Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

S_A kirjoitti:
Jakke kirjoitti:Ollaanpas taas varovaisia, kun koululaiset lähtevät liikenteeseen. Kaduilla ja jalkakäytävillä liikkuu paljon pieniä taivaltajia, jotka ovat ensimmäisiä kertoja yksin liikenteessä.
Jep, toivotaan parasta.
Sen mitä nyt tuola olen nähnyt, niin todella saadaan toivoa, että kaikkein kiireisimmätkin muistaisivat tämän.
Juu. Suojatien eteen pysähtyneen auton kohdalla pitää pysähtyä viereistäkin kaistaa ajavan kiireisen...
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
h_lauri
Viestit: 6676
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^Justiinsa eilen meinasin saada metrin lyhyemmän 159:n, kun takana tullut saabisti heräsi melkein liian myöhään...

Avatar
S_A
Viestit: 1984
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja S_A »

Jakke kirjoitti:
S_A kirjoitti:
Jakke kirjoitti:Ollaanpas taas varovaisia, kun koululaiset lähtevät liikenteeseen. Kaduilla ja jalkakäytävillä liikkuu paljon pieniä taivaltajia, jotka ovat ensimmäisiä kertoja yksin liikenteessä.
Jep, toivotaan parasta.
Sen mitä nyt tuola olen nähnyt, niin todella saadaan toivoa, että kaikkein kiireisimmätkin muistaisivat tämän.
Juu. Suojatien eteen pysähtyneen auton kohdalla pitää pysähtyä viereistäkin kaistaa ajavan kiireisen...
Tähän annan sen neuvon, että JOS ei ole pakko oikealla tai vasemmalla kaistalla antaa sitä tilaa; älkää antako. Ei sen toisen kaistan kuljettajaan voi luottaa, että hän sen huomaa tai älyää yleensäkään, että suojatien eteen on auto pysähtynyt.
Manskulla olen monta monta kertaa laskeskellut autoja, jotka menevät pysähtymättä/jarruttamatta linja-auton keulan ohi suojatien nurkalla. Hiljattain laskin peräkkäin 5 kappaletta, yksikään ei himmannut edes. Joten jos ei ole pakko antaa tilaa, niin miettikää kahdesti annatteko sitä.
Yleensä kyseessä kun on suoratie, jossa ei ole väistämisvelvollisuutta osoitettu autoille muutenkaan, joten riskit sen kun kasvaa jos tuola alkaa ylikohteliaaksi. Kyllä ne ihmiset ja pyöräilijät yli pääsevät, vaikka kohteliaisuus onkin kiva asia, mutta ei kenenkään hengen uhalla.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
S_A
Viestit: 1984
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja S_A »

mattijus kirjoitti:On kyllä PNV kuskina rehellisesti myönnettävä, että välissä käy mielessä ajaa pyöräteitä pitkin. Olisi tyhjää baanaa silmänkantamattomiin jossa hunajaisen tasainen asfaltti. Ei korotettuja suojateitä eikä mitään muitakaan piikkimattoja, joista on pakko ajaa kävelyvauhtia ettei hajota autoa. Alfalle nämä ajoesteet ovat vielä pahemmat.
Juu kyllä ton houkutuksen ymmärtää. Ei siinä mitään. Mutta jos sielä käy onnettomuus, niin siinä on aika hiljasta sitten selitellä. :(

Vuosi pari sitten kun oli tuo Hämeenlinnantien-Vihdintien risteys remontissa, aamuruuhka ulottui helposti sinne Pirkkolan urheilupuiston nurkille asti; sielä sitä näki enemmänkin, että jengi koukkasi pysäkille, kävelytietä alas Haagaan.
Joskus vaan tulee mieleen, että jos kello on aamu 8, olisiko näitten oikaisijoitten pitänyt sitten vähän aikaisemmin lähteä liikenteeseen, jos vain mahdollista? :roll:
Tosin en minä näitten elämästä mitään tiedä, mutta on se poliisikin tainut joskus sanoa, että jos on kiire, lähde aikaisemmin. :-D

Tänään oli muuten HS:ssä juttua tästä koulutie-hommasta.
Poliisin mukaan huolta aiheuttavat vanhemmat, jotka tuovat jälkikasvunsa renkaat ulvoen kouluun. Itse jutussa ei sitä kommenttia sitten olekaan näköjään.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Koul ... 5268445362
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

mattijus kirjoitti:Olisi tyhjää baanaa silmänkantamattomiin jossa hunajaisen tasainen asfaltti. Ei korotettuja suojateitä eikä mitään muitakaan piikkimattoja, joista on pakko ajaa kävelyvauhtia ettei hajota autoa.
Vaan eipä ole kauaa, jos tuollainen tapa jatkuu ja yleistyy. Missäs pyörät, rullaluistelijat ja mummelit rollaattoreineen ajelee sitten, kun jalkakäytävälle on täytynyt tehdä porrastuksia autoilijoiden esteeksi?

Paikalla
Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Tuohan voisi olla ratkaisu siihen, ettei kevyt liikenne pysty silmittömästi juoksemaan suojatielle. Joku estejuoksusta tuttu vesieste piikkilangalla tuunattuna pakottaisi kevyen liikenteenkin varomaan autoja, jotka ajavat pysähtymättä tuossa vähän ylempänä mainituissa tilanteissa. :lol:

Eli kyllä jalkakäytäville ja pyöräteillekin pitää saada töyssyjä, piikkimattoja tai muuta turvallisuutta edistävää haitaketta!

EDIT: Minua korpeaa nuo töyssyt ja teiden huono kunto "melko paljon", koska Spider on melkoisen matala ja harmittaa kuunnella *kraaaaps efektejä vaikka noista ajaa täysin kävelyvauhtia. Joutuu skarppaamaan ettei riko mitään, sen sijaan että tarkkailisi ympäristöä. PNV:n kohtalo ei suuremmin jaksa huolestuttaa/kiinnostaa.
VMP

Avatar
h_lauri
Viestit: 6676
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

S_A kirjoitti:Tähän annan sen neuvon, että JOS ei ole pakko oikealla tai vasemmalla kaistalla antaa sitä tilaa; älkää antako. Ei sen toisen kaistan kuljettajaan voi luottaa, että hän sen huomaa tai älyää yleensäkään, että suojatien eteen on auto pysähtynyt.
Manskulla olen monta monta kertaa laskeskellut autoja, jotka menevät pysähtymättä/jarruttamatta linja-auton keulan ohi suojatien nurkalla. Hiljattain laskin peräkkäin 5 kappaletta, yksikään ei himmannut edes. Joten jos ei ole pakko antaa tilaa, niin miettikää kahdesti annatteko sitä.
Yleensä kyseessä kun on suoratie, jossa ei ole väistämisvelvollisuutta osoitettu autoille muutenkaan, joten riskit sen kun kasvaa jos tuola alkaa ylikohteliaaksi. Kyllä ne ihmiset ja pyöräilijät yli pääsevät, vaikka kohteliaisuus onkin kiva asia, mutta ei kenenkään hengen uhalla.
Itse asiassa tieliikennelaki _velvoittaa_ antamaan tietä suojatietä ylittävälle TAI suojatielle menossa olevalle jalankulkijalle.

Lisäksi KÄÄNTYVÄ autoilija väistää suoraan menevää liikennettä, vaikka se olisikin kevyttä, ellei liikennejärjestelyin muuta ole osoitettu. Meinasin saada ykköskehällä bussin persieeseen, kun olin kääntymässä Laajalahteen, mutta suojatielle ei voinut ajaa. Siinä kun oli jalankulkijoita. Dösahemmo sitten osoitti mieltään soittamalla torvea koko ajan, kun odotin tien vapautumista.

Ja pitänee kuitenkin tarkistaa nuo pykälät, voihan olla, että vuoden 1983 jälkeen jokin on muuttunut kevyen liikenteen kannalta huonompaan suuntaan. :?

Avatar
jeQQ
Viestit: 4338
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Jos fillaria ei taluta, niin ei koske samat etuoikeudet kuin kävelijää, siis suojatiellä.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6676
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

jeQQ kirjoitti:Jos fillaria ei taluta, niin ei koske samat etuoikeudet kuin kävelijää, siis suojatiellä.
Paitsi jos mennään tuolla

http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liike ... 4nn%C3%B6t

sanotusti.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4338
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

En mä edes jaksanut lukea. Tuulilasissa oli vaan iso juttu noista pyöräilijöistä. :)

Mä siis kuitenkin joka tapauksessa väistän. :D

Avatar
h_lauri
Viestit: 6676
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

jeQQ kirjoitti:En mä edes jaksanut lukea. Tuulilasissa oli vaan iso juttu noista pyöräilijöistä. :)

Mä siis kuitenkin joka tapauksessa väistän. :D
No jos ajaa niin siistillä autolla kuin sulla on, niin kannattaa.

Fillarististakin voi tulla autoon kunnon damaget, minä ja Paula ollaan kokeiltu. Oltiin ite fillareilla liikenteessä. En suosittele kenellekään, se sattuu!

Mutta tosiaan joo, fillaristien säännöt muuttuivat kai joskus 1997, muttei niitä kukaan osaa.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4338
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Parempihan se on aina väistää, varsinkin kun noi skoletsut alko.

Ja Lauri, tällä hetkellä olen ajanut enempi tuolla kakkoskopan Golfilla. :lol:

Avatar
h_lauri
Viestit: 6676
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

jeQQ kirjoitti:Ja Lauri, tällä hetkellä olen ajanut enempi tuolla kakkoskopan Golfilla. :lol:
Sillä mä sanoinkin, että "noin siistillä kuin sulla on"! :mrgreen:

Ite ajelin aikoinaan (muistaakseni) ykköskopan faceliftatulla, 1,6 LD vm. 1981. Sillä ei tarvinnu pelätä mopon karkaavan käsistä.

Avatar
evilpet
Viestit: 705
Liittynyt: 25 Joulu 2008, 18:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja evilpet »

Kyllä niitä paikkoja kuitenkin aika vähän on joissa ei tarvitse suojatietä ylittävää fillaristia väistää.

Avatar
S_A
Viestit: 1984
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja S_A »

h_lauri kirjoitti:
S_A kirjoitti:Tähän annan sen neuvon, että JOS ei ole pakko oikealla tai vasemmalla kaistalla antaa sitä tilaa; älkää antako. Ei sen toisen kaistan kuljettajaan voi luottaa, että hän sen huomaa tai älyää yleensäkään, että suojatien eteen on auto pysähtynyt.
Manskulla olen monta monta kertaa laskeskellut autoja, jotka menevät pysähtymättä/jarruttamatta linja-auton keulan ohi suojatien nurkalla. Hiljattain laskin peräkkäin 5 kappaletta, yksikään ei himmannut edes. Joten jos ei ole pakko antaa tilaa, niin miettikää kahdesti annatteko sitä.
Yleensä kyseessä kun on suoratie, jossa ei ole väistämisvelvollisuutta osoitettu autoille muutenkaan, joten riskit sen kun kasvaa jos tuola alkaa ylikohteliaaksi. Kyllä ne ihmiset ja pyöräilijät yli pääsevät, vaikka kohteliaisuus onkin kiva asia, mutta ei kenenkään hengen uhalla.
Itse asiassa tieliikennelaki _velvoittaa_ antamaan tietä suojatietä ylittävälle TAI suojatielle menossa olevalle jalankulkijalle.

Lisäksi KÄÄNTYVÄ autoilija väistää suoraan menevää liikennettä, vaikka se olisikin kevyttä, ellei liikennejärjestelyin muuta ole osoitettu. Meinasin saada ykköskehällä bussin persieeseen, kun olin kääntymässä Laajalahteen, mutta suojatielle ei voinut ajaa. Siinä kun oli jalankulkijoita. Dösahemmo sitten osoitti mieltään soittamalla torvea koko ajan, kun odotin tien vapautumista.

Ja pitänee kuitenkin tarkistaa nuo pykälät, voihan olla, että vuoden 1983 jälkeen jokin on muuttunut kevyen liikenteen kannalta huonompaan suuntaan. :?
Joo velvoittaa se sillon väistämään tottakai, jos jalankulkija on jo suojatiellä. Tai olet kääntyvä ajoneuvo, sillon väistät aina.

Mutta mun mielestä maalaisjärkeä saa käyttää. Mannerheimintie tai Pitäjänmäentie esimerkiksi; suoratie, jalkankulkija odottaa vuoroaan jalkakäytävän puolella.
Kuinka moni alkaa tässä tilanteessa antamaan jalankulkijalle tilaa, jos molemmilla kaistoilla on yhtenäinen autojono?
Laki ei velvoita väistämään ja mitä nyt tässä kaikenlaista nähneenä; oma mielipiteeni on tohon se, että siinä leikitään jalankulkijan hengellä 100%:sesti. Miten voi luottaa toisen kaistan autoilijoihin?
Ei mitenkään.

Sielä kun tehdään mitä sattuu, puhutaan puhelimeen, selataan monistepapereita, meikataan, syödään jugurttia, hampurilaisia, säädetään navigaattoria, ajetaan partaa; ja sitten joku menee ja päästää suoralla tiellä jalankulkijan yli ja toista kaistaa tulee jugurttiasyövä puhelimessa puhuva autoilija?

Ja tästä suojatielle astuvasta jalankulkijasta sen verran, että osahan noista ei tiedä mitään noista säännöistä; kävelee suoraan alle vaikka autoilijalla ei ole mitään velvollisuuksia väistää tai olettaa, että tuo jalankulkija kävelee pysähtymättä suorana tielle. Ihmettelen, jos tietävät noista säännöistä, kun niin kovasti henkensä pistävät alttiiksi.

Okei, ovathan he jo suojatiellä, mutta ei heilläkään ole oikeutta suoraan sinne kävellä. Varovaisuutta noudattaen sinne mennään, eikä vaaraa saa aiheuttaa muille tiellä liikkujille. Jopa kolmioristeyksissä, jossa kolmio on ennen suojatietä; varovaisuutta noudattaen jalankulkijan on se ylitettävä.

Vain hulluhan oikeuksistaan ei luovu, vaikka henki menisi. Kovin moni sitä kyllä kokeilee päivittäin.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

AAW
Viestit: 1036
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Viesti Kirjoittaja AAW »

S_A kirjoitti:
h_lauri kirjoitti: Itse asiassa tieliikennelaki _velvoittaa_ antamaan tietä suojatietä ylittävälle TAI suojatielle menossa olevalle jalankulkijalle.

Ja tästä suojatielle astuvasta jalankulkijasta sen verran, että osahan noista ei tiedä mitään noista säännöistä; kävelee suoraan alle vaikka autoilijalla ei ole mitään velvollisuuksia väistää tai olettaa, että tuo jalankulkija kävelee pysähtymättä suorana tielle. Ihmettelen, jos tietävät noista säännöistä, kun niin kovasti henkensä pistävät alttiiksi.
En voinut olla hämmentämättä soppaa. Kyllä autoilija on mielestäni väistämisvelvollinen jos joku on aikeissa ylittää suojatietä, ei ole mielestäni väliä onko jo seisomassa suojatien vieressä tai kävelemässä sitä kohti. On sitten eri asia kuinka moni noudattaa sitä. Jos aiot päästää jonkun yli useampikaistaisella tiellä niin laita auto puolittain molempien kaistojen päälle, ei tule muita ohi ellei halua käyntiä peltikorjaamolla.

Samoin ärsyttää kaikki värisokeat mitkä ei erota milloin liikennevalot ovat vaihtumassa punaiselle. Jokunen kerta kun on itse lähtenyt ripeästi liikkeelle kun omat valot ovat vaihtuneet vihreelle niin on saanut laittaa liinat kiinni kun joku urpo tulee vielä muka vanhoilla keltaisilla läpi. Tapahtuu melkein kerran kk itelleni yhdessä tietyssä risteyksessä Porvoossa.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6676
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Piti wikipediasta katsoa:

"Tieliikennelaki määrää ajoneuvon kuljettajan antamaan esteettömän kulun jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille. Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on sovitettava nopeutensa siten, että hän pystyy pysähtymään ennen suojatietä. Jos suojatien eteen on pysähtynyt ajoneuvo joka peittää näkyvyyden suojatielle, ei sitä saa ohittaa pysähtymättä, ellei väliin jää suojakoroketta tai toista vapaata=tyhjää ajokaistaa. Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien, jos se on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja yleensä risteyksen vierestä. Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä."

Alla vielä finlex (TLL 32§)

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267

Niin että lain mukaan pitää antaa tilaa jalankulkijalle. Maalaisjärki tosiaan joskus sanoo toisin.

Avatar
S_A
Viestit: 1984
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja S_A »

AAW kirjoitti:
S_A kirjoitti:
h_lauri kirjoitti: Itse asiassa tieliikennelaki _velvoittaa_ antamaan tietä suojatietä ylittävälle TAI suojatielle menossa olevalle jalankulkijalle.

Ja tästä suojatielle astuvasta jalankulkijasta sen verran, että osahan noista ei tiedä mitään noista säännöistä; kävelee suoraan alle vaikka autoilijalla ei ole mitään velvollisuuksia väistää tai olettaa, että tuo jalankulkija kävelee pysähtymättä suorana tielle. Ihmettelen, jos tietävät noista säännöistä, kun niin kovasti henkensä pistävät alttiiksi.
En voinut olla hämmentämättä soppaa. Kyllä autoilija on mielestäni väistämisvelvollinen jos joku on aikeissa ylittää suojatietä, ei ole mielestäni väliä onko jo seisomassa suojatien vieressä tai kävelemässä sitä kohti. On sitten eri asia kuinka moni noudattaa sitä. Jos aiot päästää jonkun yli useampikaistaisella tiellä niin laita auto puolittain molempien kaistojen päälle, ei tule muita ohi ellei halua käyntiä peltikorjaamolla.

Samoin ärsyttää kaikki värisokeat mitkä ei erota milloin liikennevalot ovat vaihtumassa punaiselle. Jokunen kerta kun on itse lähtenyt ripeästi liikkeelle kun omat valot ovat vaihtuneet vihreelle niin on saanut laittaa liinat kiinni kun joku urpo tulee vielä muka vanhoilla keltaisilla läpi. Tapahtuu melkein kerran kk itelleni yhdessä tietyssä risteyksessä Porvoossa.
Joo tää suojatie juttu on kyllä mielipideviidakko. Tilanteita kun on niin monia ja tulkintja yhtä paljon. Teoria on eri kun todellisuus, sen on tässä huomannut.
Mutta ei jalkankulkija saa varomatta sinne astua, siis vaan sokeasti luottaa siihen, että kyllä se auto väistää. Siinä hän meinaa aiheuttaa vaaraa autoilijoille, jos se tuleekin yllätyksenä, lyö jarrut kiinni ja takana kolahtaa. Se on vaan niin, varovaisuutta noudattaen suojatie pitää ylittää.

Tosta poikittainlaittamisesta; on ollu muutaman kerran pakko tehdä niin kyllä, koska joillakin on vaan aivot hanurissa kun ne tuola ajaa. Ei mietitä mitään, ei havannaoida mitään, ei yleensäkään ymmärretä yhtään mitään yhtään mistään.
Samaten vilkku on ihan tuntematon käsite.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
S_A
Viestit: 1984
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja S_A »

h_lauri kirjoitti:Piti wikipediasta katsoa:

"Tieliikennelaki määrää ajoneuvon kuljettajan antamaan esteettömän kulun jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille. Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on sovitettava nopeutensa siten, että hän pystyy pysähtymään ennen suojatietä. Jos suojatien eteen on pysähtynyt ajoneuvo joka peittää näkyvyyden suojatielle, ei sitä saa ohittaa pysähtymättä, ellei väliin jää suojakoroketta tai toista vapaata=tyhjää ajokaistaa. Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien, jos se on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja yleensä risteyksen vierestä. Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä."

Alla vielä finlex (TLL 32§)

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267

Niin että lain mukaan pitää antaa tilaa jalankulkijalle. Maalaisjärki tosiaan joskus sanoo toisin.
Niin sanoo joo, ei kukaan varmaan halua nähdä sitä, että viereisen kaistan auto ajaa ihmisen yli sen takia, että olet pilkulleen sääntöjä noudattanut ja joku muu ei noudata.

Tottakai; jos jalankulkija sielä jo on, ekalla viivalla vaikka. Tietenkin sillon annetaan tilaa ja toivotaan parasta. On niitäkin tilanteita nähty meinaa, että tälläsessä tapauksessa takana oleva on ohi lähtenyt. Siinä ei sitten enää poikittain käännetäkkään.........
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Juu, katsoa pitää ja pysähdyttyään vaikka soittaa torvea, jos viereisen kaistan kaahaaja tai suojatietä kulkeva eivät muuten toisiaan huomaa.

Paikalla
Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

finlex kirjoitti:"Tieliikennelaki määrää ajoneuvon kuljettajan antamaan esteettömän kulun jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.
Jos jalankulkija pysähtyy suojatien viereen, niin onko jalankulkija enää astumassa suojatielle?
VMP

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

mattijus kirjoitti:Jos jalankulkija pysähtyy suojatien viereen, niin onko jalankulkija enää astumassa suojatielle?
Aikeissaan kyllä, mutta autoilijahan sitä ei voi tietää. Oikea tapa lienee siis jäädä seisomaan yhdellä jalalla suojatien eteen ja ojentaa toista jalkaa ilmassa roikottaen suojatien ylle?

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

S_A kirjoitti: Tähän annan sen neuvon, että JOS ei ole pakko oikealla tai vasemmalla kaistalla antaa sitä tilaa; älkää antako. Ei sen toisen kaistan kuljettajaan voi luottaa, että hän sen huomaa tai älyää yleensäkään, että suojatien eteen on auto pysähtynyt.
Samaa mieltä. Kotini lähistöllä on nelikaistainen katu, jolla ajellessani en yksinkertaisesti enää uskalla antaa tietä jalankulkijoille, koska niin monesti on sattunut läheltäpiti-tilanteita, kun viereistä kaistaa ajava idiootti ei ole ymmärtänyt jarruttaa.

Jokainen meistä on myös jalankulkija, mutta ehkäpä me, jotka myös autoilemme, osaamme myös kävellessä ottaa autoilemattomia paremmin huomioon fysiikan lait ja sen, ettei auton kanssa kannata kävellen törmäillä, vaikka olisi lain mukaan "etukävelyoikeutettu".
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
h_lauri
Viestit: 6676
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Jakke kirjoitti:Samaa mieltä. Kotini lähistöllä on nelikaistainen katu, jolla ajellessani en yksinkertaisesti enää uskalla antaa tietä jalankulkijoille, koska niin monesti on sattunut läheltäpiti-tilanteita, kun viereistä kaistaa ajava idiootti ei ole ymmärtänyt jarruttaa.

Jokainen meistä on myös jalankulkija, mutta ehkäpä me, jotka myös autoilemme, osaamme myös kävellessä ottaa autoilemattomia paremmin huomioon fysiikan lait ja sen, ettei auton kanssa kannata kävellen törmäillä, vaikka olisi lain mukaan "etukävelyoikeutettu".
Pitää paikkansa tuo alempi kappale myös pyöräilyssä. Itse kun tulin joskus pyöräilleeksi, opin autoillessa kääntämään päätä kääntyessäin semmoiset 100 astetta kääntymissuuntaan. Ettei vain kukaan tule eteen ja jää alle.

Itse olen tuommoisessa tilanteessa tullut jyrätyksi. Senkin olen nähnyt, millaisen kaaren mummo lentää lähiavaruudessa, kun rinnakkaista kaistaa ajaakin ajattelematon ajuri (setä pysähtyi antamaan tietä ja toinen tohelo ei huomannut pysäyttää). Oli toista vuotta kamalissa selkäkivuissa, sattui olemaan naapuri, niin tuli seurattua.

Niin että pysykäämme kaikki valppain mielin liikenteessä. Eritoten PK-seudulla ensi tiistaista alkaen.

Avatar
S_A
Viestit: 1984
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja S_A »

mattijus kirjoitti:
finlex kirjoitti:"Tieliikennelaki määrää ajoneuvon kuljettajan antamaan esteettömän kulun jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.
Jos jalankulkija pysähtyy suojatien viereen, niin onko jalankulkija enää astumassa suojatielle?
Tätä tässä juuri yrittänyt selittää, että jos se sielä seisoskelee ja katsoo ja ei ole aikeissa lähteä yli, niin vähemmällä riskillä se menee ettei sitä sieltä vartavasten merkkiä antamalla päästä ylitse.
Kyllä sen näkee, jos se sieltä haluaa kävellä suojatielle, liikkeistä ja sen sellasista. :-D
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
S_A
Viestit: 1984
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja S_A »

h_lauri kirjoitti:
Jakke kirjoitti:Samaa mieltä. Kotini lähistöllä on nelikaistainen katu, jolla ajellessani en yksinkertaisesti enää uskalla antaa tietä jalankulkijoille, koska niin monesti on sattunut läheltäpiti-tilanteita, kun viereistä kaistaa ajava idiootti ei ole ymmärtänyt jarruttaa.

Jokainen meistä on myös jalankulkija, mutta ehkäpä me, jotka myös autoilemme, osaamme myös kävellessä ottaa autoilemattomia paremmin huomioon fysiikan lait ja sen, ettei auton kanssa kannata kävellen törmäillä, vaikka olisi lain mukaan "etukävelyoikeutettu".
Pitää paikkansa tuo alempi kappale myös pyöräilyssä. Itse kun tulin joskus pyöräilleeksi, opin autoillessa kääntämään päätä kääntyessäin semmoiset 100 astetta kääntymissuuntaan. Ettei vain kukaan tule eteen ja jää alle.

Itse olen tuommoisessa tilanteessa tullut jyrätyksi. Senkin olen nähnyt, millaisen kaaren mummo lentää lähiavaruudessa, kun rinnakkaista kaistaa ajaakin ajattelematon ajuri (setä pysähtyi antamaan tietä ja toinen tohelo ei huomannut pysäyttää). Oli toista vuotta kamalissa selkäkivuissa, sattui olemaan naapuri, niin tuli seurattua.

Niin että pysykäämme kaikki valppain mielin liikenteessä. Eritoten PK-seudulla ensi tiistaista alkaen.
Jep, ja mitä Fillareihin tulee, mistäköhän pitäisi alottaa, ehkä on parempi olla alottamatta.. :lol:
Osa meinaa ajaa noihin suojateihin sellasilla tilannenopeuksilla, että hirvittää. Varovaisuutta noudattaen on toisille sanamuoto = urku auk, minä saan mennä sääntöjen mukaan. Piste.
Etenkin sellasissa paikoissa, joissa ajoneuvo kääntyy suojatien yli. Ihme, ettei noita kuole enempää.

Paras mitä olen fillaristilta nähnyt on se, että Mannerheimintiellä vauhtia minulla ja viereisellä autolla oli noin 35-40kmh ja fillaristi ajaa meidän välissä, kaistaviivalla...... Ja mulla oli ajoneuvona 13m linja-auto. Ei sitä pelottanut siinä vieressä ajella. :lol:
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4869
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

http://www.rescuesheet.info/

Tarkoitus on että tulostat oman autosi mallin ja varustuksen mukaisen paperin. Säilytys on kuskin häikäisysuoja. Nopeuttaa ja tekee turvallisemmaksi toimisen mahdollisessa onnettomuustilanteessa.

Että näita ei tapahtuisi: http://www.youtube.com/watch?v=b1Qj75pbl8o
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Morre
Viestit: 260
Liittynyt: 30 Kesä 2009, 00:30
Paikkakunta: Kangasniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morre »

Tästä suojatieasiasta käytiin monet keskustelut ajo-opettajan kanssa toissa talvena kun ajokorttiani Helsingin keskustassa ajoin.
Hänen mukaansa liikenteessä vaan ei voi toimia niin, että "jos joku toinen ei noudatakaan..." -periaatetta. Lähtökohta pitää olla se, että kaikki noudattavat liikennesääntöjä vaikka onkin selvää ettei todellisuudessa niin ole. Kuten yllä tuli ilmi, niin laki velvoittaa antamaan tietä suojatietä ylittävälle jalankulkijalle. Jos kaikki noudattaisivat "ei toi viereisen kaistan kuski kumminkaan pysähdy" -ajatusmallia, niin heikoilla olisi jalankulkija liikennevalottomalla suojatiellä. Ts. tuo "lainvastainen" periaate on karhunpalvelus kaikille.
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn.

Paikalla
Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Jep, suojatielle aikovaa / sitä pitkin kävelevää pitää väistää. Missä vaiheessa suojatien vieressä seisovasta tulee suojatietä ylittävä vai onko hän vain viettämässä laatuaikaa suojatien läheisyydessä. Välillä tuntuu, että pitää nousta autosta pois ja taluttaa jalankulkija tien yli.
VMP

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Säännöt ovat tosiaan jalankulkijoiden suhteen selkeät, mutta suurin ongelmahan tuossa on, että kaikki eivät niitä noudata eikä ihan jokainen jalankulkija osaa sellaiseen varautua.

Avatar
S_A
Viestit: 1984
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja S_A »

Morre kirjoitti:Tästä suojatieasiasta käytiin monet keskustelut ajo-opettajan kanssa toissa talvena kun ajokorttiani Helsingin keskustassa ajoin.
Hänen mukaansa liikenteessä vaan ei voi toimia niin, että "jos joku toinen ei noudatakaan..." -periaatetta. Lähtökohta pitää olla se, että kaikki noudattavat liikennesääntöjä vaikka onkin selvää ettei todellisuudessa niin ole. Kuten yllä tuli ilmi, niin laki velvoittaa antamaan tietä suojatietä ylittävälle jalankulkijalle. Jos kaikki noudattaisivat "ei toi viereisen kaistan kuski kumminkaan pysähdy" -ajatusmallia, niin heikoilla olisi jalankulkija liikennevalottomalla suojatiellä. Ts. tuo "lainvastainen" periaate on karhunpalvelus kaikille.
No maalaisjärkeä pitää käytää tuola, liikennetilanteen mukaan ajettava, riskejä mieittävä ja otettava muut huomioon.
Tuola on paljon kuljetajia, jotka vähät välittävät mistään. Ajavat törkeästi suoraan sanoen riskeistä piittaamatta. Nämä sen ongelman tekevät. :(
Siksi tuola ei kannata luottaa kehenkään, vaikka säännöt ovat yhteisiä.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

S_A kirjoitti:ei kannata luottaa kehenkään, vaikka säännöt ovat yhteisiä.
Ei myöskään meihin oikeat toimintatavat tietäviin ja tunteviin, sillä mekin teemme virheitä ja arvioimme väärin.

Avatar
Morre
Viestit: 260
Liittynyt: 30 Kesä 2009, 00:30
Paikkakunta: Kangasniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morre »

S_A: Ei tietenkään voi luottaa. Mutta pointtina on se, ettei sääntöjä voi rikkoa sillä verukkeella, että joku saattaa toimia väärin.
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Morre kirjoitti:Tästä suojatieasiasta käytiin monet keskustelut ajo-opettajan kanssa toissa talvena kun ajokorttiani Helsingin keskustassa ajoin.
Hänen mukaansa liikenteessä vaan ei voi toimia niin, että "jos joku toinen ei noudatakaan..." -periaatetta. Lähtökohta pitää olla se, että kaikki noudattavat liikennesääntöjä vaikka onkin selvää ettei todellisuudessa niin ole. Kuten yllä tuli ilmi, niin laki velvoittaa antamaan tietä suojatietä ylittävälle jalankulkijalle. Jos kaikki noudattaisivat "ei toi viereisen kaistan kuski kumminkaan pysähdy" -ajatusmallia, niin heikoilla olisi jalankulkija liikennevalottomalla suojatiellä. Ts. tuo "lainvastainen" periaate on karhunpalvelus kaikille.
Kyllä minäkin sitä mieltä olen, että jokainen pitää ensisijaisesti huolen siitä, että itse noudattaa liikennesääntöjä. Ja jos ei noudata, niin vastaa siitä sitten itse. Emme voi alkaa jarrutella muiden ylinopeuksiakaan tai estämään heidän laittomia ohituksiaan enempää keltaisen viivan alueella kuin suojatien edessäkään. Ne hommat kuuluvat poliisille - tai niiden pitäisi kuulua. Se, että poliisi on valjastanut 101 % resursseistaan automaattikameroiden kuvien tihrustamiseen, on toki yhteiskuntamme turvallisuutta jäytävä ongelma, mutta lain mukaan se ei anna omalle kädelle oikeutta enempää järjestyksenpidossa kuin liikenteen valvonnassakaan.

Kyllä minä ainakin pysähdyn, jos joku on tulossa tien yli suojatietä pitkin. Jalankulkijan velvollisuus on silloin noudattaa varovaisuutta eikä kävellä mahdollisen liikennesäännöistä piittaamattoman, takaa pysähtymättä syöksyvän Audi-miehen alle. Suurin osa ajajista kyllä pysähtyy, jos viereisellä kaistalla on pysähdytty suojatien eteen. Jos siihen hyväntahtoinen kotipoliisi on pysähtynyt kaksi kaistaa tukkien, ei monikaan ymmärrä, että tässä tehdään turvallisuustyötä. Rattijuopoksi luulevat.

Avatar
S_A
Viestit: 1984
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja S_A »

Morre kirjoitti:S_A: Ei tietenkään voi luottaa. Mutta pointtina on se, ettei sääntöjä voi rikkoa sillä verukkeella, että joku saattaa toimia väärin.
Niimpä, tilanteen mukaan mennään. :-D
Tätä on ehkä turha alkaa enempää vääntämään, jokainen meistä tietää nämä asiat, tilanteita on niin monta kun on autoja ja ihmisiä ja jokainen tilanne on erilainen.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

Tossa olin ajelulla ja liikenne valoihin pysähdyin vasemmalle kaistalle. Oikealla kaistalla oli pysähtyneenä Skoda Fabia RS myrkynvihreä ja kuskina joku aurinkolasi heebo. Valo vaihtui tuskallisen odottelun jälkeen ja ajattelin että kiihdytän vähän reippaammin kun pitää seuraavasta kääntyä oikealle.

Skoda-äijä luuli kai muuta kun ei meenannut ohi päästää. Kyllä se siitä sitten alkoi jäämään taakse kun alko leikkimään Busson kanssa :D

Pääsin eteen ja "renkaat ulvoen" käännyin sitten oikealle mihin oli menossa,ja skoda tuli putket kuumana ohi niin p*rkeleesti ja jarrua perään kun punaiset seuraavissa...

Huoh mitä touhua....

Avatar
S_A
Viestit: 1984
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja S_A »

willez kirjoitti:Tossa olin ajelulla ja liikenne valoihin pysähdyin vasemmalle kaistalle. Oikealla kaistalla oli pysähtyneenä Skoda Fabia RS myrkynvihreä ja kuskina joku aurinkolasi heebo. Valo vaihtui tuskallisen odottelun jälkeen ja ajattelin että kiihdytän vähän reippaammin kun pitää seuraavasta kääntyä oikealle.

Skoda-äijä luuli kai muuta kun ei meenannut ohi päästää. Kyllä se siitä sitten alkoi jäämään taakse kun alko leikkimään Busson kanssa :D

Pääsin eteen ja "renkaat ulvoen" käännyin sitten oikealle mihin oli menossa,ja skoda tuli putket kuumana ohi niin p*rkeleesti ja jarrua perään kun punaiset seuraavissa...

Huoh mitä touhua....
:-D

Itse olin kerran omalla autolla (Perus Toiota) Vihdintiellä; viereen tuli sellanen tuunattu 325i farkku Bemari. Ekoista valoista lähdin vähän reippaammin; kaveri lähti niin maan....keleesti, mua rupes naurattamaan tuo homma jo sillon. Kyllä nyt Perus Toiotan jättää tollasella Bemarilla kuka vaan ilman näyttämistä. :lol:

No seuraavat valot, taas sama tilanne. Bemari oikealla, minä vasemmalla. Annoin vähän hellaan kiekkoja, että herra sen kuuli; ja kun valot vaihtu, nytkäytin autoa vähän eteenpäin ja lähdin hiljakseen.
Bemari lähti takarenkaat savuten kadoten kothi McDonaldsin risteystä reippaasti yli 100 lasissa. Harmi ettei sielä ollut tutkaa. :lol:

SE on kyllä oikeesti huvittavaa; jotkut hakee noita haasteita ihan tarkotuksella. Eilen näin Rajatorpantiellä tuunatun Bemarin, Hämeenvaaraan menevälle kaistalle lipuivat; matkustaja kyttäsi viereisiä autoja ja kun kukaan ei sitten "syöttiin" tarttunut, tyytyi tämä tuuninki Bemaristi ajelemaan hitaahkosti mutta varmasti sulkuviivojen yli jonon eteen.... :lol:
Mitäs niistä yhtenäisistä viivoista välittämään sen enempää.

On se itsetunto pienestä kiinni.... :roll:

Sitten on tietenkin niitä, joille mikään ei riitä. Mittarissa 60 alueella lähemmäs 80, ohi pitää päästä. Vaikka henki menisi, ohi pitää päästä. Oli rajotus mikä tahansa. Sekin on aika mielenkiintonen ilmiö seurata..... :roll:
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tuon pösön kanssa myös huomannut, kun ihmisillä on kauhea haaste päällä heti, jos valoista hieman reippaammin kiihdyttää. Iskee ilmeisen pahasti just näiden viiskymppisten egoon ja sitten sitä "tojoskodaa" poljetaan, kuin Monacossa konsaan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Pavunlaskija
Viestit: 130
Liittynyt: 04 Touko 2009, 13:09
Car(s): VW Golf mk1 cabrio, Ford Fiesta ST
Ex Alfat: 156 V6, Giulietta, -88 Spider
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pavunlaskija »

Asustelen Konalan Alfa Romeo -kaupan nurkilla. Viikko sitten olin kääntymässä Vihdin tielle kesäautolla (vanhakoppanen 230 slk). Kehä ykköselle mennessä joutuu yleensä kolmet liikennevalot pysähtymään.

Taakse tuli joku mustalla giulietalla. Ensimmäisistä liikennevaloista lähdin ihan normaalisti jonon ensimmäisenä autona. Ei mitään sikapoljinta, mutta en jäänyt odottelemaan 5 sekunniksi vihreiden vaihduttua. Alfakuski ilmeisesti vähän nukkui valoissa ja kaksissa seuraavissa hiillosti takakontissa niin maan peevelisti koko matkan kehä ykköselle ennen kuin sai ammuttua itsensä vasemmalle kaistalle ja sitten kiihdyttelyn jälkeen heti seuraavasta rampista pois. Emäntäkin tuumasi, että olisikohan kyseinen apina innostunut hiillostamaan, jos oltas oltu omalla giulietalla liikenteessä :lol:

Avatar
Peeveli
Viestit: 276
Liittynyt: 04 Maalis 2011, 12:28
Car(s): Volvo V40 D4 Momentum aut. 2012 Ex: Polo GTI, Alfa Giulietta

Viesti Kirjoittaja Peeveli »

Perjantaina Länsi-Pasilassa Veturtiellä ennen Hartwall-areenaa koetti vasemmalla kaistalla ollut musta GT-Alfa kiilata eteeni, mutta ei ehtinyt edessään ajavan jonon takia ja vetäytyi taakseni jossa oli runsaasti tilaa. Ajoin siis koko ajan normaalia rytmiä enkä kiusannut lyhentämällä edellä ajavaan välimatkaa. Noh, GT-kuski aloitti härnäämisen tulemalla parinkymmenen sentin päähän takapuskurista. Areenan kohdilla sitten vaihdoin kaistaa vasemmalle ryhmittyäkseni Haagaan päin johtavalle rampille, tällöin GT ampaisi oikealta ohi ja ryhmittyi suoraan Metsälään johtavien kahden kaistan vasemmanpuoleisimmalle, oikealla kaistalla olevan VW Touranin rinnalle. Metsälään päin mennessä heti valojen jälkeen vasen kaista loppuu yhdistyen oikeaan. GT:n piti renkaat ulvoen kiihdyttää näköjään siitä ekana Touranin eteen. Kuskin hermot olivat ilmeisimmin kireällä.

Liekö foorumilaisia? :-D
"Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita."

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Yleensä noiden kiihdyttelijöiden ja kiilaajien kanssa seisotaan seuraavissa punaisissa vierekkäin tai peräkkäin, vaikka kumi olisi kuinka kärynnyt.

Yksi parhaista tässä sarjassa oli joku teiniriisikuppi, joka pompotteli kaasua Sörnäisten rantatien valoissa ja lähti niin nopeasti kuin sillä voi. Viereisen kaistan musta auto lähti ihan rauhallisesti liikkeelle takaluukun CLS 63 AMG -mallimerkintöineen. En oikein usko kyseisten kromiosien painaneen niin paljon, että sillä ei olisi tuon rivakammin liikkeelle päässyt.

Avatar
S_A
Viestit: 1984
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja S_A »

WWWVespa kirjoitti:Yleensä noiden kiihdyttelijöiden ja kiilaajien kanssa seisotaan seuraavissa punaisissa vierekkäin tai peräkkäin, vaikka kumi olisi kuinka kärynnyt.
Joo tätä se on! :lol:
Ohi pitää päästä vaikka kortinlähdön uhalla ja sitten ollaan seuraavissa valoissa peräkkäin tai vierekkäin. :lol:
Vihdintiellä etenkin tämä alkaa huvitutttamaan kun sitä tarpeeksi toteaa.

Kerran ennakoin noita valoja ja jälleen kerran meni miljoonaa yksi ohi sitten siinä Alfa liikkeen mailla. Laskin ne valot ja kun jalankulkijoiden valot vaihtu Ruositilantiellä vihreiksi, löin urun auki ja menin sitte lentävällä startilla siitä juuri ohittaneen auton ohi.
Seurauksena tällä Kia kuskilla palo hilseet nenään ja lähti siitä 1. ja 2. vaihde sutien (nastarenkaat aslfaltti pinta) ja lopulta sitten suhahti ohi, leikkasi oikean kaistan yli Kehä 1:sen Itään päin menevälle kaistalle....
:lol:
Ei tainu oma auto olla tai omat renkaat kun on varaa asflattilla niitä tolleensa jurruttaa.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
S_A
Viestit: 1984
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja S_A »

Joo kyllä se nyt tämän parin päivän jälkeen koulujen alkamisesta on niin, että pitää kyllä varovainen olla näitten lapsien kanssa. Pari sellasta ilkeetä tilannetta eilen tuli nähtyä. Lapset on lapsia, innostuksissaan menevät ja siinä unohtuu sitten kaikki muu. :(
Poliisit on kyllä tehokkaasti tutkia pidelleet koulujen lähistöillä eilen ja tänään. Saisi olla joka päivä näita tutkia. Parhaimmat meinaa ajavat 40 alueella koulun kohdalla ohi, jos noudatat rajotuksia.
Huolimatta rankasta tiedotuksesta kautta median; joka tutkapisteellä oli innokkaita pikavoiton saajia. Se tässä on uskomattominta.

Sama koskee muuten nuoria, joilla on mopo/skootteri ym. kevytmoottoripyörä alla. Joillakin on varsin mielenkiintosia tulkintoja on liikennesäännöistä, pitäkäähän varanne näitten kanssa.
Onneksi se inssi-ajo tuli pakolliseksi mopokorttiin, ei liene pahitteeksi. Olisi pitänyt olla alusta alkaen jo mun mielestä.

Noh jotain iloa päivään, ottaa se motoristilla lujille saada kommenttia jonon välissä ajamisesta. Ihan itse Herra siihen ajoi, enkä voinut vastustaa kiusausta painaa lyhyesti torvea. Siitä alkoi pään pyöritys, ilmeisesti kirosanoja tuli kypärän sisällä. Joten tästä viisastuneena nytkäytin autoa vähän eteenpäin pysähtyen motoristin vierelle. Tämä katsoi ja sai raikuvat aploodit. Valojen vaihtuessa tämä sitten lähti siitä niin maan pkleeesti. :lol:

Kyllä se vähän niin on, että jos tota jonojen välissä ajamista harrastaa; siitä saatu palaute kannattaa ottaa ihan mutisematta vastaan. Laki ei anna myöten, mikään liikennesääntö ei anna kaistojen välissä ajamiseen myöten. Jos siitä saa kommentin, kannattaa pitää suusupussa ja poistua vähin äänin. EI ainakaan alkaa selittämään käsimerkeillä tai pään liikkeillä yhtään mitään.

Ei mua se tässä ahista, että nämä kiilaavat jonon. Yks lysti, jos kortti näillä ton kestää niin siitä vaan. Mutta yhteiset säännöt ne on niilläkin. Ei poikkeuksia. Ja tietenkin se, että ainakin itseäni harmittaisi aika paljon jäädä selvittelemään jotain stongan raapasua auton kyljessä. Niin älyttömän turha vahinko kun olla voi, muutaman kymmenen sekunnin tähden.

Ja sekin on aamyön hiljaisina tunteina pistänyt silmään, osa ei kamalasti näistä liikennevaloista välitä. Totesin tänään tuon taas kerran kun Vihdintietä olin menossa Vihtiinpäin aamu 6 aikaan. Vihreä paloi tolpassa kirkkaasti lähestyessäni risteystä nopeusmittarissa se mitä rajotus myöten antaa. 100m ennen Kehän vikoja valoja; sieltä kurvaa jonkin sortin SKoda sitten hiljentämättä sen enempää punasia päin kääntyen eteeni.
Ymmärrän kyllä, että harmittaa niissä valoissa seisoskella aamuisin, mutta tee se sitten vaikka aamu 3 aikaan, kun on todella hiljasta. Ei enää aamu 6 aikaan kun aamuruuhka alkaa käynistyä.
Joillain on näköjään varaa ottaa noita riskejä, kortin lähdöstä siis. Se on sitten ihan turha selitellä mitään jos se tollasesta lähtee..... :?

No tulipahan pohdiskeltua taas ääneen.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Ne koululaiset auton ratissa on kaikkein pahimpia, koulut kun alkoi, niin varmana oli taas tiet tukossa ja risteykset täynnä. Mutta 1 asia noissa prätkähiirissä ärsyttää, en ne enään edes jää kiinni, valvonta on minimaalista, välillä voi ajaa kuukaudenpäivät, että edes näkee poliisi autoa - Kun kerran ajavat mopilla omilla säännöillä, niin mikä estää jatkamasta autolla? Pitää olla autokoulussa aika velho, joka saa pyyhittyä väärät asenteet pois. Mulla oli hyvät opet, eikä mitään mopokortin tuomaa ennakko asenteita mopokortin muodossa, mutta silti 50 alueella on mittarissa karvan alle 60 :oops:

Kyllä on hauskaa lukea etlarin näppis palstaa, kun ihmiset valittavat puolivalmiista liikenne ympyrästä, kun on huono joka tavalla. selvännäkijöitä siis kun valmiin ympyrän näkevät jo... Isoin ongelmahan on kun ihmiset vaan eivät osaa ajaa ympyrässä, vilkku on täysi mysteeri, milloin se osoittaa vasemmalle, mikä ei pitäisi millään liikenne säännöllä olla mahdollinen, mutta niin vain käy, tai sitten sitä vilkkua ei ole ollenkaan mikä on tietenkin vielä pahempi, koko liikenne ympyrän sujuvuus menee siinä kohtaa romukoppaan.

Minulla ei ole noiden kanssa ongelmaa, mielummin ympyrä kuin valot etenkin kun ovat tuollasia yksinkertaisia, 1 kaista/suunta teitä, paljon parempi kuin liikennevalot, jotka ovat hiljaisella pelkkä vitsi
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

heme
Viestit: 541
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 147 GTA -03, 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, DS7 Hybrid -20
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja heme »

S_A kirjoitti:Noh jotain iloa päivään, ottaa se motoristilla lujille saada kommenttia jonon välissä ajamisesta. Ihan itse Herra siihen ajoi, enkä voinut vastustaa kiusausta painaa lyhyesti torvea. Siitä alkoi pään pyöritys, ilmeisesti kirosanoja tuli kypärän sisällä. Joten tästä viisastuneena nytkäytin autoa vähän eteenpäin pysähtyen motoristin vierelle. Tämä katsoi ja sai raikuvat aploodit. Valojen vaihtuessa tämä sitten lähti siitä niin maan pkleeesti. :lol:

Kyllä se vähän niin on, että jos tota jonojen välissä ajamista harrastaa; siitä saatu palaute kannattaa ottaa ihan mutisematta vastaan. Laki ei anna myöten, mikään liikennesääntö ei anna kaistojen välissä ajamiseen myöten. Jos siitä saa kommentin, kannattaa pitää suusupussa ja poistua vähin äänin. EI ainakaan alkaa selittämään käsimerkeillä tai pään liikkeillä yhtään mitään.
Jospa se pään pyöritys ja kirosanat tulivatkin siitä kun painoit aiheetta torvea. Laki ja liikennesäännöt kun eivät anna tätäkään tehdä.

Joten kyllä se vähän niin on, että jos tota aiheetonta torven soittoa harrastaa, siitä saatu palaute kannattaa ottaa ihan mutisematta vastaan.

Tämä oli vain toinen näkökulma asiaan ottamatta kantaa lane splittingiin sinänsä.

Avatar
ssulti
Viestit: 232
Liittynyt: 27 Tammi 2010, 23:09
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja ssulti »

Keskiviikon aikana +750km moottorimarssi Pirkanmaalta Rukalle nelostietä pitkin. Oli kyllä kaikenlaista ja kaikennäköistä "sain kortin cornflake paketista" jannua.

Muutama poiminta:

Vastaan tulee traktori, pitkä suora. Traktorin takana kyttää lippispäinen isäntä Avensiksellaan + peräkärry. Koko suoran katsoo, ja lähtee ohi sitten kun joutuu tilanteeseen jossa ajettiin 3 rinnakkain: traktori ja ohittaja tulee vastaan rinnatusten, itse koitan keksiä mihin pistän 100:n vauhdissa auton kalleine lasteineen (perhe). Onneksi oli nelosella vähän leveämmin asfalttia reunalla, että ei jäänyt reissu siihen.

LT yms ex-neuvostovaltion rekkareissa olevat autot. Mikä vitun idea on roikkua 2-3km perseessä kiinni SUORALLA, kun ketään ei tule vastaan ja lähteä sitten tiukkaan oikeaan ohitse, kun näkyvyys on <200m... Kysyn vain. Itsemurhakandidaatteja?

Ja ambulanssikuskin luulisi osaavan, mutta ei. Tuli meistä ohi, ei ongelmaa. Veti seuraavasta ohi, niin että vastaantulijalla meni oikeanpuoleiset soralle 100:n vauhdissa... Nelostiellä siis. Ja ambumapurkissa ei ollut mitään valoja tai pillejä päällä. Eli eikös silloin niitä koske ihan ne samat lait ja asetukset kuin tavallisia tallaajia...

Että tämmöistä. Nyt sitten ladataan akkuja viikko Rukan kupeessa ja odotetaan kauhulla, mitä paluumatkalla tapahtuu... :P
13.2.2010 talliin saapui 156 V6 1997.
14.6.2010 -> EX

Paikalla
Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

ssulti kirjoitti: LT yms ex-neuvostovaltion rekkareissa olevat autot. Mikä vitun idea on roikkua 2-3km perseessä kiinni SUORALLA, kun ketään ei tule vastaan ja lähteä sitten tiukkaan oikeaan ohitse, kun näkyvyys on <200m... Kysyn vain. Itsemurhakandidaatteja?
Sen vähäisen määrän perusteella, mitä olen tuollapäin maailmaa ajanut:
Siellä ei ole kamalan tarkkaa missä & miten ohittaa koska vastaantulija antaa tilaa, kuten myös ohitettava.
VMP

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Tänään tapasin mukavan sedän Lahden taajamassa. Liityin normaalisti kaistalle hänen eteen vilkulla. Setä soittaa monia sekuntteja tööttiä. Morjestan takaisin keskarilla. Setä kääntyy vasemmalle kääntyvien kaistalle, mutta koukkaa eteeni. En jaksanut edes vastata tähän mitenkään. Tästä muutaman kilometrin jälkeen teki maantiellä äkkijarrutuksen että minäkin joudun jarruttamaan suht kovaa.. Taisi setä tuntea itsensä tärkeäksi vajaa kymmenvuotiaassa Jaguar X-type 3.0:ssa. Jos olisi ollut alla joku muu laite kun 60 heppanen kauppakassi niin olisin varmaan pyyhkäissyt ohi. Tiedä mitä siitä olisi seurannut.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
h_lauri
Viestit: 6676
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Super b. Huokaus.

Eilen joku superberttakuski koetti tunkea väkisin eteeni Nihtisillassa. Kun en päästänyt, roikkui puskurissa granin Varubodenin hidastetöyssyyn saakka. Töyssyn jälkeen, heti kun alfan keula oli irronnut maasta, junttasin kaasun pohjaan. Kivasti sudittelikin kakkosella puoleen väliin mäkeä (tie oli kostea), mutta niin vain jäi skodakin kuin mykkä paskalle, kuten lapsuudessani oli tapana sanoa.

Ryhmityin sitten vasemmalle kääntyvien kaistalle kohti kotia, kun oikealta puolelta kuului suhahdus. Kuski oli saanut kotteronsa kulkemaan...

Juu yleensä annan tilaa ruuhkassa, mutta en kiilaajille. Takanani nimittäin oli tyhjää. Ja ensi keväänä ostan uudet kesärenkaat. :-D

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Viikko sitten ajelin taajamassa kaksikaistasella tiellä oikealla kaistalla kun vasemmalta kaistalta rupesi täti kääntymään päälle, Pidin tööttiä pohjassa ja heti kolmen sekunnin kuluttua täti teki nopean käännöksen takaisin omalle kaistalleen. Tiedä sitten oliko idea kiilata minut vai oliko täti vaan vähän kujalla. Kun ajelin ohi niin katsoi silmät pyöreenä.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Vastaa Viestiin