Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Tuomas K kirjoitti:Kummallisen pienimunaista porukkaa nuo valtamerkeillä ajavat, kun pitää jatkuvasti isotella Meganelle. Perheambulanssivolkkari tulee liittymästä moottoritielle, kauhea kiihdytys, että pääsee ohi, ja sitten oikealle kaistalle ja kiire loppuu. Skoda yrittää työntää vauhtia jonossa, ja kun tulee liittymäkaista kääntyville otetaan kiihdytys sinne punaisiin valoihin että pääsee ohi rellusta. Audilta sama temppu. Tuollaista jatkuvaa törttöilyä, mihin ei törmää, kun ajaa Alfalla. Miten voi pieni perusauto herättää tuollaisia intohimoja?

Ja eilen joku bemarikuski päätti edustaa merkkiään kunnialla. Vaimo meinasi vaihtaa moottoritiellä kaistaa. Kokematon kuski ja havainnointi vähän puutteellista, ja laittoi vilkun päälle kun siellä oli vielä musta BMW. No, bemarikuski miehekkäästi rupesi kouluttamaan arkaa naiskuljettajaa tekemällä väistön kohti, ja sitten himmaamalla oikeaa kaistaa nutaavan auton viereen, tukkien ohituskaistan.
Joo sitä se on. A4 TSFI on maailman napa. Tai joku uusi etuveto Bemari. Sillä voi ajaa miten vaan ja se on maailman nopein auto ja sitä väistää koko maailma.
Eteen pitää päästä hinnalla millä hyvänsä 3 auton ohi ja seuraavasta vasemmalle.
Mainetta tulee joka ikinen kerta, RinkulaLadoille sun muille maastureille ja premiumeille, mikään ei oikeastaan yllätä muuta kuin se, että miten saappaita jotkut voi oikeasti olla.
Onneksi kaikki eivät ole niin saappaita.....vaikka ois tollasia allakin.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sämpy »

sämpy kirjoitti:Ei ole rampista tulokaan helppoa. Eilen tuli SP-transu rampista selkeesti minun edelle. Liikennetilanteesta johtuen en ajanut kovaa, joten himmasin vielä lisää. Transukuski vispaa rattia mutta ei uskalla tulla eteen, lopulta pistää jarrut pohjaan kun kaista loppuu ja ajettiin enää seitentäkymppiä, edelleen transu 10-15 metriä mun etupuolella.

No tänään tampesterin eteläpuolella tuli pikkupösö seitentäkymppiä motarin ramppiin, hyvin ajattelin ehtiväni alta pois kun 105 lasissa. Tätihän paukkas rampin mutkasta suoraan mun kaistalle kum en ollu viel ihan kohdalla. Sai oikein hypätä jarrulle, takanatulija sai väistettyä.vasemmalle, ettei törmännyt perään.

Pitäis kai pysyä vasemmalla kaistalla kuten audikuskit, kun ei ihmiset osaa/uskalla tulla motarille.
No illalla tuli volkkarikuski rampista oikeen reippaasti, näki jo kaukaa että ajoitus on paha eli tulee siihen just "kuolleeseen kulmaan". Pikkasen olin varuillani, mutta pidin lähes saman 105 nopeuden enkä alkanut enempiä hidastamaan, etten sössi tämänkin kolmion takaa tulijan liikkumista vaan katotaan haluuko eteen vai taakse. Ei sillä sitten tehot riittänyt eteen kiihyttämiseen niin samantein äkäinen kova jarrutus ja taakse. Ok, mutta miksi piti sitten niitä pitkiä mulle välkytellä?

Pitäis kai laittaa karjapuskuri tilaukseen. Ja sivusuojat, kun silloin aiemmin Keimolassa abdullah yritti rampista kylkeen.

Onneksi tuolla ylempänä maakunnassa ei ole paljoa moottoriteitä ajotaidottomille.

No joskus ollu itelläkin vaikea tilanne pääkaupunkiseudulla, kun himmasin rampista tullessani vierellä menijän taakse, niin seuraava pääväylällä polkasee kaasun pohjaan ja koittaa tukkia senkin raon.

Miten ihmeessä muut selviää tuolla kolareitta, kun munkin ajotaidoilla ja reflekseillä se on joskus haastavaa? Eikä mua sekoita sellaset hesarin mentävät raot liikenteessä että pillastuisin tai pelästyisin, aina koitan antaa muille tilaa ja välttää sumppuuntumisen jo ennakkoon pitämällä esimerkiksi sitä kuuluisaa turvaväliä, kattomalla taustapeileihin kunnolla ennen kaistanvaihtoja ja kurkkimalla lisäksi auton pilarien ohitse esimerkiksi lähestyttäessä suojatietä. 1,5milj. km eikä yhtään naarmua yleisellä tiellä. *kop kop*

Paljonka pelti rytisee päivässä pääkaupunkiseudulla noin keskimäärin? Ja pitäiskö ostaa kojelautakamera?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Rytisee ja paljon.
Pitäisi.
Olet ollut onnekas. Mutta onni loppuu valitettavasti joskus - varaudu siihen siis... Karjapuskuri keulaan, kylkiin ja perään ei ole paha ajatus.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

sämpy kirjoitti:Ok, mutta miksi piti sitten niitä pitkiä mulle välkytellä?
No tottakai vilkuttelee, kun et kunnioittanut moottoritielleliittyjän kärkikolmiolla osoitettua etuajo-oikeutta.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4202
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Ei pk-seudulla rytise lainkaan niin paljon kuin voisi kuvitella. Meidän perheen kahden kulkineen vuotuiset kilometrit ovat pitkälti yli 50tkm (tästä valtaosa pk-seudulla ruuhka-aikoihin) ja toistaiseksi on säästytty kolhuilta. Pahimmat läheltäpiti-tilanteet taitavat sijoittua 9-tielle :roll:
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Olen samalla kannalla kuin Albertolli. Kun ottaa liikennemäärät huomioon, niin tilanne ei mielestäni ole mitenkään erityisen huono taikka silmiin pistävä. Olen itse ajanut työmatkat pk-seudulla vuodesta 1999 lähtien autolla ja kertaakaan ei ole kolissut. Pk-seudullakin tuntuu olevan tietyt erityiset paikat, jossa tuppaa aina silloin tällöin kolisemaan. Esimerkiksi aamuradiosta olen monena aamuna kuullut sanat "Koivukylän ja Lahdentien liittymässä ....".

Avatar
mutt
Viestit: 5416
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

S_A kirjoitti:Joo sitä se on. A4 TSFI on maailman napa. Tai joku uusi etuveto Bemari. Sillä voi ajaa miten vaan ja se on maailman nopein auto ja sitä väistää koko maailma.
Eteen pitää päästä hinnalla millä hyvänsä 3 auton ohi ja seuraavasta vasemmalle.
Joskus se saattaa sitten vähän täpästää:
https://www.youtube.com/watch?v=BvnDqnCfsnU
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Edellä ajava nukkui valoissa pitempään, kuin normaali ykkösen etsintä ja käsijarrun vapautus kestää, joten vähän töötöllä herättelin. Tämän ikävän herätyksen johdosta sain luonnollisesti keskisormen vastineeksi. Sori, mun syy :lol:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Eihän nyt söpöstä saa torvee soitella, ainakaan millekään premiumille

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Laki taitaa torven käytöstä olla juuri sitä mieltä, ettei tuossa tilanteessa saa töötätä. Itsehän tööttään kyllä. /saivartelu

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

No mitäköhän helvettiä silläkin tekee, jos ei saa muka käyttää... :roll: Joskus sitä tulee itekin nukuttua vihreissä ja kyllä arvostaisin, jos joku takaatulija siitä huomauttaisi. Parempaakin tekemistä keksin, kuin valoissa seisominen.
Operating at the speed of dark

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Tieliikennelaki kirjoitti:Milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen, kuljettajan on annettava ääni- tai valomerkki taikka jarruvaloa käyttämällä tai muulla tavalla kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota. Muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella valoisana aikana ohitettaessa.

Äänimerkki ei saa olla pitempi kuin on välttämätöntä. Valomerkki on annettava ajovaloja vilkuttamalla.
Kuinkas moni soittaa torvea maantiella valoisalla ohittaessaan? :mrgreen:
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Toissapäivänä Tuusulantiellä töihin ajaessani saavutin taksin ja vaihdoin ohituskaistalle. Taksi kiihdytti karkuun, ja vaihdoin takaisin oikealle kaistalle. Kohta taksi taas hidastaa ja vaihdan ohituskaistalle, ja taas taksi kiihdyttää karkuun.

Eikö jumalauta minivaatimus ammattiautoilijalle ole se, että osaa ajaa autoa? Taksit on vielä yleensä sen verran tasokkaita autoja, että tuskin on monta taksia josta puuttuu vakionopeudensäädin, mutta ilmeisesti senkin käyttö oli tälle kretiinille hepreaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Keski-Uusimaan liikenneympyrä. Jälleen oli likeltä piti-tilanne, kun ääliö tojotakuskiakka ei osaa jumalauta niitä liikennesääntöjä. Siis tää on se sama, mistä joskus kuviakin tänne postasin.

Nyt akka ajoi ULKOKAISTAA, josta saa mennä ainoastaan Hyrylään, mutta jatkoikin matkaa yli. Jos olisi sisäkaistalla olija (MINÄ) halunnut Hyrylään, olisi pelti kolissut. *Tanan idiootit.
Ja kattoi vihasesti, kun en antanut ylimäärästä latua akalle, kun Keravan liittymän nurkilla jouduin ulkokaistalle vaihtamaan.

MIKÄ SIINÄ ON NIIN VAIKEATA?!

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tänään näin kun auton irroitettava koukku oli irronnut autosta ja kärry tippunut risteykseen.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Toissapäivänä kun oli sitä lumimyrää niin tuli oltua Itä-Suomessa liikenteessä. Edeltä oli yksi Varis ajanut suoralla tiellä ulos Mikkelistä vähän Haukivuorelle päin. Kun tulin siihen niin pari autoa oli jo pysähtynyt ja naiskuski kömpi lumihangesta tielle. Sen verta kaukana luiskassa oli, ettei se Varis mitään vaaraa aiheuttanut, mutta taas ne kanssa-autoilijat. Tuollaisessa lumimyrässä piemeän aikaan olisi ihan jees jos auton pysäyttää tielle, niin laittaisi edes hätävilkut. Sen verta pyssäsin tuossa, että kysäisin kaiken olevan hallinnassa ja kehoitin viemään varoituskolmion.

Eilen oli meidän nurkilla hirvikolari. Veli vetää paikallista metsästysseuraan niin tuli virka-apupyyntö. Noin 300 kg (lihat oli 150 kg..) uros oli tullut -12 Passatin etunurkkaan ja siitä tuulilasin kautta katon yli. Toinen sarvi oli jäänyt tuulilasiin, mutta A-pilarit olivat kestäneet hyvin.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
pitkämies
Viestit: 2468
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Seison työautolla punaisissa valoissa. Olen tulossa Lahdenperänkadulle ns. autoliikkeiden pihasta. Kääntymässä vasemmalle kohti Shell:iä.. Paikalliset tietävät paikan. ...Ivecon kabiinista on hyvä näkyvyys ja huomaan vasemmalta kohti tulevan pyörailijän jonka oletan ajavan edestäni suojatien yli.....(taluttaahan siinä pitäisi mutta tämähän ei kiinnosta ketään...), mutta tämä sankaripa ei ajakaan. Sen sijaan hän koukkaa kohdaltani vasemmalle(myöskin suojatie Lahdenperänkadun yli) tylysti punaisia päin! Normi varusteet päällä eli mustat vaatteet, ei ensimmäistäkään valoa/heijastinta. "Kypäränä" pipa. Vasemmalta ei tule autoja mutta oikealta tulee joku farmari Kia tms....Kuski huomaa ihmeen kaupalla tämän idiootin ja jarruttaa voimakkaasti. Pyörä sujahtaa auton keulan editse, ja yhtään hiljentämättä, näyttää keskisormea kuljettajalle, joka juuri todennäköisesti pelasti hänen henkensä. Jatkoa seuraa; Itselleni syttyy vihreä. Kia-kuski on keskellä risteystä, nyt jo punaisissa valoissa siis, ja päättää noudattaa valoa. Takana tuleva VOLVO-kuljettaja, joka peri-Tamperelaiseen tapaan havainnoi todennäköisesti äly-kännykkäänsä eikä katsele tuulilasista, kuvittelee Kian tekevän huvikseen kiusaa ja koukkaa mielenosoituksellisesti tämän ohi(punaisia päin) vasemmalta ja painaa toimituksen ajan torvea....... Seison yhä paikallani vihreissä valoissa ja seuraan suu auki kotikaupunkini liikennekulttuuria........
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

pitkämies kirjoitti:Seison työautolla punaisissa valoissa. Olen tulossa Lahdenperänkadulle ns. autoliikkeiden pihasta. Kääntymässä vasemmalle kohti Shell:iä.. Paikalliset tietävät paikan. ...Ivecon kabiinista on hyvä näkyvyys ja huomaan vasemmalta kohti tulevan pyörailijän jonka oletan ajavan edestäni suojatien yli.....(taluttaahan siinä pitäisi mutta tämähän ei kiinnosta ketään...), mutta tämä sankaripa ei ajakaan. Sen sijaan hän koukkaa kohdaltani vasemmalle(myöskin suojatie Lahdenperänkadun yli) tylysti punaisia päin! Normi varusteet päällä eli mustat vaatteet, ei ensimmäistäkään valoa/heijastinta. "Kypäränä" pipa. Vasemmalta ei tule autoja mutta oikealta tulee joku farmari Kia tms....Kuski huomaa ihmeen kaupalla tämän idiootin ja jarruttaa voimakkaasti. Pyörä sujahtaa auton keulan editse, ja yhtään hiljentämättä, näyttää keskisormea kuljettajalle, joka juuri todennäköisesti pelasti hänen henkensä. Jatkoa seuraa; Itselleni syttyy vihreä. Kia-kuski on keskellä risteystä, nyt jo punaisissa valoissa siis, ja päättää noudattaa valoa. Takana tuleva VOLVO-kuljettaja, joka peri-Tamperelaiseen tapaan havainnoi todennäköisesti äly-kännykkäänsä eikä katsele tuulilasista, kuvittelee Kian tekevän huvikseen kiusaa ja koukkaa mielenosoituksellisesti tämän ohi(punaisia päin) vasemmalta ja painaa toimituksen ajan torvea....... Seison yhä paikallani vihreissä valoissa ja seuraan suu auki kotikaupunkini liikennekulttuuria........
Tieliikenteessä pitäisi kieltää seuraavat :

-kamikaze pyöräilijät
-pakettiautoilijat
-volvoautoilijat
-junnubemariautoilijat + kaikki muut spoileri & lippalakkiautoilijat
-qashqaiautoilijat
-punaiset Toyota yarikset aikavälillä 06-10 / 14-18
-työhönsä kyrpiintyneet bussikuskit
-some-autoilijat
-mopoautoilijat

Olisi kaikilla paljon helpompaa, myös kieltolistalla olevilla :lol:

E: mopoautot unohtu listasta, lisätään.
Viimeksi muokannut jkk, 16 Joulu 2017, 10:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
pitkämies
Viestit: 2468
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Saatan varovasti olla samaa mieltä....... :mrgreen: :mrgreen:
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

pitkämies kirjoitti:Seison työautolla punaisissa valoissa. Olen tulossa Lahdenperänkadulle ns. autoliikkeiden pihasta. Kääntymässä vasemmalle kohti Shell:iä.. Paikalliset tietävät paikan. ...Ivecon kabiinista on hyvä näkyvyys ja huomaan vasemmalta kohti tulevan pyörailijän jonka oletan ajavan edestäni suojatien yli.....(taluttaahan siinä pitäisi mutta tämähän ei kiinnosta ketään...), mutta tämä sankaripa ei ajakaan. Sen sijaan hän koukkaa kohdaltani vasemmalle(myöskin suojatie Lahdenperänkadun yli) tylysti punaisia päin! Normi varusteet päällä eli mustat vaatteet, ei ensimmäistäkään valoa/heijastinta. "Kypäränä" pipa. Vasemmalta ei tule autoja mutta oikealta tulee joku farmari Kia tms....Kuski huomaa ihmeen kaupalla tämän idiootin ja jarruttaa voimakkaasti. Pyörä sujahtaa auton keulan editse, ja yhtään hiljentämättä, näyttää keskisormea kuljettajalle, joka juuri todennäköisesti pelasti hänen henkensä. Jatkoa seuraa; Itselleni syttyy vihreä. Kia-kuski on keskellä risteystä, nyt jo punaisissa valoissa siis, ja päättää noudattaa valoa. Takana tuleva VOLVO-kuljettaja, joka peri-Tamperelaiseen tapaan havainnoi todennäköisesti äly-kännykkäänsä eikä katsele tuulilasista, kuvittelee Kian tekevän huvikseen kiusaa ja koukkaa mielenosoituksellisesti tämän ohi(punaisia päin) vasemmalta ja painaa toimituksen ajan torvea....... Seison yhä paikallani vihreissä valoissa ja seuraan suu auki kotikaupunkini liikennekulttuuria........
Paikka on siis vissiin tämä:
https://goo.gl/maps/1izT2tAnYhM2

Pari pikkujuttua:
1) Katunäkymää selaamalla Lahdenperänkadun rinnalla näyttää olevan kevyenliikenteenväylä, jolloin suojatien yhteydessä on pyörätien jatke, jolloin Lahdenperänkadun suuntaisesti saa fillarilla ajaa. Autoliikkeiltä tullessa on vieläpä kolmio ennen tuota pyörätien jatketta, eli siinä pitää niitä fillaristeja jopa väistää, jos valot eivät ole toiminnassa.

2) KIA-kuski vissiin pysähtyi tuohon, missä kuvassa näkyy ruskea, tummatakalasinen mökkitiemaasturi (se eka niistä kahdesta möhköstä). Siinä ei enää ole pääopastinta, vaan siitä pitäisi jatkaa eteenpäin kun väylä aukeaa, vaikka valot ovatkin jo vaihtuneet.

Nämä eivät toki oikeuta kummankaan pösilön (fillaristi ja volvokuski) punaisia päin ajamisia, yllättäviä käänteitä tahi varustevajausta. Saatika keskisormea tilanteen pelastajalle.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

jkk kirjoitti:
pitkämies kirjoitti:Seison työautolla punaisissa valoissa. Olen tulossa Lahdenperänkadulle ns. autoliikkeiden pihasta. Kääntymässä vasemmalle kohti Shell:iä.. Paikalliset tietävät paikan. ...Ivecon kabiinista on hyvä näkyvyys ja huomaan vasemmalta kohti tulevan pyörailijän jonka oletan ajavan edestäni suojatien yli.....(taluttaahan siinä pitäisi mutta tämähän ei kiinnosta ketään...), mutta tämä sankaripa ei ajakaan. Sen sijaan hän koukkaa kohdaltani vasemmalle(myöskin suojatie Lahdenperänkadun yli) tylysti punaisia päin! Normi varusteet päällä eli mustat vaatteet, ei ensimmäistäkään valoa/heijastinta. "Kypäränä" pipa. Vasemmalta ei tule autoja mutta oikealta tulee joku farmari Kia tms....Kuski huomaa ihmeen kaupalla tämän idiootin ja jarruttaa voimakkaasti. Pyörä sujahtaa auton keulan editse, ja yhtään hiljentämättä, näyttää keskisormea kuljettajalle, joka juuri todennäköisesti pelasti hänen henkensä. Jatkoa seuraa; Itselleni syttyy vihreä. Kia-kuski on keskellä risteystä, nyt jo punaisissa valoissa siis, ja päättää noudattaa valoa. Takana tuleva VOLVO-kuljettaja, joka peri-Tamperelaiseen tapaan havainnoi todennäköisesti äly-kännykkäänsä eikä katsele tuulilasista, kuvittelee Kian tekevän huvikseen kiusaa ja koukkaa mielenosoituksellisesti tämän ohi(punaisia päin) vasemmalta ja painaa toimituksen ajan torvea....... Seison yhä paikallani vihreissä valoissa ja seuraan suu auki kotikaupunkini liikennekulttuuria........
Tieliikenteessä pitäisi kieltää seuraavat :

-kamikaze pyöräilijät
-pakettiautoilijat
-volvoautoilijat
-junnubemariautoilijat + kaikki muut spoileri & lippalakkiautoilijat
-qashqaiautoilijat
-punaiset Toyota yarikset aikavälillä 06-10 / 14-18
-työhönsä kyrpiintyneet bussikuskit
-some-autoilijat
-mopoautoilijat

Olisi kaikilla paljon helpompaa, myös kieltolistalla olevilla :lol:

E: mopoautot unohtu listasta, lisätään.
Hetkinen hei! Volkkarikuskit jäi, niistä tuntuu tällä puolella Suomea olevan eniten harmia.
Operating at the speed of dark

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

pitkämies kirjoitti:taluttaahan siinä pitäisi mutta tämähän ei kiinnosta ketään...
Ei pidä, ei sellaista sääntöä ole olemassa. Taluttamalla vain muuttuu jalankulkijaksi, jolloin autoilijalla on aina ja poikkeuksetta väistämisvelvollisuus suojatien ylittäjään nähden. Pyörällä ajaen fillaristi taas on suojatiellä (pyörätien jatkeella) aika usein väistämisvelvollinen autoilijaan nähden (moni autoilija tosin näyttää olettavan, että aina).

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Tuomas K kirjoitti:Pyörällä ajaen fillaristi taas on suojatiellä (pyörätien jatkeella) aika usein väistämisvelvollinen autoilijaan nähden (moni autoilija tosin näyttää olettavan, että aina).
Tarkoitit kai toisin päin - siis näyttää olettavan, ettei ole koskaan? Kesällä aloitin pyöräilyn uudelleen ja tien ylittäminen pyörätien jatketta käyttäen alkoi heti tuntua raivostuttavalta. Odotat satulassa istuen, toinen jalka maassa, katse liikenteen tulosuuntaan lähestyvän auton menevän ohi. Ei mene, alkaa hidastaa. Hidastaa lisää. Lopulta pysähtyy. Joka kerta. Miksi? Se TLL 14 § muutos, joka tekee pyöräilijästä tuossa tilanteessa aina (suoraan ajavaan nähden) väistämisvelvollisen, on ollut voimassa jo 20 vuotta. Sen luulisi jo tulleen tutuksi. Jos joku nyt haluaa sanoa jotain yleisestä varovaisuusvelvollisuudesta, niin selvää selvemmin pysähdyksissä oleva täysikasvuinen pyöräilijä ei siinä mielessä mitenkään vertaudu ennakoimasti liikkuvaan lapseen tms.
Ei sen puoleen, valtaosa pyöräilijöistä hortoaa kyllä ajoradalle yhtään sivuille vilkuilematta.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

No, iso osa autoilijoista on tuon säännön suhteen kuutamolla. Tosin, vielä isompi osa pyöräilijöistä on myös.

Henkilökohtaisesti pidän hyvin ärsyttävänä sitä, että pyöräilijä odottaa suojatien kohdalla tien ylitystä konkelinsa vieressä, pysähdyn antamaan tietä kyseiselle jalankulkijalle, joka muuttuukin sillä hetkellä taas pyöräilijäksi jolle minun ei kuulu antaa tietä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mielestäni tuossa pitäisi olla yksinkertaistettu tuo säännöstö pyöräilijän ja jalankulkijan kohdalla.
Jalankulkija: etukulkuoikeus aina.
Pyöräilijä: väistämisvelvollinen aina.

Ei tulisi näitä "ai mut entä jos kääntyy tai on kolmio perseessä tai jotain".

Mut omaa liikenneihmettelyä, äsken nelostiellä jossain Mäntsälän pohjoispuolella kohti etelää matkalla. Ohitan hitaampaa ajavaa, vettä/räntää/lunta tulee aika kiitettävällä tahdilla ja näkyvyys vähän mitä on, lisäksi märkä tie = kura lentää.

Olen päässyt ehkä 2 autonmittaa ohitettavan ohi, kun taakse eksyy BMW - eikä odota. Samantien oikealle (varmasti sokaisten ohitetun aivan totaalisesti) ja hana auki - mun ohitseni oikealta saman tien ohituskaistalle siirtyen... Protestiksi pidin torven pohjassa tasan niin kauan ku auto oli rinnalla ja meni ohi. *grrr*

Olisi siis odottanut n. 3 sekuntia, olis saanut ohittaa mut vasemmalta ihan normaalisti (toki reilulla ylinopeudella, mutta anyway).

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Ajelin tänään Oulussa moottoritien tietyöalueen läpi. Aiheutin pahennusta ja tieraivoa BMW kuljettajalle ajamalla rajoituksen mukaisesti ohituskaistaa 50km/h koko parin kilometrin matkan. Kaveri ajoi koko matkan uskollisesti parin metrin päässä puskurista. Sitten kiihdytin taas rajoitukseen 100km/h ja siirryin oikealle kaistalle, mitä seurasi BMW:n raivokas kiihdytys horisonttiin.
Liitteet
asdf.JPG
asdf.JPG (49.8 KiB) Katsottu 5384 kertaa

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja V6 »

Tuomas K kirjoitti:
pitkämies kirjoitti:taluttaahan siinä pitäisi mutta tämähän ei kiinnosta ketään...
Ei pidä, ei sellaista sääntöä ole olemassa.

pitää, ellei ole jotain pakottavaa syytä ajaa siellä:

Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:Mielestäni tuossa pitäisi olla yksinkertaistettu tuo säännöstö pyöräilijän ja jalankulkijan kohdalla.
Jalankulkija: etukulkuoikeus aina.
Pyöräilijä: väistämisvelvollinen aina.

Ei tulisi näitä "ai mut entä jos kääntyy tai on kolmio perseessä tai jotain".
No ei todellakaan noin, että kolmiolla väistät, paitsi jos tulee fillari. Menisi se vähäkin järki noista säännöistä.
V6 kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:
pitkämies kirjoitti:taluttaahan siinä pitäisi mutta tämähän ei kiinnosta ketään...
Ei pidä, ei sellaista sääntöä ole olemassa.

pitää, ellei ole jotain pakottavaa syytä ajaa siellä:

Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.
Sitten jotain lähdettä sille, että pyörätien jatke ei ole pyörälle tarkoitettu tien osa?

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja V6 »

Tuomas K kirjoitti: Sitten jotain lähdettä sille, että pyörätien jatke ei ole pyörälle tarkoitettu tien osa?
ei olllut kyse pyörätien jatkeesta vaa suojatiestä
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Se, mitä sanotaan suojatieksi on näissä yhteyksissä lähes aina pyörätien jatke. Joku taisi asian määritellä niin, että jos suojatien molemmissa päissä on pyörätie, niin se suojatie on myös pyörätien jatke. Jos siellä toisella puolella ei ole pyörätietä, niin eipä sillä fillaristilla ylipäätään pitäisi olla asiaa ylittää tietä.

Edit: Polforeahan tuossa jo ylempänä tulkitsi kyseessä olevan nimenomaan pyörätien jatke.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja V6 »

Tuomas K kirjoitti:Se, mitä sanotaan suojatieksi on näissä yhteyksissä lähes aina pyörätien jatke. Joku taisi asian määritellä niin, että jos suojatien molemmissa päissä on pyörätie, niin se suojatie on myös pyörätien jatke. Jos siellä toisella puolella ei ole pyörätietä, niin eipä sillä fillaristilla ylipäätään pitäisi olla asiaa ylittää tietä.

Edit: Polforeahan tuossa jo ylempänä tulkitsi kyseessä olevan nimenomaan pyörätien jatke.
lähes kaikki tietävät että jatkeella saa ajaa, joten kaikki (tai suurin osa) ainakin alfabbs chatissa olettivat että puhuttiin suojatiestä ilman jatketta -
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
pitkämies
Viestit: 2468
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Polforea kirjoitti:
pitkämies kirjoitti:Seison työautolla punaisissa valoissa. Olen tulossa Lahdenperänkadulle ns. autoliikkeiden pihasta. Kääntymässä vasemmalle kohti Shell:iä.. Paikalliset tietävät paikan. ...Ivecon kabiinista on hyvä näkyvyys ja huomaan vasemmalta kohti tulevan pyörailijän jonka oletan ajavan edestäni suojatien yli.....(taluttaahan siinä pitäisi mutta tämähän ei kiinnosta ketään...), mutta tämä sankaripa ei ajakaan. Sen sijaan hän koukkaa kohdaltani vasemmalle(myöskin suojatie Lahdenperänkadun yli) tylysti punaisia päin! Normi varusteet päällä eli mustat vaatteet, ei ensimmäistäkään valoa/heijastinta. "Kypäränä" pipa. Vasemmalta ei tule autoja mutta oikealta tulee joku farmari Kia tms....Kuski huomaa ihmeen kaupalla tämän idiootin ja jarruttaa voimakkaasti. Pyörä sujahtaa auton keulan editse, ja yhtään hiljentämättä, näyttää keskisormea kuljettajalle, joka juuri todennäköisesti pelasti hänen henkensä. Jatkoa seuraa; Itselleni syttyy vihreä. Kia-kuski on keskellä risteystä, nyt jo punaisissa valoissa siis, ja päättää noudattaa valoa. Takana tuleva VOLVO-kuljettaja, joka peri-Tamperelaiseen tapaan havainnoi todennäköisesti äly-kännykkäänsä eikä katsele tuulilasista, kuvittelee Kian tekevän huvikseen kiusaa ja koukkaa mielenosoituksellisesti tämän ohi(punaisia päin) vasemmalta ja painaa toimituksen ajan torvea....... Seison yhä paikallani vihreissä valoissa ja seuraan suu auki kotikaupunkini liikennekulttuuria........
Paikka on siis vissiin tämä:
https://goo.gl/maps/1izT2tAnYhM2

Pari pikkujuttua:
1) Katunäkymää selaamalla Lahdenperänkadun rinnalla näyttää olevan kevyenliikenteenväylä, jolloin suojatien yhteydessä on pyörätien jatke, jolloin Lahdenperänkadun suuntaisesti saa fillarilla ajaa. Autoliikkeiltä tullessa on vieläpä kolmio ennen tuota pyörätien jatketta, eli siinä pitää niitä fillaristeja jopa väistää, jos valot eivät ole toiminnassa.

2) KIA-kuski vissiin pysähtyi tuohon, missä kuvassa näkyy ruskea, tummatakalasinen mökkitiemaasturi (se eka niistä kahdesta möhköstä). Siinä ei enää ole pääopastinta, vaan siitä pitäisi jatkaa eteenpäin kun väylä aukeaa, vaikka valot ovatkin jo vaihtuneet.

Nämä eivät toki oikeuta kummankaan pösilön (fillaristi ja volvokuski) punaisia päin ajamisia, yllättäviä käänteitä tahi varustevajausta. Saatika keskisormea tilanteen pelastajalle.
Olet muuten täysi oikeassa. Paikka on juurikin tämä. Näin hyvin tunnen oman kotikaupunkini! :lol: .....Hmmm...No hiukan luminen, jäinen, sohjoinen keli peitti tienpintaa.....Ja kyllä! En pyöräile itse kuten huomaatte......Enivei tilanne oli hiuskarvan varassa vakavien henkilöön kohdistuvien vahinkojen osalta ja tässä tapauksessa "kevyt"liikenne oli todellakin tilanteessa jossa omaa käytöstä olisi korjattava....
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuomas K kirjoitti: No ei todellakaan noin, että kolmiolla väistät, paitsi jos tulee fillari. Menisi se vähäkin järki noista säännöistä.
Ja enhän mä niin ees väittänyt. Vaan, että pyöräilijä väistää aina, paitsi jos auto tulee kolmion takaa. Oli pyörätien jatke tai suojatie, pyörä väistää. Näin se olisi kaikille selvempi.
Nyt on niin monimutkaiset säännöt, ettei edes poliisi tunnu niitä osaavan...

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

No vähän sellainen vaikutelma siitä viestistäsi jäi...

Mutta silti ei. Ei alkeellistakaan järkeä.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

V6 kirjoitti:lähes kaikki tietävät että jatkeella saa ajaa, joten kaikki (tai suurin osa) ainakin alfabbs chatissa olettivat että puhuttiin suojatiestä ilman jatketta -
Olettivat siis väärin.

On ihan normaalia, että puhutaan suojatiestä, kun kyseessä on pyörätien jatke, joten parempi lähteä siitä olettamuksesta, että niin on tälläkin kertaa (kuten onkin).

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Meinaat että on enemmän järkeä siinä, että autoilija väistää pyöräilijää kääntyessä, mutta ei suoraan ajaessa (paitsi kolmion takia)?
Kun taas jalankulkijaa väistetään AINA?

Minkä takia liki samanlaiset kulkukeinot (jalankulkija ja pyörä, jotka usein vielä käyttää samaa väylää - tai ainakin PITÄISI käyttää) on täysin eri säännöillä? Sitä joko ollaan kevyttä liikennettä tai sitten ei, ei niin että ollaan kevyttä liikennettä (lue: jalankulkija) jos auto kääntyy, mutta ollaankin väistämisvelvollinen jos auto ajaa suoraan.
Miten oletat, että tavallinen koulupoika/tyttö voi ton tajuta? No ei mitenkään. Aivan liian sekavaa.

Edelleen: joko pyöräilijälle täysin samat oikeudet kuin jalankulkijalle tai sitten kaikki oikeudet pois.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Aquatica kirjoitti:Minkä takia liki samanlaiset kulkukeinot (jalankulkija ja pyörä, jotka usein vielä käyttää samaa väylää - tai ainakin PITÄISI käyttää) on täysin eri säännöillä?
Kaksi syytä, laiskuus ja säästö.

Wanhaan hywään aikaan pollkupyörän ja auton kohtaamiset meni "normaaleilla" säännöillä ts. oikealta tulevalla oli etuajo-oikeus, ellei liikennemerkein muuta esitetty. Pistihän se maanteiden kuninkaita harmittamaa, kun olisi joskus pitänyt pyörää väistää. Naristiin mm hirveistä miinoista, joita edustivat keskellä pitää suoraa olevat autotien ja pyörätien/kevyen liikenteen väylän risteykset.

Em ongelma olisi voitu tyylikkäästi ratkaista laittamalla PYÖRÄTIELLE kolmiot ao. paikkaan. Mutku se maksaa!

Joten valittiin halvempi vaihtoehto = muutettiin sääntöjä niin, että pyöräilijä väistää aina. Paitsi muutamissa poikkeustilanteissa. Lopputulos oli just sellainen kuin piti -> autoilijat saivat nyt tulkita olevansa etuajo-oikeutettuja aina&kaikkialla. Myös ja erityisesti kääntyessään pyörätien/kevyen liikenteen väylän poikki.

Muutama vuosi tätä ja sitten alkoi korjausliikkeet. Sääntöjä ei palautettu ennalleen = selkeämmiksi, vaan vaarallisimmiksi osoittautuneisiin risteyksiin lisättiin kolmion alle "törmäävät pyöräilijät" -lisäkilpi muistuttamaan, että liikennesäännöt ovat poikkeuksellisesti voimassa tässä risteyksessä.

Ilmeisesti kaikenpuolista vaaratilennetta on ollut niin paljon, että ns. järkiautolijat ovat ruvenneet väistämään pyöriä aina ja kaikkialla. Ilmiön alkoi jo useampi vuosi sitten ja tämän vuoden aikana on jo näkynyt, että oppi on mennyt perille -> jengi pyöräilee täysin surutta auton eteen.

Loistoesimerkki omaan jalkaa ampumisesta. Autolijoiden itku väistämisvelvollisuudesta johti käytänössä siihen, että väistämisvelvollisuus tavallaan laajeni. Ja viranomaisten säästövimmakin kusi punttiin, kun ei aikanaan laitettu muutamaa kolmiota kadun varteen, niin nyt on joka toiseen risteykseen pitänyt lisätä nämä "törmäävät pyöräilijät" kilvet ja vaatimukset kevyen liikenteen väylän merkitsemistä ovat tiukentuneet (uudet ajoratamaalaukset ym.)

Noh, seuraavaa säästöniksiä pukkaa. Keltaisista viivoista, jotka erottuvat valkoista paremmin talvioloissa, luovutaan. Tekosyynä käytetään sitä, ettei robottiautot tunnista keltaista viivaa. Ongelma on merkittävä, koska maassamme on näitä robottiautoja jo puolen tusinaa (VTT:llä 2 koeautoa ja montako näitä busseja nyt mansesterissä pyöriikään)?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Onhan se valkoinen halvempaakin. Jne.

Edelleen loogisin vastaus olis, että pyörä väistää *aina*. Kaikkein helpoin asia. Tämän voisi myös koulussa opettaa, toisinkuin yleisesti väistämissäännöt - mä en olis kouluaikana ees tiennyt, mitä kärkikolmio tarkoittaa, jos en olisi ollut kiinnostunut liikenteestä ja ajanut mökillä pikkuteillä autolla jo ennen ku polkimiin yletin, faijan sylissä.
En olis tiennyt sen merkin tarkoitusta vielä yläasteellakaan, koska liikenneopetus koulussa oli "varokaa autoja" ja "tässä on suojatie, missä te voitte kävellä. Mut älkää jääkö auton alle"...

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^pyöräilijä väistää aina = autolla saa singota lapppu lattiassa porttikongista, pysäköintialueelta yms. kevyen liikenteen väylän poikki ja ajoradalta saa kääntyä pyörän eteen milloin ja miten huvittaa. Ei todellakaan hyvä näin ja tätähän se pahimmillaan oli heti tuon sääntömuutoksen jälkeen, kun tulkinta tosiaan meni näin.

Ei polkypyörä nyt ihan jalankulkijakaan ole nopeuksien puolesta - enemmänhän ajoneuvon suuntaan kallistuu ohjeet ajaa pyörätiellä/kevyen liikenteen väylällä oikeassa reunassa, sama ajoradalla pyöräiltäessä (siis tasan päinvastoin kuin jalankulkijat). Joten selkeintä olisi mennä ajoneuvojen säännöillä väistämisen suhteen + risteyksiin voisi ihan säännönmukaisesti lisätä kolmiot pyörätielle. Jolloin pyöräilijä väistää ja homman pitäisi olla kaikille hyvin selkeä.

Säästöillä on tätä enää mahdoton perustella, kun edellisellä säästöniksillä on hankittu tarve uusia suojatiemaalaukset + lisäillä näitä "törmäävät pyöräilijät" kilpiä autoilijoiden iloksi.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Sitten voi autoilijalla olla KOLMIO tai STOP-merkki osoittamassa väistämisvelvollisuutta kaikkia kohtaan? Niin kuin nytkin, jos ennen suojatietä/pyörätienjatketta/whatever-katua on kolmio sää väistät autolla.

Eli edelleen: pyörä väistää aina, paitsi jos LIIKENNEMERKILLÄ muuta kerrotaan. Mut mä oonkin vaan pyöräilevä autoilija, et en mä sit tiä.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo ei todellakaan mitään pyöräilijä väistää aina -settiä. Etenkin kaupunkialueella pitää vallita pieni kauhun tasapaino, jossa kaikki ovat vähän väliä väistämisvelvollisia vähintään jotakuta kohtaan (pl. ne jalankulkijat, jos jollain ihmeellä onnistuvat pysymään oikealla alueella). Ei tule mitään siitä, jos etenkin autoilijat vetää sokkona unissaan 2 tonnin rautakasoilla kun ei juur ketään tartte väistää. Sitäpaitsi käy todella hyvin järkeen, että kun kääntyvän ajoneuvon kuljettaja joutuu hidastamaan joka tapauksessa, on hän myös se, joka väistää ja tarvittaessa pysäyttää.

Olen ehkä kieroutunut tai jotain, mutta tykkään nykyisistä säännöistä. Autolla liikkuessa (joka mulle on yleisin tapa kohdata muita liikennemuotoja) on helppoa väistää kolmiolla, stopilla ja kääntyessä. Ja tietenkin pk-seudulla väistämisvelvollisia autoilijoita, kuten siellä tapana on, mutta se ei liity tähän... Fillarilla en juuri liiku, mutta kun olen sisäistänyt autolla väistelyn, on siitä helppo hahmottaa muutkin puolet.

Ja täytyy kyllä todeta, että huikeata on robottiautoperustelu keltaisesta viivasta luopumiselle. Softamaakarit leipovat auton tunnistamaan liikennetilanteita, tien pinnan liukkauksia, liikennesääntöjä, yhtä ja toista, mutta keltaisen viivan väri aiheuttaa liikaa haasteita. Kyllä ollaan niin realistisella lobbauspohjalla että huhhahhei.

Mainittakoon vielä, että yllä mainitsemani kauhun tasapainon puolesta Riihimäen keskustan liikennejärjestely on oikeasti ihana. Siellä on paljon tasa-arvoisia ja todella vähän kolmioita, joten keskustan kaduilla liikkuessa on pakko olla poikkikatujen osalta valppaana, mutta koskaan ei tarvitse pysähtyä odottamaan sitä, kun kukaan ei mene mihinkään. Liikenne pyörii jatkuvasti, mutta hiljaisenakaan aikana ei uskalla kaahottaa. Toimii etenkin niillä liikennemäärillä todella loistavasti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^^ Jos "pyöräilijä väistää aina" saa autolla tulla kovaa vauhtia esim. ajoradan reunassa ajavan pyöräiljän rinnalle ja kilkata kylkeen "koska a) käännyn tästä oikealle b) tässä on mun kotipihan liittymä". Millaisella liikennemerkillä nämä ehkäistään?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Ei millään. Erillisellä kevyenliikenteenväylällä. :)

Joo, mun ideologia ei todellakaan ole aukoton tai todennäköisesti toimiva käytännössä, mutta se ei muuta mun ajatusta siitä, mikä sen pitäisi olla, mihinkään.

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Voin olla, ja varmaan olenkin, älyllisesti hieman rajoittunut eli suomeksi sanottuna tyhmä, kun en ymmärrä mikä näissä nykysäännöissä on olevinaan "monimutkaista" tai "hankalaa". Mielestäni selvät ja toimivat, aivan erityisesti sen vuoden 1997 muutoksen jälkeen. Sitä ennenhän tuollainen hyvin naamioitu, puskista tuleva pyörätie oli kohtalainen miina.

Säästöperustelua en oikein niele. Ongelma ei ole liikennemerkkien hinta, vaan kuntien osaamattomuus liikennemerkkien asettelussa*. Olisi jokseenkin varmaa, ettei kaikkia ongelmakohtia olisi ikinä paalutettu kolmioilla, jos asia olisi jätetty sen varaan.

Ja mitä tulee siihen keltaiseen viivaan ja autonomisiin ajoneuvoihin, niin muutamankin konenäkösoftan tehneenä tykkäisin keltaisesta. Erottuvuuden takiahan se on valittukin. Valitettavasti muualla Euroopassa ei olla oltu ihan yhtä fiksuja. Tai yhtä lumisissa oloissa.

* Tämä näkyy mm. Tampereen seudulla useampanakin paikkana, joissa samalla tiellä on eri nopeusrajoitus sen mukaan, mistä sinne on tullut – ainakin jos liikennemerkkejä tulkitaan kuten tieliikenneasetus ne määrittelee.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Jonkinlainen ongelma tuossa on tulkintaepäselvyydet joissain tilanteissa, joista pääsisi jos konkelikuski väistäisi aina, mutta se on aika huono perustelu.

Avatar
GreenThing
Viestit: 832
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Polforea kirjoitti:
Olen ehkä kieroutunut tai jotain, mutta tykkään nykyisistä säännöistä. Autolla liikkuessa (joka mulle on yleisin tapa kohdata muita liikennemuotoja) on helppoa väistää kolmiolla, stopilla ja kääntyessä. Ja tietenkin pk-seudulla väistämisvelvollisia autoilijoita, kuten siellä tapana on, mutta se ei liity tähän... Fillarilla en juuri liiku, mutta kun olen sisäistänyt autolla väistelyn, on siitä helppo hahmottaa muutkin puolet.
Meitä on sitten ainakin 2, jotka tykkää nykyisistä säännöistä. Ne ovat aivan mainiot, jos niitä kunnioitetaan ja noudatetaan.
Mainittakoon vielä, että yllä mainitsemani kauhun tasapainon puolesta Riihimäen keskustan liikennejärjestely on oikeasti ihana. Siellä on paljon tasa-arvoisia ja todella vähän kolmioita, joten keskustan kaduilla liikkuessa on pakko olla poikkikatujen osalta valppaana, mutta koskaan ei tarvitse pysähtyä odottamaan sitä, kun kukaan ei mene mihinkään. Liikenne pyörii jatkuvasti, mutta hiljaisenakaan aikana ei uskalla kaahottaa. Toimii etenkin niillä liikennemäärillä todella loistavasti.
Riksussa tulee nykyään asioitua pari kertaa viikossa iltaisin, ja voin kyllä samaistua tuohon "kauhun tasapaino"-terminologiaan.
Siellä täytyy oikeasti pitää valppaana silmät auki, pelätä koko ajan että joku kävelee/ajaa alle/päälle ja silti siellä ei näy piipaa-autoja selvittelemässä haavereita.
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja V6 »

ongelmahan on se että kaikilla pyöräilijöillä ei ole ajokorttia/ ajo-opetusta annettu- Säännöt on ihan ok, jos niitä osataan noudattaa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
GreenThing
Viestit: 832
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

V6 kirjoitti:ongelmahan on se että kaikilla pyöräilijöillä ei ole ajokorttia/ ajo-opetusta annettu- Säännöt on ihan ok, jos niitä osataan noudattaa.
Peruskoulussa oli ainakin itselläni liikenneopetusta, en muista vaan minkä aineen yhteydessä.
Näin meillä tuolla maalaispitäjässä, jossa ei ollut edes kevyenliikenteenväyliä...
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja V6 »

GreenThing kirjoitti:
V6 kirjoitti:ongelmahan on se että kaikilla pyöräilijöillä ei ole ajokorttia/ ajo-opetusta annettu- Säännöt on ihan ok, jos niitä osataan noudattaa.
Peruskoulussa oli ainakin itselläni liikenneopetusta, en muista vaan minkä aineen yhteydessä.
Näin meillä tuolla maalaispitäjässä, jossa ei ollut edes kevyenliikenteenväyliä...
voi olla, ei muista enää., todennäköisesti näin onkin ollut ja on nykyäänkin.- Tuntuu vaa välillä että pyöräilijät ajavat miten sattuu. ja kyllä ajelen itsekin pyörällä, mutten tunge esim risteysalueella auton kylkeen mielenosoituksena jos auto odottaa esim kääntymistä, enkä aja tiellä jos pyörätie kulkee vieressä, enkä sujahda kamikaze tyylillä suojatien yli . jne jne
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Pyöräilijöiden ja autoilijoiden yhteiselo toimi minusta ihan hyvin ja säännöstö on selkeä. Noin yleisesti kaistaa vaihtava tai kääntyvä väistää. Tieliikennelaista olisi pitänyt jättää termi "pyörätien jatke" kokonaan pois, niin sekin selkeyttäisi tilannetta lisää. Termi mielletään kouluttamattomien keskuudessa jonkinlaiseksi etuajo-oikeudeksi, joten liikenteen viisaampi osapuoli luopuu etuajo-oikeudestaan ja usein päästää pyöräilijän ensin.

Jos Destiaa pidettiin jonkinlaisena pohjanoteerauksena, niin kyllä YIT laittaa vielä kertaluokkaa paremmaksi. Sopimukset tehtiin sellaisten urakoitsijoiden kanssa joilla ei ollu edes auraa sora-auton keulaan. Huvittavan näköistä touhua kun tuossa viimetuiskussa ajeli aura-autoja ilman auroja. Kai niillä jonkinlainen alaterä oli, mutta eihän se nyt 20cm hangessa toimi. YIT päätti suuressa viisaudessaan syksyllä, ettei aurausviittoja kustannussäästöjen vuoksi laiteta. Sitten niitä asennettiin pitkään ja hartaasti jäätyneeseen maahan kun urakoitsijat ilmoittivat etteivät lähde leikkiin mukaan ilman aurausviittoja.

https://www.siikkis.fi/uutiset/elykesku ... f313a53e7f

Vastaa Viestiin