Sivu 5/189

Lähetetty: 18 Loka 2010, 09:31
Kirjoittaja kumimuumi
fahlsjy kirjoitti:
Mäjäyttää nyrkillä heti täyttä otsaan ja pitää liikennetunnin
Just... koska ainakaan minä en ole täydellinen ihminen enkä myöskään liikenteessäkään pysty koskaan täydelliseen kaikkia muita tiellä liikkujia tyydyttävään suoritukseen ei kai auta muu kun toivoa että en tee sitä väistämätöntä muita ärsyttävää virhettä väärässä paikassa... toivottavasti myöskään aseet hanskalokerossa eivät tule koskaan vakiovarusteeksi:-D
Lapsi n. 10v apparin penkillä, eteen sammuneen auton kuljettaja sekä minä. Me emme olisi voineet valita toisin sillä hetkellä. Minä olisin meistä ainoa, joka asiaa nyt miettisi. Ja miksi? Koska autossa on peilit, mutta niistä ei piitata. Toivottavasti omistat peilit ja tiedät miten niitä käytetään...

Lähetetty: 18 Loka 2010, 10:04
Kirjoittaja kumimuumi
Aniara kirjoitti:Työpaikka on hiekkatien varrella. Sitä ajamalla pääsee oikaisemaan muille hoitoalueen osastoille, mutta "tarkoitus" on siis ajaa toista, asvaltoitua reittiä jos on menossa muualle kuin meille. Meidän etupihalla ja tiellä pyörii kehitysvammaisia (ja hoitajia ja kissoja ja villieläimiä) ja siitä huolimatta ihmiset ajavat tuhatta ja sataa sitä onnetonta hiekkatiepätkää. Aikoinaan meillä oli asukas, joka jäi aina keskelle tietä patsastelemaan, jos sitä kohti ajoi auto. Ihmiset joutuivat peruuttamaan takaisin "oikealle" tielle kun kukaan ei saanut tätä rouvaa siirtymään edestä pois. Hänellä oli myös taipumus suuttua ja lyödä autoja, toisin sanoen jotku oppivat kantapään kautta...

Alkukesästä tie oli niin hervottoman kuoppainen ja rikkinäinen, että teki mieli jättää omakin auto jonnekin muualle, mutta olipahan ainakin rauhallista! Ei ajanut yksikään auto siitä turhaan läpi, kunnes se sitten korjattiin ja läpiajorumba alkoi uudestaan. Koko alueella on 20km/h rajoitus, mutta se ei pahemmin hetkauta.

Ehdottomasti parhaiten on läpiajoa hillinnyt tien kuoppaisuus. Taidankin antaa kaikille asukkaille lapiot käteen ja ohjata heidät monttuja kaivamaan, ja ens vuonna anonkin, että EIVÄT tule talon puolesta korjaamaan roudan vaurioittamaa tietämme :lol:
Aikoinaan kaveri oikoi aina mopolla teiskossa kotiinsa ns. yksityistien kautta, se oli jonkun maatilan omistuksessa. Sitten siihen vedettiinkin ketju. Tommi olikin sairaalassa reilun pätkän... sairaalasta päästyään tilit tasattiin, pojat poikkes louhoskontissa, ja räjäytti ihan reilusti tien helvettiin..

Lähetetty: 18 Loka 2010, 10:35
Kirjoittaja Aniara
kumimuumi kirjoitti:
Aniara kirjoitti:Työpaikka on hiekkatien varrella. Sitä ajamalla pääsee oikaisemaan muille hoitoalueen osastoille, mutta "tarkoitus" on siis ajaa toista, asvaltoitua reittiä jos on menossa muualle kuin meille. Meidän etupihalla ja tiellä pyörii kehitysvammaisia (ja hoitajia ja kissoja ja villieläimiä) ja siitä huolimatta ihmiset ajavat tuhatta ja sataa sitä onnetonta hiekkatiepätkää. Aikoinaan meillä oli asukas, joka jäi aina keskelle tietä patsastelemaan, jos sitä kohti ajoi auto. Ihmiset joutuivat peruuttamaan takaisin "oikealle" tielle kun kukaan ei saanut tätä rouvaa siirtymään edestä pois. Hänellä oli myös taipumus suuttua ja lyödä autoja, toisin sanoen jotku oppivat kantapään kautta...

Alkukesästä tie oli niin hervottoman kuoppainen ja rikkinäinen, että teki mieli jättää omakin auto jonnekin muualle, mutta olipahan ainakin rauhallista! Ei ajanut yksikään auto siitä turhaan läpi, kunnes se sitten korjattiin ja läpiajorumba alkoi uudestaan. Koko alueella on 20km/h rajoitus, mutta se ei pahemmin hetkauta.

Ehdottomasti parhaiten on läpiajoa hillinnyt tien kuoppaisuus. Taidankin antaa kaikille asukkaille lapiot käteen ja ohjata heidät monttuja kaivamaan, ja ens vuonna anonkin, että EIVÄT tule talon puolesta korjaamaan roudan vaurioittamaa tietämme :lol:
Aikoinaan kaveri oikoi aina mopolla teiskossa kotiinsa ns. yksityistien kautta, se oli jonkun maatilan omistuksessa. Sitten siihen vedettiinkin ketju. Tommi olikin sairaalassa reilun pätkän... sairaalasta päästyään tilit tasattiin, pojat poikkes louhoskontissa, ja räjäytti ihan reilusti tien helvettiin..
Kamalaa että kaverisi ilmeisesti ajoi siihen ketjuun sitten?! Varmasti tuli pahaa jälkeä, toivottavasti kuitenkin toipui! En todellakaan usko, että hengenvaara on sopiva "rangaistus" yksityisen tien väärinkäyttämisestä, mutta toisaalta kai tien omistaja saa laittaa siihen vaikka puomin jos kyltti tien yksityisyydestä ei riitä? Mieluusti jotain selkeesti näkyvää, ainakin, jos jotain...

Oma pointini kuitenkin oli siis se, että hoitoalueella (laitosalueella) kun liikkuu kehitysvammaisia ja lapsia, niin riski ajaa näiden päälle mutkaisella pikkutiellä EI saa ihmisiä hiljentämään vauhtia, vaan vasta riski, että oma auto vaurioituu jos ajaa liian lujaa kuoppiin. On kyse n 200m pätkästä, jota ajamalla säästää sen 200-300m ajomatkaa muille osastoille ajaessa. Ainoastaan tämä meidän 200m pätkä on kapeaa, kuoppaista hiekkatietä, muut reitit on asvaltoituja ja niin leveitä, että siihen mahtuu kaks autoa ja vielä ihmisiäkin, jalkakäytävälle, kulkemaan. Ja näiden tiepätkien käyttäjäthän ovat näiden vammaisten omaiset, päiväkotilasten vanhemmat ja me työntekijät. Joten luulisi olevan kaikkien tiedossa ja intressissä ajaa varovasti... Silti vasta se, että oma auto saattaa kärsiä, saa ihmiset ajamaan turvallista, asvaltoitua reittiä tai vaihtoehtoisesti matelemaan etanavauhtia kuoppia vältellessä, jolloin tiellä kävelevän asiakaskunnankin turvallisuus säilyy.

Noh, en tiedä miten nämä meidän esimerkit edes liittyvät toisiinsa, ajattelin vaan selventää omaani kun sitä tuossa guotasit.

Lähetetty: 18 Loka 2010, 11:04
Kirjoittaja kumimuumi
...tarkoitin siis tuosta tiestä. Tosin pointtini jäi näköjään kirjoittamatta.

Läpiajoa ei oikein voi estää, ilman ettei oma ajaminen hankaloituisi. Ainoaa tapa puuttua, lienee poliisin passitus muutamaksi tunniksi. Lähtee kortteja, tulee sakkoja, mutta varmasti hiljentää nopeuksia ja liikennettä. Kuopista tms. saattaa tulla sanomista jopa omalta väeltä.

Tuossa omassa esimerkissä talon isäntä toimi ihan oikein, mutta väärälle ihmiselle tuo osui. Kaverini kasvaa varmaankin koiranputkea jo, mutta tuo ei ollut ainoa temppu mitä tekivät.. Kaikki eivät piittaa merkeistä, kielloista, opasteista.. ja niitä ihmisiä ei voi opettaa, tekevät mitä haluavat - nyt ja tulevaisuudessa.

Lähetetty: 18 Loka 2010, 15:33
Kirjoittaja fahlsjy
fahlsjy kirjoitti:
Lainaus:
Mäjäyttää nyrkillä heti täyttä otsaan ja pitää liikennetunnin


Just... koska ainakaan minä en ole täydellinen ihminen enkä myöskään liikenteessäkään pysty koskaan täydelliseen kaikkia muita tiellä liikkujia tyydyttävään suoritukseen ei kai auta muu kun toivoa että en tee sitä väistämätöntä muita ärsyttävää virhettä väärässä paikassa... toivottavasti myöskään aseet hanskalokerossa eivät tule koskaan vakiovarusteeksi:-D


Lapsi n. 10v apparin penkillä, eteen sammuneen auton kuljettaja sekä minä. Me emme olisi voineet valita toisin sillä hetkellä. Minä olisin meistä ainoa, joka asiaa nyt miettisi. Ja miksi? Koska autossa on peilit, mutta niistä ei piitata. Toivottavasti omistat peilit ja tiedät miten niitä käytetään...

Niin, pelastit ihmishenkiä huippu nopealla reagoinnilla, hienoa! Näinhän se usein menee että fiksummat ja taitavammat hoitelee liikenteessäkin pahat paikat niin että sössijätkin pääsee ehjänä kotiin.

Vedit turpaan mersumiestä joka teki virheen.. mun mielestä jokseenkin brutaalia...
Tosin on myös todennäköistä että mersumies muistaa paremmin katsella ensikerralla peileihin kun on otsa kipeä mutta silti :shock:

Lähetetty: 18 Loka 2010, 17:51
Kirjoittaja Karpo
Vasemman kaistan köröttelijät saa hermot menemään joka kerta kun lähtee liikenteeseen. :evil:
Varsinkin kaarinan ja turun välinen pätkä 110-tiellä on aivan mahdoton. Ääliöt kääntyvät kaarinan keskustassa vasemmalle kaistalle sen takia ettei sitten tarvitse vaihtaa kaistaa kun kääntyy jossain 10km päässä vasemmalle. Sitten samat vanhat mummot avensiksissaan ihmettelevät kun joku tappajakaahari pujottelee autojen välistä (rajoituksen mukaista nopeutta...). :roll:

Lähetetty: 18 Loka 2010, 18:55
Kirjoittaja maybetomorrow
Pitäsköhän itekkin:

Ei varsinaisesti ota aivoon, mutta mietityttää pitkien käyttö katuvaloalueella. Eikös se ole kiellettyäkin? Tottahan toki pitkät näyttävät vähän paremmin pusikkoon kuin lyhkäiset lyhdyt. Nyt ei ole kuitenkaan kyse 5 tolpan väleistä keskellä korpitaivalta vaan tiheään rakennetusta haja-asutusalueesta.

Ajelin n. 15km pätkän valaistua osuutta. 3 kollegaa vaihtoi lyhyet kohdatessa, 2 ei vaivautunut vaihtamaan. Muutama muu ajoi lyhyillä "kuten pykälien mukaan kuuluukin". Joten à propos 50% ajeli pitkillä. Onko tästä tulossa joku yleinen käytäntökin?

Ja sitten sen legendaarinen kortti "kun ei enää kuule eikä näe".

Hölläsin sen verran että länsinaapurin kantikas pääsi liittymään liikennevirtaan. Vilkku oli sen jälkeen vasemmalle pari minuuttia. No sattuuhan sitä. Moottoritiellä lähdin sitten ohittamaan tätä hiukan hiljempaa ajelevaa herrasmiestä, onneksi en ihan päässyt rinnalle kun herra lipui ensin puoliksi kaistalle ja sitten ihan kokonaan jääden junnaamaan ja "ohittamaan" 500m päässä siintävää peräkärriä. Onneksi ajolinjoista päättelin kaistanvaihtoaikeesta ettei rutistunut peltiä. Vilkkuahan ei enää tarvinnut näyttää, olihan se jo 2km ollut turhaan päällä. Uskomatonta kyllä 740 kiihtyi kuin kiihtyikin lopulta vaunun ohi. Tietenkään omalle kaistalle ei sallinut palata ohituksen jälkeen ennen kuin piti poistua liittymästä pois. Pitkiä ei nähnyt eikä tööttiä kuullut. Lupaan ja vannon luovuttavani ajoluvan lääkärille kun en enää muista mihin olen matkalla.

EDIT:illä korjattu ranskan kielioppivirheet.

Lähetetty: 18 Loka 2010, 18:55
Kirjoittaja kumimuumi
Todellisuudessa ketään ei tarvi pelastaa. Vaan ennakoida, sitä tekee ammattilainen. Jos olisin ammattilainen, ei olisi tarvinnut väistää ollenkaan..

Ja joskus pieni kipu tekee hyvää muistille, tämäkin henkilö todennäköisesti muistaa seuraavalla kerralla paremmin..

Lähetetty: 18 Loka 2010, 21:31
Kirjoittaja Aniara
Karpo kirjoitti:Vasemman kaistan köröttelijät saa hermot menemään joka kerta kun lähtee liikenteeseen. :evil:
Varsinkin kaarinan ja turun välinen pätkä 110-tiellä on aivan mahdoton. Ääliöt kääntyvät kaarinan keskustassa vasemmalle kaistalle sen takia ettei sitten tarvitse vaihtaa kaistaa kun kääntyy jossain 10km päässä vasemmalle. Sitten samat vanhat mummot avensiksissaan ihmettelevät kun joku tappajakaahari pujottelee autojen välistä (rajoituksen mukaista nopeutta...). :roll:
Aaaah! Olen täysin samaa mieltä!!!! Tuota väliä tulee sahattua ihan kiitettävästi kun duuni on tuolla Paraisilla, ja aina - AINA! - kun on vähänkin kiire, niin vasenta kaistaa on joku köröttelemässä rinnakkain oikeaa kaistaa ajavan kanssa. Sitten kun pääsee 110-tieltä saaristotielle tulee LÄHES AINA eteen se mummo, vaari tai muu, joka ajaa 70km/h 80-alueella. ja miks ihmees pitää ajaa 60km/h Kirjalansalmen sillalla??? Ei sieltä tipu!! :shock:

Lähetetty: 19 Loka 2010, 18:17
Kirjoittaja Karpo
Aniara kirjoitti:
Karpo kirjoitti:Vasemman kaistan köröttelijät saa hermot menemään joka kerta kun lähtee liikenteeseen. :evil:
Varsinkin kaarinan ja turun välinen pätkä 110-tiellä on aivan mahdoton. Ääliöt kääntyvät kaarinan keskustassa vasemmalle kaistalle sen takia ettei sitten tarvitse vaihtaa kaistaa kun kääntyy jossain 10km päässä vasemmalle. Sitten samat vanhat mummot avensiksissaan ihmettelevät kun joku tappajakaahari pujottelee autojen välistä (rajoituksen mukaista nopeutta...). :roll:
Aaaah! Olen täysin samaa mieltä!!!! Tuota väliä tulee sahattua ihan kiitettävästi kun duuni on tuolla Paraisilla, ja aina - AINA! - kun on vähänkin kiire, niin vasenta kaistaa on joku köröttelemässä rinnakkain oikeaa kaistaa ajavan kanssa. Sitten kun pääsee 110-tieltä saaristotielle tulee LÄHES AINA eteen se mummo, vaari tai muu, joka ajaa 70km/h 80-alueella. ja miks ihmees pitää ajaa 60km/h Kirjalansalmen sillalla??? Ei sieltä tipu!! :shock:
Ajaisivatkin edes koko ajan sitä 70km/h, mutta kun se nopeus kiihtyy kahdeksaankymppiin aina sopivasti niissä ainoissa paikoissa joissa voisi ohittaa. :roll:

Lähetetty: 19 Loka 2010, 19:25
Kirjoittaja DaViega
Aniara kirjoitti:
Karpo kirjoitti:Vasemman kaistan köröttelijät saa hermot menemään joka kerta kun lähtee liikenteeseen. :evil:
Varsinkin kaarinan ja turun välinen pätkä 110-tiellä on aivan mahdoton. Ääliöt kääntyvät kaarinan keskustassa vasemmalle kaistalle sen takia ettei sitten tarvitse vaihtaa kaistaa kun kääntyy jossain 10km päässä vasemmalle. Sitten samat vanhat mummot avensiksissaan ihmettelevät kun joku tappajakaahari pujottelee autojen välistä (rajoituksen mukaista nopeutta...). :roll:
Aaaah! Olen täysin samaa mieltä!!!! Tuota väliä tulee sahattua ihan kiitettävästi kun duuni on tuolla Paraisilla, ja aina - AINA! - kun on vähänkin kiire, niin vasenta kaistaa on joku köröttelemässä rinnakkain oikeaa kaistaa ajavan kanssa. Sitten kun pääsee 110-tieltä saaristotielle tulee LÄHES AINA eteen se mummo, vaari tai muu, joka ajaa 70km/h 80-alueella. ja miks ihmees pitää ajaa 60km/h Kirjalansalmen sillalla??? Ei sieltä tipu!! :shock:
Päinvastoin ajavat tökkivät myös syvästi takaraivoon: Ajetaan oikeaa kaistaa taajamassa ja sitten sellanen suicide movement yhdenkaistan yli suoraan ryhmittymiskaistalle keskellä aamuruuhkaa. Ihan uusi asia nimeltään reittisuunittelu... Tuossa on myös sellainen lieveilmio, kun itse on liikennevaloissa, takaa samaa kaistaa tulee auto, joka sitten vaihtaa viereiselle kaistalle ja pysähtyy siihen, myönnän aina hiukan kepittäväni, etteivät saa sitä kuvittelemaansa viiden sekunnin hyötyä :wink:

Lähetetty: 20 Loka 2010, 16:26
Kirjoittaja doublesix
Ja taas yksityisautoilijan elämää hankaloitetaan.

http://yle.fi/alueet/helsinki/2010/10/a ... 73354.html

Lähetetty: 20 Loka 2010, 16:44
Kirjoittaja Finest
maybetomorrow kirjoitti:Pitäsköhän itekkin:

Ei varsinaisesti ota aivoon, mutta mietityttää pitkien käyttö katuvaloalueella. Eikös se ole kiellettyäkin? Tottahan toki pitkät näyttävät vähän paremmin pusikkoon kuin lyhkäiset lyhdyt. Nyt ei ole kuitenkaan kyse 5 tolpan väleistä keskellä korpitaivalta vaan tiheään rakennetusta haja-asutusalueesta.

Ajelin n. 15km pätkän valaistua osuutta. 3 kollegaa vaihtoi lyhyet kohdatessa, 2 ei vaivautunut vaihtamaan. Muutama muu ajoi lyhyillä "kuten pykälien mukaan kuuluukin". Joten à propos 50% ajeli pitkillä. Onko tästä tulossa joku yleinen käytäntökin?

Ja sitten sen legendaarinen kortti "kun ei enää kuule eikä näe".

Hölläsin sen verran että länsinaapurin kantikas pääsi liittymään liikennevirtaan. Vilkku oli sen jälkeen vasemmalle pari minuuttia. No sattuuhan sitä. Moottoritiellä lähdin sitten ohittamaan tätä hiukan hiljempaa ajelevaa herrasmiestä, onneksi en ihan päässyt rinnalle kun herra lipui ensin puoliksi kaistalle ja sitten ihan kokonaan jääden junnaamaan ja "ohittamaan" 500m päässä siintävää peräkärriä. Onneksi ajolinjoista päättelin kaistanvaihtoaikeesta ettei rutistunut peltiä. Vilkkuahan ei enää tarvinnut näyttää, olihan se jo 2km ollut turhaan päällä. Uskomatonta kyllä 740 kiihtyi kuin kiihtyikin lopulta vaunun ohi. Tietenkään omalle kaistalle ei sallinut palata ohituksen jälkeen ennen kuin piti poistua liittymästä pois. Pitkiä ei nähnyt eikä tööttiä kuullut. Lupaan ja vannon luovuttavani ajoluvan lääkärille kun en enää muista mihin olen matkalla.

EDIT:illä korjattu ranskan kielioppivirheet.
36 §
Valojen käyttö ajettaessa

Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. (7.5.1997/414)

Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Jollei ajoneuvon varusteeksi ole määrätty ajovaloja, ajoneuvossa on käytettävä sellaisia heijastimia kuin asetuksella säädetään.

Kaukovalojen käyttö on kielletty:

1) tyydyttävästi valaistulla tiellä;

2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja

3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana.

Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt. Takasumuvaloa saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin. (14.2.1992/117)

Kohta 1: Käsittääkseni jos on katuvalot, niin ei pitkä saa käyttää.

Sumuvaloja näkee kyllä useammin hyvälläkin säällä. Kaikissa autoissa ei ole mittaristossa valoa niille, niin varmaan unohtuu päälle :roll:

Lähetetty: 20 Loka 2010, 16:52
Kirjoittaja fahlsjy
Sumuvaloja näkee kyllä useammin hyvälläkin säällä. Kaikissa autoissa ei ole mittaristossa valoa niille, niin varmaan unohtuu päälle
Muistelisin että jos on sumarit niin niille pitää olla myös merkkivalo eli katsastus setäkin tuon tiirailee.. tai sitten muistan ihan väärin, ei olis eka kerta :oops:

Lähetetty: 20 Loka 2010, 16:54
Kirjoittaja Finest
Esim. Faijan Toledossa vm.2000 valo on vain siinä katkaisijassa.
Se on ratin takana piilossa, näkee kyllä jos kurkottelee.
Sillä kirjoitinkin mittaristossa (lue näkyvällä paikalla)..

Edit: Olit kyllä oikeassa, että merkkivalo oltava

Lähetetty: 20 Loka 2010, 18:44
Kirjoittaja DaViega
VAG;n joissain autoissa on todelllakin se 'merkkivalo' siinä ratin takana olevassa säätimessä, mutta käry tahallisesta sumuvaloilla ajamisesta käy 20cm ylempää: Onko päällä parkit vai ajovalot :wink:
Ei ne sumuvalot autosta yhtään matalempaa tee...

Mielipide kyselyä: Pitkät päällä vaikkaa vastaan tulee liikennettä? esim Lahti-Helsinki välinen tie on erotettu varmaan lähes 20 metrisellä liikenteen jakajalla, mikä pontii on suhdata pitkät päälle/pois kun vastaan tulee auto? Pitkät valot eivät ole kovinkaan leveällä kuviolla, joten miten ne voi häiritä enemmän kuin ajovalot? Ja jos katse on siellä missä pitääkin - eli omalla kaistalla horisontissa, niin miten vastaan tulevan auton valot voivat häiritä?

Kun esille tuli tuo yksityisautoilijoiden kiusaaminen, niin uudessa tuulilasissa jo maalailtiin mallia, jossa kaupuinki on jaettu 5 sektoriin, keskusta ja siitä etäämmällä olevat "sektorit", mitä enemmän keskustassa on, sitä puhtaampi auto pitää olla, jolla tuonne voi ajaa, esim. sähköautot vain pääsevät keskustaan, seuraavalla sektorilla pikkumoottoriset ja muuten pienipäästöiset, sektorillä 1579536 on sitten Bensa Alfat ja muut nautiskelijoiden autot???

Lähetetty: 20 Loka 2010, 18:50
Kirjoittaja Cuore Sportivo
Finest kirjoitti:Kaikissa autoissa ei ole mittaristossa valoa niille, niin varmaan unohtuu päälle.
Itse en ole sumuvaloja vielä tähänastisen elämäni aikana tarvinnut.
Tähän aikaan vuodesta, kun hirvet ovat vauhkoimmillaan on jännää huomata, että maantiellä useammalla kuin joka toisella vastaantulijalla loimottaa sumarit päällä... siis juuri nyt kun niitä ei varsinkaan pitäisi käyttää. Muutaman metrin eteen näkee kirkkaana, mutta pidemmäs ei yhtään. Ei paljon lohduta, jos eläimen turpa ilmestyy näkökenttää siinä parin metrin päässä.

Lähetetty: 20 Loka 2010, 19:23
Kirjoittaja Pasi
Muutaman kerran on tullut eteen sellainen sumu ettei oikeasti ole eteen nähnyt... eikä sumuvaloista ollut sillon mitään apua :roll:

Lähetetty: 20 Loka 2010, 19:25
Kirjoittaja mattijus
Kai kaikki sumuvaloilijat tietävät, että etusumuvaloja käytetään lähivalojen sijasta, ei lisänä?

Lähetetty: 20 Loka 2010, 19:31
Kirjoittaja Pasi
mattijus kirjoitti:Kai kaikki sumuvaloilijat tietävät, että etusumuvaloja käytetään lähivalojen sijasta, ei lisänä?
Tjoo... ajovalojen kanssa näkee huonommin kuin ilman valoja :D

Lähetetty: 20 Loka 2010, 19:47
Kirjoittaja michael
DaViega kirjoitti: Mielipide kyselyä: Pitkät päällä vaikkaa vastaan tulee liikennettä? esim Lahti-Helsinki välinen tie on erotettu varmaan lähes 20 metrisellä liikenteen jakajalla, mikä pontii on suhdata pitkät päälle/pois kun vastaan tulee auto? Pitkät valot eivät ole kovinkaan leveällä kuviolla, joten miten ne voi häiritä enemmän kuin ajovalot? Ja jos katse on siellä missä pitääkin - eli omalla kaistalla horisontissa, niin miten vastaan tulevan auton valot voivat häiritä?
Itse ajan usein pitkät päällä näillä leveän keskialueen moottoriteillä kokoajan muuten paitsi oikealle kaartuvassa mutkassa, silloin valokeila voi osuakin vastaantulijoihin.

Eipä ole yhdetkään vastaantulijan pitkät ainakaan minua häikäissyt, eikä ole tullut valovilkutuksia vastaantulijoiltakaan. 156:n pitkät ei olekaan mitkään megaloimottimet.

Lähetetty: 20 Loka 2010, 22:12
Kirjoittaja maybetomorrow
Finest kirjoitti: Kaukovalojen käyttö on kielletty:

1) tyydyttävästi valaistulla tiellä;

2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja

3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana.

Kohta 1: Käsittääkseni jos on katuvalot, niin ei pitkä saa käyttää.
Tällaista pykälää koetinkin finlexistä haeskella! Thänks mään! Vaan ei tuo "tyydyttävästi valaistu" kauhean selkeästi olekaan todettu. Saakohan niitä sittenkin käyttää jos märkä tie syö lyhkäset tai välissä on muutama samumunut katulamppu siellä täällä :silly:

Lähetetty: 21 Loka 2010, 14:05
Kirjoittaja hSU
maybetomorrow kirjoitti:Tällaista pykälää koetinkin finlexistä haeskella! Thänks mään! Vaan ei tuo "tyydyttävästi valaistu" kauhean selkeästi olekaan todettu. Saakohan niitä sittenkin käyttää jos märkä tie syö lyhkäset tai välissä on muutama samumunut katulamppu siellä täällä :silly:
Minusta tie ei ole "tyydyttävästi valaistu", jos katuvalaistus on harvassa/huonoa. Parempi mielestäni silloin käyttää pitkiä, toki muut tienkäyttäjät huomioiden. Vaarallisempaa se on jos ei näe eteensä..

Lähetetty: 21 Loka 2010, 17:19
Kirjoittaja Finest
Lisää Finlexiä: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267

Että sumuvaloista olisi iloa, niin vauhtia ei voi olla paljoa.
Taitaa olla turhimmat valot autossa, siistit (piilossa olevat) lisäpitkät olisivat kyllä tarpeen.

Onkohan ajatuksena: tyydyttävästi valaistu = taajamat ja muut pienemmän nopeuden alueet, joista löytyy tiukempia mutkia kuin esim. maantieltä. Saa olla tarkkana, ettei vahingossa häikäise pimeän mutkan takaa tulevaa.

Ei kaikki ammatilaisetkaan osaa liikennesääntöjä, miten voi olettaa amatöörien osaavan? :?
Esim. Sumuvalot: rekat ja taksit, numerot liikennemerkeissä: taksit, linja-autot jne...

Lähetetty: 21 Loka 2010, 21:10
Kirjoittaja gYdEbUh
^Näinhän se juurikin on että pimeään jyrkkään mutkaan sumarit on hyvin asiaa, mutta eipä niitä muista silloin tuikata.

Lähetetty: 27 Marras 2010, 01:56
Kirjoittaja gYdEbUh
Tulin vähän aika sitten Tallsingista, ja niinhän se eteen pärähti teinikruisailuaika.
Kärkölän taajamassa Fiat Uno ohitti täysiä. Vähän ajan päästä ajeli maantiellä vähän liian hiljaa, joten lähdin rajoituksen puitteissa ohittamaan. Ohituksen jälkeen ajelin vielä ohituskaistalla etten heittäisi mitään Unon keulaan. Luonnollisesti Uno lähti tässä vaiheessa täysiä väärältä puolelta ohi.
Tässä vaiheessa sai pelleilyn kohteeksi joutuminen riittää ja päästelin oikeasti ohi. Seuraava 10km meni sitten 135 keskinopeutta että sai pidettyä Unon pelleilyn peilissä. Sen jälkeen eteen tuli auto enkä lähtenyt ohi. Uno meni vähän ajan kuluttua ohi keskari pystyssä ja jäi eteen. Ajelu oli sellaista huljutusta että saattoi olla perjantai nesteytys jo käynnissä. Kun tuli ryhmittyminen pysähtyi kohtaan missä ei päässyt ohi. Ohitin kuitenkin ja oli ilmeisesti sen verran otettu nelikkokiihdytyksestä ettei seuraavassa ohituksessa kun laskin nopeuden sallittuun, keskaria enää näkynyt.
No sitten tulikin seuraava potilas ja pissikset ajoi Lahden keskustassa ilmeisesti vahingossa täysin punaisia päin, kun oli kahdet valot n.20m välillä. Kun tiet erkanivat niin eivät tajunneet lähteä liikkeelle vihreille. Kävin tankilla, ja kun meininki kerran oli mitä oli, driftailin vähän Lahden läpiajossa. :silly: Josta joku volvo innostui ja ajeli perseessä kiinni 28km miltei himaan asti rajoitusten mukaan. Huom. ajotyylini ei johdu siitä että ärsyyntyisin enää nykyään liikenteessä.
Noh, meni tuo rupeama paljon paremmin kun Tallinna-Tarto bussikyyti. : )

Lähetetty: 30 Marras 2010, 18:51
Kirjoittaja DaViega
Kun lumi peittää kaistaviivat, niin suomalainen ihminen ei osaa ajaa mutkaa, jossa menee kaksi kaistaa vierekkäin samaan suuntaan. Se ei vaan onnistu, tässä olisi hyvä tilaisuus saada uusi puskuri kun vaan menisi siämutkan puolelle ja odottaisi että joku avuton tunkee omalta kaistaltaan alle.

Ja toinen on tietysti valot... Seurailkaapas "1 silmäisiä", sen lisäksi että se ajovalo on pimeänä, niin useasti on myös parkki, eli autoa ei välttämättä näe ollenkaan

Lähetetty: 30 Marras 2010, 19:02
Kirjoittaja Bones
hah valoista.. 156:en kuskinpuolen ajovalojen polttimo kesti jopa 4tkm. tervetuloa vaihtamaan tuohon pihalle pikkupakkaseen :wink:

Lähetetty: 30 Marras 2010, 19:05
Kirjoittaja maybetomorrow
Yksisilmäistä kun luulee pian moottoripyöräksi niin kannattaahan se vaihtaa. Sitten luulee että tulee kaksi moottoripyörää rinnakkain.

Lähetetty: 30 Marras 2010, 20:52
Kirjoittaja Finest
DaViega kirjoitti:Kun lumi peittää kaistaviivat, niin suomalainen ihminen ei osaa ajaa mutkaa, jossa menee kaksi kaistaa vierekkäin samaan suuntaan. Se ei vaan onnistu, tässä olisi hyvä tilaisuus saada uusi puskuri kun vaan menisi siämutkan puolelle ja odottaisi että joku avuton tunkee omalta kaistaltaan alle.

Ja toinen on tietysti valot... Seurailkaapas "1 silmäisiä", sen lisäksi että se ajovalo on pimeänä, niin useasti on myös parkki, eli autoa ei välttämättä näe ollenkaan
Joissain epäselvissä paikoissa ton kaistojen epäselvyyden voi ymmärtää.
Sitä ei kun kaistan päällä on viitat/kilvet (ovat yleensä keskellä kaistaa) ja keskeltä alta ei osata ajaa. Toinen ihme on myös kun viivat näkyy, mutta niitä ei ymmärretä.
Joskus oli puhetta lehmän käännöksistä. Nyt onkin pirun vaikeaa ryhmittyä laitaan kun on vähän lunta tiellä. Enkä tarkoita mitään kinoksia vaan n.5 cm.

Lähetetty: 30 Marras 2010, 22:07
Kirjoittaja legza
DaViega kirjoitti:Kun lumi peittää kaistaviivat, niin suomalainen ihminen ei osaa ajaa mutkaa, jossa menee kaksi kaistaa vierekkäin samaan suuntaan. Se ei vaan onnistu, tässä olisi hyvä tilaisuus saada uusi puskuri kun vaan menisi siämutkan puolelle ja odottaisi että joku avuton tunkee omalta kaistaltaan alle.

Ja toinen on tietysti valot... Seurailkaapas "1 silmäisiä", sen lisäksi että se ajovalo on pimeänä, niin useasti on myös parkki, eli autoa ei välttämättä näe ollenkaan
Taidan tietää mitä kohtaa tarkoitat, möysän "ympyrä"? tuntuu että kaikki tosiaan ajaa siinä keskellä ja itsekkin aina miettinyt, että pitäisikö puskea sisäkaistalla :-D Toinen paha paikka tietämättömille on, kun tulee starkin sillan suunnalta linkkuasemalle, siinä kaistat vaihtaa yhden pykälän vasemmalle.

Lähetetty: 30 Marras 2010, 22:19
Kirjoittaja DaViega
Se on 1 paikka, mutta yleensäkkin jos tie kaartaa lievästikkin niin talven ajolinja on 20-40cm oman kaistan vieressä

Lähetetty: 30 Marras 2010, 22:43
Kirjoittaja Wile E. Coyote
yleensäkin ihmiset on niin laiskoja että heti kun lumi tulee maahan niin se "paljastaa" ajolinjat. eli mutkat oiotaan jos vaan ei vastaan tulla. Yritä siinä sitten itse kiertää se mutka oikein niin joudut kauheaan pöpperöön :x

ja meidän kylilläkin kaksi vierekkäistä samansuuntaista kaistaa ja lähes luotisuora tie on ilmeisesti ylivoimainen suurimmalle osalle kulumisurista päätellen. Urat ja kaistat heittää metrin, puolitoista. Yritä siinä sitten sopia joukkoon. "Missäs se tie menikään, noo jossain tässähän se, jaa, novalta tulee Lauri Tähkää, nyt täytyy kyllä laittaa isommalle. Kännykkäkin soi aina väärään aikaan. Jaa kukas siinä ajaa noin lähellä" :crazyeyes:

Lähetetty: 01 Joulu 2010, 08:32
Kirjoittaja WWWVespa
Lahdessa on tosiaan jokunen paikka, joissa varsinkin ulkopaikkakuntalainen on varsin pihalla, jos lumi peittää kaistaviivat. Tosin, näyttää olevan ihan kesäkeleilläkin.

Ehkä sorateitä alkaa olla liian vähän, kun ei enää osata ajaa lumella urien välissä? Sorabaanoillahan on yleensä vain kolme uraa, mutta niillä teillä ajavat osaavat jättää sen verran pelivaraa, että pystyvät ajamaan irtosoralla jonkun vastaantullessa. Oikein osaavat eivät taida missään tilanteessa oikeasta reunasta kovin vasemmalle leikatakaan.

Lähetetty: 03 Joulu 2010, 19:21
Kirjoittaja gYdEbUh
Päästelin juuri perinteisen Kankaanpää-Vääksy 250km. Nyt viimeisen kerran. Pari aika vallljua ohituskiilausta tuli vastaan. Yksi Hiace? päästeli n.68/80 alueella joten lähdin ohittamaan jolloin Hiace rupesi kiihdyttämään rinnalla ja sitten perinteisesti vastassa rupesi jo siintämään auto. Hiace jatkoi parhaakseen näkemäänsä toimintaa ja oli lähes pakko kiilata aivan eteen, joka ei kumma kyllä miellyttänyt vaikka kaikkensa teki tämän aikaansaadakseen. Onneksi korkeakuomuinen peräkärry peitti suurimmat valonvälkytykset :-D Haluaakohan tällaiset kuskit nähdä kiilattavan ohittajansa vastapuolen ojassa vai vastaantulijan nokassa? Eikai sentään oman ritsansa kyljessä vakuutusmielessä? Ps. retorisia kysymyksiä.

Lähetetty: 04 Joulu 2010, 15:44
Kirjoittaja Morre
Tästä jutusta tulikin mieleen...
Väistätkö oravaa, jänistä tms. tiellä loikkivaa pienehköä eläintä?

Lähetetty: 04 Joulu 2010, 16:08
Kirjoittaja Jarsan
Väistän kaikkea hiirestä isompaa, jos siihen on mahdollisuus. Tietenkin muita tiellä liikkujia huomioiden. Tulee muutenkin ajaessa keskityttyä ajamiseen ja ympäristöön tiiviisti, joten harvemmin tulee mitään "säikähdysreaktio väistöjä", kuten luultavasti tuossakin tapauksessa käynyt.

Lähetetty: 04 Joulu 2010, 18:34
Kirjoittaja jeQQ
Riippuu tilanteesta ja ajoneuvosta..

Lähetetty: 04 Joulu 2010, 19:04
Kirjoittaja DaViega
Morre kirjoitti:Tästä jutusta tulikin mieleen...
Väistätkö oravaa, jänistä tms. tiellä loikkivaa pienehköä eläintä?
Kyllä jos liikkuvia autoja ei näy lähimaillakaan, mutta sitä en ihan ymmärrä, miten auton saa katolleen tuollaisessa tilanteessa :roll:

Lähetetty: 04 Joulu 2010, 19:34
Kirjoittaja Aniara
Väistän kyllä oravia, lintuja ja muita elukoita, jos se vaan on muut autoilijat huomioon ottaen turvallista. Eli ensin katson peileihin, joihin kyllä katson tiuhaan muutenkin, joten yleensä ehdin väistää tien päällä hyppiviä elukoita. Jos esim takana ajaa joku liian lähellä, niin en ala jarruttamaan. Ja riippuuhan tuo myös ajokelistä, nopeudesta, tiestä jne.

Lähetetty: 04 Joulu 2010, 23:59
Kirjoittaja pitkämies
Niistä oravista yms..........Omalla ajokatoksella pyrin väistämään/jarruttamaan nämä ns. pieneliöt MUTTA täytyy myöntää, että 18tonnisella kuormankuljettimella En nosta jalkaa kaasulta......Raakasti sanoen(saa olla montaa mieltä....) kuorman arvo saattaa olla satoja tuhansia euroja ja sitä EI ajeta kyljelleen ojaan oravan tähden........Josta muistuikin mieleeni tarinan poikanen; Kesän valoisina öinä päästelin onnellisena noin klo 03.00 kohti Poria. Laskettelin ns. "murhasaaren" alamäkeä n. 105km/h( :oops: ) lasissa kun havahduin siihen että keskellä tietä istuu jänis....Siinä nopeasti laskin että sehän toki juoksee alta pois, mutta tämä kyseinen yksilöpä ei toiminutkaan näin vaan lähti painaltamaan viivasuoraan auton kulkusuunnan mukaisesti!! Humahdin Manilla pupun yli satalasissa ja peilistä näin kuinka juoksu ei katkennut "yliajon" jälkeen vaan jatkui hetken ja sitten metsähallituksen puolelle! Ei käynyt kai kuinkaan, mutta olisin kyllä jänönä poikennut ärrällä jättämässä loton! :crazyeyes: Sen verran oli kaverilla tuuria matkassa......

Lähetetty: 05 Joulu 2010, 10:59
Kirjoittaja h_lauri
Välillä Grani-Vekara:

Porvoontiellä joku paineli ohitse ainakin tuhatta. Parin kilsan päässä tuosta oli lunta ohituskaista puolillaan ja kaksi autoilijaa
hätävilkut päällä pientareella. Ihmettelin miksi. Vasemmasta peilistä sitten näkyi keskialueella ajovalot...

Leveäkaistaosuudella heijastimeton pölkkypää housut puolitangossa(!) väärällä puolella tietä.

Välillä Vekara-Grani:

Kaksi pimeän puolelle hurahtanutta velosipedipelleä väärällä kaistalla.

Yksi auto ojassa, hinuri nostamassa. Minut ohittanut parivaljakko teki ensin reippaan jarrutuksen ja "hienot" "driftaukset". Hinurin jälkeen hanaa ja lisää driftausta. Ei ihme, että talvi aina yllättää autoilijat.

Jaa mää vai! Mää ajelin tasasta yheksääkymppiä, kun nuo nelivuotiaat hakkaneloset tuntuivat niin kovin liukkailta. Ensi syksynä vaihtoon, jos alfa on vielä silloin tuossa partsin alla.

Lähetetty: 06 Joulu 2010, 10:38
Kirjoittaja Tuomas K
Morre kirjoitti:Väistätkö oravaa, jänistä tms. tiellä loikkivaa pienehköä eläintä?
Pyrin välttämään toki osumat, tahallani en aja päälle. Monesti se saattaa olla turvallisinta ajaa yli... Viime viikolla jäi pupu auton alle, poliisi hoivasi jänöä metrisellä pampulla.
pitkämies kirjoitti:täytyy myöntää, että 18tonnisella kuormankuljettimella En nosta jalkaa kaasulta......Raakasti sanoen(saa olla montaa mieltä....) kuorman arvo saattaa olla satoja tuhansia euroja ja sitä EI ajeta kyljelleen ojaan oravan tähden
Joskus kun olin lähtenyt junalla asemalta tuli kiskoilla vastaan koira ja kusettaja radan vieressä. Ehdin jo ajatella että jos piski jää alle niin en pysähdy pahoittelemaan, saa omistaja kerätä raatonsa itse kiskoilta... Koira kyllä hyppäsi viime hetkellä alta pois, veikkaan että oli viimeinen kerta kun sitä koiraa ulkoilutettiin radan varressa ilman hihnaa. Väistäminen on kiskoilla aika haasteellista :mrgreen:

Lähetetty: 06 Joulu 2010, 12:45
Kirjoittaja Wile E. Coyote
pitkämies kirjoitti:täytyy myöntää, että 18tonnisella kuormankuljettimella En nosta jalkaa kaasulta......Raakasti sanoen(saa olla montaa mieltä....) kuorman arvo saattaa olla satoja tuhansia euroja ja sitä EI ajeta kyljelleen ojaan oravan tähden
Onhan sitä vuosien varrella muutaman kerran lasketeltu abs ruksuttaen kohti hirveä raskaalla(kin) kalustolla. Monta kertaa siinä saa "odotella" kun vauhti ei juuri hiljene, ja laskeskella että osuuko vai ei. Väistä en kuin vasta ihan viimehetkellä ja varoen. Raskaalla kalustolla kun kuorman hinnalla ei itselle ole mitään väliä jos lipsauttaa kyljellään männikköön ja massa liiskaa hyttiin. Tai menee poikittain auton keulaan.

Jos tiellä olisi lapsi niin varmaan tulisi vedettyä pöpelikköön enempiä empimättä...

Lähetetty: 06 Joulu 2010, 17:52
Kirjoittaja beta
Samalla kannalla olen, että kyllä rekallakin isompien eläimien kohdalla mielellään jarruttelee, jos kaheksaa kymppiä hirveen läjäyttää, niin ei taida kymppitonnin remontti riittää. Vaikka tuossa ei itelle hirveää vaaraa ookaan ja vakuutusyhtiön pussista meneekin. Väistöliikkeitä ei kyllä huvita tehdä, meinaa tiet tuolla oulun pohjoispuolella talvisin olla muutenkin kapeat.

Ihmistä tai toista raskasta ajoneuvoa kumminkin itse kyllä mieluummin ojan puolelle väistäisin, vaikka koko putki pötkölleen meniskin... Muttei eläimiä.

Lähetetty: 06 Joulu 2010, 18:01
Kirjoittaja Cuore Sportivo
Kyllä se jarruttaminen kannattaa, jos ei ole kovin liukasta (yhdistelmä).

Lähetetty: 06 Joulu 2010, 19:03
Kirjoittaja beta
Just tuota meinasin, että ei hidastamisesta mitään haittaa ole minkään liikkuvan kohdalla, mutta aivan kaikkea ei kannata ojan puolelle väistää.

Lähetetty: 07 Joulu 2010, 00:18
Kirjoittaja pitkämies
Juu totta on että ei sitä lastin arvoa liikaa kannattais miettiä, mutta mutta.....kettua pienempää en väistä/jarruta. Siitä isompia sitten tilanteen mukaan. Hirvien kohdalla jalka lävähtää vaistomaisesti jarrulle!( viimeksi viimme viikolla.....vielä ei osumia tänkkaad :silent: ) Ihmisten/muitten autoilijoitten hengen säästämiseksi tulisi varmasti itsekin mieluummin ajettua ojaan kuin......

Lähetetty: 07 Joulu 2010, 09:10
Kirjoittaja Jevgen
Nuo väistöhommelit on vähän sellaisia, että en minä ainakaan niissä kerkeä paljon mietiskellä lasteja yms. Selkäytimestä se tulee ja menee aina tilanteen mukaan. Sen olen huomannut, että isommalla kamelilla liikuttaessa tuollaiset äkkitilanteet tulee hoidettua rauhallisemmin. Lähtökohta on se, että tahallaan en aja kenenkään tai minkään päälle. Toistaiseksi 10v. saldona on yksi osuma pupujussin kanssa. RIP.

Lähetetty: 08 Joulu 2010, 14:54
Kirjoittaja Aquatica
Valoista:
Pitkiä voi kyllä käyttää keskikaistaleella olevalla tiellä riippumatta siitä, mihin suuntaan mutka on. Jos vastaantulijat ei tuijota sun valoja, ei ne siitä häikäisty (tuli tku-hki-välillä joskus kokeiltua ihan :). Toki joitakin se ärsyttää ja jotkut fiksut ammattikuskit (lue: rekkakuskit) voi ottaa nokkiinsaa ja laittaa koko halogeenipatteriston loimottamaan - mikä on typerää, mutta... Eli jos tuommoselta haluaa välttyä, oikealle kääntyvissä pitkät pois.
Ja ainakin täälläpäin vuonna 2010 opetettiin autokoulussakin yllämainitulla tavalla. Tuo "tyydyttävästi valaistu" tarkoittaa käytännössä katuvaloja ja/tai taajama-aluetta ja/tai muuten "selvästi valaisematonta parempaa näkyvyyttä" :P

Sumuvaloista kanssa vähän: Mites, kun joissakin autoissa niitä ei edes saa yksinään päälle, täytyy olla ajovalot manuaalisesti päällä-asennossa, jos haluaa sumareita käyttää...?

Ja sitten vielä väistämisistä:
Kaikkea väistän jos mahdollista, toki liukkaalla pitää miettiä hieman enempi et lähetäänkö sitä kurrea pelastuttamaan vai toivotaanko, että kerkiää alta pois. Ei tuosta ABS:stä paljon ole lohtua ojanpohjalla :)