Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201807 ... 2_u0.shtml

Näemmä tämä tauti on levinnyt muuallekin autojen ja kevyen liikenteen kolareista joissa se on jo puuduttavan yleinen uutinen. Ei voi ymmärtää.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^"Miehet eivät tehneet mitään uhrin auttamiseksi."

Ei pysty käsittämään.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Toisen lehden artikkelissa samasta aiheesta : "Tuollaisessa tilanteessa voi mennä helposti paniikkiin, mutta lain mukaan onnettomuustilanteessa täytyy osallistua pelastustöihin kykyjensä mukaan, rikoskomisario Antti Uusipaikka sanoo Sisä-Suomen poliisista."

Ymmärtäisin, jos paniikin vuoksi ei heti kykene toimimaan tai että hätäpuhelu voi olla sekava, mutta paikalta pakeneminen. Ei ymmärrystä.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Ei mitenkään puolustellen, mutta onhan niitä syitä miksi näkee parhaaksi kadota onnettomuuspaikalta. Nappeja, liuottimia, kiilaus tai kiihdytys kesken ohituksen.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Ehkä liikennepako itsessään pitäisi olla riittävän rangaistava teko ettei niin herkästi taktikoitaisi pienimmän pahan polkua.

Se että aiheutti omalla mokallaan tai perseilyllä onnettomuuden pitäisi olla motiivi pysyä tukavasti aloillaan ja ottaa vastuu, ei paeta. Tämä oletuksella että jonkinlaisen henkisen selkärangan omaa.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Käännyin tänään Lahden Kärkkäisten suunnasta ulointa kaistaa oikealle, oikean puoleisen kaistan kääntyessä samansuuntaisesti. Oikealla puolellani kääntymässä oli pitkä paku jonka perässä pitkä kärry. Noin 10 metrin mittainen yhdistelmä kyseessä.
Kun olin saanut käännyttyä normaali tasaiseen tahtiin, huomasin että paku vaihtaa minun kaistalleni edessäni.
Jarrutin vauhdin aikalailla nolliin ja menin kaistan vasempaan reunaan. Hyvinkin lähellä oli ettei osunut.
Olisi ollut kyllä mielenkiintoista kuulla jos olisi osunut että olisiko kuski alkanut syyttää minua että miksen anna tietä kaistanvaihtoon pitkälle yhdistelmälle. Itse kun ajelen yli 25 metriä pitkää yhdistelmää lähes joka arkipäivä ja pääkaupunkiseudullakin yleensä.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jätkät löysi vähän selkärankaa kylkiluidensa välistä ja menivät ihan itse jutustamaan sinipukuisia setiä: https://yle.fi/uutiset/3-10296436
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tazio
Viestit: 3390
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tazio »

^
Veikkaan, että Bimmeriin on jäänyt sen verran jälkiä jotta sankarit laskivat jäävänsä joka tapauksessa kiinni

-Tazio


Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Polforea kirjoitti:Jätkät löysi vähän selkärankaa kylkiluidensa välistä ja menivät ihan itse jutustamaan sinipukuisia setiä: https://yle.fi/uutiset/3-10296436
Heillä on rikoskomisario Uusipaikan mukaan eriävä käsitys siitä, miten nopeasti he ovat paikalta lähteneet ja olisiko onnettomuuspaikalle ollut tarvetta jäädä.
Kyllä se selkäranka taitaa edelleen olla valtaosin kateissa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Jos siellä on kiilattu motoristi kaiteeseen (tästä ei tosin taida olla faktaa), niin ei ainakaan kauhean pahasti vaikuta omatunnon päälle käyvän.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mää sanoinkin että vähän. Vielähän ei tiedetä kuin median kirjoittelut, jota on aika vähän, mutta on tuo ilmoittautuminen suoraselkäisempää kuin naarmujen kittaaminen tahi piileskely.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Tästä on varmaan jo täällä kirjoitettukin, mutta palataan asiaan, koska näin äskettäin tilanteen jossa nuorella pyöräilijällä oli hengenlähtö lähellä. Onneksi autoilijan refleksit oli kunnossa, ja oli tilaa väistää, joten kumpikin selvisi säikähdyksellä. Asia on tämä: autoilijoilla ja pyöräilijöillä näyttää olevan säännöt hukassa koskien pyörällä ajamista suojatiellä ja suojatien ohessa olevalla kevyenliikenteen väylällä. "Kohteliaat" autoilijat väistävät pyöräilijää silloinkin kun pyöräilijän pitäisi väistää tai kun pyöräilijä ajaa silloinkin kun hänen pitäisi taluttaa pyörää suojatiellä. Tuollainen "kohteliaisuus" voi lopulta maksaa jonkun hengen, koska osa autoilijoista toimii sääntöjen mukaan odottaen myös pyöräilijöiden noudattavan sääntöjä. Kukaan tuskin ajaa tahallaan kenenkään päälle, mutta liikenteessä kaikkien tulisi toimia samojen sääntöjen mukaan.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Mulle joku mamma heristi nyrkkiä, kun en oma-aloitteisesti antanut tietä kun mamma polki tien yli pyörätien jatketta pitkin.

Nuo väistämissäännöt tuntuu olevan hukassa niin autoilijoilla, kuin pyöräilijöillä. Varmasti vahinkoja sattuu.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

ristojärvelä kirjoitti:pyöräilijä ajaa silloinkin kun hänen pitäisi taluttaa pyörää suojatiellä
On ne säännöt tosiaan haastavia :lol:
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Jos on suojatie (jatkuu siis jalkakäytävälle) ei siinä pitäisi pyöräillä alunperinkään.

Mitä tulee pyörätienjatkeisiin, ne missä siis saa ajaa tien yli, mutta autoilla on etuajo-oikeus, ellei kääntyminen, kolmio ja stop-merkki toisin määrittele: jos jalkaudun, auton tulisi antaa tietä koska olen jalankulkija, hetikään aina näin ei toki tapahdu, mutta kun aikansa odottaa, joku autoilija hoksii. Tämä odotteluaika muutuu liki äärettömäksi jos pysähdyn odottamaan ylitystä pyörällä tien laitaan, jalka maassa. Sujuvuuden kannalta väitän että näin olisi parempi: pyöräilijän on helpompi jatkaa ja ylitys ajamalla taluttamisen sijaan keskeyttää autoliikenteen lyhyemmäksi aikaa, mutta ilmeisesti kirjaimellista tulkintaa vaalitaan ajattelematta miksi laki on olemassa (ns. lain henki).

Mokia tapahtuu, niistä en (yleensä) kiukuttele autoilijoille, mutta jos ei edes tiedä tehneensä jotain väärin, saattaa suusta päästä tupinaa - muutahan ei voi, kun ei pyörässä ole tööttiä :twisted:

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ruokoton kirjoitti:Sujuvuuden kannalta väitän että näin olisi parempi: pyöräilijän on helpompi jatkaa ja ylitys ajamalla taluttamisen sijaan keskeyttää autoliikenteen lyhyemmäksi aikaa, mutta ilmeisesti kirjaimellista tulkintaa vaalitaan ajattelematta miksi laki on olemassa (ns. lain henki).
Lain henki taitaa ottaa aika hyvin huomioon ennakoitavuuden, joka on keskimäärin jalankulkijoilla pyöräilijöitä helpompaa nopeuserojen ja nopeudenmuutoserojen ansiosta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Tätä juuri hain että taluttamisella kaiketi on haettu vauhdin pois ottoa ennen ylitystä jottei tilanne tule autoilijalle silmille, mutta miten pysähtyminen satulassa istuen, jalka maahan ja katse kohti tulevia autoja poikkeaa jalkautumisesta. Päätellen siitä että tietä saa oman kokemuksen mukaan heikommin näin odottaessa kuin satulasta noustessa, jokin ero tässä on autoilijan silmissä. Tämän järkevyyttä kyseenalaistin.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

No autoilijan silmissä siinä on ainakin se ero, että meinaatko lähteä ylittämään tietä väistämisvelvollisena pyöräilijänä vai väistettävänä jalankulkijana.

PK-seudulla ongelma on kätevästi ratkaistu niin, että todella harva pysähtyy päästämään myöskään jalankulkijoita yli, elleivät jo ole siinä suojatiellä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Eli juuri se kirjaimellinen tulkinta.

Ihan yhtä paikallaan sitä ylipääsyä odotetaan molemmissa tapauksissa ja tilanteen ennakoitavuus on samalla tasolla. Jos jatketaan samaa kirjaimellista tulkintaa, voi pyörän (pyörä koska siihen ei käy kipeää) työntää ajaradalle heti kun rakoa näkyy jalkautumisen jälkeen ja auton _tulee_ pysähtyä. Kaikki voittaa?
Mieluummin ottaisin sen sujuvan vaihtoehdon jossa minimoidaan kaikkien turha pysähtely joustamalla hieman.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kätevintähän olisi, jos siinä autojonossa pidettäisiin jonkinsorttisia turvavälejä ja joku vaan nostaisi ajoissa vähän jalkaa kaasulta, jolloin sen autojonon ei tarvitsisi ollenkaan pysähtyä. Ajoituksen osuessa sopivasti, ei tarttisi sen fillaristinkaan pysähtyä. Lisäksi sen fillaristin pitäisi osata huomata lähestyvän auton hidastuminen ja mennä.

Sama toki vaivaa niitä jalankulkijoita, nekin jää helposti neppailemaan kunnes se auto on stopissa, kun kaikille parempi olisi mennä yli jo silloin kun tila on olemassa. Niille vaan on erikseen määritelty se esteetön pääsy, jota edes osa autoilijoista kunnioittaa, vaikka toinen onkin viivyttänyt liikennettä jo pitkään.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Juuri näin, että ei se autoilijan tekemä pyöräilijän ylipäästökään ole yksiselitteisen väärin, mutta pyöräiijän ei pidä sitä tulkita luvaksi mennä milloin tykkää, vaan tarvittaessa pysähdytään ja odotetaan. Talutuksen viisautta en osaa edelleenkään nähdä missään tilanteessa, itselle se on se viimeinen konsti jos tietä ei muuten saa. Monesti jos näen että autoletkassa on tulossa sopiva väli, hidastan tai pyöräytän sakkoympyrän kevlillä osuakseni siihen ettei näitä asioita täydy jumpata alkuunkaan.

Kohteliaisuus, jousto ja ajattelu kunniaan, myös liikenteessä.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ruokoton kirjoitti:Eli juuri se kirjaimellinen tulkinta.
Tottakai kirjaimellinen tulkinta. Ollaan aika heikoilla, jos lähdetään "tulkitsemaan" lakia lain kirjainta vastaan. Joskus lakiteksti toki on sellaista, että vaatii jonkinlaista tulkintaa, mutta väistämissäännöissä mainitussa tapauksessa pyöräilijä väistää autoa ja autoilija jalankulkijaa. Jos joku on tien laidassa pyörän päällä jalka maassa, hän on pyöräilijä ja väistämisvelvollinen. Ei tuosta oikein muutakaan tulkintaa voi olla. Tällaiselle pyöräilijälle en anna tietä. Jos taas pyöräilijä laskeutuu pyörän päältä ja seisoo konkelinsa vieressä pyörää taluttaen on hän jalankulkija ja autoilijan on väistettävä.

Jos tilanteeseen lähtee soveltamaan jotain "tulkintaa" menee homma ihan arpomiseksi.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Ruokoton kirjoitti:miten pysähtyminen satulassa istuen, jalka maahan ja katse kohti tulevia autoja poikkeaa jalkautumisesta. Päätellen siitä että tietä saa oman kokemuksen mukaan heikommin näin odottaessa kuin satulasta noustessa, jokin ero tässä on autoilijan silmissä.
Putki jalkojen välissä = pyöräilijä. Ei putkea jalkojen välissä =jalankulkija.

Tämä "pyörä pitää taluttaa suojatien yli" on itselleni tullut eteen melkein poikkeuksetta suoli24 ym "tasokkaissa" keskustelufoorumeissa ja aina & poikkeuksetta on asialla ollut autoilija, joka on ollut kovin huolissaan ympäristön saatumisesta ja pyöräilijäparan turvallisuudesta kolarin sattuessa. Em. seikkojen vuoksi on sitten päivänselvää, että isompi eli autoilija menee ensin, koska se on vain ja ainoastaan järkevää eikä kyse ole ao. autoilijan laiskuudesta. :lol:

Jos nopeuksista puhutaan, niin pitäisi autoillekin laittaa stop -merkki joka suojatien eteen. Vähänkin vilkkaamman liikenteen aikana tietä antaa korkeintaan joka viides, muut vaan painavat lisää kaasua ja kirivät väliä edellä ajavaan kiinni, ettei tuo perkeleen jalankulkija vahingossakaan saa päähänsä lähteä eteeni toikkaroimaan. Ja osaa aika iso osa järkiautoilijoista yksinäänkin liikkuessaan tämän tempun.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Ehkä tämä kertoo miksi liikenne ei vaan suju, millään välineellä kulkien. Seuraava pyöräillessä vaarallisesti tietä antava auto saa palkinnoksi sormen heristyksen vaarallisesta toiminnasta, turvallisella nopeudella suoritetun jalkautumisen ja talutuksen tien yli, turvallisuus edellä. :roll:

Ei missään lakitekstissä myöskään lue että jo risteykseen ajaneen kääntyvän auton edestä suojatieltä tulisi kävelyä ripeämmin poistua, mutta olen joskus saattanut ottaa jopa juoksuaskeleen kun olen nähnyt valojen olevan vaihtumassa. Tämä rohkaisee autoilijoiden huonoa käytöstä, varmaankin. Toinen rikos mitä olen harjoittanut viime viikkoina on ohittaa työmatkalla oleva reilun 50m työmaa ajorataa pitkin (40km/h alue) vaikka paikalla on kevyenliikenteen väylä. Työmaan vuoksi ko. paikassa on autoille on yksi kaista ja valo-ohjaus, kevyt liikenne ohjataan tilapäisten suojateiden avula toiselle puoen tietä - jos valot ovat vihreänä, menen letkan jatkona, sen sijaan että pysäytän mahdollisesti molemmissa päissä autoliikenteen käyttämällä suojatietä. Punaisten palaessa arviointi tuleeko tietä saamaan valoissa odottavan letkan välistä (suojatietä ei jätetä auki) mennessä tietä vastaantulevalta liikenteeltä, vai seisonko siinä edelleen kun valot muuttuvat vihreäksi.

Mitä autoiluun ja lain henkeen tulee, niin kuinka moni ajaa kaiken aikaan kirjaimellisesti esim. tätä tulkiten: "Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa."

AAW
Viestit: 1035
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja AAW »

^
Ei aina mutta ainakin tänään olin oikeaan aikaan hereillä ja sain auton pysäytettyä edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa kun maantiellä missä on 80 rajoitus kuormaauto päättää tulla pihasta vilkaisematta tuleeko maantiellä autoja. Eihän maalla ole liikennettä enää klo 23 jälkeen. Lähellä kävi mutta sain väistettyä pihatien kautta perälaudan takaa.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Risteyksen jättö tojotalla. Vaik oon ns jonon viimeinen, niin ei voi 5sek odottaa. Tuupataan eteen ja nollasta kasiinkymppiin menee sen kolme minuuttia.
Mikä siinä kiihdytyksessä on niin hankalaa?

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Polforea kirjoitti:No autoilijan silmissä siinä on ainakin se ero, että meinaatko lähteä ylittämään tietä väistämisvelvollisena pyöräilijänä vai väistettävänä jalankulkijana.

PK-seudulla ongelma on kätevästi ratkaistu niin, että todella harva pysähtyy päästämään myöskään jalankulkijoita yli, elleivät jo ole siinä suojatiellä.

Itse tosin liikun jalan lähinnä keskustan ja itä-helsingin alueella, mutta ei ole ainakaan näissä paikoissa ongelmaa päästä jalankulkijana suojatietä pitkin tien yli.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Nyt tuli nähtyä ihan uusi tapa perseillä liikenteessä. Moottoritiellä työmaa, hidastan sallittuun nopeuteen. Takana tuleva pikkubussi hidastaa myös. Vähän ennen työmaan loppua pikkubussi vaihtaa kaistaa ja lähtee lipumaan ohi. Rajoitus vaihtuu työmaan jälkeen ja kiihdytän samaan nopeuteen mitä ajoin ennen työmaata. Pikkubussi vasemmalla kaistalla ajaa aavistuksen hitaammin. No, sen sijaan, että kuski rauhassa hidastaisi ja vaihtaisi kaistaa vaikka minun taakse, kuski lyökin liinat kiinni siinä moottoritien vasemmalla kaistalla ja vaihtaa kaistaa sitten kymmeniä metrejä minun takana. Eikä ollut mikään kevyt jarrupolkimen hipaisu, vaan pikkubussi hävisi siitä vierestä vähän helvetin nopeasti :shock:

Miten ammattiautoilijalle tulee mieleenkään tehdä jotain noin typerää?

N.E.E.Kulkku
Viestit: 33
Liittynyt: 01 Kesä 2006, 19:33
Car(s): 155TS 2.0 - 156 2.0 sele sportwagon - 155Q4 - 159TB ti sportwagon - GT 3,2
Paikkakunta: Lapinjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja N.E.E.Kulkku »

Ajelin valtatie 12 ja siellä ohituskaista alkoi ja puikkasin ohitte yhdestä rekasta ja vaihdoin samantien omalle kaistalle mittarinopeuden ollessa 110km/h (todellinen 104kmh) siinä satasen alueella. Peilistä näin että takana tullut volvo ohitti rekan ja meni sitten minustakin ohi - ja että volvon takana ooppel meriva ajeli kanssa ohitse siinä ohituskaistallla.... hiljentääkseen sitten siihen 90km/h mittarinopeuteen heti kun ohituskaista päättyi - mutta rajoitus oli edelleen 100km/h.
En sortunut vastaavaan virheeseen enää uudestaan ja ooppeli hävis takapeilistä horisonttiin kun sain tilaisuuden :)

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Amatööri.
Noissa ohituskaistahommissa pitää olla hereillä, niinku formuloitten lentävässä lähdössä;
Ennen ohituskaistan alkua himmaillaan ja sit ku vihreä palaa, ni kaik peliin vas kaistan loppuun asti. Sen jälkeen voit taas säästellä renkaita ja bensaa, kun sun ohittaminen on paljon vaikeampaa.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vode »

^Eieiei, nimenomaan amatöörit niitä taunuksiaan ohituskaistaosuuksilla piiskaa viimeiseen asti ja hyvässä lykyssä kaistan päätteeksi vielä sheriffit napsii kortit pois kun tuo on monasti aika otollinen paikka liikenteenvalvonnalle. Ammattilaiset ohittelee muulla osuudella niin siellä saa sunnuntaisuhaajat paremmin hätisteltyä kannoiltaan ilman suurempaa pelkoa lisenssin takavarikoinnista ja että tarvii monen ohituskaistaosuuden jälkeen kasvatella tattia otsaan kun kilpaillaan sijoituksista letkassa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Täytyy muistaa että tosimies on ekana perillä. Riippumatta siitä, onko muut edes menossa samaan suuntaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

^^Minulta kerran kyytiläinen kysyi, miksi menin ohi, vaikka kohta on ohituskaistakin tulossa. Vastasin, että oli hyvin tilaa ja siellä ohituskaistalla tarvii polkea paljon enemmän ohi päästäkseen. Ei ymmärtänyt :roll:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

^tämä.

Mä kun ajelen käytännössä vakkarilla vähempi mutkaset siivut, ni mun puolesta saavat mennä ohi siel ohituskaistoilla. Ja ite livun ohi tilanteen salliessa.
Kaistan jälkeen joutuu joskus vähä polkaseen...

Käytännössä tiellä liikkuu aina joku henkilöä hitaampi ajoneuvon kuljettaja, tai se nopeampi.

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Sitä tajuaa olevansa liian kiltti ihminen kun olet näyttänyt pyörätiellä ajavalle Audistille keskisormea ja saat huonon omatunnon siitä :drinking:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kaivokselasta Kolmostien pohjoiseen suuntaan johtavassa rampissa edellä menevä liittyjä päätti että emmä liitykään ja vetäisi viime hetkellä liinat kiinni. Hetken oli Amperan hytti täynnä käsiä.

Kukas tuollaisessa tilanteessa mahtaisi olla maksaja jos kolahtaisi? "Peräänajaja maksaa" on tietty pääsääntö, mutta onko tuo sellainen tilanne jonka pitäisi olla takanatulijalle kohtuudella ennakoitavissa?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Turvaväli....

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Neljän aikaan iltapäivällä lyhyestä rampista isolle tielle kiihdytettäessä?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Nyt ku oon täällä poronhoitoalueella ja ainakin viisi kertaa himmannut niiden koikkelehtiesssa eteen, mitä hiton tampiota liikenteessä liikkuu. Eka jarrutus sytytti hätävilkut, onneksi takana ei ollut ketään.

Täällä jos missä luulisi turvavälin olevan pakkopullaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Rasvis kirjoitti:Kaivokselasta Kolmostien pohjoiseen suuntaan johtavassa rampissa edellä menevä liittyjä päätti että emmä liitykään ja vetäisi viime hetkellä liinat kiinni. Hetken oli Amperan hytti täynnä käsiä.

Kukas tuollaisessa tilanteessa mahtaisi olla maksaja jos kolahtaisi? "Peräänajaja maksaa" on tietty pääsääntö, mutta onko tuo sellainen tilanne jonka pitäisi olla takanatulijalle kohtuudella ennakoitavissa?

Peräänajaja. Turvaväli sopiva ja ajoneuvo hallinnassa. Toki tahallinen "braketesting" a la F1-kisat turva-auton takana tietysti eri asia.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja _rico »

Rasvis kirjoitti:Neljän aikaan iltapäivällä lyhyestä rampista isolle tielle kiihdytettäessä?

Tämä on yksi niitä pk-seudun paikkoja, jotka pitäisi pistää kokonaan uusiksi. Alamäki alkaa juuri ennen kaivokselaa, 1/3 autoista kääntyy kaivokselan suuntaan ja näkyvyys paranee huomattavasti. Poliisit ovat yleensä passissa juuri ennen Kaivokselaa, joten todella moni nostaa nopeutta siinä Toyota liikkeen kohdalla kun vaara katoaa. Tuli tutuksi kun ajelin siitä lähes vuoden ajan joka päivä.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Kyllä. Eteläänpäin meneviä kiihdytyskaistoja jo parannettiinkin, mutta pohjoiseen on vielä täyttä kuraa. Kaista on lyhyt ja sitä edeltävä mutka on tiukka ja liittymiskohde on 80km/h liikennevirta. Muutama vuosi tuli tuosta ajeltua töistä kotiin, talvella oppi arvostamaan nelivetoa ja kesällä riittävää tehoa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Himmasin porojen takia tossa jollain tiellä ja kattelin et vastaantuleva pakumies ei tee mitään. Kohdatessa hokasin et se räpläs kännykkää. :eggface:

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Mä oon ivalosta kotosin.
Toki ei ollu siellä suhaillessa viel kännyköitä haittaamas.
En törmänny yhteenkään poroon.
Isä/äitikään ei törmänny ku kerran, vaik siel sen parikyt vuotta pitempään olivatkin.

Tuuri, se tuuri. Vaikko tietotaito...

Jos porolla perse tietä kohti, ni jarruta.
Siitä lähettävä...

Ja pitkäkilpiset autot voi olla pysähtyny jänniin paikkoihin kuvaussessiota varten....

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Ei liity liikenteeseen, mut;
Jos ja kun joku lokaali kertoo sulle jotain, ni älä usko heti. Mieti ensin. :-D

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Rasvis kirjoitti:Kaivokselasta Kolmostien pohjoiseen suuntaan johtavassa rampissa edellä menevä liittyjä päätti että emmä liitykään ja vetäisi viime hetkellä liinat kiinni. Hetken oli Amperan hytti täynnä käsiä.

Kukas tuollaisessa tilanteessa mahtaisi olla maksaja jos kolahtaisi? "Peräänajaja maksaa" on tietty pääsääntö, mutta onko tuo sellainen tilanne jonka pitäisi olla takanatulijalle kohtuudella ennakoitavissa?
Sairaan raivostuttavaa. Yhtä paha olisi jos tuollaiseen joku koittais pitää "turvaväliä". Tästä voi jeesustella ihan vaikka kuinka ja paljon, mutta liikenteen sujuvuus tarvitsee reipasta kiihdytystä ja haitarimallia vaikka sitten tappituntumalla. Ei se niin vaikeeta ole. Täällä on paljon autoja, mutta ei niin paljon että tämän pitäisi olla mahdottoman hankalaa. Jos joku vetää kiihdytyskaistalla liinat kiinni se on rikos ihmisyyttä vastaan, sanokoot laki siitä mitä hyvänsä. Eikä tuossa ennen kiihdytyskaistaa jaeta mitään vuoronumeroita, että "nyt on tarpeeksi väliä, voit lähteä". - Näin sitä näpitetään tuohtuneena pari päivää vanhaan keskusteluun, olkaa hyvät!

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

lerppu kirjoitti:
Rasvis kirjoitti:Kaivokselasta Kolmostien pohjoiseen suuntaan johtavassa rampissa edellä menevä liittyjä päätti että emmä liitykään ja vetäisi viime hetkellä liinat kiinni. Hetken oli Amperan hytti täynnä käsiä.

Kukas tuollaisessa tilanteessa mahtaisi olla maksaja jos kolahtaisi? "Peräänajaja maksaa" on tietty pääsääntö, mutta onko tuo sellainen tilanne jonka pitäisi olla takanatulijalle kohtuudella ennakoitavissa?
Sairaan raivostuttavaa. Yhtä paha olisi jos tuollaiseen joku koittais pitää "turvaväliä". Tästä voi jeesustella ihan vaikka kuinka ja paljon, mutta liikenteen sujuvuus tarvitsee reipasta kiihdytystä ja haitarimallia vaikka sitten tappituntumalla. Ei se niin vaikeeta ole. Täällä on paljon autoja, mutta ei niin paljon että tämän pitäisi olla mahdottoman hankalaa. Jos joku vetää kiihdytyskaistalla liinat kiinni se on rikos ihmisyyttä vastaan, sanokoot laki siitä mitä hyvänsä. Eikä tuossa ennen kiihdytyskaistaa jaeta mitään vuoronumeroita, että "nyt on tarpeeksi väliä, voit lähteä". - Näin sitä näpitetään tuohtuneena pari päivää vanhaan keskusteluun, olkaa hyvät!
Samaa mieltä Lerppu reippaasta kiihdytyksestä, mutta kaikki eivät uskalla /osaa tehdä tuota ja mielummin hidastaen haetaan turvallinen väli.
Toki tuollaisen ylivarovaisen kuskin kannattaisi katsoa jokin muu aika kuin ruuhka-aika ajoonsa tai julkinen
väline, kun niitä tunnetusti pk-seudulla löytyy.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Sijais-jarista puikottaessa huomasin, ettei siinä kiihdy kuin kuski.

Pudottelin nelostietä etelään ja tavoitin kymmenen henkilöauton jonoa hinaavan rekan. Kattelin aikani kollojen pööpöilyä, ne kun hukkasivat hyviä ohituspaikkoja. Vedin sitte viiden viimisen ohi - mutta miksi helve.tissä kaikki ajoivat tappituntumalla satasen vauhdissa :eggface: Väkisin piti tunkea väliin ja toivoin että olisi ollut liukkaria. :?

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Siis joo, tämä on selkeästi vuoden 2018 trendi-ilmiö, vaikka kyllähän kehitys on tähän suuntaan kulkenut jo useamman vuoden. Siis totaalinen ohituskyvyttömyys.

Rekasta tai jostain vanhasta matkailuauton ruppanasta, mitkä kumpuilevassa maastossa pumppailee nopeuttaa 75-85 satasen alueella EI päästä ohi, vaikka olisi millainen suora kohdalla.

Ei, Ei ei. Vaikka ennen rekan kiinniajamista koko 5 auton letka päästeli ihan suruttamaa "satku mittarissa" eli 95 todellista niin 80 kuin 100 rajoitusalueilla ja ohituskaistojen kohdalla joka iikalla on vähintää 110 ja parhailla 140 mittarissa. Mutta ohi ei pääse kuin ohituskaistoilla ja harvemmin sielläkään, kun ne jonon hinaajatkin lataa siellä vähintään satkun mittariin.

Koska ohi ei päästä kuin ohituskaistoilla, kaikkialla muualla ainoa vaihtoehto on yrittää työntää lisävauhtia edellä ajavaan...
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^Hyvä kuvaus

Kun pääsin rekan taakse ekaksi, kuski vinkkaroi et ohi vaan :-D

Samalla reisulla joku nissanisti roikku mun puskurissa ja missas kaks hyvää kohtaa, ilmeisesti koska oli liian lähellä eikä nähnyt eteenpäin. Tai sit se koetti työntää mun vessaa vauhtiin.

Vastaa Viestiin