maksaa noin ryökäleesti. Viimeksi kun kyselin, jälkiasennuksena se olisi maksanut alle puolet tuosta. Siihen hintaan kuului jo kauko-ohjaus sekä varaus siitä, että Thesikseen asentamisesta ei nyt ihan justiinsa sattunut olemaan kokemusta (eikä asennusohjetta) eli aikaa voi palaa vähän enemmän.
Tehdaslisävarusteenahan noita saa parhaimmillaan selvästi alle tonnin. Voiko siitä oikeasti joutua kärsimään 2790 e ja jos, niin miten?
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Polforea
Viestit: 11160
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kuulostaa saksalaiselta alkuperäisvarustehinnoittelulta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Vode »

^^Vastauksena että miten niin siten jos päätyy valinnassaan auris hybridiin. Farkkuun saa ja on tuon hintainen T91 kakella, hatchbackkiin ei kai virallisesti edes saa koska siihen ei saa isompaa akkua.

Kontista vedetään keulalle ainakin paksummat narut ja taisi sen asenteluun liittyä muutakin hassua.

Avatar
hjpp
Viestit: 1918
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Sinne vaan heität roposet samaan kaivoon. :lol:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Auris Hybrid aiheutti päällimmäisenä tunteena vahvan myötämasennuksen. :|
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Vode »

Alfissimo kirjoitti:Auris Hybrid aiheutti päällimmäisenä tunteena vahvan myötämasennuksen. :|
Sitähän se tekee itselläkin :( Kuitenkin historiassa kulkineeni ovat olleet oikeastaan vain ja ainoastaan saapasmaan tuotteita. Valitettava tosiasia oli ja on vaan se että FCA:lla ei ollut tarjota tähän nyt mitään edes harkitsemisen arvoista tuotetta ja mitä oli, paikallinen maahantuontiorganisaatio ja aiemmat sekoilut alfan & fiiatin maahantuonnissa ja myynnissä piti huolen ettei moisella tarvinut päätään vaivata.

Jatkossa keskitytään fiat & alfa rintamalla harrastelaitteisiin kun käyttöautoiksi ei semmoista saatu. Onneksi näitä sentään yksi pysyy tallissa ja jos vaan aikaa säästyy nauriksen avulla niin pääsee keskittymään paremmin autoihin joilla voi ajella pyhinä :)

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Broidin Nauris toimi monta vuotta hyvänä käyttöautona / firman autona. Oli se kyllä vaan tuhottoman tylsä ja ajoergonomia ei kuulemma kummoinen. Kehonsiirrin.

Avatar
lerppu
Viestit: 5875
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Tosimoottoripään tunnistaa masokistisesta käyttöpelistä ja hienosta harrastekalustosta. Suorastaan kadehdin niitä jotka moiseen yltävät. Itse en pysty, vaan etsin hieman arjen luksusta - oman rajallisen budjettini sisällä. Onnea kaikille niille, jotka valitsemallaan tiellä saavat nauttia elähdyttävistä harrastehetkistä. Sekä jaksamista arjen harmaiden hetkien yli.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Vode »

Mulla vaan tuli mittarit täyteen autojen jatkuvaan ropaamiseen. Aika ei vaan riitä enää kolmen auton liikenteessäpitoon kun on pieniä lapsia, emäntä vuorotöissä ja oma työ vaatii jatkossa enemmän. Ostan heti 36h pituisen vuorokauden jos on jossain myytävänä :silly:

Tunnen minäkin tapauksia joilla on myös pieniä lapsia ja ovat siinä sivussa vielä yrittäjiä. Täytyy hattua nostaa ja korkealle että mistä ne ammentaa sitä energiaa arkeen. Tai sit heillä vaan paremmat lääkkeet...

Avatar
Jiitee
Viestit: 4303
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Vode kirjoitti:
Alfissimo kirjoitti:Auris Hybrid aiheutti päällimmäisenä tunteena vahvan myötämasennuksen. :|
Sitähän se tekee itselläkin :( Kuitenkin historiassa kulkineeni ovat olleet oikeastaan vain ja ainoastaan saapasmaan tuotteita. Valitettava tosiasia oli ja on vaan se että FCA:lla ei ollut tarjota tähän nyt mitään edes harkitsemisen arvoista tuotetta ja mitä oli, paikallinen maahantuontiorganisaatio ja aiemmat sekoilut alfan & fiiatin maahantuonnissa ja myynnissä piti huolen ettei moisella tarvinut päätään vaivata.

Jatkossa keskitytään fiat & alfa rintamalla harrastelaitteisiin kun käyttöautoiksi ei semmoista saatu. Onneksi näitä sentään yksi pysyy tallissa ja jos vaan aikaa säästyy nauriksen avulla niin pääsee keskittymään paremmin autoihin joilla voi ajella pyhinä :)
Kyllä se siitä hymyksi muuttuu :wink: :-D Nauris on toyotana luontaisesti kuin se kuuluisa sanonta, että tyynistä vesistä nousee ne isoimmat kalat. Eli auto muuttuu vanhetessaan aina vaan paremmaksi käyttöautona suhteessa moniin muihin merkkeihin, jos nyt ei puhuta premiumluokasta . Ja aikaa jää enemmän levolle, perheelle ja harrastuksille ja harraste-Alfoille. Järkiratkaisun teet. Ihmettelen vieläkin näiden hydridien jälleenmyyntihintaakin, kun tuntuu pari vuotta vanhoissa olevan sama pyynti kuin uusissa , varsinkin tarjouspaketeista ostettuna. Ja tuntuu hybridit lisääntyvän pikku hiljaa alfistienkin keskuudessa,,, hienoa :wink:

Webastoa ei H-Nauris välttämättä tarvitse talvella, vaan aika joutuisaan se lämpenee . Omaan ostettiin toki normaalit lohkon pintalämmitin ja sisätilahaara yms. , ja lisäksi Defan systeemin akun ( siis normiakun, ei ajoakun :wink: ) ylläpitolaturi.
Jos tilaat Webaston niin tuo ylläpitolaturi on oikein suositeltava lisävaruste, jos välillä ajaa pakkasilla lyhyttäkin matkaa.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Vastaa Viestiin