Autoilun mittayksiköitä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
155156
Viestit: 2092
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

TM se vain edelleen yrittää sivistää kansaa käyttämään SI-järjestelmän mukaista kilowattia. Antaisi jo periksi ja ilmoittaisi reilusti moottorin tehon hevosvoimina. Hevosvoima on ja pysyy vaikka onkin Tekniikan Mailman inhoama epästandardi yksikkö.

Avatar
Xehpuk
Viestit: 791
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

155156 kirjoitti:TM se vain edelleen yrittää sivistää kansaa käyttämään SI-järjestelmän mukaista kilowattia. Antaisi jo periksi ja ilmoittaisi reilusti moottorin tehon hevosvoimina. Hevosvoima on ja pysyy vaikka onkin Tekniikan Mailman inhoama epästandardi yksikkö.
Mun autossa on ainakin kilowatteja eikä mitään elukoita! En kuitenkaan vihaa pellin alla majailevia heppoja yhtä paljon kuin tonnikilometrejä, joka lie jokin rahdin yksikkö. Olisi hienoa, jos noista tuumista ja muista vastaavista järjettömistä yksiköistä päästäisiin eroon. Ei se vaikeata ole, vaikka joistain siltä tuntuukin.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Ainahan näistä voi puhua tietysti, mutta kyllä kun tuumia on vanteissa käytetty, niin ei sitä mitenkään opi enään sanomaan: Minulla on 43.18cm vanteet... "seittemäntoist' tuumaset" kuulostaa korvaan sopivalta :-D

Sitten ei olisi ongelmaa, jos koko maailmaan saataisiin SI-järjestelmä... Britit varmana hyppäisivät thames-jokee sinä päivänä :lol:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
155156
Viestit: 2092
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

DaViega kirjoitti:Ainahan näistä voi puhua tietysti, mutta kyllä kun tuumia on vanteissa käytetty, niin ei sitä mitenkään opi enään sanomaan: Minulla on 43.18cm vanteet... "seittemäntoist' tuumaset" kuulostaa korvaan sopivalta :-D
Off-topicin puolelle menee (ja minä vielä aloitin, sori) mutta näinhän asia on ja sama myös hevosvoimien kanssa, vaikka fysiikan opettajat eivät tykkää.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11234
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ketju splitattu eli nyt sopii turinoida tästäkin aiheesta.

Renkaissa ja vanteissa yritettiin kyllä siirtyä SI-järjestelmän mukaisiin kokoihin jo 80-luvun alkupuolella mutta homma ei oikein tainnut ottaa tulta. Eurooppalaisiin vähän tehokkaampiin autoihin oli ainakin optiona saatavilla millikokoisia vanteita. Mullakin oli Bösöö 505:ssa optio-TRX-vanteet ja päällä kumekset kokoa 190/65-390 eli "viistoista ja puoli tuumaa". Ainoa noihin kumeja tehtaileva rengasvalmistaja oli Michelin ja kilpailun puuttuessa kumekset olivatkin tosi halpoja. Pulttijako oli kätevät 4*140 joten vaihtoehtoisia vanteitakaan ei ollut ihan Keltaiset Pörssit pullollaan.

Heppaset versus kilowatit -käytäntöön on varmaan syynä pitkälti se, että suuremmalta näyttävä lukema on myyvempi.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Tuohon pulttijakoon pitäisi tehdä lakisääteinen standardi tai muutama porrastetusti. Mitään järkeä nykyisessä sekamelskassa ei ole.

Avatar
Xehpuk
Viestit: 791
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

Suuri haaveeni on joskus omistaa megawatin tehoinen auto 8)

pastorisilli
Viestit: 68
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 20:24
Paikkakunta: Iittala

Viesti Kirjoittaja pastorisilli »

Rasvis kirjoitti:Ketju splitattu eli nyt sopii turinoida tästäkin aiheesta.

Renkaissa ja vanteissa yritettiin kyllä siirtyä SI-järjestelmän mukaisiin kokoihin jo 80-luvun alkupuolella mutta homma ei oikein tainnut ottaa tulta. Eurooppalaisiin vähän tehokkaampiin autoihin oli ainakin optiona saatavilla millikokoisia vanteita. Mullakin oli Bösöö 505:ssa optio-TRX-vanteet ja päällä kumekset kokoa 190/65-390 eli "viistoista ja puoli tuumaa". Ainoa noihin kumeja tehtaileva rengasvalmistaja oli Michelin ja kilpailun puuttuessa kumekset olivatkin tosi halpoja. Pulttijako oli kätevät 4*140 joten vaihtoehtoisia vanteitakaan ei ollut ihan Keltaiset Pörssit pullollaan.

Heppaset versus kilowatit -käytäntöön on varmaan syynä pitkälti se, että suuremmalta näyttävä lukema on myyvempi.
Loistavaa, muillakin on TRX -kokemuksia. Mulla oli Citroen CX 25 Gti Turbo, jonka alkuperäisrengastus oli muistaakseni 210/60-390. Kalliita olisivat olleet uudet renkaat noille vanteille. Mutta tuohon sopi Alfan vanteet tilalle, tosin ylimpien Sitikka-konössöörien mukaan vanteiden vaihto oli saatanasta.

CX oli ajoltaan paras auto, mitä minulla on ollut. Mutta oli todella kallis ylläpitää käyttöautona, ei Alfat ole mitään tuohon verrattuna.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11234
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Juu, oli niitä TRX:iä muissakin vehkeissä. Kaverilla oli joku mörkömallin E28-Bemari jonka alla pyöri 415-milliset vanteet kokolailla leveillä gummeilla, ja Saabien millivanteista on silloin tällöin näkynyt myynti-ilmoja.

Tuommoinen CX Turbo olisi muuten melko messevä harrasteauto!
- Epäkelpokeräilijä -

Carlo Coppa
Viestit: 740
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, MaXi5 -00, ex Maserati 4.24v -90
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

Rasvis kirjoitti:Eurooppalaisiin vähän tehokkaampiin autoihin oli ainakin optiona saatavilla millikokoisia vanteita.
Joo, minulla on sellainen :lol:, Sprintti nimittäin. Vanteet tulivat kaupan mukana sellaisenaan 15 vuotta sitten, TRX:t on edelleen hankkimatta. Sinänsä vanteet ovat hyvän näköiset vihreine koristeluineen.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

155156 kirjoitti:
DaViega kirjoitti:Ainahan näistä voi puhua tietysti, mutta kyllä kun tuumia on vanteissa käytetty, niin ei sitä mitenkään opi enään sanomaan: Minulla on 43.18cm vanteet... "seittemäntoist' tuumaset" kuulostaa korvaan sopivalta :-D
Off-topicin puolelle menee (ja minä vielä aloitin, sori) mutta näinhän asia on ja sama myös hevosvoimien kanssa, vaikka fysiikan opettajat eivät tykkää.
Leikkuupuimureiden työleveydestä puhuttaessa jalka on edelleen yleisin mittayksikkö. Osittain vanhentuneiden yksiköiden käytössä kyse on myös siitä, että määrätyissä paikoissa jalka syli tai tynnyrinala voi vain olla helpoimmin ymmärrettävä mittayksikkö. Esimerkiksi kortteli paloviinaa on sopiva päiväannos.

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

OT. Tämä elämä ei riitä meikäläiselle sen hyväksymiseen, että merimerkeissä suurin sallittu nopeus ilmoitetaan kilometreinä tunnissa. Lähden helvettiin solmuissa.

Avatar
Joonake
Viestit: 223
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
Car(s): Ei alfaa :(
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Joonake »

Tietotekniikan insinööriksi opiskelevana kyllä huvittaa tämä "tkm", jota yleensä käytetään ajokilometrien määränä. Tulee itselle aina mieleen että koska SI-järjestelmässä tuhat kiloa on mega, kyseessähän on megametrit, lyhenne "Mm".

Sitten kuitenkin kilowatit ei iske auton tehon mittayksikkönä vaan mielummin käytän hevosvoima-käsitettä, vaikka se ei SI-järjestelmään kuulukkaan.

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

Seiska5mma kirjoitti:OT. Tämä elämä ei riitä meikäläiselle sen hyväksymiseen, että merimerkeissä suurin sallittu nopeus ilmoitetaan kilometreinä tunnissa. Lähden helvettiin solmuissa.
Niinpä, tietääkseni koskaan missään ikinä ei ole vesillä kilometrejä käytetty mittana muuten kuin virkamiehen päässä. :wink:

No nykyään on sentään GPS, joka kertoo nopeuden helposti myös kilsoina tunnissa.

Avatar
PP
Viestit: 161
Liittynyt: 02 Elo 2005, 09:15

Viesti Kirjoittaja PP »

Millisten renkaiden idea ei tullut SI järjestelmästä vaan siitä, että renkaan ja vanteen välisen pinnan muotoilua oli kehitetty paremmaksi ja jollain piti varmistaa ettei vääränlaisille vanteille mene vääriä kumeja.

Kehitykselle ei kuitenkaan ilmeisesti tässä asiassa ollut tilausta koska vanhakin toimi riittävän hyvin ja uusi poistui vähitellen markkinoilta.

Sama lienee käyvän myös BMW:n käyttämälle run flat renkaalle/vanteelle joita tuskin kukaan viitsii ainakaan talvirenkaiksi hankkia johtuen huonoista ajo-ominaisuuksista (ainakin lehdissä on moitittu pidon puutetta)?
TPP

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Tarjosihan Alfakin metrisiä renkaita jonain vuonna GTV6:ssa.

Hevosvoima on kyllä hassu muinaisjäänne, mutta ymmärtäähän sen viehätyksen kun se saa tehot näyttämään isommilta. Töissä kun leikitään megawateilla olisi hummat jo naurettavan pieni yksikkö.

Suomi taitaa muuten olla ainoa maa jossa rautateillä on käytössä raideleveys viisi jalkaa.

Avatar
PP
Viestit: 161
Liittynyt: 02 Elo 2005, 09:15

Viesti Kirjoittaja PP »

Myös Sprinttiin oli tarjolla noita millisiä renkaita.

Isoveli itäisessä naapurimaassa käyttää samaa kiskoväliä.
TPP

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

PP kirjoitti:Myös Sprinttiin oli tarjolla noita millisiä renkaita.

Isoveli itäisessä naapurimaassa käyttää samaa kiskoväliä.
Wikipedia kertoo:
"Suomen leveäraiteinen raideleveys on lähes sama kuin Venäjällä nykyisin käytössä oleva 1 520 mm. Tämä 4 mm:n leveysero johtuu Neuvostoliitossa 1950-luvulla tehdystä SI-järjestelmän mukaisesta standardoimisesta millimetrien tasakymmeniin, kun taas Suomen raideleveys on alkuperäinen keisarillisella Venäjällä käyttöönotettu viisi jalkaa, joka taas on peräisin Yhdysvaltain etelävaltioiden sen aikaisesta standardista."

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Joo, 4 mm ero on Suomen ja Venäjän välillä...

On noi millirenkaat jo vähän vaikeita löytää, tekee elämän vaikeaksi täyteen autenttisuuteen pyrkivälle autoharrastajalle.

Avatar
Bisci
Viestit: 511
Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S
Paikkakunta: Savicity

Viesti Kirjoittaja Bisci »

Vääntömomentti: 1800 hpft .... hmmmm. Kyllä asioilla on puolensa, sitä paitsi hevosvoimajalka antaa vahvan mileikuvan.

Omapaino 3000 naulaa...

Ajettu hieman alle 10000 poronkusemaa...

Kulutus vain 0,05 lästiä poronkusemalla...

Juu, kyllä noilla nettiautoon vetävän ilmoituksen laatii.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg

Vastaa Viestiin