Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Polforea
Viestit: 11160
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Noita on pk-seudulla useampiakin. Oikeasti aika raivostuttava veto liikennesuunnittelijoilta, kun voi olla tilanne jossa itse saisi mennä mutta samalla kaistalla edelläolija ei.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
mattijus
Viestit: 5254
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

TeroPee kirjoitti:Meinasin hypätä autosta ulos keskustelemaan siitä, menenkö vai enkö ja oliko mulla taaksepäin jokin indikaattori, kuten vilkkuva oranssi valo, siitä, että olen kääntymässä.

"Vilkku ei ole päällä => Kääntyy varmasti" :lol:
VMP

EmmiMaria
Viestit: 1172
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6, 159 sw 2,4 jtdm Q4. Ajossa 166 3.2 V6 ja 159 2,4 jtdm
Paikkakunta: Orimattila

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

Kävipä eilen tossa vt4 just ennen Jaripekkaa Hartolassa että ohimenevästä rekasta joko lensi jotain tai rengas posahti tai tiestä lens jotain mut siis lopputulemana kuskin lasi posahti kauhealla äänellä syliin ja päälle..... niin mun tuuria ja itkin hetken ko heikkopäinen säikähdyksestä, pamaus oli niin kova et luulin jonkun osuneen muhun.
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
Mäkine
Viestit: 219
Liittynyt: 04 Huhti 2016, 12:04
Car(s): Un'auto d'argento & une voiture bleue
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Mäkine »

^Hyh helkkari! Hemmetin ikävän kuuloinen tilanne. Toivottavasti selvisit pelkällä tuulilasin vaihtamisella ja järkytyksellä, eikä tullut ruhjeita tai lasista haavoja. Itse olisin varmaan pelästynyt vastaavassa tilanteessa niin, että auto olisi singahtanut ojan kautta Jari-Pekan parkkipaikalle.

Viime sunnuntaina nelostiellä Haarajoen liittymässä oli uudehko BMW kuskin puoli keulasta pahan kerran rutussa. Arvelin ensin auton täräyttäneen peuraa tai jotain muuta eläintä päin, joten pysähdyin pientareelle katsomaan tarvitsivatko matkustajat apua. Eivät tarvinneet, mikä oli melkoinen ihme, sillä peurakolarin sijasta Bemarista oli irronnut toinen rengas vanteineen kaikkineen. Autoa ohjastaneilla parikymppisillä mimmeillä oli käynyt melkoinen onni, sillä raajarikko BMW oli ajautunut melko siististi tien oikeaan laitaan eikä esimerkiksi ojaan, keskelle kaistoja tai liittymää ja tietä rajaaviin kaiteisiin.
"...aa, osoitan ette Italian autot ja ajajat ovat maailman parhaat. Avanti!"

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

EmmiMaria kirjoitti:kuskin lasi posahti kauhealla äänellä syliin ja päälle.....
Täähän oli siis kuskin oven sivulasi.

Samalla ostoilmo tähän: Onkx kellään lahden seudulla moista? Autohan siis 166 fl

Avatar
molsky
Viestit: 554
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja molsky »

Se on kyllä hienoa kuinka kiire ihmisillä on keskusta-alueilla taajamanopeuksissa. Pakko päästä niiden 1-2 auton eteen vaikka kaistaa ei ohittamiseen hirveästi ole tarjolla ellei vedä selvästi ylinopeutta tai joku nukkuu valoissa.

https://goo.gl/maps/8K8TFhDiS7H2

Tuossa sitten nähtävästi sinisen farmari Fordin oli pakko päästä eteen pitkän rinnalla ajon jälkeen vasemmalle kaistalle. Ei kuitenkaan uskaltanut ylinopeutta vetää, mutta Harmonian kohdilla (joissa vasen kaista jatkuu suoraan ja oikea kaista kääntyy oikealle) sitten änki itsensä sulkuviivan yli vasemmalle kaistalle kun hidastin vauhtia hyvissä ajoin kun punaiset vielä paloi ja siellä jalankulkija keskellä tietä menemässä ajotien yli. Kaiken kruunasi että tämä idiootti sitten kääntyi seuraavasta valosta oikealle kohti Asema-aukiota. Samaan tulokseen ja paikkaan olisi päässyt kääntymällä oikealle jo tuosta Harmonian risteyksestä, mutta kai oli niin kiire että piti muutama sekunti säästä tuolla kiilauksella...
Viimeksi muokannut molsky, 26 Touko 2017, 23:53. Yhteensä muokattu 6 kertaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11160
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Noi on kyllä hämmentäviä.

Mutta vielä hämmentäviä ne on silloin, kun jatkavat jollekin 80/100/120 -valtaväylälle, eivätkä mitenkään saa kelattua vauhtia suurimpaan sallittuun. Niin kauan on kiire, kun pitäisi taajamassa/kylätiellä ajaa rauhaksiin ja hissuksiin, mutta heti kun saisi vähänkin avata, loppuu kiire ja meno sen siliän tien.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

jalittam
Viestit: 1840
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Laskekaas ajansäästö 10km matkalla, jos ajat 105km/h vs. 100km/h.
Mulle ei ainakaan makseta palkkaa niin pali et tarttis urheilla.
Saati taajamaperseilyt...

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Mainittu viiden kilsan vauhtiero ei aiheuta ohittamistarvetta, mutta usein vauhti humppaa 95-110-85-105 ja varuiksi ohituskaistakohdissa 120. Varmuuden vuoksi 100-alueella hidastetaan kameran kohdalle vaikka ajetaan 95, muttei muisteta kiihdyttää uudestaan edes takaisin siihen alkuperäiseen vauhtiin. Tuollaisen perässä ajamista ei jaksa, vaikka kuinka olisi keskinopeus "sata" ja ohitettu auto näkyisi vielä peileissä esim. 10km päästä, kun itse ajaa tasaista rajoitus+2 vakkarin kanssa. Nämä samat pumppujalat onnistuvat pitämään vauhdin liki tasaisena silloin kun heidän edessään ajaa joku.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Garmund
Viestit: 2136
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

jalittam kirjoitti:Laskekaas ajansäästö 10km matkalla, jos ajat 105km/h vs. 100km/h.
Mulle ei ainakaan makseta palkkaa niin pali et tarttis urheilla.
Saati taajamaperseilyt...

Entä jos matka onkin 30tkm? T:Lähes 1500km tällä viikolla ajanut. :). Eli siis ohitan kohtuu pienienkin nop erojen kohdalla, jos tulee hyvä paikka. Varsinki juuri tuolloin, mitä simokin sanoi jos edellä menevän nopeus seilaa. Mutta samalla (ehkä koomisestikin?) matkavauhdillani ei tarvitse hidastella telkänpönttöjen kohdalla.

Sen kyl huomaa paljon vähän siellä sun täällä ajaessa että moni/osa vetäisi kai sen saman +10 rajoitukseen 40 km/h taajamanopeuksissakin.
Suoraan vaan suoraa

insinörtti
Viestit: 2632
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

jalittam kirjoitti:Laskekaas ajansäästö 10km matkalla, jos ajat 105km/h vs. 100km/h.
Mulle ei ainakaan makseta palkkaa niin pali et tarttis urheilla.
Saati taajamaperseilyt...
Ei järkiautoilijat urheilekaan maantiellä, vaan taajamissa. Tähän suuntaan touhua ohjataan jopa liikennevalvonnan keinoin, kun valtaväylille tulee peltipoliiseja, mutta niin kaupunki- kuin maaseututaajamissa on voimassa viidakon lait.

Ei ole kerta tai kaksi, kun on tullut ajettua kilpaa järkiautoilijan kanssa. Homma menee niin, että järkiautoilija köröttää 80-85 km/h satasen alueella, mutten kerkiä ohi ennen kuin rajoitus tippuu 100 -> 80 -> 50/60 jotain pikku taajamaa tai kylää lähestyttäessä. Viidenkympin alueella järkiautoilija jatkaa järkähtämättä 90 -mittarinopeudella ja häviää horisonttiin.

Kun rajoitus vaihtuu takaisin sataseen, väistämätön lopputolos on, että muutamaa minuuttia myöhemmin saavutan järkiautolijan, mutta kohdalle kun osuu sopivasti parit vastaantulijat, "sokeat" mutkat tai risteyksiä, niin ohi ei pääse ennen seuraavaa taajamaa.

Tuosta näkee että ajamalla 50...100 vaihtelevan rajoituksen mukaan (ehkä 3-5 km/h yli :wink: ), keskinopeudeksi tulee jotain 85 tyylistä. Matkaan kuluvaan aikaan ja keskinopeuteen vaikuttavat hitaasti ajetut pätkät (joilla kuluu enemmän aikaa per km) suuremmalla painoarvolla kuin huippunopeudet. 100->105 kiihdytys säästäisi teoriassa vajaat 3 min per 100 km. Vaan harvassa on paikat, missä voi vetää 100 km moisella nopeudella vakionopeussäätimeen koskematta.

Mutta siellä asteikon toisella laidalla... 50 km/h nopeudella 2,5 km matkaan (rajoitus pikku taajaman kohdalla) menee 3 min. 80 km/h vauhdilla sama 2,5 km matka taittuu vajaassa 2 minuutissa. Näitä taajamia kun osuu 100 km matkalle pari, kolme, niin matka-aika lyhenee enemmän kuin ajamalla satasen alueella 105. Kun ei sitä satasen rajoitusta koko matkaa ole...

Tai vaihtoehtoisesti saa kompensointua essonbaarin ohjesäännön mukaisen bensansäästön eli köröttelyn 80-85 km/h satasen alueella. Matkaan kuluva aika on sama kuin rajoituksia seuraavalla, mutta bensaa säästyy 0,3 l/100 km tjsp. Satasen ajaminen lisää kulutusta paljon enemmän kuin viittä kymppiä ajetut pätkät säästävät.

Mitä olen ajatellut näiden ääliöiden kanssa tehdä? No, lopetin kokonan armopalojen jakelun. 40 rajoituksella mennään 40 km/h (no, parin km/h toleranssilla) eikä mitään viittäkymppiä hipovia lukemia jne. Hyvin riittää vauhdin työntäjiä.

Garmund: jos toisen auton saavuttaa, niin ohi pitää mennä, jos suinkin mahdollista. Suurin virhe on jäädä taakse roikkumaan, koska edellä ajava näyttää ajavan vain hitusen (pari km/h) hitaammin kuin oma tavoitenopeus olisi. Syystä että nämä tientukot yleensä kiihdyttävät havaitessaan toisen auton ilmaantuvan taakse. Sitten kun kohdalle osuu vastaantulijoita, ohituskielto, jyrkkä ylämäki eli paikka, missä ei ole mahdollisuutta ohitukseen, nämä sankarit hidastavat 10-15 km/h. Toki ohituskaistojen kohdalla nopeus muuttuu vastaavasti, mutta päinvastaiseen suuntaan.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Polforea
Viestit: 11160
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Garmund kirjoitti:Eli siis ohitan kohtuu pienienkin nop erojen kohdalla, jos tulee hyvä paikka.
Sama täällä, pienelläkin nopeuserolla ajavasta ohi hyvän paikan tullen, kahdesta pääsyystä:
1) Saan pitää ajorytmini ja kruisailla rauhassa miettimättä mitä se toinen kuski tekee.
2) Noin yleisesti ottaen, jos nopein menee ensin, jonoutuminen vähenee. Tässä toki tulee takapakkia, jos tie päättyy pitkän punaisen liikennevaloiihn tms, mutta ihan aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta

Käytännön toteutuksena, jos voin ajaa vakionopeudensäätimellä valitsemaani vauhtia, ei ohitustarvetta ole. Jos pitää tökkiä cruisea himmeämälle, seuraavan sopivan suoran tullessa vilkku vasempaan ja menoksi. Aika usein tilanne on insinörtin toteama, jossa vauhti on noussut keulan ilmestyessä peiliin ja välimatka kasvaa huomattavasti nopeammin kuin ohitusta edeltänyt nopeusero aiheuttaisi. Tuosta rohkeasti päättelen, että myös ohittamani kuljettaja on tyytyväinen päästessään ajamaan rauhassa miettimättä, mitä se takanatulija touhuaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Lisäys: Liikenteessä on tapahtunut kummia tässä muutaman arkipäivän sisään, mutta korjataan tätä tekstiä ajanpuutteen vuoksi nyt siten että tämä mainitsemani kolmio onkin ilmeisesti tarkoitettu kevyen liikenteen varomiseen.

gYdEbUh kirjoitti:minulle tulee todella vähän kilsoja tällä hetkellä henkilöautoon, mutta onnistuin tänään saamaan hyvin läheltäpiti tilanteen aikaiseksi, vaikka olevinaan rekkakuskina vedän hyvinkin varoen.

Paikalliset tietää Hollolan Salpakankaalla Lidlistä Lahteenpäin lähdettäessä liikenneympyrän jonka voi myös ohittaa oikealta käännyttäessä oikealle. Ohitin liikenneympyrän tätä 'oikoreittiä' ja tuossa on kolmio vaikkakin tämä ohituskaista jatkuu ihan omana kaistanaan normaalisti eteenpäin.
No vasemmalta tuli ihan minun eteeni vanha Volvo, ja juuri tätä ennen olin vilkaissut että edessä palaa punaiset joten himmasin kaasun. Toisin sanottuna jos olisin todennut valojen olevan vihreät olisin painanut Mitsu 3000gt:n gazum pedaalia ja tämän seurauksena olisi Volvo todennäköisesti tullut minun vasempaan etukulmaani.
Tuo kolmio herättää ihmetystä. Pitäisikö minun ajaen omaa kaistaa normaalisti eteenpäin varoa muilta kaistoilta minun kaistalle tulevia autoja mitä häh? Ei kyllä mahdu minun käsitykseeni liikkennesäännöistä.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Polforea
Viestit: 11160
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Siltähän tuo tosiaan näyttääpi, siinä pitää väistää fillaristia:

https://www.google.fi/maps/@60.9879422, ... a=!3m1!1e3
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Moottoritiellä noin 10v vanha BMW M5 ei meinannut jaksaa kulkea edes 120km/. Kolme kertaa yritin ohitusta. Kummasti löytyi menohaluja aina kun sain Alfan keulan vasemmalle kaistalle. Kuski näki varmaan vanhan 156sen uhkana. :lol: Olis nyt ajanu sitä 120 niin en olis edes yrittänyt.

Melkonen rähinä lähtee tuommosesta jollakin viriputkistolla. :P

Avatar
jansku
Viestit: 517
Liittynyt: 02 Huhti 2007, 16:10
Car(s): VW Polo GT + VW Tiguan (ex; 156 1.8ts, 206CC, Mini One, C4 VTS, A2, A3 2.0tdi, Mini one, Mini Cooper S clubman, VW Polo, VW Polo, A4)
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jansku »

Polforea kirjoitti:
Garmund kirjoitti:Eli siis ohitan kohtuu pienienkin nop erojen kohdalla, jos tulee hyvä paikka.
Sama täällä, pienelläkin nopeuserolla ajavasta ohi hyvän paikan tullen, kahdesta pääsyystä:
1) Saan pitää ajorytmini ja kruisailla rauhassa miettimättä mitä se toinen kuski tekee.
2) Noin yleisesti ottaen, jos nopein menee ensin, jonoutuminen vähenee. Tässä toki tulee takapakkia, jos tie päättyy pitkän punaisen liikennevaloiihn tms, mutta ihan aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta

Käytännön toteutuksena, jos voin ajaa vakionopeudensäätimellä valitsemaani vauhtia, ei ohitustarvetta ole. Jos pitää tökkiä cruisea himmeämälle, seuraavan sopivan suoran tullessa vilkku vasempaan ja menoksi. Aika usein tilanne on insinörtin toteama, jossa vauhti on noussut keulan ilmestyessä peiliin ja välimatka kasvaa huomattavasti nopeammin kuin ohitusta edeltänyt nopeusero aiheuttaisi. Tuosta rohkeasti päättelen, että myös ohittamani kuljettaja on tyytyväinen päästessään ajamaan rauhassa miettimättä, mitä se takanatulija touhuaa.

Meillä on tikkarissa adaptiivinen vakkari, käytin sitä kerran jonka jälkeen alkoi vi...aa. Siihen viel kaistavahdin päälle niin otin plussakortin esille ja yritin viiltää ranteet auki. Sellaiset härpäkkeet sopii laiskalle tienkulkijalle. Tai vaikka toyota kuskille. Ja ei, kuljettamani auto EI seilaa, ärsyttää vaan se että kun yrität vaihtaa kaistaa, ratti laittaa hivenen vastaan.
itken mielummin alfa romeossa kuin toyotassa

Avatar
Garmund
Viestit: 2136
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Kaistavahdista en osaa sanoa, kun en ole kokeillut. Kuvauksesi ei tee siitä houkuttelevan kuulosta, jos se ei tajua vilkun päälläoloa. Adaptiivisella vakkarilla varustettua autoa olen kerran ajanut. Tuosta vakkarista kyllä pidin, turhautti vähemmän nopeuden seilailut edellä menevillä. (Itse auto oli uusi volkkarin tila-auto, eli ihan hajuton ja mauton)
Suoraan vaan suoraa

Avatar
jansku
Viestit: 517
Liittynyt: 02 Huhti 2007, 16:10
Car(s): VW Polo GT + VW Tiguan (ex; 156 1.8ts, 206CC, Mini One, C4 VTS, A2, A3 2.0tdi, Mini one, Mini Cooper S clubman, VW Polo, VW Polo, A4)
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jansku »

Garmund kirjoitti:Kaistavahdista en osaa sanoa, kun en ole kokeillut. Kuvauksesi ei tee siitä houkuttelevan kuulosta, jos se ei tajua vilkun päälläoloa. Adaptiivisella vakkarilla varustettua autoa olen kerran ajanut. Tuosta vakkarista kyllä pidin, turhautti vähemmän nopeuden seilailut edellä menevillä. (Itse auto oli uusi volkkarin tila-auto, eli ihan hajuton ja mauton)
Adaptiivista kokeilin siis motarilla ja sitten se oli päällä viellä kun ramppia ajoi alas, edessä oleva pysähtyi punaisiin (luonnollisesti), niin myös meidän auto (onneksi), mutta kun edellä ajava lähti ajaa, mieheni sanoi että älä tee mitään, auton pitäisi itse lähteä liikkeelle...no eipä lähtenyt, ja tämän pitäisi siis tajutessaan että edellä oleva on riittävän kaukana, lähteä itse liikkeelle...niin missä vaiheessa? Voi olla että pelkkä vilkun näpäytys (ruuhkavilkku), ei poista auton omaa tahtoa pysyä kaistojen sisällä. Ja kyllä, vag-konsernin pikkumaasturimme on hajuton ja mauton, tullut perheeseemme kun se tuotantolinjalta pääsi rahdin mukana Suomeen. Äijä oli viel helv. fiksu ja tilas siihen dynaudiot, takakontti pieneni pienenemistään subbarin ottaessa 1/3 tilasta. Ei tarvitse miettiä mihin rattaat työntää...juu ei niin mihinkään. :silly:
itken mielummin alfa romeossa kuin toyotassa

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5373
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Jalamari kirjoitti:Moottoritiellä noin 10v vanha BMW M5 ei meinannut jaksaa kulkea edes 120km/. Kolme kertaa yritin ohitusta. Kummasti löytyi menohaluja aina kun sain Alfan keulan vasemmalle kaistalle. Kuski näki varmaan vanhan 156sen uhkana. :lol: Olis nyt ajanu sitä 120 niin en olis edes yrittänyt.

Melkonen rähinä lähtee tuommosesta jollakin viriputkistolla. :P
Ilmeisesti e60 koppanen ikäarvion perusteella? Harvassa on alfat mitkä tuota uhkaa :lol: reilu 500hp kuitenkin..

Tuollanen käytös on kyllä ärsyttävää, itselle samaa teki joku 90-luvun lopun farkku passatti toissa viikolla. Perässä luki 1.8T.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Tänään taas idioottien kanssa liikenteessä. Kävin espoonlahden abc:llä tankkaamassa vääränmerkkisen klonkkikseni. Perässä ajeli kahden ehkä 18-20 v räkänokan ohjastama auris, joka yritti ohittaa minut mittarikentälle ajaessa. Pojat onnistuivat kiilaamaan ja ajoivat ekana mittarille. Ajoin siihen viereiselle sitten ja kun nousin autosta ulos, sain tervehdyksen ; "tervetuloa länteen" :lol: ilmeisen selvästi viitaten vähän eteläisempään ulkonäkööni. Ai että repesin tuolle räkänokan kommentille.

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

jkk kirjoitti:sain tervehdyksen ; "tervetuloa länteen" :lol:
Minä olen ollut aina harhaluulossa, että pohjolassa ollaan :roll:

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Kertsu kirjoitti:
jkk kirjoitti:sain tervehdyksen ; "tervetuloa länteen" :lol:
Minä olen ollut aina harhaluulossa, että pohjolassa ollaan :roll:
Kylläkyllä, mutta viestin / tervehdyksen sisältö meni kyllä perille :mrgreen:

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

alfa 156 v6 kirjoitti:
Jalamari kirjoitti:Moottoritiellä noin 10v vanha BMW M5 ei meinannut jaksaa kulkea edes 120km/. Kolme kertaa yritin ohitusta. Kummasti löytyi menohaluja aina kun sain Alfan keulan vasemmalle kaistalle. Kuski näki varmaan vanhan 156sen uhkana. :lol: Olis nyt ajanu sitä 120 niin en olis edes yrittänyt.

Melkonen rähinä lähtee tuommosesta jollakin viriputkistolla. :P
Ilmeisesti e60 koppanen ikäarvion perusteella? Harvassa on alfat mitkä tuota uhkaa :lol: reilu 500hp kuitenkin..

Tuollanen käytös on kyllä ärsyttävää, itselle samaa teki joku 90-luvun lopun farkku passatti toissa viikolla. Perässä luki 1.8T.
Juu. Eikö noissa sitä luokkaa ole. Mukavasti tuntuikin noista vauhdeista kiihtyvän. :-D

Avatar
lerppu
Viestit: 5875
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Lasivakuutukselle tuli taas käyttöä. Matkalla Ahveniston 50v kisaa katselemaan ennen Hämeenlinnaa sain kiven yms. lasiin ja *NAPS* halki. Joku tarkkaamaton / humalainen / sairaskohtauksen kourissa 15 vuotiasta Peugeotiaan kuljettava motoristi roikkui about satasta keskiviivan molemmin puolin. Kun vihdoin rauhottui pidemmäksi aikaa renkaat keskiviivan päälle, uskaltauduin ohittamaan. Ja siirtyeesäni vasemmalle kaistalle karma minua moisesta rankaisi ja lähetti projektiilin tuulilasiin. Omavastuu ja vitutus. Sekä odotus, kun ilmeisesti f34 laseja ei roikoteta (ainakaan kaikkine kilkkeineen) varastossa. Tämä parikymmensenttinen haava tuulilasissa häiritsee päivittäin hieman enemmän, vieläkään ei ole kuulunut edes aikaa lasin vaihtoon. Pitäneekin taas soittaa että missä mennään (maanantaina laittelin homman vireille)...

EDIT: Lasinvaihdolle aika ensi tiistaina. Siihen asti haavoittuneella autolla. Pitäisköhän vaihtaa romu pois? :silly:

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Miksi 80 alueella pitää tulla perseen taakse kikkailemaan, ja sit just ku nopeus muuttuu 100 niin pitää lähtee ohittaa? Ja sit ku se wolkkari ei jumalauta kiihdykkään ihan samaa tahtii ku 159 siihen 100 vauhtiin, niin pitääkö äänimerkkeillä ja vilkutella valoja?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

insinörtti
Viestit: 2632
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ maailmassa on sellainenkin paikka, jossa VAG, datsun yms. järkiautoilijat eivät lähde ohittamaan 60/80 rajoitusalueella jo puoli km ennen kuin rajoitus vaihtuu 60->80 tai 80->100 päästäkseen sitten köröttämään 10 alle rajoituksen :shock: :shock: :shock:

Mutta joo, taas on kaikki B ja C -sarjan kuskit kaivautuneet kiven alta. En muutoinkaan tykkää moottoritiellä ajaa ja nyt entistä vähemmän. Etenkin VAGniakuskien on ihan pakko a) ajaa koko ajan vasenta kaistaa b) lähteä ohittamaan parin km/h nopeuserolla ja hyytyä sitten autoni takanurkan kohdalle, ajamaan tasatahtiin kilometri/minuuttitolkulla. Se on vaikeaa ellei mahdonta ohittaa moottoritiellä, ilman ohitettavan antamaa apua! Vaan jos en auta hidastamalla, vaan peräti kiihdytän ohittajan eteen, kun pussitus peräkärryn hinaajan tai rekan taakse uhkaa, niin sitten alkaa VAGinakuskin kiire ja showmeininki, kun hänen tietään tukitaan.

Totuuden nimissä on kyllä mainittava, että tuota samaa teki myös yksi pösilö ja liittymiskaistalta tullut A-märssy tiesi omistavansa just sen pätkän tietä, jolla ajoin.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1512
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

jansku kirjoitti:
Garmund kirjoitti:Kaistavahdista en osaa sanoa, kun en ole kokeillut. Kuvauksesi ei tee siitä houkuttelevan kuulosta, jos se ei tajua vilkun päälläoloa. Adaptiivisella vakkarilla varustettua autoa olen kerran ajanut. Tuosta vakkarista kyllä pidin, turhautti vähemmän nopeuden seilailut edellä menevillä. (Itse auto oli uusi volkkarin tila-auto, eli ihan hajuton ja mauton)
Adaptiivista kokeilin siis motarilla ja sitten se oli päällä viellä kun ramppia ajoi alas, edessä oleva pysähtyi punaisiin (luonnollisesti), niin myös meidän auto (onneksi), mutta kun edellä ajava lähti ajaa, mieheni sanoi että älä tee mitään, auton pitäisi itse lähteä liikkeelle...no eipä lähtenyt, ja tämän pitäisi siis tajutessaan että edellä oleva on riittävän kaukana, lähteä itse liikkeelle...niin missä vaiheessa? Voi olla että pelkkä vilkun näpäytys (ruuhkavilkku), ei poista auton omaa tahtoa pysyä kaistojen sisällä. Ja kyllä, vag-konsernin pikkumaasturimme on hajuton ja mauton, tullut perheeseemme kun se tuotantolinjalta pääsi rahdin mukana Suomeen. Äijä oli viel helv. fiksu ja tilas siihen dynaudiot, takakontti pieneni pienenemistään subbarin ottaessa 1/3 tilasta. Ei tarvitse miettiä mihin rattaat työntää...juu ei niin mihinkään. :silly:
VAG:n kaistavahti tajuaa vilkun, ainakin viimevuotisessa Passatissa ja pari vuotta sitä vanhemmassa A3 tajusi. Samojen autojen adaptiivinen vakkari pysäyttää auton jos edellä oleva pysähtyy ja lähtee seuraamaan sitä muutaman sekunnin ajan. Jos aikaa kuluu enemmän, pitää näpäyttää kaasua ja auto lähtee liikkeelle uudestaan. Turvafeatureksi sanovat tuota kun ei lähde itsekseen liikkeelle.

legza
Viestit: 895
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja legza »

Adaptiivinen vakkari ei toimi maantiellä tilanteissa, missä edellä ajava auto kääntyy vasemmalle ja myös oikealle on mahdollisuus kääntyä ja itse haluaa ajaa suoraan. Ei voi näyttää vilkkua oikealle, jos ei ole sinne kääntymässä ja siellä on auto odottamassa kääntymistä samaan suuntaan kun on itse menossa. :wink:

Avatar
Garmund
Viestit: 2136
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Yleisestihän moni taitaa ahaa +5-10 rajoituksen päälle. Ihne teitä Hämeenlinnassa 10-tie välillä renko-Hämeenlinna molempiin suuntiin. En muista milloin olisi viimeksi päässyt 100 alueella ajamaan rajoituksen mukaan. Tänään sentään edellä menijä ajoi 90 km/h. Tuo on semmoinen pätkä, missä kannattaa kääntyä (ainakin Rengosta) kohtuu pieneenkin väliin eteen. 80% varmuudella ei se tulija kuitenkaan ajaisi 100:sta.

Toinen on 57-tie Mierola-Tiiriö 80 aleella porukka ajelee 60-70 km/h. Tuon nyt paremmin ymmärtää välillä sopuvana tilannenopeutena.

Noh. Löytyy niitä hesastakin. Kehä 1 taitaa olla ainoita teitä, missä ei ruuhka-aikana jos tahtoo ajaa "edes" tasan rajoituksen mukaan saa painella vasenta kaistaa. Peltipoliisit kuulemma hyökkäävät siinä autoilijoiden kimppuun pesismailoin jos ajaa yli 75 km/h 80 alueella kameran ohi. :D
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Garmund kirjoitti:Peltipoliisit kuulemma hyökkäävät siinä autoilijoiden kimppuun pesismailoin jos ajaa yli 75 km/h 80 alueella kameran ohi. :D
Just eräs BMW-kuski ajeli kehää 75 km/h ja kameran kohdalla piti sitten vielä jarruttaa :roll:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Myös satasen alueella asuntovaunun perässä 80 ajaessa on hyvä muistaa hypätä jarrulle kameran nähdessään, jotta takana tulevat pysyy hereillä. :roll: Vahvistaa vaan sen, miksi menen tuollaisista jonoista ohi aina tilanteen salliessa, niin saa ajaa omaa vauhtia. Pösöllä se vauhti on vakkarilla kyltti +6, niin todellinen on +2.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
lerppu
Viestit: 5875
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Tuomas K kirjoitti:
Garmund kirjoitti:Peltipoliisit kuulemma hyökkäävät siinä autoilijoiden kimppuun pesismailoin jos ajaa yli 75 km/h 80 alueella kameran ohi. :D
Just eräs BMW-kuski ajeli kehää 75 km/h ja kameran kohdalla piti sitten vielä jarruttaa :roll:
Kerrohan ajankohta ja tuntomerkit niin ilmoitan BMW schutzstaffel -osastolle (eihän tuota tuollaista voi sallia). Tähän merkkiin kun on mennyt sekaantumaan niin joutuu siitä kärsimään että 99% Bemaristeista pilaa kaikkien maineen.

Avatar
pitkämies
Viestit: 2468
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Maseratin lunastukseen meneminen oli tänään enemmän kuin lähellä. Joku idiootti veti Viinikan liikenneympyrästä suoraan....minä vierellä. Tullaan sillan ali ja Hänen kaistansa kääntyy VAIN vasemmalle. Valot Hänelle punaisella. Minulle vihreät ja suoraan olen menossa ns."Yli-opiston" mäkeen. Mitä tekee tämä pelle?!....Ajaa tylyn viileästi suoraan päin punaisia ja jatkaa suoraan eteeni...Jos en olisi varautunut siihen että jotain tyhmää tämä tekee, niin siinä olisi ollut! Ei ole eka kerta.

Olen täällä joskus raivonnut Tamperelaisten liikennekäyttäytymisestä, mutta nyt tilanne alkaa olla sitä luokkaa, että en enää mene keskustaan autolla ellei ole aivan pakko! KUKAAN ei välitä enää mistään säännöistä! Törkeillään miten sattuu, "Mua ei kiinnosta", "Ei mun tarvi pysähtyä", "Kyl mä tosta vielä ehdin"....tms....Punaisia päin ajetaan niin törkeästi että saattaa kolmekin(!) autoa tulla punaisilla!. Kulman taakse jos et näe niin odota nyt hyvä ihminen muutama sekunti ennenkuin lähdet liikkeelle!...Sulkuviiva on täysi tuntematon käsite. Vitut kyl mä tosta vielä mahdun vaihtaan kaistaa......Tietöitä on jokaikinen paikka väärällään. Se perkeleen ratikka kun on pakko saada niin ne vähätkin autoilijat, jotka haluaisivat noudattaa joitain sääntöjä, ovat aivan pihalla!! Koko ajan suljetaan/avataan katuja aivan randomisti ja keilakujia ilmestyy mitä kummallisimpiin paikkoihin!
Ohitustie on juuri asvaltoitu. Reunaviivojen maalaus kestää kuukausia.....80km/h rajoitus 15 km matkalla. Tulos: Letkat etenee 120 km/h ja jos edes yrität noudattaa rajoitusta niin olet LIIKKUVA KEILA. Mene pois tieltä!! Meillä on muutakin tekemistä kuin kierrellä sinua.....

Aamuliikenteessä ei kannata ajaa. "Ruuhkaliikenteessä" (n. 15-16.00) ei kannata ajaa. Viikonloppuisin ei kannata ajaa(pemari-pojat sun muut idiootit on ajossa).....Ehkä yöllä sitten? Ei kannata. Ratikkatyömaa on silloin täydessä käynnissä. Keskustan kadut vaihtaa nopeammin ajosuuntaa kun kukaan kerkiää edes tajuamaan...."Ai tänään tästä ei saakaakaan ajaa?!" "Mikä tuo välähdys oli?!" Ai juu sehän oli se poliisin siviili-kamera-portteri joka päivystää kaiket päivät noilla tietyömaa-alueilla.....

Kevyt liikenne?? Tampereella tämä on ETU-sijalla kaikkeen. Pyöräilijät saavat tehdä ihan mitä huvittaa. Autoilija kyllä väistää! Ja jos ei ole lain mukaan pakko väistää, ja tulee törmäys, niin autoilija on silti syyllinen. Aivan sama tuleeko pyöräilijä yksisuuntaista katua väärään suuntaan, kännissä ja ilman kypärää. Jos tulee yhteen törmäys, niin automaattisena tuloksena on "Törkeä liikenteen vaarantaminen", kortti pois 3 kuukautta ja ehtoollista käräjien kautta.....

Olen ehkä kyllästynyt ja nämä ovat kärjistettyjä esimerkkejä mutta pysyn itse kaukana jatkossa Keskusta-alueesta....Pelottaa ihan oikeasti että jotain sattuu ja ajan sentään itse vuodessa n. 150000km......Tarvitsen ajolupaani.....
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Finest »

Garmund kirjoitti:Toinen on 57-tie Mierola-Tiiriö 80 aleella porukka ajelee 60-70 km/h. Tuon nyt paremmin ymmärtää välillä sopuvana tilannenopeutena.
Kävin eilen Katinalan lihakaupassa ja mennessä joku ajeli juuri tuota kuuttakymppiä. Mielenosoituksellisesti olisi voinut ohittaa, mutta Kirstulantien risteyksestä matkaa on varmaa 1,5km lihakaupalle.
Ei taida riittää seitinohut selittämään tuota hölmöilyä.

Avatar
lerppu
Viestit: 5875
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^^Tampesteriin tulee spåra ja liikennekulttuurikin kehittyy kaupunkimaiseen suuntaan? Pitänee käydä katsastamassa! Onko siellä vielä se hyvä espanjalainen ravintola? Paljon on vettä ehtinyt virtaamaan Tammerkoskessa siitä kun viimeksi kävin, oliskos ollut Salud nimeltään... Tsemppiä, kyllä se vielä siitä pahenee. Sitten kun myyt ensimmäistä kertaa asuntosi hyvältä alueelta, koska vierestä on purettu päiväkoti ja sen tilalle rakennetaan päihde- ja mielenterveyskuntoutujien avohoitola (ja roijaat poikaasi johonkin surkean ostarin vieressä olevaan päiväkotiin), niin kaupunkikokemus on levittäytynyt suburbiaan asti! Samalla Giro d'Italiaan valmistautuvat lempeät harrastepyöräilijät yrittävät ajaa koirasi/lapsesi päälle joenvarsilenkillä, niin keskusta jo kutsuu. Siellä sitten vuoden vanhaan rakennukseen uudenvuoden aikoihin kipataan olympiakokoisen uima-altaan verran vettä. Laaturakentaminen nääs. Joten palaat lähtöpisteeseen. Jäädäksesi joka-aamuiseen blokiin, kun et pääse nukkumalähiöstäsi valtaväylälle, kun valopäät ovat keksineet "oikoreitin". Tilaa ei voi antaa, varsinkaan BMW mulkuille. Haaveilet silti asuvasi puutalossa kaupungin kyljessä, mutta koska olet köyhä, niin pääset kokemaan kyseisen elämän vain vieraillessasi appiukkosi luona. Ja palaat kotiin metsän viereen. Toki puutaloon. Joka falskaa ja sinulla on sähkölämmitys. Ja falskaamisen vuoksi kuulet läheisen motarin liikenteen. Aina. Siihen taustameluun onkin sitten hyvä tuudittautua kun makselet sähkölaskuja. Ja ihmettelet että miten perkeleessä sen siirtäminen voi olla noin kallista. Luulisi sen liikkuvan suht esteettömiä väyliä pitkin. Mitä nyt Aussit tietenkin ottaa oman siivunsa lämmityskuluistasi.

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tänään Kalannista (eli siis Uudestakaupungista) Keravalle ajettua. Jotain havaintoja E18:sta:

Moottoritien kiihdytyskaistoja käytetään ETUOIKEUSkaistana. Perkele.
Kerran meinas mursu ajaa kylkeen (ihan pokkana se luuli, että mä väistän. En.), kunnes uskoi ja polkasi hanan auki - vain jotta pääsee himmailemaan 120 alueella n. 95kmh vauhdilla eteen...
Toisella kertaa BMW 3-sarjalaisen kuski oli samaa mieltä kuin tuo mursulainen. NO EN ANNA TILAA EN. Teillä on kolmio, hemmetti! Se sit himmas ja jäi taakse - eikä edes yrittänyt ohi...

Tosin tuli sitä kerran tehtyä aika inhottava virhearviointi 100-alueella vähän pohjosemmassa... Ohituskaista loppui ja arvioin, että se riittää. No, täysperärekan kuskin oven kohdalla oli vaan todettava, ettei muuten riittäny. Oppia ikä kaikki jne.

Ylipäätään ihmiset ajaa tuolla kuin persereijät. Niinku ihan oikeesti.
50kmh rajotus siltatyömaalla? Ei ees mopoautot kunnioita sitä. Hienoa ensin ohittaa 100 ja 120 alueella 50 autoa, jotka menee kaikki ohi sit siinä 50-alueella (kun ne paahtaa 70-90 lasissa läpi työmaan). Ja sit hetken päästä ohitan ne taas, kun ne jää himmailemaan sitä ysikymppiä.

Saisinks mää jonku Road Warrior-lisenssin? Voisin hyvin hoidella pois kaikennäkösiä persreikiä tuolt. Niitä kun piisaa. Ja paljon.

Avatar
Garmund
Viestit: 2136
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Koskahan sitä liikennekuolemien osalta aletaan myöntää kunnolla totuus ja lopetetaan se toitottaminen kuinka pienikin ylinopeus on hirveän vaarallista(esim. Telkänpönttön napsaiseman kuvan jo huomautuslapuissa niin muistaakseni lukee)

Arvatkaa monenko heinäkuussa 2016 kuolemaan johtaneen onnettomuuden(kolari) syynä oli ylinopeus? 21 kolaria. Tai luntakkaa Moottori -lehdestä.



Toki en siis puolustele varsinkaan älyttömiä ylinopeuksia ja taitaa kaikkien ajessa samaa tasaista nopeutta liikenteen sujuvuus parantua.
Suoraan vaan suoraa

billy
Viestit: 265
Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01

ex. 911 '08 & Fiat 500 '10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja billy »

Kaikkiin onnettomuuksiin listataan ne vakiosyyt; kuljettajan kunto, YLInopeus, ym. Ylinopeus on syy onnettomuuteen vaikka se olisi (laskennallisesti) 1km/h rajoituksen yli. Sitten esimerkiksi tien huono kunto tai onneton tien talvikunnossapito ei ole juuri koskaan syy onnettomuuteen. Noissa usein vain todetaan "urainen tie saattoi hieman vaikuttaa ajoneuvon hallinnan menetykseen".

Kannattaa seurata sitä Moottori-lehden "Onnettomuuspalstaa" ajatuksen kanssa niin tajuaa millaista propagandapaskaa ne päätökset ovat. Tutkintalautakunta lähinnä toistelee itseään ja suositukset ovat aivan naurettavan ja epätodellisen väliltä, tyyliin kaikki ns. kohtaamisonnettomuudet poistuu kun koko meikäläinen tieverkko, vaivaiset 454 000km, saadaan keskikaiteella eroteltua. Tälläisiä suosituksia, ei jeesus mitä utopiaa. Silti noilla perusteilla mm. lasketaan nopeusrajoituksia ja istutetaan valvontatolppia :crazyeyes:

Avatar
Garmund
Viestit: 2136
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Miusta mennyt siinä niissä onnettomuustutkintalautakuntaraporteissa neutraalimpaan sävyyn tuo ylinopeus. Vaikka joo onhan ne suositukset kuten vihreiden energiapolitiikka: "jos lehmätkin lentäs". Toteehan ne sen ylinopeuden aina jos sitä on ja saisivat vielä enemmän painottaa humalassa, lääkkeissä tai huumeissa ajossa syyn onnettomuuteen olevan siinä eikä muussa(kuten nopeus).

Nyt tuohon kysymykseeni vastaten ainostaan yhdessä kolarissa ylinopeus oli syy. Eli ei ollut itsemurha, mielenterveus tai päihteet syynä. Ne oli syynä 15/21 tilanteessa.....
Suoraan vaan suoraa

Avatar
pitkämies
Viestit: 2468
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

lerppu kirjoitti:^^Tampesteriin tulee spåra ja liikennekulttuurikin kehittyy kaupunkimaiseen suuntaan? Pitänee käydä katsastamassa! Onko siellä vielä se hyvä espanjalainen ravintola? Paljon on vettä ehtinyt virtaamaan Tammerkoskessa siitä kun viimeksi kävin, oliskos ollut Salud nimeltään... Tsemppiä, kyllä se vielä siitä pahenee. Sitten kun myyt ensimmäistä kertaa asuntosi hyvältä alueelta, koska vierestä on purettu päiväkoti ja sen tilalle rakennetaan päihde- ja mielenterveyskuntoutujien avohoitola (ja roijaat poikaasi johonkin surkean ostarin vieressä olevaan päiväkotiin), niin kaupunkikokemus on levittäytynyt suburbiaan asti! Samalla Giro d'Italiaan valmistautuvat lempeät harrastepyöräilijät yrittävät ajaa koirasi/lapsesi päälle joenvarsilenkillä, niin keskusta jo kutsuu. Siellä sitten vuoden vanhaan rakennukseen uudenvuoden aikoihin kipataan olympiakokoisen uima-altaan verran vettä. Laaturakentaminen nääs. Joten palaat lähtöpisteeseen. Jäädäksesi joka-aamuiseen blokiin, kun et pääse nukkumalähiöstäsi valtaväylälle, kun valopäät ovat keksineet "oikoreitin". Tilaa ei voi antaa, varsinkaan BMW mulkuille. Haaveilet silti asuvasi puutalossa kaupungin kyljessä, mutta koska olet köyhä, niin pääset kokemaan kyseisen elämän vain vieraillessasi appiukkosi luona. Ja palaat kotiin metsän viereen. Toki puutaloon. Joka falskaa ja sinulla on sähkölämmitys. Ja falskaamisen vuoksi kuulet läheisen motarin liikenteen. Aina. Siihen taustameluun onkin sitten hyvä tuudittautua kun makselet sähkölaskuja. Ja ihmettelet että miten perkeleessä sen siirtäminen voi olla noin kallista. Luulisi sen liikkuvan suht esteettömiä väyliä pitkin. Mitä nyt Aussit tietenkin ottaa oman siivunsa lämmityskuluistasi.
:lol: :lol: :lol: ....Onneksi joku osaa piristää!
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Varkaudesta Kuopioon ajaessani oli aika häijy Saabkuski jonoveturina. Satasen alueella ajoi kahdeksaakymppiä ja kahdeksankympin alueella kuuttakymppiä. Mutta aina ohituskaistan kohdalla löytyi kaasu, niin ettei muut päässeet ohi. Siinä sen Saabin ja mun välissä ajava bemari yritti monesti ohi siitä, mutta eipä laskenut. Olisihan se uudehko bemmi siitä ohi päässyt halutessaan, mutta oli niin järkevä ettei kiihdyttänyt tolkuttomiin nopeuksiin vaan palasi aina takaisin Saabin taakse.

Jossakin kohtaa BMW sitten onnistui pääsemään siitä ohi. Moottoritielle tultaessa molemmille kuskeille tuli jokin näyttämisenhalu ja katosivat helvetinmoista vauhtia horisonttiin :-D

Avatar
lerppu
Viestit: 5875
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Mitä? Taas lähtee ilmoitus "väärin ajetusta" BMW:n Geheime Staatspolizein tutkivalle osastolle. Merkin maine menee tuollaisesta SAABistin takana nöyristelystä... :crazyeyes: Toivottavasti edes ajoi tappituntumalla, näissähän etäisyystutka piipittää jos väli kasvaa liian suureksi.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11200
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Kertsu kirjoitti:Olisihan se uudehko bemmi siitä ohi päässyt halutessaan, mutta oli niin järkevä ettei kiihdyttänyt tolkuttomiin nopeuksiin vaan palasi aina takaisin Saabin taakse.
Mää en kerran ollu.

Tyhmyys maksoi vajaat 700€.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
mutt
Viestit: 5434
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Kertsu kirjoitti:Varkaudesta Kuopioon ajaessani
Otan osaa.

T: Varkautelainen
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

lerppu kirjoitti:^Mitä? Taas lähtee ilmoitus "väärin ajetusta" BMW:n Geheime Staatspolizein tutkivalle osastolle. Merkin maine menee tuollaisesta SAABistin takana nöyristelystä... :crazyeyes: Toivottavasti edes ajoi tappituntumalla, näissähän etäisyystutka piipittää jos väli kasvaa liian suureksi.
En nähnyt tarkkaan kuinka lähellä Saabia oli mutta meikäläisen hanurissa ei roikkunut tällä reissulla yhtäkään bemaria, kaikkia muita merkkejä Seatista Jaguariin olikin sitten :mrgreen:

Vaikka ajoin rajoitusten mukaan.

Avatar
Garmund
Viestit: 2136
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

lerppu kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:
Garmund kirjoitti:Peltipoliisit kuulemma hyökkäävät siinä autoilijoiden kimppuun pesismailoin jos ajaa yli 75 km/h 80 alueella kameran ohi. :D
Just eräs BMW-kuski ajeli kehää 75 km/h ja kameran kohdalla piti sitten vielä jarruttaa :roll:
Kerrohan ajankohta ja tuntomerkit niin ilmoitan BMW schutzstaffel -osastolle (eihän tuota tuollaista voi sallia). Tähän merkkiin kun on mennyt sekaantumaan niin joutuu siitä kärsimään että 99% Bemaristeista pilaa kaikkien maineen.

Melkein luulin lauantaina että tulee yksi bemari lisää siulle tuolle listalle ilmoitettavia Lerppu. :)
Ei Riihimäellä 3-tiellle rampilla kiihdyttäessä löytynyt x5/tai 6 kaasupoljinta, vedin ohi sitten rampin puolivälin jälkeen kun ei se ollut saanut vielä siinäkään vaiheessa yli 60km/h vauhtia. No hetken päästä se palautti bemaristien mainetta painamalla motaria n.140km/h ohi ja tietenkin ilman valoja.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Ajoin pärrällä kahden auton perässä, kun 60 alue muuttui 80 alueeksi. Edellä mennyt auto ei ilmeisesti asiaa huomannut ja tästä johtuen perässä ajava meinasi hurauttaa köröttelijästä ohi. Siitäkös ensimmäinen auto kimpaantui: talla pohjaan, jarrua, vilkku oikealle, vilkku vasemmalle ja lopuksi pari kilometriä hätävilkut päällä!
Kypärän sisällä alkoi kuumenemaan ja samalla myötähäpeä nousi vielä korkeammalle. Asiaa ei auttanut, että perässä ajava oli tsekkiläinen turisti ja ensimmäinen ihan kotimainen Mondeo kuski. Liikennevaloihin tullessa oli pakko ajaa Mondeon vierelle ja tarkistaa tämä teiden ritari. Pappa noin 90-v. morjesti minulle takaisin pirullinen virne naamallaan.

Pyöritin päätäni ja ajoin kotiin.
Senza cuore saremmo solo macchine

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Enempi bongausjuttu. Tuli vastaan ehdan näköinen "mod" skootteri valtatiellä, sivupeilien määrä oli vakuuttava. Mielestäni kuljettajalla ei tosin ollut vihreää maiharia päällä.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Lahdessa Launeella oli taannoin monta päivää aika jännä nopeusrajoitusjärjestely kun tietyömaan takia rajoitus oli 50, mutta muutaman sadan metrin päässä on taajama päättyy merkki, eikä siinä kohdalla tai pian sen jälkeen ollut merkittävää tietyötä, niin laillisestihan nopeus nousee tuossa 80? Vaikkakin nopeus oli selkeästi tarkoitettu olemaan 50.
Itse olin yleensä sen verran into piukassa että ajoin noin 80km/h (suora selkeä tie) ja toivoin oikeastaan että poliisi tulisi vastaan..
Toinen tälläinen vastaava juttu on ettei nopeus muistaakseni saa laskea 40m/h kerralla. Meneekö se näin edelleen?
Taisi olla tässä ihan muutama päivä sitten kun näin että 120km/h alueella seuraava nopeusmerkki oli 80km/h.
Mikä siis tuon jälkeen on nopeusrajoitus jos tuo on laiton merkintätapa? :-D Loogisesti 90?


Toissapäivänä näin Volvo S80 limusiinin 6 metriä+? Keimolanportin kohdalla kolmostiellä.

Näin myöhemmin samana päivänä kun taksi ajoi Tuusulanväylällä tiellä olevan auton navan? (N.15x15cm navan näköinen metallimöykky) Päältä saaden sen lentämään yli metrin korkeudessa minun rekan keulan suuntaan. Sain nopealla väistöllä juuri väistettyä sen.. Jos olisi ollut henkilöauto minun vieressä toisella kaistalla niin tuo olisi ollut helposti tuulilasissa ja aika syvällä kukaties.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Asfaltti-työmaalla saattoauto toimii loistavan erinomaisesti, vaikka sitten ruotsalaisilta kopioituna.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Vastaa Viestiin