Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11184
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

insinörtti kirjoitti:Päivän hyvä työ tulee tehtyä, jos pääsen tuollaisesta urposta ohi sopivasti ennen jotain risteyksen/taajaman/tietyömaan rajoitusta, jolloin pääsen opettamaan tasakaasu-urvelolle nopeusrajoitusten merkitystä. Lähes poikkeuksettahan näiden urprojen rajoitus -15 satkun alueella muuttuu tietyömaiden kohdalla +30 ylinopeudeksi.
Tuollainen tasakaasuilu on muuten ihan tajuttoman yleistä. Ja ärsyttävää.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Ei ne mitään opi, oppiminen kun edellyttäisi ymmärrystä siitä että tekee jotain väärin, mutta ärsyttävyydestä samaa mieltä.

Avatar
palkus
Viestit: 5464
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja palkus »

Älkääs nyt, kyllä tasakaasu jonovetureilta löytyy vaihtuvakin nopeus. Tuo muu nopeus löytyy ohituskaista-alueen ajaksi. Se on niin kiva päästellä 120+ kun on mukavasti ja turvallisesti 2 kaistaa samaan suuntaan.
"puhun niin totta kuin osaan"

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Tänään koulujen alettua ajankohtainen juttu:

https://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Suo ... ni/1238357 & https://www.is.fi/autot/art-2000005783749.html & https://yle.fi/uutiset/3-10249900

Klassinen keskimääräistä parempi ihminen / kuljettaja ilmiö esiintyy tässäkin vahvasti :lol:

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Ite olen välillä huono->keskinkertainen ohittaja, jotenkin pelkään sitä että onhan tilaa riittävästi mennä ohi. Tulee siis yleensä ylivarovaisesti ohitettua, varsinkin jos ekaa ohituspaikkaa saa hakea pidempään.

Pari vuotta tuli ajettua aika paljon työajoa, siinä kyllä alkoi turhauttaa kun joka päivälle riitti niitä ketkä eivät edes kauniina kesäpäivänä kykene ajamaan rajoituksen sallimaa.

Vastakohta on sitten taas esim. 130 tiellä (vanha 3tie) vieressä menee motari, niin tuntuu melko tyhmältä kun sielläkin löytyy vauhdintyöntäjiä joille ei rajoituksenmukaan ajo riitä. :)
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ruokoton kirjoitti:Klassinen keskimääräistä parempi ihminen / kuljettaja ilmiö esiintyy tässäkin vahvasti :lol:
Klassinen keskimääräistä parempi selittyy heittämällä sillä, että eri ihmisillä on eri kriteerit. Yhden mielestä paras on se, joka on perillä varmimmin. Toisen mielestä paras on se, joka on perillä nopeimmin ja kolmannen mielestä se, joka on perillä taloudellisimmin. Jokainen näistä kolmesta on omasta mielestään parempi, kuin ne 2 muuta, koska mittaavat paremmuutta eri kriteereillä.

"Oletko keskimääräistä parempi $termi" on aivan tyhjä kysymys, jos kriteereitä ei tarvitse määritellä. Totta hitossa on.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Totta, totta - mutta on siinä varmaan mukana myös ihmisten luontainen taipumus nähdä itsensä muita etevämpänä pl. heikon itsetunnon omaavat, jotka sitten kompensoivat toiseen suuntaan. Koska kuitenkin yleensä tulokset menevät näissä kyselyissä niin että yli puolet on keskimääräistä kyvykkäämpiä asiassa x ja samaan aikaan osa joukosta aliarvioi suorituksensa aivan suotta, niin tarkoittanee se sitä että ihmisten taitojen itsearviointikyky on itseasiassa vielä synkemmällä tasolla kuin tuo erotus vihjaisi. :lol:

Tossa suojatiekyselyssä oli vähän vähemmän abstrakti arvioinnin kohde kuin millä höystin linkkejä:

"Liikenneturvan kyselyn mukaan kaksi kolmasosaa autoilijoista kokee antavansa jalankulkijoille suojatiellä paremmin tietä kuin muut."

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Eihän tuo tarvitse kuin yhden julmetun huonon kuljettajan, että loput ovat keskimääräistä parempia?
VMP

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Paitsi jos arvio ei ole laadullinen, vaan määrällinen. Eli 50 % on siellä keskiviivan alapuolella ja toinen 50 % yläpuolella.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ruokoton kirjoitti:Totta, totta - mutta on siinä varmaan mukana myös ihmisten luontainen taipumus nähdä itsensä muita etevämpänä pl. heikon itsetunnon omaavat, jotka sitten kompensoivat toiseen suuntaan. Koska kuitenkin yleensä tulokset menevät näissä kyselyissä niin että yli puolet on keskimääräistä kyvykkäämpiä asiassa x ja samaan aikaan osa joukosta aliarvioi suorituksensa aivan suotta, niin tarkoittanee se sitä että ihmisten taitojen itsearviointikyky on itseasiassa vielä synkemmällä tasolla kuin tuo erotus vihjaisi. :lol:
Tuossa ei riitä itsearviointitaito, pitää osata arvioida ne kaikki muutkin, jotta voi sijoittaa itsensä joukkoon. Ne muut arvioidaan liikenteessä muutaman mieleen jääneen suorituksen osalta (koettakaa ajaa 100km, miettikää sen jälkeen montako muuta kulkijaa näitte ja mitkä jäivät mieleen).
Ruokoton kirjoitti: "Liikenneturvan kyselyn mukaan kaksi kolmasosaa autoilijoista kokee antavansa jalankulkijoille suojatiellä paremmin tietä kuin muut."
Yllättävän harva. Näistä kuitenkin jää mieleen ne kerrat, kun luokkaa viidentenä jonossa pääsee antamaan tietä koko jonon odottaneelle jalankulkijalle.

Ai niin, tänäään ihailin, kun Onnibussin kuljettaja moottoritiellä laittoi vilkun päälle, se ehti välähtää useamman kerran ennenkö bussi alkoi siirtymään kohti vasenta kaistaa ja vilkku jatkoi vilkkumista koko kaistanvaihdon ajan. Sama rituaali toistui toiseen suuntaan bussin ohitettua kuorma-auton. Vaikka liikenne todella hiljaista olikin, niin bussikuskille iso peukku varsin asiallisesta ohitusrituaalista. Näistäkin kun yleensä jää mieleen ne, joissa rinnalla ollessa vilkku syttyy ekan kerran ja siinä kohtaa saakin jo väistää.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Dam
Viestit: 155
Liittynyt: 05 Maalis 2017, 15:24
Car(s): Jeep Compass 4XE

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Dam »

Garmund kirjoitti:Ite olen välillä huono->keskinkertainen ohittaja, jotenkin pelkään sitä että onhan tilaa riittävästi mennä ohi. Tulee siis yleensä ylivarovaisesti ohitettua, varsinkin jos ekaa ohituspaikkaa saa hakea pidempään.
Se on vaan ihan terveellistä, itse tulee myös katsottua että on järkevää ja mahdollista ohittaa.
Ruokoton kirjoitti:Nyt kun vauhtiin päästiin keskustelussa, miten ohitusvuorot jonossa:

Jos taaempana jonossa joku on lähtenyt tai samanaikaisesti lähtee ohitukseen, kuka perääntyy vai mennäänkö huoletta letkassa vastaantulevien kaistaa. Entä onko ohittajan vanaveteen soveliasta lähteä. Molempia näkee tehtävän.

Kun aika hapokkaasti on kommentoitu hyvien ohituspaikkojen missaamista, niin ei ole kerta tai kaksi että kun kiihdytät omalla kaistalla vilkku päällä alkuvauhtia ohitukseen, niin joku taaempaa onkin jo puikannut ohituksen käyntiin, varmaan kiroten että ei ne muut osaa :-D

Noissa tilanteissa olen omani keskeyttänyt ja jatkanut jononmuodostusvimmassa hetken lisää.
Jos taaempana jonossa joku on lähtenyt ohittamaan, se myös saa mennä ohitse ensimmäisenä. Kun ei pikaisen peiliin vilkuilun perusteella voi päätellä mitä tahtia se sieltä tulee. Perässä voi sitten mun puolesta halutessaan ja tilan salliessa mennä. Laitonta mutta aika yhtä tyhjän kanssa jos sinne eteen näkee hyvin kuten piiiitkä loiva vasen eikä mitään pieniä nyppylöitä edessä. Sitten on toki niitä kun ei käytä vilkkua tai peiliä eikä pääkään käänny sen vertaa että viitsisi vilaista onko siinä vieressä jo vaikka joku vaan mennään sitten 3 rinnakkain ja ihmetellään mistä tuo kumma tööttäyksen tapainen ääni tulee. Jokerikorttina sitten nämä jotka kyllä huomaa peilistä että joku tulee perässä ja alkaa himmailemaan nopeuttaan ja tunkee toki sitten ihan sen ohitettavan eteen eli siihen väliin ei mahdu. Ne saa kait jotain bonuspisteitä siitä kun tulee vielä vastaantulia? Nämä onneksi on harvassa mutta ei mitään tavatonta kuitenkaan.

Itse teen noita "peilinriistäjä" ohituksia vain niistä jotka ajaa 20 km/h alle rajoitusten, kuitenkin vilkku päälle ennen kuin keltainen viiva loppuu kun ei sekään yllättävää ole että sieltä silti survoaa joku jo viivan päältä. Parempi toki on kun joku tulee vastaan ja siitä pienestä rakosesta sen jälkeen sitten ohi, selusta turvattu sen vastaantulijan toimesta, useimmiten.
Polforea kirjoitti:Jos viereinen kaista on vastaantuleva, niin se ohituspaikka aukeaa ensimmäisenä jonossa etummaisena ajavalle. Onhan se tavallaan kohteliasta odottaa että "lähtisiköhän tuo", mutta jos se ei lähtenyt ennenkö ohituspaikka aukeaa itselle, voi aika vahvasti todeta että "ei mennyt". Vastaavasti jos itse miettii ohitukseen lähtöä ja takanatulija ehtii eka, voi todeta että "en sitten mennyt" (ja muistaa, että ohitukseen lähtö on kiellettyä, jos itseä ollaan jo ohittamassa). Jos laiskalla autolla lähtee kiihdyttämään vasta, kun paikka aukeaa, voi peli helposti olla jo menetetty, kun seuraava on ennakoinut paremmin tilanteen ja paikan.

Nämä olettaen toki, että takanatulija ei lähde vastaantulijaa hipoen, keltaisen viivan yli tms etukäteisidiotismilla, vaan oikeasti paikan auetessa.


Mitä tulee useaan ohitukseen samaan aikaan samalla suoralla, niin mikäjottei, jos tilaa on tarjolla. Pitkä suora, näkyvyyttä horisonttiin eikä vastaantulijaa näkyvissä, niin tyhmää ja tehotontahan se on ajatella, että vain yksi auto kerrallaan vastaantulijan kaistalla. Toki se, että kaksi jonoa ajaa vierekkäin tappituntumalla, on tuhon kutsumista, mutta jälleen jos niitä välejä on, niin elämä helpottuu.


Leveäkaistatiet on perseestä, aikansa aivopieru. Periaatteessa ihan ok idea, mutta konsepti tuntuu tosiaan olevan vaikea käsitettävä. Eikä kuitenkaan tarttisi kovin paljoa enää leventää että kehtaisi maalata ne kaksi katkoviivaa lisää ja elämä helpottuisi ihmeesti.


^^Tuon takia pitää olla auto, jossa istuminen ei kauheasti vituta, kertoo nimimerkki "jo 11 vuotta min 45min/suunta työmatkoja". Silti siinä on yllättävän rankka ero, meneekö työpäivään vuorokaudesta 10h (8h työpäivä + 30min ruokis + 45min/suunta matka) vai 10h 20min (samat, mutta 55min matka) - ja tuo ero on parhaimmillaan yllättävän helppo tehdä jopa ressaamatta, riskeeraamatta ja pelkäämättä, kun vähän ajoittaa ja ehtii niihin edellisiin valoihin.

Ja jos joku sanoo, että "lähtisit aikaisemmin liikkeelle" pitäisi vastaukseksi lähes poikkeuksetta lyödä, yleensä kovaa. Oletushan tottakai on, että ennen lähtöä istutaan 15 minuuttia hiljaa paikallaan, jotta on se vartti jonka voi aina helposti leikata lähtöajasta pois. Reaalimaailma tuppaa olemaan jotain ihan muuta ja kun ei tiedä, mitä siihen viimeiseen minuuttiin asti ennen lähtöä on tapahtunut, on parempi olla hiljaa ja niellä täydellisen tietämättömyyden suoma erehtymättömyyden tunne omaan hanuriin.

Ylempänä jo osittain tuosta mutta nuo jonon ensimmäiset ei aina ole mitenkään halukkaita painamaan kaasujalkaa syvemmälle. Niitä näkee sellaisiakin kun satasen alueella joku sorarekka kiihdyttää täydessä lastissa nopeammin ja ohitettava vaan jää silti siitä jälkeen. Se on tosin aika selkeää siinä vaiheessa ettei sen perään kannata jäädä ihmettelemään kun takana usein on muitakin jotka haluaa eteenpäin. Maantiellä kyllä nopeasti ja helposti huomaa ne ketkä haluavat ohi ja ajavat pidempää matkaa vs ne jotka ajavat jotain satunnaista kiireetöntä ajoaan. Voisin hyvin kuvitella että joku rekkakuski ei ole kovin mielissään siitä että satasen alueella joku ajaa 65 km/h keskiviivan päällä eikä rekka kiihdy siitä ohi mutta ajoaika täyttyy jatkuvasti joten ei välttämättä pääse perille purkamaan siihen aikaan kun alkuperäisen suunnitelman mukaan oli. Nuo "paremman luokan kuskit" kyllä osaa etsiä sen turvallisen ohituspaikan ja tehdä sen ohituksen järkevästi. Jos itse löydän tuollaisen letkan jostain niin kyllä minä niitä koitan jeesata jollain tavalla. Vaikka jos olen ohittajien ensimmäisenä, rekasta ohitse ja jään sille kaistalle vilkku edelleen päälle vasemmalle jos siellä on edessä tilaa tulla perässä turvallisesti. Jos kaikki pääsee nätisti aina vähitellen ohi, yleensä se joka on aikaisemmin ajanut reippaammin ylinopeutta jää siihen samaan ryhmään myös. Poikkeuksena kait jos ajan Oulusta Turkuun niin siinä on sen verran ohituskaistaa kuitenkin missä ne sitten menee menojaan.

Mun mielestä olisi ihan fiksua ajamista sellainen että huomioidaan muut, käytetään vilkkua ja peiliä ja jos jonoa kertyy eikä sitten itsellä ole niin kiire vaan on lähtenyt aikaisemmin liikkeelle, voisi pysähtyä vaikka bussipysäkille päästämään letkaa ohi. Kuten hitaat ajoneuvot yleensä tekee usein. Tai kuten laki taitaa mainita että ohitettavan pitäisi vähän siinä auttaa ajamalla oikeaa reunaa kaistalla eikä siinä keskiviivan päällä. Tosin näkee niitäkin jotka ajaa lain mukaan oikeassa reunassa mutta sen verran sokeita että meinaavat jyrätä pientareella pyöräilijöitä. Ehkä nykyään on liikaa häiriötekijöitä tai se koetaan niin merkityksettömäksi kun näitä itsekkäitä kuskeja näkyy aina vain enemmän? Kun taas toisena ääripäänä on toisenlaiset itsekkäät joita tietyillä teillä näkyy enemmän ja useammin. Tein tuollaisen pienen opastavan videon omasta perusohituksesta

https://youtu.be/KjKTI5FwwUE

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005793676.html

Onhan toi nyt jo ihan vitun säälittävää. Tsemit bussikuskille ja peukku itsehillinnästä, että pysyi kabiinissa, kun joku urpo jopoineen pahoittaa mielensä ja päättää tukkia manskun.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Alfissimo kirjoitti:https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005793676.html

Onhan toi nyt jo ihan vitun säälittävää. Tsemit bussikuskille ja peukku itsehillinnästä, että pysyi kabiinissa, kun joku urpo jopoineen pahoittaa mielensä ja päättää tukkia manskun.
Kts vitsiketju

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

lerppu kirjoitti:
Alfissimo kirjoitti:https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005793676.html

Onhan toi nyt jo ihan vitun säälittävää. Tsemit bussikuskille ja peukku itsehillinnästä, että pysyi kabiinissa, kun joku urpo jopoineen pahoittaa mielensä ja päättää tukkia manskun.
Kts vitsiketju
Tässä linkki, on sen verran helmi :lol:

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=603300#p603300
VMP

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Joo-o... :lol:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Fillareille liikennevakuutus pakolliseksi ja siitä saisi alennusta jos käy autokoulun teoriaa X tuntia. Samalla kaiverretaan konttorilla tietty runkoon numero, niin hankaloittaa tuo pyörävarkauksiakin. Vakuutusehtoihin on helppo sitoa myös kypärän käyttö. Sähköpyörässä vakuuttamisen raja on 250 W teho. Ei tarvitse olla hirmu hurja polkija, niin ylittää tuon tehon. Sikäli vakuuttaminen on perusteltua. Valtionkonttori voisi tuon hoitaa vaikka 200 e/v suurissa kaupungeissa ja 100 e/vuosi muualle. Sähköpyörille vaikka 250/150 e. Ilman vakuutusta ajo 1000 e.

Kuitenkin kokoajan nuo kolisee johonkin ja mitä enempi tulee pyöräilijöitä, niin vielä enempi kolisee. Kokoajan halutaan lisää väyliä ja tuo nostaa tietty jatkossa myös ylläpitokuluja. Sähköpyörien suosio kasvaa kokoajan ja nuo nostaa nopeuksia. Huolena myös virittäminen. Kuinkahan suuri prosentti noista on oikeasti laillisia..? Vaikka miten olisi hyvät väylät, niin siellähän sitä ajetaan mistä pääsee nopeiten/helpoiten/suorimpaa reittiä.

Onhan tietty tuolla kansaterveydellistä vaikutusta, mutta vähän arvelen, että se ei ole ihan niin suuri mitä väitetään. Kuitenkin ne jotka pyöräilee, niin liikkuu muutenkin. Ne taas jotka ei liiku, niin ei ne pyöräilekään. Sikäli vuosittain fillaroidut kilometrit ei suoraan korreloidu kansanterveyteen kuten nyt monasti tykätään esittää.

Sitten lisätään kilvet ja nopeusrajoitukset ja kohta onkin helppo asettaa "väliaikainen" pyörävero kattamaan investointeja pyöräilyreittien parantamisiin :-D

Tämä kaikki olisi omiaan lisäämään pyöräilijöisen turvallisuutta ja parantamaan pyöräilyreittejä.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Eikö olisi lyhyempi sanoa että kiellettäisiinkö polkupyörät haittallsina :lol:

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Gasket kirjoitti:Fillareille liikennevakuutus pakolliseksi ja siitä saisi alennusta jos käy autokoulun teoriaa X tuntia. Samalla kaiverretaan konttorilla tietty runkoon numero, niin hankaloittaa tuo pyörävarkauksiakin. Vakuutusehtoihin on helppo sitoa myös kypärän käyttö. Sähköpyörässä vakuuttamisen raja on 250 W teho. Ei tarvitse olla hirmu hurja polkija, niin ylittää tuon tehon. Sikäli vakuuttaminen on perusteltua. Valtionkonttori voisi tuon hoitaa vaikka 200 e/v suurissa kaupungeissa ja 100 e/vuosi muualle. Sähköpyörille vaikka 250/150 e. Ilman vakuutusta ajo 1000 e.

Kuitenkin kokoajan nuo kolisee johonkin ja mitä enempi tulee pyöräilijöitä, niin vielä enempi kolisee. Kokoajan halutaan lisää väyliä ja tuo nostaa tietty jatkossa myös ylläpitokuluja. Sähköpyörien suosio kasvaa kokoajan ja nuo nostaa nopeuksia. Huolena myös virittäminen. Kuinkahan suuri prosentti noista on oikeasti laillisia..? Vaikka miten olisi hyvät väylät, niin siellähän sitä ajetaan mistä pääsee nopeiten/helpoiten/suorimpaa reittiä.

Onhan tietty tuolla kansaterveydellistä vaikutusta, mutta vähän arvelen, että se ei ole ihan niin suuri mitä väitetään. Kuitenkin ne jotka pyöräilee, niin liikkuu muutenkin. Ne taas jotka ei liiku, niin ei ne pyöräilekään. Sikäli vuosittain fillaroidut kilometrit ei suoraan korreloidu kansanterveyteen kuten nyt monasti tykätään esittää.

Sitten lisätään kilvet ja nopeusrajoitukset ja kohta onkin helppo asettaa "väliaikainen" pyörävero kattamaan investointeja pyöräilyreittien parantamisiin :-D

Tämä kaikki olisi omiaan lisäämään pyöräilijöisen turvallisuutta ja parantamaan pyöräilyreittejä.
Fillariharrastajana ja kohtuullisesti työmatkaa veloilla ajavana näen tuossa toivottavasti sarkasmia.


Kysehän on selkeästi liikenteen yhteispelin pikku hiljaa tapahtuneesta rapautumisesta, joka taas on heijastusta
individualistisesta suuntauksesta, mikä on vahvistunut koko 2000-luvun ajan pikku hiljaa. Olisiko termi
yksilökeskeinen kilpailuhenkinen kapitalismi jotakin sinne päin ? Vastapaino tullee tällekin jossakin vaiheessa, näin historiasta voi lukea tapahtuneen. Uusi Hannu Karpon tapainen nykytermein liikenteen personal trainer tai konsultti olisi selkeästi tilauksessa ...
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Tuossa "jokin tovi sitten" https://www.helsinginuutiset.fi/artikke ... i-pakottaa pyöräilijät en masse vastustivat pyöräilytempauksella henkilöautoilua.

-Kuka lähtee mukaan organisoimaan Baanan sulkemista, mennään sinne autoilla ja pysäytetään liikenne! Vastustamme henkilöpyöräilyä! :mrgreen:

(Mitenköhän kauan menisi ennen kuin ensimmäinen MAMIL hyökkäisi nyrkit viuhuen rauhanomaisten mielenosoittajien kimppuun? Kukaan ei 2016 lyönyt Pasilassa pyöräilijöitä, en edes minä vaikka tuolloiseen kotiosoitteeseen ajoa kadunvaltaus estikin...)

...ja en tietenkään vastusta pyöräilyä - mutta vastustan julkkistyrkkyjä sekopäitä jotka mainostavat toimintaansa interweebissä sanoilla "vuosituhantinen viisaus johdattaa meidät kiinnittämään huomiota elämän peruskysymyksiin ja löytämään siten vastauksen tämän päivän ongelmiimme" ja sitten pysäyttää liikenteen pääkaupungissa, kun tunteita on loukattu tööttiä painamalla. Kai siinä vuosituhantinen viisaus löysi rakentavan ratkaisun. Joka piti Helsingin Sanomissa toimittajatuttavan kautta esitellä. Kerroinko jo että peruin Hesarin tilauksen jo hyvän aikaa sitten? :roll:

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Olen aivan varma, että Gasketin kirjoitus on 100% tosissaan kirjoitettu :mrgreen:
VMP

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Työmatkalla tuli bongattua hieno suorite Qashqai kuskilta: Aiemmassa postissani mainitsemani rakennustyömaan kohdalla jakeluauto odottaa ajovuoroa liikennevaloissa (valot koska vain yksi kaista käytössä), valo vaihtuu vihreäksi ja jakeluauto seisoo paikallaan ehkä reilun sekunnin. Siinä on tarpeeksi aikaa että Qashqai lähtee ohittamaan jakeluautoa joka toki samanaikaisesti lähtikin liikkeelle. Töötti soi ja seurasin tilannetta huvittuneena vierestä. Lopulta pääsivät liikkeelle ja ajoin perässä työmaan ohi ajokaistalla vähintäänkin autojen henkisenä haittana.

Mielenkiintoista kyllä seurata mikä suhtautuminen pyöräilijöihin on autofoorumilla, vaikka otos suppea onkin. Selittää ehkä joitain pieleen menneitä kohtaamisia liikenteessä, enkä todellakaan väitä että kaikilla pyöräilijöillä olisi neutraali suhtautuminen autoilijoiden suuntaan. Auttaa muistaa että kulkupelistä riippumatta ollaan yleensä samoihin asioihin matkalla: töihin, kouluun, kauppaan, viemään lasta hoitopaikkaan ja kiirekin voi olla tai olla olematta, mutta kulkupelistä sitä ei voi päätellä ellei ole hälytysajoneuvo. Lisäksi haluaa ehjänä päästä sinne minne on menossa ilman suurempia urotekoja.

Huumoria tai ei, tuo polkupyörät verollekin on eräänkin kerran sivuttu juttu kun keskustelua seuraa laajemmin. Palkoja ei ole nenässä, lähinnä pitkästymistä ilmassa. :lol:

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Fillarit on monessa kohtaa hyviä ja käteviä kulkupelejä. Suurina plussina on vapaus ja halpuus, jonka seurauksena suurina miinuksina on vapaus ja halpuus - sekä fillaristien että muiden kannalta.

Vapaus:
+Helppoa, senkun painaa menemään
+Käytännössä ikärajatonta ja sen puolesta kätevä ja suosittu muoto nuorille liikkua, etenkin pienemmillä paikkakunnilla, missä joukkoliikenteestä on lähinnä kuultu
+Kunnon kannalta parempi idea kuin autoilu
+Nopeuden kannalta parempi idea kuin kävely
-Helppo koheltaa vastuutta, tunnistettavuus lähinnä tuttujen naamojen pohjalla ilman rekisterikilpiä tai vastaavia tunnisteita
-Ajokorttia vaatimaton ajoneuvo ei käytännössä edellytä mitään hajua liikennesäännöistä, vaikka virallisesti ne pitäisikin osata.

Halpuus:
+Veroton ja vakuutukseton ajoneuvo on todella halpa omistaa ja ylläpitää
+Näitä saa parhaimmillaan torilta ilmatteeks, kuntokin nousee omistajan toimiessa kirittäjänä. Muutenkin edullista tarjontaa on pilvin pimein (toki käytetty voi olla pöllitty, kun niitä runkonumeroita yms tunnisteita ei ole..)
-Veroton ajoneuvo ei osallistu väylien ylläpito- eikä kehityskustannuksiin, mikä voi vaikuttaa kehitysintoon ja aiheuttaa närää fillaroimattomissa ihmisissä
-Vakuuttamaton ajoneuvo ei osallistu sen helpon vapaakohelluksen tahi muidenkaan osumien aiheuttamin kustannuksiin
-Rekisteröimätön ajoneuvo on helppo varastaa, kadottaa tai vaikka heittää Aurajokeen

Edut sinänsä ovat kiistattomia, mutta niin ovat haitatkin. Valitettavasti haittoihin on vaikea vaikuttaa heikentämättä etuja. Fillaroinnin lisääntyessä muiden silmissä lisääntyvät haitat, fillaristien silmissä molemmat.

Fillarikohtaista veroa tai vakuutusta on vähän raskas ja penseä ylläpitää, kun se murskaa vahvasti sekä vapautta että halpuutta, kun nyt voi hätätilanteessa ostaa naapurilta kakskymppisellä tai kossupullolla varaston takaa löytyneen kulkupein. Ehkä kuskikohtainen vakuutus (ajo-/vakuutuskortti pidettävä ajossa mukana) "liian nopeille" fillareille (tyyliin pisin kokonaisvälitys yli X), voisi olla yksi tapa, jolloin harjoittelu ja rauhallinen ruisailu voitaisiin pitää halpana ja vapaana, mutta voimakkaampi meno saataisiin vähintään jonkin lisenssin ja vakuutuksen piiriin.

Yksi, millä voisi vaikuttaa tähän(kin) asiaan, olisi liikenteenvalvonta. Mutta tätä(kin) on vähän vaikea valvoa induktiosilmukkavetoisilla automaattikameroilla, joten taitaa jäädä isolta osin haaveeksi. Ja sekin pitäisi jonkun maksaa, eikä ne verottomat fillarit vieläkään osallistu kustannuksiin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Tosin osa, en osaa sanoa kuinka iso, pyöräilijöistä ei ole niin puhdasoppisia tai vähävaraisia etteikö autoa omistaisi ja sitä myötä maksaisi veroja. Kulkemisen moodi valitaan tarkoituksenmukaisuuden ja mielihalujen mukaan näiden välillä.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Noh - olen jalkailijana ollut myös pyöräilijäkohtaamisissa. Polkupyörää en enää omista, kun Käpylän asemalla sai se kokea uudelleenmuotoilua sorttiasemalle viemisen verran. Käpylän gangstat vai Ogelin hurjat - ken tietää. Metsälän teollisuusalueella on VOKki, voihan se olla että kansainvälinen pöhinä ei ollut pyöräilyvaihtoehdon loppumisen syy... But I digress.

Tapahtui:
- Vaimo ylitti suojatietä lastenvaunuja työntäen edelläni. Minä hieman perässä koiran kanssa kävellen. Vastaan tuli keski-ikäinen mies lycrassa. Hujahti suojatien yli kääntyen nenäni edestä ja senttien päässä sekä vaimostani että koirastani. Huusi että "pidä se saatanan piski poissa tieltä".
...Kahden korttelin juoksun jälkeen oli selvää etten saa herrasmiestä kiinni, mutta ensimmäinen kauhaisu meni suht läheltä niskaa...

Vastaavaa en ole autoilijana joutunut kokemaan, tosin silloin hieman harmitti, kun eräs pyöräilijä päätti huutaa autoamme ohjastaneelle vaimolleni "runkkarihuora!!". Mutta tällöinkin olin lähinnä kyyditettävänä enkä silloinkaan saanut pyöräilijää kiinni (pitäisköhän treenata juoksemista).

Autolla en ole koskaan joutunut jahtaamaan pyöräilijöitä, yhteispelimme on sujunut leppoisammissa tunnelmissa! :mrgreen:
- Summaten: kulkupelistä riippumatta vastuun kantaminen omista teoista ja vastuun pakoilu on kai se elementti joka ihmistä voi kiusata. Suuntaan tai toiseen.

Itselleni kynnykset tulevat vastaan perheenjäsenten uhkailussa tai nimittelyssä, niitä on paljon vaikeampaa sietää kuin omaan henkilöön kohdistuvaa - joskus aiheellistakin - arvostelua.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^Juu, ja minäkin 3-5 auton, moottoripyörän ja viime kesään asti yhden filarin omistajana maksan liikenneperustaisia veroja ja vakuutuksia yltiöpäisesti. Huomaan kuitenkin merkittävän eron siinä, että nuo kaikki moottoriajoneuvoni osallistuvat kustannuksiin silloin kun ovat käytössä ja katulaillisia, viime kesänä viralliselle romuttamolle(!) viemäni fillari ei koko 20-vuotisen elämänsä aikana osallistunut ALV:tä kummemmin kustannuksiin.

Ihmettelen edelleen myös suuresti sitä, että moottoripyörästäni on maksettu autovero, mutta minun ei tarvitse maksaa siitä ajoneuvoveroa. Tätähän meinaattiin tuoda, mutta jostain syystä se piti päättäjätasolla perseillä päin sanonkomämitä ja kehittää ihan uusia utopioita aiheeseen ja kaatui yleiseen vastustukseen. Kun ei kehittäisi mitään ihmeellisyyksiä, vaan ottaisi suoraan autoista tutun mallin (päiväkohtainen maksu, liikennekäytöstäpoisto katkaisee jne) ja väsäisi vaan L -ajoneuvoluokille omat verotaulukot, pääsisi helpoimmalla, järjestelmät olisi jo olemassa ja meno olisi tasapuolista.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Eiköhän nämä ole pääosin PK-seudun omia ongelmia nämä kulttuurien ja asenteiden yhteentörmäykset ? Helppo tietysti täältä taajamalandelta huudella kun pääsen itse n.20 km:n työmatkan vajaata kilometriä lukuun ottamatta hyväkuntoista pyörätietä pitkin ilman hankalia autojen ja fillareiden väylien leikkaamisia.

Tuohon fillareiden halpuuteen kommentti - ei noin yksioikoista. Omista neljästä harrastefillarista rahaa saisi myytäessä saman verran kuin kahdesta Alfasta . Toki sekään ei kerro paljon muuta lisää kuin että
Alfatkin ovat pääosin halpoja ( liian halpoja :mrgreen: )
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jiitee kirjoitti:Eiköhän nämä ole pääosin PK-seudun omia ongelmia nämä kulttuurien ja asenteiden yhteentörmäykset ?
Korostuu kyllä, mutta ei rajoitu sinne.
Jiitee kirjoitti: Tuohon fillareiden halpuuteen kommentti - ei noin yksioikoista. Omista neljästä harrastefillarista rahaa saisi myytäessä saman verran kuin kahdesta Alfasta .
Toki niihinkin halutessaan saa rahaa upotettua (mihin ei?), mutta halutessaan pyöräilyä voi hyödyntää todella halvalla laillisena, virallisena ja käytännöllisenä liikkumismuotona. Mikään verotettu ja/tai vakuutettu ajoneuvomuoto ei pääse lähellekään.


Jaa niin, uutena tulokkaana sitten myös nää tasapainolaudat, yksipyöräsähköfillarit ja vastaavat. Voisin lyödä jonkun kanssa pullakahvit vetoa, että näiltä tullaan muutaman vuoden sisään näkemään todella mielenkiintoisia ja vauhdikkaita suoritteita.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Verotuksen yleisiä ongelmia ei kannata projisoida kuitenkaan pyöräilijöihin (tai koiranomistajiin, sillä suunnalla on myös toistuva aihe että verolle on pantava, mitä ankarimmin).

lerppu:

Komppaan että virheen tunnustaminen laukaisee yleensä tilanteen kummasti. Usein sitä purkua ei tapahdu vaan jää pitkäksi aikaa "paha mieli", mutta muutaman kerran kolmion tai stop-merkin takaa eteen ajanut autoilija on aidosti tajunnut että nyt mokasin ja aukaissut ikkunan sanoen sen. Noissa tilanteissa käy yleensä säikähdyksen vuoksi kierroksilla kun se auton alle jääminen sattuu aina, mutta nopeasti se mieli ainakin itsellä laantui kun sieltä tuli selkeä anteeksipyyntö tilanteesta. Ehkä jopa oppimista tapahtuu näissä kerroissa, mutta epäilen että lasittuneella katseella tilanteesta eteenpäinjatkava kuljettaja ei välttämättä edes tajunnut ajaneensa väärin / vaarallisesti ja jatkaa sitä kunnes osuu.

Haistattelua en harrasta, missään tilanteessa, joten en osaa sitä pyöräilijöiden erityispiirteeksi mieltää.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Polforea kirjoitti: Jaa niin, uutena tulokkaana sitten myös nää tasapainolaudat, yksipyöräsähköfillarit ja vastaavat. Voisin lyödä jonkun kanssa pullakahvit vetoa, että näiltä tullaan muutaman vuoden sisään näkemään todella mielenkiintoisia ja vauhdikkaita suoritteita.
Tämä.

Ne kun vielä ovat käsittääkseni jalankulkijaan rinnastettavia nykylain mukaan, eli tietä on annettava sellaisen saapuessa 25km/h suojatielle. Tämä seikka hieman turhauttaa peilaten muutaman sivun takaiseen hiuksenhalontaan siitä mikä tekee pysähtyneestä tien yli pääsemistä odottavasta pyöräilijästä ylipäästettävän autoilijan silmissä.

Sähköavusteisilla, yksi- kaksi- tai monipyörillä on vielä helppo kelata liiallinen tilannenopeus kädenkäänteessä. Ei tuu ees hiki. :roll:

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Herkkä aihe. Niinhän se on, että asioita voisi koittaa kehittää kahdesta suunnasta. Joko raju valvonta ja laskutus, tai sitten luotetaan enempi yksilöihin ja toivotaan parasta.

Tuo minäminäminä-kulttuuri tuntuu nostavan päätänsä vähän jokapuolella. Mediaaa seuraten tuntuu kyllä, että pyöräilijät tuossa kunnostautuvat erityisesti. Voisi tosiaan nousta melkoinen haloo kun yksi päivä vedettäisiin autot parkkiin pyöräteille protestina. Sen sijaan pyörälijöiden tukkimat autotiet on protestina ihan ok.. Tosin kyllähän samaa näkee tuolla autoteilläkin. Muista viis, kunhan minä saan ajaa rauhassa kuten minä tahdon. Kyllä itselläkin on MP:n eteen vedetty monasti aika rumasti. Tosin sen verta omaan vielä halua elää, että seuraan sivuteitä ja risteyksiä liki vainoharhaisesti kaksipyöräisellä liikkuessa. Jotenkin pyöräilijöillä tuo tilannenopeuskäsitys odottaa vielä hahmottumistaan. Tuota muuten hakataan MP-kursseilla päähän aika paljon. Vielä en ole joutunut edes paniikkijarruttamaan, mutta monasti kun siinä takapuskurissa on sitten vaikka vähän käyttänyt kierroksia ylhäällä, niin aikamoinen pyörinä alkanut ohjaamossa kun ilmeisesti se MP onkin aika yllärinä havaittu siinä heti takana. Valitettavasti ihmiset tekevät virheitä liikenteessä ja silloin on aika hieno homma jos toinen osapuoli on sen virheen osannut ennakoida.

Voisihan MP:llä helposti tötöilevää autoilijaa rankaista vaikka ajamalla ohi ja mennessään potkaista peilin pois kaukaisuuteen kadoten. Oma teräskärkinen saapas tekisi ihan vain kylkeen tai takakulmaankin jo riittävää muistutusta. Jotenkaan motoristit ei tuota harrasta. Pyöräilijälle on ihan ok näyttää agressionsa. Vastavetona kävelijät voisivat alkaa käyttää kävelykeppiä. Minkäs sille mahtaa jos se liian läheltä ohittavan pyöräilijän pinnojen väliin sekaantuu.

Jos touhu on tällaista: https://www.is.fi/muutlajit/art-2000005791644.html niin miten lie valmennettavat käyttäytyvät liikenteessä..

Mites hiihtäjät talvisin sitten? Ylitäpä vaikka latu väärin, niin on ihan ok saada sauvasta. Tai jos olet vain liian hitaana edessä etkä huomaa väistää heti niin jo huudetaan ja huidotaan.

No juu, en kannata mitään sotaa eri liikkumismuotojen välille. Kuitenkin loppupelissä Suomi on aika harvaan asuttu maa. Myös PK-seutu. Infrakin on aika vimpan päälle kuitenkin. On se ihme jos ei tämä koko harva kansa mahdu kulkemaan. Omasta mielestä se vika ei ole reiteissä tai käytetysssä kalustossa..

Mites se menikään, että PK-seudulla ajokortin ajaa jotain 40% nuorista? Valitettavasti tuo varmasti heijastuu kaikkeen liikennekäyttäytymiseen ja tuon prosentin perusteella en ihan sitäkään allekirjoittaisi että muun toiminnan kautta olisi esimerkiksi liikennesäännöt tutut. Kouluunhan kai jotain valistusta on puuhattukin ja jotain vissiin jo onkin. Ei tuo huono ole.

Tässä hiljan seurasin suoritusta missä nuorehko naishenkilö ajoi jalkakäytävällä sellaisella tasapainolaudalla. Mitä ne ny kulkee, kevyttä hölkkävauhtia. Napit korvissa ja naputteli puhelinta mennessään. Eikä puhuttu muutaman kymmenen metrin suorituksesta. Sinällään nostan hattua uskallukselle, mutta itseltä jäisi tekemättä. Ei ihme monttua tai kiveä tarvitse kun moinen tökkää. Tuon jalkakäytävän yli meni myös mm. kaupan parkkiksen liittymä josta läpi samalla tyylillä katseen nousematta puhelimesta.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Gasket kirjoitti:Voisi tosiaan nousta melkoinen haloo kun yksi päivä vedettäisiin autot parkkiin pyöräteille protestina.
Tätä kyllä tapahtuu ihan päivittäin risteyksissä joissa pyörätienjatke (pakko käyttää tuota termiä eikä suojatie jotta yksi turha keskustelu voidaan välttää) on risteysalueella kolmion jälkeen. Pyörien ja jalankulkijoiden kulkureitille pysähdytään katselemaan pääsyä pääväylälle. Ehkä tässä on joku jatkuva hiljainen protesti käynnissä. :lol:

https://www.google.com/maps/@65.030245, ... 312!8i6656 esimerkki tuollaisesta risteysalueesta. Hidastaminen tapahtuu vasta ennen tien laitaa, jossa on sitä itselle huomioitavaa liikennettä, eli muita autoja.

Iso osa autoilijoista ajaa noissa siivosti, mutta vaarallisia kuskeja on niin taajaan seassa että pakko olla hieman varuillaan jokaisen kohdalla. Valot, huomiovaatteet, yms eivät näytä tekevän isoa eroa, kun ne jotka eivät huomaa, eivät edes katso.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

^ Tuo on toki väärin jos näkisi kauempaakin. Monasti on myös, että kun sieltä suojatien takaa ei näe. Silloin siinä on pakko seisoa edessä tukkona vaikka olisi takanakin pysähtynyt. Tuota ei aina ymmärretä.

Googlen kuva on aika ylhäältä. Alempaa pensasaita tekee jo reilusti katvetta ja kuski vielä istuu keulan takana. Sitten kun tuosta oikealta tullaan fillarilla alamäkeen 50 km/h vasenta reunaa katse etupyörässä, niin kyllä tuo aika vaarallinen paikka on.

Oikeaoppisesti pysäytät ennen suojatietä - näkee vain tyhjää ja oikealta tuleva pyöräilijä näkee auton etukulman puskan takaa pysähtyneenä ja olettaa sen väistävän ilman että autoilija on havainnut pyöräilijää lainkaan. Fillaroija ei hiljennä yhtään, autoilija nytkäyttää eteenpäin ja saa pyörän etulokasuojaan. Kuka teki väärin?
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ kyllä fillaristinkin pitää hallita tilannenopeus ja velon kontrolli näissäkin tapauksissa.

Pitää olla valmis pysäyttämään ennen suojatietä, jos a) autoilija ei huomaa sinua tai b) ei halua antaa sinulle ensin suojatietä. En kyllä harrasta ollenkaan pyörästä jalkautumista suojatietä ylittäessäni, joten mielummin katson miten autoilija käyttäytyy ja toimin sen mukaan. Yksi pyöräilijän taito on pitää jarruilla ja polkimilla sopiva paine, jotta voit pysyä tasapainossa vaikka velon nopeus hiljainen / nolla ...lukkopolkimilla
on hyvä harjoitella.... :mrgreen:
Ja jos auto antaa etuajo-oikeuden minulle ( vaikka en ole jalkautunutkaa suojatiellä) niin on kiva
moikata kiitos kohteliaisuudesta. Näin täällä E-P:llä yleensä homma etenee...
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^^ Tuo on yksi niitä paikkoja, joissa suunnittelu on mennyt pahasti vituiksi ja kevyen liikenteen näkyvyys unohtunut täysin. En yhtään ihmettele asukkaan intoa vetää pensasaita äärimmäisen reunaan, kun pienellä tontilla ei juuri tyhjää tilaa ole. En sinällään myöskään ihmettele kaupungin intoa kaavoittaa seutu tuollein, mutta uhrialttaria siinä silti on rakennettu. Näitä paikkoja on paljon, todennäköisesti enemmän ajalta, jolloin fillari tarkoitti vaihteetonta mummo- tai pappapyörää ja vauhdit oli maltillisempia. Se ei poista monien autoilijoiden puusilmäisyyttä tai kyseisen tilanteen ajattelemattomuutta, mutta edesauttaa ikävien tilanteiden syntymistä omalta osaltaan. Ja tuossakin kun tarpeeksi varovasti ajaa sen klv:n yli, ehtii jo autotien tilanne muuttua ja saattaa joutua pysähtymään ja taas on perä siinä kelvin päällä. Ikäviä paikkoja infrassa tuollaiset. Monesti olisi muutenkin kiva, jos eri liikennevirtojen väliin mahtuisi vuoroaan odottamaan edes yksi auto, niin voisi keskittyä yhteen liikennevirtaan kerrallaan. Pahimmillaan vasemmalle kääntyessä pitää bongata heikolla näkyvyydellä sekä kävelijät, fillaristit (kelvillä JA ajoradalla) että autoilijat kahteen suuntaan.

En myöskään ihmettele fillaristien kiroamista näitä autoilijoita kohtaan, mutta tuollaisissa sokeissa paikoissa arvostan heilläkin tilannetajua.
Ruokoton kirjoitti:Verotuksen yleisiä ongelmia ei kannata projisoida kuitenkaan pyöräilijöihin (tai koiranomistajiin, sillä suunnalla on myös toistuva aihe että verolle on pantava, mitä ankarimmin).
Ei kannatakaan, mutta kokonaisuutta kannattaa yrittää ymmärtää. Koirista koostuvat kustannukset yhteiskunnalle lie pienemmät kuin fillari-infrasta, jonka lisäksi koiriin vertautuvat lemmikkieläimät (oikeastaan mitkään lemmikkieläimet) eivät puolestaan kanna isoa veropottia, kuten fillaria "vastassa" aiheessa olevat moottoroidut kulkuneuvot. Isompi tekijä mielestäni on vakuutus- ja ajolisenssipuoli, mutta infran rakentaminen ja ylläpitäminen maksaa ja fillarien (kuten myös kävelijöiden) tapauksessa se raha kerätään kokonaan muualta kuin ko. infran käytöstä - ja tälläisessä kevyen verotuksen maassa se taatusti vaikuttaa mielipiteisiin.
Ruokoton kirjoitti: Komppaan että virheen tunnustaminen laukaisee yleensä tilanteen kummasti. Usein sitä purkua ei tapahdu vaan jää pitkäksi aikaa "paha mieli", mutta muutaman kerran kolmion tai stop-merkin takaa eteen ajanut autoilija on aidosti tajunnut että nyt mokasin ja aukaissut ikkunan sanoen sen.
Olen tainnut sanoa ennenkin, mutta liikenteessä tunnetusta kansainvälisestä käsimerkistöstä puuttuu lähes täysin termit "anteeksi", "mun moka", "kiitos kun pelastit" ja vastaavat signaalit. Niiden sijaan tunnetaan kyllä "haista paska", "mee helevettiin siitä" ja vastaavia signaaleja. Ai mitenniin negatiivista kommunikointia? Morjestaa sentään voi kiitokseksi, kuten JiiTee totesi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Ei Oulussa mitään mäkiä ole, 25km/h on jo ihan kelpo suoritus matkavauhdiksi tuolla pätkällä. :lol: Pääväylällä ja sivuteillä on 40km/h rajoitus joskin pääväylän osalta se on viitteellinen, letkan saat herkästi perään jos sitä noudatat.

Siellä aidan katveessa en ole huomannut pysähdyttävän, eikä tarvikkaan. "Oikein" (minun subjektiivinen arvio) ajavat autoilijat ajavat kolmion ohi niin hitaasti että pysähtyminen on mahdollista ilman draamaa jos risteävää kevyttä liikennettä on. Tämä edellyttää tietenkin että se pää pyörii kuten autokoulussa on opetettu - jos ei tunne näkevänsä, hidastaa vielä lisää.

Sitten kun tie on kevyen liikenteen osalta vapaa, ajetaan aivan tien laitaan asti odottamaan pääsyä pääväylälle, se että ajoneuvon perä voi jäädä hieman kevyenliikenteenväylälle on pieni harmi, josta vain herkimmät pahastuvat (turhaan). Pelottaako ne muut autot niin ettei uskalla lähelle mennä vai mikä tuossa ohjaa ajokäytöstä?

https://www.google.com/maps/@65.0158666 ... 312!8i6656 siinä toinen autoille hankala kohta, STOP-merkki tulkitaan herkästi kehoitukseksi pysähtyä vain jos "oho, sieltä tulikin" (edellyttää että huomasi) - muuten voi ajaa pysähtymättä. Tämä perseily koskee myös merkin takaa tulevia polkupyöriä tässä paikassa. Aika vauhdilla on edestä suhahdettu.

Molemmista tulee ajettua ohi satoja kertoja vuodessa niin jonkinlaisen näppituntuman on saanut autojen suorituksiin.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Polforea:

Juu, liikennesuunnittelusta monet vaarat tai vastaavasti sujuva liikenne lähtee. Ollaan lähtökohtaisen puusilmäisiä niissä vauhdeissa mitä kulkuväineet tarjoavat, niin rakennetun ympäristön pitää jeesata (ja toki
liikennemerkkien, kertomaan vaarasta jos ei itse sitä tiedosta)

https://www.google.com/maps/@65.0390212 ... 312!8i6656 tässä sitten esimerkki hyvästä risteyksestä, tilaahan tuo vie, mutta tuossa on erotettu kevyenliikenteen ja autojen kohtaaminen selkeästi. Auto voi mennä taskuun odottamaan liittymistä pääväylälle. Lisäksi tuo kevlin shikaani herättää pyöräilijää että nyt on erikoistilanne edessä.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Polforea kirjoitti: Olen tainnut sanoa ennenkin, mutta liikenteessä tunnetusta kansainvälisestä käsimerkistöstä puuttuu lähes täysin termit "anteeksi", "mun moka", "kiitos kun pelastit" ja vastaavat signaalit. Niiden sijaan tunnetaan kyllä "haista paska", "mee helevettiin siitä" ja vastaavia signaaleja. Ai mitenniin negatiivista kommunikointia? Morjestaa sentään voi kiitokseksi, kuten JiiTee totesi.
Vahva komppaus.

Jiitee:n mainitsema morjestus on pyörällä liikkuessa selkeä tapa kiittää. Teen kyllä sitä kävellessäkin jos vaikkapa pitkän ohi ajaneen letkan jälkeen joku päästää yli. Positiivista vahvistamista oikealle liikennekäytökselle. Uskon että siitä käden heilautuksesta tulee hyvä mieli, kyllä minulle ainakin tulee ratissa ollessa.

Varsinaisia hätäjarrutuksia ei ole kyllä aikoihin tullut, jos juttuni ovat antaneet sellaisen kuvan että tykinkuulana suhaan kevlejä. Edellinen haveri tapahtui takaa eteen kääntyneen auton vuoksi jarruttaessa talvella pari vuotta sitten. Jarrutin nastarenkaista huolimatta keulan alta ja turvalleen tielle. Ei vammoja ja autoilijakin tiedusteli voinnin. Syyllisyyttä ei puitu vaan jatkettiin matkaa. Tyypillinen "väärin mennyt" kohtaaminen menee siten että huomaa matkan päästä että autoilija ei tarkkaile / tulee vauhdilla kohti risteystä ja päässä pyörii "ei kai se meinaa... joo, kyllä se. €!#!", vauhti pois ja tuskastunut ilme naamalle. Kädet on aina jarruilla joka tapauksessa risteyksiä ylittäessä ja sisäisestä monologista huolimatta ulos ei pääse rumia sanoja. :lol:
Viimeksi muokannut Ruokoton, 17 Elo 2018, 16:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^Tuo jälkimmäinen on komea. Tilaa tosiaan vie, mutta tuo sujuvuutta ihan eri tavoin, etenkin jos on rakennettu loppuun asti - kuvassa lie kesken, kun kelviltä on jännät pistot suoraan risteykseen tuon kauemmas viedyn (ja toivottavasti nykyään merkatun) ylityspaikan lisäksi.

Tämä ei sinänsä liity pelkästään fillarikeskusteluun, mutta tuli mieleen siitä ja koskee toki kaikkien muiden ohella fillaristejakin:
Pääsääntöisestihän Suomen pykälistö on kirjoitettu aika pitkälti niin, että yksi moka on pelastettavissa ja vasta toinen tai kolmas samaan aikaan aiheuttaa osuman - esim. yksi on puusilmä, toisella on liian kova tilannenopeus -> kops. Yksi oikoo vasemmassa kaarteessa, toinen ohittaa vaikka mopoa oikeassa kaarteessa ja kumpikaan ei pysty pysäyttämään tien kokonaan näkyvällä osalla -> kops. Tämä on lähtökohtaisesti hyvä asia, mutta saa ihmisissä välillä aikaan turhautumisen tunnetta turhista varmuusvaroista, joita on sitten helppo ulosmitata, kun sitä toista mokaa/tilannetta ei samaan kohtaan osukaan.
Ruokoton kirjoitti:Jiitee:n mainitsema morjestus on pyörällä liikkuessa selkeä tapa kiittää. Teen kyllä sitä kävellessäkin jos vaikkapa pitkän ohi ajaneen letkan jälkeen joku päästää yli. Positiivista vahvistamista oikealle liikennekäytökselle. Uskon että siitä käden heilautuksesta tulee hyvä mieli, kyllä minulle ainakin tulee ratissa ollessa.
Juu, kyllä se fiilistä parantaa - kun ei sitä varsinaisesti vaadita eikä sitä siksi odotakaan, niin se on selvästi ylimääräinen huomionosoitus. Eleenä paljon pienempi kuin vaikutuksena.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Polforea kirjoitti:^^Tuo jälkimmäinen on komea. Tilaa tosiaan vie, mutta tuo sujuvuutta ihan eri tavoin, etenkin jos on rakennettu loppuun asti - kuvassa lie kesken, kun kelviltä on jännät pistot suoraan risteykseen tuon kauemmas viedyn (ja toivottavasti nykyään merkatun) ylityspaikan lisäksi.
Ne pistot oli vanha ylityspaikka. Kuva on tosiaan "in progress" - nykyään on merkattu. Kyllä näiden asioiden eteen oikeasti tehdään töitä, joka ehkä häviää perusnegatiivisen yleisen keskustelun alle. Ymmärrys siitä miten turvallinen liikenneympäristö syntyy on parantunut ja tilastot tukee että oikean suuntaista toiminta on ollut - katsoi sitten autoilijoiden, pyöräilijöiden tai jalankulkijoiden onnettomuuksia.

https://www.google.com/maps/@65.0328061 ... 312!8i6656 esim. tuo 60km/h alueella ollut kohtalaisen vilkas ylityspaikka on korvattu nyt sillalla. Todellisuudessa hankalampi paikka näkyvyydeltään kuin kuvasta voisi päätellä (nopeusrajoitus, valojen ja varjojen vaihtelu) ja henkilökohtainen tuska on liittynyt (ison) koiran kanssa ylittämiseen. Tuohon keskitasanteelle ei mielellään halua jäädä seisomaan autojen mennessä 60+ km/h ohitse kun hihnan nokassa on koira millä on voimaa horjuttaa jos sille päälle sattuu vaikka rusakon nähdessään. Silloin ei liikennetilanne paljoa hetkauta.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

https://www.hs.fi/autot/art-20000057940 ... 28b943fa6a siinäpä vielä lisää ohittamisesta ja liikenteestä. Jaettu syvällisemmin lukematta.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Polforea kirjoitti:-Veroton ajoneuvo ei osallistu väylien ylläpito- eikä kehityskustannuksiin, mikä voi vaikuttaa kehitysintoon ja aiheuttaa närää fillaroimattomissa ihmisissä
Kaupunkien väylät rakennetaan kaupungin rahoista, joihin autoilunkaan verot eivät päädy. Ainakaan kaupungissa pyöräilijät siis eivät siipeile autoilijoiden rahoilla.

Se on myös autoilijan etu, että osa porukasta kulkee fillarilla, kävellen tai julkisilla. Jos jokainen ei-autoilija vaihtaisi omaan peltipurkkiin tulisi tuolla teillä vähän helvetin ahdasta.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Vielä tuosta Polforean esiin nostamata kommunikaation vaikeudesta, se on olemassa muutenkin kuin konfliktitilanteissa.

Muutama keissi jotka tulee mieleen jossa olisi ollut hyvä olla toimiva tapa kommunikoida:

- Puoliksi irtiheiluvia renkaita on bongattu useamman kerran, kovin hankala siinä on viittilöidä jollei pääse rinnalle ja saa toista avaamaan ikkunan. Kerran ajoin perässä parkkipaikalle kertomaan asiasta. Alkukummastuksen jälkeen tuli kiitos.

- Ankarasti savuttava tai kalkattava moottori, siis ei mitään voimasavua vaan katsele uusi moottori savua / ääntä. Näitäkin on tullut useampi vastaan. Yritääkö viestiä vai antaako olla...

- Kilometritolkulla vilkku päällä ajellut moottoripyörä. Koska tuolla voi tapattaa itsensä risteyksessä, yritin kommunikoida asiaa, mutta sain lopulta sentteriä takaisin ja jätin tapauksen karman haltuun.

Muitakin varmaan on, mutta nämä tuli mieleen.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ruokoton kirjoitti:https://www.hs.fi/autot/art-20000057940 ... 28b943fa6a siinäpä vielä lisää ohittamisesta ja liikenteestä. Jaettu syvällisemmin lukematta.
Aika paljon raportoitu asiaa, jonka huomaa helposti itsekin tien päällä ollessa. Silmiin kuitenkin hyppäsi yksi kohta lievästi huumorilla:
HS kirjoitti: Helsingin ja Tampereen välillä ohituksia oli suhteellisesti eniten: keskimäärin joka minuutti tai joka toinen kilometri.
Tuosta voitaneen laskea, että joka toinen minuutti on menossa joka toinen kilometri. Jos 160km moottoritietä ajaa kilometrin minuutissa (=60km/h), on pyhä ihme että vain 80 kulkijaa menee ohi :D

Mutta joo, ihan asiallista ja realistista tekstiä. Paljolti tosiaan sellaista, mikä on helppo vahvistaa ihan vain ympärilleen katselemalla tien päällä.

Toinen mikä osuu silmään on tämä, jossa puhutaan Hämeenlinnan kohdalla olevasta moottoritien 100km/h -rajoituksesta:
HS kirjoitti: ”Varsinkin pohjoiseen päin on pitkään alamäkeä, ja monella vauhti jää päälle. Meillä on moottoripyörät usein siellä valvomassa, joskus myös automaattivalvonta-auto, mutta ei kuitenkaan heti merkin takana”, kertoo ylikonstaapeli Jarno Alarotu Hämeen poliisista.
En minä tuosta läheskään päivittäin aja ja voi olla vaan ns. vahvaa tuuria, mutta seudulla yli 15v asuneena ja jonkin verran siinä kulkevana en muista ikinä kertaakaan nähneeni siinä valvontaa.
Tuomas K kirjoitti: Kaupunkien väylät rakennetaan kaupungin rahoista, joihin autoilunkaan verot eivät päädy. Ainakaan kaupungissa pyöräilijät siis eivät siipeile autoilijoiden rahoilla.
Totta, vaikka aina ei etenkään vähän sivummalla ole kovinkaan selvää rajaa, onko tie kaupungin/kunnan vai ELY-keskuksen heiniä. Muutenkaan en sinällään puhuisi siipeilystä, vaikka tuonkin esiin kustannusten jakautumisen. Kuten sanoit, ne pyörätiet ja kelvit ja kevyt liikenne muutenkin on hyviä asioita infrassa muidenkin kuin fillaristien ja talsijoiden kannalta, eikä todellakaan pelkkää miinusta autoilijan verobudjetissa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
molsky
Viestit: 551
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja molsky »

Tietyömaa, nopeus tippuu 80 -> 30 ja yli kulkevan sillan kohdalla kavennettu tietä vastaantulevien puolelta (vielä ilmaistu väistämissäännöt kyseisen pätkän osalta). Hiljennän vauhtia 40km/h, siirryn ihan oikeaan laitaan ja takana ollut mersu sitten keksi lähteä ohittamaan tässä kohtaa kun tie muutenkin kaartaa vasemmalle ja kallion takia mitään kovin hyvää näkyvyyttä eteenpäin ei ole. Painoin tööttiä, pitäisi kyllä hankkia dashcam niin saisi laitettua nettiin näin hienot suoritukset kaikkien ihmeteltäväksi. Luulikohan kuskina ollut nainen että annoin tilaa ohittaa, kun muuten ei millään keksi miksi juuri tuossa kohtaa oli pakko päästä ohi. Tai no, eihän nuo tietyömaa alueiden merkinnät tunnu ketään kiinnostavan vaikka siellä oikeasti olisi joku syy miksi nopeutta on alennettu kyseisellä pätkällä.

Kovin yleistä täällä tuntuu olevan että valoista lähdetään todella hiljaa liikkeelle tai motarille liitytään vaivalloisesti. Sitten kun itse jatkaa vakkarin kanssa +5km/h rajoituksen päälle niin jonkun ajan kuluttua nämä sankarit sitten väkisin menevät ohi kun ainoa asia mitä osataan tehdä on ajaa jatkuvaa ylinopeutta kunhan on saatu käytettyä se 5 kilometriä nopeuden nostoon sieltä startista aina reiluun ylinopeuteen.

Äksjiiärrä
Viestit: 84
Liittynyt: 04 Huhti 2012, 12:45
Car(s): ex. 159 sw 2.2JTS
Paikkakunta: Joensuu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Äksjiiärrä »

Itsellä kävi vastaavanlainen muutama vuosi sitten kotipaikan lähellä olevalla yksikaistaisella sillalla, jossa myös merkein väistämissäännöt. Näkyväisyys sillan taakse on todella huono, joten tuohon pitää tulla varovasti aina. Tälläkertaa tulin väistämissuunnasta ja näin vastaantulevan auton, joten pysähdyin aivan oikeaan reunaan odottamaan sitä. Takanani tuleva hujautti ohi sillalle, jossa vasta ymmärsi miksi pysähdyin ja sitten pakitellaan. Oli aika priceless ilme kuskilla :-D

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Ruokoton kirjoitti:https://www.hs.fi/autot/art-20000057940 ... 28b943fa6a siinäpä vielä lisää ohittamisesta ja liikenteestä. Jaettu syvällisemmin lukematta.
Tuolta osui silmiin:
Heiskanen (liikenneturva) huomauttaa, että nopeusrajoitukset perustuvat muun muassa tien kuntoon, näkyvyyteen, kallistuksiin, tiemerkintöihin, kaistaleveyksiin ja liikennemääriin. Ne ovat asiansa osaavien ihmisten päättämiä, eikä yksittäinen autoilija voi olettaa tietävänsä paremmin.
Viikonloppuna Lahdesta Helsinkiin päin ajellessa kiinnitti huomiota motarilla ollut 100 rajoitus. Tuotahan on jotain 20..30 km. Syynä uusi asfaltti, eli kaistamerkintöjä uupuu. Toisinsanoen koko matkalta taisi puuttua vasemman reunan sulkuviiva ja keskiviiva oli välillä ja välillä ei. Kuitenkin on kaksikaistainen moottoritie kaide välissä. Voinette arvata mitä vauhtia liikenne tuossa kulki..

Omiaan ovat moiset nakertamaan uskottavuutta noilta "tietyö" -rajoituksilta.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Motarille liittyminen on selkeästi haasteellista, kun useamman kerran taas lähiaikoina olen ollut mukana kiihdytyskaistan jonossa, jota vetää kiihtymätön auto. Siinä kohti, kun pitää jo vaihtaa muun liikenteen sekaan, on huimat 80 mittarissa ja ihmetellään, miksi joku tööttää.

Lahdessa tekevät ohitien liittymiä ja motarin rajoitus tippuu 120-100-80-60 ja 60-pätkää on jonkin matkaa. Yksi tällainen rampilta kiihtymätön jäi heti alkumatkasta kauas taakse sillä matkalla, kun sai ajaa täyttä rajoitusta, mutta niin vaan kohta ohitti oikean kaistan n.65 kulkevaa jonoa, jossa itse oli muiden alkumatkasta ihan kyltin mukaan ajaneiden kanssa.

Saako 60 alueella siis ajaa 30 yli kyltin, jos 120 alueella ajaa 30 alle?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Äksjiiärrä
Viestit: 84
Liittynyt: 04 Huhti 2012, 12:45
Car(s): ex. 159 sw 2.2JTS
Paikkakunta: Joensuu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Äksjiiärrä »

Alfissimo kirjoitti:

Saako 60 alueella siis ajaa 30 yli kyltin, jos 120 alueella ajaa 30 alle?
Tuohan osuu juuri standardi 90km/h nopeuteen, melkoinen määrä autoja tuntuu liikkuvan maanteillä vain juuri tuota nopeutta. Ei yli eikä alle.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Alfissimo kirjoitti:Motarille liittyminen on selkeästi haasteellista, kun useamman kerran taas lähiaikoina olen ollut mukana kiihdytyskaistan jonossa, jota vetää kiihtymätön auto. Siinä kohti, kun pitää jo vaihtaa muun liikenteen sekaan, on huimat 80 mittarissa ja ihmetellään, miksi joku tööttää.

Lahdessa tekevät ohitien liittymiä ja motarin rajoitus tippuu 120-100-80-60 ja 60-pätkää on jonkin matkaa. Yksi tällainen rampilta kiihtymätön jäi heti alkumatkasta kauas taakse sillä matkalla, kun sai ajaa täyttä rajoitusta, mutta niin vaan kohta ohitti oikean kaistan n.65 kulkevaa jonoa, jossa itse oli muiden alkumatkasta ihan kyltin mukaan ajaneiden kanssa.

Saako 60 alueella siis ajaa 30 yli kyltin, jos 120 alueella ajaa 30 alle?
Ei. Kyllähän motarilla saa ajaa oikeanpuoleista kaistaa vaikka 80 km/h... vain traktorit ( vaikka liikennetraktorit liikkuvakin sen rapia 60 km/h ) ja esim. fillaristit ovat pois motarilta. Rampeista hidas lähtö on enemmän ongelma kuin sitten hidas ajo itse motarilla, jossa on hyvin tilaa ohittaa turvallisesti.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

En väittänytkään ettei saisi, mutta silti se 60 kyltti pitäisi kyetä näkemään. Näkeminen, kas siinä sana, joka saattaa selittää monta muutakin ongelmaa tuolla tienpäällä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Vastaa Viestiin