Sivu 153/189

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 10 Loka 2019, 20:25
Kirjoittaja nipaka
Mersukuskilla on kiima-aika itsetunnon kohennukseen aina, kun havaitsee jonkun muun kuin perus-itäauton.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 10 Loka 2019, 21:13
Kirjoittaja mutt
Ei pitäisi olla siitäkään kiinni, kun paljon on ollut liikenteessä ns. sosiaalisesti hyväksytyllä kalustolla.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 10 Loka 2019, 21:34
Kirjoittaja Teddy
mutt kirjoitti:Onko mersukuskeilla kiima-aika vai mikä...
Herranjestas, tämähän voisi selittää toimistosihteerin poikkevan käytöksen. :lol:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 10 Loka 2019, 21:56
Kirjoittaja nipaka
mutt kirjoitti:Ei pitäisi olla siitäkään kiinni, kun paljon on ollut liikenteessä ns. sosiaalisesti hyväksytyllä kalustolla.
Jos olet märsykuskin mielestä ajanut poikkeavasti, niin olet koulutustarpeessa. Koulutuksen jälkeen märsykuskin itsetunto on kohentunut.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 11 Loka 2019, 00:24
Kirjoittaja Macela
Tänään useamman auton jono suht vilkkaaseen liikenneympyrään tullessa, ollaan hetki paikallaan, mun edessä viitisen autoa. Yksi näistä alkaa valumaan taaksepäin, mun edessä oleva soittaa sille torvea. Taaksepäin valuva auto pysähtyy ja ajaa hiukan eteenpäin missä olikin. No nyt tää torven soittaja alkaa valumaan taaksepäin mun ajamaa autoa kohti, alkaa jo näyttää siltä että vetokoukku osuu ihan just, nyt minä soitan hiukan torvea. Pysähtyy ja hetken päästä rykäsee vauhdilla metrin eteen. Liikenne jatkuu normaalisti. Erikoinen.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 11 Loka 2019, 10:50
Kirjoittaja Alfissimo
Liikenneympyrässä on monille jotain hyvin haastavaa. Viimeksi eilen illalla yhden pösön takana ajamassa täysin tyhjään ympyrään, eikä ketään edes näy missään lähelläkään. Pösökuskin mielestä oli silti tarpeellista pysäyttää auto, joka hitaasta vauhdista huolimatta tuli itselle täysin puskista, kun ei pysähdys olisi käynyt mielessäkään. Ma vaan kusun, miksi? :roll:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 11 Loka 2019, 13:50
Kirjoittaja Jiitee
Alfissimo kirjoitti:Liikenneympyrässä on monille jotain hyvin haastavaa. Viimeksi eilen illalla yhden pösön takana ajamassa täysin tyhjään ympyrään, eikä ketään edes näy missään lähelläkään. Pösökuskin mielestä oli silti tarpeellista pysäyttää auto, joka hitaasta vauhdista huolimatta tuli itselle täysin puskista, kun ei pysähdys olisi käynyt mielessäkään. Ma vaan kusun, miksi? :roll:
Vanhus, huono reagointikyky, huono näkökyky, arkuus liikenteessä, hajamielisyys juuri sillä hetkellä jne ...?
Luonnollisia syitä. Ei liikenteessä pitäisi olla kenelläkään liian kiire, mutta
jos esim. 80-alueen kantatiellä ajaa paappa 40-50 km/h niin minkäs teet.
Joukkoliikennettä ei maalla ole ja kaupoille ja mumma kampaajalle on päästävä.

Olen päässyt siitä hyvään mielentilaan tällä hetkellä ettei
tieangstia saa millään syntymään.., helvata mikä ny vaivaa ku ei ahrista :mrgreen:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 11 Loka 2019, 15:01
Kirjoittaja GreenThing
Jiitee kirjoitti: Olen päässyt siitä hyvään mielentilaan tällä hetkellä ettei
tieangstia saa millään syntymään.., helvata mikä ny vaivaa ku ei ahrista :mrgreen:
Toimiva mielialalääkitys?

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 11 Loka 2019, 15:21
Kirjoittaja Jiitee
GreenThing kirjoitti:
Jiitee kirjoitti: Olen päässyt siitä hyvään mielentilaan tällä hetkellä ettei
tieangstia saa millään syntymään.., helvata mikä ny vaivaa ku ei ahrista :mrgreen:
Toimiva mielialalääkitys?
Luomuruisleipä ja kahvi ?? :wink:

Tai : https://www.youtube.com/watch?v=l17j6ydNo5Q

Kuva

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 11 Loka 2019, 16:49
Kirjoittaja Tuomas K
Kansan syvissä riveissä kun on moottoritien rampin päästä löytyvä kärjellään seisova kolmio ymmärretty jo pitkään etuajo-oikeutta tarkoittavaksi, koki Prius-kuski tänään tarpeelliseksi soittaa torvea kun en antanut moottoritietä ajaessani tietä tälle rampilta liittyvälle sankarille. Sekä auton edessä että takana kyllä olisi ollut tilaa liittyä.

Ja ylläolevasta liikenneympyräkeskustelusta tuli mieleen muutaman päivän takainen sankari. Henkilö poistuu liikenneympyrästä, ei käytä vilkkua. Kääntyy risteyksestä, käyttää vilkkua. Poistuu toisesta liikenneympyrästä, ei käytä vilkkua. Kääntyy kaupan pihaan, käyttää vilkkua. Hilkulla oli että en ajanut perässä kaupan parkkipaikalle ja kysynyt, onko tullut perehdyttyä liikenneympyrässäajon sääntöihin.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 11 Loka 2019, 20:51
Kirjoittaja AAW
Tänään mentiin 60km/h, kun tuli kamera vastaan vauhti tippui 40km/h. Nopeusrajoitus tiellä 100 km/h. :roll: :roll:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 12 Loka 2019, 11:26
Kirjoittaja alum
Tuomas K kirjoitti:Kansan syvissä riveissä kun on moottoritien rampin päästä löytyvä kärjellään seisova kolmio ymmärretty jo pitkään etuajo-oikeutta tarkoittavaksi, koki Prius-kuski tänään tarpeelliseksi soittaa torvea kun en antanut moottoritietä ajaessani tietä tälle rampilta liittyvälle sankarille. Sekä auton edessä että takana kyllä olisi ollut tilaa liittyä.

Ja ylläolevasta liikenneympyräkeskustelusta tuli mieleen muutaman päivän takainen sankari. Henkilö poistuu liikenneympyrästä, ei käytä vilkkua. Kääntyy risteyksestä, käyttää vilkkua. Poistuu toisesta liikenneympyrästä, ei käytä vilkkua. Kääntyy kaupan pihaan, käyttää vilkkua. Hilkulla oli että en ajanut perässä kaupan parkkipaikalle ja kysynyt, onko tullut perehdyttyä liikenneympyrässäajon sääntöihin.
Takavuosina eräät liikennetoimittajatkin (mm. Hesari) kirjoittivat, että olisi "kohteliasta" väistää ohituskaistalle jonkun pyrkiessä liittymästä moottoritielle. Tämän monet ovat tulkinneet väistämisvelvollisuudeksi. Kun nykyautot ovat niin suuritehoisia, moottoritielle kiihdytettäessä olisi kerrankin tilaisuus painaa kaasua oikein sydämen kyllyydestä ja nostaa oma nopeus muun liikenteen vauhtiin. Raskaat yhdistelmäajoneuvot ovat sitten eri juttu.

Minäkin olen tottunut termiin liikenneympyrä. Kun sellaisen tarpeellisuudesta eräässä risteyksessä käytiin aikanaan keskustelua, eräs einstein näki hyväksi valistaa, että oikea termi on kiertoliittymä kyseenalaistaen asiantuntemukseni, kun en tunne edes oikeaa terminologiaa.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 15 Loka 2019, 18:45
Kirjoittaja insinörtti
^ pyydä einstainia myös korjaamaan tieliikennelaki, jossa virheellisesti puhutaan liikenneympyrästä
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180729

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 15 Loka 2019, 18:52
Kirjoittaja FinPat
Kuka tietää ketä kontrolloi vaihtuvia nopeusrajoituksia Ykköstiellä? Tänään aamulla joka toinen rajoitus oli 100 km/h ja joka toinen 120km/h. Jossakin viidennen nopeuden vaihdon jälkeen suoralla tiellä alkoi kunnioitus liikkennemerkkejä kohtaan putoamaan..

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 15 Loka 2019, 19:20
Kirjoittaja Polforea
FinPat kirjoitti:Kuka tietää ketä kontrolloi vaihtuvia nopeusrajoituksia Ykköstiellä?
Nopeusrajoituksen pitäisi kontrolloida tiellä liikkuvien ajoneuvojen kuljettajia, mutta koska valvonta on käytännössä olematonta, on myös kontrolli olematonta. Käytännössä nopeusrajoitukset eivät siis kontrolloi juuri ketään.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 16 Loka 2019, 09:14
Kirjoittaja Alfissimo
Liikennevaloista kääntyminen oikealle, annan tietä jalankulkijalle. Jalkahenkilöllä narun jatkona koira, joka reilu metrin perässä lyö liinat kiinni suojatien reunaan ja taluttaja meinaa kaatua nykäisystä. Ei liiku nykimälläkään ja samalla kävelijöiden valo vaihtuu punaiseksi koiran nököttäessä sijoillaan, jolloin taluttaja luovuttaa ja palaa keskeltä tietä takaisin reunaan. Oli huvittava tilanne seurata vierestä :lol:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 16 Loka 2019, 10:38
Kirjoittaja Teddy
FinPat kirjoitti:Kuka tietää ketä kontrolloi vaihtuvia nopeusrajoituksia Ykköstiellä? Tänään aamulla joka toinen rajoitus oli 100 km/h ja joka toinen 120km/h. Jossakin viidennen nopeuden vaihdon jälkeen suoralla tiellä alkoi kunnioitus liikkennemerkkejä kohtaan putoamaan..
I'll see you and raise twenty; tänä aamuna suhasin muuttuvien rajoitusmerkkien välistä Kutostiellä, vasemmalla puolella rajoitus 80, oikealla 100. Tyrkkäsin satasta, luonnollisesti. 8)

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 19 Loka 2019, 12:22
Kirjoittaja Gasket
Hupaisa tilanne eilen motarilla Hämeenlinna-Helsinki -välillä. Ajelin vakkari päällä vasenta kaistaa noin 125..126 todellista. Oikeaa kaistaa menee twingo ehkä reilua satasta. Kun olen kuolleen kulman kohdilla, niin twingo päättää vaihtaa vasemmalle kaistalle ilman mitään turhia vilkkuja kun rekka menee noin 100 m edellä. Polkaisen reiluhkosti jarrua ja twingonkin kuski havahtuu ja palaa oikealle. Twingon kuski veivaa ikkunan auki ja alkaa heilutella keskisormea käden ollessa autosta ulkona olkapäätä myöten :lol: Hieman häkellyin tuosta reaktiosta, mutta kai sitten jotain tuossa törttöilin.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 19 Loka 2019, 18:27
Kirjoittaja Pujazuba
^Suosittelen kauheasti että vakkari ajelu jätetään oikealle kaistalle. Vasemmalle kun on tarve ohittaa, ohitus ripeästi ja paluu oikealle.
Tuo mainitsemasi tilanne Twingon näkökulmasta on aika hanurista kun vasemmalla nukkuva nero saattaa ajaa 0.5 km/t yli oikealla olevan ja katsoo kun oikealla oleva ajaa juuri noin rekan perään ja jää jumiin sinne. Epäsosiaalista toimintaa. Siis ei juuri tuo sinun kokemasi mutta hyvin moni muu samanlainen.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 19 Loka 2019, 20:23
Kirjoittaja Garmund
Pujazuba kirjoitti:^Suosittelen kauheasti että vakkari ajelu jätetään oikealle kaistalle. Vasemmalle kun on tarve ohittaa, ohitus ripeästi ja paluu oikealle.
Tuo mainitsemasi tilanne Twingon näkökulmasta on aika hanurista kun vasemmalla nukkuva nero saattaa ajaa 0.5 km/t yli oikealla olevan ja katsoo kun oikealla oleva ajaa juuri noin rekan perään ja jää jumiin sinne. Epäsosiaalista toimintaa. Siis ei juuri tuo sinun kokemasi mutta hyvin moni muu samanlainen.
Miten tossa olisi voinut ajaa Gasket enää ajaa ripeämmin kuin ajoi jo suurinta sallittua +sakkoraja siihen päälle vielä?

Ja ei motarilla ei ole mitään tarvetta päästä äkkiä takas vasemmalle(siis oikealle) kaistalle, ei se oikea(siis vasen) lopu kesken. Fiksumpaa vaihtaa oikelle reilusti ennen hitaammin ajavan perää ja vaihtaa takaisin oikealle reilusti sen edessä. Saisi turvaväli olla kunnossa ohittaessakin...
(En ainakaan itse jonkun toisen vuoksi aja ylinopeutta, ite siitä kuitekin sanktiotkin saa eikä esim. motarilla perässä vauhtia työntävä maksa kuin omat sakkonsa)

Ohan täysin Twingon kuljettajan syytä kun ei osaa katsoa peiliim eikä käyttää vilkkua.

Eihän mikään estä sitä oikeaa kaistaa ajavaa käyttämästä omia polkimiaan, eli vähän hidastaa ajoissa ja ohittajan taakke, tai jos pieni nopeusero vähän nostaa omaa nopeuttaan ja vaihtaa kaistaa eteen.


Edit(vasen ja oikea sekaisin...)

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 20 Loka 2019, 10:54
Kirjoittaja Polforea
Pujazuba kirjoitti:^Suosittelen kauheasti että vakkari ajelu jätetään oikealle kaistalle. Vasemmalle kun on tarve ohittaa, ohitus ripeästi ja paluu oikealle.
Juuei. Suosittelen muutamaa kymmentä tuhatta (mielellään arkista) moottoritiekilometriä avoimin silmin ja mielin, että kokonaisuus alkaa hahmottua. Silloin kun kyseessä on yksittäinen ohitus, ei ole mitään tarvetta pitää itse ohituksessa kiirettä, kun kaistassa riittää. Silloin kun on jonoja, on kokonaisuuden kannalta huomattavasti tärkeämpää pitää oma vauhti mahdollisimman lähellä tavoiteltua marssivauhtia, jotta päätyy omaan paikkaansa jonossa.

Joka kerta moottoritiellä ajaessa saa ohittaa uudestaan niitä, jotka ovat vasemmalla kaistalla painaneet kaasua "koska pitää ohittaa ripeästi" ja menneet vahingossa ohi myös omaa marssivauhtiaan nopeammista autoista. Tämä edestakainen ohittelu aiheuttaa pumppaamista ja ihan turhaa härväämistä. Jos vasurillakin ajaa marssivauhtia tai lähelle sitä, huomaa kun "oma" paikka oikeassa jonossa on tarjolla, kun niitä edempiä ei enää ohitakaan automaattisesti.

Kun katselee sitä automassaa ympärillään, ei pidä ajatella että miten minä olisin tai joku muu yksittäinen autoilija olisi nopeiten perillä, vaan sitä, että millaisella liikenteellä keskimäärin ne autoilijat siitä ympäriltä pääsee perille. Vastaus tuppaa olemaan "järjestäytymällä niin, että nopein menee ekana" ja tämä puolestaan pohjautuu vahvasti härväämisen minimoimiseen.
Pujazuba kirjoitti: Tuo mainitsemasi tilanne Twingon näkökulmasta on aika hanurista kun vasemmalla nukkuva nero saattaa ajaa 0.5 km/t yli oikealla olevan ja katsoo kun oikealla oleva ajaa juuri noin rekan perään ja jää jumiin sinne. Epäsosiaalista toimintaa. Siis ei juuri tuo sinun kokemasi mutta hyvin moni muu samanlainen.
Jos ohittaja on tulossa 0,5 kilometriä tonnissa kovempaa, voi:
A) vaihtaa kaistaa eteen ajoissa ja/tai
B) polkaista lisää vauhtia (jopa Twingolla saa sen 0,5km/h aika nopeasti lisää)
..ja joka tapauksessa pitäisi vilkulla ilmaista aikeensa vaihtaa kaistaa.

Jos taas ohittajana ollessa tuntuu samalta että nyt kestää liikaa, niin kannattaa kokeilal törkätä siitä vakkarista ihan 1-2km/h lisää vauhtia ja huomioida, miten paljon tilanne muuttuu. Nimittäin kun tajuaa, että 2,5km/h on nopesuerona viisinkertainen 0,5km/h verrattuna ja muutos on oikeasti erittäin huomattava. Toisaalta, kun nopeusero on 0,5km/h tai jopa sen 2,5km/h, niin ohitettavan tehdessä idioottimaisia, laittomia ja riskaabeleita liikkeitä ei tarvitse survoa jarrupoljintakaan tulipellistä läpi, vaan väistö, tööttäys ja hidastus on huomattavasti helpompaa kuin jos on polkenut reilusti lisää kaasua.

Tämä ihan sillä kokemuksella, minkä toistakymmentä vuotta arkista työmatkaa toistasataa kilometriä päivässä (onneksi viimeisen vuoden aikana etätöiden ansiosta paljolti vähentymään päin) moottoritietä höylänneenä on saanut. Mainittakoon myös, että vaikka meno on valvonnan vähentyessä villintynyt entisestään, on oma ajaminen huomattavasti stressittömämpää ja rennonpaa kuin 10v sitten, kun olen ruvennut ajattelemaan ja hahmottamaan kokonaisuutta pelkän oman matkani sijasta.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 20 Loka 2019, 11:01
Kirjoittaja Gasket
Toki seurailen motarilla peilejä myös vasemmalla kaistalla ja samoin koitan välttää etten tahallani ketään pussita esimerkiksi rekan perään. Tuolloin alkuiltapäivästä ei hirmu liikennettäkään ollut. Luulisin, että siksi saattoi twingoltakin jäädä ympäristön havainnointi/vilkun käyttö. Onneksi ei itseni takana ollut ketään liian lähellä. Ei siinä tosiaan olisi tarvinnut kovin ihmeellistä kaasun nostoa tai pientä lisäkiihdytystä niin olisi kaikki mahtuneet vallan hyvin. Tilaa kyllä oli. Tai edes väläyttänyt vilkkua. Itseä kyllä eniten huvitti tuo kuskin reaktio.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 22 Loka 2019, 12:43
Kirjoittaja Vainio
Olenko ainoa ketä kyrpii autojen "älykkäät" valot näin syksyn sumuisilla keleillä vastaantulijan roolissa?
Tulee niin kovin paljon autoja vastaan jotka tuikkii täydet luxit päin näköä mäkien ja mutkien takaa ja sitten vielä viimeistelee elämyksen
heittämällä täydet valot päälle 20m ennen kuin autot kohtaa.

Sumukelissä näkyy kivasti kun noi älylamput jättää hienosti mustan kaistaleen omalle kohdalle. No muuten hyvä mutta se perkaleen valomuuri joka
jää omasta autosta katsottuna oikealle puolelle blokkaa kaiken näkyvyyden eteenpäin ja sumusta siroava valo häikäisee mukavasti.

Lisää elämyksiä nuo älyvaloautot tarjoilee perässä ajaessaan kun se pimennetyn kaistaleen raja heiluu jomman kumman sivupeilin kohdalla tarjoillen silmille
mukavasti tuikkivaa valoa peilin kautta.

Tommoset lamput lienee täysin sääntöjen ja direktiivien mukaisia, mutta paljon enemmän nuo älylamput kiusaa kuin harvakseltaan vastaantulevat DIY xenon, led, tms valotuningit.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 22 Loka 2019, 14:32
Kirjoittaja Giovinazzi
Garmund kirjoitti: Ja ei motarilla ei ole mitään tarvetta päästä äkkiä takas vasemmalle kaistalle, ei se oikea lopu kesken. Fiksumpaa vaihtaa oikelle reilusti ennen hitaammin ajavan perää ja vaihtaa takaisin oikealle reilusti sen edessä.
Siis hä kuinka?

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 26 Loka 2019, 23:13
Kirjoittaja Garmund
^oho vasen ja oikea sekasin :D

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 26 Loka 2019, 23:30
Kirjoittaja gYdEbUh
Tänään päivällä olin juuri ajanut Lappeenrannan eräästä liikenneympyrästä kun takaa rupesi kuulumaan tööttäilyä.
Katselin peiliin ja kaksi jotain citymaasturia ajeli siellä rinnakkain. Toisella vilkaisulla näin kun noin 4 metriä pitkä perävaunu valuu irtonaisena liikenneympyrästä ulospäin. :-D

Toisekseen mutsi kertoi tänään että toissakesänä joskus ennen puoltayötä tiellä näkynyt nuori osittain verinen nainen, joka halusi heti paniikissa autoon kyytiin. Oli hypännyt liikkuvasta autosta ja pakeni poikaystäväänsä, joka tuli perässä..
Ei kuitenkaan väkisin autoon.
Monenlaisiin seikkoihin tuolla liikenteessä voi törmätä..

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 27 Loka 2019, 07:50
Kirjoittaja hjpp
Vainio kirjoitti:Olenko ainoa ketä kyrpii autojen "älykkäät" valot näin syksyn sumuisilla keleillä vastaantulijan roolissa?
Et. Ovat aivan :bad-words:.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 27 Loka 2019, 08:21
Kirjoittaja Kertsu
Vaikeita on tasa-arvoisten risteyksien väistämisvelvollisuudet meille kuopiolaisille. Kotiin ajaessa, kun käännyn risteyksessä oikealle olen ottanut tavakseni kuikata vasemmalle kun sieltä meinaa joka perkeleen kerta tulla auto kylkeen, tai sujahtaa pari senttiä keulan edestä.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 27 Loka 2019, 08:41
Kirjoittaja Alfissimo
Ja joka kerta väistämällä opetat vastapuolelle, ettei siitä tasa-arvoisuudesta tarvi välittää. Eteen vaan, kyllä se jarru sieltä löytyy ja ehkä jopa kerrasta oppii väistösäännön. Ja vakuutusyhtiö on hyvä ostaja syyttömän autolle.

Ja tähän jatkettava vakavammin, että niin vaan se väistö on itselläkin selkärangassa, vaikka moneen kertaan olisi mennyt osuma vastapuolen piikkiin. Lahdessa pari vanhaa vakiopaikkaa ja yksi ihan uusi.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 27 Loka 2019, 09:24
Kirjoittaja Satakuusnelonen
Äänimerkkiä kannattaa käyttää.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 27 Loka 2019, 10:02
Kirjoittaja Alfissimo
Täällä on yksi aikaisemmin tasa-arvoinen risteys tehty ympyräksi ja toimii paremmin. Jostain syystä siinä tasa-arvoisessa porukka ei ikinä osannut väistää oikealta tulevia. Oli kyllä sellainen paikka, että suoraan jatkuva päätie joutui väistämään, mutta ei se silti ole selitys. Bussireittien takia ymmärtääkseni oli noin. Tuossa sai monesti mennä töötin kanssa lähentelemään ja vasemmalta tulleet olivat kaikkea pelästyneen ja vihaisen välimailta. Nuo vihaiset keskisormen huitojat oli kaikkein koomisimpia, kun eivät siis selkeästi edes tajunneet itse tehneensä väärin.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 27 Loka 2019, 10:07
Kirjoittaja nipaka
hjpp kirjoitti:
Vainio kirjoitti:Olenko ainoa ketä kyrpii autojen "älykkäät" valot näin syksyn sumuisilla keleillä vastaantulijan roolissa?
Et. Ovat aivan :bad-words:.
Liityn kerhoon.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 27 Loka 2019, 11:46
Kirjoittaja A Bart
nipaka kirjoitti:
hjpp kirjoitti:
Vainio kirjoitti:Olenko ainoa ketä kyrpii autojen "älykkäät" valot näin syksyn sumuisilla keleillä vastaantulijan roolissa?
Et. Ovat aivan :bad-words:.
Liityn kerhoon.
Vielä enempi kyrsii vain jälkiasennusxenonit tavallisissa umpioissa. :bad-words: noin niinkuin pääsääntöisesti

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 27 Loka 2019, 12:12
Kirjoittaja Polforea
Alfissimo kirjoitti:Täällä on yksi aikaisemmin tasa-arvoinen risteys tehty ympyräksi ja toimii paremmin. Jostain syystä siinä tasa-arvoisessa porukka ei ikinä osannut väistää oikealta tulevia. Oli kyllä sellainen paikka, että suoraan jatkuva päätie joutui väistämään, mutta ei se silti ole selitys.
Tämä risteysmalli saisi olla keskustaliikenteessä yleisempi. Kunhan se uppoaa kaaliin, niin pääväylälläkin on pakko ajaa silmät auki ja hereillä eikä kannata kaahata, mutta ei tarvi pysähdellä jos ei ketään ole muualta tulossa.

Riihimäen keskusta on loistava esimerkki, siellä kolmioita on hankittu säästöbudjetilla ja tasa-arvoisia on paljon. Keskustaliikenne pyörii rauhallisesti, mutta käytännössä jatkuvasti. Ei toki sovi kaikkialle, mutta sopisi olla nykyistä yleisempi ratkaisu.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 28 Loka 2019, 13:50
Kirjoittaja eicas
Vainio kirjoitti:Olenko ainoa ketä kyrpii autojen "älykkäät" valot näin syksyn sumuisilla keleillä vastaantulijan roolissa?
Ite oon kiinnittänyt huomiota aamujen pimentyäessä, että ajetaan päiväajovaloilla aamu kuudelta perse pimeänä.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 28 Loka 2019, 14:43
Kirjoittaja FinPat
eicas kirjoitti:
Vainio kirjoitti:Olenko ainoa ketä kyrpii autojen "älykkäät" valot näin syksyn sumuisilla keleillä vastaantulijan roolissa?
Ite oon kiinnittänyt huomiota aamujen pimentyäessä, että ajetaan päiväajovaloilla aamu kuudelta perse pimeänä.
En ole ihan varma mitä kaikkea "älykkäillä" valoilla tässä yhteydessä tarkoitetaan mutta teen väitteen että tilastollisesti tilanne on parempi automaattisesti lyhyille vaihtavilla kuin manuaalisilla. Voi olla että joskus automatiikka on myöhässä mutta toisaalta se aina vaihtaa jossakin vaiheessa. Sen sijaan käsin lyhyille nyppijät unohtavat yllättävän usein pitkät päälle. Tämä on yleistä varsinkin kellertävillä halogeeneillä ajavilla. "Maailma valkoiseksi LED barilla" kuljettajat sen sijaan tuntuu vaihtavan kohteliaasti jo melko kaukana.

Jos taas älyvaloilla viitataan näihin keilaansa käänteleviin LED / Laser matrix "beam forming" virityksiin niin näiden osalta en osaa kommentoida koska niitä on vielä sen verran harvassa. Ainakaan itse en ole tullut pahasti häikäistyksi vielä.

Ja nuo takavalottomat autot ovat kyllä älyttömyyden huippu.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 28 Loka 2019, 14:52
Kirjoittaja mattijus
En sanoisi autoa älyttömäksi, jos sen kuljettaja (kuljettajan paikalla matkustava?) on älytön.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 28 Loka 2019, 16:33
Kirjoittaja Garmund
Polforea kirjoitti:

Riihimäen keskusta on loistava esimerkki, siellä kolmioita on hankittu säästöbudjetilla ja tasa-arvoisia on paljon. Keskustaliikenne pyörii rauhallisesti, mutta käytännössä jatkuvasti. Ei toki sovi kaikkialle, mutta sopisi olla nykyistä yleisempi ratkaisu.

Riihimäellä joo toimii hyvin, tosin ehkäpä sen takia ettei sitä liikennettä ole :D

Sunnuntaina iltapäivällä keskustan läpi juna-asemalle ajaessa näin n. 10 autoa, 5 jalankulkijaa ja yhden polkupyöräilijän...

Mutta pakottaa se joo ajamaan hiljaa kun ei ole sielä niin hyvää näkyvyyttä oikelle kaikissa niissä tasa-arvoisissa.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 28 Loka 2019, 18:20
Kirjoittaja Polforea
Joo, ei ole iso keskusta eikä liikennettä ole paljoa, mutta jos onnistuu poikkeamaan paikallisen ruuhkan aikaan jolloin sitä liikennettä on jonkin verran, niin tosiaan huomaa että se liikenne pysähtelee vain niiden ainoiden liikennevalojen tahdissa, muuten soljuu jatkuvasti eteenpäin.

Jos pääväylällä on liikennettä jatkuvasti ja sivuväylällä vähempi, pätkitään sitä liikennettä kaupunkiolosuhteissa perinteisesti liikennevaloilla (nykyään onneksi myös ympyröin). Jos pääväylän pitää väistää sivuväylää ja kaikki osaavat ajaa (joo, tähän tää kaatuu, mutta lukekaa nyt silti) riittää pääväylällä kevennys tai varsin lyhyt pysähdys sivuväylältä mukaan tulijan pääsemiseksi liikennevirtaan, verrattuna liikennevaloihin, jolla kaikki suunnat ovat käytännössä vähintään kahdesti stopissa.

Kuten sanottu, ei tuokaan ole ratkaisu joka paikkaan eikä sovi kaikkialle, mutta ainakin pk-seudulta löytyy monta risteystä, joissa tälläisellä käänteisellä väistämisvelvollisuudella voisi tehostaa risteyksen vetävyyttä huomattavasti, kun värivalotolpat voisi paalata. Saisi siis olla minusta nykyistä yleisempi ratkaisu.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 28 Loka 2019, 18:35
Kirjoittaja Garmund
Voisi joo olla riihimäen tyylinen ratkaisu ihan toimiva muuallakin.

Kuhan ei ole toteutettu kuten Hyvinkäällä että pääkatu on muuten etuajo-oikeutettu paitsi yksi risteys mikä pitää vaan tietää. :) (en ainakaan muista että siitä olisi mitäön varoitusta ja muilta kaduilta on kolmiot pääkadulle tai sitten liikennevalot risteyksessä.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 28 Loka 2019, 18:41
Kirjoittaja Polforea
Joo, Hyvinkäällä kannattaa olla varovainen. Niitä kolmiottomia on meinaan 3, joista yhdessä on myös liikennevalot (ja yleensä käytössä) :D

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 29 Loka 2019, 13:00
Kirjoittaja AAW
Tänään Länsiväylällä Toyo kuski päätti lyödä liinat kiinni päästääkseen liitymiskaistalta auton eteensä. Sain keskarin kun kehtasin painaa tööttiä hätäjarrutuksen päätteeksi.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 29 Loka 2019, 13:29
Kirjoittaja Tuomas K
^Siellähän on rampin päässä osoitettu etuajo-oikeus kärkikolmiolla, tojotajuntti vain noudatti sääntöjä :roll:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 29 Loka 2019, 14:00
Kirjoittaja eicas
^Se kärkikolmio koskee rampilta liittyviä, ei väylällä jo kulkevia.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 29 Loka 2019, 14:39
Kirjoittaja mutt
Jospa toyotamies oletti liittyjän tulevan tielle joka tapauksessa, antoi tilaa tai ei? Kyllähän se törmäyksen välttäminen on oikea toimintamalli riippumatta siitä, kuka on oikeassa.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 29 Loka 2019, 15:09
Kirjoittaja Polforea
Silloin ei näytettäne keskaria (toiselle) uhrille vaan tilanteen aiheuttaneelle kiilarille. Ainakin jos toinenkin aivosolu pyörii vielä.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 29 Loka 2019, 15:53
Kirjoittaja Tuomas K
eicas kirjoitti:^Se kärkikolmio koskee rampilta liittyviä, ei väylällä jo kulkevia.
Tiedän toki, kyseessä olikin vitsailu siitä, kuinka sieltä rampilta on tapana tulla sillä oletuksella, että pääväylää ajava antaa tietä. Moni siis ajaa niin, kuin pääväylää ajavilla olisi väistämisvelvollisuus. Juuri viime viikolla tojota priuksella ajava sankari suuttui ja alkoi tööttäilemään, kun en antanut rampilta kolmion takaa liittyvälle tietä.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 29 Loka 2019, 17:27
Kirjoittaja nipaka
Tuomas K kirjoitti:Juuri viime viikolla tojota priuksella ajava sankari suuttui ja alkoi tööttäilemään, kun en antanut rampilta kolmion takaa liittyvälle tietä.
On minulleki motarille tuleva autistikuski näyttänyt keskaria kun en erikseen antanut tietä. Edessä ja takana oli tilaa.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 29 Loka 2019, 23:23
Kirjoittaja Alfissimo
Ei ole vielä talvi, eikä ole ollut mitenkään liukasta omilla reiteillä ja silti porukka ajelee tuolla taas ihan kusi sukassa. En minäkään liian kovalla vauhdilla ala rajoja ulosmittaamaan, mutta jos tie on joko selkeästi märkä tai selkeästi kuiva, niin 60:n tiellä ei tarvi ajaa viittäkymppiä.

Tätäkö tää taas on seuraavan puoli vuotta riippumatta siitä, mitä tiellä tai taivaalla oikeasti on.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 30 Loka 2019, 07:18
Kirjoittaja GreenThing
Alfissimo kirjoitti:Ei ole vielä talvi, eikä ole ollut mitenkään liukasta omilla reiteillä ja silti porukka ajelee tuolla taas ihan kusi sukassa. En minäkään liian kovalla vauhdilla ala rajoja ulosmittaamaan, mutta jos tie on joko selkeästi märkä tai selkeästi kuiva, niin 60:n tiellä ei tarvi ajaa viittäkymppiä.

Tätäkö tää taas on seuraavan puoli vuotta riippumatta siitä, mitä tiellä tai taivaalla oikeasti on.
Nokun radiossa varoitettiin, niin ei silloin voi luottaa omiin aisteihin.... :roll: