Sivu 138/189

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 28 Joulu 2018, 10:36
Kirjoittaja Albertolli
Liekö sitten automatiikka ollut paskempi aiemmin. Kyllä tuossa on aina valot silloin kun niitä tarvitsee. Sumulla ja sateella toki pitää ymmärtää itse varmistaa, että on valoa joka suuntaan tarpeeksi.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 28 Joulu 2018, 10:49
Kirjoittaja -HH-
Vai onko ollut joku D-A säästöversio ilman valoautomatiikkaa? Mutta tosiaan about edellis-viime talvena asiaa hämmästelin kun paljon liikuin. Hyvä jos omituisuutta ei ole enää ainakaan uudemmissa.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 28 Joulu 2018, 11:03
Kirjoittaja Polforea
-HH- kirjoitti:Ei kai 95% niistä ajanut valokytkin jossain muussa kuin AUTO asennossa?
Todennäköisesti kyllä, koska "eihän automatiikkaan voi luottaa", "sehän hajoaa", "kyllä minä hallitsen", "huoltaja/katsuri jätti 0-asentoon" jne kootut selitykset.

Pakko myöntää, että ehdin itsekin eilen katsastusaseman hallista ulos asti, ennenkö hoksasin/muistin inssin vääntäneen valot parkeille ja lykkäsin takaisin automagia-asennolle.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 28 Joulu 2018, 12:44
Kirjoittaja Alfissimo
Yleisimmät pimeät omalle kohdalle osuneista: Toyota, Kia, Renault ja Honda.

Ongelma ei ole välttämättä siinä automatiikassa, vaan siinä, että viiksestä monesti löytyy myös 0-asento, jossa päivikset palaa, eikä kuskin äly riitä kääntämään valoja päälle. Tämä ongelma tosin eliminoituisi, ehkä, just sillä, ettei 0-asennossa palaisi mittarivalot.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 28 Joulu 2018, 13:00
Kirjoittaja mattijus
Alfissimo kirjoitti:Yleisimmät pimeät omalle kohdalle osuneista: Toyota, Kia, Renault ja Honda.

Ongelma ei ole välttämättä siinä automatiikassa, vaan siinä, että viiksestä monesti löytyy myös 0-asento, jossa päivikset palaa, eikä kuskin äly riitä kääntämään valoja päälle. Tämä ongelma tosin eliminoituisi, ehkä, just sillä, ettei 0-asennossa palaisi mittarivalot.
Minun harmaassa tojotassa ei edes ole mitään automatiikkaa. Löytyy vaihtoehdot: Nollat, parkit ja lähivalot
Nollat taulussa palaa päiväajovalot edessä, takana ei mitään (ja toki nuo pahamaineiset mittarivalot).

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 28 Joulu 2018, 16:07
Kirjoittaja Jiitee
-HH- kirjoitti:
Jiitee kirjoitti:^ joo, jos autojen ominaisuudet ei yhtään kiinnosta niin toyo ja kalliimmassa hintaluokassa mese on kyllä hyvä combo
Oon kyllä samaa mieltä Toi otan osalta - jos ominaisuudet pikkasenkin kiinnostaa Toi ota ei ole silloin se vaihtoehto :wink: . En olis niiden tojota markkinoitipuheiden jälkeen sulta uskonut moista kuulevani että myönnät asian. Menikö provikat? :mrgreen: Millään muulla sitä tojota-hehkutusta ei voi ymmärtää että siitä on pakko jonkun jotain maksaa...
Ei menny provikat kun niitä ei koskaan ole tullutkaan.

Edelleen olen sitä mieltä kaikesta huolimatta, että
tietyt Toyotan mallit ovat helppoja ja luotettavia pitää ns. blondiautoja, joita tarvitsee vain tankata ja öljyt vaihtaa kerran vuodessa. Siksi meilläkin on ollut aina yksi tälläinen, jotta saan laatuharrasteaikaa Alfoille, prätkille ja radio-ohjattaville lennokeille ( joo, meillä on muksut jo aikuisia ja "lentäneet" pois pesästä)
Käyttöautoja en rassaa ollenkaan, kun se ei ole niin mukavaa.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 28 Joulu 2018, 17:51
Kirjoittaja Dam
Lohjan hienoa liikennekulttuuria taas koettu. Onneksi tänään liikennettä ei ollut kovinkaan paljoa ja motarilta rampista pois ja siitä länteen menevälle onnenpyörälle ei tullut kuin yksi kolmion takaa eteen ja sentään käytti vilkkua poistumiseen. Muuten taas kohtuu perinteistä ajelua, rampilta alas ja kun taajamamerkki on ohitettu, vajaa 60 km/h nopeutta ja heti sulkuviivan jälkeen kaistalle ja ilmeisesti metrilakulla tai vastaavalla painetaan kaasua ja parissa kilometrissä onkin jo päästy 65 nopeuteen. Kameran kohdalla turvallinen 60 km/h 80 alueella. Huomasin sitten myöhemmin peileistä jonkun ohittelevan takana muutaman kerran ja kun tie leveni nelikaistaiseksi näin tuon ohittelijan olevan poliisiauto joka oli kait hieman kyllästynyt ajonopeuteen. Ei kait ihan hätä ollut kun vilkkuvaloja ei ollut käytössä.
mattijus kirjoitti: Minun harmaassa tojotassa ei edes ole mitään automatiikkaa. Löytyy vaihtoehdot: Nollat, parkit ja lähivalot
Nollat taulussa palaa päiväajovalot edessä, takana ei mitään (ja toki nuo pahamaineiset mittarivalot).
Palaako mittaristossa kuitenkin merkkivalo siitä että on valot päällä? Monia autoja ajanut missä on automatiikkaa ja muistaakseni kyllä kaikissa on ollut mittaristossa joku tapa selvittää mitkä valot palaa. Toki niitäkin tulee välillä vastaan jotka ajaa päivälläkin pitkillä huomaamatta ollenkaan niin tekevänsä ja kun vilauttan itse pitkiä niin kuskit usein näyttävät kuten peurat samassa tilanteessa...

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 28 Joulu 2018, 18:01
Kirjoittaja mattijus
Dam kirjoitti: Palaako mittaristossa kuitenkin merkkivalo siitä että on valot päällä? Monia autoja ajanut missä on automatiikkaa ja muistaakseni kyllä kaikissa on ollut mittaristossa joku tapa selvittää mitkä valot palaa. Toki niitäkin tulee välillä vastaan jotka ajaa päivälläkin pitkillä huomaamatta ollenkaan niin tekevänsä ja kun vilauttan itse pitkiä niin kuskit usein näyttävät kuten peurat samassa tilanteessa...
Parkeista eteenpäin palaa merkkivalo, mutta tämän tajuaminen/huomaaminen edellyttääkin jo auton kuljettamista, eikä kuskin paikalla matkustamista.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 28 Joulu 2018, 18:17
Kirjoittaja jyrkip
Polforea kirjoitti:
-HH- kirjoitti:Ei kai 95% niistä ajanut valokytkin jossain muussa kuin AUTO asennossa?
Todennäköisesti kyllä, koska "eihän automatiikkaan voi luottaa", "sehän hajoaa", "kyllä minä hallitsen", "huoltaja/katsuri jätti 0-asentoon" jne kootut selitykset.

Pakko myöntää, että ehdin itsekin eilen katsastusaseman hallista ulos asti, ennenkö hoksasin/muistin inssin vääntäneen valot parkeille ja lykkäsin takaisin automagia-asennolle.
Mä ajelin 407 pösöllä parisen viikkoa automaattiasennossa tuulilasinvaihdon jälkeen. Siis riittävän valoisalla ei ollut valoja ollenkaan, pimeässä/hämärässä sytytti. Valitaan sieltä auton valikon syövereistä ja oli ehkä anturisäädön tms takia vaihtunut automaatille. Huomasin vasta kun ajoin parkkiin seinää vasten varjoon, sytytti valot vasta seinän vieressä. Jokunen vastaantulija huomautti asiasta, mutten ymmärtänyt, tarkastin jopa onko jompikumpi ajovalo pimeä.
Vaimon yariksella saatan hyvinkin syyllistyä päivävaloilla ajamiseen, senverran harvoin tulee ajettua sillä. Pääkäyttäjä on yksinkertaistanut asian, kääntää aina valot päälle lähtiessään, ei aja päivävaloilla ollenkaan.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 28 Joulu 2018, 19:04
Kirjoittaja Werneri
Edelleen olen sitä mieltä kaikesta huolimatta, että
tietyt Toyotan mallit ovat helppoja ja luotettavia pitää ns. blondiautoja, joita tarvitsee vain tankata ja öljyt vaihtaa kerran vuodessa.


Näinpä, mutta kansan suussahan ne KAIKKI ovat pomminvarmoja. Itse en sekaantuisi D4D dieseleihin, etenkään 1.4:seen. Jotkut bensakoneet ja vaihteistot porsii myös. Nykyajan Toyota laatu ei ihan vastaa aiempaa, vaikkakin itse aikoinaan tein enemmän remonttia KE 20 Corollaan kuin mihinkään muuhun ja senhän piti olla pomminvarma laite. Ja siis aikaa sitten, kun auto oli 7 vuotias. Lähes kaikki on suhteellista.

Liikenteestä

Lähetetty: 28 Joulu 2018, 19:23
Kirjoittaja Raimo Miettinen
https://www.moottori.fi/liikenne/jutut/ ... heikkenee/

"Toyota porskuttaa edelleen kahdessa vanhimmissa ikäryhmissä hyvillä tuloksilla, mutta kolmessa nuorimmassa ikäryhmässä Toyota on pudonnut 10 kärjestä -listoilta."

Onko Toyotan (katsastus)laatu jäämässä kilpailijoita jälkeen?

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 02 Tammi 2019, 11:46
Kirjoittaja Gasket
Eipä ole aikoihin ollut niin jännittynyt olo autossa kun tuossa välipäivinä. Eräs noin 30 v naisihminen heitti mut kotiin yksi ilta. Käsittääkseni hänellä on kuitenkin ollut kortti koko täysikäisyytensä ajan ja oma autokin kymmenkunta vuotta. Tosin ajot olleet etupäässä kaupunkia ja ajosuorite muutaman tuhat vuodessa. Talvikeli tietty ja kytkimen käyttö oli sellaista jalka sivuun-tyylistä. Valitteli kaupungissa liukkautta kun auto suti suht reilusti kokoajan eikä risteyksistä meinannut päästä liikkeelle. Kysyin siinä ohimennen renkaista, niin kuulemma ihan talvirenkaat. Lumi-räntää sateli ja siinä isommalle tielle siirryttäessä kun valitteli ettei meinaa nähdä, niin ehdotin tuulilasinpyyhkimien käyttöä - heti auttoi kunhan ne ensin löytyi. Isommalla tiellä siinä myös vinkkasin, että pitkät valot voisi olla ihan asiaa jos ei tule vastaan muita. Nopeus sentään pysyi kokoajan lähempänä taajamanopeuksia mitä yleisrajoitusta. Puhetulvan katkaisi välillä vain ohitse menneet autot jotka selvästi aiheuttivat aika lailla jännittyneisyyttä. En kuitenkaan kehdannut kysyä josko minä ajaisin.. Isommalta tieltä kun piti mennä rampista pois, niin toivoin vaan mielessäni, että se 180-asteinen ramppi olisi suolattu. Sen verta reippasti siihen tultiin = samaa vauhtia kun isoakin tietä. Oli se.. Meidän kotiristeyksestä sitten meinattiinkin mennä ohi kun tie oli luminen vaikka ajoissa sanoin jo moneen kertaan, että kohta tuolta pitäisi kääntyä. Oli aika helpottunut fiilis kun pääsi kotipihaan. Muutama ajotunti olisi kyllä enempi kun paikallaan ennekuin sattuu jotain. Hirvittää vaan kun vastaavia on varmasti tuolla liikenteen seassa muitakin.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 02 Tammi 2019, 12:21
Kirjoittaja alfa 156 v6
Raimo Miettinen kirjoitti:https://www.moottori.fi/liikenne/jutut/ ... heikkenee/

"Toyota porskuttaa edelleen kahdessa vanhimmissa ikäryhmissä hyvillä tuloksilla, mutta kolmessa nuorimmassa ikäryhmässä Toyota on pudonnut 10 kärjestä -listoilta."

Onko Toyotan (katsastus)laatu jäämässä kilpailijoita jälkeen?
Eli Porsche 911 olis se "autojen auto" jos tätä tilastoa pitää tulkita? Ei ole huolenhäivää senjälkeen vaikka olis vanhempikin 911 :mrgreen:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 02 Tammi 2019, 12:36
Kirjoittaja lerppu
^IMS. Nuf said.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 02 Tammi 2019, 13:03
Kirjoittaja Tuomas K
Tässä taas moottoritietä ajelleena jaksaa hämmästyttää, kuinka iso osa autoilijoista reagoi uuteen tilanteeseen painamalla vaistomaisesti lisää kaasua. Ajan auton kiinni moottoritiellä vakkari päällä, tärkeän näköinen rouva isossa Audissa lisää nopeutta kunnes edellä ajava auto katkaisee kiihdytyksen. Uskoakseni ei tarkoituksella yrittänyt blokata ohitusta. Ajan Golfin perässä moottoritiellä, kun liittymäkaistalle tulee auto rampista ja Golf lisää nopeutta. Jälleen tuli vahva vaikutelma, että ei tarkoituksella yritetty blokata toista autoa, vaan reaktio uuteen liikennetilanteeseen on vaistomainen kaasupolkimen painaminen.

Näitä tilanteita näkyy jatkuvasti, että jokainen liikennetilanne tulee yllätyksenä ja vaistomainen reaktio on tahaton nopeuden muutos, yleensä ylöspäin. Pelottavaa ajatella kuinka unessa tuolla iso osa autoilijoista ajaakaan.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 02 Tammi 2019, 13:30
Kirjoittaja JT Newman
Hki-Tre -motari. A5-Audi lähestyy perä edellä. Kiulu vasemmalle kaistalle ja laiskanpulskea ohitus vakkari päällä. Audi lisää vähän nopeuttaan, joten pari napsua lisää omaan, jottei turhaan kuluteta vasenta kaistaa. Audi lisää taas nopeuttaan, joten lisänapsuja reippaammin ja ohi. Sen jälkeen rauhallinen siirtyminen oikealle kaistalle, nopeuden palautus alkuperäiseksi.
Hetken päästä huomaan, että vihollinen on siirtynyt vasemmalle kaistalle takasektoriin, mutta ei mene ohi. Edessä alkaa tulla seuraavan auton perä eteen. Pelin henki on selvä, A5-kuski haluaa pussittaa. Sopivassa kohdassa painan lisää kaasua, juuri ratkaisevasti aiemmin kuin A5, ja ehdin vasemmalle kaistalle. Sen jälkeen vihollinen onkin takapuskurissa kiinni. Rauhallinen ohitus hötkyilemättä ja siirtyminen oikealle, ja A5 painaa mielenosoituksellisesti kohti horisonttia.
Aika velikultia.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 02 Tammi 2019, 14:12
Kirjoittaja sämpy
Suorastaan hellyttäviä söpöliinejä.

Tässä jouluviikolla ärsyynnyin pelastuslaitoksen toiminnasta.

Ohittelin jotakuta motarilla, ihan rauhassa ja takaa lähestyi hitaasti ajoneuvo.

Olin itse juuri päässyt ohitettavan keulalinjan ohitse, niin takaa turvallisen +50m etäisyyden päästä läväytettiin lisäksenoneilla taustapeiliin.

Pitäisikö tässä ohitettavan keulan eteen kiilata, WTF?

Hiukan lisää nopeutta ja vähimmän oikeasti siedettävän turvavälin turvin oikealle kaistalle.

Palolaitoksen ensivasteauto rullaili rauhallisesti ohitse.

Vittuako vilkuttelevat verovaroin ostettuja valoja jos ei ole kiire? Olisi pitänyt vissiin ajaa ohitettavan kylkeen?

Tämä taisi olla tapaninpäivänä rauhallisessa liikenteessä. Samalla reissulla motarilla Hyvinkään ja Riihimäen välillä ohitin sivuvaunullisen Moto Guzzin mukavassa pakkaskelissä.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 02 Tammi 2019, 14:23
Kirjoittaja lerppu
Samaista Hämeenlinnan motaria veivasin välipäivinä eestaas. Poikkeuksellisen iloinen havainto oli että liikenne sujui eikä tarvinnut ärsyyntyä tai hämmästellä muiden liikkujien suorituksia. Välillä näinkin - tästä hyvä jatkaa!

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 02 Tammi 2019, 14:52
Kirjoittaja Vainio
Onkohan auton renkaan sutiminen liikennevaloista lähtiessä joku kuolemansynti ja menettää taivaspaikan jos keltainen luistoneston valo vilahtaa kojetaulussa?
Tuntunut olevan tänään joillakin henkilöautoilla liikkeellelähdöt liikennevaloista niin hitaita ja vaikeita kun yrittävät lähteä sutimatta liikkeelle lumimössössä ettei valoista ehdi menemään kuin yksi auto. 12-tiellä näkyy ainakin täysperä rekkoja lähtevän paljon ripeämmin samoista valoista kuin muutamat henkilöautot :-D

Liikenteestä

Lähetetty: 02 Tammi 2019, 17:58
Kirjoittaja Tazio
^
Tähän usein liittyy myös ns. VAG kiihdytys jossa sallittu 50/40 km/h km/h nopeus saavutetaan noin 2450 metrin matkalla ja sen jälkeen nopeutta nostetaan vielä samaa käyrää noudattaen 70/60 tasoon.

-Tazio


Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 02 Tammi 2019, 18:07
Kirjoittaja Polforea
Perinteisesti tähän aikaan vuodesta itserakkaat, muita ihmisiä paremmat qua^H^H^Hnelivetokuskit manaa "ne vajaavetoiset" maanrakoon tuon takia. Sama porukka haukkuu valehteijaksi, jos kertoo että ei se johdu vajavetoisuudesta, kun niitä saa odotella avoperätakavedonkin kanssa.

Lisäksi on kuulemma aivan mahdotonta, että talvella vajaaveto ohittaisi nelivedon. Tämä saattaa liittyä - tai olla liittymättä - JT Newmanin kokemaan, muutenkin varsin normaalinkuuloiseen moottoritiekäytökseen.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 02 Tammi 2019, 18:10
Kirjoittaja nipaka
Vainio kirjoitti:Onkohan auton renkaan sutiminen liikennevaloista lähtiessä joku kuolemansynti ja menettää taivaspaikan jos keltainen luistoneston valo vilahtaa kojetaulussa?
Tuntunut olevan tänään joillakin henkilöautoilla liikkeellelähdöt liikennevaloista niin hitaita ja vaikeita kun yrittävät lähteä sutimatta liikkeelle lumimössössä ettei valoista ehdi menemään kuin yksi auto. 12-tiellä näkyy ainakin täysperä rekkoja lähtevän paljon ripeämmin samoista valoista kuin muutamat henkilöautot :-D
Kun tajuaisivat pysähtyä risteykseen lumen päälle. Mutta ei. Pitää jäädä kiillottuneen jään päälle. Hupaista seurattavaa kun lippishemmo yritti bimmerillään liikkeelle.

Persessäroikkujat. :evil: Ymmärrän 159:n takaluukun muotoilun aiheuttavan ihailua. Ei kuitenkaan tarvitse pöperöisessä rampissa ihailla niin ettei valot sisäpeilistä näy.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 02 Tammi 2019, 18:27
Kirjoittaja insinörtti
nipaka kirjoitti:Kun tajuaisivat pysähtyä risteykseen lumen päälle. Mutta ei. Pitää jäädä kiillottuneen jään päälle.
He tietävät, ettei kitkarenkailla voi pärjätä, ellei risteyksiä karhenneta nastarenkain. Nastarenkailijan pyhä velvollisuus on tähdätä niihin uriin, missä edellisetkin nastarenkailijat ovat suditelleet, ja pyrkiä saattamaan työ loppuun.

:silly:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 02 Tammi 2019, 18:56
Kirjoittaja lerppu
Nautitaan nyt kaikki liukkaista omalla tavallamme! Tämä on se aika vuodesta kun tylsä virkamiesperheauto herää henkiin ja piiiitkiä luisuja voi viedä suorastaan hassunhauskasti. Vaikka ei tässäkään aidosta nelikosta napalukkoineen/alennusvaihteineen tietenkään puhuta. Sentään keski- ja takalukot, edessä jarrutellaan ”elektronisella lukolla”. :oops: Tervetuloa naureskelemaan risteyksiin, hyvää mieltä lupaan jakaa! :-D

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 02 Tammi 2019, 19:05
Kirjoittaja Aquatica
insinörtti kirjoitti:
nipaka kirjoitti:Kun tajuaisivat pysähtyä risteykseen lumen päälle. Mutta ei. Pitää jäädä kiillottuneen jään päälle.
He tietävät, ettei kitkarenkailla voi pärjätä, ellei risteyksiä karhenneta nastarenkain. Nastarenkailijan pyhä velvollisuus on tähdätä niihin uriin, missä edellisetkin nastarenkailijat ovat suditelleet, ja pyrkiä saattamaan työ loppuun.

:silly:
Giulietassa on ihan kiva laittaa D päälle ja painaa vaan kaasua. Kyllä toi vedonpoistaja ihan riittävän hyvin vakauttaa, niin sitten katselee niitä nastaraapijoita. Tai lippispäitä ylipäänsä. Muutama vanhempi ukkeli (siis ehkä jotain 50-60v, ei vielä vanhus eli seniori) näytti lippispäille, miten lähdetään ihan järkevää tahtia.

Hauska oli katsella, kun joku farkkubiimeri raapii edestä ja takaa, vaan ei liiku mihkää. Renkaat vai lippis syynä?

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 02 Tammi 2019, 19:56
Kirjoittaja Polforea
lerppu kirjoitti:Sentään keski- ja takalukot,
Soon muuten keskellä kytkin, ei lukko. ;)

Liikenteestä

Lähetetty: 02 Tammi 2019, 20:01
Kirjoittaja Raimo Miettinen
Tavoite on näillä keleillä aina päästä vapaalle kaistalle valoihin ja lähteä ripeästi nelivedolla. Nuo sekunnit sitä luulee olevansa entistä parempi parempikuski, kun rinnakkainen kaista jää sutimaan!

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 02 Tammi 2019, 20:05
Kirjoittaja nipaka
Raimo Miettinen kirjoitti:Tavoite on näillä keleillä aina päästä vapaalle kaistalle valoihin ja lähteä ripeästi nelivedolla. Nuo sekunnit sitä luulee olevansa entistä parempi parempikuski, kun rinnakkainen kaista jää sutimaan!
Kunnes seuraavaan risteykseen saavuttaessa luulee vieläkin se parempi kuski joka voi hyvän pidon ansiosta jättää jarruttamisen muita myöhempään.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 03 Tammi 2019, 08:46
Kirjoittaja Vainio
Tazio kirjoitti:^
Tähän usein liittyy myös ns. VAG kiihdytys jossa sallittu 50/40 km/h km/h nopeus saavutetaan noin 2450 metrin matkalla ja sen jälkeen nopeutta nostetaan vielä samaa käyrää noudattaen 70/60 tasoon.

-Tazio
Tähän genreen menevää toimintaa just tarkoitin :-D
Väittäisin, että huonoilla renkailla varustetun henkilöauton saa valoista paljon ripeämmin liikkeelle kuin tukkirekan kunhan vaan jatkaa kaasun painamista vaikka rengas pikkuisen lipsuukin.

Toinen varsin ärsyttävä piirre on se kun pitää kameran kohdalla pudottaa vauhtia reippaasti vaikka liikenne kulkee muutenkin paljon alle nopeusrajoituksen.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 03 Tammi 2019, 08:57
Kirjoittaja Alfissimo
Vainio, me ajellaan samoja reittejä :lol: . Nyt en VT12:sta avaudu enempää...

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 03 Tammi 2019, 09:37
Kirjoittaja Vainio
VT12 vertaistukiryhmä on siis olemassa :lol:
Toi on kyllä outo pätkä ajella välillä soramäki-uusikylä.
Syksyn muotiin on kuulunut myös "kaksi etanaa rinnakkain". Tiedät varmaan mistä puhutaan :wink:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 03 Tammi 2019, 09:39
Kirjoittaja Alfissimo
Mitenniin vain syksyn muoti... :roll:

nimimerkillä: työmatka Soramäki-Nastola.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 03 Tammi 2019, 10:08
Kirjoittaja lerppu
Polforea kirjoitti:
lerppu kirjoitti:Sentään keski- ja takalukot,
Soon muuten keskellä kytkin, ei lukko. ;)
Fuusk. Noh, leluja ostamalla saa leluja. Eihän tää tosiaan jää paikalleen keskiakselin ympäri pyörimään jos renkaat kääntää linkkuun ja tarjoilee jalkaa kaasupolkimelle. Eipä tosin itsellä ole ollut kuin yksi auto joka sen teki - 1gen ML, siinä oli 3 lukkoa, ei toki napalukkoja. Ja low range, joten sillä ihan oikeesti pääsi paikkoihin, toki renkaiden rajoissa. Mutta siis F34, takalukkokin on vaan (muistinvaraisesti) joku 36% hienosteluvekotin. Toimii ajossa yllättävän hyvin, mutta jos alkaa ihan akuismaisesti testaamaan, niin - noh, on se parempi kuin suurin osa niistä leluista joita nelivedoiksi jotkut kutsuvat. Mutta asiaa edes vähän ymmärtäville tulee suupieliin söpöstä yrityksestä pieni hymynkare. Oh well, perheautoksi ihan riittävä meidän käyttöön. Ja sähköaivo-avustettuun pieneen iloitteluun tällaiselle autoilun monilahjattomuudelle ihan vallan mainio.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 03 Tammi 2019, 12:36
Kirjoittaja Polforea
Joo, onhan se keskilinkki käytännössä yhtä puuta, kun kytkin on kiinni (eli kutakuinkin aina kun kaasu on pohjassa), aivan kuin lukkokin olisi. Teknisesti se silti on kytkin :)

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 03 Tammi 2019, 18:35
Kirjoittaja Garmund
"Ei napalukkoja"

Eikös napalukko meinaa vaan että on niin ikivanha vehe ettei saa nelivetoa kytkettyä kabiinista, vaan joutuu kömpimään pihalle kytkemään navat jatkuvasti pyöriviin vetareihin jotta saa nelivedon käyttöön?


Turussa ovat kai jo muutama vuosi sitten saaneet päähänsä suolata paria pyörätietä. Sisko kiroaa kun rattaat ja ketjut pilalla suunnilleen talvessa ja muualla kuitenkin liukasta/loskapaskaa että ei sitä kuitenkaan ilman talvirenkaita olis fiksua fillaroida.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 03 Tammi 2019, 19:04
Kirjoittaja lerppu
Ei ikivanha - tosimiesten neliveto. Juppimallit erikseen! :silly:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 03 Tammi 2019, 21:00
Kirjoittaja arv
Garmund kirjoitti:Eikös napalukko meinaa vaan että on niin ikivanha vehe ettei saa nelivetoa kytkettyä kabiinista, vaan joutuu kömpimään pihalle kytkemään navat jatkuvasti pyöriviin vetareihin jotta saa nelivedon käyttöön?
Ei, vaan sillä erotetaan vetoakselit navoista ettei etuperä pyörisi turhaan mukana takavedolla. Napalukot laitetaan ennen maastoajoa lukkoon ja sitten kytketään neliveto tarvittaessa ohjaamosta.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 03 Tammi 2019, 22:52
Kirjoittaja Garmund
ˆToksia korjauksesta. Näin käy kun ei jaksa tarkistaa vähän sinnepäin muistamaansa&ymmärtämäänsä asiaa, mitä en ole tainut edes livenä nähdä :)

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 03 Tammi 2019, 23:46
Kirjoittaja nipaka
Vainio kirjoitti:VT12 vertaistukiryhmä on siis olemassa :lol:
Toi on kyllä outo pätkä ajella välillä soramäki-uusikylä.
Syksyn muotiin on kuulunut myös "kaksi etanaa rinnakkain". Tiedät varmaan mistä puhutaan :wink:
Pääseekö ryhmään mukaan? Lahdessa en asu muttä työt pitää siellä hoitaa. Jopa työyhteisön jäsenelle aiheutin herneen sieraimeen hänet matelevana oikealta ohittaessani. Autosta tunnisti :lol: .

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 04 Tammi 2019, 08:21
Kirjoittaja Alfissimo
Sekaan vaan, mahtuu kyllä 8) .

Eikä tossa Lahti-Hollola välissä mikään kiellä oikealta ohi ajamasta, kaksi kaistaa suuntaansa.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 04 Tammi 2019, 09:42
Kirjoittaja Vainio
nipaka kirjoitti: Pääseekö ryhmään mukaan? Lahdessa en asu muttä työt pitää siellä hoitaa. Jopa työyhteisön jäsenelle aiheutin herneen sieraimeen hänet matelevana oikealta ohittaessani. Autosta tunnisti :lol: .
Vertaistukea aina tarvitaan :-D
Kaistanvaihto on erityisen herkkää hommaa ko. seudulla. Jostain syystä sillä saa pahoitettua kovin usein autolijatoverin mielen vaikka kuinka kohteliaasti yrittäisi sen suorittaa. Kehäkolmosen ruuhkissa kaistanvaihto onnistuu paljon helpommin.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 04 Tammi 2019, 13:43
Kirjoittaja Teddy
Vainio kirjoitti:
Tazio kirjoitti:^
Tähän usein liittyy myös ns. VAG kiihdytys jossa sallittu 50/40 km/h km/h nopeus saavutetaan noin 2450 metrin matkalla ja sen jälkeen nopeutta nostetaan vielä samaa käyrää noudattaen 70/60 tasoon.

-Tazio
Tähän genreen menevää toimintaa just tarkoitin :-D
Väittäisin, että huonoilla renkailla varustetun henkilöauton saa valoista paljon ripeämmin liikkeelle kuin tukkirekan kunhan vaan jatkaa kaasun painamista vaikka rengas pikkuisen lipsuukin.
Jep, mutta rajansa kaikella. Pistäydyin ruokatunnilla Puuilossa ja paluumatkalla oli ryssät vauhdissa. Olivat pysähtyneet Oktaaviallaan valoihin ylämäkeen ja ilmeisesti liikkeellelähtö tuotti vaikeuksia; Vanja ja Volotja olivat tuuppaamassa takaa, vihreän tipahtaessa Nadja survaisi neljän tuuman korolla läpykän tiskiin ja lipsautti kytkyttimen ylös. :lol: Kyllä se yllättäen siitä nousi, hitaasti mutta epävarmasti. Onpahan iivanoista jotain hupiakin välillä.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 04 Tammi 2019, 15:11
Kirjoittaja nipaka
Lahden "vasentakaistaaperilleasti"-ryhmään liittyneenä pelottaa liikenne Renkomäestä keskustaan kun tie valmistuu.
Ei (onnekkaille) Lahtelaisille: https://vayla.fi/vt12letke/mt167-hankeo ... C9aupfgqHt

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 04 Tammi 2019, 16:21
Kirjoittaja insinörtti
Vihditien tauti on lähettänyt etäpesäkkeen Lahteen. Osanottoni.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 04 Tammi 2019, 16:38
Kirjoittaja Peki
Kaikilla on omat tietyöriesansa. Espoolaisilla kehä I ja helsinkiläisillä Mechelininkatu. Kumpikaan ei ilmeisesti tule valmistumaan koskaan, ja ruuhkat ehkä helpottavat vasta sitten, kun kaikki rupeavat autojen sijasta lentelemään sähkötoimisilla drooneilla.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 05 Tammi 2019, 12:21
Kirjoittaja FinPat
lerppu kirjoitti:^IMS. Nuf said.
IMS ongelmaan on jo olemassa melko hyvät ratkaisut jotka eivät maksa edes aivan totaalisen kauheita summia. Ja samalla kun vaihtaa kytkimen ja päivittää IMS:n voi laittaa myös tehtaan uuden mallisen RMS:n sisään niin sielläkin pysyvät öljyt oikealla puolella.

Bore Scoring ilmiötä taas esiintyy hieman uudemmissa ja isomman tilavuuden koneissa koska ilmeisesti Nikasil -> Alusil sylinterin päällystemateriaalin vaihto aiheutti ongelmia joidenkin mäntien kanssa jotka olivat alunperin suunniteltu ja testattu Nikasil ympäristössä. Ja ilmeisesti "iso-lohko" 3.8 M98 koneen suurempi vääntö ja lämmöntuotto, varsinkin bank 2 (sylinterit 4-5-6) puolella ovat johtaneet useaan konerikkoon.

Jos hommaa Possun niin kannattaa katsoa että koneena on "Mezger" samalla lailla kun Alfassa "Busso"...

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 05 Tammi 2019, 12:25
Kirjoittaja FinPat
Peki kirjoitti:Kaikilla on omat tietyöriesansa. Espoolaisilla kehä I ja helsinkiläisillä Mechelininkatu.
Tähän jotain positiivistakin eli Tuomarilan liittymän levennys Kehä II liittymään asti on nyt valmis ja selkeästi keventää Turun tien pullonkaulaa. Elän myös toivossa että tänä keväänä Espoon IKEA:n kohdalla ex-Kirkkojärvi ei tulvi tielle saakka kun ovat saaneet tien korotuksen tehtyä.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 05 Tammi 2019, 16:54
Kirjoittaja Alfissimo
nipaka kirjoitti:Lahden "vasentakaistaaperilleasti"-ryhmään liittyneenä pelottaa liikenne Renkomäestä keskustaan kun tie valmistuu.
Ei (onnekkaille) Lahtelaisille: https://vayla.fi/vt12letke/mt167-hankeo ... C9aupfgqHt
Kyllä se jo joiltain osin käytössä oleva vasen kaista on jo löydetty. Länsiauton kohdalla tosin joutuu vielä koukkaamaan oikean kaistan kautta, kun risteys kesken. Samalla lailla pätkälle on jo ehtinyt muualta tuttu ”mun eteen et ainakaan tule”-tekniikka ja valoista lähdössä kisaaminen tapahtuu siitä, kuka on ekana siinä vaiheessa, kun Länsiauton kohdalla on pakko ajaa samaa kaistaa.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 07 Tammi 2019, 13:10
Kirjoittaja h_lauri
FinPat kirjoitti:
Peki kirjoitti:Kaikilla on omat tietyöriesansa. Espoolaisilla kehä I ja helsinkiläisillä Mechelininkatu.
Tähän jotain positiivistakin eli Tuomarilan liittymän levennys Kehä II liittymään asti on nyt valmis ja selkeästi keventää Turun tien pullonkaulaa. Elän myös toivossa että tänä keväänä Espoon IKEA:n kohdalla ex-Kirkkojärvi ei tulvi tielle saakka kun ovat saaneet tien korotuksen tehtyä.
Viikonloppuna tuli tuosta kolmasti ajettua. Kakkoskehälle menevät ajavat keskikaistaa ja tunkevat vasta liittymän lähestyessä sinne uudelle. :eggface:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 07 Tammi 2019, 13:38
Kirjoittaja lerppu
FinPat kirjoitti:
lerppu kirjoitti:^IMS. Nuf said.
IMS ongelmaan on jo olemassa melko hyvät ratkaisut jotka eivät maksa edes aivan totaalisen kauheita summia. Ja samalla kun vaihtaa kytkimen ja päivittää IMS:n voi laittaa myös tehtaan uuden mallisen RMS:n sisään niin sielläkin pysyvät öljyt oikealla puolella.

Bore Scoring ilmiötä taas esiintyy hieman uudemmissa ja isomman tilavuuden koneissa koska ilmeisesti Nikasil -> Alusil sylinterin päällystemateriaalin vaihto aiheutti ongelmia joidenkin mäntien kanssa jotka olivat alunperin suunniteltu ja testattu Nikasil ympäristössä. Ja ilmeisesti "iso-lohko" 3.8 M98 koneen suurempi vääntö ja lämmöntuotto, varsinkin bank 2 (sylinterit 4-5-6) puolella ovat johtaneet useaan konerikkoon.

Jos hommaa Possun niin kannattaa katsoa että koneena on "Mezger" samalla lailla kun Alfassa "Busso"...
Joo - noh olen välillä mietiskellyt 996 omistamista. Sinänsä väliakselin kannatinlaakerin tai vaihteiston ja lohkon tiivisteen tai edes sylinterien kulumisen "haasteet" eivät ole pitäneet etäällä, vaan lähinnä se että en ole oikeastaan varma tykkäänkö Possusta kumminkaan. Toki se, että kone voi pamahtaa ilman varoitusta, on vähän ikävä feature - rms:n nyt huomaa ennalta jos viitsii katsoa auton alle välillä ja bore scoring esittelee itsensä eriasteisesti suttaantuneilla pakoputkenpäillä tai "venttiilinnostajan" vikaäänenä. Tietty ketjun nimenkin mukaan 966 on ainoa urheiluauto, joka on hankintahinnaltaa haarukassa ja oikeasti liikenteessä käytettävissä ympäri vuoden käyttöharrasteena - mutta sen ajaminen kovaa vaatii metodisuutta ja suunnitelmallisuutta eikä niinkään riehumista tuntumalla. Possulla räppäämällä tehdään vain leskiä.