Sivu 1/1

Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Lähetetty: 13 Maalis 2012, 12:07
Kirjoittaja Pasi
Aloin miettimään, että mitä vaikutusta noilla väljillä varsilla yms. alustanosilla todellisuudessa on? Siis niillä kaikilla pikku kikkareilla, joita katsastusmiehet tuntuvat alfoissa vääntelevän melkein väkisin sijoiltaan, jotta löytäisivät syyn hylkyyn.....

Minulla oli 156 ihan totaalisen elämänsä päässä ylätukivarret, jotka sitten piti vaihtaa katsastukseen... ja tämä vähän ihmetyttää, koska auto oli kuitenkin TODELLA paljon parempi ajaa, kuin moni muu auto, jossa alustan osat ovat katsastusmiehen mielestä kelvolliset!

Eli siis jos esim. ylätukivarsi on liian väljä, niin ajanko autolla kolarin samantien vai mitä ihmettä?

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Lähetetty: 13 Maalis 2012, 12:36
Kirjoittaja Aquatica
Eikös ylätukivarsi käytännössä vaikuta poikittais? Eli jos siellä on välystä, rengas on väärässä kulmassa jolloinka toinen reuna on korkeammalla kuin toinen... Tästä taas aiheutuu pidollisia ongelmia ja renkaan kulumista. Alatukivarsi jos on väljä, niin ainakin meidä ntapauksessa, nyksähti (kuulu jopa hiljanen kolahdus) liikkeellelähdössä ja jarrutuksessa aina. Eli pitkittäistä väljyyttä, mikä sitten sotkee aurauskulmatkin siinä ohessa...

Se, että Alfa on hyvä ajaa tällaisenakin, kertoo mun mielestä vaan alustan erinomaisuudesta. Ainakin täällä oikeen ees huomannut noita "pikkuvikoja", jos narinoita ja natinoita ja kolinoita ei lasketa.

Ja ainakin ylätukivarsissa Alfoissa on tämä hieno systeemi, varsinkin 15-sarjalaisissa (korjatkoon ne ketkä tietävät faktana, ircissä joltakulta foorumistilta kuultua), tukivarren asento on "käsittämätön", minkä takia pienen pienikin välys huomataan heti. Toisin kuin 75:ssa, jossa rengas vetää tukivarren "tiukaksi" ylösnostettuna -> välystä ei huomaa, vaikka olis senttikaupalla klappia oikeasti.
Voisko peräti olla niin, että seiskafemman perintönä inssit oppivat repimään ja riuhtomaan noita varsia ihan olan takaa?

Täällä huomattiin myös se, että ylätukivarren vaihdon jälkeen inssi vetäs pitkällä jatkovarrella tuliterää tukivartta. Kisko ja riuhto ja repi. Aivan tosissaan. Silmin näki, että osa on suoraan pakasta vedetty ja silti jumalatonta väkivaltaa. Mutta läpi meni! Pelotti ihan jo, että se onnistuu rikkomaan sieltä jotain kun niin riuhto... Asiallinen inssi kyllä muuten, mutta "rajansa kaikella" :)

Vielä kun tuon saisi tuon rotjakkeen leimaan kesällä niin ois asiat jo hyvin...

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Lähetetty: 13 Maalis 2012, 12:39
Kirjoittaja Jakke
Kun tukivarsi tai tarkemmin ottaen esim. pallonivel kuluu tarpeeksi, se irtoaa "kupistaan" ja sen jälkeen kyyti on kylmää. Muutaman tapauksen nähnyt muiden merkkisten kohdalla, kun rengas on taittunut alle. Kyllä ne on syytä kunnossa pitää.

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Lähetetty: 13 Maalis 2012, 12:43
Kirjoittaja Pasi
Jakke kirjoitti:Kun tukivarsi tai tarkemmin ottaen esim. pallonivel kuluu tarpeeksi, se irtoaa "kupistaan" ja sen jälkeen kyyti on kylmää. Muutaman tapauksen nähnyt muiden merkkisten kohdalla, kun rengas on taittunut alle. Kyllä ne on syytä kunnossa pitää.
No tässä tapauksessa tämä on täysin ymmärrettävää... Mutta tuntuu että tästä tilanteesta ollaan vielä aika kaukana jos nivelellä on ikää vasta pari vuotta ja se on vähän väljä.

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Lähetetty: 13 Maalis 2012, 12:57
Kirjoittaja buctu
Hieman [ot], mutta kyllä itseä raivostuttaa kun pakoputken e-hyväksymisestä tai puslien narahtelusta jaksetaan avautua ja viereisellä nostimella on postipaten uusi kahvilaraaseri joka on tarkoitettu vasemmanpuoleiselle liikenteelle. :roll:

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Lähetetty: 13 Maalis 2012, 13:13
Kirjoittaja Polforea
^RHD on just bueno, repsikka voi puhua puhelimeen ja kitata kaljaa rennosti, kun takana on poliisiauto.

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Lähetetty: 13 Maalis 2012, 16:48
Kirjoittaja willez
ärsyttävää mennä hesen luukulle perse edellä :lol:

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Lähetetty: 13 Maalis 2012, 17:14
Kirjoittaja DaViega
^Touché! Heti tuli mieleen kaikki ne ketkä on raahannu sen puolikuntoisen skylinen ja ruuvvaneet siihen ensitöikseen pilteman ilmajarruttimen :mrgreen:

Jos alusta komponentissa on vähän väljää, niin se on pikapuoliin selvästi väljä ja vähän ajan päästä aivan puuroa, esim laakeri, aluksi vähän väljä, lopulta leikkaa kiinni ja sitten mennaan niin kuin Jakke tuossa jo totesikin.
Ja pitää sanoa, kun noita työpaikan vaihdokkeja käy katsastelemassa, niin jos hylsy tulee puslista tms. niin kyllä siellä on aina ihan oikeasti löytynnyt väljää - ei katsastusmiehet ainakaan Lahdessa hylkää tuolla mun konttorilla jollei ole selvästi vikaa.

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Lähetetty: 13 Maalis 2012, 18:17
Kirjoittaja Wile E. Coyote
En tiedä onko ollut tuuria, mutta kyllä mulla on mennyt niin päin että inssin mielestä kunnossa, mutta omasta mielestä on jo väljää. No-joo, on ollut toisinkin päin. Gtv:n kuntotarkastaja meinas että yksi takatukivarsi on vähän väljä ja tilasin uuden. Korjaamolla sitä ei kuitenkaan vaihdettu kun sanoivat että ei täällä mitään väljää ole (Esa Häkkinen tietää mistä puhuu). Mutta ei mitään ylilyöntejä omalle kohdalle ole sattunut.

Eikö tuo pallonivel täydy olla jo melkoinen kolkotin jos kupistaan lähtee? Kyllä kai sellaisen selväjärkinen vaihtaa ilman inssiäkin. Mistä tulikin mieleen että 156 on alatukivarsissa/varressa ilmeisesti väljää :oops:

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Lähetetty: 13 Maalis 2012, 20:44
Kirjoittaja Epezi
Sillon tällön tulee leimalla hylättyjä autoja korjattavaks joissa ei ihan oikeasti ole ollut mitään vikaa. Olen näitä sitten asiakkaan toivomuksista riippuen joko korjannut tai jättänyt korjaamatta. Aina ole pyytänyt asiakasta viemään katsastusmiehelle terveiset että kiitos kun pitävät korjaamot leivässä.

Jotkut hylätyt väljät on kyllä turvallisuus huomioiden aika turhia, mutta eiköhän nuo leimamiehet ihan vaan noudata heille trafin antamia määräyksiä.

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Lähetetty: 19 Maalis 2012, 20:48
Kirjoittaja palkus
suuri maa, suuret toleranssit
kliks

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Lähetetty: 21 Maalis 2012, 21:50
Kirjoittaja Epezi
^Hah, haluaisin nähdä sen katsastusmiehen joka irroittelee pyöriä ja rupee kiinnittämään heittokelloja alustaan :lol:

Käytännössä jos väljää löytävät niin hylky tulee.

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Lähetetty: 21 Maalis 2012, 22:37
Kirjoittaja -HH-
...paitsi jos asiakas tietää tuon ohjeen ja että hylkyä ei voi tulla ilman että välys mitataan ohjeen mukaan. :wink: Siksi autoharrastaja juokin sen kahvikupin hallin puolella...

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Lähetetty: 22 Maalis 2012, 18:46
Kirjoittaja palkus
noissahan on osassa rasvanipat, tulee vain korjauskehoitus rasvauksesta :mrgreen:
ja loppuu ne meidänkin murheet sitten kun nuo tulee konsernin kaikkiin autoihin tuuman tarkkuuden ja ohjauskulmien +/- 1° toleranssin lisäksi :shock:

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Lähetetty: 22 Maalis 2012, 19:47
Kirjoittaja VMTD
No eikös niissä 159 ohjausvaihteissa ollut väljää jo tehtaalta tullessa vai oliko kyseessä 156 hammastanko? Piti uutena säätää välyksettömäksi.

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Lähetetty: 23 Maalis 2012, 07:50
Kirjoittaja Vode
Kerran muinoin katsuri totesi että Tempran alatukivarren puslat on väljät. Sanoin siihen että kumma juttu kun ne on 2kk sitten vaihdettu. Kokeili sitten uudestaan ja katsoi että aika uusiltahan nuo kyllä näyttää. Läpi meni.

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Lähetetty: 23 Maalis 2012, 20:58
Kirjoittaja palkus
^tarpeeksi "tarvike" ja noinkin uudet morjens :(

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Lähetetty: 18 Huhti 2012, 22:46
Kirjoittaja Tamsa
Taisinkin jo jossain vaiheessa vinetä et katsastuksessa tuli hylsy puslien osalta, johon taas mekanikko kysyi että miksi nämä pitäis vaihtaa kun ovat kunnossa ja haukku perään katsastajan. Liekkö malli kohtaisia eroavaisuuksia sen verran heillä aina ole todellisuudessa käryä mikä on ok ja mikä ei. Varmuuden vuoksi hylätään?

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Lähetetty: 20 Huhti 2012, 12:49
Kirjoittaja Midi
Omalla kohdalla katsuri on aina näyttänyt hyvinkin tarkkaan missä on väljää, ei ole mitään asiattomia tuomioita tullut. Esim 75 atualatukivarsien puslat oli ihan selkeesti lopussa, ja paranihan se ajettavuuskin aika roimasti vaihdon jälkeen..

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Lähetetty: 24 Marras 2012, 17:21
Kirjoittaja Futuh
Varttikutonen jäi nyt talliin pukeille vitutuskäyrän noustessa yli marginaalin.

Eli siis ylätukivarren vaihto jäi kesken..
Alfaworkshopissa oli tähän hyvät ohjeet mutta, vaihe jossa ylätukivarsi otetaan pois kiinnitysosan kanssa vie järjen. Eikö tuo tukivarren kiinnike ole jousien alla? Otin 4 pulttia iskarien ympäriltä veke mut tukivarsi ei vaan lähde vaikka kuinka riuhtoo? Pitääkö tuossa puristaa jousta kasaan vai miten sen saa pois? Onko jollain saman ongelman kanssa painineella antaa jotain tipsiä?

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Lähetetty: 24 Marras 2012, 18:36
Kirjoittaja Epezi
Iskarin alapää pitää irroittaa että pääset laskemaan iskaritolppaa ja joustintukea alaspäin ja pois.

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Lähetetty: 24 Marras 2012, 19:20
Kirjoittaja Finest
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=7&t=10755" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä ihan hyvät ohjeet foorumilaiselta.
Mutta joo, haarukan pultti pois.