Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Morre
Viestit: 260
Liittynyt: 30 Kesä 2009, 00:30
Paikkakunta: Kangasniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morre »

Foorumilta opettelu on ehkä muutenkin haastavaa :lol: Paras opettajani on kyllä ollut tuo puoliskoni Turre :)
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn.

Avatar
-HH-
Viestit: 660
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Viesti Kirjoittaja -HH- »

gYdEbUh kirjoitti:Mitä tuohon yli/alinopeuteen tulee, viimeisen kymmenen vuoden aikana on todella monissa paikoissa nopeusrajoitus tippunut 10-20km/h samalla kun ajokalusto on parantunut huomattavasti.
Mutta myös liikennemäärät on nousseet. Mutta myös esim. naapurimaassa rajoitukset on laskeneet motarilla viimeisen 10 vuoden aikana pääasiassa sen 20km/h...

Ja kuten PP totesi on liikennemerkeillä osoitettu suurin sallittu nopeus - ja myös tieliikennelaki kertoo kaikkea milloin saa lähteä ohitkseen (olikos niin että jos vastaantulevaa liikennettä näkyy niin ei saa lähteä :mrgreen: ) yms. asioita kääntymisestä ja sellaista. Sujuvan liikenteen kanssa niillä ei ole välttämättä mitään tekemistä. Jos suomalaisella "liikennekulttuuri" olisi vaikka Italiassa ei siellä liikenne toimeisi ollenkaan...

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Tuolla aiemmin joku ihmetteli käännökseen väärältä puolelta ryhmittymistä. Tämä kyseinen tapa säästää aikaa, renkaita/polttoainetta, ja teen itse näin kun siitä ei ole muille tienkäyttäjille haittaa.
Siis kun matka pitenee niin renkaita, aikaa ja polttoainetta säästyy????
Taas on multa jotain menny ohi kun en ymmärrä

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Käännöksen säde isompi -> ei revi rengasta. Tai vaihtoehtoisesti voidaan ajaa käännös kovemmalla nopeudella eikä tarvitse kuluttaa polttoainetta niin paljoa päästäkseen takaisin matkanopeuteen.

Avatar
koala
Viestit: 81
Liittynyt: 11 Elo 2005, 06:06
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja koala »

Itseäni pännii ehdottomasti eniten nämä tasanopeus miehet joiden mielestä voi ihan hyvin ajaa kokoajan 90 km/h, niimpä nämä ovat tukkona satasen alueella mutta tunkevat ahteriin kiinni kasikympin alueella.
Tiukasti kakkosena tulee ihmisluokka joka ei saatana osaa liittyä liikenteeseen, se on pakko vetää liinat kiinni kiihdytyskaistan lopussa kun ei tullut painettua kaasua ja on edelleen 40 km/h nopeutta kun ollaan pyrkimässä tielle missä on 70km/h rajoitus. (esim tampereella on näitä 'kiihdytyskaistoja' joiden pituus on noin 50 metriä, ja jos sinne ei aja kunnolla niin..)
Kolmantena tulee nämä (maalais)ihmiset joilla on niin lyhyt matka ajettavana sitä valtatie 12:sta että voi ihan hyvin ajaa sen 6 kilometria vaikka kuuttakymppiä.
Neljäntenä onnettomat jotka ei pääse ohi edellä ajavasta karavaanarista ellei edessä ole vähintään lusin suora.

-Lee-
Viestit: 371
Liittynyt: 19 Joulu 2005, 19:59
Car(s): Ex Alfa Romeo GT -05
Ex Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDm -09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Lee- »

Kaiken aikaisemmin täällä mainitun voin laittaa huolimattomuuden, ajattelemattomuuden, vahingon sekä osaamattomuudeen pikkiin. Mutta en sitä että joku jurnuttaa asuntovaunulla pitkän jonon keulilla. Asuntovaununua ei hankita vahingossa.
Onko kukaan ikinä nähnyt yhdenkään karavaanarin väistävän pientareelle tai bussipysäkille tai minne nuo nyt sitten ikinä voivatkaan mennä.

Mieleni sopukoihin on palanut erittäin mukava ajokokemus viimekesältä kun sain katsella valkoista lasikuituviritystä kymmeniä kilometrejä sen sijaan että olisin päässyt nauttimaan mutkaisesta tiestä Kustavin lähellä.
Siinä perässä jurnuttaen tulin siihen tulokseen että itsekkyyden huipentuma on karavaanaus. Itse en kehtaisi ajaa keulilla kun pakotan muut kanssaihmiset viettämään kesäpäiväänsä autossa minun hidastelujeni takia.

Jos täällä sattuu olemaan joku karavaanari niin haluaisin saada vastauksen seuraaviin kysymyksiin?

a) miksi?
b) jos teillä ei ole kiire, ei ole mahdollisuutta nauttia tiestä sekä ei ole voimaa autossa sen vertaa että se jaksaa kulkea yli 60km/h ylämäkeen niin miksi ette voi väistää?
c) tunnetteko omissa karavaanari-piireissänne jonkun karvanaarin joka on ymmärtänyt väistää jonon keulilta sivuun ja on päästänyt muut normaalia nopeutta ajavat ihmiset ohi?
d) jos teillä on kiire niin oletteko harkinneet sen valkoisen hirvityksen kippaamista Norjan kallioilta alas mereen niin matkavauhtinne normalisoituu?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

fahlsjy kirjoitti:
Tuolla aiemmin joku ihmetteli käännökseen väärältä puolelta ryhmittymistä. Tämä kyseinen tapa säästää aikaa, renkaita/polttoainetta, ja teen itse näin kun siitä ei ole muille tienkäyttäjille haittaa.
Siis kun matka pitenee niin renkaita, aikaa ja polttoainetta säästyy????
Taas on multa jotain menny ohi kun en ymmärrä
Vaarallista siitä tulee, kun takana ajava menee suoraan ja ohittaa. Kääntyvä koukkaa sitten kylkeen. Pari kertaa ollut lähellä. Ja ajorata ollut sen verran leveä, että kaksi autoa mahtuu hyvin kaistalle.
Tai mahtuisi ilman sitä "lehmänkäännöstä".

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

koala kirjoitti:Itseäni pännii ehdottomasti eniten nämä tasanopeus miehet joiden mielestä voi ihan hyvin ajaa kokoajan 90 km/h, niimpä nämä ovat tukkona satasen alueella mutta tunkevat ahteriin kiinni kasikympin alueella.
Tiukasti kakkosena tulee ihmisluokka joka ei saatana osaa liittyä liikenteeseen, se on pakko vetää liinat kiinni kiihdytyskaistan lopussa kun ei tullut painettua kaasua ja on edelleen 40 km/h nopeutta kun ollaan pyrkimässä tielle missä on 70km/h rajoitus. (esim tampereella on näitä 'kiihdytyskaistoja' joiden pituus on noin 50 metriä, ja jos sinne ei aja kunnolla niin..)
Kolmantena tulee nämä (maalais)ihmiset joilla on niin lyhyt matka ajettavana sitä valtatie 12:sta että voi ihan hyvin ajaa sen 6 kilometria vaikka kuuttakymppiä.
Neljäntenä onnettomat jotka ei pääse ohi edellä ajavasta karavaanarista ellei edessä ole vähintään lusin suora.
Taitaa olla aika yleistä taajamissa. 50 km/h alueella ajetaan mittarin mukaan, eli oikesti hieman alinopeutta. Ja kun tulee 40 km/h kyltti niin nopeus pysyy vakiona, eli hieman jo ylinopeutta. Ja sakkoriski.
Loogista olisi mielestäni ajaa vaikkapa 55 km/h ja 45 km/h. Perillä yhtä nopeasti (riippuen rajoitusalueiden pituudesta) ja ilman riskiä sakosta.

Il Principe
Viestit: 106
Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja Il Principe »

koala kirjoitti:Itseäni pännii ehdottomasti eniten nämä tasanopeus miehet joiden mielestä voi ihan hyvin ajaa kokoajan 90 km/h, niimpä nämä ovat tukkona satasen alueella mutta tunkevat ahteriin kiinni kasikympin alueella.
Tiukasti kakkosena tulee ihmisluokka joka ei saatana osaa liittyä liikenteeseen, se on pakko vetää liinat kiinni kiihdytyskaistan lopussa kun ei tullut painettua kaasua ja on edelleen 40 km/h nopeutta kun ollaan pyrkimässä tielle missä on 70km/h rajoitus. (esim tampereella on näitä 'kiihdytyskaistoja' joiden pituus on noin 50 metriä, ja jos sinne ei aja kunnolla niin..)
Kolmantena tulee nämä (maalais)ihmiset joilla on niin lyhyt matka ajettavana sitä valtatie 12:sta että voi ihan hyvin ajaa sen 6 kilometria vaikka kuuttakymppiä.
Neljäntenä onnettomat jotka ei pääse ohi edellä ajavasta karavaanarista ellei edessä ole vähintään lusin suora.
Viidentenä voisi listaasi lisätä vielä ne, jotka hiljentävät tien muuttuessa nelikaistaisesta kaksikaistaiseksi vaikka rajoitus pysyy samana :x Ts. motarilla mennään ohi vaikka itsekin ajaisi sopivasti ylinopeutta ja sitten kun tie kapenee kaksikaistaiseksi, iskee joku ihme ahdistus ja tullaan perä edellä vastaan. Vakkarilla ajaessa tuon huomaa tosi hyvin.
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Viidentenä voisi listaasi lisätä vielä ne, jotka hiljentävät tien muuttuessa nelikaistaisesta kaksikaistaiseksi vaikka rajoitus pysyy samana Ts. motarilla mennään ohi vaikka itsekin ajaisi sopivasti ylinopeutta ja sitten kun tie kapenee kaksikaistaiseksi, iskee joku ihme ahdistus ja tullaan perä edellä vastaan. Vakkarilla ajaessa tuon huomaa tosi hyvin.
Niin, siis pännii se että joku hyvissä olosuhteissa (4kaistainen tie) ajaa vielä enemmän ylinopeutta ohi ja olosuhteiden muuttuessa (kaksikaistainen tie) pudottaa nopeuden sallittuun ja estää toista ajamasta tasasta samaa ylinopeutta??

Toisaalta taas
Itseäni pännii ehdottomasti eniten nämä tasanopeus miehet joiden mielestä voi ihan hyvin ajaa kokoajan 90 km/h

Voiko tästä päätellä mitään?? Ehkä sen että ajat vakkarilla mitä tahansa nopeutta tai nilkalla mitä tahansa nopeutta niin aina se jotain pännii... ainoa varma tapa olla ärsyttämättä kanssa autoilijoita taitaa olla pitää auto tallissa.. :-D

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

sain katsella valkoista lasikuituviritystä kymmeniä kilometrejä sen sijaan että olisin päässyt nauttimaan mutkaisesta tiestä Kustavin lähellä.
Siinä perässä jurnuttaen tulin siihen tulokseen että itsekkyyden huipentuma on karavaanaus.
Olen kyllä joskus vaunuakin vedellyt ja veturina oli "riittävän" tehokas pakkaus joten ei tarvinnut miettiä onko tien tukkona... mutta jäin miettimään kummassa autossa istui itsekkäämpi kuski?? Fiksu karavanari olis vetänyt sivuun mutta toisaalta kuka voi lähteä liikenteeseen ajatuksella että tien pitää olla auki minua varten??

Vaihtehto olisi tämäkin
Tai se kaikkein paras vaihtoehto, jota voi suositella kaikille, eikä sisällä edes liikennelain rikkomista: Käännyt ensimmäiselle huoltoasemalle, tai kioskille. Ostat kupin kahvia ja unohdat kaiken negatiivisen. Jatkat matkaa, etkä enää ikinä saavuta niitä hitaampia. Jos kahvi ei maistu, niin pysähdy vaikka vessaan tai tankkaa auto. Molemmat joudut tehdä kuitenkin ennen pitkää!

Eikä ollenkaan huono vaihtoehto, olisi päässyt nauttimaan niistä mutkistakin :-D

-Lee-
Viestit: 371
Liittynyt: 19 Joulu 2005, 19:59
Car(s): Ex Alfa Romeo GT -05
Ex Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDm -09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Lee- »

Olen kyllä joskus vaunuakin vedellyt ja veturina oli "riittävän" tehokas pakkaus joten ei tarvinnut miettiä onko tien tukkona... mutta jäin miettimään kummassa autossa istui itsekkäämpi kuski?? Fiksu karavanari olis vetänyt sivuun mutta toisaalta kuka voi lähteä liikenteeseen ajatuksella että tien pitää olla auki minua varten??
Eli yksi valkoisen tuskan levittäjä on vähemmän itsekäs kuin useat jotka joutuvat kärsimään pakastearkun takana ajamisesta?
En ole ilmeisesti ymmärtänyt isekkyyden määritelmää, autatko hieman.
1 vs 5 vai 5 vs 1?

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

No enpä osaa sanoa määritelläänkö edes itsekkyyttä mitenkään?? saati sitten onko siinä jotain suhdelukuja?? Eipä oma sivistys tuollaiseen riitä :oops:

Ja sori jos toi oli vähän liian henkilökohtaista, se ei ollut tarkoitus.


Jäin siis vaan miettimään tota perus asetelmaa tässäkin kohtaa, eli toinen haluaa liikutta laatikkoaan erinopeudella kun toinen. Ja mihin se voi johtaa...Hitaamman laatikon tyylikkääseen väistöön, nopeamman ylimääräiseen kahvihetkeen, mielen sopukoihin palaneeseen ajokokemukseen... ihan laatikoiden kuljettajien asenteesta ja fiksuudesta riippuen.
kuka voi lähteä liikenteeseen ajatuksella että tien pitää olla auki minua varten??
Tämänkin kirjotin minä ja siis yleistin, en tarkoittanut että Lee olisi tällä asenteella liikkeellä . Mun vajavaista kykyä ilmaista itseäni jos jäi toisenlainen kuva.

Mut silti, hyvä ja tiukka keskustelu jatkukoon :-D

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tämä hitaammat harmittaa -juttu taitaa koskea jotain muita kulmia kuin pääkaupunkiseutua? En minä vaan muista että olisi ollut ongelmia päästä ohi, oli perässä sitten alumiiniliiteriä eli ei. Tosin täällähän onkin tarjolla kohtuullisen paljon konetietä ja muuta useampikaistaista väylää.

Tuossa Varttikuutosessa on lisäksi sen verran hyvä kuskinpukki ettei omasta päästä verisuoni heti napsahda vaikka autossa joutuisikin viettämään pari minuuttia pidempään kuin oli ajatus.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Mä oon ollut aikas kova kommentoimaan tähän ketjuun, jotenkin vaan aihe kolahtaa :oops:
Kuitenkin olen ehkä hieman jäävi koska ajan kilsoja aikas vähän vuoden mittaan ja ne kaikki on vielä pääsääntöisesti hupia mitä ajelen. Silloin on aikas helppo olla lepposalla asenteella liikenteessä.
Joskus joutuu duunissa autolla ajelee mutta mihkäs silloin kiire on kun palkka nakuttaa koko ajan.. Duunimatkat tulee mentyä julkisilla tai fillarilla, joskus harvoin omalla autolla ja silloin niihin yleensä liittyy jotain muutakin kun duunia, esim. huomenna kissalla vois suhauttaa duuniin ja mennä illalla kahville Bemböleen..

Tää nyt vaan vähän taustoina mun mielipiteille vaikkei sitä kukaan kysynykkään :-D
Uskon että on ehkä hiukan haastavampaa olla lepposalla asenteella liikenteessä jos sieltä leipänsä repii tai muuten siellä joutuu paljon pakosta aikaansa viettämään mutta toivon silti että jotkut tässä ketjussa esitetyt mielipiteet ovat edes hieman "väritettyjä" eikä ihan niin iso tatti otsassa kirjoitettuja kun osasta voisi kuvitella...jos näin ei olisi niin johan tässä alkaa pelottamaan kun ei voi olla varma mitä tapahtuu kun liikuttaa laatikkoaan eri nopeudella kun joku toinen.
Kaikilla meillä kuitenkin on yhtäläinen oikeus sitä tieverkkoa käyttää, liikutteli sitä laatikkoa millä nopeudella tahansa. Ja vaikka vanha ukko jo olenkin niin olen kyllä joka litrasta tykännyt minkä olen tien päällä kuluttanut... ja yleensä päässyt hitaammasta laatikosta ohikin jos on mieli tehnyt :-D

Avatar
evilpet
Viestit: 705
Liittynyt: 25 Joulu 2008, 18:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja evilpet »

Ainoat ihmiset jotka mut saa raivon valtaan liikenteessä, on ne spedet jotka ajaa metrin päässä takapuskurista. Itse ajan aina hieman ylinopeutta, mutta harvoin pääseen töihin tai takaisin tuota tuusulantie-kehä1-vihdintie komboa ilman että joku urpo roikkuu puskurissa. Tunnen aina valtavaa halua hypätä jarrulle, ja jonain päivänä sen teenkin... :evil:

Avatar
Bisci
Viestit: 511
Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S
Paikkakunta: Savicity

Viesti Kirjoittaja Bisci »

evilpet kirjoitti:...joku urpo roikkuu puskurissa. Tunnen aina valtavaa halua hypätä jarrulle, ja jonain päivänä sen teenkin... :evil:
Myös auttaa kun nostaa oikeanpuoleisen, persuksista kasvaneen ulokkeen ylös ja vetää varovasti käsijarrusta. Hetken kuluttua Urpo Uolevi onkin 0,2 m päässä ja sitten rakoa tulee.................................................... 20 m. Tehokas opetusmenetelmä-suosittelen. Kiva katsoa peilistä, mielenkiintoisempaa kuin BB.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

kotipoliisien ammatillinen kolleega liikenteessä, kotiopettaja 8)

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

]...joku urpo roikkuu puskurissa. Tunnen aina valtavaa halua hypätä jarrulle, ja jonain päivänä sen teenkin...


Myös auttaa kun nostaa oikeanpuoleisen, persuksista kasvaneen ulokkeen ylös ja vetää varovasti käsijarrusta. Hetken kuluttua Urpo Uolevi onkin 0,2 m päässä ja sitten rakoa tulee.................................................... 20 m. Tehokas opetusmenetelmä-suosittelen. Kiva katsoa peilistä, mielenkiintoisempaa kuin BB.




Kun omalla laatikolla liikun niin yritän aina pitää kohteliaan etäisyyden muiden laatikoihin.
Tilanteessa jossa jostain syystä liian lähelle toisiaan joutuneiden laatikoiden kuljettaja rupeavat "opettamaan" toisiaan siitä mikä etäisyys on oikea... toivon sydämeni pohjasta että kukaan kanssa laatikoiden kuljettaja ei joudu läheisineen opetustilanteen mahdollisiin seurauksiin...
Itse en suosittelisi tälläistä opetusmenetelmää kenellekkään, pidän moista jopa vaarallisena ja tilanteeseen voivat joutua myös ne kohteliaan kaukana pysyvät...

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

mutta harvoin pääseen töihin tai takaisin tuota tuusulantie-kehä1-vihdintie komboa ilman että joku urpo roikkuu puskurissa. Tunnen aina valtavaa halua hypätä jarrulle, ja jonain päivänä sen teenkin...
Pitää varmasti paikkansa koska olen joskus joutunut ruuhka aikaan tuolle kombolle täytyy tunnustaa että olen varmaan ajanut n. metrin päässä edellisen puskurista... esim. Kannelmäen suoralla pitkiäkin aikoja jonon liikkuessa n.3km/h eli hieman alle kävelyvauhdin.
Siltikään en halua että edes tuossa nopeudessa kukaan minua opettaisi yllättävällä äkkipysäyksellä ja totsäyttäisin siihen edellä menevän puskuriin..

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Opettamisen tarkoitus on se että tositilanteessa osaa toimia oikein, tai jopa niin ettei tositilannetta pääse syntymään kun pitää nopeuden suhteen riittävän välin! :wink:

Avatar
evilpet
Viestit: 705
Liittynyt: 25 Joulu 2008, 18:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja evilpet »

fahlsjy kirjoitti:
mutta harvoin pääseen töihin tai takaisin tuota tuusulantie-kehä1-vihdintie komboa ilman että joku urpo roikkuu puskurissa. Tunnen aina valtavaa halua hypätä jarrulle, ja jonain päivänä sen teenkin...
Pitää varmasti paikkansa koska olen joskus joutunut ruuhka aikaan tuolle kombolle täytyy tunnustaa että olen varmaan ajanut n. metrin päässä edellisen puskurista... esim. Kannelmäen suoralla pitkiäkin aikoja jonon liikkuessa n.3km/h eli hieman alle kävelyvauhdin.
Siltikään en halua että edes tuossa nopeudessa kukaan minua opettaisi yllättävällä äkkipysäyksellä ja totsäyttäisin siihen edellä menevän puskuriin..
Jep. Koitan ensi kerralla väännellä asian rautalangasta...

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Joo, myönnän.. :oops:

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

koala kirjoitti:Itseäni pännii ehdottomasti eniten nämä tasanopeus miehet joiden mielestä voi ihan hyvin ajaa kokoajan 90 km/h, niimpä nämä ovat tukkona satasen alueella mutta tunkevat ahteriin kiinni kasikympin alueella.

Itse kyllä ymmärrän näitä tasanopeustaaveja. Joskus kuulun ryhmään itsekin. Kun haluaisin ajaa vakionopeussäätimellä tasaisesti, mukavasti ja taloudellisesti, mutta tienpitäjä ei osaa millään päättää, onko nopeus 80 vai 100 km/h ja siksi rajoitus vaihtuu 20 km:n matkalla 8 kertaa, niin päätän sitten tienpitäjän puolesta, että se on sitten 90.

Tai päätin ennen, kun 10 km:n ylityksestä ei saanut vielä sakkoa, ellei ollut muutakin pielessä. Nyt pitäisi ajaa 86 ja se on kieltämättä vähän liian vähän satasen alueelle.

Tasanopeuden ajaminen tietysti haittaa häntä, joka tulee imuun satasen aikana. Toisaalta, jos teoretisoimme, että satasta ja kasikymppiä on yhtä paljon, hän saa minut kiinni juuri silloin, kun satanen vaihtuu taas 80:een. Itse saan kiinni edellä ajavan juuri silloin, kun tämä kiihdyttää taas sataseen. Sopivilla turvaväleillä kukaan ei joudu jarruttelemaan.

Tosiasia on tietysti toisenlainen. Liikenteessä on paitsi vakionopeussäätäjiä, myös kroonisia yli- ja alisuorittajia sekä suuri massa niitä, jotka ajavat joko 100:n alueella rajoituksen mukaan, mutta 80:n alueella vähän yli tai sitten 80:n alueella suurinta sallittua, mutta 100:n kohdalla vähän ali.

Niinpä sitä tasanopeutta ei voi juurikaan pitää kuin tyhjällä tiellä ja silloinhan se ei haittaa ketään.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Tasa-arvoisessa risteyksessä tänään: Olin kääntymässä risteyksestä vasemmalle, edestäni lähestyi Yamaha R6. Oikealta kohtuu pitkän matkan päästä Yaris Verso. Takanani oli kaksi skootteria ja kaksi mopoautoa, jotka jatkoivat risteyksestä suoraan.

Ryhmityin risteyksessä keskiviivan viereen ja pysähdyin odottamaan, että R6 ylittää risteyksen. Suoraan jatkavat mopot koukkasivat minusta ohi. Yariksen puikoissa ollut herrasmies havaitsi mopot ja alkoi silminnähden kiihdyttämään vauhtiaan, todennäköiseksi siksi, että mopot ja mopoilijat ovat perseestä (varsinkin mopoautoilijat) ja suurin riski liikenteessä. Kiihdytyksen ansiosta hän pääsisi risteykseen samaan aikaan kuin viimeisenä letkassa ajanut mopoauto ja näin ollen saisi painaa torvea ja heristellä nyrkkiään. Näin kävi. Kiihkoonsa vallassa tämä ääliö unohti seurata hänestä nähden oikealta tulevaa liikennettä. Jos Yamaha-mies ei olisi ollut hereillä, niin rumaa jälkeä syntynyt. Hetken aikaa näytti siltä, että pyörä kolahtanut Yariksen takaoveen, mutta ilmeisesti ei kuitenkaan osunut. Hetken aikaa kaveri haukkoi happea. Yaris oli jo kaukana.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Roadrage ja mopot - missä tahansa muodossa - on huono yhdistelmä.

Henk.koht eniten mopoissa mättää kävelyteillä ajajat, liikenteessä taas naurettava pujottelu. Coure Sportivon tapaus oli kyllä kanssa aika karmeaa kuunneltavaa, etenkin toiminnan mopoilijoiden osalta.

Mitä noistakin mopopojista tulee "isona", en usko, että käytös muuttuu auton ratissa :roll:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
pitkämies
Viestit: 2468
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

^ Taitaa motoristien suurin pulma olla se , että vaikka olisi oikeassa niin silti jää aina kakkoseksi(lue: sattuu....) Ja mitä tulee moisiin "herrasmiehiin" niin kiinni moisesta tempusta jäädessään pitäisi heidät laittaa MOPOAUTOILEMAAN lopun elämäänsä....siinä körötellessä olis aikaa miettiä :wink:
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Tazio
Viestit: 3390
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Viesti Kirjoittaja Tazio »

pitkämies kirjoitti:Ja mitä tulee moisiin "herrasmiehiin" niin kiinni moisesta tempusta jäädessään pitäisi heidät laittaa MOPOAUTOILEMAAN lopun elämäänsä....siinä körötellessä olis aikaa miettiä :wink:
Eikös siinä lukenut Yaris Verso? Oisko karman laki jo toteutunut?

-Tazio

Avatar
pitkämies
Viestit: 2468
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

^ niin joo :lol: :lol: Ainakin varma pääsy taivaaseen, kun kerran helvetti on jo koettu......
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

DaViega kirjoitti:Coure Sportivon tapaus oli kyllä kanssa aika karmeaa kuunneltavaa, etenkin toiminnan mopoilijoiden osalta.
Mopolijoiden? Mopot eivät tehneet tilanteessa mitään väärin, toisin kuin autoilija, joka oli vähällä teilata motoristin keskittyessään vain vihaamaan mopoilijoita.

Tekstini saattoi kyllä olla hieman vaikeasti tulkittavissa, mutta parempaan en pystynyt.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Mitä tulee vielä mopoihin, niin kyllähän se asenne joskus vituttaa. Vitutus kuitenkin hieman hellittää kun muistelee, että onhan sitä joskus itsekin mopolla tullut perseiltyä.

Enemmän minua huolestuttaa aikuiset ihmiset, jotka perustavat feisbuukkeihin ryhmiä, joissa kehotetaan ahdistamaan mopoauto ajovirheeseen jne. :shock: Liikenteessä pystyy toteamaan, että jotkut vielä oikeasti noudattavat näiden ryhmien perussääntöjä! Lapsi on ilmeisesti söpö ja kultainen niin kauan kuin saa mopon, jolloin se muuttuu saatanaksi..

Avatar
Alfieri
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Kyllä hyvää tekisi monelle yariskuskille ja muillekin moponvihaajille viikon tutustuminen vaikka Rooman liikenteeseen (Napoli olisi jo vähän liian rajua ehkä). Kyllä sinne tielle mahtuu! Sitten, jos arvostaa rauhaa ja yleistä kuuliaisuutta tieliikennelain finesseille, niin kotosuomen liikenne on taas mitä auvoisinta.

Avatar
evilpet
Viestit: 705
Liittynyt: 25 Joulu 2008, 18:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja evilpet »

Cuore Sportivo kirjoitti:
DaViega kirjoitti:Coure Sportivon tapaus oli kyllä kanssa aika karmeaa kuunneltavaa, etenkin toiminnan mopoilijoiden osalta.
Tekstini saattoi kyllä olla hieman vaikeasti tulkittavissa, mutta parempaan en pystynyt.
Mulle jäi tekstistä fiilis että tämä mopopataljoona ohitti vasemmalle kääntymässä olevat...

Avatar
Morre
Viestit: 260
Liittynyt: 30 Kesä 2009, 00:30
Paikkakunta: Kangasniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morre »

evilpet kirjoitti:
Cuore Sportivo kirjoitti:
DaViega kirjoitti:Coure Sportivon tapaus oli kyllä kanssa aika karmeaa kuunneltavaa, etenkin toiminnan mopoilijoiden osalta.
Tekstini saattoi kyllä olla hieman vaikeasti tulkittavissa, mutta parempaan en pystynyt.
Mulle jäi tekstistä fiilis että tämä mopopataljoona ohitti vasemmalle kääntymässä olevat...
Eikö se ole ihan ok? Jos CS oli ryhmittynyt vasempaan reunaan kääntyäkseen vasemmalle, niin miksi mopokopla ei olisi saanut jatkaa matkaansa suoraan?
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn.

Avatar
evilpet
Viestit: 705
Liittynyt: 25 Joulu 2008, 18:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja evilpet »

^ Ohittaminen ei ole sama asia kuin suoraan jatkaminen

Avatar
Morre
Viestit: 260
Liittynyt: 30 Kesä 2009, 00:30
Paikkakunta: Kangasniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morre »

^Ohitetaanhan siinä se vasemmalle kääntyvä auto ;) Ajetaan jonkun ohi siis. Ja siis ilmeiesti paikassa ei ollut varsinaista ryhmittymiskaistaa, joten mopokopla "koukkasi ohi" CS:n oikealta puolelta jatkaakseen matkaansa suoraan.

Pilkunviilausta, mutta ehkä auttaa ymmärryksessä?
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn.

Avatar
evilpet
Viestit: 705
Liittynyt: 25 Joulu 2008, 18:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja evilpet »

Jonkun ohi ajaminen on eri asia kuin ohittaminen. Ohittaminen suoritetaan vasemmalta puolelta. Oikealta ohittaminen on kielletty.

Pilkunviilausta, mutta ehkä auttaa ymmärryksessä?

Avatar
Morre
Viestit: 260
Liittynyt: 30 Kesä 2009, 00:30
Paikkakunta: Kangasniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morre »

^CS käytti termiä 'koukkasi ohi'. Muut puhuivat ohittamisesta.
Mutta ehkä tämä riittää pilkkuparan kaltoinkohtelusta.

edit: Ja itse asiassa suomen kielen sanakirja ei sano, että ohittaminen = ohittaa vasemmalta, edes erikseen liikenneterminä. On vain muuten vakiintunut käytäntö puhua ohittamisesta liikenteessä niin, että se tarkoittaa vasemmalta ohittamista.

Mutta jos haluaa tahallaan ymmärtää väärin ja vängätä, niin käyhän se niinkin.
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn.

Avatar
evilpet
Viestit: 705
Liittynyt: 25 Joulu 2008, 18:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja evilpet »

^ No, viilataan nyt vielä sen verran, että kun kirjoittaja kirjoitti että ilmeisesti hänen sanomaansa ei ole oikein ymmärretty, vastasin tähän että minä ainakin ymmärsin asian alkuperäisen kirjoituksen perusteella väärin. En varsinaisesti kaivannut mitään tulkintoja aiheesta, koska tuosta toisesta kirjoituksesta selvisi kyllä mitä oli tapahtunut.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Tässä kun on kesän kurvaillut pelkästään pakulla, joka ei paljoa 120 kovempaa kulje, on tullut huomattua että kun motarilla ajaa 120 rajoituksen mukaan ja lähtee ohittamaan jotain rekkajonoa tms. useampaa autoa niin ihmiset jotka ajelee ~10-20km/h ylinopeutta oikeesti luulevat että minun täytyy jotenkin antaa heille tietä VILKUTTELEMALLA VALOJA tms.

Eli siis minun pitäisi väistää kahden rekan väliin kesken ohituksen että he pääsevät ohi.

Ymmärtäisin jos ajaisin 100 tai 110km/h, mutta menen kuitenkin rajoituksen mukaan.

Muutaman kerran tehnyt mieli iskeä jarrut pohjaan, nousta autosta ja laittaa vähän läskiä tummumaan!
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

pastorisilli
Viestit: 68
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 20:24
Paikkakunta: Iittala

Viesti Kirjoittaja pastorisilli »

-Lee- kirjoitti:Kaiken aikaisemmin täällä mainitun voin laittaa huolimattomuuden, ajattelemattomuuden, vahingon sekä osaamattomuudeen pikkiin. Mutta en sitä että joku jurnuttaa asuntovaunulla pitkän jonon keulilla. Asuntovaununua ei hankita vahingossa.
Onko kukaan ikinä nähnyt yhdenkään karavaanarin väistävän pientareelle tai bussipysäkille tai minne nuo nyt sitten ikinä voivatkaan mennä.

Mieleni sopukoihin on palanut erittäin mukava ajokokemus viimekesältä kun sain katsella valkoista lasikuituviritystä kymmeniä kilometrejä sen sijaan että olisin päässyt nauttimaan mutkaisesta tiestä Kustavin lähellä.
Siinä perässä jurnuttaen tulin siihen tulokseen että itsekkyyden huipentuma on karavaanaus. Itse en kehtaisi ajaa keulilla kun pakotan muut kanssaihmiset viettämään kesäpäiväänsä autossa minun hidastelujeni takia.

Jos täällä sattuu olemaan joku karavaanari niin haluaisin saada vastauksen seuraaviin kysymyksiin?

a) miksi?
b) jos teillä ei ole kiire, ei ole mahdollisuutta nauttia tiestä sekä ei ole voimaa autossa sen vertaa että se jaksaa kulkea yli 60km/h ylämäkeen niin miksi ette voi väistää?
c) tunnetteko omissa karavaanari-piireissänne jonkun karvanaarin joka on ymmärtänyt väistää jonon keulilta sivuun ja on päästänyt muut normaalia nopeutta ajavat ihmiset ohi?
d) jos teillä on kiire niin oletteko harkinneet sen valkoisen hirvityksen kippaamista Norjan kallioilta alas mereen niin matkavauhtinne normalisoituu?
No voi kyynel...meillä ei ole vaunua vielä, mutta SMV:n munavaunu on harkinnassa. Enpä sitä osaa perustella mitenkään, mutta kuinka moni foorumilaisista osaisi perustella vaikkapa Alfan omistamisen Corolla/Avensis -kuskille? Meitä on katsos moneen junaan ja suvaitsevaisuus kasvanee itse kullakin iän myötä - tai sitten ei.

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

pastorisilli kirjoitti: No voi kyynel...meillä ei ole vaunua vielä, mutta SMV:n munavaunu on harkinnassa. Enpä sitä osaa perustella mitenkään, mutta kuinka moni foorumilaisista osaisi perustella vaikkapa Alfan omistamisen Corolla/Avensis -kuskille? Meitä on katsos moneen junaan ja suvaitsevaisuus kasvanee itse kullakin iän myötä - tai sitten ei.
Jos joku kysyy, miksi minä olen Alfan hankkinut, olen vastannut: "Jos sinun tarvitsee kysyä, minun on turha sitä selittää koska et ymmärtäisi."

Ei puuceetä vaan kilpa-autoa jonkun verran trailerin päällä kiskoneena: takana tuleva letka on yleensä tullut päästettyä ohi, jos letkassa raskaampaa kalustoa ohittamisvuorossa. Jos letkassa on ohittamiskyvyttömiä henkilöautoja, en (yleensä) ole suurempaa tuskaa letkan vetämisestä ottanut.
VMP

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Liki 70 prosenttia laskisi rattijuopumuksen promillerajaa

Olenko rappioalkoholistitappajakaahari, koska mielestäni promillerajan laskeminen ei auttaisi mitään?
VMP

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Promillerajan laskeminen poistaisi liikenteestä osan niistä muutamista jotka menevät "parille" ja ajavat kuppilasta/kaverilta kotiin.

Vaikutusta näihin yli 1 promillen tyyppeihin sillä laskemisella tuskin on.

"Ei perkele poijhat mhää lähären nyt kothiin ku khossupuhullo loppu ...... eiku hemmethi ehhä mhää mihinkää voi lhähtee khu nhe lhaski shhhithä promille rhajaa"

Jokin tuossa ei vaan natsaa :P
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Topi
Viestit: 385
Liittynyt: 14 Heinä 2006, 09:05

Viesti Kirjoittaja Topi »

Joskus noita tilastoja katselin; oma muistikuvani on, että tilastoiduissa onnettomuuksissa 0,2 - 0,5 promillen välillä puhaltaneiden osuus oli aivan mitätön jos ei täysin olematon.

En usko moisella alennuksella olevan mitään suoraa vaikutusta liikenneturvallisuuteen, vaan kyseessä lienee taas lainsäädäntöä, jolla halutaan "antaa signaali" jostakin. Esimerkiksi niinkuin että känissä ei saa ajaa.

Kyllä tämä on sitten hieno maa.

-Topi Kuusinen
"Ei tätä kai bensansäästöä varten ostettu."

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Cuore Sportivo kirjoitti:
DaViega kirjoitti:Coure Sportivon tapaus oli kyllä kanssa aika karmeaa kuunneltavaa, etenkin toiminnan mopoilijoiden osalta.
Mopolijoiden? Mopot eivät tehneet tilanteessa mitään väärin, toisin kuin autoilija, joka oli vähällä teilata motoristin keskittyessään vain vihaamaan mopoilijoita.

Tekstini saattoi kyllä olla hieman vaikeasti tulkittavissa, mutta parempaan en pystynyt.
Ai joo... jotenkin oletin että mopot pyyhkäsi ohi vasemmalta...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Autokoulussa opetetaan laskemaan, kuinka kauan X määrä alkoholia katoaa kehosta X painoisella henkilöllä... En jaksannut paneutua tuohonkaan laskutoimitukseen, niinpä päätin jättää alkoholilla läträämisen kokonaan :lol:

Ei promilleraja vaikuta, kun joka 2promillen edestä nautinnut päätää hypätä auton rattiin :roll: Hyvähän minun mielestä, että laskettaisiin, mutta jos valvontaa olisi enemmän, niin nykyinenkin raja riittäisi.

Miksi muuten isoista ratsioista tiedoitetaan etukäteen? "Huomenna poliisi valvoo tehostetusti turvavyön käyttöä..." Ja *PIM* se kuka ajaisi normaalisti huomennakin ilman vyötä kiskasee vyösnä tällä kertaa kiinni.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

evilpet kirjoitti:Jonkun ohi ajaminen on eri asia kuin ohittaminen. Ohittaminen suoritetaan vasemmalta puolelta. Oikealta ohittaminen on kielletty.

Pilkunviilausta, mutta ehkä auttaa ymmärryksessä?
Hoh-hoijjaa.

Tieliikennelaki 17 §: Edellä kulkeva ajoneuvo on ohitettava vasemmalta. Milloin edellä kulkeva kääntyy tai selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle, se on kuitenkin ohitettava oikealta.

Hauskaa viilaamista siinäkin mielessä, että ohittamista en alkuperäisessä viestissäni edes maininnut.

Avatar
evilpet
Viestit: 705
Liittynyt: 25 Joulu 2008, 18:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja evilpet »

Varmaan voit näyttää missä sanoin sun puhuneen ohittamisesta?

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Kirjoitit:
Mulle jäi tekstistä fiilis että tämä mopopataljoona ohitti vasemmalle kääntymässä olevat...
Kysytään nyt tähän väliin, että mikä tuossa olisi väärin tai vastoin lakia?

Jankuttaminen oikealta ohittamisen lainvastaisuudesta sai kuvittelemaan, että mainitsin sanan ohittaminen.
Viimeksi muokannut Cuore Sportivo, 15 Syys 2010, 18:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Vastaa Viestiin