Sivu 142/189

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 22 Maalis 2019, 16:15
Kirjoittaja Vittorio Jano
mutt kirjoitti:Siitä tulee pahalle päälle, kun spandexit puristaa palleja.
Videon pyöräilijahän ei ollut spandex-miehiä.

Hassu juttu. Itse liikun liikenteessä molemmilla vehkeillä, eikä tappelutilanteita/isompia närästyksiä ole tullut koskaan. Ehkä johtuu siitä, ettei minua autoillessa ärsytä pyöräilijät, eikä pyöräillessä autoilijat.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 22 Maalis 2019, 16:21
Kirjoittaja hjpp
^Jep.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 22 Maalis 2019, 17:08
Kirjoittaja Polforea
Vittorio Jano kirjoitti:Hassu juttu. Itse liikun liikenteessä molemmilla vehkeillä, eikä tappelutilanteita/isompia närästyksiä ole tullut koskaan. Ehkä johtuu siitä, ettei minua autoillessa ärsytä pyöräilijät, eikä pyöräillessä autoilijat.
Jos ei omat korvat savua, on helpompaa olla sekä ärsyttämättä muita että ärsyyntymättä niistä ja niiden toilailuista. Lepuutan salkkuani.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 22 Maalis 2019, 19:21
Kirjoittaja Alfissimo
Isäukolla tuli aikanaan tasa-arvoisessa risteyksessä fillaristi vasemmalta konepellin yli asfalttiin. Polki alamäkeen täysiä ja tämä ko. risteys sellaisen mutkan jälkeen, ettei isä olisi voinut ko. suhaajaa edes nähdäkään. Ambulanssin lisäksi pyöräilijän vaatimuksesta paikalla käyneen poliisinkin mielestä ei isällä ollut minkäänlaista syyllisyyttä. Fillaristi oli loppuun asti sitä mieltä, että isän syy, eikä vaan pystynyt myöntämään olleensa väärässä. Olisi ollut tyytyväinen, että selvisi hengissä. Vakuutusyhtiö korjasi auton ja laittoi kai laskun fillaristille.

Itse todistin tänään mielenkiintoista koukkailua peileistä. Kärri perässä kiihdytin moottoritielle ja 90 mittarissa vaihdoin tyhjälle ajoväylälle, ilman että ketään väistettävää oli lähelläkään. Liittymiskaista, josta itse tulin, jatkuu suoraan seuraavan rampin poistumiseen parin kilometrin päässä ja 100m takanani tullut auto jäi liittymiskaistalle, kun moottoritietä takaa vauhdilla tullut puistomaasturi koukkaa aivan tämän edestä vain mennäkseen täysiä ohi minusta oikealta. Mitään järkeähän tuossa ei ollut, kun vasemmaltakin olisi ehtinyt ihan normaalisti ohi ja rauhallisesti sinne poistuvien kaistalle.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 22 Maalis 2019, 20:06
Kirjoittaja nipaka
Alfissimo kirjoitti:puistomaasturi
Kiitos. :-D

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 22 Maalis 2019, 20:22
Kirjoittaja Kuvaaja
nipaka kirjoitti:
Alfissimo kirjoitti:puistomaasturi
Kiitos. :-D
Kun en ole moisia harrastanut niin ihan mielenkiinnosta kysyn mitä eroa on puistomaasturilla ja citymaasturilla?

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 22 Maalis 2019, 20:30
Kirjoittaja JiiPee
Vittorio Jano kirjoitti:Hassu juttu. Itse liikun liikenteessä molemmilla vehkeillä, eikä tappelutilanteita/isompia närästyksiä ole tullut koskaan. Ehkä johtuu siitä, ettei minua autoillessa ärsytä pyöräilijät, eikä pyöräillessä autoilijat.
Hienoa, tätä asennetta kaivattaisiin liikenteeseen laajemminkin. [Peukkuhymiö tähän]

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 22 Maalis 2019, 21:00
Kirjoittaja nipaka
Kuvaaja kirjoitti: Kun en ole moisia harrastanut niin ihan mielenkiinnosta kysyn mitä eroa on puistomaasturilla ja citymaasturilla?
Onhan puistomaasto selvästi cityä haastavampi. Saattaa polulla olla oksanpätkä jonka yli on päästävä.
Ainoa hankaluus on että puistossa ei saa moottorivehkeellä ajaa. Todella haasteellisia ajo-olosuhteita ei citymaasturikuljettaja voi kokea.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 22 Maalis 2019, 21:05
Kirjoittaja mutt
Vittorio Jano kirjoitti:
mutt kirjoitti:Siitä tulee pahalle päälle, kun spandexit puristaa palleja.
Videon pyöräilijahän ei ollut spandex-miehiä.
Oli se ainakin henkisesti.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 22 Maalis 2019, 21:34
Kirjoittaja nipaka
mutt kirjoitti:
Vittorio Jano kirjoitti:
mutt kirjoitti:Siitä tulee pahalle päälle, kun spandexit puristaa palleja.
Videon pyöräilijahän ei ollut spandex-miehiä.
Oli se ainakin henkisesti.
Kylmän ilmanalan aiheuttaman häiriön takia ei pukeuduttu sukkahousuihin.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 22 Maalis 2019, 23:01
Kirjoittaja sanctus
Ihan perus espoolainen työmatkapyöräilevä insinööri/teekkarihan siinä näyttäis olevan. Varmaan taas yhdet yt:t takana tai tentti pomppas.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 23 Maalis 2019, 00:17
Kirjoittaja legza
JiiPee kirjoitti:
Vittorio Jano kirjoitti:Hassu juttu. Itse liikun liikenteessä molemmilla vehkeillä, eikä tappelutilanteita/isompia närästyksiä ole tullut koskaan. Ehkä johtuu siitä, ettei minua autoillessa ärsytä pyöräilijät, eikä pyöräillessä autoilijat.
Hienoa, tätä asennetta kaivattaisiin liikenteeseen laajemminkin. [Peukkuhymiö tähän]
Ei ne ehkä niinkän ärsytä, pelottaa kylläkin sitä enemmän. Mäkien kaupungissa kun ei saa oikeen sen fillaroitsijan nopeudesta selvää. Saattavat tulla kovempaa kun auto...

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 25 Maalis 2019, 18:38
Kirjoittaja FinPat
Tänään oli iltapäivällä ykköstiellä liikkeellä wanna-be-Fast-and-Furious-crew oransseilla koekilvillä varustetulla MB SL 63 AMG + BMW 440i + MB Vito kalustolla. Olisikohan 160km/h riittänyt Lohjan tunneleissa. Sitten sama lauma oli tupakkatauolla Kivihovin Teboilin tankkauspisteellä. Eivät sentään tupakka toisessa kädessä tankanneet.

Ja kohta AMG murisi ja hiekoitussora lensi pitkin parkkipaikkaa porukan lähtiessä kohti Turkua.

Ei kovin aikuismaista menoa. No, eivät kyllä aikuisilta näyttäneetkään.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 25 Maalis 2019, 20:26
Kirjoittaja Pujazuba
^Ehkä se oli todella ne. Noita elokuviahan on pian tehty sama määrä kuin kauniita ja rohkeita.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 25 Maalis 2019, 21:05
Kirjoittaja FinPat
Pujazuba kirjoitti:^Ehkä se oli todella ne. Noita elokuviahan on pian tehty sama määrä kuin kauniita ja rohkeita.
Sitten kyllä kamera valehtelee ainakin 50kg ja 30 cm ylöspäin äijien osalta. Nämä pojut olivat alle 170cm ja 60kg sarjassa, kun taas se porukan tyttö ei.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 25 Maalis 2019, 21:08
Kirjoittaja Polforea
Jos ne on viimein hoksannu, että tässä(kään) lajissa ylipaino ei oo ylivoimaa.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 25 Maalis 2019, 22:09
Kirjoittaja Tiige
Mutta kuka voitti? MB Vito? :mrgreen:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 26 Maalis 2019, 12:53
Kirjoittaja lerppu
Yleishavainto. Ne ihmiset jotka "eivät uskalla" ajaa talvella, ovat päätyneet nyt (kun tiet kuivuneet ja valoisampaakin on) liikenteeseen meidän muiden riemuksi. Havainnoista voisi päätellä että olisi syytä pitää ajotaukoa ympärivuotisesti... :shock:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 26 Maalis 2019, 13:20
Kirjoittaja Alfissimo
+1

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 26 Maalis 2019, 14:32
Kirjoittaja Gasket
^ ja ^^ justiinsa eilen seisoin liikennevaloissa vanhemman pariskunnan perässä joka ei ehtinyt lähteä liikkeelle laisinkaan ensimmäisillä vihreillä valoilla. Toisellakin kierroksella oli sen verta pitkä lanka edelleen että hätäisimmät meinasivat jo lähteä kärkiauton ohitse. Ehkä refleksit siitä kesän mittaan nopeutuvat :roll:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 10:50
Kirjoittaja Gasket
Kaikkiin autoihin tulossa nopeuden rajoittimet vuodesta 2022:

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 530a4b3256

"Kuljettaja pystyy kuitenkin ohittamaan rajoittimen, todennäköisesti painamalla voimakkaasti kaasua."

No se siitä pakollisesta nopeuden rajoittimesta sitten.. Toisaalta vastahan siitä oli juttua miten on havaittu mm. vaalimainosten sekoittaneen noita automaattisia rajoituksien tunnistuksia. Myös pakujen/rekkojen perien erilaiset rajoituslätkät luetaan äkkiä nopeusrajoituksiksi.

"Muita pakollisia uudistuksia on automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja eräänlainen ”musta laatikko”, joka kerää auton tietoja, joita voidaan käyttää mahdollisten onnettomuuksien selvittämisessä."

Minkähänlainen rike pitää olla että poliisi tutkii tuon mustan laatikon. Nauhoittaakohan sijaintitiedot jne. Siitä vaan sitten takautuvasti sakkoa jos jotain löytyy :roll: Vai luettaisiinko tuo aina katsastuksen yhteydessä. Siihen suuntaanhan tuota käytäntöä jo ajetaan, ettei tarvitsisi enää kuljettajaa tunnistaa vaan omistaja/haltija vastaa aina autonsa käytöstä. Mitenköhän nuo promotut yhteiskäyttöautot, firmojen autot, jne.

Jotenkin huolestuttaa tämä kehityssuunta etenkin kun tietää miten täällä suhtaudutaan kaikkeen mitä EU keksii. Lähestyy uhkaavasti Orwellin maalailemia kuvia. Saataisiinkohan Berner vielä johtamaan tämän uuden systeemin käyttöönottoa ja kehitystä.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 10:53
Kirjoittaja mattijus
Onnettomuustutkintaan riittänee oikein hyvin, että musta laatikko tallentaa ainoastaan viimeisen minuutin parametrit.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 10:57
Kirjoittaja Pujazuba
Gasket kirjoitti:Minkähänlainen rike pitää olla että poliisi tutkii tuon mustan laatikon. Nauhoittaakohan sijaintitiedot jne. Siitä vaan sitten takautuvasti sakkoa jos jotain löytyy :roll: Vai luettaisiinko tuo aina katsastuksen yhteydessä. Siihen suuntaanhan tuota käytäntöä jo ajetaan, ettei tarvitsisi enää kuljettajaa tunnistaa vaan omistaja/haltija vastaa aina autonsa käytöstä. Mitenköhän nuo promotut yhteiskäyttöautot, firmojen autot, jne.
Esim rikoksen sattuessa ja sita tutkiessa. Ei sen tarvitse olla yleista tietoa.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 11:37
Kirjoittaja Gasket
Jep, tietoa voi tallentaa ja käyttää monella tapaa. Mutta jos tietoa on, niin on myös houkutus jatkokäyttää sitä. Itse kyllä suhtaudun jonkinlaisella skeptisyydellä näihin ja pidän jossain määrin ihmeenä jos tuo tuossa muodossa menee läpi.

Vasta oli juttua kun Nokian puhelimet lähettää dataa Kiinaan. Kiinnostaisikohan ketään vaikka diplomaatti- tai viranomaisautojen liikkeet? Tuossa vaan on aika monta ongelmaa jos GPS-lutikoita aletaan oikeasti autoihin laittamaan.

Rekkojen piirtureitahan ratsataan jatkuvasti. Miksei voi puhallusratsian yhteydessä skannata myös henkilöautojen tallentimet?

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 11:50
Kirjoittaja Pujazuba
^ Ja se on jostain syystä täysin hyväksyttävää jos melkein jokainen älypuhelin lähettää tietoa jenkkilään?

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 12:29
Kirjoittaja mutt
Gasket kirjoitti:Kaikkiin autoihin tulossa nopeuden rajoittimet vuodesta 2022:

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 530a4b3256
Tuohan saattaa alkaa koskemaan omaakin kalustoa joskus 2040 tienoilla. :mrgreen:
Siinähän sitten naureskellaan, kun päätiellä on auton kamera poiminut rajoituksen "Jussi eduskuntaan 30"-kyltistä. :drinking:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 13:37
Kirjoittaja Gasket
^ Itsellä ainakin ensimmäisenä tulisi mieleen käydä vaikka aamuvarhaisella tökkäämässä jokunen 30 ”rajoitus” vaikka jonnekin pitkin kehä 3:sta. Olisi turrrvallista kun saa nopeudet alas ja kaahaajat kuriin :lol:

Samahan tässä on mitä bernerinkin seurata-ajatuksissa. Jokunen reikä ajatuksessa on. Liekö joku autoteollisuus tuota lobbaisi vai mistä lie kyse. Saadaan idän autontuottajat ongelmiin? Tai sitten Brysselissäkin on melkoisia maailmanparantajia.

En tiedä. Kai sitä tulee vanhaksi kun alkaa maailma ja tämä kehityssuunta tuntua hullulta.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 13:44
Kirjoittaja lerppu
Tämä "ylinopeuden" murhaava merkitys liikenneturvallisuuteen on tilastollisesti asiaa tulkiten ihan yhtä kestävää kuin yksityisautoilun lopettaminen ilmakehän tärkeimpänä puhdistajana. Molemmilla voi olla paikallisesti dramaattisia seurauksia, mutta kokonaisuutena on oleellisesti merkittävämpiä kokonaisuuksia, joihin pitäisi suhtautua kriittisesti. Irtopisteitä ja helppoja kohteita poliitikoilla tähtäimessä. :(

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 13:52
Kirjoittaja Garmund
alkolukko&verikoe, ennen kuin auton saa käyntiin olisi tehokkaampi.:) (verikoe jotta kolmiolääkkeet huumausaineet havaittais)

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 15:46
Kirjoittaja Manu
Kehä kolmosella tänään:

- Ajetaan reipasta ylinopeutta ohi muiden
- Kiilataan toisten eteen
- Eräs Mazda kävi jo pientareen puolella, mitä lie teki!!

Toivon (ikävä kyllä) että porukkaa joutus sairaalaan niin tulis huilitauko autoiluun ja opittais asioista, tai sitten ei!! :roll:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 16:16
Kirjoittaja FinPat
Jostakin syystä kevät saa ihmiset sekoamaan liikenteessäkin :(

Liikenteestä

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 16:20
Kirjoittaja Raimo Miettinen
Hieman närästää, kun ohituskaistalla Toyota-kuskin oli pakko päästä ohi ja kuitenkin niistää muutaman auton mitan päässä eteen niin, että kivet napsuu tuulilasiin ja painaa jarrua vielä! Itse ajoin tätä ennen jonon ohi 106 km/h vakkari päällä.

Tänään myös yksi alinopeutta ajanut mummo kiihdytti, kun olin häntä ohittamassa. Paha sanoa ahdistiko mun ajo vai oliko vain välinpitämätön ympäristöä kohtaan eikä huomannut mua. Syyllistyin itse isompaan (?) rikokseen, kun toteutin ohituksen loppuun selvällä ylinopeudella. Anteeksi!

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 16:28
Kirjoittaja _rico
lerppu kirjoitti:Yleishavainto. Ne ihmiset jotka "eivät uskalla" ajaa talvella, ovat päätyneet nyt (kun tiet kuivuneet ja valoisampaakin on) liikenteeseen meidän muiden riemuksi. Havainnoista voisi päätellä että olisi syytä pitää ajotaukoa ympärivuotisesti... :shock:
Huomannut saman kehillä tällä viikolla. Yleensä tuppaavat olemaan liikenteen tukkoina pienillä muutaman vuoden vanhoilla edullisemman pään autoilla. Kohta voi jo onneksi lähteä prätkällä töihin niin ei sitten haittaa moiset perkeleet

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 16:47
Kirjoittaja Polforea
Gasket kirjoitti:No se siitä pakollisesta nopeuden rajoittimesta sitten.. Toisaalta vastahan siitä oli juttua miten on havaittu mm. vaalimainosten sekoittaneen noita automaattisia rajoituksien tunnistuksia. Myös pakujen/rekkojen perien erilaiset rajoituslätkät luetaan äkkiä nopeusrajoituksiksi.
Tässä ihan hiljattain on ruvennut motarilla huomaamaan yhä enemmän, miten porukka jää ohi menemisen sijaan perään nysväämään, kun itsellä on kärry perässä. Vasta eilen tuli mieleen, että mullahan on siellä takalaidassa se 80-lätkä.. :D
Pujazuba kirjoitti:^ Ja se on jostain syystä täysin hyväksyttävää jos melkein jokainen älypuhelin lähettää tietoa jenkkilään?
Ei ole. Onneksi sekin on tiedossa ja jokainen hyväksyy tämän ottaessaan moisen puhelimen käyttöönsä. Useimmat kyllä kohauttamalla olkiaan "ei mulla oo mitään salattavaa".

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 17:53
Kirjoittaja insinörtti
Gasket kirjoitti:Tuossa vaan on aika monta ongelmaa jos GPS-lutikoita aletaan oikeasti autoihin laittamaan.
Hienosti on suhteellisuudentaju kuutamolla niin täällä kuin lehtien mölinäpalstoillakin. Juu, ne GPS satelliitithan nimenomaan autoja paikantaa :silly:

Vai olisiko sittenkin niin, että on satelliittipaikannus + kartta, johon sisältyy tiedot nopeusrajoituksista? Siis toteutus navigaattorin kautta. Muutoin kiva, mutku talviirajoitukset ja tietyömaat saattavat jäädä huomioimatta. Sivitysmaissa tämä puute saadaan työmaiden osalta korjattua RDS-TMC datan avulla välitettävillä tiedoilla. Suomessa moinen vain pahentaisi sotkua, koska tätä dataa ei viitsitä päivittää onnettomuuksien, ruuhkien yms. mukaan, kuten tarkoitus olisi, vaan sinne koodataan pelkästään jotain pitkäkestoisia tietyömaita ja nekin "varman päälle" - pahimmillaan niin, että merkataan tie kokonaan ajokieltoon esim. huhtikuusta marraskuuhun, vaikka todellisuudessa täysi katko olisi muutaman päivän ja lopun aikaa vain alennettu nopeusrajoitus.

Vaihtoeho B on liikennemerkkien tunnistus. Ei satavarma ja tähän luonnollisesti "vaikeiden sääolosuhteiden" maan erityisongelma päälle = tietyömaiden päättymistä ei merkitä ikinä = se työmaan 30/40/50 rajoitus jatkuu tarpeettomasti 0,5-10 km eli siihen asti, kun osuu seuraava rajoitusmerkki eteen.

Joten Suomessa päädytään sitten lyömään kaikkialle raja 129 km/h moottoriteiden kesärajoitusten pohjalta ja maaima pelastui, kun tietyömaiden ja taajamien läpi voi lasketella 30 km/h ylinopeudella, kuten tähänkin asti? Olisi hyvin linjassa sen kanssa, ettei näitä valvotakaan, vaan keskitytään valtaväyliin. Toki niissäkin ruuhka-aikoja vältellen.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 18:17
Kirjoittaja Pujazuba
Tassa on paljon phdittavaa ja haasteita pelkastaan yhdenkin maan kohdalla.
(Jotkut) Autot joissa on on navigaattori jo nyt ilmaisevat nopeusrajan naytölla. Eli tama jarjestelma voisi olla siihen pohjautuva.
Kuten insinörtti ylla mainitsee, vaarat tulevat vastaan olosuhteiden muuttuessa, tietöiden ollessa kesken jne.
Miten varmistetaan se etta vastuuton ihminen ei aja lappu pohjassa kaikkialla ja anna rajoittimen varmistaa mahdollisimman nopeimman etenemisvauhdin ja aiheuta katastrofia kun vastaan tulee tietyö alue tai 'merkkaamaton' tie.
Vilkkaat valtatiet + asuinalueet olisi omasta mielestani kriittisimmat alueet ihmishenkien saastamisen ja leikkivien lasten suojaamiseksi kaahaajilta. Mutta jos jarjestelma olisi aktiivinen vain mainituilla alueilla niin miten sitten arsyyntynyt kuljettaja ajaa heti kun on naiden alueiden valisessa harmaalla alueella?

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 22:02
Kirjoittaja Manu
Manu kirjoitti:Kehä kolmosella tänään:

- Ajetaan reipasta ylinopeutta ohi muiden
- Kiilataan toisten eteen
- Eräs Mazda kävi jo pientareen puolella, mitä lie teki!!

Toivon (ikävä kyllä) että porukkaa joutus sairaalaan niin tulis huilitauko autoiluun ja opittais asioista, tai sitten ei!! :roll:
Edit. Noniin!!

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006050405.html

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 22:06
Kirjoittaja Tuomas K
Polforea kirjoitti:
Pujazuba kirjoitti:^ Ja se on jostain syystä täysin hyväksyttävää jos melkein jokainen älypuhelin lähettää tietoa jenkkilään?
Ei ole. Onneksi sekin on tiedossa ja jokainen hyväksyy tämän ottaessaan moisen puhelimen käyttöönsä. Useimmat kyllä kohauttamalla olkiaan "ei mulla oo mitään salattavaa".
Amerikkalaisilla jättifirmoilla on datakeskukset Euroopassa, eli eurooppalaisten data säilötään ja käsitellään täällä.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 22:17
Kirjoittaja nipaka
On se vaan jännää että kuukkeli on löytänyt nimeni juutuupille vaikka en ole "palveluihinsa" mitenkään rekisteröitynyt kotikoneella. Lienekö sillä merkitystä että sampsunki on useasti ollut koneen vieressä? :fist:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 23:05
Kirjoittaja gYdEbUh
Se että autot oikeasti rajoitettaisiin kulkemaan lähes poikkeuksetta maksimissaan nopeusrajoitusta olisi tietysti täysin mielivaltaista holhoamista.
Jokainen voi itse miettiä kokonaisvaltaisia seuraamuksia, jos näin todella tehtäisiin. En niitä itse rupea nyt listailemaan, muuten kuin että uusien autojen myynti vuonna 2022 romahtaisi tietysti, ja tielläliikkujien eriarvoisuus olisi aivan posketon jos toiset voisivat ajaa vapaasti mitä nopeutta haluavat, ja toiset pitkälti maksimissaan nopeusrajoituksen mukaan.
Suomi olisi varmastikkin yksi ainoita EU-maita joka tähän alistukseen suostuisi, päättäjien mihin tahansa päättömyyksiin alistuminen kun on Suomalaisten yksi bravuureista, minkä voi nähdä mm. siitä että Suomen kokonaisverotus on aikalailla maailman korkenta verrattuna BKT:n.

Vaan kyse on pitkälti jo nyt monissa autoissa olevasta liikennemerkkien mukaan säätyvästä vakionopeussäätimestä. (Järjestelmä saattaa pohjautua lisäksi myös gps:ään)

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 23:48
Kirjoittaja Teddy
Mitä pidemmälle tämä kyttääminen ja holhoaminen etenee, sen kyvyttömämpiä koheloita tuolla tien päällä liikkuu.

Ja kyllähän se vituttaa kun tuli pari vuotta sitten sotkeennuttua ja addiktoiduttua tähän älypuhelinhelvettiin. Pitäis osata luopua, tekis hyvää silmille.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 23:55
Kirjoittaja Pujazuba
^Nokian hienot uudet retrot houkuttelevat downshiftaamaan tässä älytönpuhelin maailmassa takaisin aikaan jolloin kun on asiaa soitetaan ja asiat joko sovitaan tai sovitaan tapaaminen eikä siinä välissä kaiken maailman säät ja uusimmat uutiset eivätkä somehelvetit tai tarpeettomat vahvistamattomat informaatiot saa paljon muuta aikaisiksi kuin rauhattomuutta.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 28 Maalis 2019, 07:13
Kirjoittaja insinörtti
^^ ^^^ onneksi tätä turhaa holhoamista on vain liikennesääntöjen suhteen ja muissa asioissa saa toimia pitkälti omien mielihalujensa / maalaisjärjen mukaan, kuten kuuluukiin. Esim. kaupasta saa napata suklaapatukan maksamatta, jos mieli tekee, mutta mieli ei tee jonottaa kassalle. Remonttia tehdessä purkujätteet voi käydä kippaamassa lähimpään puistoon, jos se on helpompaa tai halvempaa ym. pikkujuttuja, joista nyt tuskin on merkittävää haittaa kenellekään.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 28 Maalis 2019, 08:28
Kirjoittaja Gasket
Mitä noihin rajoittimiin ja apuihin tulee, niin toki niitä voi toteuttaa eri tekniikoin. Jos käytetään GPS-pohjaista systeemiä, niin silloin auton liikkeet voidaan tallentaa. Tuo on mielestäni se oleellinen ero esimerkiksi noihin kamerapohjaisiin merkkitunnistimiin nähden. Tarkempi tekniikka on mielestäni vähemmän oleellista.

Viime syksynä ajelin Oulusta etelään meidän TJ:n uudehkolla E-sarjan mersulla missä oli noita apuja ties mitä. Voi tietysti olla vain oma mieltymys, mutta melko ärsyttäviä ne on. Ensinnäkin kokolailla heti Oulusta lähdön jälkeen auto valitti kokoajan kuskin väsymystä ja komenti pitämään taukoa. Mielestäni en ollut väsynyt ja oli repsikkakin mukana niin tuli siinä haasteltua. Olisiko tulkinnut sivuun kurkkimiseni tajunnan tason hämärtymisenä. Kaistoja kun tuo seurasi, niin esimerkiksi erkanemiskaitojen kohdalle olisi halunnut nyppiä sivuun. Sama kun kiihdytyskaista tai bussipysäkki niin rääkäisi kun kaistaviiva yht´äkkiä lähestyykin autoa huomattavan nopeasti. Adaptiivinen vakkari laski mielestäni pelottavan lähelle edellämenijöitä ja sääti vauhtia aika nykimällä. Kai tuota olisi voinut säätää, mutta en alkanut valikkosurffailuun kun ei nopeasti selvinnyt miten systeemi toimii. Se nyt vielä puuttuisi, että jos mennään auton kuvittelemaa maksimivauhtia niin kaasussa on seuraat 80% liikevarasta tyhjää ja sitten siellä lähellä maksimeja lähdetäänkin. Tuo se vasta tökkimiseksi menisi.

Mitä vielä noihin kamerarajoittimiin tulee, niin käsittääkseni yksikään systeemi ei tunnista esimerkiksi taajamamerkkiä. Loppupelissähän kuski on vastuussa auton vauhdista oli siinä mitä apuja tahansa. Eli loppujen lopuksi oli mitä GPS:ää tai kamerasysteemejä, niin siltikään et voi niihin 100% luottaa. Silti joillain voi tulla illuusio, että auto hoitaa ajamisen ja kuski on vain kyydissä. Tuohan se kehityssuunta tuntuu olevan, että yksilönvastuuta koitetaan siirtää teknologian harteille. Ei hyvä. Tosiaan helposti menee siihen, että se rajoitettu maksimi koetaan hyväksi ajovauhdiksi aina. Sitten kun on vaikka huono keli, niin kolisee vielä enempi mitä nykyään aina välillä. On tuossa meidänkin liki yksi soratie missä on hienosti 80 lätkä. Hattua nostan joka edes kesäkelissä tuon ajaa läpi moisella vauhdilla :lol:

Edelleen olen sitä mieltä, että liikkuva poliisi pitäisi elvyttää naftaliinista eikä vain keskittyä uuden sukupolven nopeuskameroihin. Sama pätee aikalailla muuhunkin valvontaan. Sitä tarvitaan ettei ihan pöljäillä, mutta jotain järkeäkin voisi käyttää eikä aina nojata johonkin säädökseen ja pompotella virkamieheltä toiselle.

Jos nyt näin kun vaalimainoksia on joka tolpassa, niin vähän toisenlaista kylttibyroratiaa:

https://lansi-savo.fi/uutiset/lahella/4 ... 2ffdd90405

https://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Pal ... lle/526387

https://lansi-savo.fi/uutiset/lahella/9 ... b2df6d7aee

Huomatkaa, että tuo keissi on ollut vasta kohta 20 vuotta pyörityksessä. Jos joku on tuosta ohi ajanut, niin ehkä siihen 5-tien varteen voisi kyltti mahtua.. Mutta kun ei täytä "perinteisen kahvilan tunnusmerkkejä". Juvalla varmasti muutenkin on asiakkaita jonoksi asti.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 28 Maalis 2019, 08:58
Kirjoittaja sanctus
Gasket kirjoitti: Jos nyt näin kun vaalimainoksia on joka tolpassa, niin vähän toisenlaista kylttibyroratiaa:

https://lansi-savo.fi/uutiset/lahella/4 ... 2ffdd90405

https://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Pal ... lle/526387

https://lansi-savo.fi/uutiset/lahella/9 ... b2df6d7aee

Huomatkaa, että tuo keissi on ollut vasta kohta 20 vuotta pyörityksessä. Jos joku on tuosta ohi ajanut, niin ehkä siihen 5-tien varteen voisi kyltti mahtua.. Mutta kun ei täytä "perinteisen kahvilan tunnusmerkkejä". Juvalla varmasti muutenkin on asiakkaita jonoksi asti.
Mä oon käynyt tuolla kahdesti puolen vuoden sisällä ja mun mielestäni ehkä pari kilsaa ennen liittymää Pieksamäentielle (?) on nykyään opaste tuonne teehuoneelle.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 28 Maalis 2019, 15:21
Kirjoittaja mutt
Pujazuba kirjoitti: Miten varmistetaan se etta vastuuton ihminen ei aja lappu pohjassa kaikkialla ja anna rajoittimen varmistaa mahdollisimman nopeimman etenemisvauhdin ja aiheuta katastrofia kun vastaan tulee tietyö alue tai 'merkkaamaton' tie.
Tämän ennustan olevan ihan normaali toimintamalli normaaleilla ihmisillä. Käytetään rajoitinta cruisena, eikä enää uhrata ajatustakaan sopivalle tilannenopeudelle. Ja jotain piiskaa on varmaan vanhemmilla autoilla ajaville odotettavissa, koska tuon systeemin "kohderyhmä" pyrkinee pysymään mahdollisimman pitkään rajoittamattomissa malleissa.

GPS ei ole ainakaan nykyisellään mitenkään aukoton - olikohan Pirkkalan suunnilla, kun navigaattori nappasi viereisen tien nopeusrajoituksen, joka oli aika reippaasti eri luokkaa, kuin oikea? Näitä paikkoja riittänee jatkossakin. Entäpä jos käy taas se, mitä Pohjoisessa viime vuonna, GPS oli häirinnän takia käyttökelvoton isolla alueella? Ei ajeta ollenkaan?

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 28 Maalis 2019, 15:46
Kirjoittaja lerppu
Kotimaassakin osataan:
https://www.is.fi/autot/art-2000006051205.html

Nyt ei ole kaikki natsit bunkkerissa liikenneministeriössäkään. Tai Muumit laaksossa. Tai intiaanit kanootissa. Pyörä pyörii mutta hamsteri on kuollut. yms.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 28 Maalis 2019, 18:41
Kirjoittaja insinörtti
mutt kirjoitti:Käytetään rajoitinta cruisena, eikä enää uhrata ajatustakaan sopivalle tilannenopeudelle.
Totanoin, biomassa ajaa nykyisinkin taajamissa "rajoitinta vasten". Tosin se rajoitin on kaasupolkimen alle asennettu tiiliskivi, joka on kalibroitu niin, että vauhti nousee 2 km kiihdytyksellä 80 mittarinopeuteen. Taajamassa nopeus riippuu siis vain ja ainoastaan kiihdytysmatkasta. Yhden korttelin väli kontataan 30-40 km/h, mutta pitemmillä suorilla päästään 60-70 lukemiin. Sitten kun hyvä vauhti on kerätty, ei siitä mielellään luovutakaan = tietyömaiden kohdalla ei hidasteta, jalankulkijat väistäkööt yms. normaalia touhua.

Moottoritiellä ajetaan puolestaan "katsokaa, mulla on vakkari, jossa on vain yksi kiinteästi poltettu ajonopeus" -tyylillä eli jurnutetaan esim. 118,3 km/h vasenta kaistaa. Yhtään ei saada ohituksen ajaksi lisää vauhtia, mutta pakko on silti lähteä ohittamaan tasan 118 km/h ajavaa autoa, koska se on tientukko, joka pitääkin ohittaa.

BTW ei niiden automatiikkojen ohitus suurta järkeä vaadi. Teippi kameroiden päälle tai alumiiniteippi GPS vastaanotinantenni (liekö jossain tuulilasin reunassa?) päälle ja se on siinä.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 28 Maalis 2019, 19:01
Kirjoittaja lerppu
^tuosta on vaikea olla erimieltä, havainto sekä kuvaus tilanteesta on tosi.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 28 Maalis 2019, 19:09
Kirjoittaja nipaka
Juuh... rekkaa ohitetaan motarilla kesäkelillä nopeudella 90km/h koska rajoitus on maksimi ja "minulla on oikeus".