Sivu 137/189

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 08 Marras 2018, 11:46
Kirjoittaja jalittam
Olisko poliisit ollu turvavälejä mittaamassa...

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 08 Marras 2018, 14:04
Kirjoittaja Gasket
Viime viikonloppuna iltamyöhään yksi vastaantullut auto tuli aika pitkään pitkillä valoilla vastaan. Itsekseni jo siinä kiroilin, mutta selvisihän se sitten kun lopulta veti lyhyet. Sammui sitten kaikki valot.. Turvallista matkaa :roll:

Alkuviikosta bongasin jalankulkijan tien vieressä. Mustat housut, musta takki, musta huppu päässä. Ei kovin kaukana ollut keulasta kun tuon huomasi. Ja ihan tien piennarta tallusteli rauhassa. Tämä joskus aamulla ennen seitsemää pienessä vesitihkussa.

Eilen illasta ajelin pohjoiseen päin pitkin 5-tietä. Heinolan kohdilla motarin laitaa lasketteli joku isäntä isohkolla Valmetilla kourakuormaajan kanssa ja kärry perässä :lol:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 08 Marras 2018, 14:13
Kirjoittaja lerppu
jalittam kirjoitti:Olisko poliisit ollu turvavälejä mittaamassa...
Ei - kaikissa Tussubyvägenin liittymissä oli sinivuokot kytiksellä välillä Kehä III - Mäkelänkatu. Oli kylässä jotain poliitikonplanttuja, niitähän sitä pitää turvata mun työmatkan verran nyt ainakin. Luulin jo että olivat mua kyttäämässä, kun viiminen auto oli melkein kotipihassa. ...Olin kyllä apulaispormestarin päivitykseen liikenteen rahastuskameroiden lisäämisestä laittanyt itkunauruhyymijön, joten olisivat voineetkin olla edesottamuksiani vahtimassa! :roll:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 29 Marras 2018, 21:14
Kirjoittaja S_A
Oli kiva seurata erästä Bemaristia tänään Aviapoliksessa. Havahduin siihen, että mistä autosta lähtee tollanen rapina renkaista. Ohi meni sitten uusi 5 sarjan Bemari joka siis ihan sitä ESPtä vasten mutkitteli kaasupohjassa jättäen selvää "vanaa" renkaista tiehen... NO punaste vaihtu....ja kun ne vaihtu vihreälle, sama homma...150m mutkittelua ja luiston rajalla vedättämistä...................................
Ei tainu olla pojalla omat renkaat.......... On se huikean pöyristyttävän jännää oltava....

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 07 Joulu 2018, 17:15
Kirjoittaja AAW
Pahoittelut 3-sarjalaisen kuskille kun en jaksanut perässä roikkua 70km/h vauhdissa 80-alueella, toivottavasti ei iske flunssa kun ajoit vähän matkaa ikkuna auki odottaen milloin pääsen ohi että sait näytettyä mulle keskaria. :lol:

On muuten eroa millä ajaa, kun vanhemmalla Alfalla sai rauhassa ohittaa niin Stelviolla tulee milloin missäkin pitkillä valoilla tai keskaria kun menee ohi. :roll:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 07 Joulu 2018, 17:27
Kirjoittaja FinPat
AAW kirjoitti: On muuten eroa millä ajaa, kun vanhemmalla Alfalla sai rauhassa ohittaa niin Stelviolla tulee milloin missäkin pitkillä valoilla tai keskaria kun menee ohi. :roll:
Mitä maailman kolkkaa terrorisoit Stelviolla kun kanssatielläliikkujat noin reagoivat? Tku-Hgi-Tre kolmiota kun olen nyt sahannut 10tkm edestä tänä syksynä päärännejä pitkin niin ohittajana kuin ohitettavanakin niin en ole havainnut poikkeuksellisen negatiivista suhtautumista. Sen sijaan parkkipaikalla olen pari kertaa tullut paikalle kun joku ihmettelee autoa ja useammin kuin kerran ovat kuvitelleet Q4 merkin takana tarkoittavan QV.tä...

Aitoja idiootteja liikenteessä näkee aina silloin tällöin mutta ne käyttäytyvät samalla tavoin riippumatta siitä millä kulkuvälineellä on itse liikenteessä.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 07 Joulu 2018, 17:33
Kirjoittaja AAW
51:stä tulee suhattua aamun illoin, yleensä vakkari luokkaa +5-7 jolloin todellinen nopeus Kirkkonummen taulun ja GPS:n mukaan on noin +2-5. En omasta mielestä kovin agressiivisesti ajele, mutta menen kyllä ohi jos on paikka ja vauhtieroa on tarpeeksi.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 07 Joulu 2018, 17:48
Kirjoittaja alum
Jotkut ajavat liian hiljaa, toiset eivät. Saavuin tienristeykseen mopoauton taakse ja suunnittelin jo ohittavani sen alkavalla 80 km/h maantiellä. Poika järjestikin melkoisen yllätyksen. Vauhti kiihtyi ja kiihtyi, itse jäin kahdeksaankymppiin, ja mopokinneri loittoni edestäni häviten lopulta näkyvistä. Pitäjän taksiautoilijan poju, niille on ilmeisesti ihan omat sääntönsä. Hyvä, kun meni alta pois, mutta tuli vain ajateltua, että jos tuollainen vastaantulijana menettäisi kinnerinsä hallinnan, kolaroisi kanssani ja heittäisi henkensä, joku näppärä juristi alkaisi hyvin nopeasti vääntää asiaa minun syykseni.

Tästä tulee mieleen kaikkien vanhojen partojen tuntema juttu 1960-luvun Italiasta. Mies ajeli 1750 Berlinalla autostradaa jotain 130 km/h, kun peilistä alkoi näkyä takaa nopeasti lähestyvä Fiat 500. Mies hymähti, painoi kaasun pohjaan, mutta Fiiu seurasi. Ja mikään ei auttanut, Fiiu meni kuin menikin ohi. Sydämistynyt alfisti teki asiasta ilmoituksen poliisille, joka sitten jäljitti auton ja kävi takavarikoimassa sen.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 07 Joulu 2018, 17:49
Kirjoittaja FinPat
AAW kirjoitti:51:stä tulee suhattua aamun illoin, yleensä vakkari luokkaa +5-7 jolloin todellinen nopeus Kirkkonummen taulun ja GPS:n mukaan on noin +2-5. En omasta mielestä kovin agressiivisesti ajele, mutta menen kyllä ohi jos on paikka ja vauhtieroa on tarpeeksi.
Länsiväylän kautta itsekin pääkaupunkiseudulta lähden kohti Suomen sivistyksen kehtoa ja samalla GPS nopeusikkunalla liikun mutta hyppään pois jo Kehä II kohdalla. Ehkä Alfojen vihaaminen alkaa vasta Jorvaksen kohdalla? ;)

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 07 Joulu 2018, 17:58
Kirjoittaja FinPat
alum kirjoitti: Tästä tulee mieleen kaikkien vanhojen partojen tuntema juttu 1960-luvun Italiasta. Mies ajeli 1750 Berlinalla autostradaa jotain 130 km/h, kun peilistä alkoi näkyä takaa nopeasti lähestyvä Fiat 500. Mies hymähti, painoi kaasun pohjaan, mutta Fiiu seurasi. Ja mikään ei auttanut, Fiiu meni kuin menikin ohi. Sydämistynyt alfisti teki asiasta ilmoituksen poliisille, joka sitten jäljitti auton ja kävi takavarikoimassa sen.
On ollut rohkea Fiat 500 kuski. Isäni hankki syntymäni aikoihin 500 F mallin rättikatolla ja silllä kuulemma ei uskaltanut ajaa 80km/h kovempaa ja sen 80km/h sai kuulemma kelattua lähinnä alamäkeen ja myötätuuleen.

Vaihdelaatikon hajottua parin vuoden ajon jälkeen 500 jäi takapihallemme leikimökin korvikkeeksi. Esimerkiksi käsijarru oli leikeissä pommikoneen konekivääri, siitä kun veti niin kuuluin rata-tata-rata-taa ääntä ja tuuletusikkuinoiden välistä sai ammuttua puhallusputkella pihlajanmarjoja kun Fiat toimi linnakkeena. Hyviä muistoja muussa kuin liikennekäytössä.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 21 Joulu 2018, 12:03
Kirjoittaja mutt
Ministeriöt ja lobbaajat on pohtineet satojen kampaviinereiden voimin, kuinka Suomen autokanta saataisiin uudistettua käymään sähköllä. Yksi lopputulema on ollut, että sähköauton tulee näyttää kuluttajalle paremmalta, edullisemmalta valinnalta. Nyt onkin tullut aika huomioida sähköautot verokohtelussa:
https://www.is.fi/autot/art-2000005941684.html

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 21 Joulu 2018, 14:42
Kirjoittaja Gasket
^ Jotenkin tuntuu että tuo on ehkä enempi realismia. Eli siis kuitenkin sähköautot on nyt ja tulevaisuudessa enempikin "parempiosaisten" välineitä ja siten niiden lataus kivasti veroedun piirissä siinä missä vaikka työsuhdeautokin.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 22 Joulu 2018, 09:56
Kirjoittaja Ciancarlo
^ juu.

Mielestäni nämä nykyiset sähköautot ovat vielä "tekeleitä" Tesla mukaanlukien.

Sähköautot lyövät itsensä markkinoille vasta sitten, kun range on minimissään 600 km, latausaika max. 5 minuuttia, autojen hinnat ovat kohtuullisia (perusmalli 25-30 k€) ja julkisia latauspaikkoja on riittävästi. Aivan lähiaikoina näin ei tule käymään.

Kyllä tuo Liikenneministeriön työryhmän tavoite 700 000 sähköautosta Suomen teille vuonna 2030 on aivan utopistinen.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 22 Joulu 2018, 11:21
Kirjoittaja Polforea
Rangen ei kaikille tartte olla bensakoneluokkaa tai latauksen tuhottoman nopeaa, koska ladatessa ei tartte nojata tankkimaattiin. Monet arkiajot hoituu helposti sillä, että tökkää auton kotona yöksi piuhaan (kuten puoli kansakuntaa tekee nytkin puolet vuodesta, koska talvi ja sähkölämmitys) kunhan sillä saa sen 200+km talvirangea - etenkin jos ei ole ainoa auto, jolloin pidemmät reissut voi heittää polttomoottorin turvin.

Latauksen puolesta tuo verotusarvo antaa työnantajille mahdollisuuden "kieltää" lataaminen firman sähköllä ja käytännössä ohjannee toimintatavan siihen, että lataustolpat työpaikkojen pihassa on latausyrittäjä-alihankkijan maksullisia tolppia, laskutus hoituu kätevästi firman kautta vaikka suoraan palkasta.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 22 Joulu 2018, 15:37
Kirjoittaja Ciancarlo
^ monella ei ole latausmahdollisuutta kotona (kuten minulla). Tällä hetkellä latausinfra ei ole läheskään kattava eikä riittävä, toki sitä rakennetaan lisää.

Ne kertomukset ja jutut, joita olen sähköautolla ajamista kuullut ja lukenut, tuntuvat olevan melko stressaavaa varaustilan kyttäämistä ja seuraavan latauspaikan etsimistä. Nou tänks.

Pelkässä työmatka-ajossa nuo sähkikset ovat jo tällä hetkellä ok, jos kotona pystyy yön aikana lataamaan.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 22 Joulu 2018, 16:37
Kirjoittaja Rasvis
Minä ostaisin mielelläni seuraavaksi sähköauton jos vaan olisi jonkinlaista edes puolijärkihintaista tarjontaa. Ja maksaisin siitä enemmän kuin "vastaavasta" polttomoottorivekotuksesta. Mutta:

- BMW i3; Tavallaan oikein hieno, mutta ei taida olla ihan paras ratkaisu moottoritien hinkkaamiseen
- Hyundai Ioniq; Jotenkin luotaantyöntävän näköinen kodinkone
- Kia Soul; Hitaanpuoleinen ja EPA-range 182 km alkaa olla omaan käyttöön turhan vähän. Tässä saattaisi silti olla jotain ideaa, tosin nämä ovat kaikki melkein uusia eli liian kalliita.
- Mersu B 250e; Range talvella on 100-120 km ja pikalatauskin puuttuu, joten no deal
- Nissan Leaf; Vanha on esteettisesti vähän liian haastava ja näiden akut eivät kai ole olleet pitkäikäisiä. Uusi malli on vielä liian arvokas.
- Renault Zoe; En ole itse ajanut mutta kuulopuheiden mukaan autona kammottava purkki
- Teslat; Kaikki liian kalliita

Harmi, voimanlähde kun on pääkaupunkiseudun työmatkaköröttelyyn ihan loistava. Ja koska taloudessa on jatkossakin myös tärpättiautoja, ei parin vuosittaisen pidemmän siivun taittaminen ole mikään ongelma.

Tuo kolmekymppiä kuussa -verotusarvo sopii minulle oikein hyvin jos se tarkoittaa että työnantaja antaa jatkossa konttorin latausasemat muidenkin kuin työsuhdeautoilijoiden käyttöön. Bensan ostamisen nykyiseen tökkelihybridiin voisi sitten melkein kokonaan lopettaa. Tällä hetkellä kotona ladatut patterit riittävät edestakaiseen työmatkaan vain muutaman kerran vuodessa kesällä ja loppuina 99% päivistä osa matkasta pörrätään bensalla.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 22 Joulu 2018, 16:56
Kirjoittaja Vittorio Jano
AAW kirjoitti:vakkari luokkaa +5-7
Hyvä että joku käyttää. Eilen oli taas sellaista kaasun pumppaajaa motarilla Tre-Hml, ettei paremmasta väliä. Yhdessä Lexuksen maasturissa vauhti vaihteli välillä 90-120. Kaksi kertaa menimme toisistamme ohi, itsellä koko ajan 110km/h säädettynä. Tosin yksi ohitus jäi kesken, kun alkoikin painamaan kaasua ollessani rinnalla.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 22 Joulu 2018, 17:21
Kirjoittaja Ciancarlo
^^Hyundai Kona Electric:n range taitaa olla jotain 450 km. Hinta alkaen 43 k€, eli aika tyyris on sekin.

Itseäni kiinnosti vielä hetki sitten Teslan Model 3, mutta tämän hetkisen alustavan hinta-arvion mukaan "edullisinkin" maksaa noin 60 k€. Morjens. Low range on sitten halvempi, kunhan se tulee myyntiin sitten joskus, mutta minulle sen range ei riitä ja latausaika on aivan liian pitkä, koska ei ole latausmahdollisuutta kotona.

Mutta joo, noissa sähkiksissä on jotain, se on pakko myöntää. Kun pääsin kokeilemaan Rasviksen Amperaa, tuli jotenkin aavemaisen positiivinen kokemus :)

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 22 Joulu 2018, 20:19
Kirjoittaja Rasvis
Konan jätin pois siksi että ovat vielä niin uusia, ettei järjellisen hintaisia käytettyjä hetkeen löydy. Speksit siinä kyllä on kunnossa. Yhtä yksilöä pällistelin paikallisen uimahallin pihalla ja ulkomuoto ei itselläni varainaisesti lisää ostohaluja...

e-Golfin olemassaolon unohdin, mikä jo oikeastaan kertookin kaiken tarpeellisen. Äärimmäisen virkamiesmäinen vehje. Ei jatkoon.

Sähköauton pitäminen ilman kotilatausmahdollisuutta olisi kyllä aika ekstriimiä. Itse en välittäisi heittäytyä edes yksivaiheisen latauksen varaan. Plugarit tietty erikseen kun niillä liikkeellelähtö ei koskaan jää latausajasta kiinni.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 22 Joulu 2018, 21:19
Kirjoittaja gYdEbUh
Istuin autossa Lidlin parkissa. Eteeni parkkiksen mutkan keskelle alkuun pysähtyi joku citymaasturi kun vastaan tuli Audi. Siinä ne muutaman sekunnin tötöili paikallaan että mitä ihmettä tässä tapahtuu.. Sitten citymaasturin takana ollut toinen cittari rupesi ohittamaan oikealta samalla kun cittari num.1 rupesi pakittaan. Taisi cittari numero 2 painella tööttiä ja jatkoi eteenpäin. Oli osuma aikas lähellä. Cittari numero 2 oli Venäjän kilvissä, mutta en soimaa tuosta tilanteesta.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 22 Joulu 2018, 21:48
Kirjoittaja Alfissimo
Hollolan Lidl? Se parkkipaikka on monille uskomattoman jännä paikka.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 22 Joulu 2018, 23:44
Kirjoittaja mutt
Gasket kirjoitti:^ Jotenkin tuntuu että tuo on ehkä enempi realismia. Eli siis kuitenkin sähköautot on nyt ja tulevaisuudessa enempikin "parempiosaisten" välineitä ja siten niiden lataus kivasti veroedun piirissä siinä missä vaikka työsuhdeautokin.
Onhan se, mutta osoittaa taas täydellistä pelisilmän puutetta. Verta riittäisi imettäväksi myöhemminkin, nyt isketään kiinni vaiheessa, jossa saatavien tulojen perimiskulujen ja tuoton suhde lienee hyvin kyseenalainen.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 22 Joulu 2018, 23:59
Kirjoittaja gYdEbUh
^^Launeen. Nykyään tulee harvemmin tuolla Hollolan Litukassa poikettua. Piteli kyllä hyvinkin kovaa liikennemäärää tänään iltapäivällä/alkuillasta tuolla..
Ja tuli todettua että vaikka Lexassa on nyt 'sutimistestien' perusteella aikalailla varmasti kitkalukko, niin hyvilläkin nastoilla on aikamoisen nihkeetä tuo eteneminen kun on liukasta.. Kohtuujyrkkää mäkeä en meinannut päästä peruuttamaan ollenkaan niin täytyi hakea vähän lisäspeediä tasasemmalta.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 23 Joulu 2018, 01:06
Kirjoittaja Polforea
Ciancarlo kirjoitti:^ monella ei ole latausmahdollisuutta kotona (kuten minulla).
Ei ole ei ja silloin sähkiksen pitäisi tosiaan korvata polttis niin, että saa samalla tapaa ladattua satoja kilometrejä minuuteissa. 10l/min pumppu lataa moniin diisselivehkeisiin 200km/min, siinä on vähän haastetta akulle ja laturille.

Monilla kuitenkin latausmahdollisuus kotona on ja sähköauto kattaisi monesti hyvin työmatkaliikenteen ja arkiajot, joten yleistymiseen ja markkinoiden kasvamiseen auttaisi kaikista eniten se, että olisi tarjontaa. Suosituin yksityisauto taitaa nykypäivänä olla joku edullinen, vähäkulutuksinen farkku. Kiaa ja Hyundaita näkyy tällä kokoonpanolla tien päällä vähän merkeleesti, yhtään sähköautoa tai hybridiä ei taida ko. speksiin olla tarjolla. Toyotaa ehkä muuten, mutta niillä lie isohko hintalappu. Kuten Rasvis totesi, suurin osa tarjonnasta on joko pikkukippoja, avaruusaluksia, avaruusaluksen hintaisia tai näistä kahta tai kolmea.

Huvittavaahan tässä on se, että Suomi on aika pieni markkina-alue. Sähkäreille luulisi löytyvän kysyntää vielä paljon paremmin etelämmiltä alueilta, missä talvirange ei ole ongelma (tai ainakaan yhtä iso) ja missä ostovoimaa on enemmän. Millainen valikoima on tarjolla Keski-Euroopassa? No about sama kuin täällä, myykö se siellä sen paremmin tai osuuko yhtään paremmin kansan syvimpään autospeksiin? Tai muualla päin palloa, onko missään kattavampaa valikoimaa kuin täällä?

Aasinsillalla eteenpäin: mua on alkanut kiinnostaa sähkömoottoripyörät. Kunhan näitä alkaa näkymään 200+km motarirangella, niin alkaa houkuttaa oikeasti. Olisi meinaan kesäiseen työmatkaan vallan mainio väpytin, eikä rangea tarvi ampua samalla tapaa yli kuin käyuttöautossa tarvisi, koska sitä talven lämmitysenergiaa ei yksinkertaisesti tarvi.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 23 Joulu 2018, 09:43
Kirjoittaja Tuomas K
mutt kirjoitti:
Gasket kirjoitti:^ Jotenkin tuntuu että tuo on ehkä enempi realismia. Eli siis kuitenkin sähköautot on nyt ja tulevaisuudessa enempikin "parempiosaisten" välineitä ja siten niiden lataus kivasti veroedun piirissä siinä missä vaikka työsuhdeautokin.
Onhan se, mutta osoittaa taas täydellistä pelisilmän puutetta. Verta riittäisi imettäväksi myöhemminkin, nyt isketään kiinni vaiheessa, jossa saatavien tulojen perimiskulujen ja tuoton suhde lienee hyvin kyseenalainen.
Tuossa nyt ei paljon isketä kiinni, kun puhutaan muutamista euroista kuussa. Ihan loogista se on, että kyseessä on verotettava palkanlisä. Perimiskuluja tuosta ei kyllä sanottavasti synny.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 23 Joulu 2018, 12:13
Kirjoittaja Jarsan
Polforea kirjoitti:Kuten Rasvis totesi, suurin osa tarjonnasta on joko pikkukippoja, avaruusaluksia, avaruusaluksen hintaisia tai näistä kahta tai kolmea.
Näinpä juuri. Meidän talouteen olisi tarvetta hankkia toinen kehonsiirrin ja sähköauto olisi ehdottoman hyvä vaihtoehto, kun ajo olisi pääasiassa muutamien kilometrien siirtymää. Perus ~10 kW latauskin olisi helposti toteutettavissa kotona, vaikka pääsulakkeet ei ihan 50kW DC lataukseen riitäkään. Eikä kyllä pikalataukselle tarvetta arkikäytössä olisikaan. Mutta tuo tarjonta ja hinta... Kaikki vähänkään haluttavat ja ominaisuuksiltaan soveltuvat karkaa budjetista samantien.

Kovasti on myös houkuttanut päivittää oma kulkine D6 voimalinjalla olevaan, mutta kokonaismassan mukaan kulkeva verotus diesel-hybridissä ei oikein kannusta hankkimaan vähäpäästöisempää.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 23 Joulu 2018, 22:39
Kirjoittaja gYdEbUh
Lahden Launeelta Renkomäkeen kulkee nykyään kaksikaistainen (2+2) aikalailla suora tie, jonka nopeusrajoitus on 40 koska ollaan persreiässä nimeltä Suomi.
Ajelin siinä mittariin 60km/h ja syljeksin mielessäni että jos poliisit pysäyttää ja rupeaa viisastelemaan nopeudesta niin saa kuulla kunniansa. Heti tämän jälkeen ohi humahtaa Volvo V70 ainakin 90km/h vauhtia ja perässä Audi vähän hiljempaa :lol:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 23 Joulu 2018, 23:32
Kirjoittaja nipaka
Siis on sallittua ajaa 20 km/h ylinopeutta mutta ei enempää.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 23 Joulu 2018, 23:48
Kirjoittaja Alfissimo
Vahva luotto, että tuohon^^ tulee 60 kyltit takaisin, kunhan nyt saavat kaikki risteykset valmiiksi, kaistaviivat valmiiksi ja betonipossut pois. Tällä hetkellä koko väli lasketaan tietyöalueeksi.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 24 Joulu 2018, 00:41
Kirjoittaja gYdEbUh
nipaka kirjoitti:Siis on sallittua ajaa 20 km/h ylinopeutta mutta ei enempää.
Kuvittelit täysin väärin, ei missään nimessä minua haitannut jos joku tuolla tiellä suht hiljaisella liikenteellä ajaa vaikka 90km/h.
Onnistuit olemaan väärässä vielä tuolla 20km/h ylinopeudella. Nimittäin keskivertokiesin nopeus mittarin osoittaessa 60km/h on noin 56km/h.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 24 Joulu 2018, 19:33
Kirjoittaja Stilo
Henkilökohtaisesti olen odotellut poliisilta kunnon tilintekoratsiaa siihen kun ei toi nyt kauhean järkevää ole noita vauhteja laskea näillä keleillä siinä pätkällä rajoitusta noudattavien seassa. Kivempi niihin väliaikasiin yksikaistaisiin ympyröihin ajaa sitä 40km/h. Ylinopeudella vaan pahentaa ruuhkia. Olisvat toki saaneet jättää yksikaistaiseksi kunnes koko pätkä valmis.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 24 Joulu 2018, 22:30
Kirjoittaja JiiPee
Ajelin tänään noin klo 15.00 jälkeen Vantaalta kohti Hietaniemen hautausmaata HML-motaria ja lopulta Manskua. Jossakin Töölon kisahallin kohdalla polizei oli juuri pysäyttänyt VW Polon tienvarteen. Ohittaessamme paikan olivat konstaapelit kävelemässä Poloisen luo Tonttulakit päässä. Hyvää huumoria. Pointzit tästä.

Pysähdyin liikennevaloihin Hesperian puiston maisemissa. Ajoin siis vasenta kaistaa, kun oikea on busseille ja taxeille. Olin pysähdyksissä varmaan sekunnin pari, kun oikeaa kaistaa paistoi bussi vauhdilla reippaasti punaisia päin. Olisi sillä ollut aikaa pysähtyä, jos olisi viitsinyt. Lähdin liikkeelle valojen vaihduttua vihreäksi. Samalla hetkellä meni poliisiauto oikeaa kaistaa vauhdilla bussin perään ja pysäytti sen. Vihdoinkin oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Olisi se voinut olla joku muukin kuin bussi, niin paljon Stadissa vedetään punaisia päin. Hyvää liikennevalvontaa niillä resursseille jotka on käytössä.

Tänään 10 pistettä poliisille (PR + valvonta).

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 25 Joulu 2018, 10:25
Kirjoittaja Ruokoton
https://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/iiss ... an/812590/

"Toinen autoista oli ajamassa etelän suuntaan, ja se lähti ohittamaan edellään ollutta ajoneuvoa. Kuljettaja oli menettänyt autonsa hallinnan sillä seurauksella, että auto törmäsi vastakkaisesta suunnasta tulleeseen ajoneuvoon."

Sitä sopii miettiä kuinka paljon marginaalia oli alunperinkään että ko. tapahtumaketju on mahdollinen.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 25 Joulu 2018, 16:47
Kirjoittaja gYdEbUh
Stilo kirjoitti:Henkilökohtaisesti olen odotellut poliisilta kunnon tilintekoratsiaa siihen kun ei toi nyt kauhean järkevää ole noita vauhteja laskea näillä keleillä siinä pätkällä rajoitusta noudattavien seassa. Kivempi niihin väliaikasiin yksikaistaisiin ympyröihin ajaa sitä 40km/h. Ylinopeudella vaan pahentaa ruuhkia. Olisvat toki saaneet jättää yksikaistaiseksi kunnes koko pätkä valmis.

Sinun tekstissä on mahdollisesti jotain järkeä niissä harvoissa tapauksissa kun tuolla välillä on oikeata ruuhkaa, ei muuten.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 27 Joulu 2018, 11:10
Kirjoittaja Kertsu
Olipas vekkuli Volvo-kuski liikenteessä tänään. Kaikista liikennevaloista ajoi törkeästi punaisilla paitsi sitten isompaan risteykseen joutui pysähtymään kun oli kaistalla muitakin autoja. Mahtoi vituttaa :roll:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 27 Joulu 2018, 13:01
Kirjoittaja Alfissimo
Ajoin aamulla itse punaisia päin, tai ainakin pirun vanhat keltaiset....:
A: aamu-uni
B: ihan ajatuksissani
C: edellä mennyt pakukin meni
D: en huomannut ajoissa pakun takaa
E: ajoin liian lähellä ko. pakua
F: valot ei ollut normaalissa rytmissään
G: ketään ei onneksi tullut mistään minnekään

Käsi ylös, ihan itse ja enpähän muista noin käyneen aiemmin.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 27 Joulu 2018, 18:18
Kirjoittaja Polforea
Motarilla eteni Toyota, jolla paloi edessä lähivalot (tai ainakin sen näköiset tuikut, valokuvio ja kaek) ja takana: ei yhtään mitään. Kaukovalokonsertti ei ongelmaa selvästikään tarpeeksi informoinut, joten tein sen, millä saattaa saada paremman valokonserton informoimaan asiasta, eli ilmoitin pimeyden ruhtinaan häkelle.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 27 Joulu 2018, 18:27
Kirjoittaja lerppu
^Joo - bongattu monta nimenomaan Toyotaa tuolla valosettauksella. Jokin yhteinen nimittäjä tässä lienee, omista Toyotalla kurvailuista sen verran aikaa ettei tietoa nykyisistä valokatkaisimen haasteista ole.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 27 Joulu 2018, 18:33
Kirjoittaja Jiitee
lerppu kirjoitti:^Joo - bongattu monta nimenomaan Toyotaa tuolla valosettauksella. Jokin yhteinen nimittäjä tässä lienee, omista Toyotalla kurvailuista sen verran aikaa ettei tietoa nykyisistä valokatkaisimen haasteista ole.
Varmaan päiväajovaloilla siellä mennään :roll: .... automatiikkaa ei taida olla perusmalleissa ja vanhemmissa vuosimalleissa ... pitäisi älytä pistää itse ajovalot päälle. Toyota- orastava dementiako.
Mitäs niistä mersukuskeista taas sanottiinkaan... osta elämäsi viimeinen auto :wink:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 27 Joulu 2018, 18:47
Kirjoittaja Tuomas K
^Pimeällä pelkillä huomiovaloilla ja perä pimeänä ajavista autoista on aika selkeästi suurin osa Toyotia. Liekö taustalla automatiikan puute, ja tojo-terojen vähäisestä olemattomaan vaihteleva kiinnostus autojen suhteen?

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 27 Joulu 2018, 19:08
Kirjoittaja mattijus
Ainakin minun harmaassa tojotassa on sellainen suunniteltu hienous, että mittarivalot palavat myös päivävaloilla ajaessa. Ts. retardi tojotakuski ei tajua pimeässä pimeänä ajaessaan asiasta:
a) yhtään
b) mitään

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 27 Joulu 2018, 19:17
Kirjoittaja Jiitee
^ pimeitä tojokuskeja :mrgreen: pitäisi kyllä huomata jo siitä, että päiväajovaloilla ei juuri 5 metriä enemmän näe eteensä pimeällä ... joo, jos autojen ominaisuudet ei yhtään kiinnosta niin toyo ja kalliimmassa hintaluokassa mese on kyllä hyvä combo

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 27 Joulu 2018, 19:28
Kirjoittaja Polforea
Mulla oli Saab 900i:ssä vuosimallia 1986 huomiovalotoiminto, jossa poltettiin lähivaloja alennetulla jännitteellä. Noita saappeja lukuunottamatta kaikki ajamani huomiovaloautot ovat olleet sellaisia, joissa huomiovalot on selkeästi yleisvalaisimia vähän kuin parkki ja vilkku, että on aivan sama mitä ne valaisee, kunhan ne itse näkyvät. Eli ei mitään suunniteltua valokuviota tms, vaan ihan vaan sellainen perusmallin tuikku. Tuossa tänään näkemässäni Toyotassa siis oli aivan päivänselvä, lähivalohenkinen valokuvio (joka oli kivasti nähtävissä sen kuormurin perässä, jonka puskurissa kiinni Toyotakuski ajoi) eivätkä ne näyttäneet tavallisia halogeenilähivaloja himmeämmiltä.

Joku tässä mättää. Voisiko japanilainen insinööri yrittää olla jopa nerokkaampi kuin saksalainen insinööri?

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 28 Joulu 2018, 01:31
Kirjoittaja legza
Ehdotin Toyo puolelle keppi/rollaparkkia tiskien viereen, jotta asiakkaat olisi tervetulleempia. Ei otettu tosissaan ja nyt lasten leikkipaikka täyttyy kepeistä ja rollista. :shock:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 28 Joulu 2018, 08:41
Kirjoittaja Alfissimo
Polforea kirjoitti:Motarilla eteni Toyota, jolla paloi edessä lähivalot (tai ainakin sen näköiset tuikut, valokuvio ja kaek) ja takana: ei yhtään mitään. Kaukovalokonsertti ei ongelmaa selvästikään tarpeeksi informoinut, joten tein sen, millä saattaa saada paremman valokonserton informoimaan asiasta, eli ilmoitin pimeyden ruhtinaan häkelle.
Parisen viikkoa takaperin ajoi kaupan parkkiin perästä pimeä Avensis ja ajovalot oli selkeästi päällä. Kohteliaasti asiasta kerroin, niin n.50v naisen vastaus oli kärttyinen AIJJAA!, eikä selkeästi aihe kiinnostanut. Pitäköön tunkkinsa. Sitä vaan ihmettelin mielessäni, että kuinka sokkona pitää liikkua, ettei huomaa autostaan polttimo kerrallaan pimeneviä takavaloja. Tuossa kyseisessä anjoviksessakin niitä lamppuja taitaa olla 3 vai 4 per puoli ympyrän muodossa. Ei ne kaikki voi kerralla sammua :roll: . Kai ne vaihdetaan vasta sitten, kun leimalla sanotaan soosoo.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 28 Joulu 2018, 09:40
Kirjoittaja Albertolli
Eihän ne takavalot näy sinne sisälle...
Keskimääräinen anjoviksen/nauriin kuljettaja tuskin ihailee autoaan sen ollessa käynnissä kaveriporukalla kuukausittaisessa renkaanpotkinta -miitissä :lol:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 28 Joulu 2018, 09:55
Kirjoittaja -HH-
Jiitee kirjoitti:^ joo, jos autojen ominaisuudet ei yhtään kiinnosta niin toyo ja kalliimmassa hintaluokassa mese on kyllä hyvä combo
Oon kyllä samaa mieltä Toi otan osalta - jos ominaisuudet pikkasenkin kiinnostaa Toi ota ei ole silloin se vaihtoehto :wink: . En olis niiden tojota markkinoitipuheiden jälkeen sulta uskonut moista kuulevani että myönnät asian. Menikö provikat? :mrgreen: Millään muulla sitä tojota-hehkutusta ei voi ymmärtää että siitä on pakko jonkun jotain maksaa...

Mersusta en kyllä allekirjoita - myös ihmiset jotka auton ominaisuuksia ymmärtävät päätyvät niihin.

Takavaloasiasta - myös Kiiat tuossa yhdessä vaiheessa kovasti kunnostautuivat Toijotan lisäksi. Kun paljon liikkui asia pisti todella selkeästi silmään. Mietin jo yhdessä vaiheessa kirjoittavani Trafille kirjelmän jotta tekisivät takaisinkutsukampanjan noiden ko. autojen sähkövioista. Niitähän ne on jos takavalot ei pala!

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 28 Joulu 2018, 09:59
Kirjoittaja mattijus
-HH- kirjoitti: Mietin jo yhdessä vaiheessa kirjoittavani Trafille kirjelmän jotta tekisivät takaisinkutsukampanjan noiden ko. autojen sähkövioista. Niitähän ne on jos takavalot ei pala!

Ei ole auton vika, jos kuski on välinpitämätön. Takaisinkutsukampanja olisi varmaankin parempi kohdistaa näihin kuskin paikalla matkustajiin.

(Itsehän ajan täydellisesti joka tilanteessa)

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 28 Joulu 2018, 09:59
Kirjoittaja Albertolli
Ainakin meillä palaa takavalot kun lähivalot ovat päällä.
Viiksestä on käännetty AUTO asentoon ja päivänvalolla on edessä päiväajovalot ja takana pimeetä. Kun tulee hämärää, syttyvät ajovalot ja takavalot automaagisesti.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 28 Joulu 2018, 10:18
Kirjoittaja -HH-
^Tuo hämäryys oli ainakin aiemmin korealaisten kohdella pimeä - valot olisi pitänyt olla päällä äkkiseltään ½h... Mutta kun luotetaan siihen "hämäräkytkimeen" eikä ymmärretä mitä autossa tapahtuu. Ei kai 95% niistä ajanut valokytkin jossain muussa kuin AUTO asennossa? Sateesta/sumusta nyt puhumattakaan...

Pitääkö tehdäkin kirjelmä että teksti "AUTO" korvataan valokytkimessä "sopivemmalla" sanalla?