Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 22 Syys 2019, 01:21



Vastaa viestiin  [ 7585 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 148, 149, 150, 151, 152  Seuraava
Liikenteestä 
Kirjoittaja Viesti
Avatar

Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Viestit: 1574
Paikkakunta: Ylöjärvi
Auto: Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
mutt kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-10934686
Mitähän tämä tarkoittanee käytännössä? Vain max 750kg kokonaismassaisia pomppumuuleja saa vetää satasta, vaiko painavampiakin, kunhan ovat tyhjiä ja omamassa on maksimissaan tuon?

Lakeja tulkitaan lehdissä pääsäännön mukaan aina väärin, joten en viitsinyt edes lukea tuota linkattua juttua kokonaan. Tuleva tieliikennelakihan on Finlexissä saatavilla https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729 (ja sitä on tällä foormilla julistettu voimassaolevanakin...):

Lainsäätäjä ei ole tällä kertaa tehnyt hommaa liian helposti, vaan on piilottanut tuon nopeussäännön lain erilliseen liitteeseen, joka pitkälti korvaa nykyisen tieliikenneasetuksen. Siellä säädetään ajoneuvokohtaisesta nopeusrajoituksesta näin:
"Kuitenkin henkilö- ja pakettiauto, johon on kytketty luokittelumassaltaan enintään 750 kilogramman painoinen perävaunu sekä moottoripyörä, johon on kytketty perävaunu: 100 km/h".

En tiedä mistä tuo "tyhjä" perävaunu näihin huhupuheisiin tulee.

Tuossa on muuten sitten se huomionarvoinen asia (lain 99 § 1 momentti), että valmistaja voi luokitella vaunun alemmalle nopeudelle. Käytännössä kaikki jarruttomien kärryjen tekijät lyövät paperiin kokonaismassaksi lain salliman maksimin, joten tuskin rajaavat myöskään nopeutta, vaikka akselisto olisikin mitoitettu vain 80 km/h asti.

Uudessa laissa on kyllä sellaisia miinoja, että on kumma kun kukaan ei tunnu välittävän niistä mitään :roll:

_________________
Järkiautoilija


24 Elo 2019, 11:16
Profiili
Avatar

Liittynyt: 08 Kesä 2004, 21:34
Viestit: 3266
Auto: Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
”Tyhjä” oli oma lisäykseni. Uutisessa kun puhuttiin painosta ilman tarkenteita. Mutta sillä ei siis ole merkitystä, vain luokittelumassalla.

_________________
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta


24 Elo 2019, 16:36
Profiili
Avatar

Liittynyt: 04 Heinä 2007, 16:49
Viestit: 2419
Paikkakunta: Tampere
Auto: ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Garmund kirjoitti:
Empä muista milloin olisi viimeksi jäänyt mieleen motarilla audi :D


:lol:

_________________
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....


24 Elo 2019, 21:41
Profiili

Liittynyt: 03 Kesä 2005, 10:49
Viestit: 417
Paikkakunta: Kymenlaakso
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Isola kirjoitti:
mutt kirjoitti:
Tuossa on muuten sitten se huomionarvoinen asia (lain 99 § 1 momentti), että valmistaja voi luokitella vaunun alemmalle nopeudelle. Käytännössä kaikki jarruttomien kärryjen tekijät lyövät paperiin kokonaismassaksi lain salliman maksimin, joten tuskin rajaavat myöskään nopeutta, vaikka akselisto olisikin mitoitettu vain 80 km/h asti.

Uudessa laissa on kyllä sellaisia miinoja, että on kumma kun kukaan ei tunnu välittävän niistä mitään :roll:


Miten nuo akselistot mitoitetaan "vain 80 km/h asti" ??? Eiköhän ne mitoiteta kuitenkin kantavuuden mukaan eikä nopeuden. Saksassa baanalla näyttää olevan ihan turvallista vetää kärryä 100-140 km/h. Samoin pakettiautoilla siellä on turvallista ajaa esim. 150 km/h. Suomessa tuo kaikki on äärettömän turvatonta. Suomessahan auto jolla saa ajaa 80 km/h, muuttuu paljon turvallisemmaksi jos siitä maksetaan enemmän veroa valtiolle ja sillä saa ajaa jopa 100 km/h. Verottaminenhan on suomessa ollut kautta aikain peruste lisäturvallisuudelle, -nopeudelle tai -mukavuudelle. Logiikka on vastaansanomatonta.


26 Elo 2019, 13:21
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 7575
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
128i E88
350i DHC
9000 CD
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Niin se näytti viime yönä täkäläisellä kolmosmotarillakin olevan turvallista vetää Toyotalla koppikärryä reilusti toistasataa. Ainakaan en nähnyt että ohi tykittänyt yhdistelmä olisi mihinkään osunut.

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


26 Elo 2019, 13:37
Profiili
Avatar

Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Viestit: 1925
Paikkakunta: Vantaa
Auto: MiTo QV -10
Ex: 156 2.0TS -98
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Mitenkähän noi vironpojat saisi ajelemaan rauhakseen taajama-alueilla? :|

Edit: typon korjaus

_________________
Halvoilla työkaluilla saa kalliita kokemuksia


26 Elo 2019, 13:58
Profiili
Avatar

Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Viestit: 4923
Paikkakunta: Vantaa
Auto: Alfa 75 V6
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 t16 Lux
Rellu
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Ajat tietä, jolla nopeusrajoitus on 80 - 100. Vaihdat loivaa ramppia pitkin toiselle tielle, jolla nopeusrajoitus on 80 - 100. Miksi tässä tilanteessa ei-merkityksetön osa kanssa-autoilijoista laskee nopeuden rampilla viiden, kuuden kympin tietämiin? Huoletta voisi laskea rampin läpi kahdeksaa kymppiä saavuttamatta arempaakaan kuskia pelottavia sivuttaiskiihtyvyyksiä. Ruuhka-aikaan tällä toiminnalla saadaan kätevästi rakennettua muutaman sadan metrin jonot.

Yksittäishavainto eiliseltä. Olen valoissa oikealla kaistalla toisena. Valot vaihtuvat, ja letkaa johtavat kaksi autoa kiihdyttävät rauhaksiin neljään kymppiin, ja tyytyvät siihen nopeuteen. Rajoitus toki 50. Aurinko paistaa, tilaa on ja näkyvyys hyvä. Vasemmalta kaistalta letkaa johtava auto kääntyy pois, joten kakkosena tullut ottaa paalupaikan jatkaen hyväksi havaittua neljän kympin nopeutta.

Miten musta tuntuu, että iso osa "ruuhkista" tehdään ihan sillä, että ei minulla tässä ole kiirettä, joten ei ole kellään muullakaan?


29 Elo 2019, 15:40
Profiili
Avatar

Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Viestit: 7962
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Auto: Arkeen 156 JTS
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Sama se on tuo VT12 tuossa omalla reitillä. Kahta kaistaa rinnakkain 60 mittarissa 70 alueella, eikä mitään kiirettä kiihdyttää ”karkuun” takaa tulevaa valorytmiä.

Vaikka kovempaa, ihan vain sujuvan joutuisasti, ajavia aina syytetään itsekkyydestä, niin itsekkäämpiä nämä liikenteen tulppaajat on, varsinkin kun omasta mielestään ovat täysin oikeassa.

_________________
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.


30 Elo 2019, 07:52
Profiili
Avatar

Liittynyt: 03 Touko 2011, 15:05
Viestit: 3363
Paikkakunta: Metsälä
Auto: BMW F34 LCI & E92 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
^


Liitteet:
Capture.JPG
Capture.JPG [ 32.71 KiB | Katsottu 1318 kertaa ]
30 Elo 2019, 08:10
Profiili
Avatar

Liittynyt: 26 Syys 2018, 16:54
Viestit: 345
Paikkakunta: Askola
Auto: 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Alfissimo kirjoitti:
Sama se on tuo VT12 tuossa omalla reitillä. Kahta kaistaa rinnakkain 60 mittarissa 70 alueella, eikä mitään kiirettä kiihdyttää ”karkuun” takaa tulevaa valorytmiä.

Vaikka kovempaa, ihan vain sujuvan joutuisasti, ajavia aina syytetään itsekkyydestä, niin itsekkäämpiä nämä liikenteen tulppaajat on, varsinkin kun omasta mielestään ovat täysin oikeassa.

Lahdessa VT12 ajokaista on vasen, josta käännytään oikealle.


30 Elo 2019, 09:13
Profiili
Avatar

Liittynyt: 30 Syys 2008, 23:58
Viestit: 2051
Vastaa lainaamalla
Viesti Liikenteestä
Hmm, täällä Raumalla olen kiinnittänyt huomiota, että pyöräilijöitä päästetään nykyään enenevissä määrin suojatienjatkeelle sellaisissa paikoissa, joissa etuajo-oikeus on autoilijoilla. Tänäänkin esimerkiksi teini-ikäinen poika oli pysähtynyt kahden kolmen metrin päähän pyörällään suojatienjatkeesta ja autoilijat kummastakin suunnasta pysähtyivät päästämään pojan tien yli (toinen todennäköisesti reagoi ekaan pysähtyjään). Perässätulijat joutuivat pysähtymään myös.

Hieman ärsyttää tällainen "ylikohtelias" käytös, kun kyseessä ei ollut mitenkään turvallisuusnäkökulmasta tärkeä pysähtyminen: poika oli teini-ikäinen eikä ekaluokkalainen sekä pysähtynyt selkeästi kauas jatkeesta. Onkohan kyseessä osaksi se etteivät ihmiset ymmärrä milloin autoilija ei ole väistämisvelvollinen?

Saattaa liittyä myös siihen, että nykyään pysähdytään (autoilijat) ylipäätänsä herkemmin suojatien eteen ja tämä hyvä ilmiö leviää koskemaan pyöräilijöitäkin.

_________________
k u v i a | v i d e o t


30 Elo 2019, 14:34
Profiili WWW
Avatar

Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Viestit: 1990
Auto: Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
^ Ei ole haitaksi jos tama ylikohteliaisuus leviaa, silla ollaan kaukana siita etta kevyt liikenne uskaltaa astua suojatielle kun suuri osa autoilijoista on suojatiesokeita.

_________________
Kuva


30 Elo 2019, 15:11
Profiili
Avatar

Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Viestit: 4923
Paikkakunta: Vantaa
Auto: Alfa 75 V6
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 t16 Lux
Rellu
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
^Jalankulkijoille autojen kuuluukin antaa tietä, mutta ei pyöräilijöille. Sama asia olisi vaatia autoilijoita antamaan tietä kolmion takaa tuleville (mikä tosin on arkea moottoriteiden rampeilla :roll: ).

Ei kohteliaisuudessa sinänsä mitään vikaa ole, mutta se mm. hämärtää pyöräilijöiden käsitystä säännöistä. On ihan normaalia, että pyöräilijä osoittaa mieltään, kun mulkku autoilija ei antanutkaan tietä väistämisvelvolliselle pyöräilijälle.

Jos pyöräilijä haluaa autoilijan väistävän, niin hyppää pois siitä satulasta ja taluttaa konkelinsa tien yli.


30 Elo 2019, 15:22
Profiili
Avatar

Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Viestit: 1990
Auto: Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
^ Nainhan se on mutta usein suojatien eteen saapuu pyörailija (kokemuksesta) ja siina onkin kaksjalkanen ollut seiseskellyt kevaan tuloa autoja tuijotellen. Tasta alkaa se etta autoilijat saattavat nahda vain pyöran ja jatkavat matkaansa pysahtymatta. Pyörailija astuu satulasta pois ja joko taluttaa pyöraansa rohkeasti tietaen etta autojen tulee vaistaa hanta tai epatietoisena jaa odottamaan kevatta toisen kaksjalkasen kanssa.
Useammin pyöran kanssa olen huomannut etta autot hidastavat ja antavat tieta hyvin kohteliaasti vaikka en polje tuhatta sataa suojatien rajalle asti ja pyöralla vaistamisvelvollisuus. Johtuu kenties siita etta kun autoilija tosiaan nakee pyörailijan eika tieda aikooko se pysahtya vai ei, moni valitsee ylikohteliaisuuden mahd. onnettomuuden sijaan.
Toinen keissi on pyörailija joka polkee tuhatta sataa ja olettaa etta kaikki autot ovat velvollisia katsomaan hanta koko ajan ja ennakoimaan hanen seuraavaa typeraa liikettaan kun pyöra riehuu kuin apina puussa eika kukaan osaa ennustaa kenen eteen se hyppaa suraavaksi. :crazyeyes:

_________________
Kuva


30 Elo 2019, 15:41
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 7575
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
128i E88
350i DHC
9000 CD
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Kohteliaisuus on hyvästä, jos se on kohteliaisuutta eikä kyykytä muita. Eli jos se fillaristi odottaa kiltisti ja yksittäinen autoilija antaa tietä, niin sehän on ihan jees. Jos fillaristi tuuppaa eteen surutta ja muut joutuu väistämään, se ei ole ok. Jos se autoilija pysäyttää taaksensa kymmenen auton jonon, ei sekään ole ihan järkevää.

Tapauskohtaisesti kohteliaisuus on siis kivaa ja hienoa, mutta jos pääosin ajettaisiin sääntöjen mukaan, olisi helpompaa ennakoida asioita ja olettaa, mitä muut tekee.

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


30 Elo 2019, 15:47
Profiili

Liittynyt: 19 Loka 2004, 19:20
Viestit: 2292
Paikkakunta: Lahti
Auto: Lexus IS200 -04. Mitsubishi 3000gt -94. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. PRKL EX. Alfa/Lanciaz
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Näin tänään kohtuu tuoreen Suomikilpisen Audi A6:n, jossa oli punaiset takavilkut. Joku P-Amerikan tuonti siis. Mutta kuvittelisin että nuo vilkut on Suomessa laittomat? Tosin sakon saamisen riski lienee aika olematon.

_________________
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D


30 Elo 2019, 16:41
Profiili

Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11
Viestit: 1036
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
gYdEbUh kirjoitti:
Näin tänään kohtuu tuoreen Suomikilpisen Audi A6:n, jossa oli punaiset takavilkut. Joku P-Amerikan tuonti siis. Mutta kuvittelisin että nuo vilkut on Suomessa laittomat? Tosin sakon saamisen riski lienee aika olematon.


Muuttoautoissa on sallittu. Nimimerkillä kokemusta on.


30 Elo 2019, 17:09
Profiili

Liittynyt: 19 Loka 2004, 19:20
Viestit: 2292
Paikkakunta: Lahti
Auto: Lexus IS200 -04. Mitsubishi 3000gt -94. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. PRKL EX. Alfa/Lanciaz
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
FinPat kirjoitti:
gYdEbUh kirjoitti:
Näin tänään kohtuu tuoreen Suomikilpisen Audi A6:n, jossa oli punaiset takavilkut. Joku P-Amerikan tuonti siis. Mutta kuvittelisin että nuo vilkut on Suomessa laittomat? Tosin sakon saamisen riski lienee aika olematon.


Muuttoautoissa on sallittu. Nimimerkillä kokemusta on.


Tämähän on sitten oikein pätevä läkipykälä, jos kerran muuttoautona saa vilkut olla punaiset, mutta jos saman auton tuo samasta maasta tuontiautona, niin punaiset vilkut muuttuu niin vaarallisiksi että ne on ehdottomasti vaihdettava oransseihin : )
Mitenkäs ne nyt tuolla logiikalla vaarallisiksi muuttuvat? Tai muuttoautona vaarattomiksi? (Retorisia kysymyksiä)

_________________
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D


30 Elo 2019, 22:04
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 7575
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
128i E88
350i DHC
9000 CD
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Se riippuu myös tuontihetkestä, joskus jenkkivalot ovat olleet kiellettyjä, joskus sallittuja.

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


30 Elo 2019, 22:45
Profiili

Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11
Viestit: 1036
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
gYdEbUh kirjoitti:
Tämähän on sitten oikein pätevä läkipykälä, jos kerran muuttoautona saa vilkut olla punaiset, mutta jos saman auton tuo samasta maasta tuontiautona, niin punaiset vilkut muuttuu niin vaarallisiksi että ne on ehdottomasti vaihdettava oransseihin : )


Kuten jäsen Polforeakin totesi luonnollisesti Suomen ennustettava ja yksikäsitteisesti tulkittava lainsäädäntö on heilunut normaaliin siniaallon tapaansa tämänkin aiheen ympärillä. Punaisten vilkkujen lisäksi nykyään esim. Audeissakin yleiset "juoksevat vilkkuvalot" olivat vielä joskus 2011 nurkilla Suomessa kielletty mutta muuttoauto-Mustangeissa sai olla kun muuten maahantuoduissa piti taas disabloida.

Samaten muutoautojen US DOT lasit ja lamput ovat olleet sallittuja samaan aikaan kun muuten ne olivat vaarallisia. Nykyään kai EU - US sopimusten takia taas kaikki menee läpi.

Tarkkoja vuosia en muista enkä edes yritä Googlata mutta tosiaan aika vaihtelevaa on.

Kuten sekin että ensiksi lisäjarruvalo oli vaarallisena kielletty kunnes siitä tuli pakollinen turvavaruste...


31 Elo 2019, 11:38
Profiili
Avatar

Liittynyt: 08 Kesä 2004, 21:34
Viestit: 3266
Auto: Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Vaeltava vilkku oli aikoinaan todella vaarallinen, eikä saanut olla missään tapauksessa toiminnassa suomalaisten kilpien välissä olevassa autossa.

Tuo lisäjarruvalo oli hauska esimerkki. Siinähän oli jarruna joku liikenneministeriön virkamies, joka oli tehnyt periaatepäätöksen,että hänen aikanaan ei niitä tulla hyväksymään. Ei, vaikka itse Jeesus laskeutuisi taivaasta sanomaan sen olevan hyvä asia. Tämän jäätyä eläkkeelle seuraajan ensimmäisiä hommia oli sallia se...

_________________
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta


31 Elo 2019, 12:24
Profiili
Avatar

Liittynyt: 24 Heinä 2005, 19:50
Viestit: 734
Paikkakunta: Kärkölä
Auto: Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Eikös Audeissa pääsääntöisesti ole ihan samat takavalot markkina-alueista riippumatta, koodattu vaan ko. alueelle validit valot/värit palamaan. Ja muutettavissa toki jälkeenpäinkin.


31 Elo 2019, 13:36
Profiili

Liittynyt: 19 Loka 2004, 19:20
Viestit: 2292
Paikkakunta: Lahti
Auto: Lexus IS200 -04. Mitsubishi 3000gt -94. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. PRKL EX. Alfa/Lanciaz
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Sellaisen kuriositeetin heitän vielä tähän takavalojuttuun, että Pohjois-Amerikassa on vielä tänäkin päivänä nuo Audityyppiset liikkuvat vilkut kiellettyjä, koska ensimmäinen vilkahdus on liian heikko valovoimaltaan.
Ja aika vahva muistikuva on että nuo takavalot on ainakin erilaisia Eurooppalaisten kanssa, koska rakenne-ero on aika suuri.

_________________
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D


31 Elo 2019, 14:43
Profiili
Avatar

Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Viestit: 4930
Paikkakunta: Vantaa
Auto: harmaa tojota
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
gYdEbUh kirjoitti:
Sellaisen kuriositeetin heitän vielä tähän takavalojuttuun, että Pohjois-Amerikassa on vielä tänäkin päivänä nuo Audityyppiset liikkuvat vilkut kiellettyjä, koska ensimmäinen vilkahdus on liian heikko valovoimaltaan.


Silti Mustangissa moiset kuitenkin on?

_________________
VMP


31 Elo 2019, 14:44
Profiili

Liittynyt: 19 Loka 2004, 19:20
Viestit: 2292
Paikkakunta: Lahti
Auto: Lexus IS200 -04. Mitsubishi 3000gt -94. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. PRKL EX. Alfa/Lanciaz
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
mattijus kirjoitti:
gYdEbUh kirjoitti:
Sellaisen kuriositeetin heitän vielä tähän takavalojuttuun, että Pohjois-Amerikassa on vielä tänäkin päivänä nuo Audityyppiset liikkuvat vilkut kiellettyjä, koska ensimmäinen vilkahdus on liian heikko valovoimaltaan.


Silti Mustangissa moiset kuitenkin on?

Jenkkimustangeissa tuo ensimmäinen vilkautus lienee tarpeeksi voimakas.
Ja sillätavallahan tuon saa toteuttaa Audeissakin yms. Että siinä on liukuvilkun lisäksi normaalivilkku joka välähtää ensin.

_________________
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D


31 Elo 2019, 14:47
Profiili
Avatar

Liittynyt: 24 Heinä 2005, 19:50
Viestit: 734
Paikkakunta: Kärkölä
Auto: Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
https://www.audiworld.com/tech-articles/audiworld-tech-articles-electronics/audi-a6-tail-lights-decoded/
Kyllähän noita näköjään koodaillaan puolin ja toisin.


01 Syys 2019, 23:50
Profiili
Avatar

Liittynyt: 28 Loka 2004, 13:54
Viestit: 1876
Paikkakunta: Hki
Auto: La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Lähdin eilen moottoritien rampillla kiihdyttämään Kaunaisista päin kohti Helsinkiä, kun keskellä ramppia joku todellinen seppä peruutti vastaan. Täysjarrutus ja väistö oikealle, niin vältin törmäyksen. Mikä noita tyyppejä vaivaa...? Ilmeisesti tyyppi oli ajanut väärästä rampista alas tai sitten oli röökit jääneet kotiin, mutta ei omaa virhettä noin korjata prkl.

_________________
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!


02 Syys 2019, 11:26
Profiili
Avatar

Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Viestit: 7962
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Auto: Arkeen 156 JTS
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Mitään vääräähän ei luonnollisesti tapahtunut, koska ei osunut ja kukaan ei sakottanut.

Joku aika takaperin osui itsellä kohdalle kiihdytysrampille pysähtynyt auto. Ei ihan viellä motarilla asti, että olisi olemattoman liikenteen takia pysähtynyt. Stopin syy mysteeri, mutta olisi kyllä mahtunut valuttamaan reilusti sivumpaankin, jos vaikka olisi rikkikin mennyt.

_________________
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.


02 Syys 2019, 14:24
Profiili

Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
Viestit: 56
Paikkakunta: Tampere
Auto: 159 TBi

Ex: 156 2.0 TS -99
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
KL kirjoitti:
Kevyesti aiheeseen liittyen kysyisin kokemuksia noista kojelautakameroista. Monenlaisia ja joskus ehkä tarpeellisiakin videoita on ollut katsottavissa mutta millaisilla välineillä ne on taltioitu? Lähinnä kiinnostaa kuvausten helppo siirrettävyys kamerasta vaikkapa puhelimeen.

Itellä on Kiinan halvin. Maksoi reilun kympin ja kuvanlaatu riittävä, miinuksena lähinnä kuvausalueen suppeus ja heikko bitrate. 32 gigan muistikortti on sisällä, josta muistikorttiadapterilla siirtyy kätevästi tietokoneelle tarvittaessa. En ole kokenut tarpeelliseksi saada kännykkään siirrettyä, koska tietokoneellahan ne vahinkoilmoituksetkin tehdään, mutta onhan niissä kalliimmissa wifi/tms. sitä siirtoa varten. Enkä ole siis jaksanut nähdä vaivaa siirtää pätkiä kaikista idiooteista talteen vaan ainoastaan siinä tilanteessa, kun klipillä on ollut jotain muutakin kuin huumoriarvoa.

Tällä hetkellä koneella vain yksi klippi, joka sekin meni omaan piikkiin, tai pikemminkin konkurssitossujen. :oops:


02 Syys 2019, 14:53
Profiili
Avatar

Liittynyt: 24 Heinä 2005, 19:50
Viestit: 734
Paikkakunta: Kärkölä
Auto: Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Alfissimo kirjoitti:
Mitään vääräähän ei luonnollisesti tapahtunut, koska ei osunut ja kukaan ei sakottanut.

Joku aika takaperin osui itsellä kohdalle kiihdytysrampille pysähtynyt auto. Ei ihan viellä motarilla asti, että olisi olemattoman liikenteen takia pysähtynyt. Stopin syy mysteeri, mutta olisi kyllä mahtunut valuttamaan reilusti sivumpaankin, jos vaikka olisi rikkikin mennyt.

Ei näitä pidä noteerata, ajelee vaan omaa ajoaan.... :roll:


02 Syys 2019, 15:53
Profiili
Avatar

Liittynyt: 27 Kesä 2011, 18:57
Viestit: 885
Paikkakunta: Siikalatva
Auto: Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Talouselämä uutisoi jälleen muuttuvasta päästömittauksesta. Saattaisi autoa katsastukseen viedessä hikoiluttaa, että sattuuko arpaonni ja moottorin vaihto omalle kohdalle.
Lainaa:
Lisäksi voimaan astui uusi käytönaikaista vaatimustenmukaisuutta koskeva menettely (In-Service Conformity Test ISC), joka edellyttää, että päästömittauksia tehdään myös osalle liikenteessä olleista autoista viiden vuoden iässä tai 100 000 ajokilometrin kohdalla.

Uutisesta on jätetty se olennainen lause pois tuosta, eli testaus tapahtuu autonvalmistajan toimesta.

http://www.aut.fi/ymparisto/autojen_paa ... minologiaa


03 Syys 2019, 07:42
Profiili
Avatar

Liittynyt: 26 Syys 2018, 16:54
Viestit: 345
Paikkakunta: Askola
Auto: 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Märsyt jaksaa aina yllättää :lol:
Edelläni ajoi uudehko mersu, josta ilmeisesti säästösyistä jätetty vilkut pois. Rajoitus 80, mersun ja minun nopeus 85. Rajoitus vaihtui 100, mersu kiihdytti vauhtiaan 90. Seuraavassa hyvässä ohituspaikassa ohitin herrakansakulkineen ja cruiseen asetuksesksi 115. Nyt päätti heikon itsetunnon omaava preiumkuski jäädä ihailemaan 159:n tyylikästä takaluukkuua. Sadekuuron pudottama vesi 2.4JTDm:n takarenkaiden roiskuttamana ilmeisesti häiritsi sankariamme että jäi muutaman kymmenen metrin päähän. Ohitin muuutaman auton märsyn jäädessä taakse vastaantulevien ja keltaviivojen takia.
Kun viimein oli muista ohitse päästy, oli Alfan vuoro. Ohitus tietenkin suoritettiin mahdollisimman provosoivasti. Mahtoi Fritzin tekeleen (todennäköisesti kasaajana on ollut Ahmed ja Abdullah) kuljettajan itsetunto kärsiä kun en vastannut leikkiinkutsuun. Vilkutin heiheit ja jatkoin matkaani cruisen määrämällä nopeudella. :-D
Ja, kas. Kohtahan tarinan sankari oli edessäni. :drinking:


03 Syys 2019, 16:29
Profiili

Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Viestit: 1867
Paikkakunta: Vantaa
Auto: kaasukattilalaitos
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
^yllättää?

Etenkin vanhemmat mannelavetit aina konttaa max. 90, ettei auto kulu. Ajonopeuden pitäminen vakionakaan ei onnistu, kun autossa ei ole tarpeettomia, rikki meneviä varusteita (kuten vakkari) tai kuski ei sitä osaa käyttää.

Jos mersun ohittaa, niin melkein poikkeuksetta sen on pakko kuitata/kostaa. Kuskeilla vaan tuppaa olemaan pitkät piuhat ja yleensä menee useampi minuutti ennen kuin äkkäävät, että perkele, tuohan ohitti minut, asialle pitää tehdä jotain.

Vrt audikuskeilta (lähinnä A3/A4) vastaava reaktio tulee suht välittömästi ja järkiautoilijat (skeida- ja datsunkuskit) pyrkivät ennakoivaan ajoon (=kiihdyttävät, kun ohittaja näkyy sivupeilissä)

_________________
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.


03 Syys 2019, 18:32
Profiili
Avatar

Liittynyt: 03 Touko 2011, 15:05
Viestit: 3363
Paikkakunta: Metsälä
Auto: BMW F34 LCI & E92 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Pyöräilijä kohtasi pyöräilijän!
Olin pyörälenkillä esikouluikäisen poikani kanssa, hänellä uusi hieno pyörä. Hyvin sujui - kunnes lähellä kotia tultiin jalkakäytävälle. Olen koittanut opettaa liikennesääntöjä, käytännön liikkumista ja muiden liikkujien huomioimista pojalle. Joten jalkakäytävällä jalkauduin taluttamaan ja kerroin että isä taluttaa mutta lapset saavat ajaa jalkakäytävällä. Samalla taaksemme ilmestyi puhisemaan n. 55v herrasmies fillarin selässä. Poika katsoi peräänhönkijää ja sitten minua ja kysyi että miksi sinun pitää taluttaa. Vastasin hiukan jo ärtyneenä että aikuiset eivät saa pyöräillä jalkakäytävällä. Tästähän herrasmies kimpaantui, ajoi rinnalle ja näytti minulle keskisormea huutaen ”SIINÄ SULLE!!”. - Mieleni tästä sen verran pahoitin että nakkasin oman mankelin suorilta puskaan ja hyppäsin kaverin kiinni. Satulasta tipahtaessa herrasmieheltä pääsi jään murtavasti mojova pieru! Sehän se auttoi sen verran että en tukkapöllyä sitten alkanut tarjoilemaan. Mutta hihitystä haittasi ”Saatanan kusipää, lapsen edessä täällä alat riehumaan!” En pitänyt kommenttia kovin validina, kun hänen käytöstään ei lapsen läsnäolo tuntunut alunperin alkuunkaan suitsivan. (Ja minkälaista oppia se olisi lapselle jos isä alistuisi satunnaiseen nöyryytykseen?) Siispä maltti oli koetuksella kun kehotin jatkossa käyttäytymään ja myös pikaisesti poistumaan kyseisiltä huudeilta. Taisin välittää viestin uskottavasti kun sanailu ei enää jatkunut. Pyöräily on hieno harrastus...


03 Syys 2019, 21:15
Profiili
Avatar

Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Viestit: 4923
Paikkakunta: Vantaa
Auto: Alfa 75 V6
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 t16 Lux
Rellu
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Tänään tuli tavallista jännempi suoritus ammattiautoilijalta. Ajan moottoritietä taksin perässä, kun taksi ilman näkyvää syytä jarruttaa. Vakkari päällä vaihdan vasemmalle ja ajan ohi, johon mittarikuski reagoi valoshowlla. Ilmeisesti en olisi saanut ajaa ohi kuutta kymppiä kihnuttavasta taksista. Olisi kyllä kiinnostavaa kuulla mistä tuossa oikein oli kysymys.


03 Syys 2019, 22:15
Profiili
Avatar

Liittynyt: 12 Kesä 2011, 23:06
Viestit: 1057
Paikkakunta: Espoo
Auto: Giulietta MA -12
Harley Davidson Sportster Nightster 1200
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Tuomas K kirjoitti:
Tänään tuli tavallista jännempi suoritus ammattiautoilijalta. Ajan moottoritietä taksin perässä, kun taksi ilman näkyvää syytä jarruttaa. Vakkari päällä vaihdan vasemmalle ja ajan ohi, johon mittarikuski reagoi valoshowlla. Ilmeisesti en olisi saanut ajaa ohi kuutta kymppiä kihnuttavasta taksista. Olisi kyllä kiinnostavaa kuulla mistä tuossa oikein oli kysymys.


Näitä näkee päivittäin kehällä. Yleensä firman nimi on fiksuta.. Kuljettaja puhuu videopuhelua tai jotain vastaavaa. Aina puhelin kädessä. Itselläni meni kyseinen firma boikottiin kun olin menossa lentokentältä himaan lepuskiin ja todennäköisesti vasta luvat saanut nuori kuski ajoi Leppävaaran ohi kehä ykköstä pitkin. Kysyin siinä että mitä vit**a ja käytiin sitten Laajalahdessa heittämässä uukkari. Ei olisi edes mittaria sulkenut ellen olisi sitä erikseen vaatinut. Taksiuudistus rules :fist:


04 Syys 2019, 09:43
Profiili
Avatar

Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Viestit: 7962
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Auto: Arkeen 156 JTS
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Nostetaas oma käsi ylös, jos jossain tulee vastaan avautuminen Alfakuskista, joka meinasi teilata mopon.

No minä, kun ei mopo näkyny vaikka kuinka peiliä tähtäsin ja päätäkin pyörittelin, että onko se siellä oikealla vai ei. No oli se. Kolmesta kaistasta liikennevaloissa kaksi skootteria keskikaistalla autojonojen keskellä. Valot vaihtuu, jonot liikkuu ja tietty haluan itse siihen keskikaistalle ja on tilaa. Toinen mopo näkyy peilissä, mutta missä helvetissä toinen, justiinhan niitä kaksi oli, ei kai se vaan aja tossa vieressä. No päätäkään pyörittämällä ei näy mopoa, mutta ihan varuiksi pieni kiihdytys eteenpäin ja kaistanvaihto. Jep, parin metrin marginaalilla juuri sen mopon eteen, jota tietoisesti etsin, eikä silti missään näkynyt. Onneksi otin sen pikku ”loikan”.

147:n takapilari jättää siis melkoisen katveen. Ilmeisesti mopokorttia ajaessa ei opeteta kuolleita kulmia tai sitten tämän mopon kuski ei ollut kuunnellut just sillä kerralla. Omaa kevarikorttia ajaessa opettaja ainakin tarkkaan painotti, missä EI IKINÄ pidä ajaa pidempää aikaa.

_________________
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.


04 Syys 2019, 11:25
Profiili
Avatar

Liittynyt: 17 Syys 2017, 09:58
Viestit: 135
Paikkakunta: Janakkala
Auto: 156 2.5 V6 -01
159 2.4 JTDm -06
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Ciancarlo kirjoitti:
Lähdin eilen moottoritien rampillla kiihdyttämään Kaunaisista päin kohti Helsinkiä, kun keskellä ramppia joku todellinen seppä peruutti vastaan. Täysjarrutus ja väistö oikealle, niin vältin törmäyksen. Mikä noita tyyppejä vaivaa...? Ilmeisesti tyyppi oli ajanut väärästä rampista alas tai sitten oli röökit jääneet kotiin, mutta ei omaa virhettä noin korjata prkl.

Mulla toissapäivänä kävi niin että ajoin motarilta ramppiin, vauhtia vielä sen +100km/h, kun joku mursu tulee vastaan... meni itellä jo hetki sisäistää että hetkonen, mitähän vittua, kun ei tuossa yleensä ole vastaantulijoita. Aivot kun pääsee kärryille että miksi, niin vilkuttelin mursukuskille pitkiä, ja hyppään jarrupolkimelle. Ilmeisesti samaan aikaan hän tajuaa että ohohups ja alkaa vääntämään rampilla U-käännöstä. Kattelin siinä vuorotellen alfan nopeusmittaria ja mursun kylkeä notta pysähtyyköhän tämä. Pysähtyi se onneksi ennen pusuttelua.

_________________
You put this kid behind the wheel, there's nothing she can't do.


04 Syys 2019, 11:38
Profiili
Avatar

Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Viestit: 263
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
insinörtti kirjoitti:
^yllättää?

Etenkin vanhemmat mannelavetit aina konttaa max. 90, ettei auto kulu. Ajonopeuden pitäminen vakionakaan ei onnistu, kun autossa ei ole tarpeettomia, rikki meneviä varusteita (kuten vakkari) tai kuski ei sitä osaa käyttää.

Jos mersun ohittaa, niin melkein poikkeuksetta sen on pakko kuitata/kostaa. Kuskeilla vaan tuppaa olemaan pitkät piuhat ja yleensä menee useampi minuutti ennen kuin äkkäävät, että perkele, tuohan ohitti minut, asialle pitää tehdä jotain.


:lol: Stereotypioista tuppaa irtoamaan mukavasti hupia. 80-luvun tenavatähdestä katsottuna näyttää siltä, että useimmiten tuoreemman kaluston varustusta ei nopeuden vaihtelusta päätellen osata käyttää. Tai ehkä kyseessä on jo pelkästään käsitteenä absurdi adaptiivinen vakionopeudensäädin.

_________________
Operating at the speed of dark


04 Syys 2019, 11:39
Profiili

Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:52
Viestit: 692
Paikkakunta: Mäntyharju
Auto: 159 Sportwagon 1,9 jtdm -09
Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Alfissimo kirjoitti:
Nostetaas oma käsi ylös, jos jossain tulee vastaan avautuminen Alfakuskista, joka meinasi teilata mopon.

.
.

Ilmeisesti mopokorttia ajaessa ei opeteta kuolleita kulmia tai sitten tämän mopon kuski ei ollut kuunnellut just sillä kerralla. Omaa kevarikorttia ajaessa opettaja ainakin tarkkaan painotti, missä EI IKINÄ pidä ajaa pidempää aikaa.


Itse taas jokusen vuoden jälkeen on tullut aktivoiduttua myös kaksipyöräisillä liikkumaan liikenteen seassa. Kyllähän se on ihan elinehto että pyrkii näkymään. Vaikka itsellä on sellainen keltainen huomioliivi ajotakin päällä ja valkoinen kypärä, niin väitän että jos 5 tkm ajaa niin yksi auto varmasti tulee suoraan eteen siten että motoristin vastuulle jää välttää törmäys. Tuli tuota pohdittua kun appiukko sai hiljan vision että jos hän hankkisi moottoripyörän :roll: Ikää sellaiset 65v, ei historiaa kaksipyöräisillä ja autoileekin automaattivaihteisella autolla. Olikohan toissavuonna kun käytiin apparalla, niin oli pakko antaa ohjeeksi ajaa koko rata ympäri kolmosella kun ei vaihteen vaihtamisesta vaan tullut mitään. Tai sitten jos vaihdetta vaihtoi, niin ei enää ohjaaminen sujunut - puhumattakaan vielä vaikka jarruttamisesta jossain välissä. Mähän saan syytteen jostain kuolemantuottamuksesta jos yllytän sen pyöräkaupoille..

Viikonloppuna ajelin yhden kustomimoottoripyöräilijän perässä joka ajeli koko kylän läpi vilkku päällä. Ei edes kiertoliittymässä tai muutamassa risteyksessä huomannut että vilkku hakkaa vasemmalle kokoajan. Kääntyi välillä muuten oikeallekin.. "Ajovarusteista" ja vaappuvasta ajosta saattoi päätellä ettei välttämättä ollut hirveästi ajokokemusta.

Mitä liikenteeseen muuten tulee, niin tänään ajelin pitkät pätkät jonkun sähköhybridin perässä. 80 alue, mutkainen tie ja tämä sähkösankari ajeli sellaiset 60..65. Maailma pelastuu.

_________________
Pizza, pasta, mafia!


04 Syys 2019, 13:20
Profiili
Avatar

Liittynyt: 08 Kesä 2004, 21:34
Viestit: 3266
Auto: Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Juuri tuon takia varmaan jotkut käyttää harrikoissaan suoria putkia. Vaikka olisi kuolleessa kulmassa, kaikki tietää missä mennään. :mrgreen:

Hybridillä ei voi ajaa kovempaa, ettei lähde polttomoottori käyntiin. Joskus on itsekin tämmöisen perässä junnannut. Viimein silläkin loppui patterit, kone hyrähti käyntiin ja nopeuden saattoi nostaa rajoituksen mukaiseksi.

_________________
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta


04 Syys 2019, 18:56
Profiili
Avatar

Liittynyt: 11 Loka 2011, 16:29
Viestit: 2859
Paikkakunta: Pohojammaa
Auto: (Museorek.) '81 Giulietta 2.0 , (N1) '03 FL- 156 SW JTD M-JET16 , Giulia ´17 2.0 T sekä jaappanialaane SW-hyprit
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
mutt kirjoitti:
Juuri tuon takia varmaan jotkut käyttää harrikoissaan suoria putkia. Vaikka olisi kuolleessa kulmassa, kaikki tietää missä mennään. :mrgreen:

Hybridillä ei voi ajaa kovempaa, ettei lähde polttomoottori käyntiin. Joskus on itsekin tämmöisen perässä junnannut. Viimein silläkin loppui patterit, kone hyrähti käyntiin ja nopeuden saattoi nostaa rajoituksen mukaiseksi.


Itselataavissa a la Toyota ei ole tuota ongelmaa... se on sitten kuskin ajotavasta kiinni.

_________________
Kuva
Alfauros-toyotanaaras


04 Syys 2019, 20:12
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 7575
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
128i E88
350i DHC
9000 CD
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Jaa ne pöristää ottoa jatkuvasti?

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


04 Syys 2019, 20:16
Profiili
Avatar

Liittynyt: 26 Syys 2018, 16:54
Viestit: 345
Paikkakunta: Askola
Auto: 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Itselataava tojota:
Tuotetaan bensiinimoottorilla akuille sähköä että voi ajella ympäristöystävällisesti sähkömoottorilla. :crazyeyes:


04 Syys 2019, 20:53
Profiili
Avatar

Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Viestit: 1925
Paikkakunta: Vantaa
Auto: MiTo QV -10
Ex: 156 2.0TS -98
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
^ Eix myös Chevrolet Volt alias Opel Ampera toimi just noin?

_________________
Halvoilla työkaluilla saa kalliita kokemuksia


04 Syys 2019, 23:18
Profiili

Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Viestit: 1867
Paikkakunta: Vantaa
Auto: kaasukattilalaitos
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
^ hyvin on markkinointikusetus mennyt läpi

"Itselataava" tarkoitaa suomeksi, ettei auton akkua voi ladata töpselistä. Kaikki akkuun ladattava energia on peräisin polttomoottorista, mutta järjestelyn ansiosta kuski voi pelastaa maailman ajamalla jopa 2 km puhtaasti sähköllä. Tämä tietysti edellyttää, että liikennevaloista lähdetään kuin purkka tukasta (ettei polttomoottori käynnisty alitehoisen sähkömoottorin avuksi) ja muuallakin kihnutetaan tien tukkona.

Ampera on sähköauto, jossa on ns. range extender. Ladataan töpeselistä, ajetaan sähköllä. Jos sähkö loppuu, niin sitten ja vasta sitten otetaan bensa apuun.

_________________
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.


05 Syys 2019, 05:54
Profiili

Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:52
Viestit: 692
Paikkakunta: Mäntyharju
Auto: 159 Sportwagon 1,9 jtdm -09
Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Kyllähän ainoa järkevä hybridi olisi mallia missä esimerkiksi pienellä vakiokierrosdieselillä pyöritettäisiin generaattoria ja ajo täysin sähköllä. Tietty myös töpselilataus. Helposti hurja range ja fossiilipolttoaine muuntuisi sähköksi kovalla hyötysuhteella sekä voisi käyttää vielä biopolttoainetta.

Olikohan paikallinen pornokeisari joka tuli tänään vastaan. Vai olisikohan jollain muulla pokkaa ajaa XXX-1 -kilpisellä mersulla :lol:

_________________
Pizza, pasta, mafia!


05 Syys 2019, 16:01
Profiili
Avatar

Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Viestit: 2362
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
^Kumpi sitten parempi - diesel vs. bensa? Esim. BMW i3 REX:hän on tuollainen, mutta vakiokierrosbensalla. Onhan noita sarjahybridejä toki muitakin.


05 Syys 2019, 16:08
Profiili

Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Viestit: 1867
Paikkakunta: Vantaa
Auto: kaasukattilalaitos
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
^^ sarjahybridi kuulosta hyvältä siihen asti, kunnes saa taskulaskimen kaivettua esille.

Mekaanisen voimansiirron häviöt ovat pienet - yksi hammasratasväitys hukkaa pari % eikä niitä ole etuvedossa montaa kampiaksielin ja renkaiden välillä. Häviöt taitaa olla alle 10 %.

Sähköisessä voimansiirrossa on monta lenkkiä, esim. generaattori - tajuusmuuttaja - sähkömoottori - alennusvaihde (jep, lähes aina tällainenkin on, tosin välityssuhde on yleensä kiinteä). Jos hyötysuhteet vaikka kaikilla 94 %, niin kokonaishyötysuhde on 0,94×0,94×0,94×0,94 = 78 %. Nelinkertainen häviö mekaaniseen voimansiirtoon verrattuna ja suuntahan on vain alaspäin, kun otetaan mukaan sen vakiokierrokoneen häviöt (hyötysuhde hatusta revittynä vaikkapa 45 %) sekä energian osittainen kierrätys akun kautta (lataus/purkuhäviöt). Aika äkkiä ollaan siellä 30 % lukemissa, mikä perinteisellä polttomoottoritekniikallakin toteutuu matka-ajossa.

Sähkö/hybridiauto on taloudellinen kaupunkiajossa, koska se pystyy ottamaan jarrutusenergiaa talteen. Maantiajossa tämän hyöty on vähäinen + polttomoottoreita ei toisaalta rasita matka-ajossa kylmäkulutus eikä hyötysuhteen heikkous hyvin pienellä kuormitusasteella.

Sattuneesta syystä puhtaat sarjahytbridit ovat äärimmäisen harvinaisia. Se yksi urheiluauto (mallia... dementia?), josta ei tullut myyntimenestystä, ainakin on. Plus muutama täyssähkäri polttomoottori /range extender -optiolla. Tämä "vain hätätilanteessa" eli pitkillä ajomatkoilla käytettävä polttomoottori ainoa tolkullinen sovellutus onkin. Ei päivittäinen käyttö, siis "itselataus".

Ampera ei ole puhdas sarjahybridi, mutta käy silti oivaksi esimerkiksi ongelmasta. Suurilla ajonopeuksilla polttomoottori kytketään mekaanisesti voimalinjaan. Ei varmaan ihan huvin vuoksi tätä tehty? Silti auto on saanut pyyhkeitä siitä, ettei ole mikään superpihi sitten, kun matka jatkuu bensan voimin.

_________________
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.


05 Syys 2019, 16:29
Profiili
Avatar

Liittynyt: 26 Syys 2018, 16:54
Viestit: 345
Paikkakunta: Askola
Auto: 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Gasket kirjoitti:
Kyllähän ainoa järkevä hybridi olisi mallia missä esimerkiksi pienellä vakiokierrosdieselillä pyöritettäisiin generaattoria ja ajo täysin sähköllä.

Liikkumiseen meneen X määrä energiaa. Jotenkin tämä energiamäärä on tuotettava. Tämä pikkudieseli käy pitempään jotta tarvittava energiamäärä saadaan akuille. Lisäksi tulee huomioida generaattorin hyötysuhde ja sähkönsiirron häviöt. Unohtamatta akkujen itsepurkautumista. Töpselilatauksen sähkö tulee pistorasiasta. Ei haise eikä savua. On siis päästötöntä.


05 Syys 2019, 16:50
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 7585 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 148, 149, 150, 151, 152  Seuraava

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com