Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
nipaka
Viestit: 2074
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Mersukuskilla on kiima-aika itsetunnon kohennukseen aina, kun havaitsee jonkun muun kuin perus-itäauton.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
mutt
Viestit: 5417
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ei pitäisi olla siitäkään kiinni, kun paljon on ollut liikenteessä ns. sosiaalisesti hyväksytyllä kalustolla.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

mutt kirjoitti:Onko mersukuskeilla kiima-aika vai mikä...
Herranjestas, tämähän voisi selittää toimistosihteerin poikkevan käytöksen. :lol:
Operating at the speed of dark

Avatar
nipaka
Viestit: 2074
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

mutt kirjoitti:Ei pitäisi olla siitäkään kiinni, kun paljon on ollut liikenteessä ns. sosiaalisesti hyväksytyllä kalustolla.
Jos olet märsykuskin mielestä ajanut poikkeavasti, niin olet koulutustarpeessa. Koulutuksen jälkeen märsykuskin itsetunto on kohentunut.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Macela
Viestit: 2621
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Macela »

Tänään useamman auton jono suht vilkkaaseen liikenneympyrään tullessa, ollaan hetki paikallaan, mun edessä viitisen autoa. Yksi näistä alkaa valumaan taaksepäin, mun edessä oleva soittaa sille torvea. Taaksepäin valuva auto pysähtyy ja ajaa hiukan eteenpäin missä olikin. No nyt tää torven soittaja alkaa valumaan taaksepäin mun ajamaa autoa kohti, alkaa jo näyttää siltä että vetokoukku osuu ihan just, nyt minä soitan hiukan torvea. Pysähtyy ja hetken päästä rykäsee vauhdilla metrin eteen. Liikenne jatkuu normaalisti. Erikoinen.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Liikenneympyrässä on monille jotain hyvin haastavaa. Viimeksi eilen illalla yhden pösön takana ajamassa täysin tyhjään ympyrään, eikä ketään edes näy missään lähelläkään. Pösökuskin mielestä oli silti tarpeellista pysäyttää auto, joka hitaasta vauhdista huolimatta tuli itselle täysin puskista, kun ei pysähdys olisi käynyt mielessäkään. Ma vaan kusun, miksi? :roll:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Alfissimo kirjoitti:Liikenneympyrässä on monille jotain hyvin haastavaa. Viimeksi eilen illalla yhden pösön takana ajamassa täysin tyhjään ympyrään, eikä ketään edes näy missään lähelläkään. Pösökuskin mielestä oli silti tarpeellista pysäyttää auto, joka hitaasta vauhdista huolimatta tuli itselle täysin puskista, kun ei pysähdys olisi käynyt mielessäkään. Ma vaan kusun, miksi? :roll:
Vanhus, huono reagointikyky, huono näkökyky, arkuus liikenteessä, hajamielisyys juuri sillä hetkellä jne ...?
Luonnollisia syitä. Ei liikenteessä pitäisi olla kenelläkään liian kiire, mutta
jos esim. 80-alueen kantatiellä ajaa paappa 40-50 km/h niin minkäs teet.
Joukkoliikennettä ei maalla ole ja kaupoille ja mumma kampaajalle on päästävä.

Olen päässyt siitä hyvään mielentilaan tällä hetkellä ettei
tieangstia saa millään syntymään.., helvata mikä ny vaivaa ku ei ahrista :mrgreen:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
GreenThing
Viestit: 832
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Jiitee kirjoitti: Olen päässyt siitä hyvään mielentilaan tällä hetkellä ettei
tieangstia saa millään syntymään.., helvata mikä ny vaivaa ku ei ahrista :mrgreen:
Toimiva mielialalääkitys?
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

GreenThing kirjoitti:
Jiitee kirjoitti: Olen päässyt siitä hyvään mielentilaan tällä hetkellä ettei
tieangstia saa millään syntymään.., helvata mikä ny vaivaa ku ei ahrista :mrgreen:
Toimiva mielialalääkitys?
Luomuruisleipä ja kahvi ?? :wink:

Tai : https://www.youtube.com/watch?v=l17j6ydNo5Q

Kuva
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kansan syvissä riveissä kun on moottoritien rampin päästä löytyvä kärjellään seisova kolmio ymmärretty jo pitkään etuajo-oikeutta tarkoittavaksi, koki Prius-kuski tänään tarpeelliseksi soittaa torvea kun en antanut moottoritietä ajaessani tietä tälle rampilta liittyvälle sankarille. Sekä auton edessä että takana kyllä olisi ollut tilaa liittyä.

Ja ylläolevasta liikenneympyräkeskustelusta tuli mieleen muutaman päivän takainen sankari. Henkilö poistuu liikenneympyrästä, ei käytä vilkkua. Kääntyy risteyksestä, käyttää vilkkua. Poistuu toisesta liikenneympyrästä, ei käytä vilkkua. Kääntyy kaupan pihaan, käyttää vilkkua. Hilkulla oli että en ajanut perässä kaupan parkkipaikalle ja kysynyt, onko tullut perehdyttyä liikenneympyrässäajon sääntöihin.

AAW
Viestit: 1035
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja AAW »

Tänään mentiin 60km/h, kun tuli kamera vastaan vauhti tippui 40km/h. Nopeusrajoitus tiellä 100 km/h. :roll: :roll:

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja alum »

Tuomas K kirjoitti:Kansan syvissä riveissä kun on moottoritien rampin päästä löytyvä kärjellään seisova kolmio ymmärretty jo pitkään etuajo-oikeutta tarkoittavaksi, koki Prius-kuski tänään tarpeelliseksi soittaa torvea kun en antanut moottoritietä ajaessani tietä tälle rampilta liittyvälle sankarille. Sekä auton edessä että takana kyllä olisi ollut tilaa liittyä.

Ja ylläolevasta liikenneympyräkeskustelusta tuli mieleen muutaman päivän takainen sankari. Henkilö poistuu liikenneympyrästä, ei käytä vilkkua. Kääntyy risteyksestä, käyttää vilkkua. Poistuu toisesta liikenneympyrästä, ei käytä vilkkua. Kääntyy kaupan pihaan, käyttää vilkkua. Hilkulla oli että en ajanut perässä kaupan parkkipaikalle ja kysynyt, onko tullut perehdyttyä liikenneympyrässäajon sääntöihin.
Takavuosina eräät liikennetoimittajatkin (mm. Hesari) kirjoittivat, että olisi "kohteliasta" väistää ohituskaistalle jonkun pyrkiessä liittymästä moottoritielle. Tämän monet ovat tulkinneet väistämisvelvollisuudeksi. Kun nykyautot ovat niin suuritehoisia, moottoritielle kiihdytettäessä olisi kerrankin tilaisuus painaa kaasua oikein sydämen kyllyydestä ja nostaa oma nopeus muun liikenteen vauhtiin. Raskaat yhdistelmäajoneuvot ovat sitten eri juttu.

Minäkin olen tottunut termiin liikenneympyrä. Kun sellaisen tarpeellisuudesta eräässä risteyksessä käytiin aikanaan keskustelua, eräs einstein näki hyväksi valistaa, että oikea termi on kiertoliittymä kyseenalaistaen asiantuntemukseni, kun en tunne edes oikeaa terminologiaa.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ pyydä einstainia myös korjaamaan tieliikennelaki, jossa virheellisesti puhutaan liikenneympyrästä
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180729
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Paikalla
FinPat
Viestit: 7219
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kuka tietää ketä kontrolloi vaihtuvia nopeusrajoituksia Ykköstiellä? Tänään aamulla joka toinen rajoitus oli 100 km/h ja joka toinen 120km/h. Jossakin viidennen nopeuden vaihdon jälkeen suoralla tiellä alkoi kunnioitus liikkennemerkkejä kohtaan putoamaan..

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

FinPat kirjoitti:Kuka tietää ketä kontrolloi vaihtuvia nopeusrajoituksia Ykköstiellä?
Nopeusrajoituksen pitäisi kontrolloida tiellä liikkuvien ajoneuvojen kuljettajia, mutta koska valvonta on käytännössä olematonta, on myös kontrolli olematonta. Käytännössä nopeusrajoitukset eivät siis kontrolloi juuri ketään.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Liikennevaloista kääntyminen oikealle, annan tietä jalankulkijalle. Jalkahenkilöllä narun jatkona koira, joka reilu metrin perässä lyö liinat kiinni suojatien reunaan ja taluttaja meinaa kaatua nykäisystä. Ei liiku nykimälläkään ja samalla kävelijöiden valo vaihtuu punaiseksi koiran nököttäessä sijoillaan, jolloin taluttaja luovuttaa ja palaa keskeltä tietä takaisin reunaan. Oli huvittava tilanne seurata vierestä :lol:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

FinPat kirjoitti:Kuka tietää ketä kontrolloi vaihtuvia nopeusrajoituksia Ykköstiellä? Tänään aamulla joka toinen rajoitus oli 100 km/h ja joka toinen 120km/h. Jossakin viidennen nopeuden vaihdon jälkeen suoralla tiellä alkoi kunnioitus liikkennemerkkejä kohtaan putoamaan..
I'll see you and raise twenty; tänä aamuna suhasin muuttuvien rajoitusmerkkien välistä Kutostiellä, vasemmalla puolella rajoitus 80, oikealla 100. Tyrkkäsin satasta, luonnollisesti. 8)
Operating at the speed of dark

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Hupaisa tilanne eilen motarilla Hämeenlinna-Helsinki -välillä. Ajelin vakkari päällä vasenta kaistaa noin 125..126 todellista. Oikeaa kaistaa menee twingo ehkä reilua satasta. Kun olen kuolleen kulman kohdilla, niin twingo päättää vaihtaa vasemmalle kaistalle ilman mitään turhia vilkkuja kun rekka menee noin 100 m edellä. Polkaisen reiluhkosti jarrua ja twingonkin kuski havahtuu ja palaa oikealle. Twingon kuski veivaa ikkunan auki ja alkaa heilutella keskisormea käden ollessa autosta ulkona olkapäätä myöten :lol: Hieman häkellyin tuosta reaktiosta, mutta kai sitten jotain tuossa törttöilin.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^Suosittelen kauheasti että vakkari ajelu jätetään oikealle kaistalle. Vasemmalle kun on tarve ohittaa, ohitus ripeästi ja paluu oikealle.
Tuo mainitsemasi tilanne Twingon näkökulmasta on aika hanurista kun vasemmalla nukkuva nero saattaa ajaa 0.5 km/t yli oikealla olevan ja katsoo kun oikealla oleva ajaa juuri noin rekan perään ja jää jumiin sinne. Epäsosiaalista toimintaa. Siis ei juuri tuo sinun kokemasi mutta hyvin moni muu samanlainen.
Kuva

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Pujazuba kirjoitti:^Suosittelen kauheasti että vakkari ajelu jätetään oikealle kaistalle. Vasemmalle kun on tarve ohittaa, ohitus ripeästi ja paluu oikealle.
Tuo mainitsemasi tilanne Twingon näkökulmasta on aika hanurista kun vasemmalla nukkuva nero saattaa ajaa 0.5 km/t yli oikealla olevan ja katsoo kun oikealla oleva ajaa juuri noin rekan perään ja jää jumiin sinne. Epäsosiaalista toimintaa. Siis ei juuri tuo sinun kokemasi mutta hyvin moni muu samanlainen.
Miten tossa olisi voinut ajaa Gasket enää ajaa ripeämmin kuin ajoi jo suurinta sallittua +sakkoraja siihen päälle vielä?

Ja ei motarilla ei ole mitään tarvetta päästä äkkiä takas vasemmalle(siis oikealle) kaistalle, ei se oikea(siis vasen) lopu kesken. Fiksumpaa vaihtaa oikelle reilusti ennen hitaammin ajavan perää ja vaihtaa takaisin oikealle reilusti sen edessä. Saisi turvaväli olla kunnossa ohittaessakin...
(En ainakaan itse jonkun toisen vuoksi aja ylinopeutta, ite siitä kuitekin sanktiotkin saa eikä esim. motarilla perässä vauhtia työntävä maksa kuin omat sakkonsa)

Ohan täysin Twingon kuljettajan syytä kun ei osaa katsoa peiliim eikä käyttää vilkkua.

Eihän mikään estä sitä oikeaa kaistaa ajavaa käyttämästä omia polkimiaan, eli vähän hidastaa ajoissa ja ohittajan taakke, tai jos pieni nopeusero vähän nostaa omaa nopeuttaan ja vaihtaa kaistaa eteen.


Edit(vasen ja oikea sekaisin...)
Viimeksi muokannut Garmund, 26 Loka 2019, 23:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Pujazuba kirjoitti:^Suosittelen kauheasti että vakkari ajelu jätetään oikealle kaistalle. Vasemmalle kun on tarve ohittaa, ohitus ripeästi ja paluu oikealle.
Juuei. Suosittelen muutamaa kymmentä tuhatta (mielellään arkista) moottoritiekilometriä avoimin silmin ja mielin, että kokonaisuus alkaa hahmottua. Silloin kun kyseessä on yksittäinen ohitus, ei ole mitään tarvetta pitää itse ohituksessa kiirettä, kun kaistassa riittää. Silloin kun on jonoja, on kokonaisuuden kannalta huomattavasti tärkeämpää pitää oma vauhti mahdollisimman lähellä tavoiteltua marssivauhtia, jotta päätyy omaan paikkaansa jonossa.

Joka kerta moottoritiellä ajaessa saa ohittaa uudestaan niitä, jotka ovat vasemmalla kaistalla painaneet kaasua "koska pitää ohittaa ripeästi" ja menneet vahingossa ohi myös omaa marssivauhtiaan nopeammista autoista. Tämä edestakainen ohittelu aiheuttaa pumppaamista ja ihan turhaa härväämistä. Jos vasurillakin ajaa marssivauhtia tai lähelle sitä, huomaa kun "oma" paikka oikeassa jonossa on tarjolla, kun niitä edempiä ei enää ohitakaan automaattisesti.

Kun katselee sitä automassaa ympärillään, ei pidä ajatella että miten minä olisin tai joku muu yksittäinen autoilija olisi nopeiten perillä, vaan sitä, että millaisella liikenteellä keskimäärin ne autoilijat siitä ympäriltä pääsee perille. Vastaus tuppaa olemaan "järjestäytymällä niin, että nopein menee ekana" ja tämä puolestaan pohjautuu vahvasti härväämisen minimoimiseen.
Pujazuba kirjoitti: Tuo mainitsemasi tilanne Twingon näkökulmasta on aika hanurista kun vasemmalla nukkuva nero saattaa ajaa 0.5 km/t yli oikealla olevan ja katsoo kun oikealla oleva ajaa juuri noin rekan perään ja jää jumiin sinne. Epäsosiaalista toimintaa. Siis ei juuri tuo sinun kokemasi mutta hyvin moni muu samanlainen.
Jos ohittaja on tulossa 0,5 kilometriä tonnissa kovempaa, voi:
A) vaihtaa kaistaa eteen ajoissa ja/tai
B) polkaista lisää vauhtia (jopa Twingolla saa sen 0,5km/h aika nopeasti lisää)
..ja joka tapauksessa pitäisi vilkulla ilmaista aikeensa vaihtaa kaistaa.

Jos taas ohittajana ollessa tuntuu samalta että nyt kestää liikaa, niin kannattaa kokeilal törkätä siitä vakkarista ihan 1-2km/h lisää vauhtia ja huomioida, miten paljon tilanne muuttuu. Nimittäin kun tajuaa, että 2,5km/h on nopesuerona viisinkertainen 0,5km/h verrattuna ja muutos on oikeasti erittäin huomattava. Toisaalta, kun nopeusero on 0,5km/h tai jopa sen 2,5km/h, niin ohitettavan tehdessä idioottimaisia, laittomia ja riskaabeleita liikkeitä ei tarvitse survoa jarrupoljintakaan tulipellistä läpi, vaan väistö, tööttäys ja hidastus on huomattavasti helpompaa kuin jos on polkenut reilusti lisää kaasua.

Tämä ihan sillä kokemuksella, minkä toistakymmentä vuotta arkista työmatkaa toistasataa kilometriä päivässä (onneksi viimeisen vuoden aikana etätöiden ansiosta paljolti vähentymään päin) moottoritietä höylänneenä on saanut. Mainittakoon myös, että vaikka meno on valvonnan vähentyessä villintynyt entisestään, on oma ajaminen huomattavasti stressittömämpää ja rennonpaa kuin 10v sitten, kun olen ruvennut ajattelemaan ja hahmottamaan kokonaisuutta pelkän oman matkani sijasta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Toki seurailen motarilla peilejä myös vasemmalla kaistalla ja samoin koitan välttää etten tahallani ketään pussita esimerkiksi rekan perään. Tuolloin alkuiltapäivästä ei hirmu liikennettäkään ollut. Luulisin, että siksi saattoi twingoltakin jäädä ympäristön havainnointi/vilkun käyttö. Onneksi ei itseni takana ollut ketään liian lähellä. Ei siinä tosiaan olisi tarvinnut kovin ihmeellistä kaasun nostoa tai pientä lisäkiihdytystä niin olisi kaikki mahtuneet vallan hyvin. Tilaa kyllä oli. Tai edes väläyttänyt vilkkua. Itseä kyllä eniten huvitti tuo kuskin reaktio.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Olenko ainoa ketä kyrpii autojen "älykkäät" valot näin syksyn sumuisilla keleillä vastaantulijan roolissa?
Tulee niin kovin paljon autoja vastaan jotka tuikkii täydet luxit päin näköä mäkien ja mutkien takaa ja sitten vielä viimeistelee elämyksen
heittämällä täydet valot päälle 20m ennen kuin autot kohtaa.

Sumukelissä näkyy kivasti kun noi älylamput jättää hienosti mustan kaistaleen omalle kohdalle. No muuten hyvä mutta se perkaleen valomuuri joka
jää omasta autosta katsottuna oikealle puolelle blokkaa kaiken näkyvyyden eteenpäin ja sumusta siroava valo häikäisee mukavasti.

Lisää elämyksiä nuo älyvaloautot tarjoilee perässä ajaessaan kun se pimennetyn kaistaleen raja heiluu jomman kumman sivupeilin kohdalla tarjoillen silmille
mukavasti tuikkivaa valoa peilin kautta.

Tommoset lamput lienee täysin sääntöjen ja direktiivien mukaisia, mutta paljon enemmän nuo älylamput kiusaa kuin harvakseltaan vastaantulevat DIY xenon, led, tms valotuningit.

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Garmund kirjoitti: Ja ei motarilla ei ole mitään tarvetta päästä äkkiä takas vasemmalle kaistalle, ei se oikea lopu kesken. Fiksumpaa vaihtaa oikelle reilusti ennen hitaammin ajavan perää ja vaihtaa takaisin oikealle reilusti sen edessä.
Siis hä kuinka?
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

^oho vasen ja oikea sekasin :D
Suoraan vaan suoraa

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Tänään päivällä olin juuri ajanut Lappeenrannan eräästä liikenneympyrästä kun takaa rupesi kuulumaan tööttäilyä.
Katselin peiliin ja kaksi jotain citymaasturia ajeli siellä rinnakkain. Toisella vilkaisulla näin kun noin 4 metriä pitkä perävaunu valuu irtonaisena liikenneympyrästä ulospäin. :-D

Toisekseen mutsi kertoi tänään että toissakesänä joskus ennen puoltayötä tiellä näkynyt nuori osittain verinen nainen, joka halusi heti paniikissa autoon kyytiin. Oli hypännyt liikkuvasta autosta ja pakeni poikaystäväänsä, joka tuli perässä..
Ei kuitenkaan väkisin autoon.
Monenlaisiin seikkoihin tuolla liikenteessä voi törmätä..
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
hjpp
Viestit: 1910
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Vainio kirjoitti:Olenko ainoa ketä kyrpii autojen "älykkäät" valot näin syksyn sumuisilla keleillä vastaantulijan roolissa?
Et. Ovat aivan :bad-words:.

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Vaikeita on tasa-arvoisten risteyksien väistämisvelvollisuudet meille kuopiolaisille. Kotiin ajaessa, kun käännyn risteyksessä oikealle olen ottanut tavakseni kuikata vasemmalle kun sieltä meinaa joka perkeleen kerta tulla auto kylkeen, tai sujahtaa pari senttiä keulan edestä.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ja joka kerta väistämällä opetat vastapuolelle, ettei siitä tasa-arvoisuudesta tarvi välittää. Eteen vaan, kyllä se jarru sieltä löytyy ja ehkä jopa kerrasta oppii väistösäännön. Ja vakuutusyhtiö on hyvä ostaja syyttömän autolle.

Ja tähän jatkettava vakavammin, että niin vaan se väistö on itselläkin selkärangassa, vaikka moneen kertaan olisi mennyt osuma vastapuolen piikkiin. Lahdessa pari vanhaa vakiopaikkaa ja yksi ihan uusi.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Äänimerkkiä kannattaa käyttää.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Täällä on yksi aikaisemmin tasa-arvoinen risteys tehty ympyräksi ja toimii paremmin. Jostain syystä siinä tasa-arvoisessa porukka ei ikinä osannut väistää oikealta tulevia. Oli kyllä sellainen paikka, että suoraan jatkuva päätie joutui väistämään, mutta ei se silti ole selitys. Bussireittien takia ymmärtääkseni oli noin. Tuossa sai monesti mennä töötin kanssa lähentelemään ja vasemmalta tulleet olivat kaikkea pelästyneen ja vihaisen välimailta. Nuo vihaiset keskisormen huitojat oli kaikkein koomisimpia, kun eivät siis selkeästi edes tajunneet itse tehneensä väärin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
nipaka
Viestit: 2074
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

hjpp kirjoitti:
Vainio kirjoitti:Olenko ainoa ketä kyrpii autojen "älykkäät" valot näin syksyn sumuisilla keleillä vastaantulijan roolissa?
Et. Ovat aivan :bad-words:.
Liityn kerhoon.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja A Bart »

nipaka kirjoitti:
hjpp kirjoitti:
Vainio kirjoitti:Olenko ainoa ketä kyrpii autojen "älykkäät" valot näin syksyn sumuisilla keleillä vastaantulijan roolissa?
Et. Ovat aivan :bad-words:.
Liityn kerhoon.
Vielä enempi kyrsii vain jälkiasennusxenonit tavallisissa umpioissa. :bad-words: noin niinkuin pääsääntöisesti

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Alfissimo kirjoitti:Täällä on yksi aikaisemmin tasa-arvoinen risteys tehty ympyräksi ja toimii paremmin. Jostain syystä siinä tasa-arvoisessa porukka ei ikinä osannut väistää oikealta tulevia. Oli kyllä sellainen paikka, että suoraan jatkuva päätie joutui väistämään, mutta ei se silti ole selitys.
Tämä risteysmalli saisi olla keskustaliikenteessä yleisempi. Kunhan se uppoaa kaaliin, niin pääväylälläkin on pakko ajaa silmät auki ja hereillä eikä kannata kaahata, mutta ei tarvi pysähdellä jos ei ketään ole muualta tulossa.

Riihimäen keskusta on loistava esimerkki, siellä kolmioita on hankittu säästöbudjetilla ja tasa-arvoisia on paljon. Keskustaliikenne pyörii rauhallisesti, mutta käytännössä jatkuvasti. Ei toki sovi kaikkialle, mutta sopisi olla nykyistä yleisempi ratkaisu.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

eicas
Viestit: 174
Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
Car(s): 159 TBi SW

Ex: 156 2.0 TS
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja eicas »

Vainio kirjoitti:Olenko ainoa ketä kyrpii autojen "älykkäät" valot näin syksyn sumuisilla keleillä vastaantulijan roolissa?
Ite oon kiinnittänyt huomiota aamujen pimentyäessä, että ajetaan päiväajovaloilla aamu kuudelta perse pimeänä.

Paikalla
FinPat
Viestit: 7219
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

eicas kirjoitti:
Vainio kirjoitti:Olenko ainoa ketä kyrpii autojen "älykkäät" valot näin syksyn sumuisilla keleillä vastaantulijan roolissa?
Ite oon kiinnittänyt huomiota aamujen pimentyäessä, että ajetaan päiväajovaloilla aamu kuudelta perse pimeänä.
En ole ihan varma mitä kaikkea "älykkäillä" valoilla tässä yhteydessä tarkoitetaan mutta teen väitteen että tilastollisesti tilanne on parempi automaattisesti lyhyille vaihtavilla kuin manuaalisilla. Voi olla että joskus automatiikka on myöhässä mutta toisaalta se aina vaihtaa jossakin vaiheessa. Sen sijaan käsin lyhyille nyppijät unohtavat yllättävän usein pitkät päälle. Tämä on yleistä varsinkin kellertävillä halogeeneillä ajavilla. "Maailma valkoiseksi LED barilla" kuljettajat sen sijaan tuntuu vaihtavan kohteliaasti jo melko kaukana.

Jos taas älyvaloilla viitataan näihin keilaansa käänteleviin LED / Laser matrix "beam forming" virityksiin niin näiden osalta en osaa kommentoida koska niitä on vielä sen verran harvassa. Ainakaan itse en ole tullut pahasti häikäistyksi vielä.

Ja nuo takavalottomat autot ovat kyllä älyttömyyden huippu.

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

En sanoisi autoa älyttömäksi, jos sen kuljettaja (kuljettajan paikalla matkustava?) on älytön.
VMP

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Polforea kirjoitti:

Riihimäen keskusta on loistava esimerkki, siellä kolmioita on hankittu säästöbudjetilla ja tasa-arvoisia on paljon. Keskustaliikenne pyörii rauhallisesti, mutta käytännössä jatkuvasti. Ei toki sovi kaikkialle, mutta sopisi olla nykyistä yleisempi ratkaisu.

Riihimäellä joo toimii hyvin, tosin ehkäpä sen takia ettei sitä liikennettä ole :D

Sunnuntaina iltapäivällä keskustan läpi juna-asemalle ajaessa näin n. 10 autoa, 5 jalankulkijaa ja yhden polkupyöräilijän...

Mutta pakottaa se joo ajamaan hiljaa kun ei ole sielä niin hyvää näkyvyyttä oikelle kaikissa niissä tasa-arvoisissa.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, ei ole iso keskusta eikä liikennettä ole paljoa, mutta jos onnistuu poikkeamaan paikallisen ruuhkan aikaan jolloin sitä liikennettä on jonkin verran, niin tosiaan huomaa että se liikenne pysähtelee vain niiden ainoiden liikennevalojen tahdissa, muuten soljuu jatkuvasti eteenpäin.

Jos pääväylällä on liikennettä jatkuvasti ja sivuväylällä vähempi, pätkitään sitä liikennettä kaupunkiolosuhteissa perinteisesti liikennevaloilla (nykyään onneksi myös ympyröin). Jos pääväylän pitää väistää sivuväylää ja kaikki osaavat ajaa (joo, tähän tää kaatuu, mutta lukekaa nyt silti) riittää pääväylällä kevennys tai varsin lyhyt pysähdys sivuväylältä mukaan tulijan pääsemiseksi liikennevirtaan, verrattuna liikennevaloihin, jolla kaikki suunnat ovat käytännössä vähintään kahdesti stopissa.

Kuten sanottu, ei tuokaan ole ratkaisu joka paikkaan eikä sovi kaikkialle, mutta ainakin pk-seudulta löytyy monta risteystä, joissa tälläisellä käänteisellä väistämisvelvollisuudella voisi tehostaa risteyksen vetävyyttä huomattavasti, kun värivalotolpat voisi paalata. Saisi siis olla minusta nykyistä yleisempi ratkaisu.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Voisi joo olla riihimäen tyylinen ratkaisu ihan toimiva muuallakin.

Kuhan ei ole toteutettu kuten Hyvinkäällä että pääkatu on muuten etuajo-oikeutettu paitsi yksi risteys mikä pitää vaan tietää. :) (en ainakaan muista että siitä olisi mitäön varoitusta ja muilta kaduilta on kolmiot pääkadulle tai sitten liikennevalot risteyksessä.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, Hyvinkäällä kannattaa olla varovainen. Niitä kolmiottomia on meinaan 3, joista yhdessä on myös liikennevalot (ja yleensä käytössä) :D
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

AAW
Viestit: 1035
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja AAW »

Tänään Länsiväylällä Toyo kuski päätti lyödä liinat kiinni päästääkseen liitymiskaistalta auton eteensä. Sain keskarin kun kehtasin painaa tööttiä hätäjarrutuksen päätteeksi.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Siellähän on rampin päässä osoitettu etuajo-oikeus kärkikolmiolla, tojotajuntti vain noudatti sääntöjä :roll:

eicas
Viestit: 174
Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
Car(s): 159 TBi SW

Ex: 156 2.0 TS
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja eicas »

^Se kärkikolmio koskee rampilta liittyviä, ei väylällä jo kulkevia.

Avatar
mutt
Viestit: 5417
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Jospa toyotamies oletti liittyjän tulevan tielle joka tapauksessa, antoi tilaa tai ei? Kyllähän se törmäyksen välttäminen on oikea toimintamalli riippumatta siitä, kuka on oikeassa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Silloin ei näytettäne keskaria (toiselle) uhrille vaan tilanteen aiheuttaneelle kiilarille. Ainakin jos toinenkin aivosolu pyörii vielä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

eicas kirjoitti:^Se kärkikolmio koskee rampilta liittyviä, ei väylällä jo kulkevia.
Tiedän toki, kyseessä olikin vitsailu siitä, kuinka sieltä rampilta on tapana tulla sillä oletuksella, että pääväylää ajava antaa tietä. Moni siis ajaa niin, kuin pääväylää ajavilla olisi väistämisvelvollisuus. Juuri viime viikolla tojota priuksella ajava sankari suuttui ja alkoi tööttäilemään, kun en antanut rampilta kolmion takaa liittyvälle tietä.

Avatar
nipaka
Viestit: 2074
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Tuomas K kirjoitti:Juuri viime viikolla tojota priuksella ajava sankari suuttui ja alkoi tööttäilemään, kun en antanut rampilta kolmion takaa liittyvälle tietä.
On minulleki motarille tuleva autistikuski näyttänyt keskaria kun en erikseen antanut tietä. Edessä ja takana oli tilaa.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ei ole vielä talvi, eikä ole ollut mitenkään liukasta omilla reiteillä ja silti porukka ajelee tuolla taas ihan kusi sukassa. En minäkään liian kovalla vauhdilla ala rajoja ulosmittaamaan, mutta jos tie on joko selkeästi märkä tai selkeästi kuiva, niin 60:n tiellä ei tarvi ajaa viittäkymppiä.

Tätäkö tää taas on seuraavan puoli vuotta riippumatta siitä, mitä tiellä tai taivaalla oikeasti on.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
GreenThing
Viestit: 832
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Alfissimo kirjoitti:Ei ole vielä talvi, eikä ole ollut mitenkään liukasta omilla reiteillä ja silti porukka ajelee tuolla taas ihan kusi sukassa. En minäkään liian kovalla vauhdilla ala rajoja ulosmittaamaan, mutta jos tie on joko selkeästi märkä tai selkeästi kuiva, niin 60:n tiellä ei tarvi ajaa viittäkymppiä.

Tätäkö tää taas on seuraavan puoli vuotta riippumatta siitä, mitä tiellä tai taivaalla oikeasti on.
Nokun radiossa varoitettiin, niin ei silloin voi luottaa omiin aisteihin.... :roll:
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

Vastaa Viestiin