Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

S_A kirjoitti:

TÄä uus HSL:n kortinlukija aiheuttaa hämminkiä, on muuten aika erilainen rytmi sen kanssa työtä tehdessä kun vanhalla koneella oli. Nyt on ihan oikeasti se tilanne, että aikaa menee paljon ja vilkku saattaa mennä vasemmalle ennen kun keksit, että "ahaa sillä on arvoa kortilla..eli napu napu napu eiku napu napu" ja sitten otat vilkun pois vasemmalta ja odotat..ja odotat..ja odotat...koska et uskalla lähteä välttämättä siitä ajelemaan kun toinen ettii nappuloita siitä näytöstä.
Tuosta uudesta laiteesta tulee vähän tunne että "keksitty pyörää uudestaan"&yritetty liian hienoa. Tietenkin yhdellä kädellä käyttö kiva, mutta vie joo arvokortilla toiminnot tietävältäkin kaksin/kolmin kertaisen ajan vanhaan verrattuna. Hyvää tuossa on se ettei vaadi vasaraa nappien painamiseen, kuten osa vanhoista vaati. (Eli siis vaati ihan älyttömästi voimaa osa vanhanmalisisti että otti painalluksen)

Olisivat miusta saaneet vaan hommata uudet saman tyyliset kuin vanhat.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Mun mielestä dösäkuskit kyllä tosi hyvin haltsaa ton vilkun ja pysäkiltä lähdön käytännössä. Ite ainakin uskallan mennä rinnalle kun vilkkua ei näytetä ja kun se vilkku sieltä tulee niin käytännössä aikas järjen kanssa sieltä pysäkiltä lähdetään.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15003
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Vähän erilaista liikenneraivoa...

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkel ... ssa-isanta

:o

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11185
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

billy kirjoitti:
Ottaen huomioon sen että varmaan 2/3 -osaa pk-seudun bussikuskeista on jostain Afrikasta, Lähi-Idästä tai (entisen) itäblokin maista niin liikennekulttuuri on mitä on.
Joo, kyllä kaikkien pitäisi olla suomalaisia, koska olemme ralli- ja formulakansaa ja ns. rattimiehiä. Missään maailmassa ei ajeta niin taitavasti, joustavasti ja muut huomioiden kuin Suomessa.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Vittorio Jano kirjoitti:
billy kirjoitti:
Ottaen huomioon sen että varmaan 2/3 -osaa pk-seudun bussikuskeista on jostain Afrikasta, Lähi-Idästä tai (entisen) itäblokin maista niin liikennekulttuuri on mitä on.
Joo, kyllä kaikkien pitäisi olla suomalaisia, koska olemme ralli- ja formulakansaa ja ns. rattimiehiä. Missään maailmassa ei ajeta niin taitavasti, joustavasti ja muut huomioiden kuin Suomessa.
Ei joo. Suomen liikenne on joustavinta maailmassa.!
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Tänään ekan kerran eläessä tuli turvauduttua navigaattoriin ja himpun paremmin ymmärrän idootteja liikenteessä. Kyl se meinaan niin paljon huomiota vie ympäristön seuraamiselta, vaikka pitäisi tapahtua päinvastoin, ja huomiota tulee muutenkin kiinnitettyä ihan vääriin asioihin kun koittaa ymmärtää navin ohjeita ja vilkuilla sen karttaa vaikkei risteys olisi vielä lähelläkään, koko ajokäytös muuttui eikä todellakaan parempaan suuntaan.

Lisäksi se neuvoi 5km aikasemmin vasemmalle kaistalle ennen kuin käännyttiin. Kieltäydyin sitkeästi.

Sitten kun sai navin kiinni ja ajoi vieraassa kaupungissa ihan vaistolla, niin meni homma paljon sujuvammin ja turvallisemmin.

Kaikkeen oppii ja tottuu, mutta mulla menee navi takaisin hanskikseen asumaan, kunnes taas tulee ihan oikeaa tarvetta.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15003
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
En minäkään paljoa navia käytä. Guuggelin versio toimii ihan okfine, yleisesti osaa neuvoa myös oikeat ryhmitykset ajoissa.

Sitä en kyllä tajua, että miksi #¤%#%¤& ne meni piilottamaan liittymänumeroinnit noista?! "Kymmenen kilometrin päästä... Poistu liittymästä." Ja kartalla on vaan liittymä ja joku random-mikäikinä-tie.
En toki ole edes tutkinut, saako tuota jostain takas näkyville, mutta aikasemmin (viime vuoden puolella) tuo näytti mikäikinä-tie:n vieressä liittymän numeron. Siis ihan tuolla metsässäkin, jos sellaisella tiellä ajelit, missä oli numeroidut liittymät ihan kylteissä asti...

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Meillä oli joskus joku route66 merkkinen navi, sitkeästi neuvoi motarilla kääntymään vasemmalle :mrgreen:

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11185
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

jkk kirjoitti:Meillä oli joskus joku route66 merkkinen navi, sitkeästi neuvoi motarilla kääntymään vasemmalle :mrgreen:
Ehkä se kahdeksan metrin väliin yrittänyt peruuttaja käytti samaa?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Vittorio Jano kirjoitti:
jkk kirjoitti:Meillä oli joskus joku route66 merkkinen navi, sitkeästi neuvoi motarilla kääntymään vasemmalle :mrgreen:
Ehkä se kahdeksan metrin väliin yrittänyt peruuttaja käytti samaa?
Itse asiassa paljon mahdollista, kun tämä seppä peruutti vasemmalle :mrgreen: enkä yhtään ihmettele että vaikka olisi käyttänyt navia löytääkseen parkkikselta ulos :lol:

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Navigaattorin kanssa vähiten häiritsevää on ollut ajaa pyörällä niin, että luurista navi päällä ja kuulokkeet korvissa. Povitaskussa olevaa ruutua ei yksinkertaisesti pysty näkemään ja laite rääkyy vain silloin, kun sillä on jotain asiaa. Tämä toki edellyttää navisoftaa, joka ei joka risteyksessä erikseen itke että jatka tästä suoraan tai joka motarin rampin kohdalla että pysy vasemmalla.

Eli jos vaan ääniopastus toimii oikein, työntää sen värkin jonnekin mistä sitä ei näe (ei sinne, irvileuat, ellei sitä erikseen itse halua) eikä helposti tavoita, niin vähenee se vilkuilu.

Edit: jaa niin, tähän ketjuun piti kertoa jossain välissä että Belgiassa hälytysajossa (vilkut päällä) oleva ambulanssi pysähtyi punaisiin valoihin ja odotteli vihreille asti, vaikkei ristetyksessä odotusaikana käynyt yhtäkään muuta autoa. Hämmästyin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^^ehkä sama jamppa ku jossain jäken suunnalla murjoi mussen siirtäessään sitä pajalla.

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Kertokaapa viisaammat oliko tänään nähty tilanne lainmukainen.

Vihreä valo palaa. Jonoa on, koska ensimmäinen auto on kääntymässä vasemmalle väistäen vastaantulevaa liikennettä. No, V6 Ooppeli vetää reipasta vauhtia oikealta ohi tästä jonosta, käyttäen tyhjiä parkkiruutuja ajokaistana. Ei voi olla laillista, vai oliko?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Eihän se ooppeli ihan oikein tehnyt, mutta miksi jonon keula ei kiertänyt sitä vasemmalle kääntyjää oikealta, jos kerran ooppelikin mahtui, vaikka tämä ei olekaan osannut ryhmittyä.
e: risteysalueella niitä ruutuja kuitenkaan ei ole.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Jaa a, ehkä muilla ei ollut niin kova kiire kuin ooppelistilla :-D

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Kertsu kirjoitti:Jaa a, ehkä muilla ei ollut niin kova kiire kuin ooppelistilla :-D
Ja aiheuttivat sen mainitsemasi jonon/liikennetukoksen omalla kiireettömyydellään.

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

alfa 156 v6 kirjoitti:
Kertsu kirjoitti:Jaa a, ehkä muilla ei ollut niin kova kiire kuin ooppelistilla :-D
Ja aiheuttivat sen mainitsemasi jonon/liikennetukoksen omalla kiireettömyydellään.
Totta, mutta sekö oikeuttaa rikkomaan liikennesääntöjä?

Edit. Tilanne oli vain hämmentävä ja wtf-fiiliksen herättävä, mutta kenellekkään ei sattunut mitään eikä vaaraakaan tainnut olla. Kiinnosti vain tietää, saapiko ruutuja käyttää ajokaistana.
Viimeksi muokannut Kertsu, 25 Huhti 2017, 17:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

En osaa kyllä sanoa onko parkkiruutujen läpi ajaminen laitonta / laillista. Parkkipaikoilla tuota tulee harrastettua useinkin jos on kaksi peräkkäistä ruutua tyhjänä (pääsee lähtemään keula edellä ulos ruudusta).
VMP

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Eilen Riihimäki-Forssa välillä tuli taas puoliperävaunullisen rekan kärryn katolta jäälauttoja alas vaikka kuinka. Kärryn rekkarissa oli maatunnuksena "A", mutta veturi oli kyllä ihan meikäläinen. Luulisi, että näkee peileistäkin jos noita varisee kokoajan. Tosin jos ei kiinnosta, niin ei sitten :twisted:
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Parkkipaikan kautta ajamalla tekee itsestään ainakin väistämisvelvollisen kaikkia muita kohtaan.

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Valitettavasti olen joutunut viime aikoina käymään tiuhaan tahtiin pääkaupungissa ja vieläpä aamuisin. Viime vuosina käyntejä on yleensä ollut pari kolme kappaletta vuodessa eikä ainakaan aamulla, joten muutokset liikennekäyttäytymisessä on helppo huomata.

Historiallisiin aikoihin verrattuna, on ainakin tuossa Turun motarin lopussa yleistä huvia kurvata bussikaistaa pitkin ihan hyvääkin vauhtia liikkuvasta jonosta ohi ja koukata hetken kuluttua takaisin aiemmalle kaistalle. Noh, Venäjän suunnalla Venäläiset tavat.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Korjaus: Espoo.

Venäjän rekisterissä olevat ajavat nykyään korostetun siististi; nopeusrajoituksia noudatetaan pilkulleen ja sitä rataa. Pahimmilla perseilijöillä on viron kilvet. Kai ne kaikki kännissä vetelee, päätellen sekä tyylistä että siitä, miten hyvin ovat rattijuopumustilastoissa olleet edustettuina.

Näiden lisäksi on tietysti pakettiautopellet, järkiautopellet (skeidat, datsunin kasvaimet yms) joiden kuskit yleisönosastoilla vikisee ylinopeuksista ja sitten nämä itse päästelee 70 mittarissa 40-rajoituksilla sekä espoolaiset. Missään muualla kuin Espoossa en ole nähnyt, että hidastetöyssyt kierretään jalkakäytävän kautta koukkaamalla. Ja tuo bussikaistan tms kautta jonon ohi koukkiminen on ollut täysin vakiosuoritus mm. Kehä I:llä Leppävaaran kohdalla viimeiset 25 vuotta. Siellä pystyy etuilemaan puolen kilometrin verran, kun sopivasti hyödyntää erkanemis- ja liittymiskaistoja. Volvo on ollut se perinteinen tiennäyttäjä tässä tyylilajissa, mutta nykyään ei ole pulaa anjoviksista yms järkiautoistakaan.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Suhasin aamulla Rastaalantietä pohjoiseen. Koulun suojatielle kaartoi joku partajeesus fillarilla koulun suunnalta. Kattoi että jarrutanko. No prkl en ja ukko tunkee keskikorokkeelle edelleen ajamalla. Uskoo sitten häviävänsä ja pysäyttää niin, että etupyörä on mun kaistalla. Soitin veteraanipäivän kunniaksi torvea ja ukko jäi kuijottamaan perävalojani.

Väitän, että tuommoisille tietä antavat ovat syynä ukon tumpelointiin.

jalittam
Viestit: 1840
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Garmund kirjoitti:
S_A kirjoitti:

TÄä uus HSL:n kortinlukija aiheuttaa hämminkiä, on muuten aika erilainen rytmi sen kanssa työtä tehdessä kun vanhalla koneella oli. Nyt on ihan oikeasti se tilanne, että aikaa menee paljon ja vilkku saattaa mennä vasemmalle ennen kun keksit, että "ahaa sillä on arvoa kortilla..eli napu napu napu eiku napu napu" ja sitten otat vilkun pois vasemmalta ja odotat..ja odotat..ja odotat...koska et uskalla lähteä välttämättä siitä ajelemaan kun toinen ettii nappuloita siitä näytöstä.
Tuosta uudesta laiteesta tulee vähän tunne että "keksitty pyörää uudestaan"&yritetty liian hienoa. Tietenkin yhdellä kädellä käyttö kiva, mutta vie joo arvokortilla toiminnot tietävältäkin kaksin/kolmin kertaisen ajan vanhaan verrattuna. Hyvää tuossa on se ettei vaadi vasaraa nappien painamiseen, kuten osa vanhoista vaati. (Eli siis vaati ihan älyttömästi voimaa osa vanhanmalisisti että otti painalluksen)

Olisivat miusta saaneet vaan hommata uudet saman tyyliset kuin vanhat.
1/4 vuosisata sitten oulussa oli jo yhdenkäden etälukija. Ainaki kertavelotuksella. En muista pitikö kk-kortilla painaa sitä puolen neliön ainutta nappulaa vai riittikö vilautus. No muistaakseni oli paikallista tekniikkaa - toimi hlvetin hyvin myös lompakon läpi...

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Joo ottaa se täälläkin lompakon läpi ja millon minkäkin kassin läpi sun muuta. Aikaa jos kortilla on, eli maksettu vaikka 1kk etukäteen.
Mutta jos sulla on arvoa, eli rahaa sielä niin asiat menee nyt huomattavasti hitaammin kuin ennen.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

jalittam
Viestit: 1840
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Nyt ei maalainen ymmärrä.
Arvoa?

Jos tökkii, ni palattu tsaarin aikaan?

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Julkinen liikenne on niin hankalaa käyttää. Kunnioitusta kaikille niille jotka siihen kykenevät! Olkoon teitä paljon. Sporalla tulee harvakseltaan liikuttua ja lentokoneella myös silloin tällöin, muutoin tuo julkinen kulkupeli arvokortteineen (mulla ei edes ole mokomaa läpyskää) on kokeiltu ja vartalolle sopimattomaksi (kirjaimellisesti, on vähän pirun kapeet penkit) havaittu. Raitiolinjalla kulkeminenkin on vain romanttinen ele, jatkuvaiskäyttöön harmittavan hidas liikkumisen muoto olisi tuo. Noh - nyt kun Bernerin liikennekaari taas kurittaa autoilevaa kaupukilaista, niin luulisi tulevan lisää tilaa liikkua kotikaupunginkin kaduilla! (Avioliittoni kautta tiedän tästä aiheesta kiusallisen paljon - valmistelu on hämmentävän sekopäistä ja tavoitteet hämäriä...)

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tänään tuli nähtyä ehkä huikein kisasuoritus ikinä legendaarisella EK VT12:lla Hollolassa. Rauhaksiin himmailin punavaloristeykseen ja takaani vaihtoi viereiselle kaistalle haastamaan maatilahenkinen maailmanluokan pallopeliexpertti, eli Golksvagen Wolf Variant, joka myös pysähtyy punaisiin valoihin. No, olen minäkin lähtövalmiina ja seuraan tilannetta ja nuolivalo vasemmalle vaihtuu vihreäksi. Hetken kuluttua syttyy vihreä valo seuraavaan risteykseen... ja TSI singahtaa vauhtiin. Hämmentyneenä odotin että "meidän" valot vaihtuu vihreäksi ja lähdin liikkeelle. En tiedä tajusiko golffari virheensä, mutta ei siinä onneksi vaaratilannetta ollut tyhjällä risteysalueella. Eikä siinä kyllä mitään syytä ole minusta polttaa suoraan menevien punaisia pidempään kuin vasemmalle kääntyjien, kun jos vasemmalle palaa vihreä nuoli, ei mistään voi laillisesti päästä eteen ketään jota pitäisi väistää, mutta noin teoriassa kai niitä valoja pitäisi silti noudattaa.

https://goo.gl/maps/Weiu4CQeXU22
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

HAH! Et uskokaan, kuinka monesti tuossa kohta porukka ampuu liikkeelle edempänä olevien valojen vaihtuessa vihreälle.

Tuossa ko. risteyksessä valojen eriaikaisuus on jopa perusteltua, jotta edempien valojen autot pääsisivät, siis täysin teoriassa toki, näiden takempien valojen autoja karkuun. ABC/Mc valot toki on vielä punaisella, kun näiden valojen autot saa siellä seisovat autot kiinni. Sama valoissa seisovien autojen kiinni saaminen jatkuu luonnollisesti Lahteen asti. Koska sujuva liikenne olisi perseestä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Kavahatun olen useammankin kerran nähnyt lähtevän liikkeelle, kun syttyy esim. kääntyjille tarkoitettu vihreä nuolivalo. Karvahattu kuitenkin menossa suoraan tms.

Nähty on myös punavihersokea karvahattu, joka ensin pysähtyi vihreisiin ja seuraavassa risteyksessä ajoi päin punaisia.

Erikoisin tapaus oli kyllä Kehä I:llä. Vasemmalla kaistalla pitkä jono autoja. Valon vaihduttua vihreäksi jonon keulalla pari, kolme, autoa lähti verkkaisesti liikkeelle, n:o 4 ja 5 seisoivat vielä paikallaan, mutta n:o 6 otti ihan reippaan kiihdytyksen .... pam! :crazyeyes:
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^Onhan tuo ihan selvästi sellainen paikka, että sitä sattuu. Henkilökohtaisesti en välttämättä pidä oikeana tapana tuota liikenteen pidättelyä punaisilla valoilla seuraavaa risteystä odotellessa, kun sivistynyt autoilijakansa voisi lähteä liikkeelle rauhallisesti niin, että niiden seuraavien valojen autojen kanssa saadaan aikaan rauhallinen ja asiallinen liikennevirta. Vaan kun sääntö-Suomen tavoite on, ettei itse pidä, tarvi tahi edes saa ajatella, niin tuohonhan se menee :roll:


^Kieltämättä tuokin kuulostaa aika huikealta. Toki on ihan jees katsella pidemmälle kuin lähimpänä menevää - tai siis olevaa - autoa, mutta kannattaa sitä lähiympäristöäkin pitää silmällä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^Lähes varmasti siinä on pyllykirjaa päivitetty ankarasti, kun kuski on silmänurkastaan huomannut, että "oho, valo on vihreä, nyt kiiruusti liikkeelle". Ei tuossa tilanteessa ihan kaikkea kerkiä huomioimaan.

Onneksi nämä ongelmat saa hoitoon asentamalla valtaväylille peltipoliiseja. Saikin tällaiselta juuri huomautuksen hurjasteluista 80-alueella. Tutkattu nopeus 83 eli todellinen kait 87 ennen "teknistä vähennystä". Mittarissa 88. Suht tarkka nopeudennäytin 500x:ssä :shock:

Peltipoliiseissa on sekin hyvä puoli, että saa kaikenmaailman datsunskodat ajaa 30/40/50 rajoituksilla 60-70 mittarissa ja nena facebookissa, kuten tähänkin asti.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Asesepäntie Oulunkylän päädyssä on katastrofi. Ainakin etelästä Tuusulanväylältä sinne pyrkien. Maailman älykkäimmät olennot ovat ryhtyneet tämän kuun aikana ilmeisesti kiertämään jotain tietyötä tms. kun Mustanpekan edessä oleva risteys on umpitukkeessa estäen kotiin palaamisen. Ja nämä rohkeat ihmiset eivät edes maanittelemalla suostu ulos autoistaan kun hieman halusin jututtaa käytöksestä... On se kumma! Oh well - poika takapenkillä, niin jouduin palaamaan autoon vastoin palavaa haluani. Kun eihän se sellainen oikein hyvää esimerkin kautta kasvattamista olisi.

Tuomon
Viestit: 132
Liittynyt: 29 Joulu 2008, 13:09

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomon »

Mikäs poliisi se sinä sitten olet? Kyllä niitä kuule löytyy kun tulevat mielellään ulos autosta. Se ei välttämättä ole mitenkään mukavaa. Sitten kun asiat ei olekaan omassa hanskassa, sinä et yhtäkkiä päätäkään leikin sääntöjä, eikä peräntymiseksi enää riitä "ei mulla ollukaan mitään". Siinä tilanteessa myöskin on todella todella ikävää jos sulla on se oma natiainen vielä mukana. Jos sinulla on joku palava halu yrittää saada aikaan jotakin tuolla, sinulla on kyllä ongelma. Tämä ei siis minään syytöksenä tai provosointina. Mutta kannattaa varoa. Se puhveli tulee kyllä vielä vastaan joka aloittaa vatkauksen kenties oikein mielellään. Ja sitä et päälle päin välttämättä näe.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

En ole poliisi. Ja kiitos liikuttavasta huolenpidosta. Toivon tosiaan että joskus joku auton sisältä rohkea olisi sitä myös kasvokkain.

Dam
Viestit: 155
Liittynyt: 05 Maalis 2017, 15:24
Car(s): Jeep Compass 4XE

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Dam »

Mersukuskit <3

Kuva

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Tuli käytyä Keski-Suomessa. Luonnollisesti tuli ajettua Lahden moottoritietä, enkä käsitä, miten juuri sille tielle riittää aina näitä heikkolahjaisia ja muropaketista korttinsa löytäneitä. Vain kerran minut yritettiin tappaa (naiskuskille tuli yllätyksenä edessä ollut rekka, jarrutti, ja hetken kuluttua vaihtoi 80 km/h nopeudella vasemmalle kaistalle, jota ajoin 130 km/h) mutta monenlaista säätäjää riitti taas matkalle. Naiset kunnostautuivat ympäristön havainnoinnin laiminlyönnissä ja miehistä löytyi sitten monenlaista kaaharia ja kokovartalokyrpää.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

^Itse painelen rekalla lukuisia kertoja viikossa Lahti-Vantaa/Helsinki väliä, eikä omalle kohdalle ole yli 1.5 vuoteen sattunut kuin yksi läheltäpiti tilanne kun talvella muistaakseni Avensis änki rampilta motarille minun väistäen viereiselle kaistalle estäen todennäköisesti auton rusentumisen rekan ja kaiteen väliin.
Autojen raatoja enemmän ja vähemmän mäsäksi ajettuina tältä tienpätkältä kyllä saa bongailla ihan riittämiin..

minulle tulee todella vähän kilsoja tällä hetkellä henkilöautoon, mutta onnistuin tänään saamaan hyvin läheltäpiti tilanteen aikaiseksi, vaikka olevinaan rekkakuskina vedän hyvinkin varoen.

Paikalliset tietää Hollolan Salpakankaalla Lidlistä Lahteenpäin lähdettäessä liikenneympyrän jonka voi myös ohittaa oikealta käännyttäessä oikealle. Ohitin liikenneympyrän tätä 'oikoreittiä' ja tuossa on kolmio vaikkakin tämä ohituskaista jatkuu ihan omana kaistanaan normaalisti eteenpäin.
No vasemmalta tuli ihan minun eteeni vanha Volvo, ja juuri tätä ennen olin vilkaissut että edessä palaa punaiset joten himmasin kaasun. Toisin sanottuna jos olisin todennut valojen olevan vihreät olisin painanut Mitsu 3000gt:n gazum pedaalia ja tämän seurauksena olisi Volvo todennäköisesti tullut minun vasempaan etukulmaani.
Tuo kolmio herättää ihmetystä. Pitäisikö minun ajaen omaa kaistaa normaalisti eteenpäin varoa muilta kaistoilta minun kaistalle tulevia autoja mitä häh? Ei kyllä mahdu minun käsitykseeni liikkennesäännöistä.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Aquatica
Viestit: 15003
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Täälläpäin oli vastaava aivokääpä.

Se korjattiin, kun otti joku yhteyttä alueen tienhoitajaan. Siirsivät kolmion semmoiseen paikkaan, missä siitä on hyötyä ja taisi ne jotain maalauksiakin korjata (pidentää sulkuviivaa?). Tästä on vaan aikaa kovin monta vuotta, niin en muista ihan kovin tarkkaan yksityiskohtia. Ajatuksena oli kuitenkin se, että sivusta täysin omalle kaistalle liikenteenjakajan taakse tuleva pystyi jatkamaan kaistaa suoraan, mutta siinä oli kolmio.
Jolloinka periaatteessa vasemmalla kaistalla olevat olivat etuajo-oikeutettuja, kun vaihtavat kaistaa.
Ja käsittääkseni taas kaistan vaihtaja on aina väistämisvelvollinen...
Eli tuo on kaiketi aika lailla ristiriidassa lain kirjan kanssa?

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^^ Muistaakseni VAGniikan maailma on puinut noita järjestelyjä ja oli sitä miltä, että kolmiolla nimenomaan osoitetaan väistämisvelvollisuus kaistanvaihtajiinkin nähden. Ei kylläkään ole näitä selkeimpiä sääntöjä.

Tällainen löytyy Kaivokselastakin ja syynä lie, että tälle oikeanpuolimmaiselle kaistalle pitää suht nopeasti autojen päästä vaihtamaan, jos on tarvis kääntyä seuraavasta risteyksestä oikealle.

Tyypillisin tapaus lienee valtaväylän varrella liittymiskaista, joka muuttuu puolen km päässä erkanemiskaistaksi. Pitäisi väistää tälle kaistalle pyrkijöitä eikä todellakaan saisi surutta itse poukata vasemmalle, mutta mitäpä tavis järkiautoilijat säännöistä piittaisi. Riittää, kun jarruttelee peltipoliisien kohdalla, niin ei tule sakkoja.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

insinörtti kirjoitti: Tyypillisin tapaus lienee valtaväylän varrella liittymiskaista, joka muuttuu puolen km päässä erkanemiskaistaksi. Pitäisi väistää tälle kaistalle pyrkijöitä eikä todellakaan saisi surutta itse poukata vasemmalle, mutta mitäpä tavis järkiautoilijat säännöistä piittaisi. Riittää, kun jarruttelee peltipoliisien kohdalla, niin ei tule sakkoja.

Ja isolle tielle kiihdyttäjä ei käytä vilkkua, kuten ei myöskään erkanemiskaistan tavoittelija :lol:
VMP

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Riippumatta vilkuista tai kolmioista, on paras paikka siinä, missä toinen jo valmiiksi ajaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Ja kaikkihan tietää, että kaistaviivan saa ylittää korkeintaan 60 km/h nopeudella. Liittymiskaistalla ei saa tätä suurempaan nopeuteen kiihdyttää ja moottoritiellä pitää hidastaa ao. nopeuteen ennen kuin siirtyy erkanemiskaistalle. Sääntöä voi tarvittaessa kiertää suorittamalla liittymisen tai erkanemisen seepraviivojen yli.

Kaistaviivasääntö pätee myös silloin, kun poukataan liittymiskaistalta suoraan vasemmalle kaistalle. Kiihdytystä ei saa missään tapauksessa aloittaa ennen kuin auto on tukevasti kastaviivojen välissä!
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15003
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Viimeksi tänään tuohon kiihdyttämättömyyteen törmäsin. Rusan Shellin liittymästä Tuusulan suuntaan, niin annoin melkein koko rampin tyhjää eteen.

Ja sit painoin pedaalia.

Ja sit koukkasinkin jo kiihdytyskaistan alkupäässä ensin motarille, sitten vasemmalle kaistalle, kun edessä mennyt tojota ei ollut saanut kelattua edes maantienopeutta tuossa puolessa kilometrissä....

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11185
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Pitkästä aikaa oikein isoa kovaa kolmostiellä. Musta M5 meni ohi niin kovaa, että varmasti oli reilusti päälle 200 taulussa. Tietyöalue ja satasen rajoitus. Toivottavasti kuski menettää korttinsa nopeasti, mikäli sellaisen omistaa.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Vastaavasti tuli itsellä eilen vastaan Lahti-Nastola VT12 leveäkaistatiellä uudehko C-Mersu liki 200 lasissa sen mitä pystyi arvioimaan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

MieliPaha
Viestit: 33
Liittynyt: 23 Marras 2016, 20:58
Car(s): Saab 9-3 SC Aero 2.8 Turbo
Sonett III
CBR600

ex
159 2.4 JTDm

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja MieliPaha »

S_A kirjoitti:Tällä viikolla on tullut taas ihan selväksi se, että auton hinnalla ei ole merkitystä siihen, onko sen kuljettaja järjellisesti viisas.
Pohjat veti kyllä Petikossa Bemari kuski:
- kääntyi nuolivaloilla vasemmalle, pysähtyi kuitenkin kun seinään suojatien eteen - keskijakajan tolpan eteen punasiin ja jatketaan kun suoraan ajaville syttyy vihreä. Katselin tätä sielä takana odotellen suoraan ajavien vihreitä valoja... Ja mietin, että nyt kyllä ihan oikeasti Liiterin Ämpärikin on viisaampi kuin tuo uuden Bemarin kuljettaja. Sillä oli vielä matkustaja kyydissä. Minä en oikeasti löydä sanoja nyt tähän, että miten oikeasti.........mistä nämä saa korttinsa oikeasti?
Tuo muuten on myös Hyvinkäällä Kauppalankadun "vähäsen uudemmissa" valoissa ihan yleinen ongelma, jos nyt hahmotin tilanteen oikein. Alkoi kun ne valot siihen risteykseen lyötiin joku kymmenkunta vuotta takaperin, ja vielä tänäkin päivänä joka kuudes kuski tuota harrastaa.

Ja sitten taannoinen oma kokemus valokäyttäytymisestä. Saavuin Espoon Ikeaa vastapäätä olevan mäkkärin suunnalta siihen valoristeykseen, kattelin että kivasti sytty vielä vihree nuolivalo oikeelle kääntyville ja vaan yks auto edessä. "Jes, ei tarvi odotella ruuhka-aikaan yhtään ylimäärästä". Yllätys oli kova kun oikealle kääntyvä auto ei sitten lähtenytkään ajamaan.

Pieni kohtelias torven soitto jos huomaisi. Ei mitään reaktiota. Tuplatööttäys, ei mitään. Erään kaikkien tunteman seitsemän nuotin rimpsun soitto, viereisten autojen kuljettajien hymyjä keräten, ei vieläkään mitään. Tulin tulokseen että se tuskin siitä liikkuu vaikka pitäisin torvea pohjassa ja luovutin. Valo punaiseksi, ja sit vasta kun varsinainen vihreä pitkän odotuksen jälkeen alkoi palaa, sai hän aikaiseksi lähteä liikkeelle.

Tuossa feilasi kyl havainnointikyky niin monella aistilla kaverilta, että hävetti hänenki puolestaan.

Mut vaimolla oli naurussa pitelemistä koko ton episodin ajan joten ei tuo nyt kai sitten loppujen lopuksi kovin paha juttu ollut. Ja kyllä siinä ite myös oli hieman naurussa pitelemistä kiroamisen ja hämmästely ohessa. :-D
Exhaust gasses go into the turbocharger and spin it.
Witchcraft happens and you go faster.
-J.C.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Vastaava päävalot ohittavan nuolivihreän ymmärtämättömyys on täällä Lahti-nurkalla valitettavan yleistä... Täällä on muutamiin risteyksiin tullut valo-ohjauksen ohittavia kaistoja oikealle ja näiden kanssa pääsee sujuvasti kulkemaan, kunhan kanssa-autoilijat olisi hereillä tapahtumista. Taannoin oli persiinajo hyvin lähellä, kun jonon mukana oikealle kääntymässä ja suoraan meneville vaihtuu punainen, joka ei edes kunnolla enää näy ko. kaistalle, kun ei sitä koskekaan, niin päättää edessäni oleva mamma polkaista jarrun pohjaan. Tuli kyllä silmille ko. tilanne vastoin kaikkea ennakoitavuutta. Luonnollisesti mammaa ei siitä saanut töötilläkään (pösössä joku nolo pilli) liikkumaan, mutta onneksi oikealta mahtui ohi ja perässäni olleet noudattivat esimerkkiä. Ko. mamma ei vielä siinäkään vaiheessa ymmärtänyt.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Mulle on nuolivalopaikassa soitettu torvea. Olin menossa Munkkivuoren Teboilin kohdalla Munkkivuoresta Lapinmäentielle. Siinä on kaksi kaistaa, joista vasemmanpuoleiselta käännytään kohti Haagan ympyrää ja oikeanpuoleiselta mennään suoraan ja käännytään oikealle. Tälle kaistalle on laitettu irrallinen vihreä nuolivalo. Olin menossa suoraan ja takana tuleva päätti aloittaa torvikonsertin kun en lähtenyt liikkeelle nuolivalolla. Meinasin hypätä autosta ulos keskustelemaan siitä, menenkö vai enkö ja oliko mulla taaksepäin jokin indikaattori, kuten vilkkuva oranssi valo, siitä, että olen kääntymässä.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Mielenkiintoinen järjestely, johon en täällä päin ole törmännyt. Täällä kaikki nuo ns. pikkuvihreät on vain sellaisissa kohdissa, jossa ko. kaistoilta voi vain kääntyä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Vastaa Viestiin