Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Voisin myös hieman omaa kantaani selventää. Ei se, että ajetaan ylinopeutta... Vaan se, että kilpaillaan liikenteen seassa. Ensimmäinen ei ole automaattisesti typeryyttä, jälkimmäinen on.
Ja typeryys liikenteessä on asia, mitä halveksun. Ja tarkoitan nyt siis typeryyttä, joka on valittua - ei typeryyttä, joka johtuu vajavaisista taidoista tai kokemattomuudesta.

Hyvä huomio insinörtiltä tuosta nopeuden vaikutuksesta - eipä tullut mieleenkään. Mut niinhän ne autokoulussakin opettaa, että nopeuden tiputtaminen neljänneksellä lyhentää jarrutusmatkaa puolella - vai mitenkä se nyt meni? Jotain tuota rataa kuitenkin.
Ja niin, vaikka vauhtiero olisikin se tuttu 80km/h mikä voi pienemmälläkin tiellä tulla pysähtyneeseen kohteeseen, on kaistan vaihto kuitenkin aika eri tehdä 80kilsan nopeudessa kuin mitä se on tehdä liki tuplat siitä. Samassa ajassa pitäisi tehdä suhteessa reilusti jyrkempi väistökeliike, että kerkiää (tämä ihan vaan siksi, että auto kulkee pidemmän matkan samassa ajassa).

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Etenkin kun nykyiset perus perheautotkin kulkee viittä vaille perkeleesti, ei olisi lainkaan huono asia tuoda tuo nopeuden vaikutus ihan käytännössä esille ajo-opetuksen yhteydessä. "Mailirata" kehiin ja jarrutukset 40, 60, 80, 100, 120 ja vaikka 160 ja 200km/h vauhdeista, niin on aika kuvaavaa.

Tosiaan siinä vaiheessa, kun oma nopeuslukema alkaa kakkosella ja 200-300m edempänä puolalainen pullakuski vaihtaa kaistaa eteen, tulee ihmeesti kiire jarrupolkimelle. Hyvät renkaat ja järeät jarrut eivät tuntuneet lainkaan liioittelulta tai turhalta, vaikka ko. pullakuski ajoikin jakeluautolla 120km/h. Jos vetää liinat kiinni satasen vauhdista vastaavissa olosuhteissa, on hivenen helpompaa.

Mainittuun tapaukseen en ota sen tarkemmin kantaa. En ole katsonut poliisin rekovideota, mutta sitä näkemättä yhden uutisen perusteella uskon vakaasti että syyttäjällä ja muilla viranomaisilla on aiheesta niin paljon enemmän ja tarkempaa tietoa kuin minulla, että koen spekuloinnin turhaksi omalta osaltani.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^tuo just oli pointtini - jos ei ole ao sankari aiemmin harrastanut isompia nopeuksia saksan autobaanoilla, radalla tms. mutta lähti nyt kaverin yllättämänä kokeilemaan kahta markkaa niin voi tulla aika yllätyksenä miten paljon tilaa tarviikaan jarrutuksiin ja väistöihin. Lisäksi duunikaveri heitti ihan hyvä teorian; jos kilpakuskit ovatkin koittaneet ohitella/blokata toisiaan = mursu tehnyt paskatille maskia ja väistänyt sorsan viime hetkellä?
Gasket kirjoitti: Eilenkin ohitin mm. hakerekan perävaunun joka oli parkissa tiellä 80-alueella. Fiksu paikka, niin ei tarvinnut hiljentää yhtään. Nopeusero oli tuossakin ohituksessa tuon noin 80 km/h eikä tilanne tullut mitenkään "silmille".
Näköaisti on aika hyvä bongaamaan liikkuvia kohteita, joten on suht helppoa sanoa, onko auto parkissa vai liikkeellä (tosin aika moni on onnistunut pysäköityynkin autoon rysäyttämään...), mutta kohteen lähestymisnopeuden arvionti aika epätarkkaa. Sitten astuukin kuvaan ihmismielen kyky mennä yli siitä, mistä aita on matalin. Kohde liikkuu ja on hlöauto = pakkohan sen on ajaa suunnilleen samaa nopeutta kuin itsekin ajan = ei tarvi tällä sen enempää päätään vaivata. Kyllä tähän on itsekin tullut syyllistyttyä ja näitä suorituksia on tullut nähty liikenteessäkin, esim Kehä I:llä useampikin auto meinasti 70 km/h rajoitusalueella ajaa pahki n. 40 km/h ajavaan traktoriin sen katolla tuikuttavasta majakasta huolimatta (no, tuo oli aikaa ennen peltipoliiseja ja ao. paikassa marssinopeus yleensä 80-90), mopoautojen ollessa uudehko ilmiö jossain paikallislehden artikkelissa avautui pappa, jolla oli jo 3. mopoauto alla. Kahteen edelliseen oli joku pamauttanut perseeseen 80/100 rajoitusalueella…

Tämä tosiaan toimii myös käänteisenä eli vaaratilanteita aikaansaadaan myös konttaamalla reilusti rajoitusta hitaammin. Hupia saavat aikaan mm järkiautoilijat poukatessaan 60 mittarissa valtaväylällä/moottoritiellä 100-120 ajavien eteen. Monessa paikassahan on vielä liittymiskaista = seuraavan liittymän erkanemiskaista, joten ei ole satavarmaa, että liittymiskaistalla ylimääräistä aikaansa tappava yksilö on lainkaan pyrkimässä sieltä pois. Tämä onkin julkisuudessa ollut aikalailla kielletty puheenaihe. Vaikka ongelmia selkeästi on tälläkin saralla ollut – ei kai muutoin näitä ”alin sallittu nopeus” kylttejä oltaisi puuhaamassa.

Mopoautot pitäisi saada liikkumaan mieluummin 60 km/h (siis virallisesti, oikeastihan ne taitaa jo pystyä parempaankin 8) ) ja liikenteestä pitäisi saada pois nekin autoilijat, jotka ei puolen kilometrin liittymiskaistalla saa nopeutta nousemaan yli 60 tai jotka konttaavat 80/100 -rajoitusalueella, kauniilla kesäkelillä, 60-70 km/h. Ihan vaikka siitä syystä, että melkein poikkeuksetta alinopeus vaihtuu reippaaksi ylinopeudeksi, kun kohdalle osuukin 40/50 -rajoitusalue. Eli taajamassakin nämä ajavat koko ajan täysillä ja kykyjensä äärirajoilla? Ja moista vielä suositaan, koska liikennevalvonta = valtaväylille asennetut peltipoliisit. Etenkin asuinalueilla saa ajaa ihan miten huvittaa koska valvontaa ei ole ikinä. Ainakaan itse en ole siihen koskaan törmännyt.

Kieltämättä näitä 40 rajoituksia on viljelty jo liiankin kanssa ja onhan se julkisuudessakin tunnustettu, että koska jengi paineli pientä ylinopeutta aiempien 50 km/h taajamarajoitusten aikaan, niin nyt on rajoitusta tiputettu ”yliampuvasti”, koska on oletettu, ylinopeuden määrä on kiveen hakattu vakio; rajoitus 40, todellinen keskinopeus 45 ja sitä rataa.

Oma havaintoni: ennenwanhaan, kun taajamissa oli rajoitus 50 ja isommilla kokoojakaduilla 60, biomassa/järkiautot ajoi kaikkialla 60 mittarissa eli n. 55 todellista. Sitten rajoitukset tippui 40/50 ja biomassa ajoi kaikkialla n. 50 km/h. Sitten kokoojakatuja levennettiin, suojatiet varustettiin keskikorokkein, tuli liikennevalot/ympyrät yms. ja lopulta 40 aluerajoitus joka paikkaan -> nyt biomassa painelee suorilla pätkillä n. 60 km/h. Että onko rajoituksen tiputtaminen ollut a) oikeasti tarpeen huomioiden em. liikenneympäristön muutokset b) onko sillä saavutettu haluttu tulos vai pelkästään rapautettu sääntöjen kunnioitusta (ottaen huomioon, ettei valvontaa käytännössä ole). Mutta tilastoissa näyttää hyvältä, kun on rajoitus kokoojakaduilla laskettu 60->40 ja onnettomuudet sen ansiosta vähentyneet? Noita liikennevaloja ym. ei tietenkään tarvitse huomioida johtopäätöksiä vedettäessä…

Ei vaan kuulosta siltä, että ongelma kehdattaisiin tunnustaa ja sille tehdä jotain. Helsingin keskustaan pukataan 30 rajoitusta, vaikka katujen kapeus nyt muutoinkin on pitänyt nopeudet matalina (isompia kokoojakatuja lukuun ottamatta) – mitähän tälläkin luullaan saavutettavan? Saadaan edes 1 alue, missä autot oikeasti ajaa n. 30 km/h kolmenkympin rajoituksilla? Ja tältä pohjalta 30 rajoitukset muihinkin taajamiin…
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Noille taajama / kaupunkialueiden matalille rajoituksille on ihan rationaalinen peruste: jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kuolleisuus nousee jyrkästi 30-60km/h törmäysnopeuden välillä. Vähän kärjistäen ero on 1 / 10 kuolee vs 1 / 10 selviää. Tuo fakta ei muutu vaikka kuinka argumentoi.

Lisäksi keskimääräistä paremmatkin kuljettajat, eli suurin osa tiellä liikkujista, ehtivät havainnoida keskimäärin huonommin muita tien käyttäjiä vauhdin noustessa joten kuolleisuuden lisäksi onnettomuusriski nousee. En ole liikenteessä hissuttelun kannalla, mutta 60km/h 30km/h alueella on silmissäni paljon halveksuttavampi veto kuin 130km/h 100km/h rajoituksella. Toistan: ne matalat rajoitukset ovat syystä. Jos on niin kovanaama että voi todeta riskin olevan yksinomaan alle kuolevalla jalankulkijalla, voi toki jatkaa vapailla nopeuksilla. :lol:

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Ruokoton kirjoitti:Noille taajama / kaupunkialueiden matalille rajoituksille on ihan rationaalinen peruste: jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kuolleisuus nousee jyrkästi 30-60km/h törmäysnopeuden välillä.
Minun muistaakseni tämä menee niin, että törmäys 20 km/h nopeudella = jalankulkija jää käytännössä aina henkiin (jos ei onnistu auton alle jäämään), 50 km/h = aikalailla varma kuolema ja muut nopeudet sitten suht lineaarisesti tältä väliltä. Eli 40 km/h pitäisi olla maksimi niissä paikoissa, missä kohtaamisia sattuu usein.

Mutta... miksi **tussa tällaisessakin paikassa pitää nykyään olla 40 km/h rajoitus? Tässä on melkein kilometrin suora vailla suojateitä, ao. risteyksessä on liikennevalot, edellisen risteyksen tienoilla alikulkutunnelia ym. Noin niinkuin liikenneympäristön puolesta marssinopeus voisi hyvin olla 60, mikä tässä joskus 90-luvulla olikin sallittu nopeus ja mitä järkiautoilijat edelleen ajaa. Ainoa ero on siinä, ettei silloin muinoin ollut keskikorokkeita eikä liikennevaloja kevyen liikenteen turvana.

https://www.google.fi/maps/@60.2585302, ... 312!8i6656

Kapeammat kadut, bussiasemien, koulujen yms. nurkat sitten asia erikseen. Jo pelkästään jalkakäytävä/kevyen liikenteen väylä aivan ajoradassa kiinni on riski. Minullekin pari pari kertaa loikannut ajatuksissaan ollut jalankulkija auton eteen ihan varoituksetta ja ihan muualla kuin suojatien kohdalla.

Ja edelleen on voimassa kysymys, mitä alemmilla rajoituksilla on saavutettu, kun melkein joka auto päästelee nyt 60-70 tällaisissa paikoissa?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

insinörtti kirjoitti:
Ja edelleen on voimassa kysymys, mitä alemmilla rajoituksilla on saavutettu, kun melkein joka auto päästelee nyt 60-70 tällaisissa paikoissa?
Paremmat sakkotulot valtiolle?

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^väärä vastaus, koska näillä asuinalueilla ei ole peltipoliiseja enkä ikinä ole tutkapartioitakaan nähnyt. Juuri tästä syystä järkiautoilijat uskaltavat ajella 20-30 yli rajoituksen.

Sen sijaan peltipoliiseilla koristelluilla valtaväylillä on nopeudet laskeneet eli nyt ajetaan asuinalueilla ja Kehä I:llä likimain samaan tahtiin. Saavutus toki sekin.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

h_lauri kirjoitti:80 km/h on alin sallittu nopeus motarilla edelleen, tiemmä. Mut jos tsetti on muropaketista ja asenne perseestä niin... :eggface:
Eikait sentään, mutta ajoneuvon rakenteellinen nopeus on oltava 80 km/h jotta saa ajaa moottoritiellä.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

En käy kiistämään etteikö perustelemattomiakin rajoituksia löydy, mutta näkisin että tuo kuolleisuustilasto niissä(kin) on tausta-ajatuksena mutta harkinta pettänyt syystä x.
Lopulta sillä ei ole väliä kumpi osapuoli mokasi ennen onnettomuutta, ihmiset ovat mokaavia otuksia, mutta kuolemantuomio liikennetöppäilystä on vähän tiukka.

Olen soittanut auton torvea törpölle pyöräilijälle hätäjarrutuksen perään (kiitokseksi keskaria), heristänyt nyrkkiä törpöille STOP-merkin ohi ajaneille autoilijoille useamman kerran pyöräillessä. Olen kävellen meinannut keilata pyöräilijän kumoon vaihtamalla suuntaa ajatuksissa. Tunnustampa kiusanneeni joskus punaisille ajanutta autoilijaakin ottamalla askeleen kohti suojatietä, suu kävi aika vauhdilla kabiinissa ja hymyilin sisäisesti. Kokemuksen perusteella en osaa nostaa yhtä ryhmää toista törpommäksi, mutta itsetutkiskelu on ihan hyväksi kaikille. Otatko omalla tekemisellä kuinka suuria ylimääräisiä riskejä muiden puolesta oman "kiireen", huvittelun, tms nimissä ja jos otat, millä oikeutuksella? Huonoin selitys on "en ajatellut" - ylinopeus ja / tai vauhdikas ajo ei ole automaattisesti perkeelestä, mutta aivot mukana siinäkin ja riskit arviointiin. Luultavasti ne arvioi kuitenkin alakanttiin (minäkin).

Lähtipäs vähän saarnameininkiin, ei ole kuitenkaan kirjoitettu parta tutisten, vaan lähinnä ääneen pohtien. :-D

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

insinörtti kirjoitti:^väärä vastaus, koska näillä asuinalueilla ei ole peltipoliiseja enkä ikinä ole tutkapartioitakaan nähnyt. Juuri tästä syystä järkiautoilijat uskaltavat ajella 20-30 yli rajoituksen.

Sen sijaan peltipoliiseilla koristelluilla valtaväylillä on nopeudet laskeneet eli nyt ajetaan asuinalueilla ja Kehä I:llä likimain samaan tahtiin. Saavutus toki sekin.
Ok, en osannut asuinalueeksi yhdistää kuvan perusteella... Eihän niillä tosiaan tutkata :lol: Niin totta kyllä... valitettavasti.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Sit mua hämmentää paikat, jossa ei osata laittaa nopeusrajoituksia samoihin riippuen suunasta, josta tielle tulet.

Järvenpää, Poikkitie. Sitä jos tulet Lahdenväylältä ja ajat kohti Järvenpääntietä/Tuusulaa, rajoitus 60kmh. Toiseen suuntaan taajamarajoitus, 50kmh.

Järvenpää, Kytömaantie. Poikkitieltä ajettaessa nykyinen rajoitus taajama, 50kmh. Vanha oli 40 - merkki hukkunut johonkin.
Ajapas samaa katua toiseen suuntaan? Joo, arvasitte oikein. Ensin tulee taajama ja 50kmh, 10m myöhemmin 40-aluerajoitus. Eli taas - kummasta suunnasta tulet, sen nopeutta laulat.

Tuusula, tie 45, Sahankulma (Tuusula, Sulan alue/Hyrylä, Riihikallio)... Taajama päättyy-merkki Helsingin suuntaan puoli kilometriä ennen 60-rajoitusmerkkiä. Ennen taajama päättyy-merkki jokusen metriä aikaisemmin ja 60-rajoitusmerkki heti perässä. Nyt on siis kohta, joka toiseen suuntaan (Hyrylän/Hyvinkään suuntaan) on 60-rajoituksella ennen taajamaa, mutta toiseen suuntaan kun taajama onkin päättynyt, rajoitus on 80 yli liikennevalojen, minkä jälkeen rajoitus tippuu 60:iin.
Eli siis:
50 -> 80 -> liikennevaloristeys -> 60. Toisesta suunnasta sama:
60 -> liikennevaloristeys -> 50.

Jostain syystä viimeisen parin vuoden aikana nämä tällaiset tiet ovat yleistyneet täällä huimasti ja huikeasti. Eikö suunnittelijat enää yhtään katso karttoja, että mitä missäkin suunnassa on ja mitä mistäkin suunnasta tulee? Pahin mitä muistan milloinkaan nähneeni oli kyläpahasen alue, missä pihatieltä lähtiessä oli "taajama päättyy"... Ihan hyvä, kaikkialta muualta siinä siis oli 30-alue taajaman sisällä, mutta tämä kadunpahanen ilmeisesti meni tarpeeksi metsän läpi, jotta käy taajama-alueen ulkopuolella. Sieltä sitten ajelit 80-alueella, eikä oikeastaan kai lain perusteella kukaan voinut sanoa vastaan? (joo, varmasti maalaisjärjellä perusteltuna voidaan sanoa, että kyseessä on virhe jonka kuskin täytyisi tajuta - ei poista pointtia). Silloin näitä oli yks tai kaks vuodessa.... Nyt noita näkee jotakuinkin jokaisessa tapauksessa, missä liikennenopeuksia säädetään, muokataan tai muutetaan.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

alfa 156 v6 kirjoitti:
insinörtti kirjoitti:^väärä vastaus, koska näillä asuinalueilla ei ole peltipoliiseja enkä ikinä ole tutkapartioitakaan nähnyt. Juuri tästä syystä järkiautoilijat uskaltavat ajella 20-30 yli rajoituksen.

Sen sijaan peltipoliiseilla koristelluilla valtaväylillä on nopeudet laskeneet eli nyt ajetaan asuinalueilla ja Kehä I:llä likimain samaan tahtiin. Saavutus toki sekin.
Ok, en osannut asuinalueeksi yhdistää kuvan perusteella... Eihän niillä tosiaan tutkata :lol: Niin totta kyllä... valitettavasti.
Burn! - Myrtsille kylmät. :mrgreen:

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Aquatica kirjoitti:Pahin mitä muistan milloinkaan nähneeni oli kyläpahasen alue, missä pihatieltä lähtiessä oli "taajama päättyy"... Ihan hyvä, kaikkialta muualta siinä siis oli 30-alue taajaman sisällä, mutta tämä kadunpahanen ilmeisesti meni tarpeeksi metsän läpi, jotta käy taajama-alueen ulkopuolella. Sieltä sitten ajelit 80-alueella, eikä oikeastaan kai lain perusteella kukaan voinut sanoa vastaan?
Heti tulee mieleen kolmekin paikkaa, joissa samalla kadulla on eri nopeusrajoitus sen mukaan, mitä kautta sinne on ajanut. Sen sijaan tuossa kohtaa putoaa ansaan, jos olettaa "Taajama päätttyy"-merkin tarkoittavan automaattisesti 80 km/h rajoitusta. Tieliikenneasetus kuitenkin säätää, että nopeusrajoitusaluemerkin (363) vaikutusalue päättyy vain toiseen nopeusrajoitusaluemerkkiin tai merkkiin 364 eli "nopeusrajoitusalue päättyy". Taajama päättyy -merkki ei siis katkaise nopeusrajoitusaluetta! Se ei myöskään merkitse 80 km/h rajoitusta, vaan ainoastaan taajamasääntöjen päättymisaluetta. Onko tuollaisen ansan rakentaminen sitten hyvää suunnittelua on aivan eri asia...
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
No nyt mentiin miinaan sit? Autokoulussa ihan opetettiin, et taajaman ulkopuolella oletuksena on nopeus joko 60 tai 80kmh, tiestä riippuen :o

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Ahihi. Pitipä vilkaista ja siltähän tuo tosiaan näyttää. Hauskana lisähuomiona merkin 361 (nopeusrajoitus) vaikutuksen päättävien kylttien listassa ei ole merkkiä 364 (nopeusrajoitusalue päättyy).

Eli jos 40km/h aluerajoituksella tulee vastaan tiekohtainen 30 -kyltti ja sen jälkeen aluerajoitus päättyy, on äkkiseltään katsottuna se 30km/h rajoitus vielä voimassa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

AAW
Viestit: 1035
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja AAW »


Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

10/10 suoritus Tesla(?) kuskilta. Mennyt ampeerit vissiin päähän.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^^Sähköautoilijat pelastaa mailman. :shock:

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Ruokoton kirjoitti:10/10 suoritus Tesla(?) kuskilta. Mennyt ampeerit vissiin päähän.

Vaikuttaisi enemmänkin siltä, että ei ihan kaikilla pytyillä kuskin pää käy.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Sheriffejä saattaisi kiinnostaa tuo video.

Jostain syystä eräs BMW:llä ajava daami oli aamulla sitä mieltä ettei minun tarvitse vaihtaa vasemmalle kaistalle vasemmalle kääntymistä varten. Eihän tuosta suurta draamaa syntynyt, ehdin vielä just kiihdyttämään koko vasemmalla olleen jonon oli, mutta ihan heti en keksi miksi kukaan haluaa vetää välin kiinni kun toinen on vilkku päällä vaihtamassa kaistaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Menisihän siinä nyt oma aamu pilalle, jos joku vaihtaisi kaistaa eteen tai varsinkin menisi tyhjällä maantiellä ohi. Nyt on sattunut "superyybernopee" töpseliauto henkilölle, joka haluaa aina ajaa edellä ja muille pitää sopia hänen päättämänsä vauhti. Autosta riippumatta ko luonteenlajin ihmisten vauhti kiihtyy kun on menossa ohi tai vaikkapa vaihtamassa kaistaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Rasvis kirjoitti:
Eihän tuosta suurta draamaa syntynyt, ehdin vielä just kiihdyttämään koko vasemmalla olleen jonon oli, mutta ihan heti en keksi miksi kukaan haluaa vetää välin kiinni kun toinen on vilkku päällä vaihtamassa kaistaa.
Lahden seudulla toi on ainakin käytäntö :-D
Jos tällä seudulla vilkun laittaa päälle kertoakseen kaistanvaihtoaikeista niin kyllä se rako kiritään välittömästi umpeen. Siinä tapauksessa, että ehtii kuitenkin kuroutuvaan väliin vaihtamaan kaistaa niin tulee yleensä tervehdyksenä valojen vilkuttelua.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Samoja reittejä ajellaan selkeästi. Onnistunut kaistanvaihto pohjautuu yllätykseen.

E: VT12 kehätien valmistumista odottaessa ja uskon ja luotan itä-länsi liikenteen selkiytyvän sitä myöten, mutta osaan edelleen olla skeptinen etelä-pohjoisen toimivuudesta senkään jälkeen :roll:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Rasvis kirjoitti:Sheriffejä saattaisi kiinnostaa tuo video.
Eipä siitä kuljettaja selviä, ja muutenkin tuomioiden jakelu yksityisten kameroiden perusteella ei läheskään aina kestäisi lähempää tarkastelua. Toivottavasti kuski kuitenkin itse löytää tuon videon, niin voi kehuskella kavereilleen, miten fossiilialfanpaskasta ei ollut mitään vastusta oikeille kilowateille. :silly:
mutta ihan heti en keksi miksi kukaan haluaa vetää välin kiinni kun toinen on vilkku päällä vaihtamassa kaistaa.
"Se on mun paikka!"
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Totta, ei selviä kuljettaja ja saattaa käydä niin että auton omistaja/haltija ei sattumalta muista kenelle autoaan oli juuri silloin lainannut.

Liikennekäyttäytymisessä ja ihan elämässä yleisestikin itseäni ihmetyttää miksi joku käyttäytyy kusipäisesti jos sillä ei edes saavuta mitään suoraa taloudellista tms. etua. Kenen mielestä on kivaa että muut pitävät itseä kusipäänä?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Rasvis kirjoitti:Kenen mielestä on kivaa että muut pitävät itseä kusipäänä?
Jos/kun sitä kusta on päässä, niin eivät ajattele ja tiedosta asiaa samalla tavalla kuin ulkopuolinen.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Rasvis kirjoitti:Totta, ei selviä kuljettaja ja saattaa käydä niin että auton omistaja/haltija ei sattumalta muista kenelle autoaan oli juuri silloin lainannut.

Liikennekäyttäytymisessä ja ihan elämässä yleisestikin itseäni ihmetyttää miksi joku käyttäytyy kusipäisesti jos sillä ei edes saavuta mitään suoraa taloudellista tms. etua. Kenen mielestä on kivaa että muut pitävät itseä kusipäänä?
Eikös tuo uusi laki velvoita auton haltijan maksamaan jo tolpparäpsytkin, jos ei kuskia tunnisteta? Luulisi tuossa pätevän myös...? Vai onko kakkamedia (iltis) saanut mut ihan sekasin näistä?

Avatar
GreenThing
Viestit: 832
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Aquatica kirjoitti:
Rasvis kirjoitti:Totta, ei selviä kuljettaja ja saattaa käydä niin että auton omistaja/haltija ei sattumalta muista kenelle autoaan oli juuri silloin lainannut.

Liikennekäyttäytymisessä ja ihan elämässä yleisestikin itseäni ihmetyttää miksi joku käyttäytyy kusipäisesti jos sillä ei edes saavuta mitään suoraa taloudellista tms. etua. Kenen mielestä on kivaa että muut pitävät itseä kusipäänä?
Eikös tuo uusi laki velvoita auton haltijan maksamaan jo tolpparäpsytkin, jos ei kuskia tunnisteta? Luulisi tuossa pätevän myös...? Vai onko kakkamedia (iltis) saanut mut ihan sekasin näistä?
Täähän in ihan eri asia. Eihän rahastustolpat liity mitenkään liikenneturvallisuuteen... :silly:
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Mulle kerrottiin että koko homma sai kylmää kyytiäkin, kaiken lisäksi.

Mutta samaa voisi hyvin käyttää missä tahansa rikoksessa, jos rikesakosta tehtäisiin hallinnollinen maksu...

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Eilen taas klassikko Järvenperä näytti voimansa.

30kmh omakotitaloalue, pysäkkki, jonka edessä suojatie. Pysähdyin pysäkille, suojatiehen alle 5m tai jotain kun jäi lastenvaunutkin pois niin piti ajaa se varmasti niin että on helppo mennä pois kyydistä. Takaa tullut auto noin 40kmh ohi jarruttamatta vastaantulevaa kaistaa....

Se on uskomatonta, miten tyhmiä ihmiset voi olla. Siinä on suojatiemaalaukset, suojatiemerkit, bussi on pysäkillä, näkyvyys oikeelle on 0, ne ohittaa bussia vastaantulevaa kaistaa, ajaa 10kmh+ ylinopeutta, ei ees katso oikealle, eikä ees jarruta tossa tilanteessa ja ne asuu sielä itse...............

Okei mun ois pitänyt taas tajuta toi, että takana tuleva auto on aivoton kpää, mutta kun liikenteessä pitäs sen takana olevankin ajaa aivot päällä, ja ymmärtää riskit ja tiedostaa ne ja ennakoida ne. Ymmärtää tekojensa mahdolliset seuraukset, JOS............ Mutta ku ei nää näköjään tajua ees miettiä tälläsiä asioita.
Joskus miettii, että miten on mahdollista, ukkelilla on 100K maasturi ja se ei tajua mistään mitään. MIten sen on saanut ees töitä?

Ei löydä sanoja enää.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

S_A kirjoitti:Joskus miettii, että miten on mahdollista, ukkelilla on 100K maasturi ja se ei tajua mistään mitään. MIten sen on saanut ees töitä?
Korkealla tulotasolla ja empatiakyvyn heikkoudella on tieteellisesti todistettu yhteys. Sillä ei siis ole väliä onko sieltä tulossa äiti lastenvaunujen kanssa suojatien yli, kun kuskilla on tarpeeksi hilloa.

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Täälläkin kun ajaa Saaristokatua pitkin (joka vie arvoalueelle) ja jossa on 40km/h nopeusrajoitus niin aina liimautuu Volvo tai Audi maasturi aivan perään kiinni. Onpahan ne joskus ohittaneetkin kun ei ole rajoitusten mukaan ajaminen miellyttänyt. Tuolla tiellä on suojateitä ja talvisin niissä on aika suuret kinokset estämässä näkyvyyttä jalkakäytävälle, että vähän ihmetyttää tuo touhu.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Meillä on tässä kylätiellä 40km/h rajoitus kylän kohdalla, 60km/h kylältä vähän ulospäin ja 80km/h loppupätkä molempiin suuntiin. Tuo 40km/h ei joka kohdalla ole turvallisuusperusteltavissa, mutta ihan gutaa kylän rauhallisuuden kannalta.

Ei ole mitenkään harvinaista, että 40km/h alueella 40km/h on aivan liian hidasta, 60km/h alueella 60 joko on ihan ok tai siinä pitää mennä ohi, jotta 80km/h alueella voi sitten ajaa hienosti 70km/h. Tähänastisen ässäsuoritteen teki kuitenkin pari päivää takaperin eräs Almera -kuski, joka hiljattain yritti työntää vauhtia 40-alueella, meni ohi 60-alueella, paineli suurinpiirtein suurinta sallittua 80 aluella ja suuntasi 120km/h rajoitetulle moottiritielle ajamaan 105km/h. Mun järkeen tuo ei ihan sovi, mutta ehkä se 105km/h on kyseisen Almeran maksimivauhti (ehjän ei ole, sen osaan kertoa).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Paljon käsitelty asia tama. Monen auton käyttöalue nopeuden suhteen tuntuu olevan 60-90 km/h - paikasta riippumatta. Painottuen n. 75 km/h vauhtiin. On sitten 30 tai 120 taulun alueella. Viimeaikoina asia on konkretisoitunut Tuusulanväylällä Paloheinän tietyön kohdalla.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, tietyöt on ihan oma asiansa. Jollain tasolla ymmärrän, että kun se alennettu rajoitus on vähän turhan usein ylipitkälti mitoitettu ja voimassa vaikka ketään ei työmaalla ole viikkoon käynyt tai työmaa on jo ohikin niin niiden uskottavuus karisee, mutta on se silti jännän näköistä kun jengi vetää kohtuu huoletta duunarin varpaiden vierestä viilettäen.

Jokunen vuosi takaperin radiossa pyöri mainos, jossa kerrottiin "Tietyöläiset eivät ole tielläsi, he tekevät sinulle tietä". Minusta tuo oli aika hyvä slogan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Paikalla
Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

75kmh on ankean kiinalaiskipon maksimi marssivauhti, jos ei halua poistua mukavuusvyöhykkeeltä.
VMP

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Tuomas K kirjoitti:
S_A kirjoitti:Joskus miettii, että miten on mahdollista, ukkelilla on 100K maasturi ja se ei tajua mistään mitään. MIten sen on saanut ees töitä?
Korkealla tulotasolla ja empatiakyvyn heikkoudella on tieteellisesti todistettu yhteys. Sillä ei siis ole väliä onko sieltä tulossa äiti lastenvaunujen kanssa suojatien yli, kun kuskilla on tarpeeksi hilloa.
Joo tänään näitä meni Osmankäämintiellä 2 kappaletta...Kaikista paras oli vielä se, että ensimmäinen autolija näki vasemmalta tietä ylittävän pojan...päästi sen ja ajo pysähtymättä ohi. Takana tullut premium Saksalainen auto teki saman tempun.

En voi käsittää tollasta typeryyttä. MIten noi voi olla noin umpi sokeita... Ei ees pojan oleminen suojatiellä saa sitä ratasmäärää raksuttamaan, että "HEII...bussi...näkyvyys..suojatie..ohitus..." EI...EI..ei........ei niiku...sii..ss...ARRGGHGH! :bad-words: :bad-words: :bad-words: :bad-words: :bad-words: :bad-words: :bad-words: :bad-words:
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Nopeusrajoituksista voisi mainita oman kotitien. Rajoitus on 30 km/h, ja se ei ole kilometriäkään liian vähän. Tie on kapea, mutkainen ja mäkinen. Molemmin puolin on ojat, alueella asuu paljon lapsiperheitä ja parhaimmillaan näkyvyys lasketaan metreissä. Taidan silti olla yksi harvoja joka siinä oikeasti ajaa kolmea kymppiä. Naapurin kyydissä joskus mentiin jäteasemalle viemään taloyhtiön romuja, 50 km/h oli naapurilla vauhtia kolmen kympin alueella.

Avatar
Manu
Viestit: 525
Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Manu »

Tänään päivällä Kehä ykkösellä Mersutaksi ei näyttänyt vilkkuja kun kääntyili tai vaihtoi kaistaa :bad-words: tähän kyytiin ei ainakaan kannata mennä ettei näe kohta tähtiä :roll:

Dam
Viestit: 155
Liittynyt: 05 Maalis 2017, 15:24
Car(s): Jeep Compass 4XE

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Dam »

Editoi tuota videota sen verran että sumentaa rekisterikilven tai ehkä laittaa kakkaemojit siihen päälle, lähetä iltahöpöön ja kysymys Rönkölle on Teslassa yleinenkin vika side collision warning systemssissä kun auton nopeus noin muuttuu. En nyt enää muista rekisterinumeroa niin en osaa sanoa onko kyseessä sama sankari joka tuon vastaavan lisäksi tekee äkkijarrutuksia ihan turhaan kuten liikenneympyrässä eikä taida vilkku toimia ollenkaan. Voi olla toki yleisempikin ongelma tuossa automallissa.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Eilen työntelin vessaani Suomenojalta länärille itään. Edessäni oli jokin jaris, jonka kuski oli piiskannut koninsa huimaan 60 km/h nopeuteen. Scudetto oli ilmeisesti liian lähellä persettään, koskapa koputteli päätä, onneksi omaansa, sormella. Joo siinä ompun liittymässä se hurjasteli jo 75 km/h..

Avatar
molsky
Viestit: 551
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja molsky »

Ruokoton kirjoitti:10/10 suoritus Tesla(?) kuskilta. Mennyt ampeerit vissiin päähän.
Vieläpä ihan Teslan omistaman Suomen jälleenmyyjäliikkeen omistama auto, eli luultavasti työntekijöiden käytössä oleva kulkupeli(?). Kokeiltu selvästi agressiivisempaa myyntitaktiikkaa, ellei sitten ole vain todella pitkään odottanut ostajaa ja nyt sitten joku koeajolla päättänyt hieman rankemmin testailla. :lol:

Avatar
pitkämies
Viestit: 2468
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

molsky kirjoitti:
Ruokoton kirjoitti:10/10 suoritus Tesla(?) kuskilta. Mennyt ampeerit vissiin päähän.
Vieläpä ihan Teslan omistaman Suomen jälleenmyyjäliikkeen omistama auto, eli luultavasti työntekijöiden käytössä oleva kulkupeli(?). Kokeiltu selvästi agressiivisempaa myyntitaktiikkaa, ellei sitten ole vain todella pitkään odottanut ostajaa ja nyt sitten joku koeajolla päättänyt hieman rankemmin testailla. :lol:
Kortti pois kuudeks kuukaudeks kun sattuis kerrankin viranomaisia kartalle.......Muutoin ihan tosielämässä en välttämättä tuona patterimopo-kuskina pysähtyis seuraavalle teboilille lataamaan....
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
pitkämies
Viestit: 2468
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Kuvasta näkyy koht huonosti mutta Uber-Audin etuikkunasta pistää etuviistoon n.2,5metriä rauta-otran noutopihan metritavaraa.....
"Minähän en mitään kärryjä vuokraa!"....
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Macela
Viestit: 2621
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Macela »

Tänään oli klassinen "etpäs ohita".

Ajoin arvioilta puolen kilsaa vanhan farkkumondeon takana tietä jossa 60:n rajoitus, mentiin noin 40-50 kmh. Tämän jälkeen oikein hissukseen liikenneympyrään josta lähtee 80:n rajotuksella oleva tie. Tästä todella hitaasti kiihdytti vauhtia johonkin vajaaseen 60:iin, kunnes päätän lähteä ohittamaan niin Mondeokin lähtee selkeään kiihdytykseen, hetken mentiin vierekkäin ja täyskaasulla pääsenkin jo ohi. Kiva homma kun vastaantulijoitakin olemassa.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

https://www.is.fi/autot/art-2000005665844.html

Ihan asiallista taustatietoa. Ei tainnut mennä tuo Pastersteinin esiintyminen ihan niin edukseen kun varmaan suunnitteli.. Jotenkin tuntuu, että tämän tapaisia kannanottoja on kokoajan lisääntyvissä määrin.

https://www.is.fi/autot/art-2000005664976.html

Rivit rakoilee sisäisestikin. Noilla videoillahan Pastersteinin haave paljastuu: laittaisi tolppia suurinpiirtein niin tiuhaan ettei välissä ehdi kiihdyttää ja jarruttaa :lol:

Tähän kylälle tuli talvella sellainen nopeusnäyttötaulu. Tosin ensin ihmettelin kun se oli kylältä pois lähtiessä muutama sata metriä ennenkuin 40 muuttuu 6-kympisksi. Aika pian se siirrettiin sitten toiselle puolen tietä... Ennen tuossa väki ajoi järestään noin 60, siis 40 alueella, nyt selvästi väki haluaa nähdä sen taulun hymynaaman eikä punaista mykkyränaamaa :P Väittäisin, että tuo on kokolailla yhtä tehokas mitä kameratolppa. Tosin ei vaikuta valtiontalouteen, mutta vaikutus liikenteeseen voi olla jopa kameratolppaa parempi. En usko, että ketään tuo taulu häiritsee, mutta kameratolppa tuskin saisi olla ilkivallalta rauhassa kovin pitkään... Ehkä tuossa on syy miksei niitä juurikaan laitella taajamiin/risteysalueille/koulujen liki/tjsp. Voisi myös muodostua viikonloppuisin urheilulajiksi väläytellä tolppaa kilvet ja naamat piilossa :mrgreen:

Veikkaisin että nuo näyttötaulut olisi aika halpoja laitella teidenkin varsille eivätkä vaadi vahtimista ja ylläpitoa. Rauhoittava vaikutus ainakin tuolla tuntuu selvästi olevan ja positiivinen feedbäkki toimii.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Nuo näyttötaulut on yleensä ihan jees, ainakin osa vielä logittaa tilastoa siitä, moniko ajaa ylinopeutta. Tosin luotettavuus on vähän... epävarma. Tappiolan urheilupuistohallijuttuasian kohdalla oleva taulu heiluttaa lukemaa 38-43km/h välillä mittatarkkuuden rajoissa samalla nopeudella siihen ajaessa (GPS, varvikello ja cruisen pyynti siis samoja päivästä toiseen, sama auto, samat renkaat) - minusta aika huono tarkkuus.

Joskus ne kuitenkin onnistutaan sijoittamaan päin sanonkomämitä. Ehkä paras esimerkki Tervakoskelta, missä lätkä oli heti 40-kyltin jälkeen niin, että se mittasi jo 60km/h rajoitusalueelta asti. Kivahan se muuten on ajaa 60 rajoituksella 59km/h ja katsoa miten tuo taulu huutaa "YLINOPEUS! HIDASTA! MAAILMA TUHOUTUU! LAPSET JA NORPAT KUOLEE!", mutta jos tuo erehdytään tilastoimaan niin, että siinä 40 alueella muka ajetaan 59km/h ko tilanteessa, niin taas mennään peba edellä puuhun ja kovaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Noi näyttötaulut taitaa käyttää tutkaa nopeuden mittaamiseen ja tarkkuus on vähän epävarma. Sikäli se ei haittaa, kun niiden avulla ei yritetä jakaa oikeutta, vaan vain muistuttaa oikeasta nopeudesta.

Tässä meille tullessa on yksi sellainen, ja on ihan normaalia että se ensin näyttää n. 50 km/h nopeutta vaikka todellinen on 40 - 42. Kyllä se sitten tarkentuu kun ajaa lähemmäs.

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Meilläpäin nuo näyttötaulut ovat usein johtaneet töyssyn ilmestymiseen...
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^Joo, eikä mitään ihan tarkinta tutkaa. Silti ~15% toleranssi on aika kova, vaikka tosiaan ei oikeutta jaetakaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Vastaa Viestiin