Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

^ Melkein päivittäin saa lukea (ainakin näin syksyllä) kun henkilöauto on ajautunut päin vastaan tulevaa rekkaa. Mä en muista lukeneeni uutista, jossa tilanne olisi toisinpäin.

On ihan hyvä, ettei puhelimeen puhuta auton ratissa, jos se vie liikaa huomiota liikenteeseen keskittymiseltä. Minun puolestani kuitenkin esim. ammattiautoilijat ottakoot ohjeensa puhelimella vastaan vaikka ajon aikana, eiköhän he siitä selviydy..

Avatar
Morre
Viestit: 260
Liittynyt: 30 Kesä 2009, 00:30
Paikkakunta: Kangasniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morre »

Cuore Sportivo kirjoitti:Minun puolestani kuitenkin esim. ammattiautoilijat ottakoot ohjeensa puhelimella vastaan vaikka ajon aikana, eiköhän he siitä selviydy..
Tässä tämä pulma vähän onkin.
Suurin osa kuskeista kun katsoo olevansa keskimääräistä parempia, joilla kyky riittää vastaavaan kuin vaikka just ammattiautoilijalla.
Puhelimesta sattuvia onnettomuuksia on vähän, mutta muistaisin, että autokoulussakin puhuttiin, että nämä ovat lisääntymässä. Räplätään siis puhelinta tai jopa läppäriä ajon aikana. Saatetaan katsella vaikka dvd-elokuvaa.
Onko se, että näitä onnettomuuksia sattuu (toistaiseksi) vähän, perustelu sille ettei asialle pitäisi tehdä mitään? "No niitä nyt sattuu niin vähän... Olkoot!"

Minusta kyllä silti hands freehen puhuminen pitäisi sallia. Kännykkä korvalla, tekstaaminen ym. on enempi niitä riskitekijöitä (näin maalaisjärjellä ajatellen). Hämäännyin kyllä tuosta aiemmasta Liikenneturvan linkistä, jossa hf ilmeisesti kiellettiin. Onko nyt siis sallittua käyttää hands freeta vai ei? Mä olen luullut, että hands freen käyttö on pakollista, jos haluaa ajaessa kännykän kautta rupatella.
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Jakojutuissa tms. tuon puhelimen käytön ymmärrän ja muutenkin rahtari touhuissa, kun siellä kopissa istutaan pitkiä matkoja. Mutta voisi kait sitä hands freetä käyttää siinäkin? Vastaan tulevia rahtareita kun katsoo, niin aikalailla järestään toisessa kädessä on se puhelin. Tietenkin puhelua soitettaessa joudutaan räplätä luuria pakostakin, mutta vastaamisessa ja puhelun aikana ei. Nopeasti kun ajattelee, niin eikö kuljettajallekin olis mukavampaa ja helpompaa käyttää hands freetä kuin yrittää yhdellä kädellä hallita yhdistelmäänsä risteyksissä? Välillä voi kouria vaikka hionneita vehkeitään ja silti riittää käsi ratillekin. :lol:

Onhan se niin, että joka ammattiliikenteessä leipänsä tienaa, osaa myös yleensä hallita tilanteet. Mutta toisaalta, sitten kun lipsahtaa niin jälkikin on sen mukaista.

Itsekin ajan ammattiliikenteessä ja en siitä huolimatta puhu ajaessa puhelimeen. Ajankin tosin keltainen kyltti katolla, enkä 7-paikkaista isompaa, mutta kyllähän tuo monille on ihan vaan asenne kysymys. Ei niinkään työnkuvaan kuuluva pakko.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

^ Joo, ihan asiaa kyllä kirjoitat. Ja tietääkseni ainakin suurimmilla kuljetusyrityksillä on kaikissa autoissa hands free-laitteet ja puhelin istuu telineessä.

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

noniin, mummolareissu meni ihan ok. lukuunottamatta kahta n. 60v herrasmiestä. ensin vaajakosken moottoritiellä saavutin edessä ajelleen lagunarellukuskin ja samoin tein ohi sitten, vakkari päällä. No eihän se patulle käynyt. vauhtia sitten hissuksiin lisäsin ja 130 riitti rinnallepääsyyn. Ei äijällä niskat kääntyny, tuijotti lasittunein silmin eteensä.

Samanlainen tilanne sitten sunnuntaina tampereella moottoritiellä. nyt patulla oli joku johtotähti alla. ja ei taas niskat kääntyny mihinkään suuntaan.

Olis pysähtyny abc:lle niin olisin vaikka kohteliaana tarjonnu kahvet :mrgreen:

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Tässä on puhuttu liikenteen ammattilaisista joilla päivät kuluvat tien päällä mutta omassa kotikylässä olen joutunut näkemään myös muuta ihmeellistä.
Paikallinen pitkään toiminut kiinteistövälittäjä pisti oman firman pystyyn ja oikein paikallislehdessä kehui ettei tarvitse toimistoa koska työ tehdään kotona ja asiakkaiden luona... itse olen seisonut liikennevaloissa samaan aikaan rinnalla ja todennut että sitä tehdään myös liikkuvassa autossa :shock: Läppäri avoinna viereisellä penkillä, kirjoitetaan kynällä jotain juuri muistilehtiöön ja suu käy joten juttelee itsekseen tai puhuu hansfreehen?
Ja lähti kuitenkin valoista ihan ajallaan joten aikas ammattilainen eikä haitannut tuo muu toiminta ajamista yhtään??
Kylällä on joku muukin huomannut asian koska autoaan hieman valotolppaan kolhittuaan yksi tapauksen nähnyt totesi että tilasitko sähköpostilla tolpan tuohon tiellesi? (tää on sit ihan essonbaari juttu :oops: voipi olla totta tai ei..)
En kuitenkaan haluaisi esim. jalankulkijana kohdata liikenteessä tätä välittäjää liikkuvassa toimistossaan.. ja vaikka varmaan tekee ihan kelpo tiliä sillä että on leikannut liiketoimistaan kiinteitä kuluja ja tehnyt autostaan liikkuvan toimiston, jotenkin tuntuu siltä että edelleen haluaisin olla sitä mieltä että kun ajataan autoa niin silloin ajetaan autoa... Jos on pakko tehdä jotain muuta niin kait silloin vois pysäyttää auton ja keskittyä siihen muuhun?
Ja epäilen että kun toimistot siirretään liikkuviksi tien päälle niin kaikki vakuutuksen ottajat maksavat tätä välillisesti koska autoissa on enemmän pöllittävää ja pikkukolhuja saattaa tulla enemmän ja joku isompikin kun tehdään muutakin kun ajetaan sitä autoa??
Vai pitääkö kaikki kilpailukyvyn takia hyväksyä?? Ehkä tämäkin johtaa siihen että kaikki kylän kiinteistövälittäjät joutuvat säästämään kiinteissä kuluissa ja siirtävät toimistonsa autoihin :shock: Tosin, mitään ongelmaahan ei ole jos kaikki tien päällä toimistoaan pitävät malttaisivat pitää ajamisen ja ne muut duunit erillään...
Ehkä me vain ollaan semmonen kansa että jos jotain ei erikseen ole hoksattu kieltää niin sitä sitten pitää saada tehdä, vaikka se ei kovin fiksua olisikaan??

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Seurailin huvikseni vastaantulevia yhdistelmiä, kun tuosta naapuri kaupungista kotia ajelin. Vastaan tuli viisi yhdistelmää joista neljä piti puhelinta korvallaan. Ei taida täkäläisissä kuljetusliikkeissä tuo hands free kuulua työsuhde-etuihin.

Matkalla näkyi myös uuden karhea das golf katollaan ojassa. Vieressä peräkärry, jossa korkea pino Ruukin paneelia kyydissä. Lienee tuuli napannut kärryyn ja vetäissyt ajokin lapasesta. Paikalle on tuttuun tapaan pysähtynyt miljoona ja yksi pällistelijää katsomaan tilanteen kehittymistä. Hälytysajoneuvot eivät olleet ennättäneet vielä saapua ja tulivatkin vastaan noin 3km päästä tapahtumapaikasta.

Ja nyt siihen asiaan mikä ainakin itseäni nyppii tuossa ihmisten uteliaisuudessa. Minkä ihmeen takia siihen paikalle pitää tulla kaikkien pällistelemään tapahtunutta. Autot jätetään tapahtumapaikan kohdalle tien viereen aivan toisiinsa kiinni. Lähimmät liittymät tukittu autoilla, jne. Nyt kun pelastusviranomaiset saapuvat paikalle, eivät he pääse lähellekään tapahtumapaikkaa, kun ihmiset ovat tukkineet autoillaan joka kolon. Elleivät sitten jätä autoaan keskelle tietä tukkien loputkin kaistoista. Hetken kuluttua kohdalla on kaamea suma ja pelastusviranomaisilla on koko työ saada liikennejärjestelyjä toimimaan. Ja muutenhan tiellä ei olisi kovakaan liikenne, mutta kun ihmiset soittelevat kaikki tuttunsa läpi ja kehoittavat tulemaan katsomaan mitä on tapahtunut ja yllättäen liikennettä on tapahtumapaikalla kuin isossakin kaupungissa.

Sama tapahtuu, jos jossakin on tulipalo. Ihmiset rientävät paikalle ja tukkivat jokaisen pikkutienkin autoillaan, ettei säiliöauto mahdu ajamaan 500 metriä lähemmäs kohdetta. Ollut hetken mukana pelastustoimessa ja todennut tämän monesti. Saattaa mennä paljon aikaa hukkaan, kun täytyy hoitaa ihmisten jättämät autot pois edestä, että päästään riittävän lähelle kohdetta. Ihmiset kaahaavat hälytysajoneuvojen perässä ylinopeutta ja joskus ajavat jopa edellekin, päästäkseen nopeasti paikalle. Joku tuttu kun on jo soittanut ja ilmoittanut tarkan osoitteen.

Liekö tämä vaan pienten paikkakuntien vitsaus, kun ikinä ei tapahdu mitään riittävän jännää? Pitää sitten lähteä pällistelemään tämmösiä. Tapahtuuko tällasta muuallakin päin suomea, vai vaan täälläpäin? Eikö sen nyt luulisi olevan ihan maalaisjärjellä ymmärrettävissä, että pelastustoimi tarvitsee tilaa mahdollisimman läheltä kohdetta? Ettei vaikeutettaisi heidän toimiaan.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

hands free kuulua työsuhde-etuihin.
Mun jo edesmennyt esimies ei vastannut kotiin päin ajellessaa oman esimiehensä puheluun kun ei ollut firman puhelimessa hf:ää.. Sai siitä kyllä palautetta ja hf:n seuraavana päivänä. Hyvin kuitenkin kerkis kuulla varsinaisen asian myöhemminkin eikä muuten kuollut stressiin ja duunissakin hommat hoitu. Hyvä esimerkki siitä että ei se mailma pysähdy vaikka ei aina olekkaan tavoitettavissa.. :-D

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

fahlsjy kirjoitti:^^Joo, ihan totta. Ei puhelimeen puhuminen todellakaan ole liikenteen suurin ongelma mutta mutta... siis toihan on työn tuottavuutta ja tehokkuutta lisäävä asia ja paljonko sitä pitää sietää oikeasti? Jos kuskin puhelin soi muutaman minutin välein niin eikös sillä tarvis jo olla sihteeri? Ja jakeluajossa kai niitä pysähdyksiäkin tulee säännöllisesti jolloin puhelin asiat voi hoitaa?
Jos makaan aivoleikkauksessa niin en halua että yleisen tuottavuuden ja tehokkuuden nimissä leikkaaavan kirurgin pitää hoitaa samalla työasioita handsfreen avulla.. onhan silloinkin operointiin tarvittavat kädet vapaana.
Enkä kyllä halua sitä jakeluautoakaan omalle kaistalleni sen takia että kuski ottaa uusia ohjeita puhelimessa ja firma pyörii tehokkaammin??
Olisko nää kuitenkin asennekysymyksiä?
Kuvittele olevasi Transpointin kuski, joka on tuomassa minulle lähetystä. On sovittu, että kuski soittaa tuntia ennen arvioitua laskeutumisaikaa, jotta tiedän olla kotona. Soitat, mutta olen estynyt vastaamaan. Soitat, mutta puhelimeni on varattu. Mitä teet:
a) en starttaa, ennen kuin saan sinut kiinni
b) pysähdyn 5 minuutin välein yrittämään uudelleen.

Aivokirurgin homma taas vaatinee sen verran keskittymistä, että siinä tuskin tilaillaan maahantuojalta uusia instrumentteja ja käsidesejä samaan aikaan. Sitä paitsi leikkaussalissa ympärillä on juttukavereita ihan livenäkin. Niin aivo-operaatiossa kuin kuljetusalallakin aika on rahaa. Transpointin mies säästää aikaa puhumalla työaikana puhelimeen, leikkausta tekevää kirurgia se hidastaisi. Huono esimerkki. Ei toimi.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Joo, ei esimerkki todellakaan ole mailman valioita.

Ja kysymykseesi.. kun kuitenkin pari kertaa yritin soittaa niin ruksi kohtaan "asiakasta ei tavoitettu" kohti seuraavaa keikkaa ja sinun lähetys palautuu terminaalille??
Mutta en ole tämäkään alan ammattilainen joten en tiedä käytäntöjä.

Kuitenkin, lähetyksiä liikkui ympäri mailmaa ja löysi tarvitsijansa myös ennen kännyköiden keksimistä.. tämä nyt kulminoitui puhelimeen mutta pointtini yritti olla se että paljonko meidän pitää sietää esim. liikenteessä muuhun kuin ajamiseen liittyviä toimintoja ja uuden tekniikan suomia mahdollisuuksia tehokkuuden nimissä?? Taisin jo aikaisemminkin todeta, en itsekkään pidä tuota puhumista kovin vaarallisena, mutta pakko sitä ei ole mielestäni kenenkään ajaessa tehdä.

Pistän jälleen (huonon) esimerkin, onko ihan ok keittää autokäyttöön myytävällä kahvinkeittimellä kahvit siinä ajamisen ohessa kun sellaisia keittimiä kerran myydään ja olen niin taitava kahvinkeittäjä ettei se haittaa surkeaa ajamistani?? Ei noiden käyttöä kait erikseen missään laissa ole kielletty?? Jos tuota vielä tekee ammatikseen tien päällä liikkuva niin eipä tarvi pitää kahvitaukoja.. taas paranee kilpailukyky. :-D

Ja, enpä muuten ole kirjallisen esityksenkään mestari.. :oops:

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

fahlsjy kirjoitti: Kuitenkin, lähetyksiä liikkui ympäri mailmaa ja löysi tarvitsijansa myös ennen kännyköiden keksimistä.. tämä nyt kulminoitui puhelimeen mutta pointtini yritti olla se että paljonko meidän pitää sietää esim. liikenteessä muuhun kuin ajamiseen liittyviä toimintoja ja uuden tekniikan suomia mahdollisuuksia tehokkuuden nimissä?? Taisin jo aikaisemminkin todeta, en itsekkään pidä tuota puhumista kovin vaarallisena, mutta pakko sitä ei ole mielestäni kenenkään ajaessa tehdä.

Pistän jälleen (huonon) esimerkin, onko ihan ok keittää autokäyttöön myytävällä kahvinkeittimellä kahvit siinä ajamisen ohessa kun sellaisia keittimiä kerran myydään ja olen niin taitava kahvinkeittäjä ettei se haittaa surkeaa ajamistani?? Ei noiden käyttöä kait erikseen missään laissa ole kielletty?? Jos tuota vielä tekee ammatikseen tien päällä liikkuva niin eipä tarvi pitää kahvitaukoja.. taas paranee kilpailukyky.
No joo, paitsi että taukoja on pakko lain mukaan pitää. Mutta ok., et ole ainakaan ihan kokonaan väärässä.
Toisaalta...
Autoilu on jotenkin mystifioitu elämänalue.

Ajatellaanpa tupakointia tai viinan juontia..: on ikärajat ja rajat, missä saa nauttia ja kuka saa myydä, mutta saat nauttia kuinka usein haluat lähes niin paljon kuin haluat eikä kukaan pyydä nähdä viina- tai tupakkakorttia.
Aseen kantoon tarvitaan lupa, mutta jopa lapsi saa rinnakkaisluvan ja luvan ampua 500-kiloisia eläimiä.
TV tarvitsee tv-luvan, kalastaminen kalastusluvan, rakentaminen rakennusluvan ja lääkkeet reseptin, mutta nekään, siis mikään maailmassa ei ole niin valvottua ja säänneltyä ja verotettua kuin autoilu.

Autoilijaa varten ovat ikiomat autoverot, ajoneuvoverot, polttoaineverot, kohta tietullit jne. On liikennevakuutuspakko, katsastuspakko, turvavyön käyttöpakko, ajovalojen käyttöpakko, talvirengaspakko jne. On puhallusratsiaa, rengasratsiaa, automaattista valvontakameraa, keskinopeusmittaria, pysäköinninvalvontaa jne. On promillerajaa, ala- ja yläikärajaa, silmälasien käyttömääräyksiä, lääkkeiden syöntikieltoa, pakollista lääkärintarkastusta, kahvin keiton kieltoa jne.
Ajaessa ei saa puhua puhelimeen, ei lukea, ei katsella telkkaria, ei käyttää puukenkiä jne. Kesällä ei saa ajaa nastarenkailla.
Liikennemerkkejä on arviolta 300 ja niiden lisäksi kaistamaalaukset, liikennevalot, tieliikennelaki ja muutama kymmenen muuta lakia ja saman verran asetuksia.
Käytettyjen autojen tuontia pyritään rajoittamaan ja uusien kysyntää ohjaamaan tiettyyn suuntaan. Autot halutaan pois keskustoista, pois kaduilta ja pois pihoilta. Parkkihallien ja tunneleiden rakentamista vastustetaan, tyhjäkäynti on kiellettyä, samoin lasit huurussa ajaminen. Kimppakyytiä vainoo verottaja, pimeitä takseja poliisi.

Ja kuitenkin kyse on vain laitteesta, jonka avulla haluttaisiin siirtyä paikasta toiseen. Miksei mikään muu asia ole yhtä aikaa näin säädeltyä ja näin ihmeellistä. Mikroaaltouunin käyttöäkään ei Säteilyturvakeskus säätele. Mutta annas olla, kun ostat saman hintaisen auton romun....
Viimeksi muokannut Jönsson, 03 Loka 2010, 13:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Autoilu on jotenkin mystifioitu elämänalue
Joo, tähänkin ketjuun on tullut vajaassa kuukaudessa 4 sivua teräviä mielipiteitä, aihe on suorastaan herkullinen :mrgreen:

Avatar
Alfieri
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Ynnä että autoilijoiden valvonta on automaattien ja tietokeoneiden aikakaudella osoittautunut rahasammoksi. Odottaakaapa vain kunhan Suomessakin saavat kunnat oikeuden pystyttää automaatteja liikennesääntöjä valvomaan. (ks vaikka ketju http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=252472)

Ehkä on mahdollista ajaa ruuhka-aikaan Helsingin keskustastasta Martinlaaksson ja takaisin yhtään liikennesääntöä rikkomatta, mutta kun sopiviin kohtiin asennetaan automaattinen kameravalvonta, niin panostus-tuotto -suhde on kyllä paljon parempi kuin millään kännykkäoperaattorilla, joka myy 24 kuukauden "tarjous"paketteja.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Siirrytäänpäs pienenpiin rikkomuksiin, oma top3:

Vilkun käyttö:
Ajelin töistä kotiin, kun Launeen koulun mäessä oli uudehko Vectra mäessä, keskellä omaa kaistaa parkissa, takana oli 2 autoa jonossa, mutta torvi ei soinnut, ajattelin vain, että oli tekniikka petännyt, mutta kun olin ohi ajannut, Vectra kääntyi kadun yli sivutielle. Ja siis täysin ilman vilkkua... kuinka moni laittaa liikenteen tuolla tavalla 'tukkoon' ilman järkevää syytää - jos vilkku olisi ollut päällä, ei hommassa olisi ollut mitään ongelmaa. Toinen stoori on sitten ne jotka laittavat vilkun sekuntti ennen käännöstä, tai ne hiukan huvittavat liikenne ympyrässä väärään suuntaan vilkuttavat...

Pysähtyminen liikenne valoihin:
Etenkin ruuhkassa tulee ajettua aina lähelle edessa ajavaa, näin jonon pää ei jää keskelle risteystä tms. ja siihen jäädään jarrun kanssa seisomaan. Mutta sitten tulee se neropatti joka pysähtyy 5 metriä edessä ajavan taakse laittaa täyden stopin, on paikallaan pari hassua sekunttia ja sitten alkaa hiilata lähemmäs edellä ajavaa, kun muu jono on takana pysähtynnyt. Kertoisiko joku, mikä tolkku tässä nyt sitten on, kun en ymmärrä!

Joutokäynti piha-alueilla:
Joku varmana kerkeää tuomita jo pikku hitleriksi pelkän väliotsikon perusteella, mutta tarkennataan hiukan; Kun kello on löynnyt yli nukumaanmenoajan, ampuu joku (useasti taksi suhari) kerrostalon pihaan, muiden ikkunoiden alle raksuttamaan - ei mitenkään mahdotonta sammuttaa autoa rahastamisen ajaksi tai jos joutuu odottamaan, niin sammutaa sen auton ja vääntää sen BASS-nappulan alas... ysäriteknosta tulee jysäri jos sitä joutuu aamu kahdelta kuuntelemaan
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Ne juuri kääntäessä vilkun laittavat ovat turisteja tai eksyneet (oma tulkinta). Huomaavat vasta kohdalla, että tuonne piti kääntyä.
Ympyrässä välillä ihmettelen kun luulen, että kääntyy vasemmalle.
Myös oikein vilkuttavista osa laittaa vilkun liian myöhään. Joissain ympyröissä (1 kaistainen) oikealle mahtuu kääntymään, jos toinen jatkaa pyörimistä. Siinä saa välillä useampaa kertaan hyökkiä ja vastapuoli ei edes tajua miksi niin tapahtuu. Kauhulla vaan tuijotetaan.

Pysähtyminen:
Viikkouutisten poliisipalstalla poliisi epäili niiden olevan uteliaita, mitäs siellä edessä olevan hattuhyllyllä oikein on 8)

Muut ihmettelevät miksi itse on jättänyt auton kauas vaikka edellä oleva on liikkunut, se periaatteessa harmittaa. Joissain ylämäissä korostuu, mutta ei auta, oma auto ei vain valu ylämäkeen vaikka jarrua löysää :roll:
Luulisi, että kortin omaava ihminen osaa ajaa laakista tarpeeksi lähelle.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

fahlsjy kirjoitti:Kuitenkin, lähetyksiä liikkui ympäri mailmaa ja löysi tarvitsijansa myös ennen kännyköiden keksimistä..
Tämä kyllä tosi kuin vesi,vaikka tuntuu mahdottomalta näinä päivinä :)

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2856
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Ajelin viikko sitten Porvoon suuntaan Kouvolasta. Ajankulukseni bongailin autoilijoita, jotka käyttävät vilkkua ohitukseen lähtiessä, ohituksen aikana ja omalle kaistalle palatessa. Em. kriteerit täyttäviä autoilijoita ei kyseisellä matkalla ollut yhtään. Edes yhden kriteerin täyttäviä jokunen. Sekin säästeliäästi yhden vilautuksen taktiikkaa käyttäen. Tavallisella maantiellä ehkä kuitenkin hiukan enemmän vilkun käyttöä kuin motarilla, jossa sitä ei käyttänyt juuri kukaan missään vaiheessa ohittaessaan.

Missä vaiheessa liikenneopetuksessa on luovuttu vilkunkäytöstä?
Vai eikö porukka vain viitsi? Sitten ollaan huuli pyöreenä kun edelläajava tai vastaantulija ei anna "latua".

Itse ajelin mittarin näyttämää suurinta sallittua nopeutta kun ei ollut kiire mihinkään.

Ei mulla muuta....
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50

La vita è

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

DaViega kirjoitti:Siirrytäänpäs pienenpiin rikkomuksiin, oma top3:
Pysähtyminen liikenne valoihin:
Etenkin ruuhkassa tulee ajettua aina lähelle edessa ajavaa, näin jonon pää ei jää keskelle risteystä tms. ja siihen jäädään jarrun kanssa seisomaan. Mutta sitten tulee se neropatti joka pysähtyy 5 metriä edessä ajavan taakse laittaa täyden stopin, on paikallaan pari hassua sekunttia ja sitten alkaa hiilata lähemmäs edellä ajavaa, kun muu jono on takana pysähtynnyt. Kertoisiko joku, mikä tolkku tässä nyt sitten on, kun en ymmärrä.
Ja 9:llä 10:stä on sellainen selkäydinreaktio, että kun edellä oleva hivuttaa autoaan metrin eteenpäin, pitää itsekin tehdä samoin. Minä en tee, paitsi jos on uskottavissa, että tiivistämällä saadaan se jonon viimeinen pois tukkimasta risteystä). Ja kun en hivuta, viihdytän itseäni katsomalla peilistä takana olevien epäuskoisia ilmeitä.

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

Jönsson kirjoitti: Ja 9:llä 10:stä on sellainen selkäydinreaktio, että kun edellä oleva hivuttaa autoaan metrin eteenpäin, pitää itsekin tehdä samoin. Minä en tee, paitsi jos on uskottavissa, että tiivistämällä saadaan se jonon viimeinen pois tukkimasta risteystä). Ja kun en hivuta, viihdytän itseäni katsomalla peilistä takana olevien epäuskoisia ilmeitä.
Eipä tule myöskään "hivutettua", varsinkin kun tässä nykyisessä kärryssä on start-stop-toiminto.

Toinen ihmeellisyys risteykseen tullessa ovat ne, jotka punaiset nähdessään tiputtavat vauhdin 10 km/h sata metriä ennen risteystä. Sitten madellaan, madellaan, madellaan.... ja kuitenkin joudutaan pysähtymään jonon perälle odottamaan vihreitä. Mikä hyöty? Tottakai kannattaa jarruttaa moottorilla ja ennakoida jos näkee, että on punaiset, mutta miksi tiputtaa vauhti mateluun ja ajaa jonon perään edellä mainitulla tavalla. En käsitä.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

tarkoituksena on varmaa yrittää välttää kokonaan pysähtyminen.. harvemmin se vain onnistuu...
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

^^Itse yritän moottorijarrutusta ja lopuksi vapaalla, riippuen matkasta ja edellä ajavan vauhdista. Ylämäessä ja joskus tasaisella vauhti loppuu ennemmin kuin edellä ajavalla, jos ajaa tuota 10km/h. Sitten jäädään varsin kauas odottamaan valoja. Tiivistän kyllä jos sellainen ristys ja tilanne.

Mitenköhän taskuparkki onnistuu jos jonossakin vaikeuksia ajaa lähelle toista yhdellä pysähdyksellä..

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Jönsson kirjoitti:
DaViega kirjoitti:Siirrytäänpäs pienenpiin rikkomuksiin, oma top3:
Pysähtyminen liikenne valoihin:
Etenkin ruuhkassa tulee ajettua aina lähelle edessa ajavaa, näin jonon pää ei jää keskelle risteystä tms. ja siihen jäädään jarrun kanssa seisomaan. Mutta sitten tulee se neropatti joka pysähtyy 5 metriä edessä ajavan taakse laittaa täyden stopin, on paikallaan pari hassua sekunttia ja sitten alkaa hiilata lähemmäs edellä ajavaa, kun muu jono on takana pysähtynnyt. Kertoisiko joku, mikä tolkku tässä nyt sitten on, kun en ymmärrä.
Ja 9:llä 10:stä on sellainen selkäydinreaktio, että kun edellä oleva hivuttaa autoaan metrin eteenpäin, pitää itsekin tehdä samoin. Minä en tee, paitsi jos on uskottavissa, että tiivistämällä saadaan se jonon viimeinen pois tukkimasta risteystä). Ja kun en hivuta, viihdytän itseäni katsomalla peilistä takana olevien epäuskoisia ilmeitä.
Suurinpiirtein sama juttu, itse ajan aina lähelle edellä olijaa, jono on tiivis ja viimeiset autot eivät jää keskelle risteystä. Samat tölhöt muuten varmana jättää niitä naurettavia 10 metrin välejä liikennevaloissa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

^Joskus jää rako, kun edellä oleva haluaakin pysähdyksen jälkeen hieman eteenpäin tai laskettelee hiljaa ykkösellä (n.5km/h).
Eikös punasella kuulu pysähtyä ja vasta vihreällä liikkua :wink:

Avatar
Morre
Viestit: 260
Liittynyt: 30 Kesä 2009, 00:30
Paikkakunta: Kangasniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morre »

AlfaTom kirjoitti:Tavallisella maantiellä ehkä kuitenkin hiukan enemmän vilkun käyttöä kuin motarilla, jossa sitä ei käyttänyt juuri kukaan missään vaiheessa ohittaessaan.
Tää tuli meikäläisenkin kaltaiselle tuoreelle kuskille melko karuna yllätyksenä. On hirveän "kivaa" olla motarilla siinä ohituskaistalla, kun äkkiä siihen eteen tuleekin auto - ilman vilkkua, kuinkas muuten :roll: Tähän asti on onneksi selvitty kaasujalan hölläämisellä eikä ole sentäs jarrua tarvinnut painaa.

Mutta kyllä se vilkun käyttö toisinaan tuntuu tiukassa olevan. Kerran (aikaa ennen ajokorttiani) erehdyin toisella (ei autoaiheisella) foorumilla kysymään, että miksi hitossa on vaikea käyttää vilkkua. Kun joskus jalankulkijana olisi kiva tietää, aikooko se auto kääntyä vai ei. Vastauksena oli, että ei jalankulkija sillä tiedolla mitään tee, että paree on vain odottaa, että näkee mitä autoilija aikoo... :roll:
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Suojatiet muuten ei toimi suomessa... Toisaalta, olivat ihan oikeassa, eihän kävelijä tee mitään sillä tiedolla, mihin auto menee jos on ylittämässä teitä, kävelijä kun saa mennä ensiksi joka tapauksessa :wink: se on vain hiukan paha osoittaa, jos ehjänä haluaa itsensä pitää...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2856
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Morre kirjoitti: Mutta kyllä se vilkun käyttö toisinaan tuntuu tiukassa olevan.
Juu näin on. Mutta esim. kun on ensiksi poistuttu päätieltä vilkkua näyttämättä liittymärampille (yksikaistaiselle!) niin sitten se vilkkukytkin löytyy sieltä jostakin ja vilkutetaan iloisesti koko matka seuraavaan risteykseen...eli aivot ja käsi ei ole oikein puheväleissä :lol: :lol:

No joo...onhan liikenteessä isompiakin puutteita mutta tämä vaan on niin jokapäiväistä.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50

La vita è

pastorisilli
Viestit: 68
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 20:24
Paikkakunta: Iittala

Viesti Kirjoittaja pastorisilli »

mattijus kirjoitti:Voisiko joku fiksumpi selittää tämän ilmiön:
http://www.youtube.com/watch?v=-sn631rDjwQ

Ajan oikeaa kaistaa liikennevirran mukana melkein 70km/h. Vasen kaista "vetää" parhaimmillaan jopa kuolettavan vaarallista 80km/h vauhtia. Sataa tuossa tietysti vettä ja muutenkin on jännää. Rajoitus 120km/h. :?

(Itselläni tuossa kohtaa matkaa edessä n. 400km, halukkaat voi arvata jaksoinko tuossa kohtaa hymyillä)


Edit: ensi vuonna aloitan kerrostalokyttäämisen!
No koitetaan avata sitä oikeanpuoleisen kaistan nopeutta (omasta vinkkelistä nyt ainakin)...videolla näytti olevan sellainen keli, että kyllä minä valitsisin nopeuteni muun kuin tikkarin perusteella - eli nopeudeksi jotain 70-100 välillä. Olipa loppukesästä sellaisiakin sateita tuossa motarilla, että vauhti laski viiteenkymppiin. Mutta nämähän ovat henkilökohtaisia valintoja, parempi kuski + parempi auto = korkeammat nopeudet ja ilman riskejä tietenkin.

Suvaitsevaisuutta, hyvät herrat.

Avatar
mattijus
Viestit: 5256
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

pastorisilli kirjoitti:
No koitetaan avata sitä oikeanpuoleisen kaistan nopeutta (omasta vinkkelistä nyt ainakin)...videolla näytti olevan sellainen keli, että kyllä minä valitsisin nopeuteni muun kuin tikkarin perusteella - eli nopeudeksi jotain 70-100 välillä. Olipa loppukesästä sellaisiakin sateita tuossa motarilla, että vauhti laski viiteenkymppiin. Mutta nämähän ovat henkilökohtaisia valintoja, parempi kuski + parempi auto = korkeammat nopeudet ja ilman riskejä tietenkin.

Suvaitsevaisuutta, hyvät herrat.
Tuo ei vielä selitä sitä, miksi se vasen kaistakin piti tukkia

Lisätään vielä toimituksen huomio, tiellä ei ollut lätäköitä tai muutakaan seisovaa vettä. Kelin (ja kykyjen) mukaanhan nopeus pitää tietenkin sovittaa.

Itsehän toki kuulun suurimpaan "vähemmistöön", eli keskimääräistä paremmat autoilijat. (keskimääräistä parempia autoilijoita voi oikeasti olla suurin osa atoilijoista, keskimääräistä huonompi 20% on vaan niin avuttoman huono) :lol:

Omalla kohtaa eniten harmittaa kun itse ei enää pysty jotain viiden tunnin ajomatkaa ajamaan muita huomioiden tai suvaitsevasti. Ohi pääsee aina mutta 5min "vapaan" ajon jälkeen saa taas kiinni letkan, joka ajaa syystä tai toisesta 10% alle rajoituksen. :(

Olisi mukavaa olla parempi ihminen ja jaksaa vaan laskea joka kerta kymmeneen :mrgreen:
VMP

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Olen joskus miettinyt, mihin johtaisi, jos määrättäisiin, että moottoritien vasemmalla kaistalle ei yksiselitteisesti saa ajaa alle 80 km/h. Tietysti, jos moottiri hajoaa tai joudut jarruttamaan hirven tai kaistalle jääneen kolariauton takia tai muu fordson major, mutta esim. sade tai liikenneruuhka eivät kelpaisi selityksiksi. Olisi vain niin, että ajat siellä vähintään 80 km/h tai siirryt heti oikealle. Mihin se johtaisi?

Kun ruuhkassa jostain ihme syystä vasemman kaistan nopeudet alkavat laskea, heti kun se laskisi 79:ään, joutuisit siirtymään oikealle. Ainakin niin kävisi, että se nopeus lakkaisi laskemasta alle 80:een. Mutta toimisiko tuo käytännössä. Tuskin, vaikka en keksikään, miksei.

Avatar
mattijus
Viestit: 5256
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Jönsson kirjoitti:Olen joskus miettinyt, mihin johtaisi, jos määrättäisiin, että moottoritien vasemmalla kaistalle ei yksiselitteisesti saa ajaa alle 80 km/h. Tietysti, jos moottiri hajoaa tai joudut jarruttamaan hirven tai kaistalle jääneen kolariauton takia tai muu fordson major, mutta esim. sade tai liikenneruuhka eivät kelpaisi selityksiksi. Olisi vain niin, että ajat siellä vähintään 80 km/h tai siirryt heti oikealle. Mihin se johtaisi?

Kun ruuhkassa jostain ihme syystä vasemman kaistan nopeudet alkavat laskea, heti kun se laskisi 79:ään, joutuisit siirtymään oikealle. Ainakin niin kävisi, että se nopeus lakkaisi laskemasta alle 80:een. Mutta toimisiko tuo käytännössä. Tuskin, vaikka en keksikään, miksei.
Tuo ei taida toimia, koska oikealle kaistalle ei mahdu tarpeeksi autoja. Asenteiden pitäisi muuttua, että vasemmalla kaistalla ajettaisiin se mitä "pitääkin". Jos ajaa alinopeutta niin se hoituisi näppärästi siinä oikeallakin kaistalla.

Olisi oiva aloitus, että hitaammin ajava edes väistäisi sinne oikealle kaistalle eikä jäisi junnaamaan siihen eteen. (Toki tätä voisi ihan poliisikin valvoa, jossain keskieuroopassapäin väistämättömyydestä saa sakot). Ei itselleni ole mikään kynnyskysymys antaa latua nopeammin ajaville ja tarvittaessa jopa kiihdyttää nopeutta hetkellisesti, että pääsen alta pois. Itse en ymmärrä ajattelutapaa: "ajan jo 121km/h, en kiihdytä / vaihda kaistaa / muu, mikä? tuollaisen tappajakaaharin takia" (silti osataan kyllä vaihtaa kaistaa tuon tappajakaaharin eteen oikein sujuvasti, mahdollisesti vieläpä ilman vilkkua)

Siinä missä 10km/h yli rajoituksen ajava tappajakaahari kärsii itse erilaisesta ajonopeudestaan - 10km/h alle rajoituksen ajava turvatauno pistää kaikki muut kärsimään.
VMP

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

mattijus kirjoitti:
Jönsson kirjoitti:Olen joskus miettinyt, mihin johtaisi, jos määrättäisiin, että moottoritien vasemmalla kaistalle ei yksiselitteisesti saa ajaa alle 80 km/h. Tietysti, jos moottiri hajoaa tai joudut jarruttamaan hirven tai kaistalle jääneen kolariauton takia tai muu fordson major, mutta esim. sade tai liikenneruuhka eivät kelpaisi selityksiksi. Olisi vain niin, että ajat siellä vähintään 80 km/h tai siirryt heti oikealle. Mihin se johtaisi?

Kun ruuhkassa jostain ihme syystä vasemman kaistan nopeudet alkavat laskea, heti kun se laskisi 79:ään, joutuisit siirtymään oikealle. Ainakin niin kävisi, että se nopeus lakkaisi laskemasta alle 80:een. Mutta toimisiko tuo käytännössä. Tuskin, vaikka en keksikään, miksei.
Olisi oiva aloitus, että hitaammin ajava edes väistäisi sinne oikealle kaistalle eikä jäisi junnaamaan siihen eteen. (Toki tätä voisi ihan poliisikin valvoa, jossain keskieuroopassapäin väistämättömyydestä saa sakot). Ei itselleni ole mikään kynnyskysymys antaa latua nopeammin ajaville ja tarvittaessa jopa kiihdyttää nopeutta hetkellisesti, että pääsen alta pois. Itse en ymmärrä ajattelutapaa: "ajan jo 121km/h, en kiihdytä / vaihda kaistaa / muu, mikä? tuollaisen tappajakaaharin takia" (silti osataan kyllä vaihtaa kaistaa tuon tappajakaaharin eteen oikein sujuvasti, mahdollisesti vieläpä ilman vilkkua).
Eräs äärimmäisen ärsyttävä asia liittyy kuitenkin tähän väistämiseen. Itse ajan vakionopeussäätimellä esim. juuri 121 km/h. Takaa lähestyy auto 124 km/h. Etsin sopivaa väliä, jossa voisin poiketa koskematta vakionopeuteeni tai ainakaan tarvitsematta jarruttaa (se kun on epätaloudellista). Ihan pieneen väliin en mene, mutta kas, tuossapa onkin 300 metriä tyhjää. Mitä tekee takaa tuleva...?

Sen sijaan, että käyttäisi annettua latua, jääkin junnaamaan samaa vauhtia viereeni tai niin vähän kovempaa, että ei ehdi ohi minusta ennen kuin tyhjä osuus edessäni loppuu. Niinpä joudun jarruttamaan.

Eihän se jarruttaminen tietysti kohtuuton uhraus ole, mutta miksi minun tarvitsee uhrautua joka kerta. Miksei se ohittaja paina parin sekunnin ajan kaasua niin, että siirtyy ohitsei jatka sitten sillä pienellä nopeuserolla matkaa. Näin teen itse joka kerta. Jos ladun antaja on kohtelias, miksei ladun saaja ole? Hänellehän siinä on palvelus tehty. Yleisten käyttäytymissääntöjen mukaan se, joka saa tietä ei kuulu enää kiittää haittaamalla tien antajan etenenemistä.

Muutaman kerran on jopa tullut vastaan tilanne, jossa tien antamisen jälkeen on "ohittaja" jäänyt aivan ilmeisesti kiusallaan viereen junnaamaan ilmeisesti kostoksi siitä, että en antanut tietä aikaisemmin ja tunkenut siihen 10 metrin rakoseen. Tämä on tietysti selvä signaali siitä, ettei "ohittajalla" ollut sittenkään kiire minekään ja koko tien antaminen oli alusta asti täysin turhaa.

Avatar
mattijus
Viestit: 5256
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Yllämäainitusta syystä itse yleensä kiihdytän alta pois :(
VMP

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

mattijus kirjoitti:Yllämäainitusta syystä itse yleensä kiihdytän alta pois :(
Kuin myös, mistä seuraa, että kiihdytettyäni siirryn oikealle kaistalle jatkamaan alkuperäistä nopeutta. Takaa tuleva saavuttaa minut vähän ennen kuin itse saavutan edellä ajavan. Siirryn vasemmalle ja joudun taas tekemään kiihdytyksen ajaakseni ohi edellä menevästä aiheuttamatta tuskaa takaa lähestyvälle. Vedän näin vähän kaulaa ja siirryn oikealle, josta joudun taas kohta palaamaan vasemmalle lähestyvän auton eteen ja kiihdyttämään. Paitsi epätaloudllista polttoaineenkulutuksen, myös sakkojen suhteen. Itse olen liikenteessä sitä mieltä, ettämitä isompi rosvo saisi luvan joustaa enemmän. Eli jos joustaa nopeusrajoituksessa enemmän, joustakoon myös sujuvuudessa ja kiihdyttäköön itsensä ohi niin, että pienemmät rosvot (lainkuuliaisista nyt puhumattakaan) saavat jatkaa häiriöttä.

Liikenteeseen vain tuntuu vakiintuneen tämä audimiesten ajattelutapa, jonka mukaan etuajo-oikeus on aina eniten lakia rikkovalla.

pastorisilli
Viestit: 68
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 20:24
Paikkakunta: Iittala

Viesti Kirjoittaja pastorisilli »

mattijus kirjoitti:Yllämäainitusta syystä itse yleensä kiihdytän alta pois :(
Tästähän seuraa penaalia, jos nopeus ylittää tikkarin näyttämän ja virkavalta sattuu paikalle.

pastorisilli
Viestit: 68
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 20:24
Paikkakunta: Iittala

Viesti Kirjoittaja pastorisilli »

Jönsson kirjoitti:Siinä missä 10km/h yli rajoituksen ajava tappajakaahari kärsii itse erilaisesta ajonopeudestaan - 10km/h alle rajoituksen ajava turvatauno pistää kaikki muut kärsimään.
Eipäs. Ei kai kukaan voi kieltää, etteikö se 10 km/h "liikaa" voi jossain tilanteessa olla ero elämän ja kuoleman välillä? Toisaalta taas liian hidaskin nopeus voi aiheuttaa pahojakin vaaratilanteita...aina kun poiketaan totutusta mallista suuntaan tai toiseen, tehdään tilanteiden arviointi kanssaliikkujille hankalammaksi.

Autothan voi laittaa etäisyystunnistimien ja muun automatiikan avulla menemään tohon motarille tasan 120 km/h ja 300 m välein. Kun järjestelmä tunnistaa sadetta, lasketaan kaikkien autojen nopeutta sateen määrän mukaan. Mukavaa ja turvallista, eikös vaan :wink:

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

Jönsson kirjoitti:Olen joskus miettinyt, mihin johtaisi, jos määrättäisiin, että moottoritien vasemmalla kaistalle ei yksiselitteisesti saa ajaa alle 80 km/h.
Olen joskus miettinyt tätä noihin ohituskaistakiihdyttelyihin.. Ohituskaistalle parikymppiä enemmin kuin toiselle. tiedä sitten miten toimisi käytännössä, mutta hyvähän näitä on päissämme pohtia :wink:

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

pastorisilli kirjoitti:
Jönsson kirjoitti:Siinä missä 10km/h yli rajoituksen ajava tappajakaahari kärsii itse erilaisesta ajonopeudestaan - 10km/h alle rajoituksen ajava turvatauno pistää kaikki muut kärsimään.
quote]

Paitsi, ettei Jönsson tuota kirjoittanut... :o:
Viimeksi muokannut Jönsson, 05 Loka 2010, 12:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
mattijus
Viestit: 5256
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Itse tiedostan kyllä olevani liikenteen pahin ongelma, vika ei voi olla niissä kaikissa muissa. Vielä kun tuon tiedostamisen saisi jotenkin kanavoitua omaan asenteeseen.

10km/h "liikaa" on varmasti kohtalokasta mutta nopeusrajoituksen kanssa sillä ei ole juurikaan tekemistä. Myös 10km/h alle rajoituksen voi olla samanaikaisesti 10km/h "liikaa". Nykyisellään ajonopeudet on jo niin alhaiset, ettei rajoituksia kiristämällä kuolonuhrien lukumäärää saada juurikaan heilautettua. (Moniko tappaa itsensä vuosittain tai kaatuu kuolettavasti kylpyhuoneessa?)

Jos turvallisuusmantran sijaan toimittaisiin turvallisuuden edistämiseksi, liikenteen valvonta tarkoittaisi oikeasti liikenteen valvontaa (turvavälit, vilkun käyttö tms. muu ennakoitavuus) eikä nopeusvalvontaa. Myöskin valvonnan sijaintia voi nykyisellään ihmetellä, miksei nopeusvalvontaa suoriteta koulujen leikkipaikkojen läheisyydessä taajama-alueilla?

Jos kyseessä olisikin rahanteko, eikä turvallisuuden tavoittelu, niin ymmärtäisin tuon tyhjällä tiellä kyttäämisen. Mutta turvallisuuttahan tässä ainakin mantran mukaan tehdään eikä rahaa.

(Pitäisikö lanseerata kypäräpakko jokaiseen kotiin?)

EDIT: 2008 tilastoa
Tapaturmiin kuolleet yhteensä (pl. alkoholimyrkytykset) 2470
Itsemurhakuolemat 1033

Edit2: löytyipä tällainen kolumni:
http://viivanalla.blogit.kauppalehti.fi/blog/20459
VMP

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

^*X Tuohon sadeasiaan:
Viime vuoden kesänä töistä Tampereelta ajaessa alkoi satamaan todella reilusti.
Alla n.4-5kk vanhat kesärenkaat ja ajonopeus n.60 ja 80 km/h välillä.
Pyyhkijät täysillä ja silti ei oikein näe, välillä pientä vesiliirtoa -> vauhti laski 60 km/h.

Silti jotkut hurjapäät ajoivat vauhdilla ohi, varmaan se kyltin 120 mittarissa.
En tiedä oli niillä jotkut ihme monsuunirenkaat vain alentunut itsesuojeluvaisto.

Hurjalta tuontui kun itse ajoi kieli keskellä suuta, kun ei jatkuva vesiliirto houkuttanut eikä toisaalta matelukaan.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Jotain syyskaahaajia pölähtänyt liikenteeseen. Eilen ajelin hiljaisella ja suorahkolla 80 alueella kun joku 90-luvun alun farmarimese saavutti perässä. En viitsinyt jäädä ihan jalkoihin vaan kiihdytin todellisen nopeuden 115+ hetkeksi, mutta mese meni reilusti ohi.
Äsken tulin tuttua aika mutkaista 80 tietä niin perään tuli farkku 407 pösö. En halunnut persroikkujaa joten otin hajuraon mikä tarvitsi hetkeksi ihan reipasta vauhtia. (sorry) Tein sen toki ekologisesti pelkällä suurimmalla vaihteella ja ilman mutkiin jarrutusta : ) Isolle tielle saavutessa ajelin 80 alueella 89 todellista ja pösö päästeli reilusti ohi ei siinä mitään. Enpä vain henkilökohtaisesti ole oikein koskaan edes keväällä tämän tyylisiin kuskeihin törmännyt, ei sillä että olisin itse fiksumpi.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
astronautti
Viestit: 198
Liittynyt: 22 Heinä 2010, 23:59
Car(s): Ex. 156 jts
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja astronautti »

se on kyllä niin kiva kun ajelet kaikessa rauhassa lievää ylinopeutta kahdeksankympin alueella ja pari metriä takapuskurista on 2 tonnia ruosteista volvoa joka ei sitten ohi tahdo lähteä. tuli oikeen mieli heittää jarrut pohjaan, mutta vaarana olisi ollut lähempi tuttavuus alfa romeon ja volvon kanssa jota kyllä ei voi sallia. 6-tiellä on myös kiva tietöiden kohdalla ajella n60 kun siellä osa vetää 80, vaikka työmiehiä olisikin töissä.. lisäksi on mukavaa ajella etelä-karjalassa, kun tuntuu että maakunnassa ei olisi yhtään pätkää hyväkuntoista asfalttia

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Jotain syyskaahaajia pölähtänyt liikenteeseen. Eilen ajelin hiljaisella ja suorahkolla 80 alueella kun joku 90-luvun alun farmarimese saavutti perässä. En viitsinyt jäädä ihan jalkoihin vaan kiihdytin todellisen nopeuden 115+ hetkeksi, mutta mese meni reilusti ohi.
Äsken tulin tuttua aika mutkaista 80 tietä niin perään tuli farkku 407 pösö. En halunnut persroikkujaa joten otin hajuraon mikä tarvitsi hetkeksi ihan reipasta vauhtia. (sorry) Tein sen toki ekologisesti pelkällä suurimmalla vaihteella ja ilman mutkiin jarrutusta : ) Isolle tielle saavutessa ajelin 80 alueella 89 todellista ja pösö päästeli reilusti ohi ei siinä mitään. Enpä vain henkilökohtaisesti ole oikein koskaan edes keväällä tämän tyylisiin kuskeihin törmännyt, ei sillä että olisin itse fiksumpi.
Joo, mäkin usein ohitan bemareita, keväällä, kesällä syksyllä ja talvella.. ainahan noita peruspentin sportteja tuntuu tuntuu jaloissa pyörivän... :-D

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Eilen rupesi nyppimään tampereen reissulla sahaavat nop rajoitukset.100km/h hetken päästä 80km/h ja kohta 60km/h :evil:
Varmaan todella ympäristöä säästävää,eikä lisää ruuhkia,mutta tää on tätä

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

fahlsjy kirjoitti:
Jotain syyskaahaajia pölähtänyt liikenteeseen. Eilen ajelin hiljaisella ja suorahkolla 80 alueella kun joku 90-luvun alun farmarimese saavutti perässä. En viitsinyt jäädä ihan jalkoihin vaan kiihdytin todellisen nopeuden 115+ hetkeksi, mutta mese meni reilusti ohi.
Äsken tulin tuttua aika mutkaista 80 tietä niin perään tuli farkku 407 pösö. En halunnut persroikkujaa joten otin hajuraon mikä tarvitsi hetkeksi ihan reipasta vauhtia. (sorry) Tein sen toki ekologisesti pelkällä suurimmalla vaihteella ja ilman mutkiin jarrutusta : ) Isolle tielle saavutessa ajelin 80 alueella 89 todellista ja pösö päästeli reilusti ohi ei siinä mitään. Enpä vain henkilökohtaisesti ole oikein koskaan edes keväällä tämän tyylisiin kuskeihin törmännyt, ei sillä että olisin itse fiksumpi.
Joo, mäkin usein ohitan bemareita, keväällä, kesällä syksyllä ja talvella.. ainahan noita peruspentin sportteja tuntuu tuntuu jaloissa pyörivän... :-D
Perskuta sie mittää ohita, kaikkihan sen täälä tietää! : P Nojuu, ei mua häiritse miten muut isommilla teillä huristelee, päästelen itse 99%:sti sellaista vauhtia ettei voi tulla rapsuja.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
mattijus
Viestit: 5256
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Sunnuntaipaatero:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/AL+P ... 5260952739

Taas maailma pelastuu.
VMP

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

mattijus kirjoitti:Sunnuntaipaatero:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/AL+P ... 5260952739

Taas maailma pelastuu.
Tuo on vain yhden paateron lässytystä. Paljon pitää vielä tapahtua ennekuin tuo on todellisuutta.

Voisikohan liikkuva poliisi olla tässä kansalaisille esimerkkinä ja asennuttaa autoihinsa nopeusrajoittimet? :mrgreen:

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

"viittiks sä puhaltaa kun mä olen ottaannut?"

Kuka estää, ettei kaveri puhalla? tai sitten voi pitää takakontissa selvänä puhallettua ilmapalloa. Tietenkin nuo pitää katsastuksessa tarkistaa, ja siihen tarvitaan kallis koulutus, katsastuksen hinta nousee 15€... jotenkin tämä vaan nyt on niin turhaa... jos tuo menee läpi, voi antaa taas kenkää 200 poliisille, kun ei ole enään rattijuoppoja valvottavana :?

Voi kait kieltäytyä laitteesta kun ei sovi auton sisustaan :wink:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3251
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Puhelin ja hf.

Autossa hf puhelimeen, työpuhelimeen. Sillä ei voi hoitaa omia puheluita, tai voi, mutta maksaa saa sitten.

Omaan puhelimeen langaton --> akku loppuu päivässä. Nykyään langallinen, ja lanka aina jossain kiinni/välissä.

Edellinen "oma luuri" kesti 1 vuoden ja 2kk, puhuttuja puheluita noin 1250 h, voin tarkistaa jos joku ei usko. Näistä n. 85% työajalla puhuttuja puheluita, ammatti kun on hieman "yksinäinen".

Kyllä hf tulisi olla autossa pakollinen, ihan jokaisessa, riippumatta ajomääristä.

Ja se avautuminen: Herra x johtotähdellä poukkaa raisiossa eteen ja menee auttamaan eteensä rikkoontunutta hondaa. Ei katso peiliin, vaan koukkaa summassa. Hiace ja traileri ehtivät väistää, kuljettajan kiroillessa. Hiacen kuski pysähtyy, nousee autosta ja kävelee mersun kuljettajan luo. Mäjäyttää nyrkillä heti täyttä otsaan ja pitää liikennetunnin. Mersun kuljettaja ei edes tajunnut mitä teki. Työautolla ei olisi tarvinnut enää lyödä, kuljettaja ja matkustaja olisivat pukupussissa. Nyt jäi sitten jäljelle paha mieli ja kasa vääntyneitä alfasudin osia, oli hiace kohtuu kuormassa, mutta onneksi traileri tyhjä..
..ammattina autoslalom..

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Mäjäyttää nyrkillä heti täyttä otsaan ja pitää liikennetunnin
Just... koska ainakaan minä en ole täydellinen ihminen enkä myöskään liikenteessäkään pysty koskaan täydelliseen kaikkia muita tiellä liikkujia tyydyttävään suoritukseen ei kai auta muu kun toivoa että en tee sitä väistämätöntä muita ärsyttävää virhettä väärässä paikassa... toivottavasti myöskään aseet hanskalokerossa eivät tule koskaan vakiovarusteeksi:-D

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

mattijus kirjoitti:Sunnuntaipaatero:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/AL+P ... 5260952739

Taas maailma pelastuu.
Paatero itsehän on kunnostautunut hyvinkin näissä nollatoleransseissa:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2006042 ... 1_uu.shtml

Vastaa Viestiin