Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

mutt kirjoitti:Siitä tulee pahalle päälle, kun spandexit puristaa palleja.
Videon pyöräilijahän ei ollut spandex-miehiä.

Hassu juttu. Itse liikun liikenteessä molemmilla vehkeillä, eikä tappelutilanteita/isompia närästyksiä ole tullut koskaan. Ehkä johtuu siitä, ettei minua autoillessa ärsytä pyöräilijät, eikä pyöräillessä autoilijat.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Paikalla
Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^Jep.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Vittorio Jano kirjoitti:Hassu juttu. Itse liikun liikenteessä molemmilla vehkeillä, eikä tappelutilanteita/isompia närästyksiä ole tullut koskaan. Ehkä johtuu siitä, ettei minua autoillessa ärsytä pyöräilijät, eikä pyöräillessä autoilijat.
Jos ei omat korvat savua, on helpompaa olla sekä ärsyttämättä muita että ärsyyntymättä niistä ja niiden toilailuista. Lepuutan salkkuani.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Isäukolla tuli aikanaan tasa-arvoisessa risteyksessä fillaristi vasemmalta konepellin yli asfalttiin. Polki alamäkeen täysiä ja tämä ko. risteys sellaisen mutkan jälkeen, ettei isä olisi voinut ko. suhaajaa edes nähdäkään. Ambulanssin lisäksi pyöräilijän vaatimuksesta paikalla käyneen poliisinkin mielestä ei isällä ollut minkäänlaista syyllisyyttä. Fillaristi oli loppuun asti sitä mieltä, että isän syy, eikä vaan pystynyt myöntämään olleensa väärässä. Olisi ollut tyytyväinen, että selvisi hengissä. Vakuutusyhtiö korjasi auton ja laittoi kai laskun fillaristille.

Itse todistin tänään mielenkiintoista koukkailua peileistä. Kärri perässä kiihdytin moottoritielle ja 90 mittarissa vaihdoin tyhjälle ajoväylälle, ilman että ketään väistettävää oli lähelläkään. Liittymiskaista, josta itse tulin, jatkuu suoraan seuraavan rampin poistumiseen parin kilometrin päässä ja 100m takanani tullut auto jäi liittymiskaistalle, kun moottoritietä takaa vauhdilla tullut puistomaasturi koukkaa aivan tämän edestä vain mennäkseen täysiä ohi minusta oikealta. Mitään järkeähän tuossa ei ollut, kun vasemmaltakin olisi ehtinyt ihan normaalisti ohi ja rauhallisesti sinne poistuvien kaistalle.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Alfissimo kirjoitti:puistomaasturi
Kiitos. :-D
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Kuvaaja
Viestit: 168
Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
Paikkakunta: Kuopio

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Kuvaaja »

nipaka kirjoitti:
Alfissimo kirjoitti:puistomaasturi
Kiitos. :-D
Kun en ole moisia harrastanut niin ihan mielenkiinnosta kysyn mitä eroa on puistomaasturilla ja citymaasturilla?

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Vittorio Jano kirjoitti:Hassu juttu. Itse liikun liikenteessä molemmilla vehkeillä, eikä tappelutilanteita/isompia närästyksiä ole tullut koskaan. Ehkä johtuu siitä, ettei minua autoillessa ärsytä pyöräilijät, eikä pyöräillessä autoilijat.
Hienoa, tätä asennetta kaivattaisiin liikenteeseen laajemminkin. [Peukkuhymiö tähän]

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Kuvaaja kirjoitti: Kun en ole moisia harrastanut niin ihan mielenkiinnosta kysyn mitä eroa on puistomaasturilla ja citymaasturilla?
Onhan puistomaasto selvästi cityä haastavampi. Saattaa polulla olla oksanpätkä jonka yli on päästävä.
Ainoa hankaluus on että puistossa ei saa moottorivehkeellä ajaa. Todella haasteellisia ajo-olosuhteita ei citymaasturikuljettaja voi kokea.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Vittorio Jano kirjoitti:
mutt kirjoitti:Siitä tulee pahalle päälle, kun spandexit puristaa palleja.
Videon pyöräilijahän ei ollut spandex-miehiä.
Oli se ainakin henkisesti.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

mutt kirjoitti:
Vittorio Jano kirjoitti:
mutt kirjoitti:Siitä tulee pahalle päälle, kun spandexit puristaa palleja.
Videon pyöräilijahän ei ollut spandex-miehiä.
Oli se ainakin henkisesti.
Kylmän ilmanalan aiheuttaman häiriön takia ei pukeuduttu sukkahousuihin.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Ihan perus espoolainen työmatkapyöräilevä insinööri/teekkarihan siinä näyttäis olevan. Varmaan taas yhdet yt:t takana tai tentti pomppas.

legza
Viestit: 894
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja legza »

JiiPee kirjoitti:
Vittorio Jano kirjoitti:Hassu juttu. Itse liikun liikenteessä molemmilla vehkeillä, eikä tappelutilanteita/isompia närästyksiä ole tullut koskaan. Ehkä johtuu siitä, ettei minua autoillessa ärsytä pyöräilijät, eikä pyöräillessä autoilijat.
Hienoa, tätä asennetta kaivattaisiin liikenteeseen laajemminkin. [Peukkuhymiö tähän]
Ei ne ehkä niinkän ärsytä, pelottaa kylläkin sitä enemmän. Mäkien kaupungissa kun ei saa oikeen sen fillaroitsijan nopeudesta selvää. Saattavat tulla kovempaa kun auto...

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Tänään oli iltapäivällä ykköstiellä liikkeellä wanna-be-Fast-and-Furious-crew oransseilla koekilvillä varustetulla MB SL 63 AMG + BMW 440i + MB Vito kalustolla. Olisikohan 160km/h riittänyt Lohjan tunneleissa. Sitten sama lauma oli tupakkatauolla Kivihovin Teboilin tankkauspisteellä. Eivät sentään tupakka toisessa kädessä tankanneet.

Ja kohta AMG murisi ja hiekoitussora lensi pitkin parkkipaikkaa porukan lähtiessä kohti Turkua.

Ei kovin aikuismaista menoa. No, eivät kyllä aikuisilta näyttäneetkään.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^Ehkä se oli todella ne. Noita elokuviahan on pian tehty sama määrä kuin kauniita ja rohkeita.
Kuva

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Pujazuba kirjoitti:^Ehkä se oli todella ne. Noita elokuviahan on pian tehty sama määrä kuin kauniita ja rohkeita.
Sitten kyllä kamera valehtelee ainakin 50kg ja 30 cm ylöspäin äijien osalta. Nämä pojut olivat alle 170cm ja 60kg sarjassa, kun taas se porukan tyttö ei.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jos ne on viimein hoksannu, että tässä(kään) lajissa ylipaino ei oo ylivoimaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Mutta kuka voitti? MB Vito? :mrgreen:
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Yleishavainto. Ne ihmiset jotka "eivät uskalla" ajaa talvella, ovat päätyneet nyt (kun tiet kuivuneet ja valoisampaakin on) liikenteeseen meidän muiden riemuksi. Havainnoista voisi päätellä että olisi syytä pitää ajotaukoa ympärivuotisesti... :shock:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

+1
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

^ ja ^^ justiinsa eilen seisoin liikennevaloissa vanhemman pariskunnan perässä joka ei ehtinyt lähteä liikkeelle laisinkaan ensimmäisillä vihreillä valoilla. Toisellakin kierroksella oli sen verta pitkä lanka edelleen että hätäisimmät meinasivat jo lähteä kärkiauton ohitse. Ehkä refleksit siitä kesän mittaan nopeutuvat :roll:
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Kaikkiin autoihin tulossa nopeuden rajoittimet vuodesta 2022:

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 530a4b3256

"Kuljettaja pystyy kuitenkin ohittamaan rajoittimen, todennäköisesti painamalla voimakkaasti kaasua."

No se siitä pakollisesta nopeuden rajoittimesta sitten.. Toisaalta vastahan siitä oli juttua miten on havaittu mm. vaalimainosten sekoittaneen noita automaattisia rajoituksien tunnistuksia. Myös pakujen/rekkojen perien erilaiset rajoituslätkät luetaan äkkiä nopeusrajoituksiksi.

"Muita pakollisia uudistuksia on automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja eräänlainen ”musta laatikko”, joka kerää auton tietoja, joita voidaan käyttää mahdollisten onnettomuuksien selvittämisessä."

Minkähänlainen rike pitää olla että poliisi tutkii tuon mustan laatikon. Nauhoittaakohan sijaintitiedot jne. Siitä vaan sitten takautuvasti sakkoa jos jotain löytyy :roll: Vai luettaisiinko tuo aina katsastuksen yhteydessä. Siihen suuntaanhan tuota käytäntöä jo ajetaan, ettei tarvitsisi enää kuljettajaa tunnistaa vaan omistaja/haltija vastaa aina autonsa käytöstä. Mitenköhän nuo promotut yhteiskäyttöautot, firmojen autot, jne.

Jotenkin huolestuttaa tämä kehityssuunta etenkin kun tietää miten täällä suhtaudutaan kaikkeen mitä EU keksii. Lähestyy uhkaavasti Orwellin maalailemia kuvia. Saataisiinkohan Berner vielä johtamaan tämän uuden systeemin käyttöönottoa ja kehitystä.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Onnettomuustutkintaan riittänee oikein hyvin, että musta laatikko tallentaa ainoastaan viimeisen minuutin parametrit.
VMP

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Gasket kirjoitti:Minkähänlainen rike pitää olla että poliisi tutkii tuon mustan laatikon. Nauhoittaakohan sijaintitiedot jne. Siitä vaan sitten takautuvasti sakkoa jos jotain löytyy :roll: Vai luettaisiinko tuo aina katsastuksen yhteydessä. Siihen suuntaanhan tuota käytäntöä jo ajetaan, ettei tarvitsisi enää kuljettajaa tunnistaa vaan omistaja/haltija vastaa aina autonsa käytöstä. Mitenköhän nuo promotut yhteiskäyttöautot, firmojen autot, jne.
Esim rikoksen sattuessa ja sita tutkiessa. Ei sen tarvitse olla yleista tietoa.
Kuva

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Jep, tietoa voi tallentaa ja käyttää monella tapaa. Mutta jos tietoa on, niin on myös houkutus jatkokäyttää sitä. Itse kyllä suhtaudun jonkinlaisella skeptisyydellä näihin ja pidän jossain määrin ihmeenä jos tuo tuossa muodossa menee läpi.

Vasta oli juttua kun Nokian puhelimet lähettää dataa Kiinaan. Kiinnostaisikohan ketään vaikka diplomaatti- tai viranomaisautojen liikkeet? Tuossa vaan on aika monta ongelmaa jos GPS-lutikoita aletaan oikeasti autoihin laittamaan.

Rekkojen piirtureitahan ratsataan jatkuvasti. Miksei voi puhallusratsian yhteydessä skannata myös henkilöautojen tallentimet?
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^ Ja se on jostain syystä täysin hyväksyttävää jos melkein jokainen älypuhelin lähettää tietoa jenkkilään?
Kuva

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Gasket kirjoitti:Kaikkiin autoihin tulossa nopeuden rajoittimet vuodesta 2022:

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 530a4b3256
Tuohan saattaa alkaa koskemaan omaakin kalustoa joskus 2040 tienoilla. :mrgreen:
Siinähän sitten naureskellaan, kun päätiellä on auton kamera poiminut rajoituksen "Jussi eduskuntaan 30"-kyltistä. :drinking:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

^ Itsellä ainakin ensimmäisenä tulisi mieleen käydä vaikka aamuvarhaisella tökkäämässä jokunen 30 ”rajoitus” vaikka jonnekin pitkin kehä 3:sta. Olisi turrrvallista kun saa nopeudet alas ja kaahaajat kuriin :lol:

Samahan tässä on mitä bernerinkin seurata-ajatuksissa. Jokunen reikä ajatuksessa on. Liekö joku autoteollisuus tuota lobbaisi vai mistä lie kyse. Saadaan idän autontuottajat ongelmiin? Tai sitten Brysselissäkin on melkoisia maailmanparantajia.

En tiedä. Kai sitä tulee vanhaksi kun alkaa maailma ja tämä kehityssuunta tuntua hullulta.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Tämä "ylinopeuden" murhaava merkitys liikenneturvallisuuteen on tilastollisesti asiaa tulkiten ihan yhtä kestävää kuin yksityisautoilun lopettaminen ilmakehän tärkeimpänä puhdistajana. Molemmilla voi olla paikallisesti dramaattisia seurauksia, mutta kokonaisuutena on oleellisesti merkittävämpiä kokonaisuuksia, joihin pitäisi suhtautua kriittisesti. Irtopisteitä ja helppoja kohteita poliitikoilla tähtäimessä. :(

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

alkolukko&verikoe, ennen kuin auton saa käyntiin olisi tehokkaampi.:) (verikoe jotta kolmiolääkkeet huumausaineet havaittais)
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Manu
Viestit: 525
Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Manu »

Kehä kolmosella tänään:

- Ajetaan reipasta ylinopeutta ohi muiden
- Kiilataan toisten eteen
- Eräs Mazda kävi jo pientareen puolella, mitä lie teki!!

Toivon (ikävä kyllä) että porukkaa joutus sairaalaan niin tulis huilitauko autoiluun ja opittais asioista, tai sitten ei!! :roll:

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jostakin syystä kevät saa ihmiset sekoamaan liikenteessäkin :(

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Hieman närästää, kun ohituskaistalla Toyota-kuskin oli pakko päästä ohi ja kuitenkin niistää muutaman auton mitan päässä eteen niin, että kivet napsuu tuulilasiin ja painaa jarrua vielä! Itse ajoin tätä ennen jonon ohi 106 km/h vakkari päällä.

Tänään myös yksi alinopeutta ajanut mummo kiihdytti, kun olin häntä ohittamassa. Paha sanoa ahdistiko mun ajo vai oliko vain välinpitämätön ympäristöä kohtaan eikä huomannut mua. Syyllistyin itse isompaan (?) rikokseen, kun toteutin ohituksen loppuun selvällä ylinopeudella. Anteeksi!

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja _rico »

lerppu kirjoitti:Yleishavainto. Ne ihmiset jotka "eivät uskalla" ajaa talvella, ovat päätyneet nyt (kun tiet kuivuneet ja valoisampaakin on) liikenteeseen meidän muiden riemuksi. Havainnoista voisi päätellä että olisi syytä pitää ajotaukoa ympärivuotisesti... :shock:
Huomannut saman kehillä tällä viikolla. Yleensä tuppaavat olemaan liikenteen tukkoina pienillä muutaman vuoden vanhoilla edullisemman pään autoilla. Kohta voi jo onneksi lähteä prätkällä töihin niin ei sitten haittaa moiset perkeleet

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Gasket kirjoitti:No se siitä pakollisesta nopeuden rajoittimesta sitten.. Toisaalta vastahan siitä oli juttua miten on havaittu mm. vaalimainosten sekoittaneen noita automaattisia rajoituksien tunnistuksia. Myös pakujen/rekkojen perien erilaiset rajoituslätkät luetaan äkkiä nopeusrajoituksiksi.
Tässä ihan hiljattain on ruvennut motarilla huomaamaan yhä enemmän, miten porukka jää ohi menemisen sijaan perään nysväämään, kun itsellä on kärry perässä. Vasta eilen tuli mieleen, että mullahan on siellä takalaidassa se 80-lätkä.. :D
Pujazuba kirjoitti:^ Ja se on jostain syystä täysin hyväksyttävää jos melkein jokainen älypuhelin lähettää tietoa jenkkilään?
Ei ole. Onneksi sekin on tiedossa ja jokainen hyväksyy tämän ottaessaan moisen puhelimen käyttöönsä. Useimmat kyllä kohauttamalla olkiaan "ei mulla oo mitään salattavaa".
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Gasket kirjoitti:Tuossa vaan on aika monta ongelmaa jos GPS-lutikoita aletaan oikeasti autoihin laittamaan.
Hienosti on suhteellisuudentaju kuutamolla niin täällä kuin lehtien mölinäpalstoillakin. Juu, ne GPS satelliitithan nimenomaan autoja paikantaa :silly:

Vai olisiko sittenkin niin, että on satelliittipaikannus + kartta, johon sisältyy tiedot nopeusrajoituksista? Siis toteutus navigaattorin kautta. Muutoin kiva, mutku talviirajoitukset ja tietyömaat saattavat jäädä huomioimatta. Sivitysmaissa tämä puute saadaan työmaiden osalta korjattua RDS-TMC datan avulla välitettävillä tiedoilla. Suomessa moinen vain pahentaisi sotkua, koska tätä dataa ei viitsitä päivittää onnettomuuksien, ruuhkien yms. mukaan, kuten tarkoitus olisi, vaan sinne koodataan pelkästään jotain pitkäkestoisia tietyömaita ja nekin "varman päälle" - pahimmillaan niin, että merkataan tie kokonaan ajokieltoon esim. huhtikuusta marraskuuhun, vaikka todellisuudessa täysi katko olisi muutaman päivän ja lopun aikaa vain alennettu nopeusrajoitus.

Vaihtoeho B on liikennemerkkien tunnistus. Ei satavarma ja tähän luonnollisesti "vaikeiden sääolosuhteiden" maan erityisongelma päälle = tietyömaiden päättymistä ei merkitä ikinä = se työmaan 30/40/50 rajoitus jatkuu tarpeettomasti 0,5-10 km eli siihen asti, kun osuu seuraava rajoitusmerkki eteen.

Joten Suomessa päädytään sitten lyömään kaikkialle raja 129 km/h moottoriteiden kesärajoitusten pohjalta ja maaima pelastui, kun tietyömaiden ja taajamien läpi voi lasketella 30 km/h ylinopeudella, kuten tähänkin asti? Olisi hyvin linjassa sen kanssa, ettei näitä valvotakaan, vaan keskitytään valtaväyliin. Toki niissäkin ruuhka-aikoja vältellen.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Tassa on paljon phdittavaa ja haasteita pelkastaan yhdenkin maan kohdalla.
(Jotkut) Autot joissa on on navigaattori jo nyt ilmaisevat nopeusrajan naytölla. Eli tama jarjestelma voisi olla siihen pohjautuva.
Kuten insinörtti ylla mainitsee, vaarat tulevat vastaan olosuhteiden muuttuessa, tietöiden ollessa kesken jne.
Miten varmistetaan se etta vastuuton ihminen ei aja lappu pohjassa kaikkialla ja anna rajoittimen varmistaa mahdollisimman nopeimman etenemisvauhdin ja aiheuta katastrofia kun vastaan tulee tietyö alue tai 'merkkaamaton' tie.
Vilkkaat valtatiet + asuinalueet olisi omasta mielestani kriittisimmat alueet ihmishenkien saastamisen ja leikkivien lasten suojaamiseksi kaahaajilta. Mutta jos jarjestelma olisi aktiivinen vain mainituilla alueilla niin miten sitten arsyyntynyt kuljettaja ajaa heti kun on naiden alueiden valisessa harmaalla alueella?
Kuva

Avatar
Manu
Viestit: 525
Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Manu »

Manu kirjoitti:Kehä kolmosella tänään:

- Ajetaan reipasta ylinopeutta ohi muiden
- Kiilataan toisten eteen
- Eräs Mazda kävi jo pientareen puolella, mitä lie teki!!

Toivon (ikävä kyllä) että porukkaa joutus sairaalaan niin tulis huilitauko autoiluun ja opittais asioista, tai sitten ei!! :roll:
Edit. Noniin!!

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006050405.html

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Polforea kirjoitti:
Pujazuba kirjoitti:^ Ja se on jostain syystä täysin hyväksyttävää jos melkein jokainen älypuhelin lähettää tietoa jenkkilään?
Ei ole. Onneksi sekin on tiedossa ja jokainen hyväksyy tämän ottaessaan moisen puhelimen käyttöönsä. Useimmat kyllä kohauttamalla olkiaan "ei mulla oo mitään salattavaa".
Amerikkalaisilla jättifirmoilla on datakeskukset Euroopassa, eli eurooppalaisten data säilötään ja käsitellään täällä.

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

On se vaan jännää että kuukkeli on löytänyt nimeni juutuupille vaikka en ole "palveluihinsa" mitenkään rekisteröitynyt kotikoneella. Lienekö sillä merkitystä että sampsunki on useasti ollut koneen vieressä? :fist:
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Se että autot oikeasti rajoitettaisiin kulkemaan lähes poikkeuksetta maksimissaan nopeusrajoitusta olisi tietysti täysin mielivaltaista holhoamista.
Jokainen voi itse miettiä kokonaisvaltaisia seuraamuksia, jos näin todella tehtäisiin. En niitä itse rupea nyt listailemaan, muuten kuin että uusien autojen myynti vuonna 2022 romahtaisi tietysti, ja tielläliikkujien eriarvoisuus olisi aivan posketon jos toiset voisivat ajaa vapaasti mitä nopeutta haluavat, ja toiset pitkälti maksimissaan nopeusrajoituksen mukaan.
Suomi olisi varmastikkin yksi ainoita EU-maita joka tähän alistukseen suostuisi, päättäjien mihin tahansa päättömyyksiin alistuminen kun on Suomalaisten yksi bravuureista, minkä voi nähdä mm. siitä että Suomen kokonaisverotus on aikalailla maailman korkenta verrattuna BKT:n.

Vaan kyse on pitkälti jo nyt monissa autoissa olevasta liikennemerkkien mukaan säätyvästä vakionopeussäätimestä. (Järjestelmä saattaa pohjautua lisäksi myös gps:ään)
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Mitä pidemmälle tämä kyttääminen ja holhoaminen etenee, sen kyvyttömämpiä koheloita tuolla tien päällä liikkuu.

Ja kyllähän se vituttaa kun tuli pari vuotta sitten sotkeennuttua ja addiktoiduttua tähän älypuhelinhelvettiin. Pitäis osata luopua, tekis hyvää silmille.
Operating at the speed of dark

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^Nokian hienot uudet retrot houkuttelevat downshiftaamaan tässä älytönpuhelin maailmassa takaisin aikaan jolloin kun on asiaa soitetaan ja asiat joko sovitaan tai sovitaan tapaaminen eikä siinä välissä kaiken maailman säät ja uusimmat uutiset eivätkä somehelvetit tai tarpeettomat vahvistamattomat informaatiot saa paljon muuta aikaisiksi kuin rauhattomuutta.
Kuva

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^^ ^^^ onneksi tätä turhaa holhoamista on vain liikennesääntöjen suhteen ja muissa asioissa saa toimia pitkälti omien mielihalujensa / maalaisjärjen mukaan, kuten kuuluukiin. Esim. kaupasta saa napata suklaapatukan maksamatta, jos mieli tekee, mutta mieli ei tee jonottaa kassalle. Remonttia tehdessä purkujätteet voi käydä kippaamassa lähimpään puistoon, jos se on helpompaa tai halvempaa ym. pikkujuttuja, joista nyt tuskin on merkittävää haittaa kenellekään.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Mitä noihin rajoittimiin ja apuihin tulee, niin toki niitä voi toteuttaa eri tekniikoin. Jos käytetään GPS-pohjaista systeemiä, niin silloin auton liikkeet voidaan tallentaa. Tuo on mielestäni se oleellinen ero esimerkiksi noihin kamerapohjaisiin merkkitunnistimiin nähden. Tarkempi tekniikka on mielestäni vähemmän oleellista.

Viime syksynä ajelin Oulusta etelään meidän TJ:n uudehkolla E-sarjan mersulla missä oli noita apuja ties mitä. Voi tietysti olla vain oma mieltymys, mutta melko ärsyttäviä ne on. Ensinnäkin kokolailla heti Oulusta lähdön jälkeen auto valitti kokoajan kuskin väsymystä ja komenti pitämään taukoa. Mielestäni en ollut väsynyt ja oli repsikkakin mukana niin tuli siinä haasteltua. Olisiko tulkinnut sivuun kurkkimiseni tajunnan tason hämärtymisenä. Kaistoja kun tuo seurasi, niin esimerkiksi erkanemiskaitojen kohdalle olisi halunnut nyppiä sivuun. Sama kun kiihdytyskaista tai bussipysäkki niin rääkäisi kun kaistaviiva yht´äkkiä lähestyykin autoa huomattavan nopeasti. Adaptiivinen vakkari laski mielestäni pelottavan lähelle edellämenijöitä ja sääti vauhtia aika nykimällä. Kai tuota olisi voinut säätää, mutta en alkanut valikkosurffailuun kun ei nopeasti selvinnyt miten systeemi toimii. Se nyt vielä puuttuisi, että jos mennään auton kuvittelemaa maksimivauhtia niin kaasussa on seuraat 80% liikevarasta tyhjää ja sitten siellä lähellä maksimeja lähdetäänkin. Tuo se vasta tökkimiseksi menisi.

Mitä vielä noihin kamerarajoittimiin tulee, niin käsittääkseni yksikään systeemi ei tunnista esimerkiksi taajamamerkkiä. Loppupelissähän kuski on vastuussa auton vauhdista oli siinä mitä apuja tahansa. Eli loppujen lopuksi oli mitä GPS:ää tai kamerasysteemejä, niin siltikään et voi niihin 100% luottaa. Silti joillain voi tulla illuusio, että auto hoitaa ajamisen ja kuski on vain kyydissä. Tuohan se kehityssuunta tuntuu olevan, että yksilönvastuuta koitetaan siirtää teknologian harteille. Ei hyvä. Tosiaan helposti menee siihen, että se rajoitettu maksimi koetaan hyväksi ajovauhdiksi aina. Sitten kun on vaikka huono keli, niin kolisee vielä enempi mitä nykyään aina välillä. On tuossa meidänkin liki yksi soratie missä on hienosti 80 lätkä. Hattua nostan joka edes kesäkelissä tuon ajaa läpi moisella vauhdilla :lol:

Edelleen olen sitä mieltä, että liikkuva poliisi pitäisi elvyttää naftaliinista eikä vain keskittyä uuden sukupolven nopeuskameroihin. Sama pätee aikalailla muuhunkin valvontaan. Sitä tarvitaan ettei ihan pöljäillä, mutta jotain järkeäkin voisi käyttää eikä aina nojata johonkin säädökseen ja pompotella virkamieheltä toiselle.

Jos nyt näin kun vaalimainoksia on joka tolpassa, niin vähän toisenlaista kylttibyroratiaa:

https://lansi-savo.fi/uutiset/lahella/4 ... 2ffdd90405

https://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Pal ... lle/526387

https://lansi-savo.fi/uutiset/lahella/9 ... b2df6d7aee

Huomatkaa, että tuo keissi on ollut vasta kohta 20 vuotta pyörityksessä. Jos joku on tuosta ohi ajanut, niin ehkä siihen 5-tien varteen voisi kyltti mahtua.. Mutta kun ei täytä "perinteisen kahvilan tunnusmerkkejä". Juvalla varmasti muutenkin on asiakkaita jonoksi asti.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Gasket kirjoitti: Jos nyt näin kun vaalimainoksia on joka tolpassa, niin vähän toisenlaista kylttibyroratiaa:

https://lansi-savo.fi/uutiset/lahella/4 ... 2ffdd90405

https://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Pal ... lle/526387

https://lansi-savo.fi/uutiset/lahella/9 ... b2df6d7aee

Huomatkaa, että tuo keissi on ollut vasta kohta 20 vuotta pyörityksessä. Jos joku on tuosta ohi ajanut, niin ehkä siihen 5-tien varteen voisi kyltti mahtua.. Mutta kun ei täytä "perinteisen kahvilan tunnusmerkkejä". Juvalla varmasti muutenkin on asiakkaita jonoksi asti.
Mä oon käynyt tuolla kahdesti puolen vuoden sisällä ja mun mielestäni ehkä pari kilsaa ennen liittymää Pieksamäentielle (?) on nykyään opaste tuonne teehuoneelle.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Pujazuba kirjoitti: Miten varmistetaan se etta vastuuton ihminen ei aja lappu pohjassa kaikkialla ja anna rajoittimen varmistaa mahdollisimman nopeimman etenemisvauhdin ja aiheuta katastrofia kun vastaan tulee tietyö alue tai 'merkkaamaton' tie.
Tämän ennustan olevan ihan normaali toimintamalli normaaleilla ihmisillä. Käytetään rajoitinta cruisena, eikä enää uhrata ajatustakaan sopivalle tilannenopeudelle. Ja jotain piiskaa on varmaan vanhemmilla autoilla ajaville odotettavissa, koska tuon systeemin "kohderyhmä" pyrkinee pysymään mahdollisimman pitkään rajoittamattomissa malleissa.

GPS ei ole ainakaan nykyisellään mitenkään aukoton - olikohan Pirkkalan suunnilla, kun navigaattori nappasi viereisen tien nopeusrajoituksen, joka oli aika reippaasti eri luokkaa, kuin oikea? Näitä paikkoja riittänee jatkossakin. Entäpä jos käy taas se, mitä Pohjoisessa viime vuonna, GPS oli häirinnän takia käyttökelvoton isolla alueella? Ei ajeta ollenkaan?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Kotimaassakin osataan:
https://www.is.fi/autot/art-2000006051205.html

Nyt ei ole kaikki natsit bunkkerissa liikenneministeriössäkään. Tai Muumit laaksossa. Tai intiaanit kanootissa. Pyörä pyörii mutta hamsteri on kuollut. yms.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

mutt kirjoitti:Käytetään rajoitinta cruisena, eikä enää uhrata ajatustakaan sopivalle tilannenopeudelle.
Totanoin, biomassa ajaa nykyisinkin taajamissa "rajoitinta vasten". Tosin se rajoitin on kaasupolkimen alle asennettu tiiliskivi, joka on kalibroitu niin, että vauhti nousee 2 km kiihdytyksellä 80 mittarinopeuteen. Taajamassa nopeus riippuu siis vain ja ainoastaan kiihdytysmatkasta. Yhden korttelin väli kontataan 30-40 km/h, mutta pitemmillä suorilla päästään 60-70 lukemiin. Sitten kun hyvä vauhti on kerätty, ei siitä mielellään luovutakaan = tietyömaiden kohdalla ei hidasteta, jalankulkijat väistäkööt yms. normaalia touhua.

Moottoritiellä ajetaan puolestaan "katsokaa, mulla on vakkari, jossa on vain yksi kiinteästi poltettu ajonopeus" -tyylillä eli jurnutetaan esim. 118,3 km/h vasenta kaistaa. Yhtään ei saada ohituksen ajaksi lisää vauhtia, mutta pakko on silti lähteä ohittamaan tasan 118 km/h ajavaa autoa, koska se on tientukko, joka pitääkin ohittaa.

BTW ei niiden automatiikkojen ohitus suurta järkeä vaadi. Teippi kameroiden päälle tai alumiiniteippi GPS vastaanotinantenni (liekö jossain tuulilasin reunassa?) päälle ja se on siinä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^tuosta on vaikea olla erimieltä, havainto sekä kuvaus tilanteesta on tosi.

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Juuh... rekkaa ohitetaan motarilla kesäkelillä nopeudella 90km/h koska rajoitus on maksimi ja "minulla on oikeus".
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Vastaa Viestiin