Sivu 140/189

Liikenteestä

Lähetetty: 20 Tammi 2019, 19:51
Kirjoittaja Tazio
^
Noin se taisi mennä. A124 oli sitten avo ja C124 coupé

-Tazio


Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 20 Tammi 2019, 20:11
Kirjoittaja Aquatica
Eilen pienessä pyryssä nähtiin joku uudehko märsy.
Se ajeli Lahdenväylää Keravan liittymään. Ei tässä mitään, mutta hitto kun se meinas lähteä heti seuraavasta oikealle (eli pohjoisesta tulevalle rampille!) väärään suuntaan!
Ei tajunnut ennenku piti torvea pohjassa.

Hyvän aikaa.

Sitten heti perään toinen arjen sankari vauhdissa ja oli vetänyt obeliksinsa ihan tasan kahden kaistan keskelle - ei sentään yhtä lahjakas veto, kuin Tuomas K tuossa mainosti.... Kun ei ollut sitä liikenneympyrää.

Mikä siinä on niin vaikeeta avata silmät ja katsoa ISOJA OPASTEITA tien yläpuolella, jossa kaistatkin on merkattu edes jotenkin nähtäviksi?
Heti kun lunta tulee 1cm tai enempi, on liikenne sekaisin, kun ihmiset ei jumaliste osaa käyttää älliä. Yhtään.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 21 Tammi 2019, 09:06
Kirjoittaja Gasket
Eilen oli jännä päivä kun kaksi kertaa samana päivänä kävin traktorilla irroittelemassa kalustoa hangesta. Ensin yksi metsämies Hiluxeineen lumisella metsäautotiellä ojassa, ei ollut vauhdin otolla noussut takas vaan oli mennyt syvemmälle. Toisella pikkiksellä ei ollut sitten enää noussut.. Sitten vielä illansuussa yksi linkomies traktoreineen ojassa. Alkaa olla petollista kun lunta niin paljon ettei näe enää ojia ja sitten jos on yhtään vedetty tien reuna tyhjän päälle, niin haukkaa kivasti.

Eikä mulla ole edes omaa traktoria :mrgreen:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 21 Tammi 2019, 13:53
Kirjoittaja FinPat
Polforea kirjoitti: Mersumiehet ovat antaneet minun ymmärtää, että se on S124. Nuo menee sillai loogisesti, että S niinkuin Wagon ja W niinkuin Sedan.
Saksalainen kielitieteilijä on vielä viisaampi kuin paikallinen insinööri?

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 21 Tammi 2019, 14:21
Kirjoittaja sämpy
Aika kiirusta näytti olevan hinurikuskeilla tänä aamuna. Mittari näytti -27.
Virolainen Dacia paineli motaria etelään 60km/h kauheen naftakäryn saattelemana. Kai virossakin myydään talvidieseliä?

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 21 Tammi 2019, 15:05
Kirjoittaja Polforea
Gasket kirjoitti:Eikä mulla ole edes omaa traktoria :mrgreen:
Vielä :silly:
FinPat kirjoitti:Saksalainen kielitieteilijä on vielä viisaampi kuin paikallinen insinööri?
Ainakin kovasti koettaa haastaa.

Edit: tämä viesti tuli siis kirjoitettua ennenkö luin "traktori" -ketjun päivitykset.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 21 Tammi 2019, 15:56
Kirjoittaja Gasket
^ ennehän se on kun pitää näihin traktoritouhuihin ja -miehiin sekaantua niin joutuu heti käännytystyön ja kaupanteon kohteeksi :lol:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 21 Tammi 2019, 20:10
Kirjoittaja Cloverleaf
Kehä ykkönen oli neljän ruuhkassa mielenkiintoinen välillä Otaniemi - Leppävaara. Meni yli 30 min tohon väliin. Syypäänä oli ylämäkeen juuttuneet NELJÄ puolalaista rekkaa, jotka tukkivat 2/3 kaistoista. Liukas keli kyllä oli.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 22 Tammi 2019, 07:11
Kirjoittaja h_lauri
^Liukas? Ajoin kehällä tosin vain Tapiola-Laajalahti -välin.

Ajolinjat on kyllä kieltämättä erikoisia. Mähän ajan aina urien ulkopuolella, varsinkin jos kaistaviivat on näkyvissä. Typerykset sitte vetää peilejä hipoen vieressä.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 23 Tammi 2019, 20:16
Kirjoittaja Mikael J
Kumpi on vaarallisempi liikenteelle? Rattijuoppo vai poliitikko?
https://www.is.fi/autot/art-2000005972771.html

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 23 Tammi 2019, 22:24
Kirjoittaja mutt
Mikael J kirjoitti:Kumpi on vaarallisempi liikenteelle? Rattijuoppo vai poliitikko?
https://www.is.fi/autot/art-2000005972771.html
Jutun yhteydessä olevan äänestyksen tulos vaikuttaa hyvin lupaavalta SDP:n vaalikampanjan kannalta. :lol:

Liikenteestä

Lähetetty: 24 Tammi 2019, 15:40
Kirjoittaja Raimo Miettinen
Kasitiellä neljän auton kolari. Jonot seisoo molempiin suuntiin. Kaksi ambulanssia tulee valot päällä onnettomuuspaikalta. Minuuttia paria myöhemmin seison edelleen 300m pitkässä jonossa odottamassa vuoroa, että poliisi päästää sen jossain vaiheessa liikkeelle. Taustapeilistä huomaan, että viiden auton letka on lähtenyt ohittamaan koko seisovaa jonoa kohdassa, jossa ei ole yhtään pienen pientäkään sivutietä. Minut ohitettuaan joku jonottaja kauempana edessä avaa kuskin oven ja kurkkaa ulos, jolloin nuoren tytön ajama Citroen C3 tunkee välittömästi keskelle jonoa perässään vanha Renault ja kolmas auto. Kaksi muuta autoa tunkee mun takana jonon sekaan ja saavat kuulla torvea rekkakuskilta.

Mitähän ihmettä noilla mahtoi liikkua päässä? Entä jos tämä ohittajaporukka olisi kohdannut ambulanssit hieman taaempana mäen päällä? Olisiko liukkaus yllättänyt ja syntynyt uusi kolari? Toivottavasti ensi kerralla tuollaiseen käytökseen ei sorruta.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 25 Tammi 2019, 19:40
Kirjoittaja Polforea
Olin tänään työkeikalla Espoossa, auto oli parkissa (tietääkseni kaupungin) maksullisella, yleisellä pysäköintialueella. Työntelin automaattiin kolikoita niin, että parkkiaikaa oli 16:10 asti ja kun tuo meinasi mennä tiukalle, juoksin takaisin pysäköintialueelle. Siinähän se parkkivalvoja jo zoomaili ja pörräili, kysyin että joko meni yli. Sanoi kohteliaasti että eihän se nyt vielä, katsottiin siinä kelloa ja todettiin että 16:11. Ei kuulemma ole ihan niin minuutintarkkaa touhu heillä, joten no problem. Kiitin, toivotin hyvää viikonloppua ja lähdin ajelemaan kohti kotia.

Tänään opin, että kaikki parkkivalvojat eivät ole ikäviä, vaan joukkoon mahtuu ihan asiallisia ja mukaviakin ihmisiä.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 26 Tammi 2019, 07:29
Kirjoittaja h_lauri
Maarintiellä Otaniemessä oli keskiviikkona joku Biltema Tuning Club Finlandin hangaround-jäsen lanannut liikennemerkin nurin kupeebimmerillään. Ohittaessain harmittelin hinausköyden puuttumista. Olisi saatu hyvää matskua iltikseen otsikolla "ökyautoilija auttaa toista".

Ja asiaan. Olen nyt pari kertaa Kirkkonummelta tullessa kiroillut, kun kolmoskehällä jonoa vetää korollisti mittarissaan huimat 60-65 km lasissa. Ja tiellä on 80 km/h rajoitus!

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 26 Tammi 2019, 09:56
Kirjoittaja nipaka
h_lauri kirjoitti:jonoa vetää korollisti mittarissaan huimat 60-65 km lasissa. Ja tiellä on 80 km/h rajoitus!
Tämä on vakio jos säätiedotus on ilmoittanut että mahdollisesti voi sataa lunta. Tietenkin lumisateeseen on varauduttu takasumarilla.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 31 Tammi 2019, 22:57
Kirjoittaja gYdEbUh
Ajelin tänään Kehä ykköstä runsaassa liikenteessä ja edellä oikealla meni joku uudehko Lantikka Freelanderi ehkäpä vilkku vasemmalle. Ajattelin että no päästetään eteen. Mitään ei tapahtunut joten painelin ohi. Ei hätää! Se olikin väärä hälytys! Neitillä oli unohtunut vilkku päälle ja huristeli lörpötellen luuriin :lol:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 01 Helmi 2019, 09:20
Kirjoittaja molsky
gYdEbUh kirjoitti:Ajelin tänään Kehä ykköstä runsaassa liikenteessä ja edellä oikealla meni joku uudehko Lantikka Freelanderi ehkäpä vilkku vasemmalle. Ajattelin että no päästetään eteen. Mitään ei tapahtunut joten painelin ohi. Ei hätää! Se olikin väärä hälytys! Neitillä oli unohtunut vilkku päälle ja huristeli lörpötellen luuriin :lol:
No ei sentään vastamelukuulokkeet päässä, tuokin kun taitaa nykyään jo olla trendi että liikenteessä ajellaan kuulokkeet päässä. :lol:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 02 Helmi 2019, 14:19
Kirjoittaja FinPat
nipaka kirjoitti:
h_lauri kirjoitti:jonoa vetää korollisti mittarissaan huimat 60-65 km lasissa. Ja tiellä on 80 km/h rajoitus!
Tämä on vakio jos säätiedotus on ilmoittanut että mahdollisesti voi sataa lunta. Tietenkin lumisateeseen on varauduttu takasumarilla.
Samaten muuttuvien nopeusrajoitusten ohjaaja käyttää Radio Jerevanin säätiedoituksia tekemään päätöksiä siitä mitä merkit näyttävät.

Liikenteestä

Lähetetty: 02 Helmi 2019, 15:20
Kirjoittaja Hämis
Patu yritti sovittaa josko Ducato mahtuisi Bemarin kyytiin sivuovesta. Otti vielä varmuudeksi vauhtia, ei silti onnistunut. Molemmat kulkuneuvot lähti lavetilla paikalta ja meikä sairaalaan.

Mitä mahtoi liikkua päässä kun ajaa pientaloalueella tasa-arvoiseen risteykseen niin kovaa että Bemu meni keskeltä mutkalle?

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 02 Helmi 2019, 15:37
Kirjoittaja Isola
Veikkaan jotain kansallista kännissäajopäivää. Niin monta autoa ollut tänään penkassa niin uskomattomilla tavoilla, että siihen ei voi pystyä selvin päin.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 02 Helmi 2019, 23:22
Kirjoittaja Tuomas K
Skeidakuski loisti tänään Tuusulan motarilla. Vähän kehä kolmosen jälkeen pohjoiseen mennessä vasen kaista veti vähän päälle 100 km/h ja oikea hiukan hitaammin. Olin itse vasemmalla ja takana punainen Octavia. Yht'äkkiä ocuilija vetää hirveällä rykäisyllä kahden kaistan yli liittymäkaistalle ja nilkka suorana muutaman auton ohi ja takaisin motarille. Muutaman kilometrin jälkeen poistuimme molemmat peräkkäin samasta liittymästä, eli tuolla manooverillä kaveri pääsi siis ohi yhdestä autosta.

Liikenteestä

Lähetetty: 03 Helmi 2019, 10:38
Kirjoittaja Tazio
^
No sittenhän VAG-miehen strategia toimi ja se voitti sut! Victory Rally Sport teksti eri puolilla autoa velvoittaa!

-Tazio


Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 03 Helmi 2019, 11:48
Kirjoittaja hagger16
Isola kirjoitti:Veikkaan jotain kansallista kännissäajopäivää. Niin monta autoa ollut tänään penkassa niin uskomattomilla tavoilla, että siihen ei voi pystyä selvin päin.
Jep. Satuin eilen aika pian paikalle ulosajon jälkeen. Jetta roikkui mahastaan penkan päällä ja liikenteen jakajat oli sinkoillut kuin keilapallot. Kuskilla kuitenkin näytti olevan halu päästä jälleen liikkelle.
Vetäisin auton sivuun ja menin kyselemään vointia. Kuski kertoi, ettei millään ollut saanut kääntymään, vaikka tarjosi käsijarruakin. Kyseessä T-risteys 80-alueella. :mrgreen:
Kun viina haisi parin metrin päähänkin ja kieli takelteli suussa, niin totesin etten pysty auttamaan, kun ei ole nelivetoa. Pyysin häntä pysymään auton takana, ettei jäisi auton alle, kun heilui holtittomasti auton ympärillä ja autot ajoivat vieressä 80 km/h.

Hyppäsin autoon ja jatkoin matkaa, kun ei ollut henkilövaurioita ja auto ei mihinkään penkasta liikkununut. Vaimoa pyysin soittamaan poliiseille..

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 03 Helmi 2019, 16:15
Kirjoittaja Jiitee
Kunnon tuiskussa tänään paluumatka Pirkanmaalta Pohjanmaalle C5:lla VT3:sta pitkin.
Hienoa ajamista kaikilla näkemilläni kuskeilla, jopa Porsche Cayanne ja Audi-suvistit ohittelivat ohituskaistoilla
hillitysti , keli huomioiden. Yksi pimeä takavaloton vain osui eteen, ja kunnon sumarikeli oli :wink:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 03 Helmi 2019, 16:54
Kirjoittaja molsky
Jiitee kirjoitti:Kunnon tuiskussa tänään paluumatka Pirkanmaalta Pohjanmaalle C5:lla VT3:sta pitkin.
Hienoa ajamista kaikilla näkemilläni kuskeilla, jopa Porsche Cayanne ja Audi-suvistit ohittelivat ohituskaistoilla
hillitysti , keli huomioiden. Yksi pimeä takavaloton vain osui eteen, ja kunnon sumarikeli oli :wink:
Unohtamatta että jos edessä on vielä kuljettaja jonka auton takaosa on naamioitu täysin lumella niin hyvin vaikea tietää yhtään sellaisesta mitä aikoo (esim. valot ja vilkut täysin lumen pimennossa). Tiedä sitten onko ollut niin kiire ettei ole aikaa ollut puhdistaa takaosaa vai onko katolta pöllynneet lumet sitten peittänyt uudestaan koko peräosan. Tuollaisia muutama kappale tuli tänään vastaan liikenteessä.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 03 Helmi 2019, 17:35
Kirjoittaja insinörtti
^ pienempiä teitä ajellessa oli lumipöllyä tarjolla oikein huolella, joten tälläviisiin ne peput lie lumettu.

Sehän oli sitten selvää, että (lumi)sade = lupa käyttää ETUsumuvaloja. Ne päällä melkein joka ainoalla, mutta yhdellä taisi olla takasumuvalokin. Vahinko, varmaan.

Moottoritiellä normi meininki. Foordin tilakotilo tuli hyvää kyytiä, vaihtoi kaistaa suoraan eteeni ja sitten siltä kiire loppuikin. Lähdin ohittamaan -> norminmukainen kiihdytyskilpailu pystyyn. Ohitin silti, palasin omalle kaistalleni ja jatkoin samaa vauhtia kuin ennenkin, mikä oli tietysti suunnaton loukkaus. Sinällään mielenkiintoinen tapaus, koska Ford on yleensä ollut sieltä harmittomimmasta päästä ja em. liike vahempien Volvojen ja VAGinoiden heiniä.

Hämeenlinnan pohjoispuolella tuiskutti lunta ja "ainoastaan" kolme takavalotonta bongasin moottoriteillä (olivat siis oikeasti takavalottomia, keulasta sain varmistettua, että pelkät päiväajovalot päällä). Toisaalta osa oli kekannut laittaa takasumuvalon päälle ja normi tyyliin melkein kaikilla etusumuvalot. Hämeenlinnan eteläpuolella lämpötila plussalle ja pieni hetki paineltiin tihkusateessa. Kun sade loppui eikä näkyvyyden suhteen enää ongelmia, niin nyt sitten jengillä takasumuvalot päällä ja alkoi olla pimeääkin.
:bad-words:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 03 Helmi 2019, 18:23
Kirjoittaja Polforea
insinörtti kirjoitti: Sehän oli sitten selvää, että (lumi)sade = lupa käyttää ETUsumuvaloja. Ne päällä melkein joka ainoalla, mutta yhdellä taisi olla takasumuvalokin.
Monessa autossa (ainakin useimmissa volkkareissa, joilla olen ajanut) on sumarikytkin niin, että eka pykälä tuo etusumarit, toinen on etu+taka. Minusta tuon pitäisi olla toisin päin, en ole koskaan kohdannut keliä, jossa etusumareilla tekisi jotain ja takasumari olisi turha, mutta päinvastoin monestikin.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 03 Helmi 2019, 18:36
Kirjoittaja Alfissimo
Oma epäily asiaan on, että se takasumujen päälle meno on noissa vetokytkimellisissä vahinko ja luulevat niiden menevän päälle samalla kun etusumutkin.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 03 Helmi 2019, 19:06
Kirjoittaja jyrkip
Kyllä tuo mun pyykinpesijä selvitti ihan toijotansa käyttöohjeesta miten takasumuvalon saa päälle, on juurikin etu tai etu+taka. Samaten mun pösössä. Ollut sellaisia kelejä että espoosta tänne turun suuntaan ajellessa motarillakin on melkoista pöllyä ja edelläajava liki näkymättömissä.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 03 Helmi 2019, 20:28
Kirjoittaja matti_vuorio
Joku muu on miettinyt meidän puolesta miten sumuvalojen täytyy toimia. Takasumuvalon saisi rakentaa siten, että sitä voisi käyttää etusumuvaloista riippumatta, mutta taitaa olla aika yleistä, että pitää ensin laittaa etusumuvalot päälle ja vasta sitten voi kytkeä takasumuvalot päälle. Jotenkin sellainen muistikuva, että näin on esim. Giulietassa.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 125.01.ENG

6.3. Front fog lamp (Regulation No 19)
6.3.7. Electrical connections
It shall be possible to switch the front fog lamps ON and OFF independently of the main-beam headlamps, the dipped-beam headlamps or any combination of main- and dipped-beam headlamps, unless:

(a) The front fog lamps are used as part of another lighting function in an AFS; however, the switching ON of the front fog lamps function shall have the priority over the function for which the front fog lamps are used as a part, or

(b) The front fog lamps cannot be simultaneously lit with any other lamps with which they are reciprocally incorporated as indicated by the relevant symbol (‘/’) according to paragraph 10.1 of Annex 1 to Regulation No 19.

6.11. Rear fog lamp (Regulation No 38)
6.11.7. Electrical connections

These shall be such that:

6.11.7.1.
The rear fog-lamp(s) cannot be switched on unless the main beams, dipped-beams or front fog-lamps are lit;

6.11.7.2.
The rear fog-lamp(s) can be switched off independently of any other lamp;

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 03 Helmi 2019, 20:48
Kirjoittaja fahlsjy
^Kyllä mä tänä aamuna duuniin huristaessa sain pelkät takasumarit päälle Giulietassa, erilliset kytkimethän noille on.(Tai ainakin merkkivalo syttyi, kait sumarikin takana..)

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 03 Helmi 2019, 20:56
Kirjoittaja VMTD
166:ssa saa myös erikseen ja hyvin unohtuvat päälle, kun mittaristossa ei ole merkkivaloa.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 03 Helmi 2019, 20:59
Kirjoittaja Tuomas K
^Merkkivalo lienee sitten nappulassa (joka lienee jossain jemmassa)?

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 03 Helmi 2019, 21:00
Kirjoittaja Aquatica
Määräys määrää, että ne täytyy saada sammutettua ilman minkään muun valon sammumista. Lisäksi niitä ei voi sytyttää ilman, että lyhyet, pitkät tai etusumuvalot on päällä.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 03 Helmi 2019, 21:01
Kirjoittaja matti_vuorio
^^^^Täytyy testailla aamulla lohkon lämpenemistä odotellessa. Jommasta kummasta napista syttyy koelautaan useampi merkkivalo, mutta mitähän ne taas olikaan.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 03 Helmi 2019, 21:15
Kirjoittaja Polforea
Ei pidä unohtaa, että nykyautoissa valojen ja niitä ohjaavien nappuloiden toiminta voi olla ohjelmointipohjainen ja sitämyötä erilainen. On siis ainakin teknisesti mahdollista, että yksi Giulietta sytyttää takasumarinapista myös etusumarit, mutta toinen yksilö ei - etenkin, jos nämä on uutena myyty eri maihin. Esimerkiksi toisen merkin ruotsintuonneissa on tullut vastaan konffista, jossa etusumarit eivät suostu palamaan lähivalojen kanssa samaan aikaan.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 04 Helmi 2019, 08:52
Kirjoittaja dnapekko
156:ssa saa etu- ja takasumarin myös päälle ja pois omista napeistaan. Akunvaihdon jölkeen tuli mielenkiintoinen ilmiö: jos auton käynnistää ilman ajovaloja, ja sitten sytyttää ne, syttyy takasumari ihan automaattisesti. Hassua.
SW on muuten aika hyvä lumeamaan peränsä ihan kaupunkiajossakin, rekisterikilpeä ei ole näkynyt kuukauteen, ja usein on ikkunaa myöten lumessa. Takaspoilerista on poistettu se kumitiiviste, liekö vaikutusta asiaan?

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 04 Helmi 2019, 09:14
Kirjoittaja A Bart
dnapekko kirjoitti:156:ssa saa etu- ja takasumarin myös päälle ja pois omista napeistaan. Akunvaihdon jölkeen tuli mielenkiintoinen ilmiö: jos auton käynnistää ilman ajovaloja, ja sitten sytyttää ne, syttyy takasumari ihan automaattisesti. Hassua.
SW on muuten aika hyvä lumeamaan peränsä ihan kaupunkiajossakin, rekisterikilpeä ei ole näkynyt kuukauteen, ja usein on ikkunaa myöten lumessa. Takaspoilerista on poistettu se kumitiiviste, liekö vaikutusta asiaan?
Jos lirpake on poissa, pysyy takalasi puhtaampana.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 04 Helmi 2019, 19:18
Kirjoittaja insinörtti
matti_vuorio kirjoitti:It shall be possible to switch the front fog lamps ON and OFF independently of the main-beam headlamps
Jep, etusumuvalot saa päälle omasta napistaan riippumatta siitä, onko käytössä ”parkit”/päiväajovalot vai lähivalot. Muistaakseni Giulietta sytytti takavalotkin samalla, jos eivät olleet jo valmiiksi päällä (ihan satavarma en ole, joku G:n omistaja voisi asian tarkistaa… takavalojen palamisen näkee mittariston ”parkkivalo” -merkkivalosta ja lähivaloilla on vielä oma merkkivalonsa).

Mitään laillista/järkevää käyttöä lähivalot + sumuvalot yhdistelmälle ei ole, joten Polforean mainitsema ”ruotsin malli” = lähivalot sammuvat, kun etusumuvalot kytketään päälle, olisi fiksumpi.
matti_vuorio kirjoitti:(a) The front fog lamps are used as part of another lighting function in an AFS
Eli etusumuvalot saavat toimittaa myös kulmavalon virkaa. Eipä näillä sitten muuta virkaa olekaan, kun valaisin on suunniteltu ampumaan valoa sivullepäin. Bravon sumuvaloilla kantama eteenpäin n. 10 m ja viagralla 5 m (etusumuvaloissa 35 W polttimot).
matti_vuorio kirjoitti:The front fog lamps cannot be simultaneously lit with any other lamps with which they are reciprocally incorporated
Etusumuvalot eivät saa palaa joidenkin muiden valojen kanssa. Taitaa Giuliettassakin päiväajovalot sammua, kun etusumuvalot kytketään ja mahd. myös etusumuvalot + kaukovalot taisi olla kielletty yhdistelmä?

Takasumuvaloa käytettäessä kuuluu olla takavalotkin päällä, mikä Giuliettan tapauksessa edellyttää, että lähivalot ovat päällä (hämäräkytkimen ohjaamana tai valokytkimellä pakotettuna). Takasumuvalon saa päälle ilman etusumuvaloa Giuliettassa ja muissakin käteen osuneissa italian ihmeissä (Stilo, Bravo mkII, 500X).

Giuliettankin logiikka on siinä mielessä puutteellinen, että valokytkintä pitää kirkkaalla säällä käännellä ennen kuin takasumuvalon saa päälle. Voisi tämä toimia niinkin, että auto tajuasi sytyttää takavalot siitä samasta napista. Voihan keli olla aurinkoinen, mutta takanäkyvyys silti surkea tienpinnalta nousevan vesisumun tai pöllyävän lumen vuoksi.

Idän ihmeissä on sitten kummalliset kytkennät eli kuskin pitää ensin muistaa laittaa valokytkin automatiikka-asennosta (merkitty loogisesti 0 eli valot pois) vähintään parkit päälle (jotta etusumuvalot saa päälle) tai lähivalot päälle -asentoon ja etu+takasumuvalot tosiaan syttyy esim. samasta kiertokytkimestä siten, ettei takasumuvaloa saa erikseen päälle. TM koeajojen perusteella valojen toiminta voi muutoinkin olla mitä sattuu, esim. kulmavalot syttyvät yli 40 nopeuksissakin. Kaipa tämä on OK, jos jossain EU maassa on katsottu puutteita läpi sormien ja sama pitää sitten niellä kaikkialla.

Ainakin takasumuvalojen merkkivalo on pakollinen ja muistaakseni uusissa autoissa ei enää kelpaa sumuvaloille mikään niks naks -kytkin, vaan ohjaus pitää toteuttaa siten, että sumuvalot on kytkettävä uudelleen joka käynnistyksen jälkeen ts. jatkuvasti etusumuvalot päällä ajavat datsunpapat ja -mammat eivät voi vedota siihen, että sumuvalot ovat unohtuneet päälle vuoden 2015 syksyllä ja palaneet siitä lähtien.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 04 Helmi 2019, 19:58
Kirjoittaja Teddy
Vhiiitthu, nyt tuli kunnon sankari vastaan ja vielä valaistulla ladulla; muutossarjaxenonit sekä lyhyissä että sumuvaloissa, toki Land Cruiserin kyseessä ollessa vielä mukavan korkealla. Ai miten niin esittelinkö lisäpitkiäni? :twisted:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 05 Helmi 2019, 08:33
Kirjoittaja lerppu
Nuorehko rouvashenkilö pysähtyi ( :shock: ) Tuusulanväylällä pohjoiseen Kehä III liittymässä kun olisi pitänyt valita lännen tai idän välillä. Ohitin sitten bussikaistalla ja vilkutin vienosti kuskille. Ei luonnollisesti huomannut - vaikka jono takana tööttäili, hämmentyneen blondiinin suu oli tukevasti auki ja silmät teevadin kokoisena tuijoteltiin mitään näkemättä tiukasti eteenpäin. Hiukan oli vaarallinen manööveri häneltä. Ymmärrän toki, jos vaikka etsi hän passintarkastuspistettä.

Muutenkin taas sadekeli iski (yksi lysti missä muodossa vesi taivaalta tulee, lopputulema aina sama) - maksiminopeus tuntui asettuneen 60 km/h, välillä 40 km/h. Ei ruuhkaa. Ostaisivat ihmiset näihin oloihin sopivia autoja, niin ei tarvitsisi puikkelehtia tuolla liikkuvien shikaanien seassa. :(

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 08 Helmi 2019, 16:53
Kirjoittaja Mikael J
Tutkiskellut tässä Amerikan tieliikennelakia ja matkustamisvapautta.
Toisin kuin Suomessa siellä on käytössä myös perinteinen tapaoikeus (common law jurisdiction)
Tämän oikeuden nojalla autolla liikkuminen on oikeus eikä etuoikeus, jota kukaan ei voi antaa eikä ottaa pois.
https://www.youtube.com/watch?v=t58cb4WCjMA
https://www.youtube.com/watch?v=vzzooo1cTuo

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 08 Helmi 2019, 17:01
Kirjoittaja nipaka
Miksi ohitetuksi tuleminen pitää ottaa henkilökohtaisena loukkauksena?
Sulalla tiellä noin 5 autoa harvassa jonossa nopeudella 75 kmh, rajoitus 80. Yksitellen näitä ohittelin. Kiitos Subarulle kiivaasta valoshowsta. :agrue:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 08 Helmi 2019, 17:06
Kirjoittaja lerppu
^Jo - toi. En oo kanssa ikinä ymmärtänyt miten ohituksesta täytyy alkaa valoja vilkuttelemaan. Eikai se ohittaja tule ohitettavan matkaa hidastamaan yms estelemään. Ymmärrän mieluummin hidastelijoille vilkuttelut, nehän rajoittaa etenemistä. Mutta se ohittaja, sehän ei ole ollenkaan haitaksi - päinvastoin - niin miksi sille pitäisi alkaa mesoomaan?

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 08 Helmi 2019, 17:29
Kirjoittaja Ruokoton
Yksi ihan validi harmistuksen syy voi olla loskakelillä kurat lasille viskaava ohittaja. Ei, en väitä että näin olisi tässä ollut kun tiekin mainittiin sulaksi, mutta kun mahdollisia syitä haettiin. En muista olenko valoja räpsytellyt noissa tilanteissa koskaan mutta verbaalista jupinaa ainakin harjoittanut.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 08 Helmi 2019, 17:46
Kirjoittaja Jiitee
nipaka kirjoitti:Miksi ohitetuksi tuleminen pitää ottaa henkilökohtaisena loukkauksena?
Sulalla tiellä noin 5 autoa harvassa jonossa nopeudella 75 kmh, rajoitus 80. Yksitellen näitä ohittelin. Kiitos Subarulle kiivaasta valoshowsta. :agrue:

Harva jono sen takia ,että loskaa /paskaa tuulilasille. Jos noin vähän alle
ohjenopeuden jono talvikelillä liikkuu yleensä jätän pujottelun tekemättä.
Te ootte niin kiireisiä nuoria... :mrgreen:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 08 Helmi 2019, 20:28
Kirjoittaja nipaka
Jiitee kirjoitti: Te ootte niin kiireisiä nuoria... :mrgreen:
Sula(märkä ja osin loskainen) tie ja matkaa edessä noin 20 km. Ei kummempaa kiirettä muttä turhaa nysväystä osaamattomien takia en halua harrastaa.
Pitäisikö jättää ohittamatta ettei kukaan mieltään pahoita?

Voih, roiskutinko märkää jonkun lasille? Sitä sanotaan autoiluksi.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 08 Helmi 2019, 21:37
Kirjoittaja insinörtti
nipaka kirjoitti:Pitäisikö jättää ohittamatta ettei kukaan mieltään pahoita?
Pitääkö tuota edes kysyä? Possujunassa ajetaan, kunnes eteen osuu ohituskaista. Sen ohituskaistan kohdalla sitten painellaan vähintään 110 mittarissa, vaikka rajoitus edelleen se sama 80. Kas kun järkiautoilija ajaa aina oikeaa tilannenopeutta.

Satunnaisten 40/50/60 rajoitustenkin kohdalla se tilannenopeus tuppaa olemaan kyltin lukema + mittarivirhe (10-30) päälle.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 09 Helmi 2019, 01:45
Kirjoittaja Manu
nipaka kirjoitti:
Jiitee kirjoitti: Te ootte niin kiireisiä nuoria... :mrgreen:
Sula(märkä ja osin loskainen) tie ja matkaa edessä noin 20 km. Ei kummempaa kiirettä muttä turhaa nysväystä osaamattomien takia en halua harrastaa.
Pitäisikö jättää ohittamatta ettei kukaan mieltään pahoita?

Voih, roiskutinko märkää jonkun lasille? Sitä sanotaan autoiluksi.
Ihan oikein toimit ja onhan näitä mielensäpahoittajia kun Alfalla mennään ohi. Älä välitä, jos mielensä pahoittaa sellasesta niin on muita ongelmia! :)

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 09 Helmi 2019, 07:18
Kirjoittaja Vittorio Jano
nipaka kirjoitti: Voih, roiskutinko märkää jonkun lasille? Sitä sanotaan autoiluksi.
Puoilityhjällä moottoritiellä sitä sanotaan ajattelemattomuudeksi tai tyhmyydeksi. Mikä ihme siinä on, että on pakko tuikata heti siihen ohitetun eteen. Ei sieltä normaalisti kukaan ohituskaistaa vastaan tule.

Muilla teillä tilanne sitten toki toinen, niinkuin nipakankin tilanteessa todnäk oli.